Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
18-06-2010
StuBru-luisteraars fietsten met Merckx
Naar aanleiding van de 65ste verjaardag van Eddy Merckx fietsten 65 gelukkige Studio Brussel-luisteraars vanmorgen een tochtje met de Kannibaal. Bekijk het filmpje en de foto's!
Merckx blies gisteren 65 kaarsjes uit en dat liet StuBru niet onopgemerkt voorbijgaan. De 65 luisteraars die de afgelopen dagen de mooiste ode brachten aan de Kannibaal mochten met Merckx en presentator Tomas De Soete meefietsen naar de fietsenfabriek van Eddy in Meise.
Bij Ridley zijn ze druk bezig met het samenstellen van de fietscatalogus 2011, die op 1 september wordt gelanceerd. Bekijk alvast een sneak preview van de nieuwe Dean RS!
Een voorproefje van de Dean RS. (foto ridley)
Ridley zal begin september op de Eurobike-fietsbeurs zijn nieuwe modellen presenteren. De belangrijkste nieuwigheden situeren zich in het aero-gamma, zowel wat betreft wegfietsen als triatlonfietsen. Met de Dean RS, waarvan je hier al een sneak preview kan zien, wil Ridley Rutger Beke aan de overwinning helpen op de Ironman van Hawaii.
Naast de nieuwe aero-modellen brengt Ridley ook een nieuwe Stybar-crossfiets uit en een paar interessante fitnessfietsen. Wordt vervolgd...
De Power is een plooibare draadband met een scherpe prijs. De Power profiteert van de nieuwste technologieën met als resultaat 15% meer grip op het loopvlak en een verlaagd gewicht van 235 gram. Met zijn silica compound loopvlak beschikt de Prorace Power over een rolweerstand die optimaal rendement garandeert.
Dankzij de met silica versterkte compound en de dubbele laag onder het loopvlak bied de Power een uitstekende bescherming tegen lek rijden.
Prorace Power banden zijn er vanaf 15.90 euro . www.prorace.be
Eddy Merckx mag vandaag 65 kaarsjes uitblazen. Eddy Merckx Cycles viert de verjaardag van de Kannibaal en biedt 1.000 AMX-1 fietsen aan tegen een feestprijs.
Eddy Merckx. (foto belga)
Om de 65ste verjaardag van Eddy Merckx te vieren, biedt Eddy Merckx Cycles 1000 AMX-1 fietsen aan tegen 795 euro per stuk. Deze aanbieding geldt enkel in de Benelux.
Op de blog van Eddy Merckx Cycles kan iedereen zijn felicitaties overmaken aan de Kannibaal. De meest grapppige, pakkende of originele wensen worden beloond met een gesigneerd Merckxissimo boek.
In de media is de laatste tijd veel te doen over de vermeende motor in de fiets van Fabian Cancellara. Fiets zou Fiets niet zijn als we daar niet het fijne van zouden willen weten.
In Fiets nr.7, vanaf 25 juni in de winkel, lees je het hele verslag. In de video hieronder alvast een kleine teaser.
4e RetroRonde van Vlaanderen op zondag 27 juni 2010
In wielerstad Oudenaarde zal de sfeer er op zondag 27 juni zeker goed inzitten. Er zijn niet alleen de Adriaen Brouwer Bierfeesten, ook het ludieke & nostalgierijke evenement De RetroRonde vindt reeds voor de 4e maal plaats.
De fotos van de voorbije jaren liegen er niet om. De tijd van toen keert terug en dit levert unieke plaatjes op. Tot ver buiten onze landsgrenzen heen wordt opgekeken naar deze kleurrijke fietstocht die de tijd van de echte Flandriens doet heropleven. De deelnemers geven hun stalen ros nu al een flinke poetsbeurt en plukken hun wollen trui uit de stoffige zolderkast Intussen krijgen de volgwagens nog een laatste check-up en zijn de retro-acteurs reeds aan het snuffelen in hun (ver)kleedkast. Het hoeft niet gezegd, de 4e RetroRonde wordt ook dit jaar weer een feest!
En het parcours? Dit jaar kan je kiezen tussen 40km of 65km. De kleinste lus biedt een mooie gevarieerd parcours met tal van knipoogjes naar de tijd van toen. Wie op de 3e bevoorrading (op 7km van den arrivee) nog genoeg 'jus' in de benen heeft kan er nog 25km bijlappen. Die extra lus doet enkele lastige bekasseide Ronde-hellingen aan, met voor de eerste maal de legendarische Oude Kwaremont. Tenslotte hoeft het niet gezegd dat de bevoorradingen traditioneel ook op de nieuwe locaties weer wat lekkers uit de streek te bieden zullen hebben...
We tellen nu reeds meer dan 60 inschrijvingen uit het buitenland (Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk ). Inschrijven kan ook op de dag zelf. Voorwaarde is wel dat je (koers)fiets minstens 25 jaar oud is en ook de kledij is aangepast aan de stijl van toen. Wie het meest authentiek getooid is kan de titel van Ravissantste RetroRondeRenner in de wacht slepen en met een mooie prijs naar huis fietsen. Er wordt gestart om 13u op het Ronde van Vlaanderenplein (achter het Centrum Ronde van Vlaanderen) te Oudenaarde. Voorafgaand moeten alle deelnemers het startblad ondertekenen, worden ze kort geïnterviewd en krijgen ze een RetroRugnummer opgespeld. Er zijn ook volkspelen, er worden wielerartikelen geruild en er wordt een retro-foto genomen.
Afgelopen weekend kropen in verschillende steden over de hele wereld mensen naakt op hun fietst. Het doel van de Naked Bike Ride is promotie maken voor de rechten van de fietser.
Ook in Amsterdam kwamen fietsers naakt op voor hun rechten. (foto nufoto)
De fietsers wilden het gevoel van vrijheid benadrukken door naakt te rijden en zo tegelijkertijd aantonen dat fietsers kwetsbaar zijn in het verkeer.
In het licht van de actualiteit stelden de naaktrijders ook alle negatieve effecten van olie, auto's en niet-hernieuwbare energie aan de kaak.
Onder andere in Mexico City, Londen, Amsterdam en Thessaloniki had de Naked Bike Ride heel wat bekijks.
Zomergem: de voetbalkantine kon de toegestroomde wielertoeristen bijna niet de baas
Deze morgen zouden we kiezen voor de 105 km lange tocht en voor de groepsstart wat we nog maar zelden gedaan hebben8uur en we waren weg: uit de wind en aan enkele gezapige tempogingen de kilometers vlot voorbij
Van Zomergem tot Machelen waren de wegen vlak en dus kon iedereen het ritme volgen
Eens in de streek van Kruishoutem na 28 km begonnen de wegen een beetje te hellen en de eerste kregen het al lastig
De Lozer voor de eerste keer was nog een makkie de lozer voor de tweede maal: en daar vielen de eerste gaten in het peloton
De Lozer voor de derde maal en het gehijg begon de bovenhand te halen
Gelukkig lag de controle maar een paar kilometers verder op: café de Reisduif in Anzegem zou een gouden dag tegemoet gaan
De zon en de Tiegemberg lagen te wachten op de toch wel grote groep: doemen toch het was toch wel de gemakkelijkste kant zeker
Eens hier voorbij werd de groep verdeeld wij kozen voor de 105 tocht andere voor de langere rit
Van samenhang was nu niet veel meer te merken en met een pijltje te hebben gemist in de streek van Kaster was er even verwarring
In Gijselbrechtegem kregen we eerst de kwadenbulk en daarna de kortenberg te verwerken en aan het geratel te horen werd van de Triple duchtig gebruik gemaakt
De bergstraat in Petegem was er voor een paar teveel aan maar dat was niet verwonderlijk aan dit tempo
Ooike, Lede, Huize en terug Lozer waar we onze tweede controle kregen
Nog 30 km te gaan: en die zou ik bijna volledig voor mijn part nemen maar daar was ik echt niet boos om
Voorbij Deinze kwamen we terug in meer dan bekent gebied, Landegem en als laatste Merendree voor we terug in Zomergem belanden
Opnieuw konden we terug kijken op een leuke tocht met voor elk wat wils en dit op bijna steeds goede wegen
En dit samen met een paar nieuwe fietshandschoenen van de club kon deze dag zeker niet meer stuk
Op 22 juni 2010 wordt de 65e verjaardag van Eddy Merckx gevierd in de brouwerij van Palm. Dan wordt ook de nieuwste Merckx fiets voorgesteld waarmee Tom Boonen de Tour zal rijden.
Dit is het prototype van de nieuwe Merckx EMX-7
Boonen krijgt op 22 juni de nieuwste Merckx fiets overhandigd van De Kannibaal himself: de EMX-7, de nieuwe topfiets in het assortiment met doorgetrokken zadelbuis. Tom zal voor het eerst (en als enige renner in het peloton) zijn nieuwe ros bestijgen op 4 juli in Rotterdam, bij aanvang van de eerste rit in lijn van de Tour de France 2010. Vanaf oktober 2010 zal de EMX-7 ook aan het publiek worden aangeboden.
WEʼRE ALL CANNIBALS
De nieuwe fiets zal op commercieel vlak de nodige kracht worden bijgezet dmv een verrassende reclamecampagne waarin zowel Tom Boonen als Sylvain Chavanel (beiden Quick-Steppers) poseren met bebloede mond, terwijl het niet mis te verstane onderschrift titelt "Weʼre all Cannibals"...
VEILING
Nog tijdens het verjaardagsfeest zullen 4 exclusieve Eddy Merckx Cycles fietsen, 1 kunstwerk van Sam Dillemans en 1 handbike van Marc Herremans worden geveild en overhandigd aan de hoogste bieders. De veiling loopt van 15 t/m 22 juni, 24u via humo.be. Opbrengst van de veiling gaat voor de helft naar Marc Herremans' To Walk Again en de andere helft naar het onderzoeksdepartement Kindercardiologie van het UZ in Leuven. De 4 exclusieve fietsen werden beschilderd door enkele bekende kunstenaars (Jeroom, Pierre Kroll, Janice Devali en Don Ken).
Het magere aanbod aan cyclosportieven in ons land mocht wel eens aangevuld worden. Het ziet ernaar uit dat dit zal gebeuren met een nieuwe Gran Fondo die zou starten in Malmedy op 22 augustus.
De finale van de Gran Fondo Eddy Merckx speelt zich op 19 juni af op de beruchte Muur van Hoei. (foto belga)
Het lijkt erop dat het aantal cyclosportieven in ons land zal groeien. Van deze steeds populairder wordende discipline - ook wel gekend als gran fondo's - worden in ons Belgenlandje maar een handvol proeven verreden, terwijl dat in pakweg Frankrijk veel vaker gebeurt. Een cyclosportieve is een (meestal) heuvelachtige rit met tijdsmeting, waaraan iedereen kan deelnemen die dat wil.
Met de Gran Fondo Ardennaise is al de eerste Belgische cyclosportieve van het jaar verreden en op 19 juni staat er met de Gran Fondo Eddy Merckx een grote naam op het programma. Op de Place Saint-Denis in Hoei wordt gestart voor een rit van 166 km met aankomst op de bekende Muur van Hoei.
Dezelfde organisatie van de GF Ardennaise stuurde onlangs een bericht de wereld in dat ze van plan zijn om de kalender aan te vullen met een nieuwe cyclo op 22 augustus in Malmedy (140 km). Die zou een week voor de bekende Vélomédiane Claudy Criquielion plaatsvinden en dus een ideale voorbereiding zijn.
Hopelijk kunnen onze nationale cyclotoppers België blijven op de kaart zetten met hun prestaties. Op die manier blijven de gran fondo's groeien en trekken ze een steeds breder deelnemersveld aan. Want toppers hebben we wel, met Edith Vanden Brande bij de vrouwen en Bart Bury bij de mannen. Beiden hebben hoge verwachtingen in buitenlandse topcyclo's als de Dolomietenmarathon en de Marmotte. Wij houden alvast hun prestaties in de gaten.
De Finse telefoonproducent Nokia komt eind dit jaar op de markt met de Bicycle Charge Kit, een nieuwe milieuvriendelijke gsm-oplader voor op de fiets.
De Bicycle Charge Kit moet 15 euro kosten. (foto nokia)
Het gadget komt op de markt in een kit met oplader, dynamo en houder om op de fiets te monteren. De oplader werkt als een fietslamp. De wrijving tussen de dynamo en het wiel wekt elektriciteit op, waardoor de gsm wordt opgeladen.
De oplader kan gebruikt worden voor alle Nokia-toestellen met een laderopening van 2 millimeter. Dit zijn bijna alle telefoons die de fabrikant de voorbije jaren heeft uitbracht.
De Nokia Bicycle Charge Kit zal vanaf eind 2010 in de winkel en op het internet verkocht worden en zal 15 euro kosten.
De kit zal volgens Nokio nuttig zijn in landen waar veel gefietst wordt of voor mensen met beperkte toegang tot elektriciteit.
De Bianchi-familie krijgt er volgend jaar twee nieuwe telgen bij. Naast het topmodel de Oltre lanceert de Italiaanse fietsenfabrikant eveneens de Sempre.
De Oltre zal niet alleen verkrijgbaar zijn in de klassieke Bianchi-kleuren, maar ook in het rood. (foto road.cc)
De Oltre is het nieuwe full-carbon topmodel in de Hors Category range. Hij moet in het oog springen met een aantal specifieke, nieuwe aerodynamische en gewichtsbesparende kenmerken. Vooral de zeer dunne achtervork valt daarbij op.
De Sempre is een toevoeging op Bianchi's B4P modellen ('Born for performance'). Het kader van dit op het eerste zicht klassiekere model is een mix van aluminium en carbon.
Richtprijzen heeft de Italiaanse fietsenfabrikant voorlopig nog niet meegedeeld. Al mag het duidelijk zijn dat de Sempre een stuk betaalbaarder zal zijn dan de Oltre.
In het april nummer van Fiets staan 5 snelle bikes maar natuurlijk zijn er nog veel meer. We zetten er een paar op een rijtje.
Hij had perfect in onze test gepast, de Pronghorn XC. Tenminste, als je hem opbouwt met de juiste onderdelen. We hadden er één te leen met allemaal mooie onderdelen; een KCMC dubbel crankstel, SID voorvork en SRAM schakelmateriaal. Het supermooie, stijve en sportief sturende frame krijg je er bijna gratis bij. Want met een gewicht, van 9,5 kilo valt de prijs, 2500 euro, erg mee.
Be One maakt gewoon erg gave fietsen, zo ook de Pearl. Vorig jaar nog het topmodel, nu een stuk betaalbaarder en nog steeds bijna even snel.
www.beone-bikes.nl Met het Rabo-Giant Offroad team is Giant als MTB merk weer helemaal 'hot'. Over de kwaliteit van de frames hoorde ja ons al niet klagen maar dit stukje extra uitstraling is natuurlijk nooit weg. Het mooioe bij Giant is dat je al voor 2200 euro op een heus prof frame rijdt.
www.giant-bicycles.com Grote mannen rijden op een Trek. Nee, we hebben het niet over Lance! Onze eigen Bart Brentjens geeft leiding Brentjensmountainbikeracingteam. De 8500 ziet er minstens even sportief uit als Bart zelf, alleen is hij een stuk voordeliger.
Lekker cool! In de Rondeshop van het centrum van ronde van Vlaanderen in Oudenaarde vind je nu ook een Freddy-pet en Freddy T-shirt!
Het T-shirt bevat een geflockte karikatuur van Freddy Maertens in wereldkampioenentrui. Het koerspetje is voorzien van de regenboogkleuren en heeft op het zijpand een foto van Freddy uit zijn glorieperiode. Momenteel vind je in de Rondeshop ook een gelimiteerde wollen Roze trui van Santini. Precies 70 jaar geleden, in 1940, won Coppi voor het eerst de Giro. Nadien zou hij ook in 1947,1949,1952 en 1953 als eindwinnaar uit de bus komen. Naar aanleiding van dit gebeuren wordt er uitgepakt met een gelimiteerde retro-versie van zijn roze trui. Er worden er wereldwijd slechts 500 stuks van verkocht waarvan u er in de Rondeshop 10 terugvindt. Snel zijn is dus de boodschap!
De Freddy-pet kost 7,50 euro, het T-shirt is te koop aan 19.95 euro in de Rondeshop. Ideaal geschenk voor handtekeningenjagers of voor de hippe wielerfanaat. Het gelimiteerde wollen Coppi-shirt kost 175 euro. www.crv.be
Ongevver 1.200 wielertoeristen en VDB-sympathisanten hebben zondag de VDB Forever Classic gereden, een recreatieve toertocht ter nagedachtenis van de vorig jaar in Senegal overleden Frank Vandenbroucke.
Niet alleen wielertoeristen waren van de partij, ook heel wat sympathisanten kwamen opdagen voor de eerste editie van de hommagetocht. Daarnaast fietsten ook onder andere boezemvriend Nico Mattan, Patrick Lefevere, Johan Museeuw, Peter Van Petegem, Serge Baguet en zelfs Dokter MabuseBernard Sainz mee.
De rit startte aan de VDB's favoriete café 't Berghof in Steenhuize-Wijnhuize en liep over zijn trainingsparcours naar het ouderlijk huis in Ploegsteert. In Wulveringem kregen alle deelnemers een witte roos, die ze vervolgens op Vandenbrouckes graf konden neerleggen.
Volgend jaar zou er zeker een tweede editie komen.
Er zijn zo van die dagen dat alles eens lekker goed meezit: wel vandaag was zo een dag
Campus de brug in Oostakker met zijn ruime parking lag te blinken in de zon: super
100km stond op het menu en we konden eindelijk eens starten op zijn zomers: korte koersbroek, trui met korte mouwen en de zakken niet volgepropt met regenvesten of dergelijke
De armen en benen goed in gesmeerd met zonnemelk om zeker niet te verbranden:8uur en we waren weg
Destelbergen en daarna Heusden waar we ons konden uitleven langs de Scheldedijk tot in Melle
Vanaf hier begon de fun echt samen met wtc de blijespurters en een groep van Passage: met een stevig tempo als gevolg
Gontrode, Gijzenzele en alles water tussen lag tot in Haaltert waar tevens de controle was
Het gezellige terras was in een mum volzet en de frisdrank werd met sloten tegelijk besteld: want de zon brandde genadeloos
En nu het langste deel 50km langs niet altijd vlakke wegen maar zonder echte hellingen
De snelheid was er dan ook naar Aaigem, Woutbrechtegem Sint Lievens Esse en Herzele ze vlogen voorbij en de drinkbussen raakten stilaan leeg: maar we waren er op voorzien
Eventjes op adem komen werd ons niet gehund langs het soms met putten bezaaide wegen: maar de zon maakte veel goed
Heusden en al 85 km ver kregen we onze tweede controle en bevoorrading: de bekertjes met drank werden ineen snelvaart achter overgedrukt
Nog 15 km langs meer dan bekende wegen voor we terug aan de startplaats waren
De groep het parcours en het weer alles paste in elkaar: er zijn zo van die dagen
Door de negatieve aandacht die het wielertoerisme de jongste tijd in de media krijgt, komen de WBV en de VWB naar buiten met een communiqué voor een veilig en gezond wielertoerisme. Lees het bericht!
VOOREEN VEILIG EN GEZOND WIELERTOERISME
De negatieve aandacht die een aantal gebeurtenissen, organisaties en ongevallen binnen het wielertoerisme de jongste tijd in de media krijgen, zette Wielerbond Vlaanderen en de Vlaamse Wielrijdersbond ertoe aan om in dit communiqué een gezamenlijk standpunt in te nemen en dat ook naar buiten te brengen in de hoop dat hun boodschap hierdoor nog meer gehoor vindt.
Door de sterk toenemende populariteit van de wielersport kompen er vele duizende deelnemers bij, wat helaas ook het aantal ongevallen proportioneel doet stijgen. (foto alain buyck)
Als wielerfederaties zijn wij ervan overtuigd dat wielertoerisme een gezonde en ook veilige sport is en blijft. De vrij stabiele ongevalstatistieken tonen dat aan. Uiteraard komen er door de sterk toenemende populariteit van de wielersport vele duizenden deelnemers bij, wat helaas ook het aantal ongevallen proportioneel doet stijgen.
De federaties staan voor een wielertoerisme met stijl: centraal staan veiligheid, respect en properheid. Wij promoten actief de veiligheid bij zowel organisatoren (verstrekken van informatie, opname van kwaliteits- en veiligheidsvereisten in het lastenboek, terbeschikkingstelling van veiligheidsmateriaal, enz.) als deelnemers (informatieverstrekking, sensibilisering, ...). Van dit laatste is de op grotere organisaties bijna unanieme helmdracht - die bij zware valpartijen vaak levensreddend is - een concreet resultaat.
WBV & VWB: 'Sommigen stellen het wielertoerisme door hun haantjesgedrag in een slecht daglicht'
We sluiten ons ook aan bij andere acties die het wielertoerisme willen beschermen tegen de buitensporigheden van enkelingen die het imago van vele honderdduizenden bepalen. Wij lanceren oproepen, proberen te sensibiliseren maar we moeten soms machteloos toekijken hoe sommigen het wielertoerisme door hun "haantjesgedrag" in een slecht daglicht plaatsen.
Het zit in vele mensen ingebakken om steeds de beste te willen zijn, steeds sneller te willen zijn. Gevolg hiervan is het feit dat ook het wielertoerisme verschillende snelheden kent, waarbij zowel de tragere fietsers als de snellere wielertoeristen op een verantwoorde wijze hun hobby ten volle moeten kunnen beleven. Maar elke vorm van competitie - met het daarmee gepaard gaande hogere risicoprofiel - is uit den boze.
WBV & VWB: 'Voor 'renners' is geen plaats op recreatieve organisaties'
Voor 'renners' is immers geen plaats op de recreatieve organisaties. Zij hebben immers via de (al dan niet recreatieve) competitie de mogelijkheid zich met anderen te meten. De federaties nemen daartoe bewust geen snelheidsproeven of chronoritten in de recreatieve kalender op. Deelnemers die door onverantwoord rijgedrag zichzelf of anderen in gevaar brengen, riskeren dan ook door de federatie een sanctie opgelegd te krijgen.
Het plaatsen van seingevers op zgn. 'zwarte punten' vormt een belangrijke bijdrage aan het veiliger maken van organisaties, maar mag uiteraard geen vals veiligheidsgevoel creëren. Een correcte toepassing van het verkeersreglement door alle weggebruikers vormt de beste garantie voor een veilig verloop. En omdat voorkomen steeds beter is dan genezen, roepen de federaties de wielertoerist op om defensief te fietsen. Ook de automobilisten - ooit toch ook fietser geweest - passen dit principe best onverkort toe.
Naast gedrag speelt ook infrastructuur een rol. Fietsen doe je nu eenmaal niet op een voetbalveld of in een sportzaal! Een goede infrastructuur is cruciaal: de verkeersstromen van voetgangers, fietsers en wagens worden best zoveel mogelijk gescheiden gehouden. Dat kan door te investeren in een goed fietspadenbeleid, het instandhouden van autoluwe wegen en het verder uitbouwen van de fietsknooppunten en de alternatieve verbindingen tussen dorpskernen.
WBV & VWB: 'Als federaties willen wij de hand uitsteken naar de overheid om infrastructuurproblemen aan te pakken'
Uiteraard is specifieke infrastructuur zoals wielerbanen en -circuits meer dan welkom. Als federaties willen we hier de hand uitsteken naar de overheid om samen met hen de problemen aan te pakken en samen te zoeken naar oplossingen. Ondertussen blijven wij onze leden wijzen op hun verantwoordelijkheid tegenover zichzelf en anderen. Laat ons samen van de fiets en van elkaar genieten: fietsen is en moet leuk blijven!
Zowel Vlaamse Wielrijdersbond als Wielerbond Vlaanderen zijn door de Vlaamse Gemeenschap erkende federaties. Ze groeperen samen zo'n 100.000 wielertoeristen in Vlaanderen en organiseren het ganse jaar door zo'n 2.500 recreatieve tochten, zowel voor racefietsen of hybriden op de weg als door bos en veld voor mountainbikes. Alle tochten staan open zowel voor eigen leden als voor anderen, conform de doelstelling van de federaties om zoveel mogelijk mensen op een veilige en gezonde manier van de wielersport te laten genieten.
Het eerste echte zomerse weekend is aangebroken. Tijd om de fiets op te springen en te genieten van de prachtige ... uitzichten! Lees eerst nog even enkele drinktips en bekijk de zomerse cyclingbabes fotospecial!
Een goede raad voor het zomerse fietsweekend: drink verstandig en geniet van de mooie uitzichten!
Elke fietser weet dat hij genoeg moet drinken tijdens de inspanning, zéker in de zomermaanden. Marc Lamberts, oprichter van voedingssupplementenproducent Trisport Pharma en coach van onder andere wielrenner Jurgen Van den Broeck en triatleet Bert Jammaer, geeft enkele tips.
"De hoeveelheid en soort sportdrank die je gebruikt tijdens een fietstocht hangt af van de temperatuur. Hoe warmer het is, des te meer je moet drinken. Het is immers wetenschappelijk aangetoond dat 2% vochtverlies al leidt tot prestatievermindering."
"Om maximaal te kunnen blijven presteren, moet je 60 à 70 gram suikers per uur opnemen. Bij warm weer gebruik je best een licht hypotone dorstlesser. Die bevat ongeveer 30 gram suikers per halve liter. Wie op een uur tijd geen liter drank binnenkrijgt, kan er best nog een energiegel of -reep bijnemen. Om geen last van je maag te krijgen, neem je best een dorstlesser die niet te zuur is. Voldoende elektrolyten (vooral zout) zorgen ervoor dat het vocht goed opgenomen en vastgehouden wordt."
"Een biertje meteen na de inspanning is misschien wel verdiend, maar eigenlijk niet zo verstandig. Na een fietstocht komt het er immers op aan om je vochtbalans zo snel mogelijk weer op te krikken en alcohol heeft net het omgekeerde effect. Kan je toch niet aan de verleiding weerstaan, drink dan eerst een recuperatiedrank."
Met zomerse temperaturen op komst kan je je hoofd en lichaam maar beter koel houden tijdens en na je sportieve prestaties. TechNiche heeft daarvoor een nieuwe verkoelende kledinglijn.
Het HyperKewl Ultra Sport Cooling Vest. (foto techniche)
De HyperKewl-producten van TechNiche zijn bedoeld om het lichaam aangenaam te koelen bij (zware) inspanningen in zomerse temperaturen. Heel wat nationale voetbalteams, internationale wielerploegen en Formule 1-rijders maken al gebruik van het HyperKewl-koelvest.
De 'truc' van het koelvest is dat het van een speciaal, gepatenteerd materiaal is gemaakt dat water opneemt in de poriën. Voor gebruik dompel je het simpelweg een paar minuten in water onder, waardoor het vest maximaal water absorbeert. Vervolgens knijp je het heel licht uitk en draag je het meteen op de blote huid of over een dun shirtje.
Het koelvest voelt dan niet nat aan, aangezien het water helemaal is opgenomen in de vezels en door waterafstotend materiaal aan de binnenzijde. Door luchtstroom ontstaat een verdampingsproces van het water en het vest voelt hierdoor aangenaam koel aan, 8 tot 12 graden beneden de buitentemperatuur en dat tot wel zes uur lang.
Het enige wat het koelvest dus nodig heeft om te koelen is water en luchtstroom, en dat heb je altijd wel ergens voorhanden onderweg.
Het HyperKewl Ultra Sport Cooling Vest moet ongeveer 60 euro kosten en is verkrijgbaar in de kleuren blauw, zilver, fluor geel en zwart. Daarnaast biedt TechNiche ook onder andere een verkoelende polsband, nekband, bandana en sportcap aan.
Het toonaangevende Franse wielermagazine Le Cycle heeft de Wilier Imperiale uitgeroepen tot fiets van het jaar. Vorig jaar won Wilier de Vélo de l'Année Award ook al met de Cento 1.
Wilier wint de prestigieuze prijs al voor het tweede jaar op rij. (foto wilier)
Le Cycle vroeg haar lezers te kiezen tussen 35 fietsen van 's werelds meest prestigieuze fietsmerken. De vijf favorieten van het publiek werden door een vakjury onderworden aan uitgebreide tests.
De Imperiale vertegenwoordigde het Italiaanse Wilier en bewees de beste fiets van 2010 te zijn. In het carbon monocoque frame van de Imperiale zorgt een uitgebalanceerde combinatie van de juiste vormen en carbon lay-up ervoor dat het frontaal oppervlak zo klein mogelijk blijft, de luchtstroom optimaal langs het frame stroomt en voor optimale laterale stijfheid.
De versterkte constructie op enkele strategische plaatsen in het frame en de vork geven de fiets meer stijfheid maar maken een laag gewicht mogelijk.