Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Momenteel rijden de renners de Ronde van Italië en dat bracht de ontwerpers van Tifosi Optics op ideeëen. Zij ontwierpen twee zonnebrillen gebaseerd op de Giro en de Tour.
De Italia en de France (foto tifosi optics)
Tifosi Optics is de nummer één op het gebied van zonnebrillen en dat blijkt ook uit hun laatste ontwerpen. Voor de Ronde van Italië en de Ronde van Frankrijk brachten ze de Tifosi Logic Italia en de Tifosi Logic France uit.
De Logic Italia kreeg een roze kleur met witte accenten. Het model wordt geleverd met Tifosi?s Light Night Fototec lens die zich automatisch aanpast aan de lichtomstandigheden. De Tifosi Logic Italia heeft een consumentenadviesprijs van ? 69,95.
De 'Franse' editie is uiteraard geel met blauwe accenten. De bril wordt geleverd met 3 verwisselbare lenzen. Naast een smoke lens voorzien van een blauwe spiegel, wordt een smoke lens met rode spiegel (?olievlek?-effect) en een volledig transparante lens meegeleverd. De Tifosi Logic France heeft een consumentenadviesprijs van ? 59,95.
Als extra ontvangt men bij aankoop van één van deze modellen gedurende de maanden juni en juli een gratis proefpakket van de nieuwe Dextro Energy Sports Nutrition lijn. Deze lijn bestaat uit een energiedrank, een licht verteerbare energiereep, een vloeibare gel en dextrose tabletten.
Al op vrijdag avond begon het hemelvaart weekend met de uitreiking van de nieuwe fiets uitrusting
De uitreiking die plaats vond bij onze nieuwe hoofdsponsor was er eentje die kon tellen: hapjes en drankjes en fotograven van diverse kranten kortom dit was af
Zaterdag werd gekozen voor Omloop Zuid Oost-Vlaanderen met als startplaats Nazareth in café De Edemolen
Een tocht die ons richting Anzegem stuurde langs Nokere en Ooike de controle plaats in Café de Sportduif was terug een drukke bedoening
De uitpijling was prima de wegen waren goed berijd baar en de zon was van de partij deze dag kon niet meer stuk
Zondag stond de driehoekendag op het menu met startplaats het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx en ook hier was de zon van dienst
De meeste kilometers van het eerste deel volgde het Schipdonkkanaal: met een lichte rugwind goed gezelschap en een lekker tempootje vlogen de kilometers voorbij
Café de Vrede in Moerkerke was de controle plaats: waar de koffie lekker was en de toog één van de langste is die we al gezien hebben wat een lengte
En nu op naar Knesselare en met maar 22km te rijden zou deze klus in een mum van tijd achter de rug zijn: misschien iets te snel
Inscannen cola uitdrinken en afscheid nemen van haar die in Knesselare gestart waren
35 km lag nog te wachten voor we terug in Gent waren: dus het ritme ging terug de hoogte en één uur later waren we terug aan de startplaats
Dit was puur genieten
Derde en laatste rit: de Vlaamse Pijl met startplaats Zwalm de meeste leden kozen terug voor de vtt
De Zwalmstreek staat bekent om zijn niet zo vlakke parcours en verraderlijke heuveltjes maar de inrichters hadden zeer hun best gedaan om het niet te lastig te maken
De streek de zon en de natuur daar doet een wielertoerist het voor en met nog een extra bevoorrading er boven op kon deze rit ook al niet meer stuk
Dit was een weekend om in te kaderen dit was er eentje uit de duizend
Binnenkort is er een handig hebbedingetje op de markt voor wielertoeristen, fietsers en andere zwakke weggebruikers: de fietstap. Peter van dit project is niemand minder dan Sven Nys.
De affiche van Sven Nys en zijn fietstap.
De fietstap is een hippe armband met daarop een geluidsignaal. Met een tik op de tap kan als fietser, jogger, skeeler of wandelaar andere weggebruikers waarschuwen van je komst. Op die manier wordt de verkeersveiligheid verhoogd en de zwakke weggebruiker beter beschermd.
Het project kwam er na een samenwerking tussen de Staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe, het BIVV en Landbouwkrediet. Sven Nys, renner van Landbouwkrediet, aanvaardde het peterschap van deze actie. "Toen ik hoorde over het project was ik er meteen voor gewonnen. Fietsers, wandelaars en joggers blijven kwetsbare groepen in het verkeer, dus als iets gedaan kan worden om hun situatie te verbeteren, dan ben ik daar zeker voorstander van. Als ik de zwakke weggebruikers kan sensibiliseren door mijn naam te verbinden aan het project, dan doe ik dat maar al te graag", aldus de voormalig wereldkampioen veldrijden.
Naast de zichtbaarheid van zwakke weggebruikers wordt nu dus ook iets gedaan aan hun hoorbaarheid. Vanaf eind mei zal de campagne lopen. Met wegaffiches en directe mail-actie wil het BIVV de mensen sensibiliseren. De affiche met Nys als uithangbord hangt van 31 mei tot 7 juni langs de wegen. 600 wielerclubs krijgen ook een klein formaat toegestuurd. De slogan van de actie is telkens hetzelfde: Laat je horen met de fietstap.
"Hij gaat als een motor vooruit". Dat zal binnenkort niet meer alleen figuurlijk worden gezegd. Door een 'onzichtbaar' motortje kunnen renners tot 100 watt harder gaan.
In Parijs-Roubaix ging Cancellara als een motor vooruit. (foto belga)
Fabian Cancellara had er al van gehoord, maar het verhaal lachtte weg. Toch is het motortje verkrijgbaar in de handel. Het zou verborgen kunnen worden op het fietskader.
Toch zijn er volgens de UCI geen aanwijzingen dat er sprake is van mechanische doping. Dat liet woordvoerder Enrico Carpani weten. "Het gaat de ronde, maar er zijn geen aanwijzingen dat dit al zou gebruikt zijn in het peloton. Maar," voegt de woordvoerder er aan toe, "onze commissie die het materiaal opvolgt, houdt een oogje in het zeil. Tot nu toe werd niets onwettigs vastgesteld."
Jean Wauthier, het het hoofd van de commissie, zegt dat ze vermoedens hebben dat sommige ploegen het motortje gebruiken. "Tijdens de Tour van vorig jaar werden we daar attent op gemaakt. We hebben ondertussen ontdekt dat het een renner tussen de 60 en 100 watt voordeel kan opleveren. Onze technici ontwikkelen momenteel een scanner die verborgen motoren binnen frames moet detecteren. Alle fietsen op de grote wedstrijden zullen binnenkort worden gecontroleerd."
Hoewel het motortje bijna twee kilo weegt, is het voordeel duidelijk. "Een renner met een vermogen van 500 watt is een uitstekend renner", zegt wielercommentator Carl Berteele aan Studio Brussel. "Als daar nog eens 100 watt bijkomt, dan is dat fenomenaal."
Fietsaccesoireproducent Topeak heeft maar liefst vier onderscheidingen gekregen op het internationale Red Dot Design Awards. De nieuwe Mega Morph fietspomp wist zelfs de felbegeerde ?Best of the Best? award in de wacht te slepen.
De bekroonde Mega Morph. (foto Topeak)
De bekroonde Mega Morph, die 59,95 euro moet kosten, is een innovatieve, draagbare/mobiele en opvouwbare vloerpomp voor racegebruik of op fietsvakantie. Het oppompen gebeurt snel en eenvoudig tot maar liefst 11 bar.
Troeven van de Mega Morph zijn de analoge manometer, extra lange slang en automatische SmartHead pompkop die rechtstreeks op Franse en autoventielen geplaatst kan worden. Dankzij de meegeleverde adaptorset is de Mega Morph ook geschikt voor voor Hollandse ventielen. Alles is goed verpakt in de meegeleverde transporttas.
Naast de Mega Morph viel Topeak ook in de prijzen met haar RaceRocketMasterBlaster (minipomp), Mini 20 Pro (minireparatietoolkit) en Air BackPack (fietsrugzak).
Sportkledingfabrikant Vermarc breidt zijn accessoirescollectie uit met de nieuwste Seamless arm-, been, en kniestukken. Speciaal aan deze kledingstukken is de compressiefunctie.
De arm-, been- en kniestukken zijn er in drie kleuren: wit, zwart en blauw. (foto vermarc)
Het compressieprincipe is ontwikkeld naar het voorbeeld van de klassieke steunkousen. Doordat ze zeer nauw aan armen en benen aansluiten wordt de bloedsomloop beter gestimuleerd.
Wetende dat er bij een zware inspanning zoals fietsen zeer veel reststoffen in de bloedbaan terecht komen is het ook noodzakelijk dat die er ook zo snel mogelijk terug uit zijn. En dat is nu juist de bedoeling van deze soort kledingstukken.
Ze zorgen ervoor dat de metabolische afvalstoffen, met de daar mee gepaard gaande krampen en andere ongemakken, meteen afgevoerd en geneutraliseerd worden.
Zoals de subbenaming, light compress, van deze Vermarc kleding al aangeeft is de druk die door de compressie kleding op de armen en benen uitgeoefend wordt duidelijk voelbaar maar toch verdraagzaam. Ze zijn dan ook vooral bedoeld om ze tijdens het fietsen op een comfortabele manier te kunnen dragen.
Het is aan te raden om de beenstukken na de inspanning nog even aan te houden omdat ze dan ook nog de recuperatie mee helpen bevorderen. Ook is het mogelijk om ze onder de kleding te dragen tijdens lange verplaatsingen met auto, vliegtuig of ander transportmiddel. Op die manier komt de sporter in een optimale toestand op zijn bestemming aan.
Assortie of in combinatie met de kleuren van bestaande kledingstukken zijn de Seamless accessoires er in zwart, wit en blauw in de twee maten S/M en L/XL.
Adviesverkoopprijzen: armstukken 17,90 euro - beenstukken 19,90 euro - kniestukken 15,50 euro
Tijdens de Week van de Design in Milaan trokken de ontwerpen van Karim Rashid de aandacht. De designer ontwierp twee milieuvriendelijke fietsen.
De moderne fiets van Rashid. (foto corian)
De fietsen zijn ontworpen in het kader van 'Smart-ologic Corian Living', een smart en duurzaam (milieuvriendelijk) lifestyle concept. De fietsen zijn compleet vervaardigd uit Corian materiaal (van DuPont).
Dit materiaal wordt gebruikt voor studies architectuur en design. Karim Rashid besloot de aandacht te werpen op de fiets, omdat dit een ecologisch en duurzaam vervoermiddel is. Voor de ?heruitvinding? van de fiets heeft hij de hoofdelementen van de fiets veranderd en in een nieuwe creatieve vorm gegoten, wat perfect kan met het Corian materiaal.
De sculpturen vormen een studie die andere manieren van fietsontwerp inspireert, met uitwerkingen zoals een directe verbinding van het achterwiel met het frame en een ophangsysteem dat tegelijkertijd de aandrijving van het achterwiel vormt. Toch valt het nog af te wachten of dit design ook in de praktijk kan worden toegepast.
De Italiaan Alessandro Petacchi heeft zondag opgegeven in de Ronde van Italië. Na een 40-tal kilometer in rit 8 stapte hij af.
Petacchi (Lampre) heeft last van de luchtwegen en sliep heel slecht omdat hij voortdurend moest hoesten, meldde zijn team. De 36-jarige topsprinter won in zijn carrière 26 Giro-ritten, waarvan er 5 geannuleerd werden wegens een positieve dopingcontrole in 2007.
De provincie Antwerpen heeft in Capellen het parcours van de tourrit van 4 juli voorgesteld. Die voert het peloton van het Nederlandse Rotterdam tot in Brussel. "Het moet een feestdag worden", zegt gouverneur Berx.
Het provinciebestuur kijkt uit naar de doortocht van de Tour. De renners doen Antwerpen aan tijdens de eerste rit in lijn op 4 juli tussen Rotterdam en Brussel. Het parcours werd in Kapellen voorgesteld. Het peloton gaat dwars door de provincie Antwerpen, van Noord naar Zuid.
In Ekeren staat er een tussenspurt op het menu. Daarna rijden de renners via Mechelen naar de finish in Brussel, aan het Koning Boudewijnstadion. Antwerpen wil van zondag 4 juli een grote feestdag maken en verwacht maar liefst een half miljoen toeschouwers.
"We organiseren op die dag heel wat activiteiten tijdens 'De Grote Doortocht'. De passage zal een feestdag worden", aldus gouverneur Cathy Berx. "Het wordt een moment van grote verbondenheid in Antwerpen."
Ook in 2001 was de Ronde van Frankrijk te gast in Antwerpen. Toen kwam de tweede rit vanuit Calais aan in de stad aan de Schelde. Limburger Marc Wauters was toen de winnaar. Hij mocht ook het geel aantrekken.
Quick.Step heeft afgelopen week nieuw tijdritmateriaal uitgetest in de windtunnels van de befaamde universiteit Milano Politecnico.
Onder anderen Stijn Devolder, Kevin Seeldraeyers, Dries Devenyns en Kevin De Weert werkten om beurt een aantal tests af.
"Iedereen weet dat tijdrijden niet mijn specialiteit is", zegt Kevin Seeldraeyers. "Daarom hebben we de keuze gemaakt om tijd en middelen te investeren in een programma dat mijn materiaalkeuze en positie op de fiets optimaliseert. Zo wil ik mijn prestaties in het tijdrijden verbeteren."
Mark Cavendish heeft de eerste etappe in de ronde van Californië gewonnen. De snelle Brit was sneller dan Juan José Haedo. Tom Boonen kwam zwaar ten val, maar kon wel opnieuw op zijn fiets kruipen.
Cavendish is meteen de eerste leider. (foto belga)
Mark Cavendish was oppermachtig tijdens de eerste spurt in Sacramento in de Ronde van Californië. Mark Renshaw trok de spurt perfect aan en Cav klaarde de klus. Juan José Haedo van Team Saxo kwam nog in de buurt, maar moest toch de duimen leggen. Cavendish is meteen de eerste leider. Tom Boonen kwam in de spurt zwaar ten val, maar kon dankzij enkele ploegmaats toch finishen.
De Belgische kampioen hield enkele schaafwonden aan het bovenlichaam over. Verwacht wordt dat hij de race gewoon kan verder zetten.
Vier renners reden de hele dag in de aanval: Maarten Tjallingii, Marc De Maar, Chad Beyer en Paul Mach. De maximale voorsprong van de vier was op gegeven moment meer dan vijf minuten. Radioshack en Team Columbia sloegen de handen in elkaar en brachten alles weer samen.
"Tom heeft zware schaaf- en brandwonden aan zijn achterwerk, bil en rug opgelopen. Het was een zware val, zijn helm is beschadigd. Maar gelukkig heeft hij niets gebroken en dat is het belangrijkste", aldus ploegleider Wilfried Peeters in een eerste reactie
De eerste editie van de 1000 km van Kom op tegen Kanker is een groot succes geworden. Ruim 150 teams reden vier dagen lang door heel Vlaanderen. 45 van hen legden de 1000 km in hun eentje af.
Antwerpen was zondag het eindstation van de 1000 km van Kom op tegen Kanker. (foto alain buyck)
Alle deelnemers werden zondagavond verwelkomd op de Grote Markt van Antwerpen door hun enthousiaste supporters en gelauwerd door minister-president Kris Peeters en Kom op tegen Kanker-voorzitter Frank De Boosere.
Dankzij de inzamelacties van de teams werd in totaal 750.000 euro ingezameld. Dat besteedt Kom op tegen Kanker aan patiëntgericht kankeronderzoek dat moeilijk gefinancierd raakt door de farmaceutische industrie of de overheid, zoals onderzoek naar zeldzame tumoren. De nadruk ligt op het verbeteren van de behandeling en het verhogen van de levenskwaliteit van mensen met kanker.
Op 19 juni beklimmen opnieuw tweeduizend beginnende fietsers de Mont Ventoux in het kader van Ventourist/Ventousiast. Ook onder andere Saartje Vandendriessche en Stan Van Samang zijn van de partij.
De uitdaging om de Ventoux te beklimmen primeert bij de deelnemers. (foto belga)
De fietstrip is de apotheose van een beweegcampagne die Sporta organiseert. Peter van het initiatief is Vlaams minister van Sport, Philippe Muyters. "Dit initiatief dat mensen op een laagdrempelige manier aan het sporten wil krijgen, verdient alle lof", aldus Muyters.
Op 19 juni wagen tweeduizend wielerpelgrims zich aan een klim van de Reus van de Provence. Het dak van de heroïsche col, beroemd voor zijn maanlandschap, ligt op 1912 meter hoogte.
VERSCHILLENDE DRIJFVEREN
De eindtijd bij de beklimming speelt geen rol. Drijfveren om aan Ventourist/Ventousiast deel te nemen, verschillen van individu tot individu. Een bevraging leert dat de uitdaging om de mythische berg te beklimmen primeert, gevolgd door de stimulans om regelmatig te fietsen en het voornemen om met vele lotgenoten te fietsen.
Toch krijgt ook de gezondheid van de deelnemers een fameuze boost. Deelnemers gooien gemiddeld drie kg overbodig lichaamsvet per persoon overboord. Gemiddeld slaagt het peloton er zelfs in haar Body Mass Index binnen de aanvaardbare marge van 25 te brengen.
Uit de resultaten van een Sporta-enquête blijkt het voornamelijk te gaan om mannen van rond de veertig, hogergediplomeerd en met een iets te hoge BMI die hij in de aanloop naar het Ventoux-evenement binnen de aanvaardbare marge weet te brengen.
De gemiddelde leeftijd bedraagt 44 jaar. De Nestor van het mannengild is 78 jaar. Bij de vrouwen telt het ouderdomsdeken 70 lentes. Antwerpen is als provincie het talrijkst vertegenwoordigd, gevolgd door Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen.
MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
De erkenning van Ventourist/Ventousiast in het sport-voor-allen beleid van de Vlaamse overheid draagt aanzienlijk bij tot de maatschappelijke betekenis van de recreatieve fietssport. Daarnaast steunt Sporta een aantal speciale doelgroepen die op de flanken van de Mont Ventoux hun droom realiseren, namelijk To Walk Again, Theater Stap en UZ Leuven.
Ophasselt daar was de startplaats voor deze dag een iets wat rare plaats om te starten en de auto stallen op het pattenveld waren we ook niet gewoon
135 km stonden op het menu en voor een zaterdag was dit meer dan genoeg:
Zon eindelijk nog eens zon wat was dat lang geleden: dit maakte de rit duidelijk minder zwaar en dit samen met het lichte briesje wat kan fietsen toch heerlijk zijn
14 hellingen stonden op het programma en ook drie bevoorradingen: Koestraat en Lobe waren de eerste klimmetjes voor we in de streek van Flobecq belanden de wegen waren hier beduiden beter dan onze Vlaamse putten wegen
Vandaag kregen we ook bredere wegen voorgeschoteld dan de afgelopen weken en konden we eindelijk een beetje doorfietsen voor we aan de Hanaise en de Vieux Moulin begonnen
Nog 2 heuveltjes de Grand Monchaut en de Saule Pendu voor we konden genieten van het kasteeldomain La Berliere waar de eerste bevoorrading was: elk jaar is het hier genieten van het domain en vooral van de imposante laan
Dit eerste deel hadden we een beetje op reserve gefietst want we wisten dat het nog lang en lastig zou worden
Met de zon als gezelschap en de goede wegen vlogen de kilometers voorbij: wat was dit lang geleden
84km en daar was de tweede controle al: Lombise, ja hier hadden we ook nog nooit van gehoord
Na een beetje op adem te zijn gekomen werd richting Silly gekozen voor het bos van Saint Marcoult om daarna in Marq de Eikemolen op te fietsen
En nu naar de Muur: en hij lag er zeer goed bij al blijft het een verdomd lastige klim na de derde bocht
De bosberg die er op volgde kennen we ook bijna van buiten maar met het soms drukke verkeer is het steeds opletten
118 km en we konden uitblazen aan de derde bevoorrading en terug even op adem komen want de kilometers begonnen te wegen
De Boskouter voor Steenhuize was er bijna te veel aan: aan deze klim hadden we ons mispakt
Het eerste deel van deze klim kan men lekker doordrammen maar het tweede stuk na het kruisen van de n8 was er te veel aan en moest het tempo naar beneden
De Gapenberg over en deze met zon overgoten rit zat er op
Sven Nys heeft in Fidea MTB Cup in Gooik meteen zijn eerste mountainbike-wedstrijd van het seizoen gewonnen. Hij haalde het op de Kesterheide voor de Canadese favoriet Geoff Kabush en Roel Paulissen.
Na een stage van twee weken in het Spaanse Mallorca maakte Sven Nys in de Fidea MTB Cup in Gooik zijn seizoensdebuut in het mountainbiken. Met succes want de renner van Landbouwkrediet kon meteen zijn eerste wedstrijd winnend afsluiten. Nys haalde het op de Kesterheide voor de Canadese favoriet Geoff Kabush (Maxxis-Rocky Mountain), die net zoals vorige week in Antwerpen met de tweede plaats genoegen moest nemen.
Roel Paulissen (Cannondale FRT) eindigde als derde op ruim twee minuten van winnaar Nys. De Belgische kampioen had wel een excuus want na de Wereldbekermanche in Houffalize werd hij ziek. De Nederlanders Gerben De Knegt en Thijs Al - ook actief in het veldrijden - legden beslag op de vierde en de vijfde plaats.
Bart Aernouts eindigde als derde Belg in de toptien op een achtste plaats op het motorcrossterrein. De Nederlander Marco Minnaard was de beste bij de beloften. Met een sterk deelnemersveld verschenen de renners aan de start in de Fidea MTB Cup in Gooik. Het waren Sven Nys, Jimmy Tielens en Roel Paulissen die als eersten de forcing voerden. Toen Tielens vooraan wegviel, kwam de Canadees Geoff Kabush aansluiten.
Op drie ronden van het einde plaatste Sven Nys zijn aanval. Daarop hadden Kabush en Paulissen geen antwoord. In de strijd voor de tweede plaats kon Kabush zijn concurrent nog afschudden.
Woestijnvis is bezig met een nieuw programma en zoekt daarvoor figuranten. Fiets jij graag en denk je te kunnen uitgaan voor als profrenner in de Ronde van Vlaanderen? Dan is dit misschien je kans!
Figureer in de Ronde van Vlaanderen. (foto belga)
Woestijnvis is momenteel bezig met de voorbereidingen van een nieuwe VRT-fictiereeks van regisseur Jan Eelen (o.m. Het Eiland, In de Gloria). De reeks telt acht afleveringen die volgend voorjaar op zondagavond in primetime uitgezonden worden. Het gaat om vier afzonderlijke verhalen die zich allen afspelen op 4 april, de dag van de Ronde van Vlaanderen.
Tijdens de afgelopen Ronde werd er al veel gefilmd, maar voor de laatste beelden hebben ze nog even gewacht. Daarom zullen ze op zaterdag 29 mei en woensdag 16 juni nog enkele uren op het parcours gaan filmen. Daarvoor hebben ze de hulp nodig van een zestigtal recreatieve fietsers.
De wielertoeristen zullen een paar straten van het parcours telkens opnieuw moeten afleggen, terwijl de acteurs op de voorgrond scènes spelen en ze filmen. Dat zal ongeveer een halve dag per keer duren. Op welke uren de opnames precies plaatsvinden, staat nog niet vast. Ze spelen zich af in Wannegem-Lede en Mullem.
De makers willen ook renners van zoveel mogelijk clubs, zodat niet iedereen met hetzelfde truitje verschijnt. Woestijnvis probeert nog een aantal truitjes van de deelnemende ploegen vast te krijgen, maar wil ook variatie.
Via volgende gegevens kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Woestijnvis: freja.vandeborg@woestijnvis.be 02/303 36 80 0475/94 77 34
Elite heeft al dertig jaar ervaring in de wielerwereld en dat zie je bij de Sior, de nieuwste bidonhouder van Elite.
De Sior.
De Sior is een technische mix van carbon en titanium. Hij ziet er niet alleen heel goed uit, maar is ook de ideale houder voor je bidons.
De bidonhouder weegt niets en bewaart zijn grip in alle omstandigheden. De twee armen grijpen als het ware de bidon. De boog van carbon met titanium houdt de drinkbus mooi in de houder.
Met de Sior wou Elite de onderdelen waarop geen kracht staat zoveel mogelijk minimaliseren. Zo kan de spanning op de grijpende delen optimaal worden gemaakt.
De afwerking, met een gepolijst spiegelglans effect, maakt dat de bijzondere vormgeving zo goed mogelijk uit de verf komt.
Fietsen is de ideale manier om een goede fysiek op te bouwen en je benen sterker te maken. Maar door de vaste positie, de lineaire bewegingen en dat je bovenlichaam weinig betrokken wordt en minder effect ondervindt, worden andere belangrijke gebieden vergeten.
Daarom is het heel belangrijk ook te trainen als je niet op de fiets zit. Dankzij Cycling.be worden ook de andere gebieden van je lichaam aangepakt. Deze vijf oefeningen leiden tot betere trainingsresultaten op de fiets.
1. Touwtjespringen
Touwtjespringen. (foto bikeradar)
Een geweldige manier om je lichaam op te warmen. Deze oefening heeft een grote impact. Ook de trainingsintensiteit ligt erg hoog. Dankzij deze oefening ontwikkel je spierkracht in je kuiten en schouders.
Hou je hoofd recht, blijf licht en veerkrachtig op je tenen. Spring niet te hoog, maar net genoeg om vrij en ontspannen te blijven. Het vergt enige tijd om de techniek onder de knie te krijgen, maar blijf het doen omdat het een geweldige oefening is.
Workout: 3x60 seconden met 30 seconden herstel. 2. Opdrukken met zijdelingse draai
Push-up. (foto bikeradar)
Deze oefening brengt opdrukken tot een nieuw niveau. Druk gewoon op met een goede concentratie (armen minstens 90°) en een sterk/recht lichaam. Voer een normale push-up uit en draai je dan op én arm. Richt je andere hand naar boven.
Hou deze positie enkele seconden aan en rol dan terug naar beneden voor een volgende push-up. Deze oefening is een uitstekend oefening voor langere demarrages waarbij je niet in het zadel zit.
Workout: 2 x 10 herhalingen elke zijde met 30 seconden herstel
3. Wrestler squat
Squat. (foto bikeradar)
Je bent een wielrennen en je denkt sterke benen te hebben? Deze oefening maakt duidelijk hoe sterk je benen zijn.
Start in een geknielde positie, zet dan één been naar voren en nadien het tweede. Strek nooit je benen en blijf in wc-houding staan.
Dit is een uitstekende oefening om kracht en uithoudingsvermogen te ontwikkelen.
Workout: 60 seconden aan één stuk (verwissel halverwege van been)
4. Military get-up
Get-up. (foto bikeradar)
Deze oefening doet misschien denken aan de tweede oefening, maar deze variant is veeleisender. Start in normale positie zonder je rug te buigen of je heupen te verslappen. Druk je dan op tot je in de normale opdrukpositie staat.
Deze oefening versterkt de kernspieren en vraagt ook inspanningen van je schouders en armen. Deze spieren zijn belangrijk als je niet in het zadel zit.
Workout: 60 seconden aan één stuk (verander halverwege van arm)
5. PSOAS/hamstring counter-stretch
Stretch. (foto bikeradar)
Hoewel dit een stretchingsoefening is, moet je niet verwacht dat het een rustig einde van de routine is. Deze positie vraagt veel van je lichaam die ook je stabiliteit en kern versterkt.
Begin door op één ben te knielen en het andere been recht voor je te zetten. Kom in stretchpositie door je hiel te verschuiven van het been recht voor je.
Weersta de verleiding om je heupen te openen en draai de richting van het actief gestrekt been om dit te voorkomen.
Door deze oefening is goed voor je hamstrings en de heupbuiger, die normaal heel strak is en vaak verantwoordelijk is voor blessures en pijn in de rug.
Café het Zandhekken is al jaren de startplaats voor deze zondagserit en ook dit jaar mocht deze niet ontbreken op ons palmares
Met 8 waren we voor terug een gezellig maar tevens snelle tocht: en wat een verademing vandaag waren de fietspaden breder dan de wegen die we zaterdag te verwerken kregen
Eindelijk konden we doen wat we toch zo graag doen: doorfietsen
Veel gemeenten dienden we niet te door kruisen Laarne, Beervelde en Lokeren en het eerste deel was al achter de rug en zo moet het zijn
De sfeer was dan ook optimaal en dit was aan het lawaai te horen: de grappen en het gelach die er op volgde deed menig vogel opschrikken
25 km ver en het eerste deel was al achter de rug: in de sporthall konden we even op adem komen voor we het tweede aanvangden
Lochristi, Destelbergen en Heusden en deze rit was al achter de rug:nog even lekker nagenieten