Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
01-03-2009
ZONDAGMORGEN 1 MAART
Zondagmorgen 1 maart
Na een rustige en meer dan geslaagde zaterdag was het terug tijd om de fiets van stal te halen voor een training ritje
Op deze met zon overgoten zondagmorgen hadden we ons voor genomen om een rustig ritje langs de Scheldedijk te maken.
Zoals gewoonlijk bij goed weer dachten een paar honderden wielertoeristen dat ook en al vlug werden er groepjes gevormd
Ons groepje onderleiding van Bart (Fitality club)hield er een zeer strak tempo op na en de kilometers vlogen voorbij
Na ongeveer 20km zouden onze wegen zich scheiden en werd het peloton in twee gesplitst de ene groep ging richting Ronse en de andere richting Oudenaarde
De snelheid ging nu zeer snel de hoogte richting Oudenaarde en voor een zondag morgen bijna van het goede te veel tot 35km per uur kunnen de meesten nog redelijk goed mee maar eens daar boven is het dubbel opletten voor zij die bijna of moeten lossen eens in 40km per uur werd alles op een lint getrokken en werd elk klein foutje afgestraft elk klein kuiltje of steentje word dan bijna een zware hindernis
Na de stop in het RVV taverne was terug tijd om de fiets te keren en naar huis te fietsen
Eens terug op de Scheldedijk konden we terug aanpikken bij een groepje hardrijders en werden de kilometers terug vlot afgefietst en met elk om beurt het kopwerk te doen bereikten we terug onze thuis gemeente.
Lang geleden dat we nog zo een mooi weekend mochten meemaken
De auto lieten we deze morgen onaangeroerd staan en reden met de fiets naar de start in Gentbrugge.
Het lusthof boer Janssens deed deze morgen dienst als startplaats en na de inscanning konden we aan de rit beginnen
Samen met een 20 tal andere wielerliefhebbers hadden we een klein pelotonnetje gevormd al pratend werden de eerste kilometers afgebold.
Vandaag was tevens het eerste ritje van het nog prille seizoen en moest er duchtig nagepraat worden over van alles en nog wat
Velen van de mede fietsers zijn kennissen of vrienden die we al jaren kennen en al meerdere ritten mee samen fietsten .
De snelheid deze ochtend was voor een paar iets te snel maar daar werd in groep snel een mouw aangepast en in de stopplaats in Massemen konden we samen genieten van een koffie.
In het tweede deel van de rit ging de snelheid terug de hoogte in en nu was iedereen wel mee
Op de Scheldedijk richting Gentbrugge was het opletten voor de tegenliggers want als het weer een beetje meezit, kan het er zeer druk zijn door de vele wielertoeristen
Eens in Gentbrugge werd er nog eens gespeeld en gedold maar aan alles komt een eind en ook aan deze leuke rit
Wat kan fietsen zonder stres of zorgen toch mooi zijn .
Na de 50 km en de koffie was het tijd om terug op de fiets te klimmen voor het brevet 35 km.
Het brevet 35km zou ons naar Beervelde brengen langs zeer landelijke en relatief rustige wegen .
Aan een gesappig tempotje werden de km afgemaald en meer moest dat echt niet zijn
Na de stop en de zoveelste koffie konden we aan de terug weg beginnen maar ook aan dit leuke ritje kwam een einde en konden we aan de 10km lange tocht naar huis rijden
Met een totaal van 107km op de meter was deze dag meer dan geslaagd
Nu de prijzen zijn uitgereikt aan de laureaten van het winterseizoen zullen de meeste van hen hun mountainbike aan de haak hangen tot het volgende seizoen
En massaal overschakelen naar hun andere passie: de racefiets
De vrouwen en mannen die in de winter door weer en wind door modder en water gefietst hebben kunnen nu de winterkledij opbergen en het zomerplunje uit de kast halen de mountainbike schoenen met kranten opvullen en het stof van de raceschoenen blazen
De vrouwen en mannen met ballen aan hun lijf die gehard zijn door de winterse elementen kunnen de gespaarde haartjes op de benen terug beginnen afscheren voor het korte broeken seizoen
De nooit opgevers de flandriens van de winter kunnen al het broekvet boven halen voor het uren lang fietsen op de weg
Met het nieuw aangebracht stuurlint en de bandjes op de juiste druk staat de blinkende racefiets op ons te wachten klaar om er in te vliegen
Laat de zon nu ook nog van de partij zijn en de regen achter wegen blijven dan kan de zomer nu al niet meer stuk.
Onder een drukkende hemel was het deze zondagmorgen om 9uur tijd om te vertrekken richting Scheldedijk
Aan een rustig tempo fietsten we richting Eke brug die we bereikten na 10km
En konden we ons gaan opwarmen aan een paar lichte heuveltjes in de streek van Semmerzake om daarna door te fietsen naar Gavere: de klim van Gavere werd in een strak ritme naar boven gereden
Nu ging de tocht verder richting naar de volgende hellingkje met de naam Rotse om daarna verder te fietsen naar Meilegem waar nog een paar stevige stukken vals plat op ons lagen te wachten.
Na deze werd het tijd om de spieren los te fietsen richting Oudenaarde dat we bereikten na 40km en konden we eindelijk van de welverdiende koffie met rijsttaartjes van de plaatselijke bakker.
In de taverne van het ronde van Vlaanderen museum was het een gezellige drukte van wielertoeristen van allerlei pluimage .
Na deze veel te lange stop werd het terug tijd om huiswaarts te rijden: nu zouden we de snelste en kortste weg nemen de Scheldedijk dus
De 28 km lange rit huiswaarts ging bijzonder vlot met de wind in de rug: nat vies en vuil bereikten we na bijna 70km ons warm nestje .
Na de warme douche konden we genieten van onze welverdiende zondagrust
Naar jaarlijkse gewoonte is steeds op het einde van het winterseizoen een slothapening en dit maal was Lokeren aan de beurt
Voor de derde maal waren we dit seizoen al in Lokeren maar deze keer waren we gekomen voor een vtt en een baanrit
Om 8u30 na de inscanning konden we aan de mountainbike tour beginnen, de eerste kilometers waren vlak en geasfalteerd dus ideaal als opwarming
De eerste grint wegels werden in snelvaart tempo verorberd zelfs de eerste modder paadjes waren geen probleem
De tocht was een leuke mix van verharde en onverharde wegen en niet al te technis dus voor elk wat wils
De rit zou ons naar Wachtebeke brengen maar voor we daar waren moest er eerst nog hard gewerkt worden, de tractors hadden deze week de aarde al goed omgeploegd en nu was het onze beurt al vloekend en kreunend werd deze klus geklaard en toen we dachten we zijn er door lag reeds de volgende hindernis op ons te wachten en nu was het opletten voor valpartijen
Eindelijk waren we aan de bevoorrading en deze was gelegen in het provinciaal domein in Wachtebeke na deze tiptop in orde controle konden we aan het tweede deel beginnen
Na amper een honderd meter ver te zijn gereden lag daar reeds het zwaarste stuk van deze rit een stuk sompige modder om u tegen te zeggen hier moesten we een tandje kleiner schakelen om toch nog vooruit te komen
Zonder nog echte zware hindernissen slingerde de rit zich richting startplaats en werden de fietsen proper afgespoten en klaar gemaakt om aan het volgende deel te beginnen, maar nu eerst koffie
Inscannen en terug wegwezen om aan de volgende opdracht te beginnen
Deze kleine weg rit met de mountainbike fiets is een prima duurtraining en een goede afsluiter van deze mooie dag
Aan een gezapig tempo reden we terug richting Wachtebeke maar nu langs een geheel andere kant
Via Moerbeke en de Moervaart bereikten we Wachtebeke waar we terug aan de bevoorrading waren
De laatste 14km naar Lokeren werden terug in een rustig tempotje afgefietst en nu het zonnetje schuchter door de wolken heen priemde werd deze rit nog echt een genot om te fietsen
Eens terug konden we nog genieten van een lekkere douche om daarna te snoepen van de smakelijke pannenkoeken
Na het afhalen van onze laureaat prijzen konden we met een goed gevoel terug naar huis rijden
Op 22 maart vindt net over de grens in het Nederlandse Neerkant voor de tweede maal Stalen Ros plaats. Retroliefhebbers kunnen hun hartje ophalen op deze klassieke wielershow en -beurs.
Op Stalen Ros zijn vooral fietsen uit de jaren '70 en '80 te zien. (foto stalen ros)
Heel wat wielerliefhebbers hebben iets met het materiaal uit de hoogtijdagen van het wielrennen, de jaren '70 en '80. Het is dan ook geen toeval dat op Stalen Ros vooral fietsen uit deze periode zijn te zien, in originele of gerestaureerde staat.
Naast de tentoonstelling is een belangrijk onderdeel van Stalen Ros de onderdelenmarkt. Op diverse kramen worden frames, wielen en onderdelen van bekende (Campagnolo, Mavic, Stronglight) en minder bekende of verdwenen merken (Zeus, Huret, Maillard, Gipiemme, Universal, Modolo) aangeboden.
Stalen Ros vindt plaats op 22 maart van 10 tot 16u in zaal 'De Moost', Moostenstraat 3 in 5758 RX Neerkant, even over de grens met Belgisch Limburg.
Bezoekers betalen 2 euro inkom. Belangstellenden voor een onderdelenstand of een showplaats voor een oude koersfiets kunnen contact opnemen met Erik Boelen (077-4664686 of boelen56@freeler.nl)
Fietsonderdelenfabrikant Campagnolo is bezig aan een serieus offensief in de wielerwereld. Eigenaars van een fiets uitgerust met de 11 Speed krijgen vier jaar garantie op hun materiaal.
Nadat het eerst als enige de 11 Speed op de markt bracht (elf schakelmogelijkheden achteraan, Campa is de eerste die dat voor elkaar krijgt) biedt het nu ook nog eens een uitgebreid garantievoorstel aan zijn gebruikers.
Eigenaars van een fiets, uitgerust met de Super Record 11 Speed, de Record 11 Speed of de Chorus 11 Speed van Campa kunnen zich registreren en krijgen op die manier vier jaar garantie op hun materiaal.
De renners van Quick Step zullen dit seizoen ook te zien zijn in enkele cyclo's of Gran Fondo's. Dat zijn toertochten in heel Europa waarbij het prestatie-aspect van groot belang is.
Tom Boonen en co doen dit op vraag van fietsenleverancier Specialized, weet Het Nieuwsblad. Momenteel is nog niet bekend wie waar aan de start komt. Dat wordt pas later bekendgemaakt.
De bekendste cyclo's zijn La Marmotte, een tocht over de Glandon, de Télégraphe, de Galibier en l'Alpe d'Huez, les Trois Ballons en de Maratona dles Dolomites.
Het zit er op het winterseizoen 2008-2009 een winter met hoogte en diepte punten een seizoen ook van extremen van modder parkoersen en been hard bevroren ritten .
En nu op naar een prachtige en warme zomer seizoen met nieuwe uitdagingen en voor ons onbekende ritten terug onze uiterste opzoeken en genieten van prachtige landschappen en slapen in gezellige hotelletjes
Het fietsmateriaal staat al vol ongeduld op ons te wachten om aan het seizoen te beginnen samen met duizenden andere wielertoeristen.
Dat we gaan moeten kiezen in de overvolle kalender is duidelijk maar ook jammer
De mooiste en nieuwe uidagingen staan rood genoteerd op de kalender met onder andere de omloop Math Salden en Limburg Mooiste beide rittenzijn in Nederland en op uitnodigingin Duitsland de Jeddermann- Rennen en natuurlijk de Belgische klassiekers
Maar ook de plaatselijke ritten in onze provincie gaan we niet vergeten want daar zitten ook een paar pareltjes tussen.
14 februari Valentijn dag maar ook de laatste vtt van seizoen.
Herzele was deze morgen de start gemeente de plaatselijke basisschool deed dienst als startplaats
Op deze stralende dag kozen we voor de zware 35km afstand: de eerste kilometers hadden we meer last van de laaghangende zon dan van het parcours
Eens goed opgewarmd konden we echt aan de tocht beginnen en mocht het gashendel opengedraaid worden.
Als we in deze streek komen fietsen dan weten we op voorhand dat het geen gemakkelijke klus zou worden maar dit mountainbike seizoen hebben we al zwaardere parkoersen gekregen
Het parcours was een zeer goede mix van road en off-road wegen van zachte klimmetjes en stevige kuiten bijters maar ook van spekgladde wegen en vettige modder paden.
De bevoorrading op 18km was vandaag dik in orde maar met nog het loodzware tweede deel voor de boeg mocht er niet lang getalmd worden: jammer want de chocolade smaakte naar meer
Nu ging de tocht richting Steenhuize en werd de ondergrond steeds zwaarder door de dooi.
De kuiten bijters volgden nu elkaar snel op en het tempo werd flink naar beneden gedrukt
Steeds was het ook opletten voor valpartijen en slippers op de soms met ijs bedekte wegen: er zijn er altijd die niet opletten wat we vandaag meerder malen gezien hebben.
De laatste kilometers was puur genieten voor ons beiden nu de conditie van Myriam bijna terug top is zag ik ze terug stralen en genieten op haar fiets wat kan men nog meer verlangen een pracht van een riteen super parcours en een stralende zon
En nu valentijn voor ons beide: het restaurant is geboekt en het super groot geschenk staat klaar voor mijn echtgenote .
Nu we bijna elke dag terug wielerwedstrijden te zien krijgen uit zonnige oorden waar we alleen maar kunnen van dromen begint de winter nu wel heel lang te duren voor ons
De eerste vtt na Myriam haar ongeval was meteen een voltreffer de 27 km werd vlot verteerd en smaakte naar meer
125km stonden zondag op programma deze toch lastige rit met zijn 6 heuvels was meteen de eerste duurtest van 2009 als training kon deze rit tellen en het was meer dan genoeg voor nu
Het volgende weekend zal iets minder zijn met zaterdag misschien terug een vtt ritje en zondag een iets kleinere maar bekender training ritje.
De voorjaars ritten komen nu stilaan in zicht met de bekende en vertrouwde brevetten dit zijn tevens prima training ritjes.
Vandaag de eerste tourtocht van 2009 en met de omloop het volk als rit hadden we niet de gemakkelijkste training uitgekozen maar wel een leuke uitdaging
De startplaats is normaal aan de watersportbaan maar dit stukje sloegen we over en van Zwijnaarde ging het naar Merelbeke waar we op het parcours terecht kwamen en aan de tocht konden beginnen
De eerste 30 km waren licht glooiend langs stille Vlaamse wegen want daarom hadden we ook de zondag er voor uit gekozen iedereen slaapt wat langer en enkel aan de bakkers was het een beetje opletten .
Helling één van de dag was de Leberg die we goed dooreen geschud bereikten via de kasseien van Zegelsem
Via Nederbrakel reden we naar de tweede bult van de dag de Pottelberg met Max 8% en 1300meter lang een leuk klimmetje met 60km op de meter konden we in La Houppe genieten van een lekkere warme koffie met rijsttaartjes.
Langs bekende wegen ging de tocht verder richting Maarkedal waar de zwaarste heuvel van deze tocht lag de Taaienberg deze met gladde kasseien bedekte berg was tevens de gevaarlijkste ook
Boven konden we een beetje bijkomen om dan door te fietsen richting Eikenberg de kasseien en slechte wegen volgend elkaar nu in snel tempo op
Deze heuvel had geen verrassingen voor ons meer maar de volgende lastige klim begon na 70km en als eerste lange tocht te wegen de Wolvenberg is nu echt niet de zwaarste maar toch het blijft een taaie kuiten bijter
Nog ééntje te gaan maar eerst nog Mater doorspartelen waar we ons bij een klein peloton voegden met een paar oude kennissen die ook naar de volgende heuvel reden
De Molenberg een klootte bult niet de zwaarste of langste maar wel de slechtste en vuilste van deze morgen
In Dikkelvenne verlieten we het parcours om langs de Scheldedijk richting Zwijnaarde te rijden. De ingepakte arm van Myriam heeft prima stand gehouden ondanks de vele slechte wegen en de kasseien.
Dus dat was een grote gerustelling en met 125km vandaag is de conditie ook de goede kant aan het opgaan 5uur15 heeft deze rit geduurd en voor nu was dit meer dan genoeg zelfs bijna te veel