Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
30-01-2013
De Wilier Triestina Twinblade van team Columbia
Team Colombia rijdt dit seizoen op fietsen van Wilier. In tijdritten hebben de renners uit deze ploeg de beschikking over de Wilier Triestina Twinblade.
De Twinblade is ontworpen op zo min mogelijk luchtweerstand. De vork en de liggende achtervork zijn dik en lopen breed uit. Volgens Wilier is dit gedaan om deze delen ze ver mogelijk bij de turbulente lucht van de draaiende wielen weg te houden. De achterrem is achter het bracket geplaatst, in een omhulsel van carbon. De voorrem is achter de voorvork geplaatst. Het dropout systeem voor het achterwiel heeft vier bouten om het wiel precies uit te lijnen.
De Wilier Twinblad heeft een geïntegreerde zadelpen. De stelbout hiervoor is verwerkt in de bovenbuis. De Twinblad maakt waarschijnlijk zijn debuut op 7 februari in de ploegentijdrit van de Ronde van de Middellandse Zee. Team Columbia rijdt komend seizoen met SRAM. Op de foto zien we nog enkele onderdelen van Shimano.
Vittoria heeft in Thailand een onderzoekscentrum geopend dat onderzoek gaat doen naar de toepasbaarheid van grapheen in fietsbanden. Grapheen is een ultra dunne vorm van carbon. Twee onderzoekers wonnen voor de ontdekking van dit materiaal in 2010 de Nobelprijs.
Grapheen werd enkele jaren terug gepresenteerd als een soort wonder materiaal. Grapheen is slechts één atoom dik. Het zou toepassingsvormen hebben in ondermeer energiegeleiding en de verbetering van de duurzaamheid en kracht van veel samengestelde materialen. Volgens Vittoria heeft het materiaal grote potentie om fietsbanden zowel langer mee te laten gaan als hun rolweerstand te verbeteren. Ook zou het materiaal voor meer grip kunnen zorgen.
Het onderzoekscentrum in Thailand heeft volgens de bandenfabrikant ongeveer 8 miljoen euro gekost. Vittoria heeft een joint venture gesloten met het bedrijf Directa plus. Dit bedrijf zou een toepassingsvorm van graphene voor banden hebben ontwikkeld. Deze toepassing, G+ genaamd, wil Vittoria toepassen in zowel tubes als binnen- en buitenbanden. Directeur Rudie Campagne van Vittoria verwacht veel van het nieuwe lab. Graphene zal ons helpen een revolutie te veroorzaken als het gaat om het maken van de lichtste en snelste banden te wereld.
Terwijl Movistar in de Tour Down Under op de nieuwe Pinarello Dogma 2 rijdt, de Dogma 65.1 Think2, moet Geraint Thomas het bij Team Sky met een ouder model doen. De Brit rijdt net als zijn ploeggenoten op de fiets van vorig jaar. Thomas rijdt op een standaard 56 frame in de kleuren van zijn ploeg. Het asymetrische ontwerp van de fiets is kenmerkend voor de Dogma. Volgens Pinarello zorgt de aparte vorm van het frame voor bijzondere rijeigenschappen: stijfheid en scherp kunnen sturen.
Thomas heeft wat betreft afmontage de beschikking over dure spulletjes. Toch heeft hij niet het nieuwste van het nieuwste op zijn fiets zitten. De electronische schakelgroep van Shimano is de 7970 groep en niet de nieuwe 11 speeld Di2 9070. De wielen zijn ook van Shimano en zaken als stuurpen en stuur zijn van PRO, een zustermerk van de Japanse onderdelenfabrikant. Thomas rijdt bijvoorbeeld met een anatomisch gevormd stuur: de PRO Vibe 7s Anatomic.
Nog niet in de winkel, maar wel gezien in de Tour Down Under: een aero helm van Lazer, de Chrome Aeroshell. Deze helm heeft een reflecterende buitenkant. Volgens Lazer wordt het daardoor in de helm minder heet. We zagen de helm op het hoofd van Andre Greipel.
De helm borduurt verder op het ontwerp van de bestaande Helium helm. Om de helm aerodynamischer te maken zijn de luchtgaten dichtgemaakt. Volgens Chris Smith van Lazer heeft het aero ontwerp een bijkomend voordeel. De dichte buitenkant zorgt voor meer stevigheid waardoor er minder schuim nodig is om aan de veiligheidseisen te voldoen. Dit zorgt ervoor dat de Chrome 56 gram lichter is. De Helium weegt 260 gram, volgens Lazer weegt de Chrome Aeroshell 204 gram.
Volgens Lazer weerkaatst de buitenkant van de Chrome 55 procent van het zonlicht, terwijl dat bij een standaard helm slechts 20 procent zou zijn.
Een consumentenversie wordt naar verwachting rond de Tour de France gepresenteerd.
Lichter dan de pedalen van de grote merken, claimt producent TriRig. De Mercury pedalen, die in maart op de markt komen, zouden slechts 71 gram per paar wegen. Het ontwerp is gebaseerd op een oud ontwerp: de Aerolite pedalen uit 1986.
Het Mercury pedaal bestaat uit drie delen. Een nylon omhulsel rondom een titanium as, en een schroef om het omhulsel aan de as vast te draaien. De trapper maakt geen gebruik van lagers. Om vast te klikken, druk je de schoen met het schoenplaatje op de trapper. Losmaken kan door de schoen via de buitenkant van het pedaal van de as af te schuiven.
Inclusief plaatjes en schroeven weegt het prtotype van deTriRig Mercury ongeveer 120 gram per set. Daarmee zouden de pedalen tot de lichtste ter wereld behoren. Eind 2012 mochten we al eens de Ultralite Cirrus Ti pedalen bekijken. Dit setje woog 124 gram.
TriRig zegt de pedalen aan te gaan bieden met een niet goed geld terug garantie. Mochten de pedalen binnen een half jaar niet naar voldoening blijken te werken, dan kunnen de pedalen terug worden gestuurd. Een setje pedalen gaat iets meer dan 180 euro kosten. TriRig heeft zijn wortels in de triathlon.
LOOK heeft een nieuw mountainbike pedaal uitgebracht: De S-Track. Het pedaal is de opvolger van de Quartz. Volgens de fabrikant is de S-Track lichter, duurzamer en raakt het makkelijker modder kwijt.
Wat opvalt aan de S-Track is dat het pedaal smaller is dan zijn voorganger. De nieuwe veerdraad heeft de vorm van een S, en werkt als een torsieveer. Dit zou niet alleen de schoen vast zetten, maar ook zorgen voor een langere levensduur. De oppervlakte van het pedaal is 46o vierkante mm. Volgens Look zorgt dit grote oppervlak voor een beter overdracht van de kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend.
Er zijn drie versies van van de S-Track uitgebracht. Het instapmodel heeft een verchroomde as en kunsttof trapper, het midden model heeft een carbontrapper met aluminium plaatjes aan de onder en bovenkant. Het topmodel, de Carnon Ti, is volledig van carbon en heeft een titanium as. Dit model is met 280 gram, inclusief schoenplaatjes, ook het lichtste van de drie.De Carbon Ti heeft een adviesprijs van 199,95 euro. Het instapmodel heeft een adviesprijs van 64,95 euro.
Cannondale is met ingang van dit seizoen hoofdsponsor van een eigen World-Tour wielerploeg. De fietsenfabrikant nam het stokje over van Liquigas bij de ploeg van Peter Sagan en Ivan Basso. Het team rijdt in 2013 op de SuperSix EVO Hi-Mod.
Deze Cannondale is afgemonteerd met onderdelen van SRAM, FSA, Vision en Fizi:k.
.
Specificaties
Frame: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Vork: Cannondale SuperSix EVO
Balhoofd: Cannondale SuperSix EVO SL, 1.125″ to 1.25″ taps toelopend
Stuurpen: FSA K-Force, SL-K or OS-99 CSI
Stuur: FSA K-Force Light or Plasma
Stuurlint: fizi:k
Groep: SRAM Red
Cassette: SRAM XG-1090
Ketting: SRAM PC-1091
Cranks: Cannondale Hollowgram SISL2 w/SRAM Red chainrings (53/39T)
Van kleding tot frames en van zadels tot helmen. Het doet gewoonweg pijn aan je ogen. De 2013 kleur in het peloton is groen-geel. En dan in alle kleurschakeringen die je maar kunt bedenken. Deze nieuwe schoenen van Sidi passen hier naadloos bij. Meteen maar: veldrijder en Belgisch kampioen Klaas van Tornhout gebruikt ze. OK, in de MTB Drako versie, maar ze zijn wel dezelfde kleur. Dit zijn de wegschoenen. Officieel heten ze Sidi Wire Carbon Vernice.
Wire
We zullen ze eens ontleden. Wire slaat op het sluitsysteem. Voorheen maakte Sidi vooral gebruik van straps die je op verschillende manieren kon aandraaien. Deze nieuweling heeft in principe twee wires. Een op de wreef. De draaiknop zit aan de rechterzijde van de schoen. Die draaiknop heet het Techno 3 system. Bovenop de wreef zit nog een draaiknop; daar draai je de wire van, zeg maar, de band bovenop aan. Het loshalen: aan de zijkant van het Techno 3 systeem ziten twee kleine knoppen die je eenvoudig indruk waardoor de draad ontspant.
Vernice De schoenen zelf zijn vooral van kunststof gemaakt. Glad kunststof, wat inderdaad- op een glanzende vernis laag lijkt. Vandaar de naam Vernice. Verder ook nog de komt die- Adjustable Heel Retention Device. Hiermee verstevig je de top van de heel cup en voorkomt afglijden van de schoen tijdens steile beklimmingen of sprints. De schoen kan eenvoudig smaller of breder worden gemaakt door middel van twee kleine stelschroefjes. De zool: carbon zool. Vervaardigd volgens de zogenaamde sandwich methode. Bestaat maar liefst uit acht lagen! +/- 30 Gram lichter en iets meer flex. Met instelbare ventilatie-slider om de opening gemakkelijk te regelen.
Pasvorm Er zijn heel veel maten: 38 38,5 39 39,5 40 40,5 41 41,5 42 42,5 43 -43,5 44 44,5 45 45,5 46 46,5 47 en 48. Een maat 44 weegt 320 gram per stuk. In vergelijking zitten de Wire Carbon strakker als de oude types. Dat is vooral te danken aan de drie knelpunten: de twee Techno 3 draaiknoppen en de voorziening bij de hiel. Het aandraaien van de draden zorgt er voor dat de wreef nauw aansluit. Vroeger ( gaan we weer ) zat een Sidi echt als een pantoffel. Nu ook nog omdat het materiaal aan de binnenzijde zacht aanvoelt. Vooral bij de tong die deels vastzit aan de wreef en de zijkanten van de schoen zijn lekker zacht.
Praktijk Lekker comfortabel, en toch een stuk vaster als de oude types. Dat is dus te wijten aan de extra draaiknoppen en aan de volledig carbon zool. Ben je dus gewend aan de oude types dan zul je waarschijnlijk even moeten wennen. De maatvoering schatten we hetzelfde in als bij de andere types. Verder: koop een stel overschoenen. Het groen-geel is natuurlijk heel mooi, maar toch ook kwetsbaar. Niet zozeer door vuil, maar je zult maar een keer langs een muurtje schrapen De Sidi Wire Carbon Vernice zijn er wel in drie kleuren en tevens in drie special editions. Die zijn echt spectaculair en ook nog eens 20- duurder. Bijna 400,- is dan wel een behoorlijk bedrag. Maar o jee, ze zijn wel heel mooi.
Conclusie Topschoenen. Strak en zeker. Goede pasvorm wel heel goed op de juiste maat letten!. En gewoon heel opvallend. Prijs/kwaliteit verhouding? Voor een liefhebber gewoon goed. Punt. Meer informatie: www.sidisport.com Prijs: 375,-
Als er een groot sneeuwdek over het land ligt is het meestal lastig fietsen. Zijn de wegen niet schoon, dan is vooral het rijden op een racefiets of mountainbike al snel een hachelijke onderneming. Veel bandenfabrikanten hebben tegenwoordig winterbanden met spikes in hun collectie. De meesten zijn voor de mountainbike, een enkeling ook voor de cross- of racefiets.
Banden met spikes lijken in de sneeuw de meest voor de hand liggen keuze. Nokian heeft al jaren banden met kleine spijkertjes in de collectie. Ook Schwalbe en Continental bieden deze banden tegenwoordig aan. Schwalbe zegt over de spike: Als het echt glad is helpen banden met een speciaal lamellen profiel niet. Alleen een echte verankering op de gladde ondergrond werkt. Banden met spikes.
De spikes kennen we vooral uit de ijsspeedway. Daar zitten meestal lange vlijmscherpe spijkers in de band. Op fietsbanden zijn deze spijkertjes veel korter, en vooral ook botter.
Schwalbe heeft vier verschillende banden met spikes in de aanbieding. Banden in verschillende (wiel)maten en met verschillende spijkertjes. De Ice Spiker Pro is de topband op dit gebied van de Duitse fabrikant. Hij is er ook voor de 29-er en heeft afhankelijk van de maat tussen de 361 en 402 spikes. De adviesprijs van deze band is 95 euro 90. Goedkopere opties zijn de Ice Spiker (67,90), Marathon Winter (52,90) en Winter (38,50). Al deze banden zijn voor de moutainbike.
Continental heeft de Spike Claw 2.1 en Nordic Spike in het bandenaanbod opgenomen. Conti zegt over de Spike Claw: De Spijkers in de profielblokken zorgen voor grip op sneeuw en ijs. Door het grote volume zakt de band nauwelijks in de ondergrond. De band is verkrijgbaar met 120 of 240 spijkertjes en weegt afhankelijk van het aantal spikes tussen de 840 en 900 gram. Deze band is verkrijgbaar voor 26-inch, 650B en 29-inch wielen.
Cross
De Nordic Spike is een spike-band die ook geschikt is voor de cross of soms ook wegfiets. Voor de meeste nieuwe wegfietsen zal hij niet geschikt zijn omdat de banden te dik zijn. Dan past de band gewoonweg niet in het frame. De Nordic Spike draadband kost tussen de 54 en 60 euro. Hij is verkrijgbaar met 120 of 240 spikes van gehard staal.
Nokian heeft de breedste collectie spike winterbanden. Helaas zijn niet alle banden in ons land even makkelijk verkrijgbaar. Voorbeelden uit de Nokian collectie zijn de Nokian Extreme 294, de Hakka WXC 300, de Mount & Ground W160 en de Hakkapeliitta W240. De Hakkapeliitta is een band die het meest geschikt lijkt voor gebruik in Nederland. De band heeft niet teveel spikes, is goed op de weg te gebruiken, maar kan net dat beetje extra grip geven als je onverwacht over een stukje ijs rijdt.
Zeker als er bijna overal sneeuw en ijs ligt, zijn spikes geen overbodige luxe. Ze geven volgens de fabrikanten 30 tot 50 procent meer grip. Ook te overwegen is om alleen een spikeband om het voorwiel te monteren. Vooral het wegglijden van het voorwiel geeft het meeste risico op een zware blessure wanneer je valt.
Langs hier is de start :denken we toch De dappere van de club of zijn het de ijsduivels Eventjes alles laten warmlopen met goede oude gasbrander met hier onder onze pechvogel mischien ook eens denken aan een nieuwe fiets want de gasbrander kan niet blijven meegaan he (grapje)
Het een tijdje geleden dat er op dit blog nog iets werd
neergepend maar daar komt nu terug verandering in
Eerst nog even terug naar de Vtt van Heusden waar we
terug konden genieten van de familiale sfeer die er bij deze club heerst: een
leuke bende een gezapig tempo en bovenal een geweldige sfeer meer moet dit niet
zijn
Deze zaterdag stond de Vtt van Stekene gepland en het was
toch even afwachten of deze zou doorgaan met dit winterweer
Maar hij ging door dus konden we de lange tocht naar
Stekene aanvatten
De startplaats was terug de schoolrefter maar deze
ochtend was toch anders, geen drukte maar vooral te weinig sfeer ook al deden
de heirnissers hun best
Eens ingescand en een foto shoot konden we op pad gaan,
dit lukte niet voor de clubsecretaris wand de achterpion was vast gevroren
Gelukkig hebben we een voorzitter die op zo situatie is
voorbereid en de goede oude gasbrander kon zijn dienst bewijzen al keken de
buurtbewoners raar op
En dan nu op pad:
En het viel zeer goed mee ondanks de hard bevroren en
vooral besneeuwde ondergrond
Het parcours was zoals de vorige jaren en hield dus
weinig verrassingen in en dit was maar goed ook want zo wisten we waar de
gevaarlijke plaatsen waren
Zoals de passage na Stekene brug waar we een paar
slippers moesten incalculeren en al onze rijders kunsten bovenhalen
En ja de wind was er natuurlijk ook en daar hadden we nog
het meeste last van: gelukkig heeft in de winter fietsen ook zijn charmes
De wit besneeuwde velden, de besneeuwde bossen met hun nu
witte paden (zonder modder) het is eens volledig anders fietsen
Tot aan de bevoorrading was het prima fietsen met een
afwisseling van veldwegen en baan maar na de stop was er op de kleinere afstand
niet veel meer te beleven want niets van veld kregen we nog te verwerken:
jammer
Eens terug waren de inrichters al druk bezig de
afspuitstand aan het afbreken: ja wie spuit er met deze temperaturen zijn fiets
proper: alleen de dwa
De fiets in de auto en gaan genieten van een lekkere
warme douche dat was nu het belangrijkste: en we werden verwend
Al hadden we onze twijfels om te fietsen bij deze
omstandigheden maar het viel reuze mee
Met temperaturen ver onder nul is de kans op koude vingers tijdens het fietsen groot. Een Brits bedrijf heeft daar een oplossing voor: handschoenen die je in de magnetron kunt stoppen. De hitte die de magnetron opwekt, houdt de vingers volgens fabrikant Alago ongeveer een uur warm.
Alago heeft in de handschoenen een chemische substantie verwerkt die warmte vasthoudt. 15 seconden verwarmen in de magnetron zou voldoende zijn. De handschoenen zijn in meerdere maten verkrijgbaar. Ook zijn ze zo ontworpen dat het touchscreen van de smartphone met een vinger van de handschoen kan worden bediend. Een paar handschoenen kost ongeveer 43 euro. Ze zijn direct bij de fabrikant op internet te bestellen.
Het interview van Oprah Winfrey met Lance Armstrong is vannacht in ons land live te volgen via kabelzender TLC. De zender zendt dit interview gelijktijdig uit met de Verenigde Staten om 03:00 uur.
Het is de eerste keer dat Armstrong een interview geeft sinds hij zijn zeven eindzeges in de Tour de France kwijtraakte. Dit gebeurde nadat het Amerikaanse antidopingbureau USADA een omvangrijk rapport presenteerde waarin de oud-wielrenner werd beschuldigd van dopinggebruik tijdens zijn actieve carrière. Ook werd Armstrong voor het leven geschorst. Als gevolg van het rapport raakte Armstrong ook miljoenen dollars aan sponsordeals kwijt en trad hij eind vorig jaar terug als voorzitter van Livestrong, de stichting die hij oprichtte om geld op te halen voor de strijd tegen kanker.
Oprah bezoekt Armstrong thuis in zijn woonplaats Austin in Texas. Het interview is onderdeel van het programma Oprahs Next Chapter waarin zij beroemdheden, nieuwsmakers en gewone families opzoekt buiten de studio. Het interview met Armstrong wordt uitgezonden in twee delen. Vrijdagnacht zendt TLC ook het tweede deel van het interview uit, eveneens om 03.00 uur. Het interview ook te volgen via de website van Oprah Winfrey. Discovery Channel zendt het interview met Armstrong vrijdag uit, om 23.00 uur.
De overstap van Mark Cavendish van Sky naar Omega Pharma-Quick Step brengt hem terug op de fiets waarop hij enkele grote zeges boekte: de Specialized McLaren Venge. We mochten de fiets even bekijken.
De Venge werd in 2011 gepresenteerd en is nog steeds het vlaggeschip van Specialized. De McLaren versie van de Venge is ontwikkeld in samenwerking met het Formule 1 team van McLaren. Cavendish reed bij het opgeheven team van HTC ook al op een Specialized. De Venge van toen is iets anders dan de fiets van nu. Dat komt met name doordat Quick Step andere sponsors heeft voor de onderdelen. Bij HTC waren Shimano, PRO en SRM de leveranciers, bij Quick Step zijn dat SRAM, Zipp en Quarq. Dit betekent dat Cavendish komend seizoen niet met de door hem mede ontwikkelde stuurpen van PRO zal rijden. Ook zal hij weer moeten omschakelen van een electronische schakelgroep naar een meganische. Bij Sky reed de Brit met Shimano Di2. Quick Step rijdt met SRAM red. De SRM van HTC wordt ingeruild voor een Quarq, in combinatie met een Garmin.
Stuurpen
Zipp is de leverancier van de stuurpen. Cavendish rijdt met een 145SL van carbon. Het stuur is eveneens van Zipp, de SL. Het is alleen lastig om te bepalen of het hier om een carbon of aluminium versie gaat. Het zadel is de Specialized Romin Team, de pedalen zijn Look KeO. Om de Venge in aero stijl te houden, zijn er Zipp 808 Firecrest wielen in het frame gestoken. Het gaat om tubewielen waarop de Specialized Turbo Tubular banden zijn gelijmd. De laatste keer dat de we de fiets van Cavendish wogen, was deze met 7,65 kilo aan de zware kant. De fiets van dit seizoen is voorzien van een lichtere groep en onderdelen. We schatten dat de Venge van 2013 daarom rond de 7 kilo zal wegen.
Basso heeft het Laguna-model vernieuwd. Ondermeer de kabeldoorvoer is aangepast en de vorm van de buizen is anders dan bij het model van vorig jaar.
Het frame van de Laguna 2013 is een monocoque carbon. De ovaal oversized geprofileerde schuine- en de licht gebogen bovenbuis, zijn licht en stijf geconstrueerd. Het meest starre gedeelte van het Laguna frame, bevindt zich volgens de bouwers, bij de framekop met geïntegreerde 1.5 11/8 lagering. Samen met de licht gebogen full-carbon voorvork resulteert dit volgens de ingenieurs van Basso in een beter bestuurbare fiets.
Een Laguna fiets kan zowel met Shimano Ultegra dubbel of compact, 105 mix compact of met Campagnolo Veloce mix compact geleverd worden. Microtech Krium en Microtech XL zijn respectievelijk de wielen en de overige onderdelen van dit Basso fietstype.
Gewicht Laguna frame: 1,1 kg Laguna fiets: 8,2 kg Carbon: 100% unidirectioneel High Modulus TR50 en MR60 Torayca Adviesverkoopprijs: 2099 (Laguna met Campagnolo Veloce mix compact), 1649 voor alleen een frame.
Het privé domein van de renners. De teambus is niet meer weg te denken uit het hedendaagse wielrennen. De renners komen vaak al uren voor de start naar de vertrekplaats. De bus is dan ideaal voor ontspanning en verkoeling.
De bus van Vacansoleil is van alle gemakken voorzien. Er is een keukentje voor een simpele maaltijd en het zetten van koffie. In een aantal zitjes kunnen de renners ontspannen: ideaal om TV te kijken of om bij te praten met ploeggenoten. In een douchecabine kan na iedere etappe worden gedouched. De bus is voorzien van WIFI om altijd toegang te hebben tot internet.
Northwave is komend seizoen de schoenen sponsor van Vacansoleil-DCM. Renners van de wielerploeg dragen voortaan de topschoen van de Italianse fabrikant: de Extreme. Northwave was al een persoonlijke sponsor van Lieuwe Westra, Marco Marcato en Bjorn Leukeman