BLOG INHOUD
  • CLASSIC KALENDER
  • VLAAMSE LABEL KALENDER
  • WTC THE BLACK SPINNING
  • FOTOS SPONSORT BY WTC HEIRNIS
  • MTBIKER.BE
  • Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Haes Dirk
    Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
    Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
    Fietsen is mijn vrijheid en uitlaatklep
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • 34é wendelenrit
  • KEMMELBERG
  • GENT-WEVELGEM
  • om van te dromen
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Foto
    Myriam & Dirk
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • The Black Spinners
  • Dirk & Myriam
    MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be
    The BLACK SPINNERS
    01-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Review: Ass Savers spatbordje

    Hoe simpel en doeltreffend kan een product zijn? Ass Saver bewijst het met een mini-spatbordje. Het product komt uit Zweden en wordt onder andere via een webshop aan de man gebracht. Ook heeft zadel fabrikant San Marco en fietsenzaak Mantel Bikeparts een model in het assortiment. Voor grotere aantallen is custum made ook mogelijk.

    Hoe werkt het?
    Voor montage buig je het kunststof in het midden iets dubbel waardoor het spatbordje zijn stijfheid in de lengte krijgt. Bij een zadel haak je de haakjes in het ontwerp rond de zadelbrug. Hierdoor blijft het behoorlijk goed op zijn plaats zitten. Het monteren gaat in een handomdraai zonder gereedschap.

    Praktijk
    Met een lengte van zo`n 14 centimeter, gemeten vanaf eind zadel tot einde van de beschermer, is het niet erg ‘aanwezig’ op je fiets. Prettig is dat het spatbord onder het zadel een stuk doorloopt. Heb je, zoals op de testfiets een zadel met een opening in het midden, dan spat de nattigheid niet op tegen je lichaam. Met de beperkte lengte houdt het spatbord niet al het opspattende vuil tegen. De product naam is goed gekozen: vooral je achterste wordt beschermt.

    Conclusie
    Ook al regent het niet, met een natte weg heb je al snel een nat achterste. De Ass Saver helpt dan zeker om de billen droog te houden. Langere spatborden geven meer bescherming, maar dit ziet er dan wel weer minder ‘snel’ uit… Dus zoek je een snel ogend spatbordje die je net dan wel minimaal beschermt dan is het product erg doeltreffend!

    Ass Savers zijn via de website van de fabrikant te koop voor zo`n 10,50 euro (inclusief verzendkosten)
    Het model met San Marco bedrukking gaat voor 6,95 euro over de toonbank.
    Fietsenwinkel Mantel Bikeparts heeft ook een model met ‘eigen’ bedrukking in assortiment voor 4,95 euro.

    ass-savers.com

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Review: Bontrager Race Windshell

    We hebben (nog) geen echte winter gehad in onze contreien. Wel fris, nat, regenachtig dan wel modderig en af en toe flinke wind, maar koud? Nee. En dan heb je geen echte mega-warme handschoenen nodig om het extra aangenaam te maken op de fiets. Maar zonder handschoenen is nu ook weer net te fris. Juist, deze Bontrager handschoenen zijn goed van pas gekomen de afgelopen weken.

    Softshell

    De handschoenen zijn gemaakt van winddicht en waterbestendige ‘ softshell’ materiaal. Het label vermeld nylon, polyester en polyurethaan. Een softshell is een alternatief voor een hard shell (= waterdichte buitenste laag). Een softshell is, afhankelijk van het materiaal, winddicht of windafstotend en waterafstotend, gemaakt van stretchmateriaal en heeft daardoor een zeer hoog draagcomfort. In 85 tot 90% van alle weertypen biedt een softshell al voldoende bescherming (volledig winddichte softshells zijn voorzien van een membraan zoals Gore Windstopper). De handschoenen zijn van binnen geborsteld voor warmte en voor een hoger comfort.

    Manchet

    En deze Bontrager hebben een verlengd manchet met laag-profiel sluiting, siliconen gripmateriaal op de palm, ‘mini’ gel kussentjes op de palm en een – vrij simpele- reflecterende print op de palm en een absorberend afveegdeel voor je neus op het duimgedeelte.

    Pasvorm

    Er zijn vijf maten: XS, S, M, L en XL. Via de website kun je kijken wat jouw maat zou moeten zijn; een maat L past goed bij een middelste doorsnede van je handpalm van 20 tot 23 cm Maar dit is vooral een ‘tool’ voor extra hulp als je de handschoenen online zou kopen. Als je een winkel bezoekt is het even aan- en uittrekken van een stel handschoenen wel zo simpel. Wat absoluut een voordeel van deze handschoenen is, is de verlengde manchet. Die ‘krul’ je om je pols en je kunt zelf kiezen of je de mouw van je jack of shirt in het manchet opbergt of er buiten. Dit manchet zorgt er uiteraard voor dat wind geen vrij spel heeft en dat er geen water binnendringt.


    Praktijk

    Lekker comfortabel, geen overbodig ‘gezweet’ binnenin en altijd goed grip op je stuur. De Race Windshell plooit ook heel gemakkelijk. Wel heel belangrijk is de juiste maat; zeker met het extra lange manchet. Dat verlengde gedeelte van bijna 10 centimeter moet echt goed zitten –anders ‘frot’ het maar vervelend op en werkt het tegen je. Bij slagregen blijven je handen zeker niet 100 % droog; er dringt hoe dan ook vocht binnen. Wassen kan officieel alleen met de hand, al kwamen de handschoenen er ook netjes uit de machine (op 30 graden). Droog? In een kwartiertje

    Conclusie

    Goede ‘mid season’ handschoenen, goede pasvorm –wel heel goed op de juiste maat letten!-, fijne lange manchetten. En niet te duur. Niet te opvallend ook. Prima prijs/kwaliteit verhouding. Helemaal goed. Meer informatie: www.bontrager.com Prijs: € 32,99

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Nys moet ‘eigen’ veldrit in Baal overslaan

    BAAL – Sven Nys ontbreekt dinsdagmiddag aan de start van zijn ‘eigen’ Grote Prijs in Baal.

    De 36-jarige Vlaming voelt zich vanwege bronchitis niet fit genoeg om in zijn woonplaats te rijden. Nys won de naar hem vernoemde GP al elf keer.

    ”Sven is dinsdagmorgen zieker opgestaan dan dat hij maandagavond ging slapen”, zei ploegleider Jan Verstraeten.

    ”Hij is meteen terug in bed gekropen, om zo de wedstrijd van zondag voor de wereldbeker in Rome niet in gevaar te brengen. De bronchitis die hem overvallen heeft, is erger dan eerst gedacht.”

    Alleen Mario De Clercq (2002) en Lars Boom (2006) wisten Nys sinds 2000 te verslaan in diens eigen veldrit.

    © ANP

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Inschrijven Limburgs Mooiste op 1 januari

     

    De inschrijving voor Limburgs Mooiste gaat op 1 januari open. De toertocht wordt in 2013 gereden op zaterdag 25 mei. Voor de racefiets zijn er tochten tussen de 80 en 240 kilometer, mountainbikers kunnen kiezen voor 40 of 110 kilometer.

    Inschrijven voor Limburgs Mooiste kan tot 15 april. Er worden per afstand maximaal 4000 fietsers toegelaten. Start en finish zijn op het Avantis Business terrein in Heerlen. Limburgs Mooiste heeft veel randactiviteiten in petto: er is een tweedaagse wielerbeurs, wedstrijden voor licentiehouders en een horeceplein met live muziek, eten en drinken.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    21-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Fietsen met Sven Nys
    Sven Nys lijkt nog niet onmiddellijk rijp voor pensioen. Tijdens een intensieve trainingsrit doet hij zijn verhaal aan Erwin Vervecken.
    (foto alain buyck)
    Wat doe jij nu, als je eens een dagje minder traint?
    "Ik geniet wel eens van een dagje niks doen, gewoon languit in de zetel liggen en tv-kijken, wat surfen op het internet, bij Fonske binnenrijden om te kijken of alles met het materiaal in orde is of bij mijn ouders 's middags eten, de kleine dingen in het leven. Ik heb het al zo druk met verplichtingen buiten trainen en koersen, dat ik geen nood heb aan een uitlaatklep of uitgebreide sociale contacten. Gewoon gerust gelaten worden en thuis mijn ding doen brengt me de mentale rust die ik nodig heb. Een pyjama-dag, zalig relaxen ..."

    En Thibau? Begeleid je hem bij z'n eerste stappen in de sport?
    "Thibau volgt momenteel twee keer per week tennis, op woensdag gaat hij paardrijden en de andere dagen zit hij op z'n fiets of volgt hij drumles. Stilzitten kan hij niet. Hij is ook bezig met motorcross, en gaat af en toe bij een kameraadje op een privécircuit rijden. Als het droog is, rijdt hij met z'n motor ook wel eens op het BMX-circuit achter in onze tuin. Maar vanaf nu moet hij er weg blijven, want anders is het binnen de kortste keren kapot gereden."

    De meeste renners verliezen op jouw leeftijd explosiviteit en snelheid, maar op jou lijkt dat geen vat te hebben.
    "In principe zou ik het inderdaad op crossen zoals Kalmthout lastig moeten krijgen, vooral omdat ik nauwelijks op de weg heb gekoerst. Maar om de een of andere reden heb ik nog altijd niet aan explosiviteit ingeboet. Ik train nochtans niet anders dan vijf jaar geleden dus voor mij is het ook een raadsel. Ik durf zelfs beweren dat het eerste dubbele weekend een van mijn beste weekends ooit was."

    Iedereen verwachtte een zwaar offensief van Niels Albert in oktober.
    "Als ik er niet was geweest, dan had Niels iedereen van het kastje naar de muur gereden en hadden ze gesproken van een blitzstart. Maar dat geldt ook omgekeerd: als Niels er niet was geweest, dan had ik ook enorm boven de concurrentie uitgestoken. Ik vind dat we allebei op een uitzonderlijk hoog niveau rijden. Niels heeft tot hiertoe nog niet echt de parcoursen gehad waarop hij z'n vermogen volledig kan benutten."

    Een groot voordeel dat je nu hebt: je bent sneller dan Niels?
    "Ik heb heel m'n carrière moeten rijden tegen renners die net dat tikkeltje sneller waren aan de meet en daardoor moest ik tijdens de wedstrijd het verschil maken. Op dat vlak is Niels voor mij de gemakkelijkste concurrent sinds jaren. Niet dat ik afbreuk wil doen aan z'n kwaliteiten, maar als ik na halfweg wedstrijd nog bij hem in het wiel hang, stijgen m'n kansen met de ronde en dat geeft me voor het eerst een mentaal voordeel."

    Geen problemen met motivatie op het einde van je carrière? Je hoeft het niet meer te bewijzen en hebt alles al vele keren gewonnen?
    "Net het tegendeel. Als ik goed presteer, dan focus ik me nog meer op de details, zodat alles perfect loopt. Een groot deel van mijn mentale kracht is het besef dat ik er alles voor gedaan heb. Als ik een weekje rustiger aan doe, weegt dat ook op m'n gemoed en ben ik er soms niet klaar voor in m'n hoofd. Ik kan bijvoorbeeld nog altijd kapot zijn, als ik zoals in Laarne een wedstrijd minder goed reed. Maar je hebt ook gelijk als je zegt dat het niet meer hoeft voor mij. Als ik nu in Neerpelt de laatste ronde inga met Niels, is dat voor mij al een overwinning waard. Niemand, ikzelf ook niet, verwacht dat ik op deze leeftijd Niels nog partij zou geven. De jaren dat ik moest winnen zijn voorbij en dat brengt gemoedsrust."
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Sur Place Special: Marokko en Catalonië
    In onze Sur Place Special stellen we niet minder dan twaalf mogelijke fietsreizen aan je voor. Twee daarvan, Marokko en Catalonië, verdienen hier nog wat extra aandacht.
    Marokko met de mountainbike

    (foto Transmaroc 2011)
    Het Nederlandse bedrijf TransAtlas Bike organiseert trips naar de Marokkaanse woestijn. Het concept is heel simpel: je boekt een vlucht naar Marrakech en daar nemen zij alles in handen. Een Nederlandse begeleider gekoppeld aan een ervaren Marokkaanse expert, twee jeeps die alle materiaal en - niet onbelangrijk - water vervoeren, een heuse kookploeg die de plaatselijke gastronomie koppelt aan energierijke voeding voor het fietsen en slaaplocaties gaande van degelijke hotels op de eerste en laatste dag tot typisch Marokkaanse kasbahs, berbergasthuizen of onder de blote, betoverende hemel. Het volledige pakket, zeg maar.

    Je kan je eigen bike mee naar Afrika overvliegen of er eentje huren en dan kan het avontuur echt beginnen. De tochten zijn voorzien op groepen van tien tot vijftien personen. Als je met een grote groep bent, probeer dan zeker de trip naar eigen wensen en behoeften te laten customisen, zowel qua overnachtingsplekken als qua route. Er is ook de mogelijkheid om individueel of met enkelen bij een groep aan te sluiten.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Review: crosser, 26 inch mountainbike of 29'er?
    In Cyclo Sprint november staan de voor- en nadelen van een crosser, 26" en 29'er opgesomd. Hier gaan we wat dieper in op de testfietsen: de Zannata Z46, Moozes Avalanche en Kona Big Kahuna.
    Zannata Z46

    Zannata Z46. (foto alain buyck)
    Het argument van de slechtere remmen bij een crossfiets kan kloppen, maar om in Vlaanderen een parcours tegen te komen waar dat een echt probleem is, moet je al wat zoeken (al zijn ze er uiteraard wel - denk maar aan Kluisbergen en De Schorre in Boom). In dit geval moesten we de achterrem iets bijstellen en daarna konden we al slippend tot stilstand komen - probleem opgelost dus. In de modder doen de smalle banden het beter dan die van een MTB. De grip van een echte mountainbikeband kun je uiteraard niet benaderen, al zijn de Challenge Grifo's uitstekende allrounders. Sowieso vraagt een crossfiets meer concentratie en stuurmanskunst dan een MTB, maar dat kan ook net leuk zijn.

    Deze Zannata Z46 biedt veel waar voor zijn geld. Je krijgt een carbon kader, dat weliswaar niet superlicht is (de volledige fiets weegt 9 kilo) maar wel degelijk. De lichtere voorkant van een crossfiets in vergelijking met die van een MTB nodigt trouwens uit om over obstakels te springen of snel van richting te veranderen - een typisch voordeel/verschil tussen de twee fietstypes.

    De afmontage is een mix van betrouwbare Shimano Ultegra-onderdelen met standaard crossremmen en een Miche-crankstel met aangepast verzet (46-34). Sommige fabrikanten durven een gewoon compact crankstel monteren, maar Zannata besteedde hier dus wel aandacht aan. De Deda-cockpit en het San Marco Concor-zadel zien er knap uit en zie je niet vaak in deze prijsklasse. Het compacte stuur is ideaal voor een crossfiets, want zo grijp je tenminste af en toe nog eens in de beugels. Zeker geen miskoop dus, deze Z46!

    SPECIFICATIES
    Frame: Zannata Z46 Carbon
    Voorvork: Carbon
    Stuur: Deda RHM01
    Stuurpen: Deda Zero 1
    Zadelpen: Deda RS 01
    Zadel: San Marco Concor
    Shifters: Shimano Ultegra
    Remmen: Cantilever
    Crankstel: Miche 36/46
    Derailleurs: Shimano Ultegra
    Wielen: Miche Race 707
    Banden: Challenge Grifo 32 Pro
    Maten: XS, S, M, L, XL, XXL
    prijskaartje: 2046 euro
    INFO:
    www.zannata.be

    Moozes Avalanche

    Moozes Avalanche. (foto alain buyck)
    De Moozes Avalanche - onze 'klassieke' mountainbike - trekt sneller op dan de Kona Big Kahuna en hij voelt sportiever aan, door de gestrektere en lagere zit. De Moozes is natuurlijk lichter dan de Kona door de iets betere afmontage en het elegant gevormde carbon frame. Wel vind je geen snufjes zoals steekassen of een balhoofdbuis met twee maten. Dé eyecatchers zijn de onderdelen die op de Avalanche zijn gemonteerd. Voor 2270 euro krijg je een volledige Sram X9-groep, lichte en sterke onderdelen van Pro PLT (Pro is het accessoiremerk van Shimano), een prachtige high-end RockShox SID-voorvork en een verrassend comfortabel Selle Italia XR-zadel.

    De voorvork doet net iets beter zijn werk dan de Reba die gemonteerd is op de Kona en de X9-schakelonderdelen blijven net iets vlotter werken. De Mavic Crossride-wielen zijn iets minder licht, maar ze bleven probleemloos draaien en ook de Continental Race Kings doen het goed op veel verschillende ondergronden - enkel diepe modder is niet het favoriete terrein van deze banden.

    Toen we met twee collega's - de ene met de Moozes, de andere met de Kona - een veldtoertocht gingen betwisten, kon de Moozes goed zijn mannetje staan. Vooral op de smalle singletracks in het bos, met weinig plaats tussen het stuur en de bomen, reed de Avalanche de 29'er op achterstand. Op langere, meer technische of steilere stroken, was het dan weer de Big Kahuna die de overhand nam. Zo blijkt maar weer dat 26 inch mountainbikes zeker nog toekomst hebben. Wil je toch een 29'er? Geen probleem, ook bij Moozes kunnen ze je daarmee helpen. Je kunt elk frame trouwens volledig naar wens laten afmonteren op de website van de fabrikant.

    SPECIFICATIES
    Frame: High Modulus 3K Carbon
    Voorvork: RockShox SID
    Stuur: Pro Koryak
    Stuurpen: Pro PLT
    Zadelpen: Pro PLT
    Zadel: Selle Italia XR
    Shifters: SRAM X9
    Remmen: Avid Elixir CR
    Crankstel: SRAM X9
    Derailleurs: SRAM X9
    Wielen: Mavic Crossride
    Banden: Continental Race King
    Maten: 38, 43, 48, 53
    prijskaartje: 2270 euro
    INFO:
    www.moozes.be

    Kona Big Kahuna

    Kona Big Kahuna. (foto alain buyck)
    Het frame van de Big Kahuna is niet gemaakt van gewoon aluminium. Er is scandium toegevoegd aan de legering. Dat zeldzame metaal zorgt ervoor dat het aluminium sterker is, waardoor er minder materiaal nodig is en je uiteindelijk een lichter en zelfs comfortabeler kader krijgt. Kona heeft ook gedacht aan de stijfheid van het geheel. Het onderste balhoofdlager meet 1,5 inch, zodat de voorkant van de fiets zo weinig mogelijk doorbuigt. Wat ook helpt, is de afwezigheid van normale snelspanners. Zowel vooraan (15 mm) als achteraan (142x12 mm) houden steekassen de wielen stevig geklemd. Dat alles zorgt ervoor dat in een bocht de fiets de richting uitgaat die jij wilt.

    Het brede (71 cm!) stuur vraagt wat aanpassing in het begin, maar het zorgt wel voor enorm veel stabiliteit tijdens het klimmen en dalen. Op dicht beboste singletracks kun je er wel eens mee blijven haperen aan een boom ... Samen met het zadel, de zadelpen en stuurpen bleek dit een betrouwbaar onderdeel tijdens de testperiode. De Easton XC-wielset voelde niet echt licht maar wel betrouwbaar aan, terwijl het rubber van de Maxxis Ikons ons constant vertrouwen gaf. Zowel op rotsige, natte, zanderige of modderachtige paden konden de banden goed uit de voeten. Een supersnelle allroundband heet dat dan.

    De dubbele vertanding (24/38 gecombineerd met een 11-36 10-speed cassette) vonden we geen nadeel ten opzichte van een triple aandrijving. Integendeel, je hebt minder overlappingen en moet minder schakelen met de linkershifter. Op geen enkele klim kwamen we tot de vaststelling dat we het kleinste tandwiel van een triple misten. Wie op de racefiets graag met een compact fietst, zal zich snel thuisvoelen op een mountainbike met een dubbel.

    Het uitstekende frame krijgt wel niet overal waar het recht op heeft. De remmen zijn bijvoorbeeld niet de beste onderdelen van deze fiets en een volledige X9-groep zou de Big Kahuna een nog betrouwbaarder karakter geven. Allemaal onderdelen die je na verloop van tijd makkelijk kunt vervangen natuurlijk. De RockShox Reba-voorvork is stijf genoeg - ook al door de steekas en de tapse vorkbuis - maar heeft geen remote lockout. Je moet dus naar de rechtse vorkpoot grijpen om aan de knop te draaien die de vork uitschakelt tijdens het klimmen, sprinten of rijden op asfalt.

    SPECIFICATIES
    Frame: Kona Scandium 69
    Voorvork: Rock Shox Reba RL 29er Tapered 100mm
    Stuur: Kona Energy
    Stuurpen: Kona XC/Road Deluxe
    Zadelpen: Kona Double Clamp
    Zadel: WTB Volt Comp
    Shifters: Sram X7
    Remmen: Avid Elixir 5 180/160 mm
    Crankstel: Sram X7 24/38
    Trapas: Sram X7
    Voorderailleur: Sram X7
    Achterderailleur: Sram X9
    Ketting: Sram PC1031
    Cassette: Sram PG1030 11-36
    Wielen: Easton XC 15 mm en 142x12 mm
    Banden: Maxxis Ikon 29x2.2"
    Maten: 16", 18", 19", 20", 22"
    prijskaartje: 2199 euro
    INFO:
    www.konaworld.com
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    29-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Chris Boardman onthult: de perfecte zithouding

     

    In wielrennen draait veel om aerodynamica. Chris Boardman was op dit punt een pionier. Hij won goud op de Olympische spelen, was werelduurrecordhouder en droeg in de Tour de France meerdere dagen de gele trui. Hij schreef voor ons een artikel over het aanpassen van zijn zithouding op de fiets.

    Door: Chris Boardman & Phil Mosley

    In mijn tijd als prof spendeerde ik veel tijd aan het zo klein mogelijk maken van de luchtweerstand. Meer dan 80 procent van je energie als wielrenner gaat naar het wegduwen van de wind. En van al die lucht die je wegduwt, hoeft slechts 20 procent door de fiets weggeduwd te worden. Het perfectioneren van je lichaamshouding is dus belangrijk om de luchtweerstand op de fiets terug te dringen.

    Testen in de windtunnel is een prachtig hulpmiddel om het effect van een andere zithouding te meten. Ook geeft het mogelijkheden om je positie op de fiets te perfectioneren. Bovendien krijg je veel zelfvertrouwen van al die cijfers die zeggen dat je veranderingen een hoop rendement op kunnen leveren. Helaas is het testen in een windtunnel wel erg duur.

    Het goede nieuws is dat je grootste winst kunt halen uit maatregelen die bijna niets kosten. De favoriete hulpmiddelen van mij en mijn coach Peter Keen, waren een grote spiegel, een wattagemeter en enkele standaard opdrachten.

    Zo deden we het:

    Een gewone hometrainer volstaat om de fiets op te zetten. Plaats de grote spiegel zo voor de fiets dat je jezelf helemaal kunt zien. Een ergonomische stuurpen van bijvoorbeeld Look is een perfect hulpmiddel. Je kunt snel grote aanpassingen maken aan de afstelling van de fiets.

    Ik monteerde op mijn testfiets altijd een ossekopstuur met een opzetbaar triatlon stuur van Profile. Dit stuur is niet meer zo makkelijk te krijgen. Ik gebruikte dit omdat je de zitpositie er behoorlijk mee kunt variëren.

    Tijdens het afstellen liep mijn coach Peter rond. Hij bekeek mijn positie van alle kanten en gaf aanwijzingen om de afstelling te wijzigen. Het is handig om iemand erbij te hebben die je aanwijzingen geeft. Deze persoon heeft immers een overzicht in 3D.

    De Methode

    Het menselijk lichaam is in basis een verzameling van niet aerodynamische buizen. Ons doel was om met deze buizen een zo klein mogelijk silhouet te creëren, dat ook nog eens dragelijk voor mijzelf was.

    Ik maakte mijn schouders zo rond mogelijk, bracht de ellebogen zoveel mogelijk onder mijn lichaam en probeerde dieper te gaan zitten. Toch is dieper zitten niet altijd beter. Een lage positie geeft stress op de nek, wanneer het hoofd omhoog komt wordt het silhouet groter.

    Ook het naar voren brengen van de armen biedt nauwelijks voordeel. Vanaf de zijkant lijkt het aerodynamischer, van voren af bezien is dit niet zo. Bovendien is het niet fijn fietsen met de armen naar voren.

    Mijn testen voerde ik uit op ongeveer vijftig procent van mijn omslagpunt. De afstelling opmeten deed ik niet. Daarmee stel je jezelf open voor nieuwe ideeën.

    Omslagpunt

    Als ik een afstelling had waarvan zowel ik als mijn trainer dacht dat het een goed compromis was, deed ik een trainingsblok van 10 minuten rond mijn omslagpunt. De positie hoefde niet comfortabel te voelen, belangrijk was mijn gevoel of ik me aan de nieuwe houding kon aanpassen.

    Als ik het idee had dat ik een positie had waaraan ik mezelf kon aanpassen, begon ik met meten. We waren vaak verrast door de uitkomst. Dat was bijvoorbeeld zo bij mijn positie voor het werelduurrecord dat ik in 2000 verbeterde. Ik kwam op een stuurpen van 17 centimeter, een 63 cm bovenbuis en een 53 centimeter beneden buis. Niemand geloofde dat die afmetingen goed konden zijn.

    Voor jou hoeft de uitkomst van een test natuurlijk helemaal niet opzienbarend te zijn. Het kan heel goed zijn dat enkele kleine aanpassingen voldoende zijn. Dat hoeft dan ook niet zoveel geld te kosten.

    Pas al ik overtuigd was dat een bepaalde afstelling goed was, dan maakte ik een tekening. Een tekening geeft duidelijkheid over wat je precies wilt. Zeker als je met mensen te maken krijgt die bijvoorbeeld een andere taal spreken. Je kunt dan duidelijk aangeven hoe het eruit moet zien en wat exact de maten zijn. Het is bijvoorbeeld belangrijk om exact aan te geven tussen welke twee punten je een meting doet.

    Als een nieuwe fiets klaar was, dan begon de training. Aanpassen aan een nieuwe positie vergt tijd en training. Dit wordt nog te vaak door sporters vergeten. Ik deed bijvoorbeeld een soort krachttraining om makkelijker aan een nieuwe zitpositie te wennen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De Focus Mares van Jeremy Powers

     

    Jeremy Powers boekte met zijn zevende plaats in Tabor afgelopen weekend, het beste resultaat ooit voor een Amerikaan in een wereldbekerwedstrijd. Hij reed onlangs een cross op een prototype Focus Mares met schijfremmen.

    De geometrie van de aluminium fiets is gelijk aan die van zijn tegenhanger met cantilevers. Een paar maanden terug bekeken we van Focus ook al eens een carbon variant van de crosser. De benedenbuis van de fiets vaan Powers heeft een hoek van 70 graden, een laag bracket en een korte achtervork van 425mm. De remmen op de fiets zijn van Avid: BB& Road SL. De wielen zijn opgebouwd van verschillende Easton onderdelen voor de weg en het mountainbiken. De EA90 tube velgen zijn 38mm hoog en hebben 24 spaken. De velgen zijn gespaakt naar een M1 disc hub van de EC90 XC wielset voor de mountainbike.

    1,6 Bar

    Volgens mecaniciën Thomas Hopper rijdt Powers bij droog weer met 1,7 bar in de voorband en 1,9 bar in de achterband. Bij regen rijdt hij met 1,6 voor en 1,7 achter. Powers kiest bewust voor aluminium. Volgens zijn mecanicien doet hij dat mede vanwege de lange afstanden die hij moet reizen, vooral per vliegtuig. Alumium zou minder snel beschadigen tijdens het transport.

    Specificaties:

    • Frame: Focus Mares Disc, medium
    • Fork: Focus Mares carbon, tapered 1.125inch – 1.25inch
    • Stuurpen: Easton EA90, 110mm, -6 graden
    • Stuur: Easton EA70, 44cm
    • Tape: Fizik
    • Voorrem: Avid BB7 Road SL with 160mm rotor
    • Achterrem: Avid BB7 Road SL with 140mm rotor
    • Shifters: SRAM Red
    • Voorderailleur: SRAM Red, stalen kooi
    • Achterderailleur: SRAM Red
    • Cassette: SRAM PG1070, 11-26t
    • Ketting: SRAM PC1090R
    • Crankset: SRAM Red, 172.5mm, 46/39t
    • Bracket: SRAM Red BB30 keramisch
    • Pedalen: CrankBrothers Candy 11
    • Wielen: Custom Easton blend
    • Velgen: Easton EC90 tube
    • Voor hub: Easton M1, 24-spaaks
    • Achter hub: Eason M1, 24-spaaks, 135mm
    • Spaken: Sapim straight pull 2.0/1.7/2.0
    • Voorband: Dugast Typhoon 700×32
    • Achterband: Dugast Typhoon 700×32
    • Zadel: Fizik Aliante
    • Zedelpen: Easton EA70, 27.2mm

    Maten:

    • Lengte: 177.8cm
    • Gewicht: 68.03kg
    • Zadelhoogte vanaf bracket, c-t: 730mm
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TELENET
    GEWONNEN TELENET RACEFIETS





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Review: Focus Izalco Pro

    Focus is al een paar jaar actief als sponsor van wielerteams: eerst Team Milram, daarna Katusha en dit seizoen Acqua & Sapone. De coureurs rijden met de Izalco Team. Hier staat de burgeruitvoering, de Izalco Pro 2.0 van € 3199,-.

    De Izalco ‘als naam’ bestond al maar is twee jaar terug op de schop gegaan. En dat zie je vooral aan de doorvoer van de kabels. De van HM-carbon vervaardigde Izalco heeft derailleurkabels die bij de balhoofdbuis in het frame verdwijnen. ‘Integrated Cable Tunnel’ noemt Focus dit. De achterderailleurkabel gaat niet onder het bracket door, maar bovenlangs en komt in de rechterachtervork weer naar buiten, waar het een buitenkabel in schiet tot aan de achterderailleur. De voorderailleurkabel loopt wel onder het monobox bracket door. Het bracket is van het type BB30. De lagers rusten in het frame.

    Het frame heeft verder een conische zitbuis, aflopende bovenbuis, licht doorgezakte achtervorken, 3D carbon patjes en een balhoofdbuis met 1 1/8 inch en 1 1/4 inch lagers. Verder een volledig carbon 3T voorvork.

    Vloeiend. Zo ziet het frame er uit. Nergens echte hoeken of scherpe bochten. ‘Liquid Shap Forceflow Design’, zo noemen ze dit bij Focus. Gewicht: respectievelijk 1060 gram en 430 gram voor de voorvork.

    De afmontage: SRAM Force en Red, en Mavic Cosmic Elite wielset, Continental banden, Prologo zadel en FSA delen. 7,50 kilo. De SRAM delen hebben de unidirectional carbon Double Tap-hendels en cranks in combinatie met de ‘blanke’ aluminium Dual Pivot design remhoeven.

    Uiteraard zien we de technieken als DoubleTap™, ZeroLoss™ Reach adjust en Exact Actuation™ bij de Force-groep. Ter info: er zijn zeven combinaties van cassettes van 11-23 tot 11-28. En er is sinds kort ook een WIFLI achterderailleur, waarmee je ook een ’32′ kunt schakelen. Mooi: de draaiende delen van Force zijn uitwisselbaar met 10-speed Shimano-kettingen en-cassettes.

    De Izalco is een echt koersframe: licht, stijf (torsiestijfheid 100 Nm, bracketstijfheid 48 en voorvorkstijfheid 79) en wendbaar en toch comfortabel door de slanke achtervork en de 27,2 millimeter zadelpen. En het ‘shiften’? Je kunt in elke positie gemakkelijk remmen en schakelen. Trouwens, door de mogelijkheid om de rem- en schakelhendel in te stellen past het vrijwel altijd.

    Opschakelen gaat met drie tegelijk, afschakelen een voor een. Als je nog nooit met SRAM gereden hebt, is dit even puzzelen en weet je ook niet precies hoe je je Shimano- of Campa-gevoel moet omzetten. Het gaat zeker niet langzamer of sneller of lastiger. Wel is het een kwestie van doseren.

    Maar als je eenmaal weet hoeveel kracht je moet zetten om op dan wel af te schakelen, dan schakel je nooit mis. Echt geruisloos is het niet bij deze Focus, ook al door het mega-bracket van de Izalco en de hoge velgen. Je moet wel ‘wennen’ aan het FSA Compact stuur. Dat gaat natuurlijk voor elk type stuur op, maar ‘in’ deze FSA zit je niet diep.

    Conclusie: een ‘lekkere’ racer. Mooi, licht frame. Wel is een frame met interne kabels vooral een ‘Di2’ frame. Dat is ‘in the end’ logischer. Mooie voorvork. Prima onderdelen. Al zijn het wel de SRAM delen en het FSA stuur dat de Izalco Pro 2.0 maken tot wat hij is. Ben je niet zo’n fan van met name het FSA stuur: monteer dan een ander type. Geen SRAM? De Pro 4.0 (€ 2199,-) is met Ultegra afgemonteerd. De Izalco is er in maat XXS tot 3XL. www.focus-bikes.com

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Review: Focus Mares CX 3.0

    Er is meer ‘op de onverharde wereld’ dan Ridley, Giant of Prorace. Uit Duitsland komen er crossers –want daar hebben we het over- van merken als Rose, Stevens, Univega en van Focus. Dit is de Mares CX 3.0.

    Alle crossers bij het Duitse Focus dragen de naam Mares. Er zijn crossfietsen van aluminium (AX) en van carbon (CX). Vorig jaar stond er nog een Mares met ‘disc brakes’ in FIETS 11. Dit is de Mares CX, maatje 56 oftewel M ( er is een S, M, L en XL). 8,80 kilo, schoon aan de haak.

    Het frame weegt 1420 gram, 500 gram voor de voorvork. Het frame heeft een bovenbuis die heel lichtjes naar achteren af loopt en aan de onderzijde plat is. De onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met BB30 crankstel. De staande buis is bij het bracket bijna vierkant geovaliseerd, bij de zadelpen’lug’ rond. Een 27,2 mm zadelpen huist er in de staande buis. De voorvork is een recht full carbon model met twee maten lagers; dat staat ook duidelijk gecommuniceerd op de voorvork.


    De CX 3.0 is afgemonteerd met Shimano Ultegra 10-speed, aangevuld met Fulcrum WH-CEX 6.5 CX wielset, Continental Cyclocross 35 mm banden, FSA stuur, Avid Shorty 4 remmen, Concept zadel, zadelpen en stuurpen en ‘bling, bling’ zilveren Jagwire kabels.

    Kleurt mooi bij het wit-grijs-rood van het frame. En gelukkig: een Shimano CX 70 crankstel met echte -46/36- cross overbrenging. 12-27 achter. Alle kabels lopen bovenlangs èn Focus heeft de ‘top pull’ voorderailleur gemonteerd; mooi, want zo is er geen katrolletje nodig. Het nokje voor de montage van het katrolletje is nog wel aanwezig. De stijfheidmetingen: 109 Nm torsie, 40 bracket en 77 voor de voorvork. Goed en strak, je kunt er zo een echte berg mee af knallen.

    De Mares CX stond ook in een test in FIETS 10 van 2010. In wezen is er niks aan veranderd –en dat hoefde ook niet. Wat betekent Mares eigenlijk? Ehhh…volgens wikipedia is mares een merrie. Juist, een paard. En een paard kan galopperen en springen. Ehhh..springen lukt zeker wel met de Focus. Wel over een knappe tak en niet over de balken natuurlijk. Verder is de Mares een crosser zoals een crosser moet zijn.

    Geen overbodige luxe, alles past, de remmen doen hun ding, het frame geeft geen krimp. Ruim voldoende ruimte om de modder weg te laten lopen met slecht weer, de CX wielen van Fulcrum zijn een prima keuze. Het FSA stuur is een Compact en dat kan geen kwaad in de cross: je zult toch voornamelijk met je handen op de hendels ‘zitten’. Schakelen? Nieuw prima en vooral met de nieuwe voorderailleur en de originele Shimano kettingbladen werkt het hele spul prima. Op termijn? Om de zoveel tijd kabels opnieuw invetten of eventueel vervangen en je kunt weer door.

    Conclusie: niet vernieuwend of spectaculair deze Mares CX. Maar wel helemaal goed. Licht en stijf, betrouwbaar, netjes afgemonteerd, geen negatieve punten. € 2189,- kost de CX 3. Niet mega-goedkoop, wel goed. Heel goed eigenlijk! www.focus-bikes.com

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGIAN CYCLING HAPPENING

    Belgian Cycling Happening

     

    Het was dit weekend naar jaarlijkse gewoonte de nationale bijeenkomst en dit jaar was de afspraak in het Oost-Vlaamse Herzele

    En terug waren we met vele en dit is ook een jaarlijkse gewoonte: dus kon onze club ook niet achterblijven

    Een mooie groep was present om er een leuke tocht van te maken er waren zelfs wandellaars bij

    Eens alle plichtplegingen achter de rug konden we rond 8u30 op pad gaan maar eerst nog even op de foto al was het maar voor het nageslacht: hier wisten we wat we gingen rijden

    Eens op pad zagen we naar een paar honderd meters de King en de Queen van het showteam rijden: was dit niet te laag voor hen?

    Maar nu terug naar onze rit: de eerste kilometers bleef de groep samen en dit tot aan de splitsing in Aaigem na een kilometer of 6

    Om niemand tot last te zijn kozen ik en mijn echtgenote voor de 50km lange tocht en we zouden wel zien wie volgde

    De vaste rijders waar we al een paar weken met op pad gaan kozen ook voor deze afstand zodat we met 6 waren

    In deze streek komen fietsen is nooit een gemakkelijke klus en vandaag zou ook niet anders zijn: maar dit wisten we

    Al viel het eerste deel nog zeer goed mee met zijn 3tal lichte hellingen

    Eentje op 14km in St-Antelinks en dan in Steenhuize na 17km om de laatste na 20km in Ophasselt te krijgen

    De bevoorrading na 24km kwam er dan ook vlug aan en ditmaal hadden ze voor de Gavers gekozen en het mag gezegd worden een schitterende locatie aan het meer

    Even goed bijtanken en we waren terug op pad en nu zou het een stukje lastiger worden

    Na 30km in Smeerebbe-Vloezegem kregen we terug een klim te verwerken eens deze voorbij lag al vlug de volgende in Steenhuize en na een tochtje rond deze gemeente lag de laatste op 40km in St-Lievens-Esse

    Eens terug op het grond gebied van Herzele was het toch nog even opletten aan de markt van deze gemeente want de vele boodschappers hadden soms geen oog voor de fietsers

    Maar na een leuke tocht waren we terug aan de startplaats om nog even goed bijtepraten bij een bordje kaas

    Wat we niet wisten: dat de uitreiking van het telenet laureaatschappen pas om 15uur zou plaats vinden en dat was nog een paar uurtjes later

    Op de terug weg naar huis hadden we niet veel zin om deze namiddag nog een naar Herzele af te zakken

    Na de zaterdagse bootschappen kozen we er toch voor om nog eens naar Herzele af te zakken

    En we hadden gelijk om dit nog eens te doen wand rond 16uur waren we de trotse eigenaar van een gloednieuwe racefiets van telenet en een luxe fietsbril van het merk Carrera plus elk nog een fietstrui er boven op

    Want de eerste prijs was terug voor Myriam en laatste prijs was voor mezelf

    Deze dag kon niet meer stuk

    Want dit was de eerste van de laureaatschappen die we dit jaar fietsten

    Even op een rijtje zetten: Telenet laureaat, provinciaal laureaat, nationaal laureaat, classic laureaat, Vlaams laureaat, Oost-Vlaams laureaat en liberaal mutualiteit laureaat

     

    Groetjes

    Myriam & Dirk

     

      

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    16-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mobilhome
    Klik op de afbeelding om de link te volgen camper
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mobilhome
    camper fotos













    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.camper
    Klik op de afbeelding om de link te volgen camper
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TERUG

    Terug

     

    Ja, het was en is een tijdje geleden dat er nog wat werd geschreven over onze fiets perikelen maar daar was een goede rede voor: straks meer daar over

    Eerst nog even terug naar onze gereden ritten en om te beginnen starten we in Adegem waar we neerstreken op een zonnige zondag voor 50 km

    Ook hier veel bekende gezichten van de vele Oost-Vlaamse clubs en dat is altijd goed voor een leuke babbel

    De rit zelf dan ja deze was vlak want het ging richting West-Vlaanderen en is er van klimmen niet veel sprake maar voor een zondag moest dit niet meer zijn maar het was wel een leuke rit en de gratis augustijn werd door menig gesmaakt

    Voor de volgende rit ging het richting Edemolen dat dienst deed als tweede startplaats voor de rit uit Aalter

    Ook hier vele bekende gezichten; de rit zelfs was terug een kopie van de vorige jaren dus veel nieuws viel er niet te rapen

    Op naar Sint Martens Latem: voor een Vlaamse label rit of wat er voor moest door gaan: om te beginnen borden die ons naar de startplaats moesten begeleiden waren niet te bespeuren en het was zelfs even zoeken voor de mensen uit streek hoe moeten dan de fietsers uit andere provincies dan de startplaats vinden

    De rit dan: de uitpijling was pover om het dan nog proper te houden zodat er hier en daar even zoeken was om terug op het juiste te komen

    Ook de passage aan café de vaderlander was niet voor iedereen even duidelijk want de stop was maar aan de tweede doortocht voorzien

    Het parcours was wel pittig en soms lastig want het hing steeds op en neer in het middelste gedeelte van deze rit gelukkig was het laatste deel vlak en snel

    Nog even terug naar café de Vaderlander in Huise voor een Vlaamse label was er zelfs niets voorzien waarom dan een stop of controle voorzien als er toch niets is: men kan niet alles hebben

    Op naar de Diksmuide dan voor een classic rit: na een goede nacht in Westende ging het met de fiets naar de startplaats een kleine 20km verder

    Veel volk deze ochtend in Diksmuide want er was tevens een wandeltocht voor zien

    Voor zo ver ik weet waren we hier met 5 van de club dus niet slecht voor zo een verre bestemming

    De rit was hier opnieuw vlak en vooral zonnig dus het was genieten geblazen

    Het zou hier te veel en te lang worden om elk gehucht of dorp op te noemen die we kruisten of doorreden maar de bekendste wil ik jullie niet onthouden Koekelare, Middelkerke, Alveringen en Nieuwpoort dus de kust was nooit ver af

    En bovenal kregen we nog een paar appels en koekjes er boven op deze rit is zeker voor herhaling vatbaar

    Onze laatste rit ging richting MOL voor een weekendje Antwerpse heide en bossen en dit met de Mountainbike

    Maar vooral om eens goed te genieten van de laatste zomerse dagen en dit in combinatie met een wellnes in vakantiepark Zilverstrand

    Alles hebben we gedaan Bubbelbad, Souna, Turks stoombad en zelfs Infrarood licht: je moet alles eens proberen He

    Al dit leuks hebben we gedaan omdat we op het vakantiepark toch stonden met de Mobilhome

    En de Mobilhome is de reden waarom er de laatste weken niet veel geschreven is want de aanschaf is toch wel gehele bedoening en omdat we hem op en top wilden was er toch nog wat installatie werk aan: twee camera’s nieuwe stereo en nog wat kleinheden

    Het is geen luxe bak en het is geen nieuwe maar het is een leuke goed rijdende Mobil: airco, stroomgroep van 2500watt alle ramen kunnen verduisterd worden en aan elk raam muggen gaas

    We hebben hem ook niet aangeschaft om een gans jaar op de oprit te staan en eens per jaar op vakantie te gaan maar wel om er van genieten en dit hebben we ondertussen al 2 maal gedaan en als we dit in combinatie kunnen doen met fietsen dan is dit leuk meegenomen

     

    Groetjes

    Myriam & Dirk  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARC WAUTERS CLASSIC 2012

    Marc Wauters Classic 2012

     

    Na een meer dan geslaagde vakantie reden we vorige week terug al op Vlaamse bodem en het viel zeer goed mee al hadden we de dag voordien 1286 km in de wagen gezeten: maar we konden het niet laten

    Voor dit weekend stond er terug een classic genoteerd en deze zou ons naar het Limburgse Heusden-Zolder brengen

    De Marc Wauters classic hadden we een paar jaar terug ook al eens gereden dus wisten we dat het een zware maar mooi rit zou worden

    Na een vlotte inscanning konden we om een uur of 8 van start gaan en dit samen met een schuchter zonnetje

    De eerste kilometers waren nagenoeg vlak (wat ze hier vlak noemen is bij ons vals plat) en via Zelem en Halen ging het richting Geetsbets en van af hier waren we echt vertrokken want we reden nu naar Haspengouw en dit zouden we geweten hebben

    Langs dorpjes waar we nog nooit van gehoord hadden Runkelen, Duras en Wilderen om er maar een paar te noemen maar het was vooral fietsen langs kilometers boomgaarden die tegen dit glooiende landschap gepland staan

    60 km moest er gefietst worden en ja de wind zat terug tegen maar dat zijn we onder tussen gewoon geworden maar dit in combinatie met het parcours daar hadden we niet op gerekend

    Geen meter plat en met hier en daar een klimmetje tussendoor zo reden we nu naar Kerkom, Aalst en Engelmanshoven om in Groot-Gelmen onze bevoorrading te krijgen

    En deze was naar Oost-Vlaamse normen pover want het was namelijk een classic en de inschrijving koste ons elk 4€ dus hier hadden we meer verwacht: maar we lieten het niet aan ons hart komen

    Goed volgetankt want de drinkbussen waren na 60km volledig leeg konden we terug op pad voor het tweede deel

    Nog geen honderd meters ver en we konden opnieuw beginnen klimmen en nog niet een beetje ook: dit deze even pijn

    35km dienen nog gefietst te worden en de wind kregen we nu in de rug en van klimmen was nu ook geen sprake van dit zouden 35 snelle kilometers worden

    Langs goede wegen en met een goede uitpijling ging het soms iets te snel want we wisten dat de laatste 10 km lang het kanaal waren en we een beetje reserve moesten inbouwen

    Rijkel, Alken, Stevoort om dan in Thiewinkel het kanaal op te draaien waar we met de wind in de rug nog eens alles konden geven

    Om na 95km terug aan de startplaats in Eversel te eindigen: samen gevat super dagje gehad

    Even douche bleek een ander paar mouwen want er was geen water dan maar bij het tennis club ernaast gaan douche en we waren er zelfs zeer welkom en de douche waren er heerlijk

    Ook het terras van deze club was oergezellig en dit konden we niet laten liggen ja zelfs de hamburger werd terplaatsen klaargemaakt

    Hier komen we nog terug en niet alleen om te fietsen

     

     

    Groetjes

    Myriam & Dirk

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spanje 2012 deel

    Spanje 2012 deel 2

    Nu de vakantie naar zijn einde loopt kunnen we nu al spreken van een topjaar :wat een verschil met voorgaande jaar

    Met een kleine 500km op het metertje kunnen we ook spreken van een geslaagde fiets vakantie

    Al was het de laatste week een beetje aanmodderen want we waren natuurlijk niet naar hier gekomen om elke dag ons kas leeg te rijden :maar de zon en de hitte deden ons meerdere malen kiezen voor zee en strand

    Men kan zich ook afvragen waarom we telkens naar de zelfde streek of camping gaan

    Wel voor de steden Calella of Pineda De Mar moet u het niet doen en ook niet voor Malgrat De Mar of Santa Susanna want dat zijn rond uit te commercieel plaatsen die vol gebouwd staan met vele misbaksels van gebouwen om nog maar te zwijgen van de drukte en het lawaai

    Waar we wel voor terug keren is de streek die ons elk jaar weer verrast met zijn uitgestrektheid en zijn vele onbekende pareltjes

    Ook dit jaar hebben we er terug een paar ontdekt: een schitterend natuurpark en een paar nieuwe dorpen zoals het dorp Tordera en natuurlijk hier en daar een nieuwe fietsroute

    Maar aan alles komt een eind en zo ook aan deze vakantie en gaan we het hier missen natuurlijk daarom houden we te veel van deze streek maar het ook steeds leuk om terug naar huis te gaan

    Terug bij de werkmakkers en terug bij de fietsvrienden terug bij de club waar we thuis horen en waar we ons thuis voelen en niet te vergeten de spinningsmaatjes waar we terug de overtollige vakantie kilo’s kunnen kwijtraken

    Maar vooral naar ons nederig stulpje waar we ons thuis voelen en thuishoren: maar we kijken nu al uit naar de volgende vakantie

     

     

    Groetjes

    Myriam & Dirk   

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spanje 2012

    Spanje 2012 deel 1

     

    Na een jaartje was het terug tijd voor vakantie en opnieuw kozen we voor de Costa Brava en voor de zon :dat hopende we toch

    De reis naar de zon verliep vlot met uitzondering van Parijs waar we in een dikke file terecht kwamen maar zelfs dat kon de pret niet bederven

    Onze eerste overnachting was terug in de campanile in Béziers al viel het avond eten toch een beetje tegen maar het ontbijt maakte veel goed

    En nu op naar de zon voor drie weken camping Bell Sol voor rust en kalmte en de stress van de dagelijkse sleur even te vergeten en natuurlijk ook voor het fietsen

    Bijna elke dag stond er een ritje genoteerd met hier en daar een pittig klimmetje erbij

    Na een dikke week ver te zijn staan er ondertussen al een 260km op de teller

    Opnieuw komen we steeds andere en heuveltjes tegen en soms totaal onverwachte paden

    Zoals in Sant Cebrià de Lavallata  waar we anders gewoon door fietsen maar nu richting Eglisia(kerk) kozen om voor het kerkje rechts af te slaan en dan plots voor een steile klim te staan want de eerste meters zijn volgens mijn fiets gps 25% steil en dit voor een paar honderd meters hier was het fietsen met het aller kleinste verzetje

    Eens dat achter de rug viel het nog dik tegen met het vervolg van deze klim stukken van 16% en 12% volgden elkaar op hoe hier deze heuveltjes heten kan niemand me vertellen enkel dat deze altijd Carretera en dan de naam van de weg zoals deze De Castellar D’Iindies noemde om dan over te gaan in Maresme en naar de D’Hortsavinya  te samen was dit goed voor een 20 tal km zwoegen en zweten want de zon brandde genadeloos ook al was het voor Spaanse begrippen zeer vroeg (gestart om 9uur)

    Hier klimt men van zee niveau 0 meters naar 6 à 700 meters in een paar kilometers en in deze rit kregen we dus 3x zo een heuveltje te verwerken

    Maar omdat het toch vakantie is en de boog niet altijd gespannen moet staan waren er ook een paar ritjes waar we meer op het terras gezeten hebben dan op de fiets maar dit moet zeker ook eens kunnen

    Ook nog eentje om te onthouden de klim in Blanes naar het kasteel :we hadden deze al eens gedaan (een paar jaartjes terug) en omdat we toch in de buurt waren zouden we nog eens van het uitzicht op de top gaan genieten

    Viel dat even tegen :we wisten dat de klim zwaar en steil was maar we waren vergeten hoe lastig deze was want om de top te bereiken

    Om even te schetsen hoe lang en steil deze is: wel men neemt de Koppenberg, de Muur ,de Pattersberg en dan nog eens de Berendries er bij en dan zal je hier ongeveer boven zijn maar het uitzicht maakt alles goed

    Tot zover een beetje Spanje     

    Spanje 2012 deel 1

     

    Na een jaartje was het terug tijd voor vakantie en opnieuw kozen we voor de Costa Brava en voor de zon :dat hopende we toch

    De reis naar de zon verliep vlot met uitzondering van Parijs waar we in een dikke file terecht kwamen maar zelfs dat kon de pret niet bederven

    Onze eerste overnachting was terug in de campanile in Béziers al viel het avond eten toch een beetje tegen maar het ontbijt maakte veel goed

    En nu op naar de zon voor drie weken camping Bell Sol voor rust en kalmte en de stress van de dagelijkse sleur even te vergeten en natuurlijk ook voor het fietsen

    Bijna elke dag stond er een ritje genoteerd met hier en daar een pittig klimmetje erbij

    Na een dikke week ver te zijn staan er ondertussen al een 260km op de teller

    Opnieuw komen we steeds andere en heuveltjes tegen en soms totaal onverwachte paden

    Zoals in Sant Cebrià de Lavallata  waar we anders gewoon door fietsen maar nu richting Eglisia(kerk) kozen om voor het kerkje rechts af te slaan en dan plots voor een steile klim te staan want de eerste meters zijn volgens mijn fiets gps 25% steil en dit voor een paar honderd meters hier was het fietsen met het aller kleinste verzetje

    Eens dat achter de rug viel het nog dik tegen met het vervolg van deze klim stukken van 16% en 12% volgden elkaar op hoe hier deze heuveltjes heten kan niemand me vertellen enkel dat deze altijd Carretera en dan de naam van de weg zoals deze De Castellar D’Iindies noemde om dan over te gaan in Maresme en naar de D’Hortsavinya  te samen was dit goed voor een 20 tal km zwoegen en zweten want de zon brandde genadeloos ook al was het voor Spaanse begrippen zeer vroeg (gestart om 9uur)

    Hier klimt men van zee niveau 0 meters naar 6 à 700 meters in een paar kilometers en in deze rit kregen we dus 3x zo een heuveltje te verwerken

    Maar omdat het toch vakantie is en de boog niet altijd gespannen moet staan waren er ook een paar ritjes waar we meer op het terras gezeten hebben dan op de fiets maar dit moet zeker ook eens kunnen

    Ook nog eentje om te onthouden de klim in Blanes naar het kasteel :we hadden deze al eens gedaan (een paar jaartjes terug) en omdat we toch in de buurt waren zouden we nog eens van het uitzicht op de top gaan genieten

    Viel dat even tegen :we wisten dat de klim zwaar en steil was maar we waren vergeten hoe lastig deze was want om de top te bereiken

    Om even te schetsen hoe lang en steil deze is: wel men neemt de Koppenberg, de Muur ,de Pattersberg en dan nog eens de Berendries er bij en dan zal je hier ongeveer boven zijn maar het uitzicht maakt alles goed

    Tot zover een beetje Spanje     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Mijn favorieten
  • bloggen.be

  • Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Black spinners
  • Lotto cycling tour
  • Go fit merelbeke
  • Spin & Bike
  • alles over fietsen

  • Foto

    WELKOM BIJ MYRIAM & DIRK
    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • soete-wey
  • wtc Black Spinners

  • Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    happytogether
    www.bloggen.be/happyto
    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chev1
    www.bloggen.be/chev1
    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Nu binnen via mijn nieuwsblog!
  • Nog de Beste Wensen
  • lieve groetjes
  • Mooie wielerverslagen

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs