Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Hoeveel fietsen heb jij thuis in de garage staan? Bij een wielertoerist beperkt zich dat meestal tot een koersfiets en eventueel een MTB. De gemiddelde profrenner heeft 5 exemplaren, Tom Boonen zelfs 10!
Tom Boonen op zijn EMX-7. (foto belga)
Een gewone profrenner krijgt doorgaans vier fietsen aan het begin van het seizoen: een thuisfiets om mee te trainen, een racefiets voor de wedstrijden, een tijdritfiets en een reservefiets. Halverwege het seizoen krijgen ze meestal nog een nieuw exemplaar, wat het totaal op vijf brengt.
Tom Boonen komt al gauw aan tien tot zelfs twaalf exemplaren per seizoen. "Aangezien Boonen kopman is, heeft hij meer fietsen dan een standaardrenner", zegt Jean-Marc Vandenberghe, mecanicien bij Quick Step, in Het Nieuwsblad. "Omdat hij zowel in België als in Monaco traint, heeft hij op beide plaatsen trainingsfietsen nodig. Daarnaast heeft hij ook nog een reservetijdritfiets."
Parijs-Roubaix is één van de lievelingswedstrijden van Boonen en daarvoor doet constructeur Eddy Merckx extra moeite. "Tom krijgt drie speciale exemplaren voor Parijs-Roubaix: een om op te fietsen en twee als reserve. Dat is echt wel noodzakelijk om de vele slechte kasseien op te vangen. Na Roubaix gaat de fiets trouwens terug naar de fabriek voor onderzoek. Ze meten dan de stijfheid van het carbon vóór en na Roubaix en leren daaruit hoe hard het heeft afgezien."
De fietsen van...
... de modale profrenner: 1. Trainingsfiets 2. Wedstrijdfiets 3. Reservefiets 4. Tijdritfiets 5. Extra fiets halverwege seizoen
... Tom Boonen: 1. Trainingsfiets (Monaco) 2. Trainingsfiets (België) 3. Wedstrijdfiets 4. Reservefiets 5. Wedstrijdfiets Parijs-Roubaix 6. Reservefiets Parijs-Roubaix 7. Reservefiets Parijs-Roubaix 8. Tijdritfiets 9. Reservetijdritfiets 10. Extra fiets halverwege het seizoen
De voorbije dagen was het weer erg fris. Veel fietsers kampen dan met koude voeten. Wij geven zes makkelijke tips, zodat uw voeten deze laatste winterdagen probleemloos doorstaan.
Zalig warme voeten tijdens het fietsen (foto MTB Noordwest)
Schoenen niet te strak Als uw schoenen te strak zitten, is de doorbloeding niet optimaal. Dit is een simpele oplossing voor het bestrijden van koude voeten, maar is meestal niet genoeg. Combineer deze tip met één van de volgende opties.
Isolerende sokken Er zijn speciale sokken die isolerend werken waardoor het vocht snel opdroogt. Een katoenen sok houdt, zeker wanneer u transpireert, veel en lang vocht vast. Gevolg: de voeten koelen extra snel af. Wie geen isolerende sokken heeft, kan er voor kiezen twee paar sokken over elkaar te dragen (met in het achterhoofd tip 1!)
Plastic zak over de schoen Niet echt de meest modieuze oplossing, maar het helpt wel degelijk tegen koude voeten. Bindt eenvoudigweg een plastic zak om uw schoen, zodat de wind uw voeten minder snel afkoelt. Dit is ook een goede oplossing om je voeten droog tijdens een regenbui.
Isoleer uw schoen Leg aluminiumfolie of krantenpapier onder uw zolen en plaats, waar nodig, de folie of het papier tegen de binnenwand van uw schoen.
Gebruik teenstukken/overschoenen Teenstukken en overschoenen kunt u zich aanschaffen. Ze isoleren en zijn waterafstotend.
Uierzalf of vaseline U kunt uw voeten ook insmeren met vaseline. Op die manier blijven ze op temperatuur.
Dit weekend wordt het Belgische wielerseizoen op gang geschoten. In het spoor van de profs kan je binnenkort ook zelf de hellingen van de Omloop en Kuurne-Brussel-Kuurne rijden. Verken alvast het parcours!
De Taaienberg uit de Omloop Het Nieuwsblad komt ook voor op het parcours van de Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen en de AVS Peter van Petegem Classic. (foto belga)
Wie van plan is om op 2 april de Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen te rijden, krijgt zaterdag vanuit zijn luie zetel het nodige studiemateriaal voorgeschoteld als de profs hun openingsklassieker rijden. Liefst zes van de negen hellingen van de Omloop Het Nieuwsblad komen immers terug in de toeristenversie van de Ronde. Ook twee ritten van de Bank van De Post Cycling Tour, namelijk de Omloop Passage Fitness en de AVS Peter van Petegem Classic, hebben telkens twee hellingen van de Omloop in hun parcours opgenomen (zie overzicht onderaan).
Na de start in Gent trekken de profs zaterdag al snel zuidwaarts om na 67 km een eerste keer kennis te maken met de kasseien van de Haaghoek. Tien kilometer verder wacht met Ten Bosse de eerste helling van de dag en ook de Guilleminlaan en de Eikenmolen laten niet lang op zich wachten. Na een tweede passage langs de Haaghoek wacht een nieuwe heuvelzone met over een afstand van 20 km de Kruisberg, Taaienberg, Eikenberg en Wolvenberg.
Nadat het peloton voor de derde keer over de Haaghoek is geraasd, wachten er nog twee klimmen: de Leberg en de Molenberg. In de laatste 30 km noordwaarts richting finish in Gent zijn de kasseistroken van de Paddestraat, Lippenhovestraat, Lange Munte en Steenakker de enige overgebleven hindernissen.
UITKUREN IN KUURNE
Ook in de tweede klassieker van het Belgische openingsweekend zitten heel wat hellingen die de moeite zijn om zelf te ontdekken. Vijf van de acht hellingen uit Kuurne-Brussel-Kuurne komen terug in de Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen. Ook in de Ename Classic, de openingsklassieker van de recreanten in de Bank van De Post Cycling Tour, en de AVS Peter van Petegem Classic zit er telkens een helling van KBK.
De profs moeten over de Oude Kwaremont in Kuurne-Brussel-Kuurne, de recranten in de Ronde voor Wielertoeristen. (foto belga)
De profs krijgen zondag na 28 km al de Edelareberg voorgeschoteld, maar daarna is het wachten tot kilometerpaal 89 vooraleer er weer geklommen moet worden. In de omgeving van Ronse wordt het dan wel meteen serieus met in La Houppe, de Kanarieberg, Kruisberg, Oude Kwaremont en Knokteberg die elkaar in ijltempo opvolgen. Na de Tiegemberg en Nokereberg staan er nog een vijftigtal km op het programma, inclusief twee lokale rondes in Kuurne.
Let dus goed op als je de profs op TV hun tanden ziet stukbijten in het openingsweekend, want niet veel later kan je zelf de benen gaan testen op al die legendarische hellingen!
Nog niet 1,2, 3 in beeld geweest, maar wellicht binnenkort wel bij de eerste koersen in het zuiden van Europa. Team Miche Guerciotti. Met onder hen Stefan Schumacher vierde van links!
De mannen rijden met de Guerciotti Eureka. Een licht carbon frame, rond de 1000 gram en afgemonteerd met een keur aan spulletjes die we hier niet zo vaak aantreffen in de lage landen. Campagnolo 11-speed, Miche Supertype incl. carbon remmenset, Deda Zero 100 stuur en stuurpen en zadelpen, Miche Supertype 358 wielen, Vittoria Evo CX tuben en Miche MT7 pedalen. www.guerciotti.nl
Onderzoek van Decathlon toont verschillen aan tussen Vlaanderen en Wallonië qua fietskeuze. Vlamingen gebruiken de fiets vooral als vervoermiddel, terwijl de tweewieler in het zuiden van het land vooral dient als vrijetijdsbesteding.
foto tk navigator
Volgens een recente transport- en mobiliteitsstudie van Europcar beseffen de Belgen goed dat de stadscentra almaar meer zullen dichtslibben en dat we binnen enkele jaren niet meer zonder niet-gemotoriseerde vervoermiddelen zoals de fiets zullen kunnen. In de praktijk stelt Decathlon België echter verschillen vast bij de rijwielkeuze in het noorden en in het zuiden van het land.
In Vlaanderen is de fiets een volwaardig vervoermiddel. De stadsfiets is koning om naar het werk te fietsen of voor kortere dagelijkse tochtjes.
In Wallonië verwacht men van een fiets vooral dat hij soepel en polyvalent is, en dat hij perfect geschikt is voor toevallige korte vrijetijdstochtjes met het gezin, op de weg en op binnenwegjes. Hoewel de fiets hier niet het favoriete vervoermiddel is voor verplaatsingen in de stad of om naar het werk of naar school te gaan, zegt de Waal niet neen tegen sportievere tochtjes in het heuvelachtige landschap.
Tijdens de maand maart organiseert Campagnolo een 'Winter Check-up' onderhoudsactie bij de Pro-Shop dealers in de Benelux.
foto campagnolo
Tijdens deze periode kan de consument bij de deelnemende Campagnolo Pro-Shop dealers een korting krijgen van 20% op vervangingsonderdelen. Met dit initiatief wil Campagnolo eens te meer de aandacht vestigen op de tevredenheid en veiligheid van haar fietsliefhebbers.
Net zoals vorig jaar kunnen Belgische cyclorijders en andere wielerliefhebbers het groepsgevoel aanwakkeren met een nationale outfit. Vermarc heeft voor het nieuwe seizoen ook een nieuw shirt voorzien.
foto belgiumcyclo.
"Onze droom is dat alle Belgen die deelnemen aan een cyclo, de Marmotte of eender welk ander event, met hetzelfde truitje fietsen. Het is een leuke manier om een nationaal groepsgevoel te creëren", aldus Bart Van Damme, de initiatiefnemer van dit project.
Het shirt, dat zowel met lange als korte mouwen beschikbaar is, krijgt elk jaar een nieuw ontwerp. Voor 2011 is het cijfer 11 als souvenir aangebracht ter hoogte van de schouder. Het ontwerp van de broek en de windstopper blijven ongewijzigd.
Goed nieuws voor de woonwerkfietsers: door de jaarlijkse indexering is de maximale onbelastbare fietspremie gestegen van 0,20 naar 0,21 euro/km voor de inkomstenbelasting van 2011.
foto eone
Door het KB van 3 februari 2010 is bovendien de RSZ-bijdrage (loonbelasting) en de fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding op elkaar afgestemd, zodat de vrijstelling op de RSZ-bijdrage ook tot 0,21 euro/km wordt voorzien.
Het bij ons relatief onbekende Solid is een Duits merk,vergelijkbaar met de andere bekende Duitse merken zoals Canyon, Cube, Ghost. Ze hebben een gevarieerd aanbod bikes gaande van Dowhill tot Enduro en Cross country modellen. De bike die we getest hebben is de Performance, deze bike is nieuw van dit jaar. Voorheen was Solid meer gericht op de DH en Enduro markt, met de Solid wil men ook de cross-country en marathon wereld gaan verkennen.
Frame
Het frame is opgebouwd uit carbon en heeft een veerweg van 100 mm. Door het gebruik van carbon en de lichte afmontage zet de volledige bike ongeveer 10.5 kg op de weegschaal. Het frame zelf weegt ongeveer 2.2 kg inclusief demper. Het frame is uitgerust met een geintegreerd balhoofd waarvan de balhoofdbuis oversized is uitgevoerd voor een hogere stijfheid. Ook rond de bracket is vrij veel materiaal aanwezig. Dit alles resulteert in een behoorlijk stijf frame. De achterbrug is van het type Faux bar waarbij het scharnierpunt op de staande achtervork zit. Voor een medium is de balhoofdbuis 58.8 cm lang. De wielbasis bedraagt 1087 mm. De geometrie van dit frame is vrij conventenioneel te noemen vergeleken met andere mreken. De kleuren zijn erg opvallend in wit en blauw, de eigen onderdelen van Reverse matchen netjes bij de kleuren. Zelf de versnellingskabels zijn wit om te passen in dit kleurenschema. Sommige bikers waaronder ikzelf houden misschien niet van opvallende fietsen, helaas is dit frame enkel in deze kleur verkrijgbaar.
Afmontage
De performance is verkrijgbaar in twee verschillende afmontages: Race en Pro, waarbij de Race is afgemonteerd met allerlei erg lichte onderdelen. De Race waarmee wij op stap gingen was uitgerust met volgende lichtgewicht spulletjes: de transmisse komt van Sram: XX 28/42 double crank met bijbehorende shifters en derailleurs. Remmen zijn de Avid Elixer CR.Veel van de randonderdelen zoals stuur, stuurpen, zadel, grips, zadelpen en zelfs de naven zijn van eigen makelijk. Deze onderdelen dragen de naam Reverse en zijn ook apart verkrijgbaar. De wielen zijn uitgerst met zeer lichte Tubeless ready FRM velgen en eigen ontwikkelde Solid naven. Het zadel is ook van Reverse zelf en ziet er best knap uit. De zadelpen is gemaakt van carbon en heeft een ietwat eigenzinnige vorm en een lichte setback om iets verder achter te trapas te zitten. Het stuur is ook van carbon gemaakt met aluminium inserts ter versteviging van de bevestiging voor stuurpen en eventueel barends.
Vering
De vork is een Rockshox Sid worldcup XX. Deze vork is uitgerust met een kroonstuk en stuurbuis uit Carbon en zet hierdoor slechts +/- 1400 gram op de weegschaal. Ze is voorzien van een handige hydraulische lockout. Het afstellen gebeurt met de inmiddels welbekende positieve en negatieve kamer. Met de negatieve kamer kan je erg nauwkeurig de gevoeligheid van de vork instellen. Voor de rest kan ook de rebound door middel van een draaiknop onderaan ingesteld worden. Handig zijn de sag indiciatiestreepjes op de linkerbinnenpoot.
De demper is een Rock Shox monarch 4.2. Deze demper maakt gebruikt van Solo Air waardoor de positive en negatieve druk automatisch gebalanceerd worden. Ingenieus is dat het drukventiel 90 graden gekanteld kan worden voor een betere toegang met het pompje. Ook op het de schacht van de demper zijn handige sagindicaties aangebracht. Floodgate on/off, blowoff threshold en rebound speed zijn instelbaar op deze demper.
Rijgedrag
Zoals de naam al doet vermoeden is deze fiets een beest dat wilt presteren. Je voelt dit dan ook vanaf het eerste moment dat je op de fiets stapt. Elke pedaalslag voelt erg direct aan en wordt onmiddellijk naar het achterwiel vertaald. Ongetwijfeld spelen de stijfheid van de crank en het frame hierin wel een rol. De fiets voelt erg racy aan, door de ietwat lange bovenbuis en scherpe stuurhoek, zelf een tikkeltje nerveus. Vergeleken met andere fietsen is de wielbasis niet enorm lang in vergelijking met de bovebuis. Gelukkig monteert Solid geen typisch ultra small cross country stuurtje maar een iets breder exemplaar (62 cm). Sommigen zullen hiervan houden, voor anderen is het misschien storend, maar inkorten kan nog altijd. Door het lage gewicht en de redelijk gestrekte houding kan je er op het vlakke aardig de snelheid inhouden, ook bij het klimmen merk je echt wel dat het allemaal erg gemakkelijk gaat en kan je goed gas geven. De vork op het testmodel stond ingesteld op 100 mm. De kwaliteit van de vering is erg goed, de rockshox demping is erg goed en nauwkeurig. Qua werking hoeft deze vork zeker niet onder te doen voor een veel duurdere fox vering. De hydraulische push lock out heb ik zelf nooit gebruikt, maar kan wel handig zijn voor lange asfaltklimmen.
De achtervering daarentegen werkt erg goed. Kleine en grote schokken worden goed weggefilterd. Je zou bijna niet zeggen dat er maar 100 mm beschikbaar is. Met name bij grotere bobbels voelt de vering zeker niet te progressief aan. Je merkt goed dat Reverse een achtergrond heeft met downhill fietsen, de fiets stuurt vol vertrouwen bergaf. De rockshox demper pompt wel iets meer dan de collega van Fox die toch nog net iets fijngevoeliger werkt zonder te pompen. Even wat rondspeuren op het internet leert de Monarch wel eens last heeft van betrouwbaarheidsproblemen. Echter tijdens onze testritten hadden we geen enkel probleem.
Voor de echte weightweenie kan de afmontage misschien nog net iets lichter op bepaalde punten. We denken hierbij misschien vooral aan de eigen Reverse componenten alhoewel ze zeker niet zwaar te noemen zijn. De XX aandrijflijn is echter top of the bill en absoluut een aanrader. Door het gebruik van twee bladen vooraan en een 10-seed casette achtereaan heb je een bereik dat in de buurt komt van het klassieke 3x9 systeem. De casette is uitgerust met een tandwiel met 36 tanden voor als het echt steil wordt. Onze indruk was dat dit bereik voldoende is voor als je in Belgie rondtourt. Voor echt lange beklimmingen bv in de alpen is het beter om het te kiezen voor een setup met een blad van 26 tanden vooraan. Mooi is ook dat de remmen, shifters en hydraulische lockout op dezelfde beugel gemonteerd kunnen worden wat zorgt voor een cleane cockpit. Over het schakelen zelf kunnen we kort zijn, dat gaat gewoon fantastisch. De snelheid waarmee je kan schakelen tussen het kleine en grote blad vooraan is fenomenaal. Het remgevoel dat de Avid Elexir CR remmen geven is eerder vaag en niet echt progressief. Sowieso is remgevoel persoonlijk en houden andere mensen hier misschien net van.
De Avids zijn uitgerust met Taperbore wat betekent dat de hendel volgen een uniek en gepatenteerd procede gemaakt is dat een lichte hendel oplevert die meer kracht, controle en gevoel zou moeten geven. De testfiets was uitgerust met licht, smalle (1.8) banden van Schwalbe, bij het rijden door modder zakt de smalle band makkelijk door de modderlaagheen en heb je eigenlijk best veel tractie door het contact met de hardere toplaag. We moeten echter wel vermelden dat de fiets standaard uitgreust is met een Rocket Ron vooraan (2.1) en een een Racing Ralf achteraan (2.1 ). Verder voelde het Reverse zadel ook best comfortabel aan.
We hebben de fiets onder andere uitgetest tijdens een zeer modderige rit, daarbij de conclusie dat de vele angsten voor de dunne 10-speed ketting redelijk ongegrond zijn. Bij het schakelen hadden we in elk geval geen last van de modder. Over de slijtage kunnen we echter niet veel zeggen, daarvoor was de tijd veel te kort.
Conclusie
Het uitzicht van de fiets laat vermoeden dat het een echt XC racekanon is. Echter het rijgedrag is niet uitsluitend racegericht zodat een gewone tourtochtrijder zicht vast en zeker ook kan amuseren. Door het erg lichte gewicht van de fiets kan je er bovendien ook redelijk makkelijk een aardig tempo mee vasthouden. Nadelig is wel dat aan deze fiets een prijskaartje van ongeveer 5200 euro hangt. Deze prijs is wel verantwoord voor het gene dat men krijgt.
Met dank aan de Belgische invoerder Bike arena voor het ter beschikking stellen van de testbike.
Een groep Hoogleedse wielertoeristen speelde afgelopen weekend de hoofdrol in enkele verkeersfilmpjes. Die zullen volgende maand op regionale zender WTV getoond worden in een eigen versie van Kijk Uit.
De Warden Oom Trappers gaven het goede voorbeeld. (foto wot)
Steeds meer wielertoeristen halen dezer dagen opnieuw de koersfiets van stal, vaak in groep op zondagvoormiddag. Meteen ook laait de discussie omtrent het wielerterrorisme weer stilaan op.
De West-Vlaamse regionale zender WTV programmeert daarom in maart een eigen versie van Kijk Uit, speciaal toegespitst op wielertoeristen. Afgelopen weekend vonden de opnames plaats. De Warden Oom Trappers uit Hooglede speelden daarbij de hoofdrol.
De filmpjes moeten de problematiek van het in groep rijden op de weg in beeld brengen. De Warden Oom Trappers demonstreerden enkele vaak voorkomende moeilijkheden bij wielertoeristenclubs. Onder meer het gebruik van wegkapiteins, de regels van het naast elkaar rijden, verkeersagressie, het opzettelijk hinderen en fluorescerend materiaal komen aan bod.
De meeste grote wielenproducenten hadden al full carbon clinchers in hun assortiment en dus kon Fast Forward niet achterblijven. Deze zomer komen ze ermee op de markt.
foto ffwd
FFWD heeft niet voor niets zo lang gewacht vooraleer ze met de Full Carbon Clinchers kwamen. Uitgebreide tests moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit ook echt top is.
FFWD zal in eerste instantie twee modellen op de markt brengen: de F2R FCC (24,5 mm hoge velg, 1420 gram) en F4R FCC (45 mm hoge velg, 1550 gram). De wielen kunnen maximaal 9 bar bandenspanning aan.
Het netto inkomen van de Shimano Group is vorig jaar verdubbeld tot 170,7 miljoen euro. De groei is vooral te danken aan de populaire nieuwe 105-serie en de Deore XT, SLX en XTR-mountainbikecomponenten.
(foto shimano)
Waar het netto inkomen vorig jaar verdubbelde, steeg de netto verkoopopbrengst met 14,4% tot 1,907 miljoen euro. In het begin van 2010 had de verkoop nog last van het zware winterweer, maar vanaf maart werden zowel het weer als de verkoopscijfers een stuk gunstiger.
De grote groei is afkomstig van succesvol geïntroduceerde producten zoals de nieuwe 105-serie en de Deore XT en SLX mountainbike componenten. Hetzelfde succes geldt voor de in het derde kwartaal geïntroduceerde XTR groep, die de cijfers spectaculair heeft doen stijgen. In het vierde kwartaal droegen vooral de OEM-producten voor de 2011 collecties bij aan het uitstekende resultaat.
Voor 2011 zijn de verwachtingen iets getemperd. In Europa en de VS, de belangrijkste markten van Shimano, wordt er dan ook geen of slechts een heel licht herstel van de economie verwacht
Er is een nieuwe iPhone applicatie uit die werkt zoals de zwarte doos in een vliegtuig. Ook fietsers kunnen hier gebruik van maken om beelden en data op te slaan bij een ongeval.
foto iCar Black Box.
De iCar Black Box houdt constant gegevens over snelheid, locatie en zwaartekracht bij. Het filmt de hele tijd, maar de beelden worden alleen opgenomen als er een crash is. Oorspronkelijk is deze app bedoeld voor motorrijders, maar ook fietsers kunnen er gebruik van maken.
Volgens de makers herkent de software het verschil tussen een slecht wegdek en een daadwerkelijke crash. De applicatie kan ook zo ingesteld worden dat er automatisch details van het ongeval doorgestuurd worden naar de hulpdiensten.
Na de boeren gaan nu ook de wielrenners op zoek naar een vrouw. Op Facebook is er speciaal voor hen een pagina opgericht waar ze op zoek kunnen gaan naar een partner.
Renners zijn vaak zo gedreven met hun beroep of hobby bezig dat er geen of weinig tijd overschiet om in contact te komen met vrouwen. Daarom hebben de oprichters van de Facebook-pagina 'Wielrenner zoekt vrouw' besloten een handje te helpen.
Zowel mannen als vrouwen kunnen zich aanmelden op de pagina en er een foto van zichzelf achterlaten. Er worden onder andere ook tips gegeven voor de eerste date.
Net zo rondfietsen als Andy en Frank? Dat kan. Trek biedt vanaf nu de mogelijkheid om het Leopard Trek 'Signatures Series' kleurenschema te bestellen via Project One. De meerprijs voor dit kleurenschema bedraagt voor de consument 649,-.
Via de geselecteerde Project One dealers is het veel besproken Silver / White / Leopard Blue kleurenschema nu bestelbaar. De Madone 6 series en de Madone 6 SSL series zijn leverbaar in deze speciale teamkleuren. De belangstelling voor de LEOPARD TREK Madone is enorm. Sinds de presentatie van het team en de teamfietsen is er erg veel vraag ontstaan naar de fietsen. De vraag is groter dan we ooit hebben gezien na een introductie van een nieuw kleurenschema aldus Eric Maves, Trek Project One coördinator. Trek adviseert dan ook de dealers er snel bij te zijn. De vraag is enorm en voor de levering van deze modellen geldt dan ook: Wie het eerst komt, ..! Project One is Treks custom paint programma. Het biedt de consument een keuze uit vele duizenden kleuren schemas en onderdelen. De frames worden met de hand gebouwd en gespoten in de Trek fabriek in Waterloo, Wisconsin. Er is al een complete Madone 6.2 Leopard Trek signature vanaf 4.832,99
Zoek je nog een leuk trainingsdoel voor dit jaar? Wat denk je van 5 zware mtb marathons in één seizoen? De MarathonMan series heten ze.
Syncros wordt de hoofdsponsor van deze grootste Europese marathonserie voor mountainbikes. De organisatoren hebben hun samenwerking met Syncros bekendgemaakt tijdens de presentatie op Jersey. De doelgroep bestaat uit ambitieuze amateur mountainbikers die op zoek zijn naar een persoonlijke uitdaging op de langeafstandsritten. Er hebben zich al zo‟n 200 deelnemers aangemeld die afkomstig zijn uit 11 verschillende landen.
Laag inschrijfgeld en gratis mountainbikeshirt van Eleven Sports Wie zich inschrijft voor deelname aan drie marathons, krijgt een gratis exclusief shirt van Eleven Sports. Voorwaarde is wel dat de deelnemer zich vroeg inschrijft (tot medio april). Deelnemers die zich vóór 15 april 2011 inschrijven, komen bovendien in aanmerking voor een aanzienlijke korting op het inschrijfgeld. Deelname aan drie marathons (inclusief het gewilde aandenken) kost dan slechts 109,. Zie ook www.syncrosmarathonman.com.
Syncros wil het productsegment voor marathonbiken verder uitbreiden en ondersteunt de internationale marathonserie daarom als hoofdsponsor, zegt Marketing Director Roland Breinlinger over de sponsoring door Syncros.
Programma Syncros MarathonMan Series 2011 30-04-2011 Rocky Mountain Bike Marathon, Garda Trentino (ITA) 12-06-2011 Rocky Mountain Bike Marathon, Willingen/Hochsauerland (GER) 18-06-2011 Malevil Cup, Jablonné v Podjetědí (CZE) 16-07-2011 Salzkammergut Trophy, Bad Goisern (AUT) 07-08-2011 Erzgebirgs-Bike-Marathon, Seiffen (GER) Ga voor meer informatie over Syncros naar www.syncros.com In de Benelux wordt Syncros gedistribueerd door Tehava International: www.tehava.com
Zadelpijn behoort tot de frequentste, en is misschien wel dé vervelendste van alle klachten bij wielrenners. Cyclo Sprint ging op zoek naar oorzaken en oplossingen.
Felrode drukpunten wijzen op een drukpunt dat je op termijn veel last zal bezorgen. (foto energy lab)
Enerzijds is er de zadelpijn die resulteert uit overmatige druk en frictie tussen het zadel en de huid die de zitbeenderen bedekt. Dit probleem komt het vaakst voor na een rustperiode. Ook een verkeerde fietspositie kan zadelpijn opleveren. De oorzaken van beide zijn vanzelfsprekend met elkaar verwant.
Cyclo Sprint vroeg verduidelijking aan Kristof De Smet van Energy Lab: "Als het zadel te hoog staat, bewegen de heupen overmatig op en neer, wat zorgt voor een grotere wrijving tussen huid en zadel. Wanneer het zadel daarentegen te laag staat, heeft de renner de neiging om voorwaarts te glijden richting zadelneus, wat meer druk oplevert in de zone van het scrotum."
"Ook een niet-gecorrigeerd beenlengteverschil kan problemen opleveren, aangezien de renner steeds zal afglijden naar de kant van zijn kortste been. Dit kan dan leiden tot een overmatige wrijving langs één zijde van het zadel. Na verloop van tijd zullen zadel én broek daar duidelijke slijtage vertonen. Binnen Energy Lab beschikken we over een fietspositioneringslab waar we de oorzaken kunnen opsporen en een oplossing vinden."
Wanneer je ondanks optimalisering van je fietspositie zadelpijn blijft ondervinden, moet de oorzaak gezocht worden in het zadeltype. Hoewel je pas na enkele lange duurtrainingen kunt oordelen of je een comfortabel zadel hebt aangeschaft, bestaan er tegenwoordig enkele middelen om je te helpen bij de keuze van je zadel.
Kristof De Smet: "Door tijdens het fietsen drukmetingen uit te voeren op het zadel, kunnen we vaststellen in welke mate de druk egaal verdeeld is over het zadeloppervlak. Wanneer er felrode drukpunten worden vastgesteld (zie foto), weet je dat dit drukpunt je op termijn veel last zal bezorgen. Het uittesten van verschillende zadeltypes met dit meetsysteem kan voor vele renners een oplossing bieden."
Tussen 26 februari en 26 maart heb je een goede reden om wél eens mee te gaan winkelen. Het Wijnegem Shopping Center wordt dan immers omgetoverd tot een heuse fietsexpo.
Winkelen en fietsen, je kan het ook gewoon combineren... (foto reubenmiller)
'De Ronde van Wijnegem' wordt op gang getrapt op 26 februari, de dag van de Omloop Het Nieuwsblad. Je kan de Belgische openingsklassieker, net als de andere voorjaarsklassiekers, live op tv bekijken in het Wijnegem Shopping Center.
Het hele winkelcentrum steekt tijdens die maand in een wielerkleedje. Er worden originele koersfietsen en wielertruitjes uitgestald, er is een mini-tentoonstelling over de Ronde van Vlaanderen met heel wat foto's en andere relikwieën, er worden signeersessies gehouden en je kan zelf de benen testen op de Tacx Alpinista klimtrainer.