Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Focus is al een paar jaar actief als sponsor van wielerteams: eerst Team Milram, daarna Katusha en dit seizoen Acqua & Sapone. De coureurs rijden met de Izalco Team. Hier staat de burgeruitvoering, de Izalco Pro 2.0 van 3199,-.
De Izalco als naam bestond al maar is twee jaar terug op de schop gegaan. En dat zie je vooral aan de doorvoer van de kabels. De van HM-carbon vervaardigde Izalco heeft derailleurkabels die bij de balhoofdbuis in het frame verdwijnen. Integrated Cable Tunnel noemt Focus dit. De achterderailleurkabel gaat niet onder het bracket door, maar bovenlangs en komt in de rechterachtervork weer naar buiten, waar het een buitenkabel in schiet tot aan de achterderailleur. De voorderailleurkabel loopt wel onder het monobox bracket door. Het bracket is van het type BB30. De lagers rusten in het frame.
Het frame heeft verder een conische zitbuis, aflopende bovenbuis, licht doorgezakte achtervorken, 3D carbon patjes en een balhoofdbuis met 1 1/8 inch en 1 1/4 inch lagers. Verder een volledig carbon 3T voorvork.
Vloeiend. Zo ziet het frame er uit. Nergens echte hoeken of scherpe bochten. Liquid Shap Forceflow Design, zo noemen ze dit bij Focus. Gewicht: respectievelijk 1060 gram en 430 gram voor de voorvork.
De afmontage: SRAM Force en Red, en Mavic Cosmic Elite wielset, Continental banden, Prologo zadel en FSA delen. 7,50 kilo. De SRAM delen hebben de unidirectional carbon Double Tap-hendels en cranks in combinatie met de blanke aluminium Dual Pivot design remhoeven.
Uiteraard zien we de technieken als DoubleTap, ZeroLoss Reach adjust en Exact Actuation bij de Force-groep. Ter info: er zijn zeven combinaties van cassettes van 11-23 tot 11-28. En er is sinds kort ook een WIFLI achterderailleur, waarmee je ook een 32′ kunt schakelen. Mooi: de draaiende delen van Force zijn uitwisselbaar met 10-speed Shimano-kettingen en-cassettes.
De Izalco is een echt koersframe: licht, stijf (torsiestijfheid 100 Nm, bracketstijfheid 48 en voorvorkstijfheid 79) en wendbaar en toch comfortabel door de slanke achtervork en de 27,2 millimeter zadelpen. En het shiften? Je kunt in elke positie gemakkelijk remmen en schakelen. Trouwens, door de mogelijkheid om de rem- en schakelhendel in te stellen past het vrijwel altijd.
Opschakelen gaat met drie tegelijk, afschakelen een voor een. Als je nog nooit met SRAM gereden hebt, is dit even puzzelen en weet je ook niet precies hoe je je Shimano- of Campa-gevoel moet omzetten. Het gaat zeker niet langzamer of sneller of lastiger. Wel is het een kwestie van doseren.
Maar als je eenmaal weet hoeveel kracht je moet zetten om op dan wel af te schakelen, dan schakel je nooit mis. Echt geruisloos is het niet bij deze Focus, ook al door het mega-bracket van de Izalco en de hoge velgen. Je moet wel wennen aan het FSA Compact stuur. Dat gaat natuurlijk voor elk type stuur op, maar in deze FSA zit je niet diep.
Conclusie: een lekkere racer. Mooi, licht frame. Wel is een frame met interne kabels vooral een Di2 frame. Dat is in the end logischer. Mooie voorvork. Prima onderdelen. Al zijn het wel de SRAM delen en het FSA stuur dat de Izalco Pro 2.0 maken tot wat hij is. Ben je niet zon fan van met name het FSA stuur: monteer dan een ander type. Geen SRAM? De Pro 4.0 ( 2199,-) is met Ultegra afgemonteerd. De Izalco is er in maat XXS tot 3XL. www.focus-bikes.com
Er is meer op de onverharde wereld dan Ridley, Giant of Prorace. Uit Duitsland komen er crossers want daar hebben we het over- van merken als Rose, Stevens, Univega en van Focus. Dit is de Mares CX 3.0.
Alle crossers bij het Duitse Focus dragen de naam Mares. Er zijn crossfietsen van aluminium (AX) en van carbon (CX). Vorig jaar stond er nog een Mares met disc brakes in FIETS 11. Dit is de Mares CX, maatje 56 oftewel M ( er is een S, M, L en XL). 8,80 kilo, schoon aan de haak.
Het frame weegt 1420 gram, 500 gram voor de voorvork. Het frame heeft een bovenbuis die heel lichtjes naar achteren af loopt en aan de onderzijde plat is. De onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met BB30 crankstel. De staande buis is bij het bracket bijna vierkant geovaliseerd, bij de zadelpenlug rond. Een 27,2 mm zadelpen huist er in de staande buis. De voorvork is een recht full carbon model met twee maten lagers; dat staat ook duidelijk gecommuniceerd op de voorvork.
De CX 3.0 is afgemonteerd met Shimano Ultegra 10-speed, aangevuld met Fulcrum WH-CEX 6.5 CX wielset, Continental Cyclocross 35 mm banden, FSA stuur, Avid Shorty 4 remmen, Concept zadel, zadelpen en stuurpen en bling, bling zilveren Jagwire kabels.
Kleurt mooi bij het wit-grijs-rood van het frame. En gelukkig: een Shimano CX 70 crankstel met echte -46/36- cross overbrenging. 12-27 achter. Alle kabels lopen bovenlangs èn Focus heeft de top pull voorderailleur gemonteerd; mooi, want zo is er geen katrolletje nodig. Het nokje voor de montage van het katrolletje is nog wel aanwezig. De stijfheidmetingen: 109 Nm torsie, 40 bracket en 77 voor de voorvork. Goed en strak, je kunt er zo een echte berg mee af knallen.
De Mares CX stond ook in een test in FIETS 10 van 2010. In wezen is er niks aan veranderd en dat hoefde ook niet. Wat betekent Mares eigenlijk? Ehhh volgens wikipedia is mares een merrie. Juist, een paard. En een paard kan galopperen en springen. Ehhh..springen lukt zeker wel met de Focus. Wel over een knappe tak en niet over de balken natuurlijk. Verder is de Mares een crosser zoals een crosser moet zijn.
Geen overbodige luxe, alles past, de remmen doen hun ding, het frame geeft geen krimp. Ruim voldoende ruimte om de modder weg te laten lopen met slecht weer, de CX wielen van Fulcrum zijn een prima keuze. Het FSA stuur is een Compact en dat kan geen kwaad in de cross: je zult toch voornamelijk met je handen op de hendels zitten. Schakelen? Nieuw prima en vooral met de nieuwe voorderailleur en de originele Shimano kettingbladen werkt het hele spul prima. Op termijn? Om de zoveel tijd kabels opnieuw invetten of eventueel vervangen en je kunt weer door.
Conclusie: niet vernieuwend of spectaculair deze Mares CX. Maar wel helemaal goed. Licht en stijf, betrouwbaar, netjes afgemonteerd, geen negatieve punten. 2189,- kost de CX 3. Niet mega-goedkoop, wel goed. Heel goed eigenlijk! www.focus-bikes.com
Het was dit weekend naar
jaarlijkse gewoonte de nationale bijeenkomst en dit jaar was de afspraak in het
Oost-Vlaamse Herzele
En terug waren we met vele en
dit is ook een jaarlijkse gewoonte: dus kon onze club ook niet achterblijven
Een mooie groep was present om
er een leuke tocht van te maken er waren zelfs wandellaars bij
Eens alle plichtplegingen
achter de rug konden we rond 8u30 op pad gaan maar eerst nog even op de foto al
was het maar voor het nageslacht: hier wisten we wat we gingen rijden
Eens op pad zagen we naar een
paar honderd meters de King en de Queen van het showteam rijden: was dit niet
te laag voor hen?
Maar nu terug naar onze rit:
de eerste kilometers bleef de groep samen en dit tot aan de splitsing in Aaigem
na een kilometer of 6
Om niemand tot last te zijn
kozen ik en mijn echtgenote voor de 50km lange tocht en we zouden wel zien wie
volgde
De vaste rijders waar we al
een paar weken met op pad gaan kozen ook voor deze afstand zodat we met 6 waren
In deze streek komen fietsen
is nooit een gemakkelijke klus en vandaag zou ook niet anders zijn: maar dit
wisten we
Al viel het eerste deel nog zeer
goed mee met zijn 3tal lichte hellingen
Eentje op 14km in St-Antelinks
en dan in Steenhuize na 17km om de laatste na 20km in Ophasselt te krijgen
De bevoorrading na 24km kwam
er dan ook vlug aan en ditmaal hadden ze voor de Gavers gekozen en het mag gezegd
worden een schitterende locatie aan het meer
Even goed bijtanken en we
waren terug op pad en nu zou het een stukje lastiger worden
Na 30km in
Smeerebbe-Vloezegem kregen we terug een klim te verwerken eens deze voorbij lag
al vlug de volgende in Steenhuize en na een tochtje rond deze gemeente lag de
laatste op 40km in St-Lievens-Esse
Eens terug op het grond
gebied van Herzele was het toch nog even opletten aan de markt van deze
gemeente want de vele boodschappers hadden soms geen oog voor de fietsers
Maar na een leuke tocht waren
we terug aan de startplaats om nog even goed bijtepraten bij een bordje kaas
Wat we niet wisten: dat de
uitreiking van het telenet laureaatschappen pas om 15uur zou plaats vinden en
dat was nog een paar uurtjes later
Op de terug weg naar huis
hadden we niet veel zin om deze namiddag nog een naar Herzele af te zakken
Na de zaterdagse bootschappen
kozen we er toch voor om nog eens naar Herzele af te zakken
En we hadden gelijk om dit
nog eens te doen wand rond 16uur waren we de trotse eigenaar van een
gloednieuwe racefiets van telenet en een luxe fietsbril van het merk Carrera
plus elk nog een fietstrui er boven op
Want de eerste prijs was
terug voor Myriam en laatste prijs was voor mezelf
Deze dag kon niet meer stuk
Want dit was de eerste van de
laureaatschappen die we dit jaar fietsten
Even op een rijtje zetten:
Telenet laureaat, provinciaal laureaat, nationaal laureaat, classic laureaat,
Vlaams laureaat, Oost-Vlaams laureaat en liberaal mutualiteit laureaat
Ja, het was en is een tijdje
geleden dat er nog wat werd geschreven over onze fiets perikelen maar daar was
een goede rede voor: straks meer daar over
Eerst nog even terug naar
onze gereden ritten en om te beginnen starten we in Adegem waar we neerstreken
op een zonnige zondag voor 50 km
Ook hier veel bekende
gezichten van de vele Oost-Vlaamse clubs en dat is altijd goed voor een leuke
babbel
De rit zelf dan ja deze was
vlak want het ging richting West-Vlaanderen en is er van klimmen niet veel
sprake maar voor een zondag moest dit niet meer zijn maar het was wel een leuke
rit en de gratis augustijn werd door menig gesmaakt
Voor de volgende rit ging het
richting Edemolen dat dienst deed als tweede startplaats voor de rit uit Aalter
Ook hier vele bekende gezichten;
de rit zelfs was terug een kopie van de vorige jaren dus veel nieuws viel er
niet te rapen
Op naar Sint Martens Latem:
voor een Vlaamse label rit of wat er voor moest door gaan: om te beginnen
borden die ons naar de startplaats moesten begeleiden waren niet te bespeuren
en het was zelfs even zoeken voor de mensen uit streek hoe moeten dan de
fietsers uit andere provincies dan de startplaats vinden
De rit dan: de uitpijling was
pover om het dan nog proper te houden zodat er hier en daar even zoeken was om
terug op het juiste te komen
Ook de passage aan café de
vaderlander was niet voor iedereen even duidelijk want de stop was maar aan de
tweede doortocht voorzien
Het parcours was wel pittig
en soms lastig want het hing steeds op en neer in het middelste gedeelte van
deze rit gelukkig was het laatste deel vlak en snel
Nog even terug naar café de
Vaderlander in Huise voor een Vlaamse label was er zelfs niets voorzien waarom
dan een stop of controle voorzien als er toch niets is: men kan niet alles
hebben
Op naar de Diksmuide dan voor
een classic rit: na een goede nacht in Westende ging het met de fiets naar de
startplaats een kleine 20km verder
Veel volk deze ochtend in
Diksmuide want er was tevens een wandeltocht voor zien
Voor zo ver ik weet waren we
hier met 5 van de club dus niet slecht voor zo een verre bestemming
De rit was hier opnieuw vlak
en vooral zonnig dus het was genieten geblazen
Het zou hier te veel en te
lang worden om elk gehucht of dorp op te noemen die we kruisten of doorreden
maar de bekendste wil ik jullie niet onthouden Koekelare, Middelkerke,
Alveringen en Nieuwpoort dus de kust was nooit ver af
En bovenal kregen we nog een
paar appels en koekjes er boven op deze rit is zeker voor herhaling vatbaar
Onze laatste rit ging
richting MOL voor een weekendje Antwerpse heide en bossen en dit met de Mountainbike
Maar vooral om eens goed te
genieten van de laatste zomerse dagen en dit in combinatie met een wellnes in
vakantiepark Zilverstrand
Alles hebben we gedaan
Bubbelbad, Souna, Turks stoombad en zelfs Infrarood licht: je moet alles eens
proberen He
Al dit leuks hebben we gedaan
omdat we op het vakantiepark toch stonden met de Mobilhome
En de Mobilhome is de reden
waarom er de laatste weken niet veel geschreven is want de aanschaf is toch wel
gehele bedoening en omdat we hem op en top wilden was er toch nog wat installatie
werk aan: twee cameras nieuwe stereo en nog wat kleinheden
Het is geen luxe bak en het
is geen nieuwe maar het is een leuke goed rijdende Mobil: airco, stroomgroep
van 2500watt alle ramen kunnen verduisterd worden en aan elk raam muggen gaas
We hebben hem ook niet
aangeschaft om een gans jaar op de oprit te staan en eens per jaar op vakantie
te gaan maar wel om er van genieten en dit hebben we ondertussen al 2 maal
gedaan en als we dit in combinatie kunnen doen met fietsen dan is dit leuk meegenomen
Na een meer dan geslaagde
vakantie reden we vorige week terug al op Vlaamse bodem en het viel zeer goed
mee al hadden we de dag voordien 1286 km in de wagen gezeten: maar we konden
het niet laten
Voor dit weekend stond er
terug een classic genoteerd en deze zou ons naar het Limburgse Heusden-Zolder
brengen
De Marc Wauters classic hadden
we een paar jaar terug ook al eens gereden dus wisten we dat het een zware maar
mooi rit zou worden
Na een vlotte inscanning
konden we om een uur of 8 van start gaan en dit samen met een schuchter
zonnetje
De eerste kilometers waren
nagenoeg vlak (wat ze hier vlak noemen is bij ons vals plat) en via Zelem en
Halen ging het richting Geetsbets en van af hier waren we echt vertrokken want
we reden nu naar Haspengouw en dit zouden we geweten hebben
Langs dorpjes waar we nog
nooit van gehoord hadden Runkelen, Duras en Wilderen om er maar een paar te noemen
maar het was vooral fietsen langs kilometers boomgaarden die tegen dit glooiende
landschap gepland staan
60 km moest er gefietst
worden en ja de wind zat terug tegen maar dat zijn we onder tussen gewoon geworden
maar dit in combinatie met het parcours daar hadden we niet op gerekend
Geen meter plat en met hier
en daar een klimmetje tussendoor zo reden we nu naar Kerkom, Aalst en Engelmanshoven
om in Groot-Gelmen onze bevoorrading te krijgen
En deze was naar Oost-Vlaamse
normen pover want het was namelijk een classic en de inschrijving koste ons elk
4 dus hier hadden we meer verwacht: maar we lieten het niet aan ons hart komen
Goed volgetankt want de
drinkbussen waren na 60km volledig leeg konden we terug op pad voor het tweede
deel
Nog geen honderd meters ver
en we konden opnieuw beginnen klimmen en nog niet een beetje ook: dit deze even
pijn
35km dienen nog gefietst te
worden en de wind kregen we nu in de rug en van klimmen was nu ook geen sprake van
dit zouden 35 snelle kilometers worden
Langs goede wegen en met een
goede uitpijling ging het soms iets te snel want we wisten dat de laatste 10 km
lang het kanaal waren en we een beetje reserve moesten inbouwen
Rijkel, Alken, Stevoort om
dan in Thiewinkel het kanaal op te draaien waar we met de wind in de rug nog
eens alles konden geven
Om na 95km terug aan de
startplaats in Eversel te eindigen: samen gevat super dagje gehad
Even douche bleek een ander
paar mouwen want er was geen water dan maar bij het tennis club ernaast gaan douche
en we waren er zelfs zeer welkom en de douche waren er heerlijk
Ook het terras van deze club
was oergezellig en dit konden we niet laten liggen ja zelfs de hamburger werd terplaatsen
klaargemaakt
Hier komen we nog terug en
niet alleen om te fietsen
Nu
de vakantie naar zijn einde loopt kunnen we nu al spreken van een topjaar :wat
een verschil met voorgaande jaar
Met
een kleine 500km op het metertje kunnen we ook spreken van een geslaagde fiets
vakantie
Al
was het de laatste week een beetje aanmodderen want we waren natuurlijk niet
naar hier gekomen om elke dag ons kas leeg te rijden :maar de zon en de hitte
deden ons meerdere malen kiezen voor zee en strand
Men
kan zich ook afvragen waarom we telkens naar de zelfde streek of camping gaan
Wel
voor de steden Calella of Pineda De Mar moet u het niet doen en ook niet voor
Malgrat De Mar of Santa Susanna want dat zijn rond uit te commercieel plaatsen
die vol gebouwd staan met vele misbaksels van gebouwen om nog maar te zwijgen
van de drukte en het lawaai
Waar
we wel voor terug keren is de streek die ons elk jaar weer verrast met zijn
uitgestrektheid en zijn vele onbekende pareltjes
Ook
dit jaar hebben we er terug een paar ontdekt: een schitterend natuurpark en een
paar nieuwe dorpen zoals het dorp Tordera en natuurlijk hier en daar een nieuwe
fietsroute
Maar
aan alles komt een eind en zo ook aan deze vakantie en gaan we het hier missen
natuurlijk daarom houden we te veel van deze streek maar het ook steeds leuk om
terug naar huis te gaan
Terug
bij de werkmakkers en terug bij de fietsvrienden terug bij de club waar we
thuis horen en waar we ons thuis voelen en niet te vergeten de spinningsmaatjes
waar we terug de overtollige vakantie kilos kunnen kwijtraken
Maar
vooral naar ons nederig stulpje waar we ons thuis voelen en thuishoren: maar we
kijken nu al uit naar de volgende vakantie
Na
een jaartje was het terug tijd voor vakantie en opnieuw kozen we voor de Costa
Brava en voor de zon :dat hopende we toch
De
reis naar de zon verliep vlot met uitzondering van Parijs waar we in een dikke
file terecht kwamen maar zelfs dat kon de pret niet bederven
Onze
eerste overnachting was terug in de campanile in Béziers al viel het avond eten
toch een beetje tegen maar het ontbijt maakte veel goed
En
nu op naar de zon voor drie weken camping Bell Sol voor rust en kalmte en de
stress van de dagelijkse sleur even te vergeten en natuurlijk ook voor het
fietsen
Bijna
elke dag stond er een ritje genoteerd met hier en daar een pittig klimmetje
erbij
Na
een dikke week ver te zijn staan er ondertussen al een 260km op de teller
Opnieuw
komen we steeds andere en heuveltjes tegen en soms totaal onverwachte paden
Zoals
in Sant Cebrià de Lavallatawaar we
anders gewoon door fietsen maar nu richting Eglisia(kerk) kozen om voor het
kerkje rechts af te slaan en dan plots voor een steile klim te staan want de
eerste meters zijn volgens mijn fiets gps 25% steil en dit voor een paar
honderd meters hier was het fietsen met het aller kleinste verzetje
Eens
dat achter de rug viel het nog dik tegen met het vervolg van deze klim stukken
van 16% en 12% volgden elkaar op hoe hier deze heuveltjes heten kan niemand me
vertellen enkel dat deze altijd Carretera en dan de naam van de weg zoals deze
De Castellar DIindies noemde om dan over te gaan in Maresme en naar de DHortsavinyate samen was dit goed voor een 20 tal km
zwoegen en zweten want de zon brandde genadeloos ook al was het voor Spaanse
begrippen zeer vroeg (gestart om 9uur)
Hier
klimt men van zee niveau 0 meters naar 6 à 700 meters in een paar kilometers en
in deze rit kregen we dus 3x zo een heuveltje te verwerken
Maar
omdat het toch vakantie is en de boog niet altijd gespannen moet staan waren er
ook een paar ritjes waar we meer op het terras gezeten hebben dan op de fiets
maar dit moet zeker ook eens kunnen
Ook
nog eentje om te onthouden de klim in Blanes naar het kasteel :we hadden deze
al eens gedaan (een paar jaartjes terug) en omdat we toch in de buurt waren
zouden we nog eens van het uitzicht op de top gaan genieten
Viel
dat even tegen :we wisten dat de klim zwaar en steil was maar we waren vergeten
hoe lastig deze was want om de top te bereiken
Om
even te schetsen hoe lang en steil deze is: wel men neemt de Koppenberg, de
Muur ,de Pattersberg en dan nog eens de Berendries er bij en dan zal je hier
ongeveer boven zijn maar het uitzicht maakt alles goed
Tot
zover een beetje Spanje
Spanje 2012 deel 1
Na
een jaartje was het terug tijd voor vakantie en opnieuw kozen we voor de Costa
Brava en voor de zon :dat hopende we toch
De
reis naar de zon verliep vlot met uitzondering van Parijs waar we in een dikke
file terecht kwamen maar zelfs dat kon de pret niet bederven
Onze
eerste overnachting was terug in de campanile in Béziers al viel het avond eten
toch een beetje tegen maar het ontbijt maakte veel goed
En
nu op naar de zon voor drie weken camping Bell Sol voor rust en kalmte en de
stress van de dagelijkse sleur even te vergeten en natuurlijk ook voor het
fietsen
Bijna
elke dag stond er een ritje genoteerd met hier en daar een pittig klimmetje
erbij
Na
een dikke week ver te zijn staan er ondertussen al een 260km op de teller
Opnieuw
komen we steeds andere en heuveltjes tegen en soms totaal onverwachte paden
Zoals
in Sant Cebrià de Lavallatawaar we
anders gewoon door fietsen maar nu richting Eglisia(kerk) kozen om voor het
kerkje rechts af te slaan en dan plots voor een steile klim te staan want de
eerste meters zijn volgens mijn fiets gps 25% steil en dit voor een paar
honderd meters hier was het fietsen met het aller kleinste verzetje
Eens
dat achter de rug viel het nog dik tegen met het vervolg van deze klim stukken
van 16% en 12% volgden elkaar op hoe hier deze heuveltjes heten kan niemand me
vertellen enkel dat deze altijd Carretera en dan de naam van de weg zoals deze
De Castellar DIindies noemde om dan over te gaan in Maresme en naar de DHortsavinyate samen was dit goed voor een 20 tal km
zwoegen en zweten want de zon brandde genadeloos ook al was het voor Spaanse
begrippen zeer vroeg (gestart om 9uur)
Hier
klimt men van zee niveau 0 meters naar 6 à 700 meters in een paar kilometers en
in deze rit kregen we dus 3x zo een heuveltje te verwerken
Maar
omdat het toch vakantie is en de boog niet altijd gespannen moet staan waren er
ook een paar ritjes waar we meer op het terras gezeten hebben dan op de fiets
maar dit moet zeker ook eens kunnen
Ook
nog eentje om te onthouden de klim in Blanes naar het kasteel :we hadden deze
al eens gedaan (een paar jaartjes terug) en omdat we toch in de buurt waren
zouden we nog eens van het uitzicht op de top gaan genieten
Viel
dat even tegen :we wisten dat de klim zwaar en steil was maar we waren vergeten
hoe lastig deze was want om de top te bereiken
Om
even te schetsen hoe lang en steil deze is: wel men neemt de Koppenberg, de
Muur ,de Pattersberg en dan nog eens de Berendries er bij en dan zal je hier
ongeveer boven zijn maar het uitzicht maakt alles goed
De laatste rit voor de vakantie was terug een
classic rit met als startplaats Herzele
Met de fiets ging het
richting startplaats een ritje van 21 km dat niet geheel vlak was want er zaten
toch een paar klimmetjes in met als zwaarste de klim in Borsbeke
Dus we waren al goed
opgewarmd als we in Herzele waren: de vlotte inscanning en de leuke sfeer
rondom het plein waren al een pluspunt
We kozen voor de 80km lange rit:
want het was goed weer en het was de laatste voor het verlof
Tot we het parcours eens goed
bekeken hadden: dan moesten we toch even slikken want op dit hadden we niet
gerekend
Eikenberg, Leberg, Molenberg
en de kasseien van de Haaghoek en de Paddenstraat waar waren we terug aan
begonnen
Maar goed het was nu zo
Langs de gebruikelijke wegen
die voor doorwinterde wielertoeristen weinig geheimen hadden waren we
vertrokken voor terug een stukje Vlaamse Ardennen
Wat kan ik hier nu nog over
schrijven: niets wat nog niet geschreven of gezegd is over deze streek
Dat de Molenberg er nog
altijd slecht bij ligt of dat de Eikenberg nog altijd een lastige klim is de Paddestraat
nog altijd even hobbelig is en na de Haaghoek de Leberg ligt
Dat de bevoorrading top was
maar we hadden niets anders verwacht voor onze 6
Wat u misschien nog niet weet
is dat er 740 hoogtemeters waren en na de rit kregen nog elk een pet van Word
Flandrien
Maar dat het genoeg was voor
een zondag mag duidelijk zijn wan met 120km op de meter waren we terug thuis
dat we moe en kapot waren zal ook niet verwonderlijk zijn: maar het was de
laatste
Na de rampzalige voorbije weekend:
te laat kunnen starten een slecht parcours en totaal geen sfeer en dit voor een
zaterdag in het verre Geel
Om van de zondag in Eksaarde
nog maar te zwijgen
Maar vandaag zat alles nu
eens echt mee een goed groepje een stralende zon en een leuk parcours
Al kunnen we over de rit wel
kort zijn want deze is al jaren het zelfde maar alles was beter dan het vorige
weekend
Van Knesselare richting
Deinze om na 31 km onze stop te krijgen in Grammene om nadien richting Kanegem
en Ruislede terug richting Aalter te kiezen waar we na amper 2uur terug in
Knesselare waren
Goed gefietst zou ik zeggen
en met nog 1 ritje voor de boeg zit het eerste deel van de zomer er al op; maar
eerste vakantie
Zaterdag waren we present in
Herzele voor een tochtje langs de rand van de Vlaamse Ardennen
Ik vind nog altijd dat deze
rit een toch een beetje een rare startplaats heeft: een autogarage
Maar eens ingescand konden we
op pad gaan en we zouden het beschaafd houden want deze rit stond in het teken
voor de volgende dag en dat zou andere koek worden
Deze streek staat bekend om
zijn glooiend landschap en niet te vergeten zijn slechte wegen
Met vier waren we op pad en
we hielden er een rustig tempo op na en dit tot ieders voldoening: het moet
niet altijd koers zijn
Met hier en daar een
heuveltje was het eerste deel toch pittig te noemen
Maar niets om ons druk over
te maken alleen de wind zat niet echt mee en dat is dan nog zwak uitgedrukt
Na een kilometer of 30 kregen
we onze bevoorrading en die mocht er zijn: alles er op en er aan
Over het tweede deel kunnen
we kort zijn: een kleine ramp
De slechte wegen volgden hier
elkaar op dat ik als inrichter er beschaamd zou over zijn
Maar eind goed al goed en we
bereikten zonder breuken of kleerscheuren de eindmeet: dit was een ritje zo als
er zo velen zijn en niets meer
Nog een beetje napraten en
werd tijd om naar huis terug te keren: om een beetje te rusten
Andrea Tafi Classic
Voor onze zondagse rit ging
het richting Ninove voor de Andrea Tafi Classic en deze werd voor de eerste
maal ingericht
De Graanmarkt van deze stad
was omgetoverd tot een wielerfestijn: grote tent met bijhorend terras, podia een
paar standjes en de bijhorende startboog zodat we ons een beetje wielrenner
konden noemen
Het was wel even schrikken
van de startprijs 10 maar dat moesten we er maar bij nemen
Ondanks de grote opkomst
verliep de inscanning heel vlotjes zodat we rond de klok van 8 uur op pad
konden gaan
Onze eerste helling op papier
zouden we pas na 40 km krijgen en alles er voor stond niet als helling genoteerd:
dus de eerst 5 klimmetjes telden niet
De eerste kasseien na 7 km
stonden wel genoteerd zodat wisten wat we zouden krijgen: amper 300m dus dit
viel mee
Na 28km kregen we de Twee
Akren te verteren dat was al andere kost 1700m bonken al hadden we geluk dat de
weg iets in dalende lijn ging
Onder tussen waren we al Lieferinge,
Galmaarden, Viane en Lessines door gefietst en natuurlijk hadden we pech met de
wind nog geen meter hadden we deze in de rug gehad en dat begon krachten te
kosten
Even voor Vloesberg begon het
echte werk en dit met de 2 km lange Brique en hier was het even zoeken naar het
juiste verzet en eens dit gevonden ging het toch nog vlot naar de top
45 km en we konden rusten en
als eens goed aanvullen bij deze welgekomen bevoorrading: al was deze niet top
Eens terug op de baan werd
ons niet veel rust gehund want na 2km kregen we in Brakel de Tenbosse voor de
wielen geschoven en opnieuw konden we beginnen klimmen: oef ook achter de rug
7km verder hadden we terug
prijs want hier kregen we de Eikenmolen als derde helling maar enkel het tweede
deel van deze klim is pas echt een kuiten bijter
En nu op naar de Muur via de
wegen van de Ronde Van Vlaanderen want deze was een kopie van deze oude klassieker
Eens door het centrum van Geraarsdbergen
en voorbij de rommelmarkt lagen de Vesten en hier begon de hartslag een flink
stuk de hoogte in te gaan
En nu Muur en ondanks het
vele volk ging het nog vlotjes al blijft hij een taaie brok om op te rijden en
dan nog het kleine knikje van het kapelmuurtje
Veel rusten deden we niet
want deze rit was nog niet gedaan en de volgende klim lag amper 5km verder: de
hartslag zo laag mogelijk houden was het bootschap
De Bosberg was de volgende en
terug konden we 800m gaan klimmen en wat liggen hier de kasseien er slecht bij
Op de top even op adem komen
en nog eens goed drinken want er lag er nog eentje op ons te wachten
De Congoberg was de laatste
zware helling van de dag terug 1000m aan gemiddeld 7% maar nu zonder kasseien
en dat scheelt toch een pak krachten
De laatste 10km was de finale
van Oude Ronde Van Vlaanderen en op deze weg kan het gas nog eens volledig open
met de laatste krachten die we nog over hadden
Eens over het eind meet
kregen we een drinkbus aangereikt en de aqarius ging ook vlot naar binnen
Omdat we niet vroeg thuis
hoefden te konden we de terrasjes niet laten liggen: want de sfeer was er
eentje om in te kaderen
Er zijn honderden redenen om
niet te moeten fietsen: geen goesting, te vroeg opstaan of alles op het weer
steken om er maar een paar te noemen
En ook op deze zaterdag was
het van dat als het nu maar bij dezen zou blijven kon ik er nog mee leven maar
het is bijna het ganse fiets seizoen van dat
Maar terug naar Zomergem nu:
veel hoef ik er niet over te schrijven want voor de meeste leden van de club is
deze een klassieker en hij mag zo stilaan ook deze naam krijgen
Want terug konden we rekenen
op een prima uitpijling, een goede startlocatie en een massa volk: enkel wilde
de wind niet mee deze ochtend en nog geen klein beetje ook
Tot zo ver Zomergem
Westmalle
Mannen en vrouwen jullie
laten echt wat liggen: deze bijna vlakke rit is een pareltje echt een
knallertje
En ook vandaag niets dan lof:
zelfs de rit naar Westmalle verliep verbazend vlot
Eens ingescand konden we op
pad gaan en dit vergezeld met een stralende zon: fietsen kan toch mooi zijn
Na een kilometer of 5 zat de
klad er terug in maar vandaag zou het niet waar zijn en zeker niet op mijn verjaardag:
ik wil knal ik wil fietsen
Dus dan maar alleen verder op
pad
Van Westmalle ging het langs
dikke villas naar Sint Antonius Zoersel om dan langs de vele bossen en heiden
door te fietsen naar Halle waar ik me liet inlopen
En nu waren we pas goed
vertrokken ja eens mee (met de nadruk op mee) fietsen met de grote jongens op
deze lange rechte wegen is en was een verademing
In Viersel reden we het
Albert kanaal over en dan rechts af naar de Netedijk
Op deze bijna 10km lange
rechte weg langs de Nete begonnen de mannen pas goed gas te geven: kop over kop
en ronddraaien zodat iedereen zijn kop werk eens moest doen en ook ik moest
mijn werk doen gelukkig was het steeds van korte duur
Op het einde waren
ondertussen al op het grond gebied van Lier waar we terug draaiden over de
spoorweg om dan via de Nete maar de kleine dan richting Berlaar te fietsen
Café Ballaer was de
stopplaats en tevens de tweede startplaats: slim gezien en zo is men ook nooit
alleen op pad
Nog 25km te gaan en nu zat de
weinige wind eens in de rug zo dat we terug vertrokken waren voor een paar
schitterende kilometers langs terug het Nete kanaal
Kessel, Pulle en dan door
Pulderbos met haar uitgestrekte heide en bossen en niet te vergeten zijn grote
villas of zij het kleine kastelen
Een terug in Zoersel konden
we beginnen aftellen en de laatste kilometers werden in een gezapig ritme
afgefietst en aan bijna elke zij straat werd het groepje steeds kleiner zodat
we nog met drie aan de eindstreep kwamen
Ja, er zijn zo van die dagen
dat alles eens mee zit: gelukkig maar
Het zag er weer niet goed uit
deze ochtend: kil en troosteloos dit zou weer één van die fietsdagen worden
Maar goed we hadden niet veel
keus of het was fietsen of indoor fietsen en na een les op donderdag met spik
& span was alles beter dan binnen fietsen
Er werd vandaag gekozen om
met de fiets naar de startplaats te rijden 14km dus we waren goed opgewarmd toen
we in Oostakker waren
We kozen voor de 75km tocht
en met de 2x14 km erbij kwamen we toch terug aan een 100km zelfs iets meer
De eerste kilometers door dit
havendorp verliepen rustig tot we aansloten bij een groepje van zo alles en nog
wat: jong, oud, man en vrouw
We lieten het kopwerk aan
andere over en lieten ons gewillig meevoeren door Heusden en Melle
En dit tot aan de kasseien in
Melle want daar kregen we de eerste schifting en van het toch aanzienlijke
groepje waren er al paar gesneuveld
Plots zaten we vooraan en was
de tijd om de mouwen op te stropen
Het parcours was nu niet zo
vlak meer en het koste meer krachten dan gedacht om het ritme te houden maar we
deden ons best
Eerst door Gijzenzele en
Landskouter om via Moortsele in Scheldewindeke te belanden
Hier kregen we onze volgende
kassei strook te verduren en wat voor een
De voor mij totaal onbekende
Schaperstraat amper een paar honderd meters maar wat voor meters: ligt oplopend
en zeer zeer slecht
Maar eens hier voor bij
konden we stilaan aan rusten denken want in Meilegem na 39km kregen we onze
eerste bevoorrading in de kaaihoeve
Na deze waren we snel weer op
pad voor het tweede deel: Dikkelvenne en dan flink pak kilometers in Baaigem en
met hier en daar een hellinkje tussen door
Tot in Munte met zijn
afdaling van de Prinsenmolenstraat opnieuw kregen we kasseien ter verwerken al
was deze maal in dalende lijn: eindelijk waren we er nu van af
De laatste 20 km was bijna
allen vlak al lag er af en toe een verdwaalde molshoop nog op het parcours
In Heusden met nog een 10 tal
kilometers te gaan kregen we onze tweede en laatste stop en konden we even
bijtanken om daarna de laatste kilometers rustig aan te vatten
We kregen een leuke tocht voorgeschoteld
die bijna perfect was uitgepijld en met twee stops er boven op: en het weer
viel toch nog goed mee
Om alvast in de stemming te komen van het WK in Valkenburg later dit jaar: er is voor het wereldkampioenschap een speciale kledingset ontworpen.. Het wielershirt is wit, met daarom een verticale baan in de WK-kleuren. De broeken zijn verkrijgbaar in meerdere kleurstellingen. Van geheel wit, tot wit in combinatie met één van de kleuren uit de regenboog-trui.
Het shirt is geheel open te ritsen en kost 55 euro. Een broek is verkrijgbaar voor 75 euro en de complete set van trui en broek kan voor 110 euro worden aangeschaft. Bijpassende sokken kosten een tientje. De serie WK kleding is waarschijnlijk vanaf begin juli verkrijgbaar.
In Fiets vind je weinig keiharde gegevens over kettingen. Wat makkelijk te meten is, breukkracht en gewicht bijvoorbeeld, is niet of nauwelijks van invloed op de prestaties van een ketting. Waar het om gaat is het schakelen en de duurzaamheid, maar de levensduur van één enkele ketting zegt te weinig voor een hard oordeel. Daarom hebben afgelopen jaar vijftien testers met negentien kettingtypen van vijf merken bijna 80.000 kilometers gemaakt. Schakelprestaties lieten we buiten beschouwing. Het ging om duurzaamheid, hoe snel slijt een ketting. Die duurzaamheid kunnen we niet uitdrukken in kilometers of uren, daarvoor is de invloed van de omstandigheden en de rijder te groot. Wat we gedaan hebben, is de onderlinge slijtage vergelijken. De complete test lees je in Fiets nr.6, los te bestellen zonder verzendkosten.
In het juninummer van Fiets hadden we nét te weinig paginas om alles over deze grote kettingtest kwijt te kunnen. Vandaar dat je hier meer vindt. Meer over hoe we gemeten hebben en over wat de fabrikanten van de kettingen van onze test én de uitkomsten vinden.
Zelf je ketting meten Om de slijtage van je ketting in de gaten te houden, gebruik je het makkelijkst speciaal gereedschap. Het oudst en bekendst is de Rohloff Caliber, maar er zijn meer merken die een kettingmeter aanbieden. Zakt de kettingmeter door de ketting, dan is hij versleten en aan vervanging toe.
Nieuwe ketting? Als je op tijd je ketting vervangt, gaan in ieder geval je voorbladen en in gunstige gevallen zelfs je cassette langer mee. Om het moment van vervangen te bepalen gebruik je een kettingmeter. Er zijn verschillende tactieken. Je kunt een heel duurzame ketting monteren, hem helemaal verslijten en dan ketting en cassette vervangen. Of je neemt een ketting die sneller slijt en vervangt hem vóór hij versleten is, dan kan je vaak je cassette behouden. Er zijn zelfs fietsers die meerdere kettingen om de beurt gebruiken om zo de cassette langzaam maar wel helemaal te verslijten. Hoe dan ook, als je op tijd je ketting vervangt gaan je voorbladen vier of vijf kettingen mee, en dat maakt het de moeite waard.
Schuifmaat Voor ons experiment was dat niet nauwkeurig genoeg. De speling in een ketting wordt gemaskeerd door inwendig vet en vuil, iedere ketting werd grondig ontvet voor het meten. Om zeker te zijn dat we alle speling maten belastten we de ketting lichtjes door er 20 kilo aan te hangen. Het meten deden we met een goede oude schuifmaat, nauwkeurig tot 0,05 millimeter. Ieder stukje ketting maten we op drie plekken en daarvan namen we het gemiddelde.
Zes kettingen aan elkaar? Natuurlijk ga je niet met zes stukken ketting fietsen, wij deden het puur voor dit experiment. We regen ze aaneen met KMC sluitschakels, die zijn geschikt voor alle types ketting. Omdat zon sluitschakel misschien invloed heeft op de slijtage van de schakel waar hij in zit hebben we deze schakels niet gemeten.
Wat is nieuw? Niet iedere nieuwe ketting is even nieuw. Op de meeste nieuwe voorbladen past een ketting van 81,60millimeter het best, maar veel kettingen zijn net even langer of korter. Langer betekent dat de ketting in nieuwstaat eigenlijk al een beetje versleten is, een kortere ketting moet na montage even inlopen voor hij echt mooi past. Het voordeel is dan een iets langere levensduur, de eerste kilometers zijn gratis.
Onze test belastte alle kettingen op dezelfde manier, en de uitkomsten zijn een goede indicatie voor de slijtvastheid. Toch is er het één en ander op onze testmethode af te dingen. We hebben onze samengestelde kettingen eerlijk verdeeld over Shimano, Sram en Campagnolo aandrijvingen, maar nog steeds kan de éne ketting veel meer last hebben gehad van die combinaties dan de andere. Bovendien hebben we louter en alleen de slijtage van de ketting bekeken. Slijtage aan de tandwielen lieten we buiten beschouwing terwijl dat in werkelijkheid ook belangrijk is, en misschien is de ene ketting veel vriendelijker voor tandwielen dan de andere. Vandaar dat we de leveranciers van de verschillende kettingen hierbij aan het woord laten:
Arjan Hoogesteger namens ICC Agent Campagnolo Benelux De aandrijving en de slijtage hiervan zit hem niet enkel in de duurzaamheid van een ketting. Het gaat om de combinatie van de tandwielen, ketting en cassette. De afstemming van de losse componenten op elkaar is bepalend voor de levensduur van de gehele aandrijflijn.
Campagnolo doet veel onderzoek naar de optimalisatie van de aandrijving. Uiteraard richten zij zich hierbij enkel op de samenwerking tussen de door hun ontworpen cassettes, kettingen en tandwielbladen. Uit deze test blijkt helaas niet welke cassettes en welke tandwielen gebruikt zijn. Dit is natuurlijk medebepalend voor de resultaten van het onderzoek.
Om op een juiste manier de duurzaamheid van een ketting te bepalen, zijn wij namens ICC van mening dat men dat moet doen met de voor elkaar ontworpen onderdelen.
Wanneer ketting A meer slijtage toebrengt aan de cassette dan ketting B, heeft dit ook invloed op de prestaties van ketting B. Hiermee vervuilt men als het ware de eindresultaten omdat alles afhankelijk is van de slijtage van de overige kettingen in de test. Zeker bij het gebruik van een 6-tal verschillende kettingdelen binnen één ketting, is het naar ons idee niet goed meetbaar wat de invloed is van de verschillende kettingen op de prestaties van elkaar.
Uit de test blijkt tevens niet wat de slijtage is van de kettingen op de cassettes en tandwielen. Om een vergelijking te maken met een remblokken test: Wanneer blijkt dat bepaalde remblokken enorm goed scoren maar in verhouding de velg enorme slijtage toebrengen aan het remoppervlak, is het dan nog interessant om voor deze remblokken te kiezen? Uiteindelijk is het goedkoper een set remblokken te vervangen dan een velg.
Zo ook met een aandrijving. Wij zijn van mening dat het beter is om naar de levensduur van de gehele aandrijving te kijken dan enkel naar de duurzaamheid van de ketting. De ketting vervangen is simpelweg vele malen goedkoper dan een cassette en tandwielen tezamen.
Ook is het gebruik van kettingen op aandrijflijnen waarvoor deze niet zijn ontwikkeld, niet iets wat wij adviseren. Zoals het gebruik van een raceketting op een mountainbike aandrijflijn.
Christ Bakker namens KMC: Eindelijk heeft een blad de moed gehad (en de mogelijkheden geschapen) om kettingen op de juiste manier te testen; no labtest but fieldtest!. Zelfde omstandigheden, over deze uitslag valt niet te twisten.
Voor KMC is de uitslag gunstig uitgevallen, iets wat wij binnen KMC allang wisten, aangezien wij onze producten al jaren op deze manier met onze collegas vergelijken. Allen jammer (maar wel logisch) dat loop-en schakeleigenschappen niet getest werden, echter KMCs principe is hier simpel: één ketting voor alle systemen: X10 voor alle 10-speed, MTB, Race, SRAM of Shimano functioneren doet onze ketting altijd, daarvan zijn we zo overtuigd dat we zelfs een tevredenheidsgarantie afgeven voor de meeste X-modellen.
Let wel! Deze test is uitgevoerd met kettingen die KMC vorig jaar produceerde, inmiddels is de volgende generatie X-Kettingen al in productie, met een aantal technische innovaties, die de kettingen nog eens 15% duurzamer maken.
Om onze X kettingen op een verantwoorde manier te kunnen produceren (dat wil zeggen: Voldoen aan ISO normen voor trekkracht, stabiele loop- en schakel eigenschappen garanderen voor ELKE geproduceerde ketting en bovendien een maximale duurzaamheid te bereiken voor alle kettingen) wisselen wij zeer vroeg onze gereeedschappen, teneinde toleranties te reduceren.
Ook investeert KMC een groot deel van haar opbrengsten terug in verbeteringen/innovaties van het fabricageproces teneinde onze producten op het hoogst mogelijke nivo te kunnen aanbieden, overigens zal KMC nooit stoppen met innoveren en verbeteren.
Daarnaast is KMC bijvoorbeeld de eerste kettingfabrikant die zich bezig houdt met carbon footprint, welke voor onze X-series al is vastgesteld.
Marcel Kruithof namens BBB: Een duidelijke kettingentest om de duurzaamheid van kettingen. Uiteraard zijn wij erg blij met het resultaat van onze BCH-112L. Hieruit blijkt dat het dat de selflubricating eigenschap van deze ketting duidelijk hun voordeel hebben, zoals ook blijkt uit de ketting in Doorgetest op pagina XX van deze uitgave van Fiets. We willen nog wel even aangeven dat selflubricating niet betekent, dat deze ketting helemaal geen onderhoud vraagt. De coating zorgt er alleen voor dat er minder smering nodig is. Bij gebruik op de weg in droge omstandigheden kun je dan zeker tot 1500 km zonder onderhoud rijden. Bij het mountainbiken is dat uiteraard een ander verhaal. Tijdens het rijden komt er door de wrijving smeermiddel vrij. Maar als je na afloop van een tocht je fiets schoonspuit, dan zal ook die vrijgekomen smering van de ketting verdwijnen. Dan is het dus wel degelijk nodig om je ketting te smeren. Dat zou dan kunnen door een stukje te fietsen (wrijving creëren, waardoor smeermiddel vrij komt) of door de ketting zelf te smeren.
Het grote voordeel van de Self Lubricating ketting is volgens ons dan ook, dat je tijdens een rit geen last meer hebt van een piepende ketting. Dan wordt de ketting namelijk zelf gesmeerd. Bovendien verlengd de zelfsmering de levensduur van de ketting, omdat de ketting veel minder snel droogloopt. Onderhoud blijft (helaas) nog wel noodzakelijk.
Natuurlijk betreuren we het dat de twee andere kettingen minder presteren. BBB is echter continu bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zijn kettingen. Mede daarom komen de BCH-91 en BCH-103 inmiddels uit dezelfde fabriek, als de BCH-112L. De door Fiets geteste kettingen zijn in januari 2011 verzonden naar de redactie. Op dat moment kwamen deze type kettingen nog van een andere fabriek. De BCH-91 en BCH-103 zijn nu van dezelfde kwaliteit als de BCH-112L, buiten het zelfsmerende gedeelte. BBB heeft echter ook voor 9-speed en 10-speed selflubricating varianten, met uiteraard dezelfde kwaliteit als de top tip! uitgeroepen BCH-112L uit deze test.
Mike Smink namens Shimano Benelux: De wijze waarop deze kettingtest is uitgevoerd wordt door Fiets een experiment genoemd. Hierbij is gekozen om slechts één onderdeel van de performance van de ketting, namelijk de duurzaamheid, aan een test onderhevig te maken.
Door op basis van de factor duurzaamheid één specifieke ketting aan te bevelen zonder enig recht te doen aan het belang van, of het effect op de schakelprestaties, is een eenzijdige en in de optiek van Shimano een incompleet advies. Vermeldenswaardig hierbij is dat Fiets in November 2010 de Shimano Dura Ace ketting (dezelfde als in deze test) als overtuigende winnaar uitriep van een vergelijkende kettingtest onder 21 kettingen. Hierbij is het opvallend dat de Dura Ace ketting, naast de eveneens van Shimano afkomstige 105 ketting, als enige met de score 10 worden beoordeeld op de factor Levensduur. Fiets schrijft in hetzelfde artikel over Shimanos Dura Ace ketting: De grote winnaar. Schakelt top, gaat extreem lang mee en ziet er fraai uit.
Technische noot: Shimano adviseert alleen gebruik te maken van originele Shimano onderdelen. Alle Shimano componenten worden ontwikkeld volgens de systeemfilosofie van Shimano. Ze worden geconstrueerd, ontworpen en gefabriceerd om perfect met elkaar samen te werken. Om tot de beste prestaties te komen, moeten de onderdelengroepen van Shimano altijd in hun geheel worden gemonteerd. Alle afzonderlijke componenten binnen een groep zijn er namelijk nauwkeurig op afgestemd om als een systeem te functioneren.
Door het integraal koppelen van 6 verschillende kettingen en deze aan een test te onderwerpen wordt niet enkel de schakelprestatie beïnvloed, maar ook de slijtage. Shimano hanteert bewust andere toleranties met betrekking tot speling dan andere producenten, waarmee ook de 0-meting als uitgangspunt (de lengte van de schakel) afwijkende metingen zal opleveren tussen de verschillende kettingproducenten. Hierdoor is de juistheid van de conclusies arbitrair.
In de test wordt aangegeven dat de Shimano Dura Ace/XTR ketting in nieuwstaat al ruimer is, wat uiteraard niks zegt over de slijtage van de ketting. Door deze te meten via de Rohloff manier, overschrijdt de ketting eerder de slijtage limiet, terwijl een meting met een Shimano kettingmeter een ander resultaat op zou leveren. Om de slijtage van een Shimano ketting te meten, moet er gebruik worden gemaakt van een speciale tool, de Shimano kettingmeter.
Dit was de eerste startplaats
van het pinksterweekend en eens een normaal café als inschrijving lokaal
Met 4 waren we rond 8uur de
baan op voor 60km West-Vlaamse wegen
De eerste 8km konden tellen
als opwarming want we kregen de ene na andere kleine heuvels te verwerken: en
ook de wind wilde natuurlijk niet mee
Maar de zon en vergezichten
die we kregen maakte van deze tocht een pareltje
En we waren hier niet alleen want
meerdere inrichters hadden ook voor deze streek gekozen zoals Maldegem-Kemmel en
ook nog de fietsers die gestart waren in Jabbeke gestart waren en zo was het
toch even opletten om niet in een verkeerd groepje te belanden
Maar dank zij de goede
uitpijling konden we rustig ons parcours afwerken
We vonden het alleen jammer
dat er geen stopplaats of rustplaats was voorzien en in deze streek een café of
terrasje te vinden is een hele opgave
Want ondanks dat we steeds
kleine dorpskernen naderden fietsen we altijd rond de dorpjes zodat de extra
drinkbus goed van pas kwam
Ondanks dit kleine minpunt
kregen we toch een leuk parcours te verwerken en ook de kleine omleiding door
een vinken zetting kon de pret niet drukken
Eind goed al goed al was de
laatste helling er misschien te veel aan voor iemand
Even goed nagenieten op het
zonnige terras en we konden terug huiswaarts keren
Gent
Als tweede rit werd gekozen
voor Knesselare-Gent-Knesselare en wij kozen Gent als startplaats
De wielerpiste Eddy Merckx
deed dienst als inschrijving lokaal en met zijn ijzeren trappen was dit niet
evident om met race schoenen deze te beklimmen
Met een mooie groep gingen we
op pad en we hadden geluk deze morgen want in dit eerste deel kregen we meewind
en dit mocht wel eens
De tocht die al jaren
dezelfde is had dus voor ons geen geheimen en dit is altijd spijtig: maar niets
aan te doen
Maar met de juiste mensen en
goed gehang maakt door mede fietsers was het eerste gedeelte in een mum van
tijd afgelegd ook vroegere starters pikten aan of werden ingehaald
Wat niet altijd op gejuich
werd onthaald ook de ra...n werden ingehaald en de ene broer begon tegen de
andere :niets slechts hoor
Eindelijk de stopplaats en
konden we even rusten en de innerlijke mens verfrissen
Het tweede deel werd een stuk
rustiger aan gepakt want één van onze ouderdomsdeken fietste mee: samen uit
samen thuis en niemand er af rijden want daar staat onze club voor
In Hansbeke hadden we pech
iemand had een lekke band en natuurlijk werd er gewacht en geholpen voor we rit
verder aflegden
Zonder verdere brokken waren
terug aan onze startplaats: prima gedaan JEAN
Nu nog naar huis met de fiets
en deze geslaagde rit zat er op
Zwalm
Dag drie van het verlengde
bracht ons naar de Zwalmstreek opnieuw kozen we er voor om met de fiets naar de
startplaats te rijden
Opnieuw waren we vergezeld
door een schitterende zon dus deze dag kon al niet meer stuk
Na een kleine 20km waren we
ter bestemming en konden we ons laten Inscannen voor de 55km lange tocht
Maar opnieuw kozen we er voor
om ons eigen ding te doen en af te wijken van het parcours
We kozen er voor om terug te
keren via Oudenaarde zodat deze rit een pak kilometers meer op de teller zouden
brengen
Via de N46 ging het snel naar
deze stad om daar dan onze stop in te lassen
Bij de zeer bekende bakker
aan de ophaalbrug konden we op het terras genieten van de lekkere koffie en voor
het vrouwtje een bijpassende koek
De zon begon feller en feller
te schijnen dus was het tijd om de laatste 28km aan te vatten
De eerste 12km reden we ons
eigen tempo om daarna aan het sluizen complex aan te sluiten bij andere
fietsers
Nu ging het plots een stuk
sneller want er zaten snelle mannen tussen en zoals u weet als er een vrouw
aansluiten willen de meeste tonen hoe snel ze wel zijn: waar hebben we dit nog
gezien?
Drie dagen zon drie dagen
fietsen en drie dagen genieten meer kun je echt niet verlangen als wielertoerist
En met 250km voor de drie
dagen meer dan geslaagd
PS
Nu de zon schijnt en de
natuur ontluikt word het voor sommige ook eens tijd om de fiets eens goed te
kuisen
Want niets is zo vies als een
slecht onderhouden racefiets: een wit stuurlint moet wit zijn en niet grauw of
bijna zwart van de viezigheid of plaats dan meteen een zwart stuurlint
Over de kledij dan: een
beetje fietser zit netjes in het zadel en niet met een allerhaartje van fietskledij
van vervlogen tijden of van verschillende clubs of ploegen
De fiets dan: fietsers met
een beetje respect voor hun matriaal zorgen er voor dat deze prima verzorgd is
want vuiligheid van 3 weken oud is echt geen zicht voor een racefiets