Ik ben Bart Bonne
Ik ben een man en woon in Las Palmas (Gran Canaria-Spanje) en mijn beroep is mountainbikegids.
Ik ben geboren op 08/11/1974 en ben nu dus 50 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: wielrennen,metal,voetbal (Anderlecht).
Een serieuze verkoudheid en onvervalst pokkeweer deden me zaterdag beslissen de E3 Prijs Harelbeke te gaan bekijken in plaats van zelf te koersen. Droger was het niet, minder lastig alleszins wel. Onderstaande links bevatten filmpjes van het peloton op de glibberige kasseien van de Paddestraat, de smalle landwegen in- en rond Mater en op de Tiegemberg.
Racen in Vlaanderen = Regen, wind, kasseien, valpartijen, ... Toch niet zo 'n ideaal beroep, profrenner. Alhoewel, ...in alle geval beter dan werken in drie ploegen voor een aalmoes.
Dit is de eerste keer dit seizoen dat ik twee wedstrijden per weekend afwerk, dus is het een groot vraagteken hoe goed de benen zullen gerecupereerd zijn van gisteren. Hoe gaan die twee (on)dingen reageren op een nieuwe namiddag duw- en trekwerk, na een veel te korte nacht en een ontluikende verkoudheid? U leest het straks op deze blog, maar eerst... reclame!
Nog steeds te koop: een setje schitterende Easton wielen zo goed als nieuw!
Ik hoor jullie nu al denken: "Allez Bonne manneken, stop met dit gezever en vertel ons liever hoe je anoniem en als 'Jan modaal' je wedstrijdje hebt afgewerkt in de buik van het peloton. Kunnen wij nog eens lachen met je sportieve tekortkomingen, hehehe..." Ja zeg mannen, ik mag toch ook eens een literaire mindere dag hebben hé. Waar ga ik het verdomme gans het seizoen blijven halen, die verrekte inspiratie? Gelukkig is er vandaag een glansrol weggelegd voor ploegmaat en D- renner Tom Persijn. Aangezien hij z'n wedstrijd voor de mijne afwerkt, vroeg ik hem om wat foto' s te nemen van mijn race, zodat ik deze blog iets kon opfleuren (of verkl*ten) door ze bij m'n verslagjes te plaatsen. Ik toonde hem het "on" knoppeke en de afdruktoets, met in gedachten dat hij toch wel wist in welke richting hij de lens moest houden... Niet dus! Tijdens de eerste ronde zie ik vanuit mijn ooghoeken m'n ploegmaat triomfantelijk en met volle overtuiging een foto nemen van zichzelf!!! Was de snelheid op dat moment niet moordend, ik stapte af en deed het hem nog eens voor. (De bewuste foto, beste vrienden, is trouwens te verkrijgen in groot formaat en zal ongetwijfeld nog wel eens van pas komen!) Nu, op dat moment had ik zelfs geen tijd om ook maar eventjes te glimlachen want in die eerste ronden ging het razendsnel. Ik was dan ook nog niet lichtjes blij toen eerst een vijftal en wat later ook nog zes renners na verwoede demarrages eindelijk konden ontkomen. De besten zaten vooraan en in het peloton werd de snelheid een serieus stukje gereduceerd. Dit was alleszins comfortabeler koersen en bij het passeren van persoonlijke fotograaf 'Tommie' , kon ik nu zelfs zijn gevloek horen als ie weer eens m'n achterwiel of enkel de renner voor me wist te vereeuwigen. (Gelukkig vond God op de zevende dag de 'delete' knop uit.) Ik eindigde de wedstrijd in het peloton, maar... ere wie ere toekomt. Na een ronde of zeven was m'n maat er eindelijk in geslaagd om een geslaagde foto te nemen, die ik dan ook met enige trots bij dit verslagje kan voegen!
68Km. in 1h.45 39,2 Gem. Gem. hartslag:169 Max. hartslag:191
Aangezien ik vanavond familiale verplichtingen heb, besluit ik de openingswedstrijd van de LFT- bond mee te pikken, die begint immers al om twee uur. Althans, dat dacht ik. Als ik om halfeen in de deelgemeente van Harelbeke kom aangetuft, is er nog verdacht veel parkeergelegenheid en doet niets vermoeden dat hier straks een wielerwedstrijd plaatsvind. ( Met aan de start niemand minder dan ikzelf!!! ) Ok, dat laatste is er misschien ietske over, maar goed. Start dus pas om kwart na drie en gelukkig kan ik uit m'n uitgebreid 'proviandzakske' het nodige graaien om de uren voor de wedstrijd door te komen. Ik plug "Nord" van de Zweedse black metal band Setherial in m'n antieke cassetespeler en laat m'n hoofd rusten op mijne 'koerskabba' die verfrommeld en totaal 'gemassacreerd' op de passagierszetel ligt. Dit voelt comfortabel en zacht aan. Na een vijftal minuten weet ik ook waarom. Ik lig namelijk met mijn raap recht in een rijsttaartje, dat daarnet m'n vreetbui heeft overleeft en de pudding en andere ingewanden hangen al lekker vastgekleefd in m'n lange manen. Ik verwijder de pudding (althans de grootste brokken) en na wat gevloek en gegrom maak ik me dan maar klaar voor de wedstrijd. Er wordt beslist om de A, B, en C- renners samen te laten starten. Om klokslag 15u15 klikken hierdoor maar liefst 93 renners zich in de pedalen en gelukkig start ik deze keer wel goed vooraan. Gedurende het merendeel van de wedstrijd probeer ik zoveel mogelijk vooraan post te vatten, hetgeen op een omloop van amper twee kilometer zeker geen sinecure is. Er zitten namelijk nogal wat jongens tussen die niet echt stuurvaardig zijn, waardoor ik enkele keren op het voetpad moet jumpen om een botsing te vermijden. Al vrij vlug in de race ziet het ernaar uit dat alles gaat samenblijven. Het aantal renners, de hoge snelheid en het goede weer (weinig wind) zorgen ervoor dat ontsnappingen geen al te lang leven beschoren zijn. De laatste ronde kan ik nog redelijk goed opschuiven, maar de broekschijter in me neemt dan plots weer de bovenhand. In plaats van in een gat te duiken op rechts, piloteer ik me naar de iets veiligere buitenkant op links waardoor ik misschien wel een top vijf plaats laat schieten. Ik raak ingesloten en finish tussen de 15e en 20ste stek.
De plannen om twee wedstrijden af te werken dit weekend werden zaterdag door de weergoden serieus in de war gestuurd. Alles zat vertrekensklaar, de nodige dosis motivatie was aanwezig maar toen rond de middag het gemiezer begon, smolt m'n weinig Flandrien gehalte als sneeuw voor de zon. Ik kreeg terug een klein beetje hoop na het surfen op 'buienradar.be', maar toen weergoeroe Frank DB even later laconiek aankondigde dat de buien verder landinwaarts zouden trekken, gooide ik vertwijfeld de handdoek. Toen datzelfde individu enthousiast verderging met z'n weerpraatje en doodleuk stond te verkondigen dat we een heldere nacht tegemoet gingen, kreeg ik het pas echt op mijn heupen!!! Hiep hiep hoera!!! Een heldere nacht... Deboosere, het is niet omdat jij in het holst van de nacht zit te kwijlen achter je sterrenkijker, dat de helft van de Belgische bevolking dit ook moet doen! Welk normaal mens staat nu 's nachts op om naar de sterren te kijken???? Ik zie er verdomme al genoeg tijdens de koers en dit was tijdens de eerste ronde in Hamme niet anders. Er stond redelijk wat wind, ik startte (stom als een rund en koppig als een ezel) op m'n vertrouwde positie achteraan, met als gevolg dat na drie kilometer wedstrijd de eerste breuken in het peloton ontstonden, waardoor dertien man konden wegrijden. Die zagen we natuurlijk nooit meer terug. Verschillende renners vlogen als luchtige kegeltjes uit de waaier voor me, zodat ik tandartsgewijs telkens de gaatjes kon opvullen. Echt veel moeite kostte me dit niet. Om er eens een cliché tegenaan te gooien: de benen waren goed vandaag. Zodanig goed zelfs, dat ik besloot om er op enkele kilometers van de aankomst alleen vandoor te gaan uit het (fel uitgedunde) peloton. Nu we toch bezig zijn met de bekende wielerclichés: ik speelde ridder of mis. Toen op enkele tientallen meter voor de aankomst een deel van het peloton over mij kwam gevlogen, drong de betekenis van die verschrikkelijke uitdrukking pas echt tot me door.
57Km. in 1h.25 40,1Gem. Gem. hartslag:175 Max. hartslag:198
Amper de tweede koers van het seizoen en het is verbazend hoe vlug de routine terugkeert bij de voorbereiding van een wedstrijd. Van de kledij klaarsteken en m'n fiets kuisen op vrijdag, tot en met het koken van m'n "overheerlijke" tagliatelli natuur op zaterdagmiddag: het lijkt of het nooit winter geweest is. (Een stelling die echter serieus ontkracht wordt bij het overschrijden van de huisdrempel.) De omloop in Essene kunnen we met enige goeie wil selectief noemen. Ben je goed, dan kan je op de korte hellingen en in de bochtrijke afdaling het verschil maken. Heb je een mindere dag, dan belooft het geen prettige namiddag te worden en zou men zich beter gaan verdiepen in de kunst van het krulbowlen. Kortom: een wedstrijd waarnaar je in het begin van het seizoen naartoe trekt met de sch*t in je broek. Vorig weekend werd er de eerste rondjes hier en daar wat gekeuveld onder de collega renners, maar dit was vandaag wel even anders! In de aanvangsfase lag de snelheid zo hoog dat de enige menselijke geluiden bestonden uit gezucht, gesniffel en gerochel. Iedereen wou het liefst de afdaling aanvatten vooraan het peloton en hierdoor moest (niet enkel) ondergetekende alles uit de kast halen, om het op een lint getrokken peloton bij te benen. Vooral op de helling na de kasseistrook was het alle hens aan dek! Ook nu weer kon een groep van een goeie twintig renners zich halfweg wedstrijd van de rest ontdoen en lag de wedstrijd in een beslissende plooi. Zonder problemen kon ik me handhaven in het peloton en omdat de wedstrijd toch gereden was, begon ik maar alvast m'n nekspieren los te maken voor het concert de volgende dag van death metal grootheden Obituary en Amon Amarth. Iets wat ik blijkbaar niet zorgvuldig genoeg gedaan heb, want terwijl ik hier voorovergebogen over mijn pc-klavier hang en m'n oren suizen als een ontplofte biljartbal, voel ik m'n nekwervels kraken tot op het bot.
67 Km. in 1h. 40' 40,2 Gem. 30/54 Gem. hartslag:171 Max. hartslag:190
Na een véél te lange winter en eindeloze eenzame trainingen opent de VWF traditiegetrouw het wegseizoen in Oordegem. Dit dorpje is echter vooral bekent door café "Den Bok" , want volgens de legende was in deze herberg een bierdrinkende bok aanwezig, die bij elke Tourné General lustig het vochtrijke gerstenat in zijn keelgat deed verdwijnen. Het parcours in dit 'bokkendorp' is echter ideaal om de competitiedraad terug op te nemen, want met slechts vier bochten en een korte maar nijdige helling moet zelfs ik in staat zijn om zonder veel problemen de wedstrijd uit te rijden. Van het vooropgestelde lenteweer was echter bijzonder weinig te merken. Degenen die er net een acht maand durend strafkamp in Siberie hadden opzitten zullen dit misschien tegenspreken, maar als je zoals ik, na een kleine drie weken Lanzarote terug op Belgische bodem moet rondhossen, dan voelt 10 graden Celcius aan als poedelnaakt de Col de l' Iseran afdalen na eerst 25 baantjes in het meer van Tignes gezwommen te hebben. Met pijn in het hart moest ik dan ook mijn kniestukken boven m'n felgebruinde stampers trekken, om toch maar enigszins beschermt te zijn tegen de kou. Ondanks ik serieus in het duister tastte omtrent m'n fysieke paraatheid bleek die schrik ongegrond, want vanaf de eerste ronden zat ik redelijk goed in het ritme. Al vrij vlug in de race gingen er 13 man vandoor en zoals zo vaak in het begin van het seizoen, blijken de eerste vluchtpogingen vaak succesvol. Ik koerste goed mee vooraan, kon me af en toe mengen in verscheidene ontsnappingen, maar blijkbaar was m'n timing serieus verkeerd. Telkens we ingelopen werden koos een ander groepje het hazepad en die bleven dan wel buiten schot. Alhoewel ik als tweede van het peloton over de meet bolde, was ik niet bij de eerste dertig, maar al bij al was de eerste wedstrijd bevredigend voor hetgeen ons dit seizoen nog te wachten staat.
66Km. in 1h.39' 39,8 Gem. Gem. hartslag:164 Max. hartslag:188
Verbazend en beangstigend hoe verrassend snel de zonnige dagen hier voorbijglijden. De jongste twee weken zijn werkelijk voorbijgevlogen en ik geniet momenteel op "grote broer" Lanzarote van de laatste trainings-en vakantiedagen in de zon. De knie heeft verbazend goed standgehouden, want m'n tendinitisletsel is zo goed als verdwenen. Hopelijk blijft dit ook zo in het kille Belgie. Naast vijf (genoodzaakte) trainingen per week op de rollen op "zandeiland" La Graciosa (ik en m'n "Tackx" zijn ondertussen de beste vriendjes geworden), ben ik er ook drie keer met de boot op uitgetrokken om te trainen hier op Lanzarote. Een hele belevenis, want bij de eerste keer werd m'n juweeltje van een Trek fiets gewoon vooraan op het dek geplaatst tussen de half versleten surfborden en naar rotte vis stinkende vislijnen. Toen ik echter tijdens m'n terugtocht aan de praat raakte met een lokale eilandbewoner en hij informeerde naar de prijs van zo'n carbonnen vehikel, werd mijn fiets door het rederijpersoneel behandelt al was het de enige maagdelijke prinses in een harem van 88 mannelijke arabieren. De eerste trainingsmeters op Lanzarote waren trouwens geen onverdeeld succes. Nauwelijks zat ik goed en wel in het zadel, of een kleine keffende viervoeter deed me met z'n plotse geblaf zodanig schrikken dat ik er een platte:"Angt uj muile!" uitgooide. Blijkbaar verstond het simpele beest onveredeld Aalters dialect, want hij sprong over z'n omheining met in zijn zog plots twee groter soortgenoten. Ondanks de geringe opwarming en de lichtjes hellende weg was de eerste serieuze interval van de dag een feit... Lanzarote is anders best wel OK om te fietsen. Wel niet zo mooi als Gran Canaria, maar ook hier loopt de weg bij momenten aardig bergop. Er blaast echter ook een vrij strakke noord-oostenwind, die me tot twee maal toe bijna m'n terugvaart naar La Graciosa deed missen. Een ezel stoot zich normaal geen twee keer aan dezelfde (vulkanische) steen, maar dat is dan zonder uw dienaar gerekend. Aangezien ik m'n trainingstochten steeds moest aanvatten vanuit het noordelijke havenstadje Orzola, kon ik niet anders dan landinwaarts en dus met de wind mee vertrekken. De gouden basisregel: 2u rugwind = 3u tegen de wind in fietsen; is verwaarloosbaar als de weg tijdens de terugtocht meer bergop loopt en als je een zelfoverschatte ijdeltuit bent, die liever nog een extra halfuurtje met de snuit in de zon zuidwaarts verder fietst. Het liep gelukkig twee maal goed af, maar het was wel stressen natuurlijk. Een lekke band of een onnozele wegvergissing en ik kon de nacht buiten in het obscure haventje doorbrengen.
Ik weet het. Vakantie en stress horen evenzeer bij elkaar als paardevlaai in een hoenderhok, maar dat is dan wel buiten mijn afreis van zaterdag 6 februari naar het kleine Canarische eiland La Graciosa gerekend. Om jullie een idee te geven volgt hieronder m'n tijdstabel. 3u45: Opstaan. 3u50: Beseffen dat ik niet de vroegen heb, maar op reis mag en opeens voel ik me "Vivo y coleando", "Alive & kicking" , Springlevend, ... 4u20: Met de wagen naar de luchthaven van Oostende. 5u05: Aankomst Oostende en 'bazar' inchecken. Ze beginnen me daar ondertussen al wel te kennen, want m'n grote fietskoffer moet niet meer open, maar ze vragen zich nu wel af wat dat zware lompe metalen driehoekige ding is bij m'n gewone bagage. Het kost me enige moeite om ze te doen begrijpen dat het mijn fietsrollen zijn en dat die absoluut meemoeten... 6u20: Vertrek vlucht Oostende-Las Palmas. (Gran Canaria) 9u40: Aankomst Las Palmas. 9u55: Valiezen rollen al van de band en in m'n beste Spaans naar het loket van 'Bintercanarias' vragen. 10u05: Loket gevonden en driewerf hoera! M'n fiets en ik kunnen al direct mee met de eerste vlucht naar Lanzarote. 10u45: Vertrek vlucht Las Palmas-Arrecife. (Lanzarote) 11u25: Hevige turbulentie en twee serieuze 'luchtzakken' jagen me de stuipen op het lijf en doen me al in gedachten afscheid nemen van m'n naasten en deze blog... 11u27: Ik stel met genoegen vast dat ik niet de enige broekschijter ben op deze vlucht, want het is hier verrassend stil geworden. Zelfs de bruingebrande dame naast me ziet plots lijkbleek van de schrik. 11u30: Ondanks alles toch een veilige landing in Arrecife. 11u45: Fiets en overige bagage komen waggelend op me afgerold in de aankomsthal. 11u50-15u30: "Kill some time Dot Com" in de luchthaven van Arrecife. (Mbv. boek: "Ik ben God niet." van Frankske VDB.) 15u35-16u15: "Gepeperde" taxirit Arrecife-Orzola. (noorden Lanzarote) 16u35: Neerbliksemende blikken van het rederijpersoneel bij het inschepen van m'n zware valiezen. 17u00-17u20: Woelig bootje varen tussen Orzola en La Graciosa. 17u23: Nog 'neerbliksemendere' blikken van het rederijpersoneel bij het uitschepen van m'n zware valiezen. 17u30:Na een trip van een goeie 14u, eindelijk op bestemming en bij m'n vriendin.