Het ongeschonden lichaam van Moeder Mariana de Jésus Torres
In een kleine kapel, naast de binnenplaats van het klooster, bevindt er zich boven het altaar een beeld van Onze Lieve Vrouw van het Welslagen en het Kindje Jezus. Onder de altaarsteen is er een glazen kooi met de ongeschonden lichamen van Moeder Mariana de Jesus Torres en drie andere zusters die het klooster hielpen mee stichten. Eigenlijk zijn de lichamen van alle zeven stichtende Moeders ongeschonden.
De biografie van Moeder Mariana de Jésus Torres staat ruim beschreven onder de rubriek "Onze Lieve Vrouw van Quito." Er volgt dus enkel een beknopt verslag over haar ongeschonden lichaam.
Moeder Mariana is duidelijk groter dan de overige zuster, en bevindt zich bovenaan, het dichtst bij het glas. Onmiddellijk daaronder bevindt zich het lichaam van haar tante, Moeder Maria de Taboado, die vanuit Spanje naar Quito reisde in 1576, op de leeftijd van 33 jaar, om er een klooster op te richten. De glazen deur die toegang geeft tot de kooi is afgesloten, maar er is een kleine opening aan de bovenrand dat, met een beetje kracht, toelaat om verzoeken op papier, door te laten. Zelfs, met deze blootstelling aan de lucht, blijven de lichamen van deze Heilige Moeders volledig ongeschonden.
Het wekt emoties op om zo dicht bij Moeder Mariana op, die leefde en leed in dit kloosster, zon 400 jaar geleden, als een slachtoffer voor onze tijden. Toen haar lichaam in het lagerkoor, waar het begraven lag, werd ontgraven, is er de volgende officiële getuigenis neergeschreven: "Het gelaat had een natuurlijke kleur, met een rose tint op de wangen en lippen. Door haar halfopen mond, kan men haar tong waarnemen. Haar ogen zijn gesloten en haar wimpers zijn eveneens bewaard."
Als men deze beschrijving leest, heeft men een sterk verlangen om haar afgedekte gelaat te kunnen aanschouwen. Enkel de Aartsbisschop is bevoegd om hiertoe het bevel te geven. Het zou een mooie bevestiging zijn van hun geloof voor de gelovigen. Zou het ook een onomstotelijk bewijs zijn voor de ongelovigen? Men zou durven beweren van wel, maar er zijn voorbeelden genoeg, zoals de Heilige Bernadette, de Heilige Catherine Labouré, de Heilige Jean-Marie Vianney. Vooral in onze huidige tijden zijn de harde harten van de mensen bijna niet te bewegen. De talrijke voorspellingen zullen zich eerst moeten openbaren, vooraleer deze harde harten zullen bewogen worden. Of zoals Vader Pétar te Medjugorje zegt: "Nooit is er een tijd geweest, die zo ziek is als de onze. God moet tussenbeide komen en de duivel stoppen."
Vertaling: Chris De Bodt
04-11-1980
Medjugorje: Mostar Airport barst uit haar voegen
Medjugorje: Mostar Airport barst uit haar voegen
De Medjugorje boom uit Italië legt de Luchthaven van Mostar geen windeieren. Door de aanleg van een nieuwe weg naar de Italiaanse kuststad Pecara, kwam er eveneens een succesvol 2011 voor Mostar Airport. Mostar treurt alleszins niet om het broodnodige geld. Er zijn nog meer Italiaanse bestemmingen aangekondigd voor 2012, maar de nood aan grote investeringen om aan de internationale vragen te voldoen, kijkt om de hoek. Ook verwacht men dat een volledig nieuwe weg tussen Mostar-Citluk-Medjugorje, het verkeer naar de bedevaartplaats vlotter zal doen verlopen.
De eerste van negen vluchten uit Pescara kwam aan op 17 september 2011, toen de Medjugorje-Pescara vlucht ook als blijvend werd afgekondigd vanaf 2012.
Ze komen in massa, per bus, ferry en auto en nu brengen ze zelfs een luchthaven weer tot leven. Het aantal Italianen dat zich naar Medjugorje begeeft is massaal toegenomen en de stormloop over de Adriatische Zee reikt verder dan Medjugorje.
In 2011 zag de luchthaven van Mostar Internationale Airport haar klanten verdubbelen tegenover 2010 , toen er 17.833 boekingen werden verricht. De luchthaven van Medjugorje ligt amper op 30 kilometer van Medjugorje. Eind november 2011 is dit aantal gestegen tot 35.329 volgens de statistieken van het Directoraat van de Burgerluchtvaart uit Bosnië-Herzogovina.
Het jaar kwam traag op gang. In februari waren er geen passagiers, in maart 696 en in april kreeg de luchthaven nieuwe uitrustingen die een voorname rol speelden in de toename van het aantal passagiers: 2.193 in april, gevolgd door 4.029 in mei.
Ook kwam er een bijkomend keerpunt op 23 juli, toen de burgemeester van Mostar, Ljubo Beslic een contract ondertekende van negen vluchten uit Pescara, Italië. De eerste vlucht kwam aan op 17 september.
De reisduur per vliegtuig over een afstand van 312 kilometer tussen Mostar en Pescara is minder dan een uur.
"Ik denk dat de verwezenlijking van dit project van enorm groot belang is voor Mostar, maar ook voor de hele regio van Herzegovina. De mogelijkheid voor internationale vluchten neemt er ook mee toe, daar Pescara ook vele internationale aansluitingen aanbiedt met andere landen van Europa, vooral bij de low budget maatschappijen en dit geeft dan mogelijkheid om goedkoper te reizen," aldus burgemeester Meslic aan de Bosnische Krant Dnevik, na het ondertekenen van het contract.
"We hopen dat dit de start betekent voor voordelige vluchten, die nog zullen toenemen," voegt de burgervader uit Mostar hieraan toe.
En zo geschiedde: toen het eerste vliegtuig uit Pescara landde, op 17 september, werd er een vaste vluchtroute afgekondigd voor 2012. Ook was dit het geval voor Napels en op 15 november kondigde de Ierse marktleider inzake goedkope vluchten, Ryaniar, een vliegroute aan van Montechiari Luchthaven, nabij Brescia in Noord-Italië en dit vanaf 2013.
De eerste pelgrims uit Pescara, 17 september
Nu dat de Italiaanse bedevaarders de mogelijkheid hebben om in Pescara het vliegtuig te nemen, ontving de luchthaven van Mostar op bepaalde dagen deze herfst zon 500 passagiers, een ongezien aantal tijdens de voorbije jaren, toen de luchthaven er alles moest aan doen om toch passagiers te winnen. In september gingen er 8.432 passagiers door de terminal, een stijging van 127 procent in vergelijking met september 2010. In oktober was er een gelijkaardige toename en in november was er een toename van 100 procent tegen verleden jaar.
Op 1 december had Mostar Luchthaven een aandeel van 5,76 procent van het totale aantal passagiers bij alle vier de luchthavens in Bosnië-Herzogovina. In 2010 wwas dit nog 3,02 procent. En zo werd Mostar de tweede belangrijkste luchthaven van het land, waarbij het Banja Luka en Tuzla voorbijstak, maar toch nog ver achter de luchthaven van Sarajevo bleef, dat verantwoordelijk is voor 9 op de 10 vliegtuigpassagiers in Bosnië en Herzegovina.
CEO: belangrijke investeringen zijn noodzakelijk
Met een schatting dat de Internationale Luchthaven van Mostar op korte termijn een jaarlijks potentieel van 100.000 passagies, bijna het driedubbele aantal van 2011, kan bereiken, is het voor CEO Marin Raspudic duidelijk dat hij signalen geeft aan de autoriteiten van Mostar. Op 20 september rapporteerde de Kroatische krant Vecernij List dat Rapudic reeds meerdere maanden Mostar waarschuwt voor broodnodige investeringen, maar dit bleef tot dusver zonder gevolg.
De luchthaven is eigendom van de stad en zo richtte Raspudic zich tot zijn werkgever om te spreken over de dringende nood aan grote investeringen die nodig en vereist zijn door de Internationale Luchthaven Commissie, wil men het groeiende aantal reizigers kunnen verwerken. Maar de vraag zou wel eens de economische mogelijkheden van de stad kunnen overschrijden.
Mostar Airport CEO: Marin Raspudic
Zijn aandacht gaat vooral naar een strategisch partnerschap, maar de nood aan nieuwe investeringen, betekent eveneens dat er hardere tijden in het vooruitzicht liggen voor Mostar Airport.
Volgend jaar verwachten we een grote verkeerstoename, maar de stad Mostar moet vastberaden zijn over de luchthaven van Mostar. Zonder investeringen zullen de strategiche partners en sleutelbeslissingen gedijen. Maar binnen twee jaar moet Mostar Airport haar licentie halen bij de Internationale Commissie. Als ze niet aan de vereiste verwachtingen voldoen, hangt er een dreiging tot sluiting van de luchthaven boven het hoofd," aldus CEO Marin Raspuduc aan Vecernij List.
We kunnen de kaap van 100.000 passagiers halen, maar als de Internationale Commissie langskomt en als we de landingsbaan en het platform moeten aanpassen en nieuw materiaal aankopen, is de stad hiertoe niet in staat en zal de luchthaven worden gesloten. Ik dring er op aan dat iedereen op tijd de nodige stappen zal zetten en voor dit probleem waakzaam zal blijven," zei Marin Raspudic verder.
Mostar Aiport: Luchtfoto van de landingsbaan
Een lopende online media enquête vraagt om een actieve, gemoderniseerde luchthaven die hoog bovenaan de lijst dient te staan. HercegBosna, een portaal voor Kroaten in Bosnië en Herzegovina, nodigt de lezers uit om de volgende vraag te beantwoorden: Aan wat heeft Mostar bovenal nood?" Met 4.094 stemmers, haalde de optie een drukke luchthaven" de tweede plaats, met 23 procent van de stemmen, net achter een nieuw TV-kanaal" (28%), een hospitaal voor oncologie (15%) een McDonald (12%) een multiplex cinema (10%), een zoo (8%) en wolkenkrabbers (3%).
Maar ook aan de kust, deelt de internationale scheepvaartmaatschappij Blue Line" mee in de prijzen van de toenemende pelgrims uit Italië. De maatschappij kende een toename van 10% reizigers met bestemming Kroatië, in vergelijking met 2010, rapporteerde het Kroatische zakenportaal business.hr op 11 december.
In Medjugorje staan twee infrastructuur projecten op het programma tegen eind 2011. Het eerste project is al van start gegaan met een nieuwe plaatselijke weg vanaf de brug nabij het postkantoor.
Vroege werken aan de verbindingsweg, net buiten Medjugorje, oktober 2011
"Eenmaal voltooid zal de nieuwe weg het verkeer in de binnenstad van Medjugorje aanzienlijk doen afnemen," vertelde projectleidster Marino Barbaric op 25 oktober aan het plaatselijke nieuwsportaal Brotnjo Online. Mevrouw Barbaric staat aan het hoofd van de maatschappij '"JP Broting" uit Citluk, die de werkzaamheden kreeg toegewezen.
De 1.350 meter lange en 7 meter brede weg zal aansluiten op de toekomstige ring in Citluk en de regionale weg Citluk-Capljina, om zo vervolgens verbinding te manen met de Bosnische en Kroatische autowegen.
De burgemeester van Citluk, Ivo Jerkic, vernoemde als tweede project de rioolwerken als het tweede huidige infrastructuurwerk in Medjugorje. De werken zullen aanvatten begin 2012.
Minister van Verkeer: Ilija Cvitanovic
Met een gelijkaardige tijdspanne heeft een volledig nieuwe en moderne weg tussen Medjugorje en Mostar hoge prioriteit gekregen bij de nieuwe plaatselijke regering. Zo vertelde de Minister van Verkeer en Communicatie op 5 december, Ilja Cvitanoic aan de krant Dnevni List uit Mostar. Toen de krant de vraag stelde op het meest genegeerde stuk van transportinfrastructuur aan te duiden," verwees Cvitanovic onmiddellijk naar de weg tussen Mostar en Medjugorje: er zal een bijzondere nadruk worden gelegd op de weg Mostar-Citluk-Mostar. Dit is een van de drukste wegen en altijd zijn er wel ergens werken bezig. Waar we nood aan hebben is een kwaliteitsweg," aldus de minister van Verkeer aan Dnevni List.
En net zoals er onlangs uitgebreide wegenwerken zijn geweest naar Garabandal, kunnen we ook hier zeggen: "God maakt de wegen vrij voor Medjugorje en Garabandal."
Bron: Jacob Marschner, Medjugorje Today
Vertaling: Chris De Bodt
03-11-1980
Komeet Lovejoy overleeft zonne-avontuur
Komeet Lovejoy overleeft zonne-avontuur
16 december 2011: deze morgen was een armada van ruimteschepen getuige van iets van wat vele astronomische deskundigen dachten dat zoiets onmogelijk was: de komeet Lovejoy overleefde haar tocht door de hete atmosfeer van de zon en bleef intact.
Dit is absoluut verbazingwekkend, zegt Karl Battams, een deskundige van een onderzoekslaboratorium in Washington DC. Ik had nooit gedacht dat de ijskern van de komeet dik genoeg zou zijn om de doortocht van ongeveer een uur doorheen de corona van de zon, waar een hitte heerst van meerdere miljoen graden, te overleven. Maar nu zie ik dat de komeet er nog steeds is.
De dichte voorbijganger werd door maar liefst 5 ruimteschepen waargenomen: het Solar Dynamcis Observatory en de tweeling stereosonde, Europas Proba2 microsatelliet en het Zon en Heliopspherisch Observatorium van de ESA/NASA. Het meest dramatische beeldmateriaal kwam echter van SDO, die de doorgang van de planeet heeft opgenomen en daarbij ook kon waarnemen dat ze haar zonne-avontuur heelhuids heeft overleefd.
In de SDO opnamen roert de staart van de komeet zich hevig, terwijl de komeet zich stort in de hete atmosfeer van de zon, op slechts 120.000 kilometer over de overvlakte van de ster. Dit kan een teken zijn dat de komeet, in haar koers door de corona, tegenwind kreeg van plasmagolven of dat de staart teruggekaatst en afgewend werd door grote magnetische lussen, waar men van weet dat ze de oorzaak zijn van wijzigingen binnen de atmosfeer van onze ster. Niemand echter kent de precieze oorzaak.
"Dit is allemaal nieuw," zegt Battams, "SDO geeft ons een eerste kijk op kometen die door de atmosfeer van de zon reizen. Hoe beiden op elkaar reageren is onderzoek op de rand van het mes.
De bewegingen van het materiaal van de komeet in het magnetisch zonneveld zijn echt indrukwekkend, voegt wetenschapper Dean Pesnell van het SDO project uit het Goddard Ruimtevlucht Centrum hier aan toe. De abrupte veranderingen van richting doen mij denken aan de staart van de komeet Encke, die in 2007 een speelbal was van de zonnewind.
C/2011 WS of Lovejoy, een periodieke komeet, werd op 27 november 2011 ontdekt door de Australiër Terry Lovejoy in Thornlands, Queenland. Hij omschreef de komeet toen als aan snel voortbewegend en kronkelend voorwerp, met magnitude 13." Een onafhankelijke bevestiging kwam er pas op 1 december, vanuit het Mount John University Observatorium, Nieuw Zeeland. Men dacht dat de kern zon 100 à 200 meter doorsnede had, wat dus duidelijk een onderschatting was. De komeet kreeg als bijnaam de grote Kerstmiskomeet van 2011, door haar nabijheid bij de zon rond Kerstmis van 2011.
"Ik raad dat de kern van de komeet zeker een diameter van 500 meter moet hebben gehad. Anders zou ze zon hitte nooit hebben overleeft, zegt Matthew Knigt van het Lowell Observatorim en John Hopkins Applied Physics Lab. "Een betekenisvol onderdeel van die massa van de komeet is echter wel verloren gegaan tijdens haar ontmoeting met de corona. Wat overblijft is waarschijnlijk veel kleiner dat de komeet in haar oorspronkelijke staat.
SOHO en NASAs tweeling sondes houden toezicht op de komeet, wanneer deze teruggekaatst wordt door de zon. De komeet blijft steeds zeer helder en blijft ook nog een tijd binnen het bereik van de cameras van de ruimtetuigen tijdens de volgende dagen. Waarnemers volgen alles nauwgezet omdat er een grote kans bestaat op nog meer verrassingen.
"De kans blijft dat de komeet Lovejoy alsnog in fragmenten uiteenbarst, vervolgt Battams. De komeet heeft een onwaarschijnlijk traumatisch avontuur achter de rug en kan structureel erg verzwakt zijn. Anderszijds kan de massa zich ook standhouden en opnieuw verdwijnen in de uithoeken van ons zonnestelsel.
"Het is inderdaad moeilijk om dit allemaal in te schatten, stemt Knight in. Er is tot op heden veel te weinig onderzoek verricht naar wat er gebeurt met kometen die aangetrokken worden door de zon, na het perihelium of het bereiken van het dichtste punt van de omloopbaan van de zon. Het blijft in elk geval indrukwekkend.
Toen SDO werd gelanceerd dachten we aanvankelijk dat we niets anders zouden kunnen waarnemen dat de donkere ronde schijven van de Maan, de Aarde, Venus en Mercurius, aldus de projectwetenschapper Dean Pesnell van GSFC. We dachten dat andere heldere voorwerpen niet zichtbaar zouden zijn, omdat onze uitrusting is ontworpen om de zonneactiviteit te bekijken. Dit was kennelijk een onderschatting. Nu kunnen we de massa en de samenstelling van de kometen berekenen en de komeet volledig doorlichten.
Is het een toeval dat de woorden "Love" en Joy" zowat de meest voorkomende woorden zijn in de boodschappen van de Koningin van de Vrede?
Bron: Tony Philips, Science@NASA
Vertaling: Chris De Bodt
02-11-1980
Alweer een astronomische winterwende
Alweer een astronomische winterwende
Voor Astronomen was het de voorlaatste week van 2011 een zeldzame gebeurtenis aan om alle zeven grootste planeten van ons zonnestelsel te kunnen waarnemen tijdens dezelfde nacht. Zeven planeten bevonden zich aan de nachthemel tijdens de voorlaatste week van 2011.
Just na zonsondergang, op de avond van 21 december, waren bij een wolkenvrije hemel Venus waar te nemen, in het zuidwesten, juist boven de ondergaande zon, terwijl Jupiter, als tweede helderste planeet kon worden gezien in het hoge zuiden.
21 december, 5 uur in de ochtend: Venus en Jupiter domineren de nachtelijke hemel. Uranus en Neptunus zijn met een kleine telescoop waar te nemen.
Tegen 5 uur s avonds waren met een telescoop Neptunus en Uranus te zien tussen Venus en Jupiter. De schuine lijn, die de vier planeten vormden, wordt in de astronomie een "ecliptica" genoemd, omdat langs de lijn ook eclipsen plaatsvinden.
Om 6 uur s morgens, nog tijdens dezelfde nacht, kwamen de er nog drie andere planeten bij: Saturnus, Mars en Mercurius, met een "ecliptica" in de tegengestelde richting. Op de achtergrond waren ook drie van de helderste sterren waar te nemen: Acturus, Regulus en Spica. En alsof het nog niet genoeg was, wrong ook onze Maan zich tussen alle deze lichtpunten.
Daarbij gaat onze bijzondere aandacht naar Spica, omdat tijdens 2012 de maan talloze keren zal waar te nemen zijn langs deze ster en soms zal ze voor de ster voorbijtrekken en deze een aantal keren verduisteren. Zon dichte benadering tussen hemelse voorwerpen, worden in de astronomie "conjuncties," of ook nog "samenstanden" genoemd. Hoewel dit op zichzelf niet echt belangrijk is, zal de moderne astronoom dit steeds interessant genoeg vinden.
De opstellen van de planeten tijdens de nacht van 21 op 22 december is het tegenovergestelde van een "samenstand." Geen van de planeten bevinden zich in elkaars nabijheid, maar wat de gebeurtenis wel bijzonder maakt is dat de planeten zich tegelijkertijd rond de "ecliptica" bevinden, de grote tussenruimte tussen Mars en Jupiter: 135 graden.
Het enige moment waarbij zowel Mars als Jupiter te zien zijn is rond middernacht. Jupiter zal opkomen in het westen, terwijl Mars ondergaat in het oosten.
De echte amateur zal deze nacht wakker zijn om alle planeten te kunnen zien.
Omdat Uranus en Neptunus tijdens de vroege avond enkel een flauw licht afgeven, is een ttelescoop dus vereist. Dit zal ook het geval zijn voor Mercurius, die tegen de ochtend te dicht bij de opkomende zon zal staan, maar wel de halvemaancirkel als gids zal meekrijgen.
Wat je zeker niet mag vergeten is van naar de grond te kijken, want daar valt de achtste planeet, onze "aarde" waar te nemen.
December 22, 18 uur: De rest van de planeten zijn nu zichtbaar: Saturnus, Neptunus, Mars en dit samen metde Maan en de heldere sterren Arcturus, Regulus en Spica
01-11-1980
Vr. Jozo Zovko
Vr. Jozo Zovko
Pater Jozo, O.F.M., is de priester die het meest bekend is door de verschijningen en geestelijk fenomeen van Medjugorje. Hij wordt dikwijls de eucharistische priester genoemd. Deze term zou eigenlijk moeten van toepassing zijn op alle priesters omwille van het immense privilege en recht dat hen is geschonken door het Sacrament van de priesterwijding. Pater Jozo houdt constant de Eucharistie omhoog als antwoord op al onze vragen.
Hoe passend is het dat hij Jozo genoemd werd, het betekent in het Kroatisch: Jozef en hij werd ook geboren op de feestdag van deze grote heilige, 19 maart 1941 in het dorpje Uzari in de parochie van Siroki Brijeg, waar hij vandaag toegewezen is aan het Franciscaanse klooster.
Vr. Jozo Zovko
Hij is het achtste van tien kinderen, geboren bij Mate en Milka Zovko. Het was een moeilijke tijd tijdens WO II die in volle gang was, maar de familie overleefde en kleine Jozo beëindigde zijn lagere school eerst in Uzari, dan Siroki Brijeg de tijd voor hij besefte dat hij een priesterroeping had. Hij ging het seminarie binnen in Bol op he eiland Brac ten zuiden van Split in de Adriatische Zee. Hij veranderde naar het groten seminarie in Sarajevo na het noviciaat en op de 26-jarige leeftijd kreeg hij aan de Ljubljana universiteit zijn diploma theologie. Hij werd tot priester gewijd op 6 augustus 1967. Hij zette zijn studie verder aan de universiteit van Gratz in Oostenrijk. Nadat hij afgestudeerd was, keerde hij terug naar Joegoslavië waar het communisme hoogtij vierde. Hoewel het communistische regime het geloof toeliet, hielden ze diegenen die te trouw waren in het oog. Eén van dezen was pater Jozo. Doordat hij zo gelovig was, zijn trouw aan God en vanwege zijn grote invloed op de parochies waar hij benoemd was, werd hij vaak overgeplaatst door de bisschop die door de communisten daartoe aangezet werd.
Het moet gezegd zijn dat tijdens het communistische regime de bisschoppen alleen mochten verkozen en benoemd worden met de goedkeuring in Belgrado. Dit was zo tot aan de val van het regime in de vroege jaren negentig. Ook bisschop Zanic en de huidige bisschop Peric werden op die manier benoemd. Het was vaak een harde keuze voor het Vaticaan maar de heilige Stoel realiseerde zich dat dit de enige manier was om geen totale vervolging van de Kerk te moeten ondergaan. Ook interessant om weten is dat de twee vernoemde bisschoppen die tegen Medjugorje zijn, de bevoegdheid over Medjugorje uit handen is genomen. Dat en de lange geschiedenis van de franciscaanse trouw ten opzichte van het volk en de Kerk moet enig licht werpen op de voortdurende wrijving tussen de bisschoppen en de franciscanen wat betreft Medjugorje. De zaak wordt overdreven en opgeblazen en de franciscanen worden door hen ten onrechte beschuldigd van ongehoorzaamheid. Niets kan verder van de waarheid zijn en de franciscanen blijven in Medjugorje in de Jacobusparochie en omliggende parochies in Bosnië in het bisdom Mostar door het ingrijpen van het vaticaan. De heilige Stoel is zich bewust van de politiek en de corruptie tijdens voormalige bisschopsbenoemingen door de communistische invloed.
Het was in die sfeer dat pater Jozo overgeplaatst werd naar de parochie in Medjugorje, in het Kroatisch betekent dit tussen twee bergen. Deze landelijke vallei was een klein dorpje waar het geloof werd gepraktiseerd maar niet met de verwachte devotie. Hij begon te prediken en aan te dringen bij de mensen om terug te keren naar de sacramenten en hun geloof terug te beleven.
Hij was zoals Johannes de Doper als je wil, zonder dat hij zich dit realiseerde bereidde hij de parochie voor op wat acht maanden na zijn benoeming aldaar zou gebeurend.
Op 24 juni 1981, terwijl hij op retraite was in Kroatië, verscheen de gezegende moeder op de Podprdo, ook de verschijningsheuvel genoemd.
Medjugorje zou nooit meer hetzelfde zijn, ook pater Jozo niet.
Toen hij voor het eerst hoorde van de verschijningen, dacht hij dat de kinderen komedie speelden. Hij berispte hen voor de verhalen en wilde hen doen inzien dat je niet lacht met zulke serieuze zaken. Tot zijn verbazing bleven ze voet bij stuk houden dat de Gospa aan hen was verschenen ipv te bekennnen dat het allemaal maar verzonnen was.
Nochtans geloofde hij het nog niet tot hij in St-Jacobs op een morgen neerknielde na de mis en een hemelse stem hoorde: "Bescherm de kinderen." Haast onmiddellijk vloog de deur open en kwamen de kinderen buiten adem binnengevlogen, op de vlucht voor de soldaten. Hij wist onmiddellijk dat dit geen komedie was en gaf de zes bescherming. Daarvoor betaalde hij de prijs. Hij werd opgeroepen om naar het communistische hoofdkwartier in Mostar te komen, waar hij beschuldigd werd van het veroorzaken van opstand door de kinderen de verschijningen te laten verzinnen en zo de parochianen tot verzet aan te zetten tegen de communisten. Ze bevalen hem dit de onderdrukken in Medjugorje daar er al maar meer mensen toestroomden naarmate het nieuws zich verspreidde. Maar hij kon niet tegen God ingaan. Dus weigerde hij en na een kortgeding werd hij veroordeeld tot drie jaar gevangennisstraf. Deze straf werd gehalveerd door de druk die werd uitgeoefend door de gelovigen in Medjugorje en omliggende streek en ook vanuit het buitenland.
In de lente van 1983 werd Pater Jozo vrijgelaten en overgeplaatst naar St-Eilija in Tihaljina. Het was daar dat we voor het eerst in contact kwamen met deze heilige priester. Het was mei van het jaar 1990 tijdens onze eerste bedevaart naar Medjugorje, één die voor altijd ons leven zou veranderen.
We knielden neer op de communiebank na zijn geïnspireerde twee uur durende toespraak na dewelke hij iedereen achteraf zegende. Het was een teruggaan in de tijd toen men op die manier Onze Heer ontving in de communie, alleen was het nu de Heilige Geest die door het charisma van Pater Jozo kwam. Toen we knielden voor het beeld van O.-L.-Vrouw van Tihaljina, konden we onmiddellijk de kracht voelen van de Advocate. Toen hij zijn handen op ons hoofd legde, vervulde ons een warmte die we nog nooit eerder voelden en vulde ons de H. Geest voor de eerste keer op een ontspannende en een vredegevende manier zoals we nog nooit meemaakten.
Dit charisma werd ervaren door de miljoenen die Medjugorje overstroomden en een trip maakten naar Tihaljina en nu Siroki Brijeg om te luisteren en door deze heilige priester aangeraakt te worden.
Hij bleef pelgrims ontvangen, predikend en hen aanrakend tot 1992 toen de oorlog in Kroatië en daarna Bosnië-Herzegovina dit verhinderde. Hij boog zijn aandacht af naar zijn volk om hen te helpen. Hij maakte reizen naar Londen, Washington, New York, Parijs, Brussel, Straatsburg en Rome op een vredesmissie om de politieke leiders aan te zetten om het doden en lijden van zoveel onschuldige mensen te stoppen.
Zoals hij eerst geroepen werd door de hemel om te kinderen te beschermen zo werd hij nu ook geroepen om de kinderen die bedreigd werden door oorlog en haat, te beschermen. Hij hielp het internationale peterschap van zovele kinderen die wees werden tijdens de oorlog, oprichten.
280;000 mensen werden er afgeslacht op vier jaar tijd en ontelbaar veel huizen en kerken in Kroatië en Bosnië-Herzegovina werden verwoest. De oprichting gebeurde op 20 december 1992 met Pater Jozo als president van de organisatie. Meer dan 4000 kinderen werden er reeds verzorgd, geestelijk en financieel.
Dan is er ook nog het instituut van de Heilige Familie waar hij bij betrokken is, dat een kindertehuis sponsort in Siroki Brijeg dat dient voor het herstel van de oorlog van mensen van allerlei geloof. Het centrum voorziet in voedsel, onderdak, kleding en tot herstel van de menselijke waardigheid van iedereen.
Opvangtehuis voor wezen te Siroki Brieg
Het centrum is, zoals pater Jozo uitlegt, een monument van liefde, het monument dat spreekt tot alle generaties door wat liefde gedaan heeft en zo mensen, hersteld terug in de maatschappij heeft gebracht.
Spijtig genoeg werd zijn naam niet alleen ten goede gebruikt voor sponsoring van vele organisaties, hij werd ook misbruikt o.a. door "Nine novenas of prayer," die zijn naam ten onrechte vermeldden.
Hij nam aanstoot aan de oproep met een zeer apocalyptische vorm vol van angst en bedreigingen. Pater Jozo verwierp dat toen hij schreef: "De fatalistische en dreigende teksten zijn het tegenovergestelde van de boodschappen van de Koningin van de Vrede die sinds achttien jaar als een moeder miljoenen pelgrims oproept, onderwijzend en inspirerend, tot een apostolaat van bidden en vasten."
Nog een project dat zijn zegen niet kreeg en waar hij niet over geconsulteerd was, was de film "Gospa," waar hij een triestig portret kreeg opgeplakt gespeeld door Martin Sheen. De feiten werden verkeerd voorgesteld en hij werd afgebeeld als een priester die meer om zijn imago gaf dan om de zielen. Het zou niet verder van de waarheid kunnen zijn, want hij spreekt vanuit het hart, een hart dat een onzelfzuchtigheid en een overgave aan Gods wil blootgeeft. Ondanks het feit dat "Gospa" diende om de vluchtelingen te helpen, stierf het een vlugge dood omdat het niet beantwoordde aan het leven van pater Jozo en zijn zus Fabiana, een nederige en gehoorzame zuster, die geenszins kon vergeleken worden met het portret dat van haar werd afgeschilderd in de Hollywoodfilm door Morgan Fairchild. In 1995 nam pater Jozo afstand van het meeste wat zich in de film afspeelde.
Sinds 1992 is hij gestationeerd in het franciscaanse klooster te Siroki Brijeg, niet ver van de plaats waar hij werd geboren. Hij heeft ook heel de wereld rondgereisd, van het Verre Oosten, het Midden-Oosten, Amerika en door gans Europa en Afrika, waar hij de boodschap verspreidde van Medjugorje en het vitale belang van de Eucharistie die daaraan duidelijk gelinkt is. De pater zegt: "Plaats je leven op het altaar. Je zal getuige zijn van de druppel water die de priester in de kelk met wijn doet. Die druppel water vermengt zich met de wijn en vertegenwoordigt u in de mis. Je kan één worden, verenigd en vermengd met Jezus. Dat is waarom de Heilige Mis communie genoemd wordt [vereniging met God of jij en je God tezamen] dat is de Heilige Eucharistie."
Hij verduidelijkte volgende link voor de mis in Portland, Oregon enkele jaren geleden: "Waarom is het dat kerken en sekten die de H. Mis niet verdragen, Onze Lieve Vrouw niet respecteren? Omdat ze hand in hand gaan. Ja, ze gaan samen. Onze Lieve Vrouw leert ons om Jezus lief te hebben, om verliefd te worden op Hem en dat is waarom ze ons voor de Heilige Eucharistie plaatst en ons smeekt om te bidden voor het Heilig Sacrament. Omdat we van Jezus zouden leren hoe we brood kunnen worden voor anderen, zodanig dat ik geen angst zou hebben om te zeggen: "Neem Mij, gij allen, en eet van Mij."
Onze Lieve Vrouw werkt op een wonderlijke wijze. Zij was altijd het teken, het teken van een betere wereld, het teken van vrede en eenheid in de Kerk, het teken van onze redding."
Pater Jozo is vervolgd geweest, in de gevangenis, vernederd en beschuldigd van onuitspreekbare zonden, van gekonkel tot kindermisbruik. Wat is zijn verdediging tegenover dit alles? "Vader, vergeeft het hen want ze weten niet wat ze doen."
Hij kan ontelbaar veel uren teruggevonden worden, biddend voor het tabernakel, niet pleitend voor zichzelf en zijn reputatie, maar dat Gods wil zou mogen geschieden, niettegenstaande de gevolgen. Hij is een toonbeeld voor de priesters die dag in dag uit belachelijk gemaakt worden en onder een vergrootglas geplaatst worden.
Wanneer hem gevraagd wordt en er kritiek komt op Medjugorje dat zeer commercieel geworden is, zegt hij: "Onze Lieve Vrouw is zo zuiver dat ik zou wensen dat de ingang naar haar heiligdom gezuiverd zou zijn. Maar ik begrijp ook dat mensen iets mee naar huis willen nemen, als aandenken. Dat is wat er gebeurt in bekende plaatsen." Dit is inderdaad correct, kijk maar naar plaatsen zoals Guadeloupe, Lourdes of Fatima.
Wanneer ter sprake komt dat de verschijningen al heel lang duren zegt hij: "Een verzonnen verhaal zou nooit zo lang stand houden. En het kan satans werk niet zijn. satan roept niet op tot gebed en bekering. En dat is wat pater Jozo blijft doen met iedere ademtocht: oproepen tot gebed en bekering. In deze nederige, charismatische franciscaan hebben de boodschappen gestalte gekregen."
Vertaling: Anne Van Der Sloten
31-10-1980
Film: Handelingen der Apostelen
Handelingen der Apostelen
De film is volledig gebaseerd op de Handelingen der Apostelen uit het Nieuwe Testament. De film dateert uit 2007 en duurt 180 minuten. De film verhaalt hoe de apostelen met Pinksteren een geestesverandering ondergaan en zonder vrees het Woord verder verspreiden na Jezus' Hemelvaart. Een aantal apostelen blijft te Jeruzalem, maar verspreiden het geloof ook over Europa en Klein-Azië. De Handelingen zijn neergeschreven door Lucas [Dean Jones], de verteller in de film. Petrus en Johannes worden respectievelijk geacteerd door James Brolin en André Jacobs.
30-10-1980
Film: Joseph
Film: Joseph
Het verhaal speelt zich af in Egypte, waar Jozef, de jongste van de twaalf zonen van Jacobs, op een markt wordt verkocht als slaaf aan Potifar, de rechterhand van de farao. Jozef is een jongeman die voorspellende dromen heeft. Hierdoor, en door het feit dat hij de favoriet is van zijn vader, wordt de jaloezie van zijn broers opgewekt. Jozef wordt door zijn broers gevangengenomen en verkocht door zijn broers. Hij is echter een harde en productieve werker en wint al snel het vertrouwen van zijn meester Potifar. De farao, de koning van Egypte, kon s nachts niet slapen. Vreemde dromen hielden hem wakker. Jozef werd naar de farao gebracht om die dromen uit te leggen. Jozef zei tegen de farao wat God met die dromen wilde zeggen: Er komen zeven jaren waarin er genoeg eten is voor iedereen. Daarna komen er zeven jaren waarin er niet genoeg eten zal zijn. Daarom moet je tijdens de zeven goede jaren voedsel verzamelen in grote schuren. Als er daarna niet genoeg eten meer is, kunnen jullie leven van het voedsel dat je in de schuren verzameld hebt. De farao was blij met Jozef. Hij zei: Jij wordt nu mijn onderkoning! Hij gaf hem mooie kleren, een gouden ketting en een prachtige wagen. Op een dag kwamen zijn broers naar Egypte om eten te halen. Wat een verrassing, toen zij ontdekten dat hun broer onderkoning van Egypte was geworden! Vader Jacob was heel blij toen hij hoorde dat Jozef nog leefde. De hele familie verhuisde naar Egypte. Jozef is een Duits/Italiaanse/Amerikaanse film uit 1995, die het verhaal vertelt van Jozef uit het Oude Testament. Met Ben Kingsley, Paul Mercurio, Martin Landau, Lesley Ann Warren, Alice Krige, ... Regie: David Young.
29-10-1980
De betekenis van de naam Maria
De betekenis van de naam Maria
En de naam der maagd was Maria [Lucas 1: 27]
30 september
Morgen begint de Rozenkransmaand. Tijd dus om even stil te staan bij de naam Maria. Op 12 september eert de Kerk de Heilige Naam van de Heilige Maagd Maria, waarbij ook haar bescherming over de Christenen wordt herinnerd [door de tussenkomst van dezelfde Moeder Gods]. Op 12 september 1683 versloeg een leger van verenigde Poolse, Duitse en Oostenrijkse krachten het Ottomaanse leger onder leiding van grootvizier Kara Mustafa bij Wenen, na een maandenlange belegering waarna Wenen op het punt stond in Ottomaanse handen te vallen. De toenmalige paus Innocentius XI noemde Sobieski, de Poolse koning, om die daad de "redder van Wenen en de Westerse beschaving". Tevens voerde de genoemde paus bij deze gelegenheid het feest van de Heilige Naam van Maria in. De astronoom Johannes Hevelius die in dienst was van Sobieski gaf een sterrenbeeld de naam Scutum Sobieski, Schild van Sobieski. Er is een groot en troostend mysterie voor ons verborgen in de naam "Maria."
Er zijn meer dan 60 verklaringen van de naam. De meest voor de hand zijn de volgende:
De Egyptische oorsprong
Het is mogelijk dat de naam "Maria" van Egyptische oorsprong is. Van "Mozes" en "Aaron" is men bijna zeker dat deze van Egyptische oorsprong zijn. Zo valt niet uit te sluiten dat de naam van Mozes zus, "Mirjam of Maria" eveneens van Egyptische oorsprong is.
In het bovenstaande geval is het meest waarschijnlijke dat de naam is afgeleid van Mery/Meryt wat "gekoesterd" of "geliefd" betekent. Het kan ook zijn dat het Egyptische mer of mar [liefhebben] samengevoegd is met het Hebreeuwse Ya [JHWH] om "Zij die de Heer liefheeft" te betekenen of "Zij die door de Heer geliefd is."
Theologisch gezien is dit een heel mooie betekenis voor de naam, maar toegegeven, de deskundigen vertellen ons dat er aanzienlijke etymologische moeilijkheden zijn met dit verhaal van de Egyptische oorsprong. Vandaar dat het beter is om, in plaats hiervan naar de vele Hebreeuwse verklaringen van de naam te kijken.
Hebreeuwse oorsprong
Samengesteld
Maria is een samengesteld substantief met een achtervoegsel of een adjectief, of zelfs twee substantieven. Het Hebreeuws voor "Maria" is "Miryam" wat "mari" en "am" en betekent in dit geval "opstandeling" en dit kan dan wel van toepassing zijn op de zus van Mozes, die tegen hem in opstand kwam in de woestijn. Hoe dan ook kan deze betekenis niet van toepassing zijn op onze Heilige Moeder.
Anderzijds kan Miryam voortkomen uit "mar" [bitter] en yam [zee], en dan is de betekenis van haar naam "bittere zee." Vooral tijdens de maand september vereren we inderdaad Onze Lieve Vrouw der Smarten. De Heilige Hiëronymous en nog anderen hielden het bij deze betekenis in de etymologie.
Ook is het mogelijk dat Myriam komt van "mor" en "yam" en dat krijgt de naam de betekenis "mirre van de zee," of "mari" en "yam" wat "meesteres der zee" betekent.
Eveneens goed te weten is de samenstelling van "mar" en "yam" en dan komen we bij "druppel van de zee" uit. In het Latijn wordt "druppel van de zee" vertaald als Stilla Maris. Maar, het blijkt dat Stilla eigenlijk een vergissing is voor Stella, wat "ster" betekent en met deze samenstelling komen we bij het uiterst geliefde "Ave Maris Stella" [Gegroet, Ster der Zee], waarbij de gelovigen in vroomheid een beroep doen op de Heilige Moeder als de veilige gids door de stormachtige wateren van dit leven tot de glorie en de vrede van het eeuwigdurende leven.
We moeten erkennen dat er een maar een kleine aantal mensen voor deze etymologische uitleg zijn te vinden als "Ster der Zee," maar we leggen er hierbij ook de nadruk op dat de naam evengoed kan slaan op "Dame van de Zee," die haar kinderen door de zeeën der wereld leidt. In dit opzicht is het wezenlijke van de geliefde "vroomheid" zeker gegrond.
Niet samengesteld
Als men "Maria" in het Hebreeuws als een niet samengesteld woord aanziet, dan is de betekenis ervan "Mooie Dame." Als, anderzijds, de naam Myriam uit één enkel Hebreeuws woord komt, dan is het ook mogelijk dat de betekenis "de welgevormde" is, afgeleid van mara, of "dame," afgeleid van "Mari." Laat ons de betekenis van de twee woordafleidingen overwegen.
Het kan vreemd lijken om de denken dat de naam "Maria" iets van doen zou hebben met "vet" of "mollig." Maar, onthoud hoe dan ook dat in het oude Israël, "mollig," een synoniem was van "schoonheid," of "iemand die mooi is." In de eerste eeuw zou het vleiend zijn geweest om "mara" genoemd te worden, daar de wezenlijke betekenis van het woord mara enkel van toepassing was op het vrouwelijk geslacht. Inderdaad, hoe "mooi" is onze Heilige Moeder niet?
Evenzo is het ook geen verrassing voor de gelovige dat Myriam afgeleid is van "mari" [geliefde, vrouw des huizes] of "marah," [zij die heerst] en we op deze wijze waarachtig spreken over "Onze Dame." Als we spreken over Maria; spreken we echt over "Onze Dame!"
Spirituele beschouwingen over de Heilige naam van Maria: "Ster van de Zee."
Van de Heilige Bernardus: "Kijk naar de ster van de zee, aanroep Maria ... bij gevaar, bij verdriet, bij twijfel ... denk dan aan Maria en aanroep Haar. Moge Haar naam nooit ver van uw lippen zijn, noch van uw hart ... Als u Haar volgt, zult u nooit verdwalen, als u uw gedachten op Haar zet, zult u nooit fouten maken. Als Zij u vasthoudt, zult u het nooit laten afweten. Als Zij u beschermt, hoeft u niets te vrezen. Als Zij uw gids is, zult u nooit moe worden, Als Zij u genadig is, zult u zeker uw bestemming bereiken.
Van de Heilige Louis Marie de Montfort: "God de Vader verzamelde alle waten en noemde het de zeeën [Maria]. Hij verzamelde al zijn genaden en noemde hen Maria. De grote God heeft een schatkamer of voorraadkamer vol van rijkdom waarin hij alles wat schoonheid, alle pracht, het zeldzame en dierbare bewaart, zelfs Zijn eigen Zoon. De immense schat is niemand anders dan Maria, die de Heiligen "de schat van de Heer" noemen: uit haar volmaaktheid zijn allen rijk gemaakt."
De volgende voornamen zijn voorbeelden van namen die van Maria zijn afgeleid:
Maaike
Máire (Iers-Gaelisch)
Mair (Welsh)
Mara
Marie (Frans, Tsjechisch)
Mary (Engels)
Mariëlle
Mariëtte
Marieke
Marlieke
Mariet
Marije
Marijke
Mariam, Marian, Marianne, Marjan
Marina , Marischka
Mieke, Miek, Mie
Rianne, Ria, Rita, Riet
De aanspreekvorm "Mia Donna", Italiaans voor "mijn dame" of "mevrouw", later verbasterd tot "Madonna", wordt vanouds gebruikt om de moeder van Jezus Christus aan te duiden.
Bij de jongens vindt men de naam van Maria dikwijls terug onder samengestelde namen, zoals "Jean-Marie, Louis-Marie..."
Vertaling: Chris De Bodt
De Rozenkrans
De rozenkrans is Mijn Hand. Ik heb jullie Mijn Hand gegeven, Ik heb jullie de rozenkrans gegeven opdat jullie Mij steeds bij de hand kunt nemen.
Ben je zonder uitzicht? Hou je vast aan Mijn Hand zoals aan een boei, Klamp je vast aan die woorden die je kunt herhalen zelfs al voel je je leeg, zonder leven, zonder warmte, zelfs al vertoef je in de meest donkere momenten.
Klamp je vast aan Mijn Hand. Neem haar vast wanneer vragen je kwellen, wanneer je ontredderd bent of wanhopig. Neem haar vast, en stilaan zal vrede je weer omringen, want door de kleine stappen van de rozenkrans breng Ik je dichter bij Jezus.
Wanneer je diep ontgoocheld bent, zonder kracht, zonder vreugde, klamp je vast aan mijn rozenkrans, al heb je de indruk steeds hetzelfde te herhalen, op een eentonige wijze, zonder geloof en vol angst, dan nog is de mooiste uitdrukking van liefde die je kunt geven aan Jezus en aan Mij : je vastklampen aan je rozenkrans, schijnbaar zelfs zonder erin te geloven, zonder blijk te geven van echte aanwezigheid.
En wanneer je vol vreugde bent, innerlijk rustig en badend in het licht ! Denk aan Mij, bid zacht mijn rozenkrans, neem Mij bij de Hand, en deel met Mij uw vreugde, zodat Ik haar kan offeren en delen met Mijn Zoon Jezus.
Fr. Pétar Ljbicic, OFM is geboren in 1946 in Prisoje, Tomislavgrad. In 1967 trad hij in bij de Franciscaner Orde in de provincie van Bosnië-Herzegovina. Hij werd tot priester gewijd in 1972. Hij studeerde theologie in Sarajevo en Koenigstein. Hij was parochiale vicaris in Vitina en Tihaljina Seonica, en van 1984 tot 1995 in Medjugorje. Na het verlaten van Medjugorje, diende hij in de Kroatische Katholieke Missie in Zwitserland. Hij is de schrijver van verschillende boeken over de gebeurtenissen te Medjugorje. Tijdens zijn verblijf te Medjugorje en later, nam hij deel aan ontelbare gebedsbijeenkomsten, die over geheel Europa door Medjugorje bedevaarders werden georganiseerd.
Vr. Pétar en Mirjana in veel jongere tijden
Aan Mirjana Dragicivec zijn de belangrijkste geheimen te Medjugorje doorgegeven. Met uitzondering van het derde geheim, is het niet geweten of de geheimen voor alle zieners dezelfde zijn. In feite kunnen er dus maximum 55 geheimen zijn, maar hoogstwaarschijnlijk zijn er nog een aantal geheimen die door meerdere zieners worden gedeeld, waaronder het eerste geheim. Mirjana Dragicevic, die ondertussen is uitgegroeid tot de hoofdzieneres te Medjugorje, heeft Pater Pétar Ljubicic uitverkoren als priester om, samen met haar en vooraleer elk geheim zich gaat manifesteren, tien dagen vooraf afgezonderd te bidden en te vasten. Na zeven dagen of drie dagen op voorhand, zal elk geheim aan de wereld worden bekend gemaakt.
Mirjana heeft ook de reden bekend gemaakt waarom zij Pater Pétar heeft gekozen: hij was opvallend vriendelijk en attent, vooral voor de armen en de weeskinderen en dat ging niet onopgemerkt aan Mirjana voorbij.
Het was nadat Maria aan Mirjana het tiende geheim had bekend gemaakt [Kerstmis 1982] dat Onze Lieve Vrouw haar vroeg om een priester te kiezen die, samen met haar, de geheimen zal bekend maken. Hij heeft deze verantwoordelijkheid aanvaard en moet het volbrengen. Maria heeft steeds herhaald om beter niet over de geheimen te spreken, maar in plaats daarvan te bidden, omdat, wanneer iemand Onze Lieve Vrouw als een moeder en God als een vader aanvoelt, deze persoon niets te vrezen heeft. Onze Lieve Vrouw heeft ook gezegd dat zij het zijn die Gods liefde niet willen kennen, te vrezen hebben. Maar wij, als mensen, spreken steeds over de toekomst, over wat, wanneer en waar. Maar steeds zeg ik hierbij hetzelfde: "wie van ons weet dat hij hier morgen op deze wereld nog zal rondlopen?" Daarom heeft Onze Lieve Vrouw ons gezegd dat we op elk moment moeten klaar zijn, omdat we op elk moment voor God kunnen komen te staan. Wat er in de toekomst gebeurt is Gods wil en het is onze taak om op dat moment te zijn voorbereid.
Na zijn periode als parochiaal vicaris te Medjugorje heeft hij een tijdlang als priester gediend in de parochiekerk van Blankenau bij Hosenfeld, Duitsland. De gemeente Hosenfeld is ingedeeld in drie parochies:
De Sint Petrus en Sint Paulus in Hosenfeld met meerdere filiaalkerken te Schletzenhausen [Sint Nicolaas] , Jossa [Sint Rochus]. De volgende gemeenten die vallen onder Hosenfeld, met name Gersrod, Poppenrod en Pfaffenrod, hebben geen parochiekerk.
De Sint Petrus en de Sint Judas Thaddeüskerk in Blankenau
De Sint Simplicius, Sint Faustinus en Sint Beatrix von Romkerk te Hainzell.
De pastorie voor deze drie parochies is gevestigd in Hosenfeld-Blankenau, dat onder het dekenaat Neuhof-Großenlüder en het bisdom Fulda valt. Het bestuursdistrict Fulda is overwegend katholiek. Daartegenover was er ook het vroegere bestuursdistrict Lauterbach dat in 1972 werd opgenomen in het Vogelsbergsdistrict, dat door de reformatie overwegend Evangelisch protestants werd. Met de oprichting van het bisdom Fulda in het jaar 1752 werd Hosenfeld hieraan toegevoegd en aldus ligt Hosenfeld aan de zogenoemde "Konfessionsgrenze," de voormalige grens tussen katholieken en protestanten. Die grens is nu niet meer zo afgebakend en katholieken en protestanten wonen nu onder elkaar. In de gemeente Jossa bevindt zich bij de windmolen een bedevaartsoord, de zogenaamde "Schlingenkapelle" die aan de Moeder Gods, de Heilige Maria is toegewijd.
De hoofdkerk te Hosenfeld
Zicht op Blankenau
Vr. Pétar's parochie in Blankenau [Klooster, proosdij en kerk]
Rond 2008-2009 voelt begint Pater Pétar instinctmatig aan te voelen dat de geheimen, die Maria in Medjugorje aan de zieners heeft gegeven, dichterbij beginnen komen en vestigt hij zich in een Franciskanerklooster te Buková, Mesihovina een gebied rond Tomislavgrad, nog een eindje ten noorden van Medjugorje, omdat hij het geschil tussen het bedevaartsoord Medjugorje en Bisschop Péric van Mostar niet verder wil doen escaleren.
Wat later begeeft hij zich naar Citluk, bij Medjugorje, maar een tijdje daarna moet hij, net als Pater Jozo Zovko, het ambtsgebied van bisschop Péric verlaten. Opnieuw gaat hij naar Tomislavgrad en het is pas met de oprichting van de Vierde Commissie rond Medjugorje, waarbij de bevoegdheden van Péric om nog langer te oordelen over het bedevaartsoord worden ontnomen, dat Vr. Pétar Ljubicic zich opnieuw te Medjugorje kan vestigen.
Tot het bekend maken van de geheimen van Medjugorje, maakt hij vele reizen in Europa, waarbij hij opnieuw gaat prediken rond het fenomeen Medjugorje. Zijn toespraken lokken telkens vele mensen in verschillende landen. Hierbij heeft hij verscheidene bezoeken aan ons land gebracht, waarbij telkens vele gelovigen aanwezig waren.
In 2008 werden aan Vr. Pétar de volgende vragen gesteld:
Vraag: Vr. Pétar, uw toekomst is verbonden met Medjugorje. Kunt u daar iets meer over vertellen? Vr. Pétar: Misschien hebt u het over een der ziensters die mij heeft gekozen om de geheimen te onthullen. Is het dat wat u vraagt?
Vraag: Inderdaad, ja! Vr. Pétar: Dat is Mirjana. Zij is een zienster. We weten niet wanneer dit alles zal plaatsvinden. Zij ontving van Onze Lieve Vrouw tien geheimen. Zij ontving eveneens een soort perkament dat niet van deze wereld is, maar iets is wat Onze Lieve Vrouw haar heeft overhandigd en waarop de geheimen zich bevinden. Wanneer de tijd komt voor de geheimen, om vrijgegeven te worden, of beter het eerste geheim, zal Mirjana mij tien dagen op voorhand het perkament overhandingen. Daarop zal ik, samen met haar zeven dagen bidden en vasten. Dan zal ik aan de wereld kunnen openbaren wat er zal plaatsvinden: waar, wanneer, hoe en hoelang. Zo zal dat voor elk geheim zijn.
De eerste twee geheimen zijn waarschuwingen die vooral bestemd zijn voor de mensen van Medjugorje, omdat onze Lieve Vrouw hier verscheen. Wanneer de eerste twee geheimen zich zullen hebben voltrokken, zal het voor iedereen duidelijk zijn dat Onze Lieve Vrouw werkelijk hier was. Het derde geheim zal een onvernietigbaar teken zijn dat zal kunnen worden waargenomen op de Berg der Verschijningen, op de plaats waar Onze Lieve Vrouw voor de eerste keer verscheen. Dat teken zal een grote vreugde betekenen voor allen die geloofden dat Zij met ons is. Ook zal het een laatste oproep zijn tot diegenen die zich nog niet hebben bekeerd en Haar boodschappen niet wensten te aanhoren. Maar het is zeker niet verstandig om op dat teken te gaan wachten.
Dit is het moment van bekering. Dit is een tijd voor gebed. Die is de tijd voor onze geestelijke reiniging. Dit is de tijd om te belissen om voor God en Jezus Christus te leven. Daarom noemen we deze tijd een "tijd van genade." Dat is wat ik over de geheimen kan zeggen. Daarom moeten we voordeel halen uit deze tijd om zo klaar te zijn om Onze Lieve Vrouw met Haar geheimen te ontmoeten. Het is mijn plicht om dit aan de mensen te vertellen, opdat ze niet zouden voor verrassingen komen te staan bij alles.
Vraag: Vr. Pétar; hebt u er over nagedacht hoe u het eerste geheim zal onthullen? Hoe zal dat gebeuren? Vr. Pétar: Eerst zal ik het aan mij dichtste en dierbaarste vrienden vertellen. Zij zullen klaar zijn om te bidden. En uiteraard, via het internet, televisie, radio en satellietprogrammas. Ik denk dat dat de gemakkelijkste opdracht zal zijn. Voor mij is het belangrijker dat de mensen er klaar voor zijn. Dat is de wens van Onze Lieve Vrouw en van haar Goddelijke Zoon... Wat u zichzelf zou moeten afvragen is: 'Ben ik klaar?' en dat is wat telt. Wanneer Hij zal komen, zal Hij ons dan waardig en klaar vinden. Dan zullen we 'gezegenden' genoemd worden. Als we tegen die tijd niet klaar zijn, rest er ons maar weinig tijd meer om 'gezegend' te zijn. We mogen onszelf ook niet toelaten om 'verrast' te worden, want op dat moment zullen diegenen niet weten hoe ze moeten handelen, hoe ze ermee moeten omgaan.
Vraag: Wat voel jij over de geheimen voor zover ze tot uw verantwoordelijkheid behoren? Voelt u het gewicht op u? Vr. Pétar: Wat dat betreft voel ik geen gewicht op mij. Ik weet dat er een heel leger achter mij staat om voor mij te bidden. Ik kan gewoon niet wachten tot wanneer dit zal plaatsvinden. Wat het is mijn overtuiging dat, als gevolg daarvan, zoveel mensen als mogelijk zich zullen bekeren. Ik ben steeds bereid tot elke opoffering die de Heer mij op mijn weg zal zenden.
Vraag: Hoe vroeg voelt u in uw hart, dat dit gaat gebeuren. Hebt u gevoelens in uw hart over wanneer het eerste geheim zal plaatsvinden? Vr. Pétar: Ik heb een soort besef en gevoel dat dit reeds vlug, heel vlug kan geschieden, maar ik wens er niet over te gissen of er data rond te vertellen. Als u naar de wereld kijkt vandaag, ziet u dan ook niet hoe dringend het voor ons is om ons te bekeren en ons tot God te richten?
Zij die in de verschijningen geloven zijn dikwijls nieuwsgierig naar de zogenaamde geheimen, vooral in welbekende plaatsen zoals Medjugorje in Bosnië-Herzegovina, dat momenteel bestudeerd wordt door het Vaticaan. Nog onlangs, op 24 juni 2011 , tijdens een toespraak van Ivan Dragicevic ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van de verschijningen, gaf hij een een opmerkelijke commentéar.
Toch merken we op dat de zieners, in hun pogingen om de geheimen zoveel als mogelijk "geheim te houden," elkaar hierin nogal eens durven tegen te spreken. Dit hoeft niet noodzakelijk door hun vrijwillig toedoen te gebeuren, het kan ook zo zijn omdat de zieners niet allen dezelfde geheimen hebben ontvangen. Men kan zich niet van de indruk ontdoen dat de zieners op dat gebied veel te verbergen hebben, alleen al omdat de geheimen verschrikkelijk zullen zijn [cfr. Verschijningen te Akita, Garabandal, Kibeho, die over hetzelfde onderwerp gaan].
Zo zegt Ivan bijvoorbeeld: "Vele mensen vragen mij of Onze Lieve Vrouw ooit heeft gesproken over de Tweede Komst van Jezus? Mijn antwoord is neen..." Daartegenover staat dat Vicka tijdens haar interview met Vader Livio van Radio Maria Italia, net het tegenovergestelde suggereert. Haar antwoord op dezelfde vraag is: "Denk na. De eerste verschijning vond plaats op 24 juni. Op die dag wordt Johannes de Doper herdacht en Johannes De Doper was de voorloper van Jezus."
Op de vraag of Onze Lieve Vrouw ooit gesproken heeft over het einde van de wereld, ontkent Ivan dat Onze Lieve Vrouw ooit iets dergelijks heeft gezegd. Dit was ook zo bij overige verschijningen, waar Maria het had over het "einde der tijden," een begrip dat niet mag worden verward met het "einde van de wereld."
Ivan sprak ook nog over het volgende: "Onze Lieve Vrouw komt hiervoor niet naar hier. Zo velen vragen wat Onze Lieve Vrouw allemaal te zeggen heeft? Waarover spreekt u met haar elke dag? We spreken over heel wat zaken. En geloof me, als we 24 uren hadden, zouden we tijd missen om alles op te sommen. Maar op de dag, wanneer de tijd zal komen, wanneer sommige dingen zullen worden onthuld, zult u begrijpen waarom de verschijningen zo lang duurden en waarom ze elke dag plaatsvinden. Geleidelijk aan zullen we de dingen beginnen te begrijpen en zullen onze ogen worden geopend. Wanneer we de fysieke veranderingen zullen waarnemen die de wereld zal ondergaan. Dit is zo belangrijk om te begrijpen. Ik zal u de geheimen niet vertellen. De tijd die voor ons ligt is er een van grote verantwoordelijkheid."
Vertaling: Chris De Bodt
26-10-1980
Het verband tussen de kometen Hale-Bopp en Hyakutake: 11 april
Het verband tussen de kometen Hale-Bopp en Hyakutake: 11 april
Hale-Bopp
Komeet Hale-Bopp [officiële aanduiding C/1995 O1] was waarschijnlijk de meest geobserveerde komeet van de 20e eeuw, en was een van de helderste kometen van de afgelopen paar decennia. De komeet was gedurende lange tijd [18 maanden] met het blote oog zichtbaar. Dit is tweemaal zo lang als de vorige recordhouder, de komeet van 1811.
Komeet Hale-Bopp
Hale-Bopp werd op 23 juli 1995 ontdekt op een grote afstand van de zon, wat deed vermoeden dat de komeet wel eens bijzonder helder zou kunnen worden in de omgeving van de zon. Dit deed de komeet ook en was gedurende het voorjaar van 1997 gemakkelijk zichtbaar met het blote oog.
De komeet werd genoemd naar de twee ontdekkers, Alan Hale en Thomas Bopp en keert terug rond het jaar 4377.
Hyakutake
De komeet Hyakutake [officieel C/1996 B2] is een zeer heldere langperiodieke komeet die werd ontdekt op 31 januari 1996 en daarna maandenlang met het blote oog zichtbaar bleef. Hij werd ontdekt door de Japanse amateursterrenkundige Yuri Hyakutake [1950 2002]. Hyakutake had zich pas op de zoektocht naar kometen toegelegd en dit was zijn tweede ontdekking in zes weken tijd. De komeet passeerde de aarde op 25 maart 1996 op een afstand van slechts 15 miljoen km en kruiste haar baan op 28 maart 1996. Ze passeerde op enkele graden van Polaris [de poolster] op 27 maart 1996. Na de periheliumpassage op 1 mei 1996, op een afstand van 0,230 AE, kon ze vanaf 10 mei 1996 weer worden waargenomen op het zuidelijk halfrond. Komeet Hyakutake bleek toen echter zwakker dan verwacht.
Komeet Hyakutake
Op de komeet Hyakutake werden zowel ethaan als methaan gevonden wat voor het eerst op een komeet werd aangetoond. Opmerkelijk is de omloopbaan van 10.000 jaren.
Tijdens een ongeplande passage van de ruimtesonde Ulysses door de staart van de komeet op 1 mei 1996 besefte men dat komeetstaarten misschien veel langer zijn dan voorheen aangenomen. De staart was ongetwijfeld meer dan 570 miljoen km lang, veel langer dan de zichtbare lengte en ongetwijfeld de langste die tot dan werd waargenomen, sinds de grote komeet uit 1843.
Het verband tussen beiden kometen:
Bij het vergelijken van de banen van de kometen Hyakutake tijdens de maand april van 1996 en Hale-Bopp tijdens de maand april 1997 werd er opgemerkt dat beide banen elkaar kruisten met een hoek van 90 graden en met deze kruising een perfecte afbeelding van een kruis vormden. Daarenboven kruisten beide kometen dit punt op exact dezelfde dag van het jaar [11 april]. Met andere woorden: Op 11 april 1996 was de komeet Hyakutake precies op dezelfde plaats in de hemel waar te nemen als de komeet Hale-Bopp, op 11 april 1997.
Maar nog uitzonderlijker: waar bevond zich deze plaats aan de hemel? Dit punt bevond zich in het sterrenbeeld Perseus. In de Griekse mythologie is Perseus een held. Hij was de zoon van Zeus en Danaë. Vooral bekend is zijn optreden tegen de gorgon Medusa. De bekendste der Gorgonen is [de in tegenstelling tot haar zusters sterfelijke] Medusa. Zij wordt gedood door de heros Perseus. De gorgonenkop is een van de vaste attributen van de godin Athena. Perseus schenkt haar Medusa's hoofd, dat zij voortaan op haar kuras of aigis draagt. Tevens komt het voor op de aigis van Zeus. Vaak zien we hierom een gorgonenkop als ornament op [bijvoorbeeld Romeinse] wapenuitrustingen terug. De gorgonenkop kwam ook voor als antefix en akroterion op Griekse en Etruskische tempels.
Het kruisingspunt was in precies in het midden van het hoofd van Medusa, namelijk aan het oog. Dit oog is de ster Algol. De ster staat ook bekend als Gorgona, Gorgonea Prima, Duivelsster en El Ghoul. De meeste van deze onheilspellend klinkende namen dankt de ster aan haar veranderlijke karakter.
Perseus met het hoofd van Medusa [Algol in het linkeroog van het hoofd van Medusa]
In de Griekse mythologie kruisen deze twee kometen elkaar dus op dezelfde dag, met één jaar verschil, waarbij ze een perfect kruis vormden in het oog van Medusa!
Volgens het Starlore Handboek [mythische verhalen over de sterren en sterrenbeelden] is Algol de meest kwaadaardige ster. Nog interessanter wordt het als we zien hoe de Joden deze ster noemden. In het Hebreeuws staat deze ster gekend als het hoofd van satan!
Chris De Bodt
25-10-1980
Moordcomplot tegen de Paus?
Moordcomplot tegen de Paus?
Het onderstaande artikel stond afgelopen vrijdag in de krant "Het Laatste Nieuws," niet meteen een Christelijke krant. Toch mag deze piste niet worden opzij geschoven. Waarom? In Garabandal heeft Onze Lieve Vrouw aan de kinderen medegedeeld dat "de waarschuwing" zal komen op het moment dat de situatie op zijn ergst is. Aangezien, in de ogen van Maria, niet de wereldse aangelegenheden tot het ergste behoren, maar wel wat en wie Christus in de wereld vertegenwoordigen, schuilt er een zekere zin van waarheid in dit artikel. Wie het boek, dat dokter Guy Claes heeft vertaald, op de site volgt, weet dat auteur Antonio Socci ook deze denkpiste volgt [nvdr].
"De paus zal binnen het jaar sterven." Dat lugubere nieuws maakte een belangrijke figuur in het Vaticaan bekend. De opmerkingen van kardinaal Paolo Romeo van Palermo hebben geleid tot een geheim onderzoek in het Vaticaan. Het Vaticaan ontkent het document niet, maar reageert zeer uiteenlopend en verwarrend op de zaak. Deze zaak zou een teken aan de wand zijn dat er een machtsstrijd gaande is aan de top van de rooms-katholieke kerk.
Eind december werd het nieuws in een rapport aan Paus Benedictus XVI overhandigd. Het Vaticaan opende een onderzoek. De Italiaanse krant 'Il Fatto Quotidiano' kreeg het onderzoek te pakken en plaatste het vandaag op hun website. Het document is in het Duits opgesteld zodat het enkel voor de Duitse kerkvorst en enkele naaste medewerkers toegankelijk zou zijn.
"Tijdens zijn gesprekken in China voorspelde kardinaal Romeo de dood van Paus Benedictus XVI. Zijn opmerkingen werden met zoveel overtuiging uitgesproken dat men meteen dacht dat er een moordcomplot op til was", schrijft de krant. Wie de kerkleider zou willen vermoorden en waar en wanneer dit moest gebeuren, is in het document niet vermeld. Geruchten dat kardinaal Romeo ook de opvolger van de paus al aanduidde, lijken dan weer niet waar te zijn. Romeo zou wel allusie gemaakt hebben over een conflictrijke relatie tussen de paus en zijn staatssecretaris Tarcisio Bertone. Bertone is na de paus de machtigste man in het Vaticaan.
Om zijn stijgende invloed tegen te gaan, zou de Duitse kerkleider hem vervangen willen zien door de Milanese kardinaal Angelo Scola. Als staatssecretaris dus, niet als volgende paus. Dat betekent dat de eventuele machtsstrijd zich op een niveau onder de paus afspeelt.
Al duidt het lek wel zeker op problemen binnen de Kerk, die er anders zo goed in slaagt de rangen [en lippen] gesloten te houden.
De woordvoerder van het Vaticaan zegt dat het verhaal "zo ongelooflijk is dat we er niet op kunnen reageren". Hij ontkent echter niet dat het document over een moordcomplot bestaat. "Ik zeg enkel dat men het niet ernstig moet nemen wat er in dit document is geschreven en niet mag denken dat het maar iets waars bevat."
Kardinaal Paolo Romeo reageert op een gelijkaardige manier: de aan hem toegeschreven uitlatingen "missen elke grondslag". Ze "lijken zo onwaar te zijn dat men er geen aandacht moet aan schenken", zei hij. Hij bevestigde wel dat hij in november naar Peking was gegaan en dat de Heilige Stoel daarvan was verwittigd.
De laatste moordpoging op een paus dateert van 1981, toen Paus Johannes Paulus II werd neergeschoten en in kritieke toestand naar het ziekenhuis werd gebracht [deze laatste zin klopt niet: het jaar daarop, toen de paus te Fatima was om de kogel in de kroon van het beeld van OLV van Fatima te plaatsen, was er een tweede moordpoging op de paus door een intussen uit zijn ambt ontzette, gestoorde priester, nvdr].
24-10-1980
Vreemde plaatsen: Vardzia
Vreemde plaatsen: Vardzia
Ruïne van grote stad in de rotsen van Europa is een bezienswaardigheid, maar heeft hulp nodig
Varzdia: overzicht van de oude stad in de rotsen
Het ligt niet langs de gebruikelijke toeristische routes in de wereld. In vergelijking tot grootse monumenten uit het oude Rome, Griekenland, China en Midden-Amerika krijgt het heel weinig bezoekers. Maar als toevallige toeristen of expeditieleden het zouden zien, zouden ze waarschijnlijk zeggen dat het minstens even indrukwekkend is als het Romeinse Colosseum of de Piramiden van Gizeh. De stad is schrijlings in de rotsen van een berg gebouwd, en lijkt op een mengeling van het oude Petra in Jordanië en de Mesa Verde klifwoningen in de V.S .of voor diegenen die vertrouwd zijn met de werken van Tolkien, de ruïnen van een Minas Tirith. Ze werd tijdens de tweede helft van de twaalde eeuw uitgehouwen in de zijkant van de berg Erusheli, in de buurt van het dorpje Aspindza en de Mtkvari rivier in zuidelijk Georgië, en was gekend als de rotsstad of het klooster van Vardzia. Nu is het een toeristische trekpleister voor Georgiërs, Europeanen en andere toeristen van over de hele wereld die op de hoogte zijn van haar bestaan. Maar een deel van haar opmerkelijke overblijfselen zullen voorgoed verloren gaan als er geen volledig professioneel onderhoud en behoud wordt uitgevoerd.
Koningin Tamir
Vardzia kwam voort uit de inspiratie van de Georgische Koningin Tamar, die in 1185 de troon besteeg van wat vandaag het Oost-Europese land Georgië is. Ze was overtuigd Christen en meesteres in de Kunsten, en had de leiding over een culturele wedergeboorte in middeleeuws Georgië maar had af te rekenen met een voortdurende dreiging van het uitbreidende Mongools Keizerrijk in het oosten. Om de kloostertradities van het land en haar volk te beschermen tegen invallende troepen beval ze de bouw van een enorm ondergronds klooster dat enkel toegankelijk is via een geheime tunnel bij de Mtkvari rivier, nabij het huidige Aspindza. Het was een gigantische onderneming en het resultaat was een kolossaal uit rotsen gehouwen klooster met 13 verdiepingen en 6.000 woonplaatsen voor monniken en zij die op de vlucht waren voor de indringers. De monniken die de nieuwe ondergrondse stad bewoonden ontwikkelden ook een agrarisch- en irrigatiesysteem om te voorzien in het levensonderhoud van de inwoners. Wat eten en water betreft wordt het beschouwd als misschien de allereerste eco-vriendelijke, zelfonderhoudende structuur in Europa.
Het complex slaagde erin de invallende Mongolen te frustreren en werd als onneembaar beschouwd. Maar waar mensen niet in slaagden werd in 1283 door de natuur verwezenlijkt, toen een enorme, catastrofale aardbeving een groot deel van Vardzia vernielde. Wat overbleef werd 268 jaar later door invallende Perzen onder leiding van Sash Tahmasp geplunderd, en de monniken werden afgeslacht. Het bleef er verlaten bijliggen tot de 20ste eeuw, toen een kleine groep monniken naar het klooster terugkeerde. Tot op heden doet de locatie dienst als klooster en museum.
Vardzia: Klooster en Kerk
Maar Vardzia wordt opnieuw bedreigd, en meer bepaald de kostbare muurschilderingen die de binnenkant van de O.L.V. Hemelvaart Kerk versieren, die als het middelpunt van het klooster beschouwd wordt. De muurschilderingen van de Maagd Maria, Koningin Tamar, nationaal vereerde heiligen en het Lijden van Christus zijn versleten en vervaagd, vooral doordat ze in het verleden verwaarloosd werden. Hun toestand is alarmerend, verklaart een ambtenaar van de Britse Georgische Gemeenschap, een v.z.w. die zich toelegt op culturele relaties tussen het Verenigd Koninkrijk en Georgië. Veel van de muurschilderingen zijn moeilijk te onderscheiden doordat ze zwartgeblakerd zijn en onprofessionele herstellingen ondergingen. Vroegere onderhoudsbeurten hielden geen rekening met hun broosheid.
De oudste muurschilderingen in Vardzia [circa 118-1186] bevinden zich in de Onze Lieve Voruw Kerk van Vardzia. Op deze afbeelding ziet u van links naar rechts Koningin Tamir en haar Vader George III. De tweede foto is een muurschildering van Koningin Tamir.
Recente wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de muurschilderingen veel complexer zijn dan men vroeger dacht. Hierdoor nam een behoudsvereniging de taak op zich om de schilderingen te beschermen en ze te restaureren zodat ze zo goed mogelijk hun oorspronkelijke glans terugkrijgen. Het National Agency for Cultural Heritage Preservation of Georgia, de Tbilisi State Academy of Arts en het Courtauld Institute of Art werken samen om de muurschilderingen te helpen bewaren. Er worden bijkomende fondsen gezocht om het werk te vereenvoudigen. Het Courtauld zal de helft van de nodige fondsen ophalen met hun Guardian Angel (beschermengel) programma.
Vardzia: steile trappen zijnen in overvloed
De inwoners bouwden een tunnel op te kunnen ontsnappen aan de Mongolen
23-10-1980
De Heilige Stanislaus van Krakau
De Heilige Stanislaus van Krakau: de Bisschop die gedood werd door zijn eigen koning [Feestdag, 11 april]
Het graf van de Heilig Stanislaus in de Wawel Kathedraal te Krakau
Stanislaus [10301079], de patroonheilige van Polen, werd gedood door koning Boleslaw II, nadat hij zijn functie als bisschop van Krakau gebruikt had om de koning te beschuldigen.
Zijn verhaal vertoont overeenkomsten met dat van de H. Thomas Becket, wiens moord gewettigd werd door koning Hendrik II, bijna een eeuw later. Beide heiligen hebben bij sommige mensen bewondering opgewekt, en bij anderen scepticisme.
Eén van de grootste aanbidders van Stanislaus was Johannes Paulus II, die in 1979 zijn eerste Apostolische Brief, Rutilans Agmen, aan de heilige opdroeg. De brief drukte zijn verwondering uit dat hij, een opvolger van Stanislaus in het bisdom van Krakau, via de ondoorgrondelijke wegen van God, tot Paus werd verkozen in het jaar van de 900ste verjaardag van het martelaarschap van zijn voorganger. In feite is er heel weinig gekend over Stanislaus. Er is geen overblijvende biografie uit zijn tijd en de eerste verhalen over zijn leven werden neergeschreven door een Dominicaanse monnik ten tijde van de heiligverklaring van Stanislaus, 174 jaar na zijn dood.
De heilige werd geboren in een vooraanstaande familie in Szczepanow, zon 80 km ten oosten van Krakau, en genoot onderwijs te Gniezno, en vermoedelijk ook te Parijs. Hij werd tot priester gewijd en genoot zon reputatie omwille van zijn welsprekendheid en heiligheid, dat de Bisschop van Krakau voorstelde om in zijn voordeel ontslag te nemen.
Stanislaus weigerde dit, maar werd na de dood van de bisschop toegejuicht als zijn opvolger omwille van zijn populariteit. Toen bleek dat hij heel ingetogen bleef, beval Paus Alexander II hem om het aanbod te aanvaarden.
Zeven jaar lang was Stanislaus een modelbisschop, en de enige man in Polen die het aandurfde om koning Boleslaw II te confronteren. De koning kreeg verschillende bijnamen, afhankelijk van ieders perceptie: de Vrijgevige, de Dappere of de Wreedaardige.
Boleslaw was alleszins een groot krijger. Hij zorgde ook voor de oprichting van vele kerken en kloosters in heel Polen. Maar toch bestrafte Stanislaus hem voor zijn verdorven en immoreel leven, met name voor de ontvoering van de echtgenote van een edelman. Bepaalde geschiedkundigen beweren echter dat de bisschop zelf deel uitmaakte van een plot tegen de koning.
Telkens er een voorval was waarbij Boleslaw geen wroeging toonde verbande Stanislaus hem. De woedende koning trok naar de kapel buiten Krakau waar de bisschop zich schuilhield, en gaf zijn wachters het beval om hem te doden.
Maar in tegenstelling tot de ridders die Thomas Becket vermoordden, konden Boleslaws handlangers het niet aan om de opdracht uit te voeren. In een vlaag van woede ging de koning zelf de kerk binnen en slachtte Stanislaus af terwijl hij de Mis aan het opdragen was. Het lichaam werd in stukken gehakt en in een vijver gegooid waar het [volgens de overlevering] op een miraculeuze wijze "oploste."
Boleslaw II had geen andere keuze dan naar Hongarije te vluchten, waar hij vier jaar later vermoord werd.
In 1245 werden de resten van Stanislaus overgebracht naar de Wawel Kathedraal in Krakau. Zijn sarcofaag werd een nationaal heiligdom waar bijna elke Poolse koning gekroond werd.
Vertaling: Mario Lossie
22-10-1980
Medjugorje/Wenen: Bekering via het internet
Medjugorje/Wenen: Bekering via het internet
23 september 2010, Sint Stefanusdom te Wenen.
Ik heb al vele mooie verhalen gehoord van Maria die tot een persoon komt en deze in een wenk uit de duisternis helpt met Haar overweldigende omhelzing van liefde en dit is misschien wel de meest onmiddellijke bekering waarover ik reeds heb gehoord. En, buiten alle gewoonlijke gebruiken om, gebeurde het langs het internet.
Hoe ongelofelijk en twijfelachtig het ook mag zijn, blijkt Maria mensen te zegenen door het live-verschijningen via Mary TV. Dit houdt geen steek, uitgezonderd dan voor het feit dat voor God niets onmogelijk is, en getuigenissen bevestigen het. Enkele dagen ervoor had Ivan al bevestigd dat Maria hen zegent die rechtstreeks naar de live-uitzending keken, alsook de religieuze voorwerpen en dit alles alsof ze er rechtstreeks zouden bijzijn. De volgende verschijning aan Ivan die zal uitgezonden worden via Mary TV is op 31 januari aanstaande EST om 17.30 uur. Omgerekend naar onze tijd is dit 6 uur later of om 23.30 uur. De theologische assistent van Kardinaal Schönborn, redactie-secretaris van de Catechismus van de Katholieke Kerk, die reeds lang achter Medjugorje staat, verduidelijkte het standpunt van de Kerk: Deel 12 van het Enchiridion Indulgentiarum [Het handboek over Aflaten] stelt dat: via uitzendingen en digitale transmissies, zegeningen kunnen worden ontvangen, meegebrachte religieuze artikelen inbegrepen, door hen die vroom en toegewijd, de uitzending volgen alsof ze er lichamelijk aanwezig zijn, meegebrachte religieuze artikelen inbegrepen, wat in de lijn ligt van Gods barmhartigheid en goedheid om Zijn Moeder tot zoveel mogelijk personen te brengen." De genaden kunnen een antwoord zijn op zij die bidden, maar betreuren dat ze, in dit geval, er niet toe in staat waren om naar Wenen zelf te reizen.
Ongetwijfeld zijn er velen die dit in twijfel trekken, of er zich minstens vragen bij stellen. Maar voor u zegt dat u eraan twijfelt dat God de huidige telecommunicatiemiddelen aanwendt, om zo Zijn genade te verlenen, lees eerst het volgende verhaal.
Thuiskomen door de tussenkomst van Onze Lieve Vrouw
Ik rende van de trappen en was buiten adem van het zoeken naar mijn schoenen, die ik de avond ervoor ergens op een verkeerde plaats had gezet. Uiteraard was ik niet op tijd in het gymlokaal. Vijf minuten kwam ik te laat om er mijn vrienden van donderdagavond te ontmoeten. Ja, andermaal kwam ik te laat. Op dat ogenblik rinkelde mijn GSM. Het was mijn moeder: Hebt u al de mogelijkheid gehad om de verschijning van Ivan en Marija te zien? Ongeduldig antwoordde ik; Neen moeder, Ik ben nu reeds te laat. Ik zal er naar kijken wanneer ik terugkom? Neerzittend om mijn schoenen dicht te snoeren, stopte ik plots en voelde ik mij niet alleen aangetrokken tot de uitzending van de verschijning van de Medjugorje zieners, maar ik voelde mij ook schuldig omdat ik aan mijn moeder had geantwoord dat ik geen zin had. Het was op de avond van 23 september 2010 en mijn leven zou vanaf toen nooit meer hetzelfde zijn.
Ik volgde lager onderwijs op de Katholieke St. Bernadette school. Het schoolgeld was duur, maar de opoffering die mijn ouders doorstonden om mij en mijn broers katholiek te kunnen opvoeden, bleken meer dan de moeite waard. Hun opoffering bracht mij tot een stichting die ik later in het leven opnieuw zou ontdekken.
In de lagere school woonden we elke week de Heilige Mis bij, evenals op zondag. Na de achtste klas, besloot ik om naar een gemeenschappelijke middelbare school te gaan, met als enige reden om sport en atletiek te kunnen volgen. Daarom ging ik vanaf toen enkel nog op zondag naar de Mis. En om eerlijk te zijn, was de enige reden hiervoor omdat mijn ouders, mij en mijn tweelingbroers hiertoe lichtjes dwongen. Als het van mij zou hebben afgehangen zou ik tot s middags blijven slapen hebben.
Het leven in die tijd liep zoals gepland. Ik studeerde af aan de middelbare school om mijn eerste jaar aan de hogere school te volgen. De Hogeschool was opwindend: nieuwe vrienden, een nieuwe omgeving en mijn ouders waren ver weg. Maar, met deze nieuwe verkregen vrijheid kwam het er ook op aan om zelf te kiezen en zo kwam ik plots tot de beslissing om de zondagsmis niet meer bij te wonen. Tijdens dit gedeelte van mijn leven, nam ik afstand van God en de Katholieke Kerk. Ik bekwam weekend werk in een club in de binnenstad waar ik instond voor de veiligheid, maar dit was ook mijn eerste kennismaking met een pad dat doodliep. Ik ging naar huis met verschillende vrouwen die ik op het werk had ontmoet en bij diverse gelegenheden zat ik een stripclub tot in de vroege uurtjes. En met de partys die er elk weekend plaatsvonden, ging ik pas naar naar bed ging wanneer de zon opkwam. Ik reed dronken naar huis en reed de kerk voorbij waar ik gewoon was om de Mis bij te wonen. Ik observeerde de families die naar de Kerk gingen om er de mis bij te wonen. De duivel had mij gekregen waar hij mij wou krijgen en ik gooide enkel olie op zijn vuur. Tijdens de daaropvolgende jaren kende ik dezelfde levenswandel.
Op een dag nodigde mijn moeder mij uit om een gespreksavond bij te wonen in onze plaatselijke kerk, waar een man die niet was teruggekeerd van het bedevaartsoord te Medjugorje, getuigenis gaf van zijn recente reis naar een klein dorp in Bosnië-Herzegovina. Ik ging er ongewillig naartoe en dit enkel om mijn moeder tevreden te stellen. Terwijl ik daar dus die avond zat, hoorde ik een man spreken over een plaats waar zes zieners verschijningen ervaren van Onze Heilige Moeder. Ik had nog nooit gehoord over Medjugorje en om helemaal eerlijk te zijn, gaf ik er ook niet om en sloeg ik er geen aandacht op. Het kon allemaal niet vlug genoeg gedaan zijn voor mij.
De tijd ging voorbij tot in september 2010. Mijn moeder gaf mij een boek als geschenk dat een diepe indruk op mij maakte. Het was een boek van Janice T. Connell, met als titel: Queen of the Cosmos: Interview with the Visionairies of Medjugorje. Ik nam het boek mee naar het werk voor een aantal weken. Op een dag, terwijl ik een uurtje niets te doen had, deed ik iets dat voor altijd een diepe impact zou nalaten op het diepste van mijn ziel. Ik opende het boek en begon het te lezen. In dit boek beschreven de zieners hoe ze de Maagd Maria zagen, zoals ik Haar nog nooit heb horen beschrijven en waarbij ze Haar schoonheid beschreven als iets dat ons verstand te boven gaat. Terwijl ik verder las, begon ik volledig verliefd te worden op de dame die ze beschreven. Nadat ik het boek in twee dagen had verslonden, wist ik niets maar begreep tegelijk alles. Deze jonge, zuivere, liefhebbende, enthousiaste vrouw was mijn Moeder, en ik was Haar Zoon. Ik begon een begeerte en nieuwsgierigheid te ontwikkelen voor de verschijningen van Onze Lieve Vrouw van Medjugorje en dit markeerde het begin van wat ik mijn miraculeuze bekering noemde door haar tussenkomst.
Een week nadat ik het Queen of Cosmos boek had gelezen, zei mijn moeder me dat er live, via het internet een verschijning zou doorgezonden worden naar alle hoeken van de wereld en niet alleen dat, maar volgens de ziener, Ivan Dragicevic, zouden er bijzondere genaden worden verleend aan hen die getuige zouden zijn van de uitzending van de verschijning, ongeacht waar ze zich bevonden. Hoewel ik aanvankelijk terughoudend was om tijd vrij te maken om de verschijning te bekijken, was ik tegelijkertijd uiterst enthousiast om de zieners Ivan en Marija te zien praten met de Moeder van God.
De datum was 23 september 2010 in de St. Stefanusdom te Wenen. Terwijl ik levend getuige was van de gebeurtenis op het internet, voelde ik mij omringd door Haar aanwezigheid, alsof Zij mijn kamer binnenkwam. Ik keek vlug om mij heen, alsof ik verwachtte dat er iemand in mijn kamer zou staan. Ik kan het beschrijven alsof er iemand zich amper op enkele centimeters van mij bevond, maar die ik niet kon waarnemen. Op dat ogenblik voelde ik een liefde die niet van deze wereld was, een liefde die zuiverder was als alles dat ik ooit had ervaren. Ik werd zo overvallen met de liefde die uitstraalde van deze persoon in mijn kamer, in die mate dat ik begon te wenen. In wezen kon ik de liefde niet begrijpen die over me heen vloeide en ik voelde deze liefde naar mij uitstralen. Ik vergelijk het met iemand met een hoge koorts, die de hitte die uitstraalde van zijn lichaam kon aanvoelen. En ik weet precies wie zich bij mij in de kamer bevond.
Ik schreeuwde het uit: Maria! Maria! Maria! terwijl ik mijn tranen niet in bedwang kon houden. Mijn hart groeide als vuur. Maria! Maria! Ik hou van u! Ik hou van u, Maria! bleef ik verder uitroepen. Deze liefde werd zo intens dat ik mijn handen over mijn gelaat hield en verder bleef wenen. Ik vroeg mij luidop af: Wat gebeurt er mij? Wat gebeurt er? en ik huilde: Maria! Maria! Maria! tussen het wenen door. Ik kon mijn tranen niet bedwingen en ik schreeuwde het uit: Laat mij U zien! Laat mij U zien, Maria! Alstublieft Maria, ik weet dat U hier bent. Alstublieft, sta me toe dat ik U met mijn eigen ogen zie!
Die avond van 23 september 2010 was ik amper 24 jaar oud. Nog heel jong dus en met heel mijn leven nog voor mij. Maar, na het voelen van de liefde van Maria, was ik werkelijk klaar om te sterven. Ik heb Haar nooit gezien met mijn ogen, maar heb Haar gevoeld met geheel mijn wezen. Met de kennis dat ik op aarde diezelfde liefde van iets of iemand anders hier op aarde kan verwachten, was ik klaar om deze wereld te verlaten om met Onze Heilige Moeder mee te gaan. Het was zon onbeschrijfelijke liefde dat ik het op het bepaald ogenblik zou uitschreeuwen: Maria, ik ben klaar om te gaan: als het Uw wil is, neem mij met U mee, Ik ben er klaar voor. En ik meende dit uit het diepste van mijn ziel!
Doordat ik door mijn ouders als katholiek ben opgevoed heb ik het Sacrament van de Verzoening dikwijls mogen ontvangen, waarbij ik mij zonden biechtte, niet uit berouw, maar uit vrees voor de hel. Terwijl ik mij zat af te vragen of mijn wenen nog wel zou ophouden, realiseerde ik mij voor de eerste keer in heel mijn leven, dat ik waarachtig spijt had over alles was ik gedaan had. Deze spijt kwam uit het diepste van mijn hart. Met mijn gezicht opnieuw recht en de tranen die van mijn gelaat stroomden, keek ik voor de eerste maal naar God en zei: Het spijt me! Het spijt me zozeer! En ik meende het werkelijk!
Nadat ik deze miraculeuze bekering had ervaren, deed ik een van de meest schokkende dingen die ik ooit gedaan had tijdens mijn leven. Ik gaf mijn ja aan Jezus. Ik verleende Hem de volledige controle over mijn leven. Ik had de dingen genoeg verknoeid en door Hem de controle te verlenen, wist ik dat er niets verkeerd zou gaan. Sinds ik mijn ja gegeven heb aan God en Moeder Maria, ben ik met vele dingen begenadigd.
Zes maanden na mijn bekering, vlogen mijn moeder en ik naar Sacramento, Californië voor een conferentie over Medjugorje. Tot onze verrassing was Marija Pavlovic, de zienster uit Medjugorje eveneens aanwezig en Marija was een van de zieners die ik de St Stefanusdom van Wenen had gezien. Meer nog, tijdens deze conferentie had ik een ontmoeting met Marija en kreeg ik een dikke knuffel van haar: een onbeschrijfelijk geschenk van God en onze Heilige Moeder!
Sinds die avond van de 23ste september 2010 is mijn leven nooit meer hetzelfde geweest. Ik heb de boodschappen van Maria in mijn hart geplant: vasten, de rozenkrans bidden, de sacramenten ontvangen. Onlangs nam ik deel aan een Bijbelstudie op de campus. Ik moest lachen, want tijdens het opgroeien voelde ik me steeds dicht bij mijn moeder. Toen God zag dat ik uit Zijn handen aan het glippen was, wist hij precies wat hij moest doen. Hij zond Zijn Moeder om mij terug tot Hem te brengen en nu gaat er geen dag of uur meer voorbij zonder aan Maria te denken. Ik hou zoveel van Haar en ik ben zo gelukkig dat ik Haar als Moeder heb.
Onlangs hoorde ik van iemand een mooie zin die ik ook met mij in verband zou kunnen brengen. Hij zei: Wanneer mijn tijd gekomen is. Wanneer ik sterf en deze wereld zal verlaten om voor Jezus te verschijnen aan de Hemelpoort, zal Jezus naar mij kijken en zeggen: "O ja, Mijn Moeder heeft mij alles over u verteld." Ik ben zo dankbaar voor de tussenkomst van Onze Lieve Vrouw. Zij redde mijn leven en genas mijn ziel en bracht mij dichter tot Haar Zoon. Ik voel me nu zo opgewonden, in het vooruitzicht waarheen deze nieuw gevonden liefde mij verder zal leiden.
Adam Houlabar, Omaha, NE Tekst bewerkt door Christine Watkins
Bron: Medjugorje Miracles
Vertaling: Chris De Bodt
21-10-1980
Medjugorje: De weide van Gumno
Medjugorje: De weide van Gumno
Het is 2 augustus 1981: vanuit Marija's kamer vraagt Onze Lieve Vrouw aan haar en 40 anderen: "Ga allen naar het veld van Gumno. Een grote strijd is er aan het losbarsten. Een strijd tussen Mijn Zoon en satan. Er staan mensenzielen op het spel."
Ginds aangekomen zei Maria: "Iedereen mag Mij aanraken, zowel de gelovigen als de ongelovigen". Hoe meer het sneeuwwitte kleed van Maria werd aangeraakt hoe meer vlekken er zich op bevonden. De vlekken stonden symbool voor de zonden van de mensen. Ontzet door het zien van zo vele zonden, begrepen de mensen dat iedereen te biechten moest gaan.
De weide van Gumno
Vader Jozo Zovko kon amper zijn ogen geloven toen hij zoveel biechtelingen op hem zag afkomen, want onderweg hadden er zich ook nog talrijke mensen bij de groep aangesloten. De arme man heeft in de omgeving priesters moeten gaan zoeken, om van allen de biecht te kunnen afnemen die nacht.
Op diezelfde dag gebeurde er ook een zonnewonder zoals te Fatima, waarbij de zon ging dansen en ging spinnen en de mensen konden naar de zon kijken, zonder dat hun ogen hier schade van ondervonden. Lichtgevende regenboogstralen waren te zien op de plaats van de verschijningen en de Kerktoren, waarop duidelijk een beeld van Maria te zien was.
Sommige aanwezigen zagen de zon omgeven met voorwerpen in de vorm van een kruis, en zes kleine harten rond één groter hart in de lucht. Een witte wolk daalde vanaf de berg tot de plaats van de verschijningen en veranderde dan van richting naar de zon toe, die opnieuw normaal begon te schijnen.
Twee dagen later zag Pater Umberto Loncar een enorme rode en paarse wolk over het nabijgelegen Cerno, die zich met een enorme snelheid verplaatste richting Kruisberg. Een rode en paarse vrouwelijke figuur verscheen op de Crnica, met een schitterende, witte sjerp die slingerde tot aan Haar voeten.
PS: Dit artikel is in die mate een primeur dat er nergens op het internet een foto te vinden is van de weide van Gumno. We hebben dan ook onze "detectives" ter plaatste navraag laten doen, maar enkel Zr. Emmanuel wist precies waar de weide zich bevindt en deze bevindt zich niet eens zover van de huizen van de zieners.
Chris De Bodt
20-10-1980
Docudrama: Het Evangelie volgens Johannes
Docudrama: Het Evangelie volgens Johannes
Het Evangelie van de apostel Johannes is het meest geliefde Evangelie van de vier. Het Evangelie wordt hier mooi naar voor gebracht in een getrouw en krachtig docudrama van de Bijbelse tekst. Het Evangelie van Johannes reconstrueert nauwgezet en trouw het tijdperk van Jezus tijdens een onstuimige periode dat de loop van de geschiedenis zou veranderen. Henry Ian Cusick speelt de rol van Jezus en het docudrama is ingesproken door Christopher Plummer. Het drama is geregisseerd door Philippe Saville, dateert uit 2003 en duurt 4 uur.
19-10-1980
Docudrama: Het Evangelie volgens Mattheus
Docudrama: Het Evangelie volgens Mattheus
Het Evangelie van de apostel Mattheus, het tweede Evangelie van de vier, wordt hier mooi naar voor gebracht in een getrouw en krachtig docudrama van de Bijbelse tekst. Het Evangelie van Mattheus reconstrueert nauwgezet en trouw het tijdperk van Jezus tijdens een onstuimige periode dat de loop van de geschiedenis zou veranderen. Acteurs zijn Richard Kiley, Bruce Marchiano, Mattheuw Roberts, Gerrit Schoonhoven en Joanna Weinberg. Het docudrama is ingesproken door Christopher Plummer. Het drama is geregisseerd door Regardt Van Den Bergh, dateert uit 1996 en duurt 4 uur en tien minuten.
18-10-1980
Docudrama: Het Evangelie volgens Lucas
Docudrama: Het Evangelie volgens Lucas
Jezus van Nazareth, de Zoon van God, opgevoed door een timmerman. Het verhaal is gebaseerd op het Evangelie van Lucas. Het leven van Jezus, vanaf de miraculeuze geboorte uit een Maagd tot de roeping van Zijn apostelen: zijn openbare leven, zijn mirakelen, zijn opdracht. De film eindigt met Zijn dood bij de Kruisiging en Verrijzenis. Regisseurs zijn John Krish en Peter Spykes. Acteurs zijn Brian Deacon [Jezus] Richard Kiley [de stem van Lucas], Rivka Neuman [Maria], Joseph Siloach [Jozef] en Niko Nitai [Simon Petrus]. De film dateert uit 1979 en duurt 117 minuten
17-10-1980
Film: Becket
Film: Becket
De heilige Thomas Becket [Londen, 21 december 1118 - Canterbury, 29 december 1170], aartsbisschop van Canterbury, was een Engelse katholieke geestelijke van Normandische afkomst.
Hij was de zoon van een te Londen gevestigde Normandische koopman. Hij studeerde theologie in Parijs en werd in 1154 aartsdiaken en in 1155 kanselier van koning Hendrik II van Engeland. Gedurende deze periode ontwikkelde er zich een vriendschap tussen Becket en de koning en mede daardoor werd hij in 1162 aartsbisschop van Canterbury. Toen de koning in 1164 te Clarendon Palace de Kerk aan zijn macht onderwierp met de Constituties van Clarendon, verklaarde Becket zich na enige aarzeling akkoord. Kort hierna kwam hij hier op terug. De koning ergerde zich hieraan. Hij zon op een manier om Becket als publiek figuur weg te krijgen en beschuldigde hem van financiële malversaties tijdens zijn kanselierschap. In 1164 werd hij gedagvaard, maar hij beriep zich op de paus: enkel de paus kon rechtspreken over een kardinaal. Becket vluchtte naar het vasteland, waar hij verbleef in de abdij van Pontigny, en kreeg inderdaad de steun van Paus Alexander III. Deze kon echter geen werkelijke steun verlenen, aangezien hij zelf in een moeilijke positie verkeerde wegens onmin met de Duitse keizer Frederik Barbarossa en de tegenpaus Paschalis III.
In 1170 nam paus Alexander wel stappen, toen de koning zijn zoon liet kronen door de aartsbisschop van York, en niet door Thomas, de aartsbisschop van Canterbury. De paus dwong Hendrik tot een compromis met Becket, die daarop kon terugkeren naar Engeland. In datzelfde jaar vatten vier Normandische ridders een verzuchting van de koning over Becket letterlijk op, reisden af en vermoordden Becket in de kathedraal van Canterbury. Een door Hendrik gestuurde ijlbode Nicolas de Camargue arriveerde te laat om het drama te voorkomen.
Becket viel onmiddellijk algemene verering ten deel als martelaar voor de vrijheden van de Kerk. Op Aswoensdag 21 februari 1173 werd hij door de paus heilig verklaard. Hendrik II liet zich als boetedoening in 1174 in de crypte van de kathedraal door vier monniken geselen. Beckets graf bleef een van de drukst bezochte bedevaartsoorden, tot Hendrik VIII het schrijn in 1538 liet vernietigen. De kerkelijke feestdag van Thomas Becket is 29 december.
Deze film dateert uit 1964 en duurt 148 minuten. Regisseur is Peter Glenville. Acteurs zijn Richard Burton [Thomas Becket], Peter O'Toole [Koning Hendrik II], John Gielgund [Koning Lodewijk van Frankrijk], Paolo Stoppa [Paus Alexander III], Gino Servi [kardinaal Theobald] en Donald Wolfitt [Bisschop Folliot].