annemie's tramblogje
Foto
Inhoud blog
  • Tram De Lux van Stijn Vranken
  • halteplaats
  • lege loods
  • voortzetting
  • zonnig handwerk
  • rood
  • afstand houden, net als in het verkeer
  • fascisme
  • verkiezingen
  • blauw op straat...
  • poëzie
  • SinksenFoorKramers Op Stang
  • bijna altijd...
  • sprookjesgedoe
  • koude rillingen
  • little lady
  • Ochtendallegaartje
  • min plus min is plus
  • gedichtendag
  • temperat uur
    Zoeken in blog

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    domeinen
    www.bloggen.be/domeine
    Blog als favoriet !
    Foto
    ZEKER DE MOEITE VAN HET LEZEN WAARD
  • openbaar vervoer waasland
  • prachtig geschreven annekdotes, die je dagje maken
  • collega Wim z'n wedervaren
  • dagboek van een lijnbuschauffeur (mivb/stib)
  • lijnrecht tegen racisme
  • delijnvanstijn
  • kort en goed
  • ZEKER DE MOEITE VAN HET LEZEN WAARD
  • Mieke Mots ludieke bedenkingen, en toestanden,
  • Zurenborgsite
  • Foto
    Foto
     FILMKE: ON THE BUS !!!!!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • trouwen is houwen
  • god is a... pigeon
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    am's tramblog

    Alledaagse ontmoetingen met mensen door mijn beroep, gewezen tramchauffeur, nu begeleider op de bus en tram, geven aanleiding tot het schrijven van deze blog.
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.no booze
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Warm weertje in Antwerpen en omstreken.  Op weg naar 't werk, gaat het.  Alle raampjes in de oude tram staan open.  Er is een zucht voelbaar die je lucht geeft.  Dus, denk ik bij mezelf, dat 't wel zal meevallen.  Trouwens, vandaag is m'n eerste dag, ik begin dus te werken om 17u.  De avond wordt zowiezo ietwat koeler, mag ik verwachten.

    Ik stap op "m'n" bus... en kijk in de ogen van een erg rood aangelopen gezicht van m'n collega.  De arme man is kort na de middag beginnen werken en zit oververhit achter z'n stuur.  Met gemeend medeleven, vraag ik hem of het wel gaat, of alles oké is.  Hij zucht diep, probeert z'n hemd wat losser te trekken en zegt dat 't wel lukt, maar toch wel heet is.  Hij krijgt de zon volop op z'n raam.  Ook al probeert hij met de zonnewering ze zoveel mogelijk buiten te houden, hij moet natuurlijk liefst ook nog wat van de baan voor zich kunnen zien.  Alles staat open, wat maar kan open staan, maar het model bus waarmee hij rijdt is karig met frisse lucht.  Achteraan is er die motorblok, waarvan je de uitstralingswarmte voelt wanneer je'r nog een meter vanaf staat.  Er zijn drie dakluikjes die een beetje open kunnen en hij heeft de blazers met 'frisse' lucht open gezet, waarva je niks gewaar wordt.  Daarmee zijn we uitgepraat.  Ik voelde de warmte meteen op me afkomen toen ik opstapte.  Vooraan, bij de chauffeur stapte ik op.  Ik merk na een korte stond, dat dit de koelste plek op deze bus is.  Vergat ik thuis toch wel m'n drinken zeker.  Op kantoor heb ik nog iets gedronken, maar dat gaat niet voldoende zijn tot m'n break, dat voel ik het eerste uur al wel.  Ik beslis dus om aan de eindhalte effe het winkeltje binnen te lopen om water te halen.

    Mispoes...  Winkeltje is wel open, maar we rijden te laat.  Niks winkel, niks water, niks drinken dus...  Maar ach, ik ben een flinke meid en kan heus wel wat op m'n tanden bijten.  Ik verwacht van m'n collega absoluut niet dat hij in deze omstandigheden ook nog eens 5 of 10 minuten extra vertraging zal oplopen door mij.  Aan de andere eindhalte is niks waar ik terecht kan om drinken te halen.  Af en toe zoek ik de koelste plekjes in de bus op.  Lees: Een meter voorbij het eerste openstaande dakluikje, daar voel ik als het goed zit, af en toe een zucht.  We blijven te laat rijden, de chauffeur is grimmig.  Niet tegen mij, maar tegen de situatie.  Hij snakt naar een frisse pint op een heerlijk terras, zegt hij me.  Passagiers puffen, zwaaien met waaiers of wat er maar voor kan doorgaan.  Kindjes worden lastig, want ze zijn moe en warm en dorstig.  Sommige mensen hebben een prikkelende zweetgeur, maar -sommigen toch- kunnen het niet helpen.  Ze komen van hun werk, veronderstel ik.  Toch zoek ik in dat geval even de voorkant van de bus op, want 't is niet erg te harden.

    De allerlaatste eindhalte die we aandoen, alvorens ik kan gaan lunchen, -ik zit een dikke 4u op de bus- zijn we weer op tijd en hebben we 5 minuutjes stilstand.  Helaas, het is de eindhalte zonder mogelijkheid, drinken aan te schaffen.  Ik snak naar m'n lunchbreak, niet dat ik honger heb, dat heb ik maar zelden, maar 'de fanfare van dorst' speelt in me op.  Eens ik op kantoor ben, sluit ik me even op in de doucheruimte, eerst heerlijk verfrissen.

    Morgen vergeet ik beslist m'n drinken niet. 

    30-06-2009 om 10:28 geschreven door xxxamxxx  


    28-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foorpistool
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het schooljaar loopt echt ten einde.  De meeste leerlingen hebben vandaag hun rapport al mogen ophalen.  Middelbare scholen, houden het voor bekeken, zo lijkt het.  Je merkt het ook aan de jeugd.  Ze stralen hun vrije gevoel enorm uit.  'k Herinner me dat gevoel ook nog heel goed.  De zomer helpt een handje mee, zeker als de zon straalt die laatste schooldagen.  Het lijkt een deurtje dat opengaat, naar een openere, vrijere wereld.  Je bent zinnens je daarin te dompelen, vol zaligheid, een hoop plannen makend met vrienden.  Hopend op een vakantie die je te wachten staat, wanneer je geen herexamens hebt.  Bestaat dat nog?  Herexamens...  iets waarover ik haast niet meer hoor praten.  Of zou het... dat de jeugd beter studeert en dus betere resultaten behaalt tegenwoordig?  'k Ga er beslist m'n hoofd niet over breken, het hier en nu lijkt me al heel wat om m'n dagen mee te vullen.  Ook komt het me voor, dat de jeugd daar ook zo over denkt.

    Geen scholenspits op de bus, maar de Sinksenfoor nodigt wel uit, met dit mooie weertje.  Drie jongens stappen op de bus.  Pubers, komende van de foor, zo lijkt het.  Ze zijn vrienden, plagen mekaar wat, maar storen helemaal niet.  De chauffeur heeft een moeilijk moment.  Ze zit er door.  Ze doet haar beklag, of beter, stort haar hart uit.  Daar het rustig is, blijf ik even bij haar om te luisteren.  Het kan een mens goed doen.  Daar we geen tijd over hadden aan de eindhalte, moet ze het kwijt tijdens het rijden.  Het mag niet.  Maar een mens kan zich gewaardeerd voelen, wanneer het oor, of de schouder er bij momenten even mag zijn.  Ik sta dus vooraan, maar hou de weinige mensen in de bus ook in 't oog.  Daardoor merk ik dat de drie jongens, helemaal achteraan in de bus een pistool naar mekaar richten.  Ze spelen, maar ik vraag me af, wat dat speelgoed-foorpistool in z'n marge heeft.  Een verontschuldiging richting collega is voldoende om me even naar de jongens achteraan te begeven.  Collega begrijpt het, ze geeft een knikje.  Ik ga langzaam naar hen met een tinteling in m'n ogen, want eigenlijk heb ik best binnenpret in zo'n situatie.  De jongen met het pistool merkt dat ik nader en stopt snel het speelgoedje weg.  Mijn reactie, nog steeds naderend is, glimlachen naar de kadee.  Ze antwoorden me met z'n drieën tezaam met een ultrabrite-tandenshow, een lachgrimas tot achter de oortjes.  Wanneer ik bij hen ben, stel ik de vraag: 'Heren, ben ik juist, wanneer ik vermoed dat u zwaar bewapend bent?'  Deze grap wordt gewaardeerd, ze merken dat ik helemaal niet boos ben.  Eerst probeert de eigenaar van het onding het spul wat verder weg te bergen en knikt hij: Neuhhhhhhh....  Waarop ik prompt zeg dat ie het toch maar es laat zien, want in een bus kunnen wapens niet worden getolereerd.  Hij haalt het te boven, toont het me en zegt dat het speelgoed is, gewonnen op de foor (kermis voor oningewijden).  Ik krijg het even in de hand, want ik moet oordelen of hij de waarheid spreekt.  Ik beaam met een gezicht zo erg in de plooi, precies of we zitten in het gerechtshof, dat het inderdaad speelgoed is.  'Maar...' opper ik: 'Wat schiet dat ding?  Water?  Proppen?  Plastieken bollekes?  Kauwgom?'  Ik doe of ik er helemaal niks van ken en de jonge heren vertellen me hoe het zaakje werkt.  Ik mag zien hoe je het laadt, hoe je de trekker over haalt, want vrouwen kennen daar niks van, merk je aan hun gedrag.  Ik blijf zeer overdreven serieus en zeg hen, dat ik liever heb dat ze het wegsteken, zolang ze in de bus zijn.  Eén van hen toont dat het daadwerkelijk niet geladen is en vuurt naar de grond.  Er komt een oranje bolletje uit en hij schrikt zich een klein fooraapje...  De pret wordt me echt gegund, maar gezicht volledig in de juiste pokerplooi, zeg ik dat dit heel erg gevaarlijk is.  Maar goed dat ie naar de grond richtte.  Stel dat er een kindje in het oog wordt geraakt, het zou voor z'n leven blind zijn.  Stel dat...  of dat... enz.  Ze begrijpen me.  Heel vlotjes zegt de eigenaar dat ie de lader er maar beter uit zal halen.

    Ik blijf voor alle zekerheid toch maar mee achteraan in de bus zitten, heel dicht bij hen.  Vredig geniet ik nog de verdere reisweg van hun onderlinge puberconverstatie... en ben best tevreden met de vredige vakantiestart.

    28-06-2009 om 21:01 geschreven door xxxamxxx  


    21-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afrika
    Voor de verandering ben ik nog eens gebruiker.  Ik zit op de bus, ben op weg naar.  Alles is heerlijk rustig, zowel het verkeer als binnen in de bus.  Zo een ritje waarvan men droomt, veronderstel ik.  Tot...

    Aan een halte gekomen... en net weer vertrokken, worden we tegengehouden door een prachtige Afrikaanse man.  Hij is gehuld in een wit gewaad, folkloristisch veronderstel ik.  Hij springt haast voor de bus om de chauffeur te dwingen om te stoppen.  Ondertussen raaskalt hij door een micro tegen een groep mensen.  De chauffeur, een goedwillig man, opent z'n voordeur en er stapt een meute op.  Sorry voor het woord, maar ze zijn met zoveel, dat de bus direct bomvol zit.  De negroïde man blijkt een gids te zijn.  Z'n stem galmt door de bus.  Hij vertelt iets over een project en kunst.  Toch, er is ondertussen nogal wat lawaai in de bus.  Ik vraag dus maar aan de dame die naast me kwam zitten of ze een groep toeristen zijn ofzo.  En ze licht me in over een cultuurproject dat ze aflopen.

    Goed zo!  denk ik bij mezelf.  Als het over cultuur gaat, kan ik er best mee leven.  De dame vraagt om de groep mee te volgen, want het is best interessant.  'k Denk hardop dat ik dat maar doe, ik heb wel wat tijd... dus, ach, waarom ook niet.

    Ondertussen wordt in de bus naar iemand geroepen.  De chauffeur maakt zich kwaad blijkbaar.  Ik kijk in de richting waarnaar de chauffeur zich wendt en ja... er is iemand wat aan't doen dat niet hoort.   Een man staat te frunniken aan iets, ik weet niet goed wat, maar ik vermoed de knoppen om het dakraam te openen.  Achteraan in de bus zijn er mensen die ook boos worden.  Er wordt over en weer geroepen, alleen kan ik niet goed zien, wat er nou net gebeurt.  Tot een dame opstaat en de man op z'n handen slaat.  Nou, de stilte is weg.  Het gaat er maar raar aan toe nu.  Maar, de rust keert weer.  Goed zo!

    Een dame in kleurrijke afrikaanse klederdracht, zoals je wel meer ziet in onze stad, vooral op zondag, roept naar de chauffeur dat ie moet stoppen.  Ik denk dat er achteraan weer wat gebeurd is.  De chauffeur denkt dat blijkbaar ook, want hij gaat in de remming.  Zachtjes weliswaar.  De dame wil van de bus.  Ik kan niet goed volgen, is ze wat vergeten?  Waarom moet dat hier en vooral, op deze manier?  De chauffeur doet z'n voordeur open en laat haar afstappen.  Niet geheel volgens procedure, maar ja...  Hij is de baas en ik ben niet aan't werk, dus probeer ik me vooral niet te storen, noch minder te moeien.  Eigenlijk... 't is toch file, zoveel maakt het niet uit.  We kunnen niet verder.  Na een minuut of drie, komt ze weer en stapt ze terug op.  Ze heeft beslist chanse met deze chauffeur.  Ging ze toch wel naar de winkel iets ophalen.  Iedereen kijkt haar na. 

    Als we aan de halte komen, stapt een man met een ijskast op de bus.  Een kleine, maar toch... dit kan toch gewoon niet meer!  Maar ja, ik moei me niet, het gaat er me wat té druk aan toe.  Ik praat maar wat met de mensen die in mijn nabijheid zitten.  Want, om eerlijk te zijn, gebeurt er zoveel op deze bus, dat we allemaal wat kwijt moeten tegen mekaar.  Of we mekaar kennen of niet, dat doet er helemaal niet toe.

    Er wordt deftig gelachen in de bus, maar het is dan ook erg druk.  Het lachen werkt ook aanstekelijk.  Wij lachen mee, zonder eigenlijk te weten waarom.  Een lachrimpeltje meer of minder doet er immers niet toe.  Yep... het steekt ons echt wel aan.  Voor ik het besef, zitten ze achteraan in de bus luid te zingen.  Wat er wordt gezongen weet ik niet.  De mensen in mijn omgeving kijken net als ik, vragend rond.  Het ritme werkt wel, jaaaa... je raadt het.  Afrikaans ritme, dus doe ik maar mee hé...  handengeklap en de tonen zijn niet moeilijk, dus geniet ik van de opgewekte afrikaanse sfeer in de bus.

    'k Weet echt niet, wat ik zou gedaan hebben, moest ik hier in functie geweest zijn.  Overlast?  Zo leek het effe, maar dat was het niet.  Nee... eerder best leuk!

    21-06-2009 om 19:37 geschreven door xxxamxxx  


    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rally
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mensen liepen zeer monter rond.  Het weer zal er wel voor iets tussen gezeten hebben, vermoed ik.  Regelmatig kwam de zon te voorschijn.  De temperatuur was best te smaken.  En regen hebben we niet gezien.  Een ideaal goed-gezind-weertje dus, wat zeer duidelijk merkbaar was.

    Er stapt een groep mensen op.  Eén onder hen stelt vragen aan de chauffeur.  Wanneer ik dat merk, kom ik haast altijd naar voor, voor het geval ik kan helpen.  De vragende persoon houdt immers andere opstappenden op.  De groep blijft dus braaf buiten staan wachten.  Wanneer ik de chauffeur hoor zeggen dat ze de vragen kunnen stellen aan iemand binnen in de bus, begrijp ik de boodschap en doe hen teken dat ze maar best met z'n allen op de bus komen.  Ik moet ze helpen met hun tickets, want ze hebben er geen idee van hoe het er aan toegaat op de bus.

    Ze wenden zich tot mij met de vraag waarvoor 'MAS' staat.  Waarop ik eventjes confuus ben.  Hoe komen ze er op dàt te vragen, verwonder ik me.  De vrager heeft een lijst in haar handen en herhaalt de vraag, aflezend van haar blad.  Waarop ik antwoord: 'Museum Aan de Stroom'.  Ze stellen me nog wat vragen, maar wekken toch wel mijn nieuwsgierigheid.  Ik stel hen voor dat ik hen eens een vraagje stel om er achter te komen wat de bedoeling is en wie ze zijn.  Zij zijn van het Brabantse, tegen Limburg en zakten af naar Antwerpen om een dagje samen door te brengen.  Het is de bedoeling dat ze in ploegen een soort rally doen.  Een deel van de vragen moeten ze stellen aan de mensen die ze tegenkomen.  Uiteraard, denken die slimmerds dat ze met mensen van De Lijn, de Antwerpenkenners aan de stok hebben geslagen.  Even verder is een halte, waar de chauffeur gaat stoppen omdat er volk staat.  Enkelen in de groep roepen wat opgewonden dat we niet mogen stoppen, we moeten verder rijden.  Gelukkig reageert m'n collega chauffeur hier helemaal niet op.  Ik vertel hen dat we dit niet kunnen maken natuurlijk.  Wij zijn openbaar vervoer, ze kunnen het dan wel gebruiken voor hun rally, maar wij kunnen hun concurenten niet weigeren.  Zij zijn evenzo wachtende passagiers met recht op vervoer.  Streng zeg ik dit niet, want ze zijn intelligent genoeg om dit zelf te bedenken.  Sommigen onder hen laten zich wat meeslepen met de wedstrijdijver, da's al.

    De sfeer in de bus is best te smaken uiteraard met deze collega-concurenten-voor-één-dag.  'k Vind het best fijn, de vragen die ze stellen, de antwoorden die ze geven.  M'n collega, die me vergezelt, doet dapper mee en geeft oplossingen terwijl ik hier en daar anderen dan weer te woord sta.  Ze vragen ook wat we doen op de bus, want ze zijn duidelijk geen openbaar vervoergebruikers.  Wanneer ik hen vertel dat ze de volgende halte moeten afstappen als ze naar het gewenste doel willen, denkt niemand onder hen aan de haltebel.  Dus, druk ik wel even op het belletje en leg tevens uit, dat ze dat best de volgende keer niet vergeten.  Met veel zin om te winnen stuiven ze zo snel mogelijk met z'n allen van de bus, om toch maar als eerste aan een monument te komen en de juiste antwoorden op het papier te krijgen.

    Ik vraag me af, want ik vergat het te vragen, wat de winnaars in ontvangst mogen nemen.

    19-06-2009 om 21:16 geschreven door xxxamxxx  


    18-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermopjes
    Oma stapt op met kleinzoon.  Ik ken hen... van ziens.  Enkel van op de bus.  Kleinzoon is wat uitgelaten bij het binnenkomen.  Voor hem is opstappen, eerder iets van springen.  Met z'n handen steunend op twee leuningen, zich afstoten om een eind verder in de bus te belanden.  Het is niet erg druk, de bus staat nog steeds stil aan de halte, want oma vraagt wat aan de chauffeur, dus hij valt niet.  Ik hou hem in't oog, vanop de zijlijn, als het ware.  Er komt geen oogcontact, dus er wordt niet geknikt of goeiendag gewenst.  (Daar hebben meestal de mensen geen tijd voor).

    Wanneer ze een minuutje of twee op hun plaats zitten, valt plots het oog op die mevrouw-die-ze-wel-kennen-van-de-bus.   Het +/- negenjarige jongetje veert omhoog en zwaait zeer uitbundig lachend.  Ik denk effe dat het naar iemand anders is, maar nee, heus, het is naar mij.  Dus ik knik hem lachend toe, en zo ook naar de oma.  M'n aandacht gaat naar andere, gewone dingen.  Er zijn immers meerdere mensen op de bus, zonder dat het echt druk is weliswaar.

    Een tijdje later, komt de kleinzoon naar me toe.  Ik denk dat ie wat wil vragen, maar nee hoor, hij komt me vertellen dat ie een mopje kent.  'Een mopje?' herhaal ik.  Ik vermoed dat er een kak-stront-pismop zit aan te komen...  En hij steekt van wal:
    Er zitten twee koeien samen in bad.  Zegt de ene koe tegen de andere: 'Geef me asjeblieft de zeep is aan, want ik krijg die vlek er niet af'.  Door het lawaai van de bus op zich, versta ik de schat niet helemaal, dus moet hij ze herhalen.  Ik lach en vind het nog een fijne grap ook.  Wat had ik het mis, denk ik bij mezelf.  't Is een leuke kindermop!  Fijntjes zo!

    Hij krijgt er niet genoeg van, ik moet nog een raadseltje oplossen ook. Terwijl z'n oma zich klaarmaakt om af te stappen, gaat hij verder:
    'Wat is het verschil tussen een wasmachine en u?'  Ik wil in eerste instantie zeggen dat ik het niet weet, maar bedenk dat ik het hem niet zo makkelijk wil maken.  Meestal is het antwoord dan immers, op een verontwaardigd toontje: 'Als je dàt nog niet weet', dus ga ik voor een ander antwoord en zeg: 'Ha da's een makkelijke, ik ben een mens geen machine.'  Hij reageert lachend afstappend: 'Een wasmachine werkt op elektriek en u op mijn zenuwen.'  Heerlijk overdreven m'n verontwaardiging tonend, laat ik een duidelijke 'Ooooohhhh' horen.  De andere mensen in de bus staren me na, maar blijven stoïcijns roerloos zitten.

    En ik... vond het prachtig dat hij de 'u'vorm gebruikte...

    18-06-2009 om 11:22 geschreven door xxxamxxx  


    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de macht van het kind
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben net een rit gehad in een nokvolle bus.  Veel te laat kwamen we aan de eindhalte en we moesten onverrichterzake wederom keren met een lege bus, zodat we toch min of meer op de correcte tijd aan het andere eindpunt zouden kunnen vertrekken.   Mensen staan immers te wachten op de bus die maar niet komt.

    Examens of niet, vandaag merken we er helemaal niks van.   De lessen stoppen rond 15.30u en scholieren willen snel naar huis om hun weekeinde te laten starten, zou gauw het ook maar kan.  Niet enkel de vele passagiers zijn te ontwaarden in de stad, maar de file speelt ook een grote rol in de vertraging die we oplopen.  We doen drie kwartiers over een stuk traject dat anders een tiental minuten duurt.  Enfin, het leed is geleden, we rijden weer op tijd, of wat ervoor doorgaat.   De file is opgelost en de gefronste wenkbrauwen zijn ook verdwenen.  De mensen zitten rustig in de bus hun afstaphalte te naderen.   Er zit ook een Afrikaanse moeder met ukje op de bus.  Je zou hen haast niet opmerken, ze kijken net als de meesten uit het raam en focussen op voorbij flitsende gevels, auto's en verkeerssituaties.  Iemand heeft gebeld.  De chauffeur stopt aan de halte.   De man staat recht wanneer de bus stil staat om zich naar de deur te begeven en het ukje begint hem luid en duidelijk uit te zwaaien.   Dada... dada...dada... gaat het zonder ophouden tot de man van de bus is gestapt en we weer verder rijden.   Het trekt natuurlijk de aandacht van de andere reizigers.  Schattig toch, zie je iedereen denken.  De moeder aait haar zoontje over z'n bolleke.  Ze merkt dat de aandacht wordt gevestigd op haar zoontje en lacht me vriendelijk en wat bedeesd toe.  Zoontje zelf merkt het niet.  Wanneer iemand anders gaat afstappen herhaalt het scenario zich.   Hij doet het zo hartverwarmend gemeend, dat iedereen het duidelijk heel erg schattig vindt.  Hij roept niet, maar zegt het zo duidelijk hoorbaar, dat je't moet horen.  Weer een halte later gaan ze zelf afstappen.  Mama neemt het kleintje op haar arm om naar de deur te gaan.   Weer gaat hij enthousiast zwaaien met z'n handjes om iedereen in de bus een dada toe te wensen.   Ik kijk in het rond en zie geen enkel streng of zuurkijkend gezicht.  Een kinderhart schept wederom de juiste, gezellige sfeer in de bus.   Prachtig toch, geniet ik na, tegen m'n collega die me vergezelt.

    Wat een kind vermogen kan...

    15-06-2009 om 17:40 geschreven door xxxamxxx  


    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tussen de lijnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag kreeg ik ons nog nieuwe magazine 'TUSSEN DE LIJNEN'.  Een leuk gepresenteerd blad, over mobiliteit, collega's op het werk zowel als collega's over hun hobby.  Reportages over gepasseerde evenementen, komen op een aangename manier aan bod.  Kortom, het is een blad dat collega's aanzet tot lezen over mekaar, en over het werk op een ontspannen wijze.  Mét mekaar worden die schrijfsels wel eens aangehaald op het werk.  Yep, je komt als collega's een beetje dichter bij mekaar, door dit blad.  Het hoeft niet persé technisch uiteengezet te zijn, althans voor mij toch niet, om toch artikels neer te zetten die je job aangaan.  'Eindelijk...' wordt wel eens gezucht: '... gaat het eens over mensen onder mekaar.'

    Neem gerust van me aan, dat de werking van het openbaar vervoer in de mate van het mogelijke, uit m'n hoofd wordt gebannen op m'n vrije dagen.  Ik geef ook toe, dat ik absoluut geen moeite doe, collega's te ontmoeten tijdens die vrije dagen, net omdat m'n werk m'n privéleven niet moet overheersen.  Deze twee hou ik graag gescheiden.  't Zou wellicht anders zijn, moest m'n echtgenoot ook bij De Lijn werken, wat ie dus niet doet.  Maar steeds weer, wanneer ik gebruik maak van tram of bus, kom ik met annekdotes thuis.  Mijn man verwoordt dit steeds met een sarcastisch: 'Een ticket zou veel duurder moeten zijn, je krijgt steeds een prachtig theaterstuk!'  Dat ik volmondig beaam, bij wijze van spreken natuurlijk.  Er kan nog veel veranderd worden wat ons OV betreft.  Tijdens mijn reis naar Amerika onlangs, zag ik een andere, makkelijkere, alleszins te overwegen manier van werken.  Maar ik besef tegelijkertijd ook wel, dat het gras aan de andere kant van de heuvel...  of, kritiek van aan de zijlijn... 

    Niettegenstaande, rij ik ter-stede-mijn, haast niet meer met de wagen.  Ik probeer overal te geraken met tram of bus, wat in het Antwerpse best haalbaar is.  Zo kan ik me ook beter inleven in de plaats van de passagier.  Want, laat ons eerlijk zijn, het ìs niet hetzelfde, gebruik maken van het OV, of zelf bus of tram besturen.  Zo moest ik eens lopen om de bus te halen, tijdens het uitvoeren van m'n job.  Ik haalde ze ook en stapte dus op.  Een dame zei me toen: '' 't Doet goed te zien, dat jullie ook eens moeten lopen om de bus te halen.'  Waarop ik haar antwoordde dat ook wij tijdig aan de halte moeten wezen om de bus te halen.  Waarmee ik maar bedoel, dat dingen interpretteren zoals een ander het doet, niet altijd vanzelfsprekend is.  Het is makkelijker de 'andere' te begrijpen, als je zelf ook regelmatig in de rol van 'de andere' zit.

    Ik kan enkel maar vaststellen dat ik geniet van m'n job, tussen mensen op bus of tram meerijden.  Dezelfde menselijke factor komt ook aan bod in 'TUSSEN DE LIJNEN'.  Best aangenaam collega's op deze wijze te ontmoeten...  Lezen dus maar!


    11-06-2009 om 12:52 geschreven door xxxamxxx  


    08-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.achter gebleven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Examentijd.  De jeugd is helemaal niet voltallig aanwezig zoals gewoonlijk, op de bus.  In elk geval, niet op deze lijn.  Niettegenstaande is de bus op een bepaald moment goed gevuld, maar het blijft zeer rustig.


    Wie wel voor meerdere confrontaties zorgt, tegen mijn verwachtingen in, zijn dronkaards.  Verschillende malen, stappen er op, in verschillende maten en gewichten.  Eén man, begint al dansend te schuifelen met z'n voeten.  Hij ruikt naar drank, precies of hij nam een bierbad.  Hij bazelt een verhaal over 'haar' en 'verlatingsangst'.  Hij vertelt op luide toon, makkelijk te verstaan tot achteraan in de bus, dat hij is aan't koken en terwijl de potten op het vuur staan, hij er even uit trekt.  Hij maakt een vergelijking met tv-kok Piet Huyzentruyt, waarover ik eigenlijk niet meer weet dan z'n naam, en de meer-dan-voldoende-kennis bezit, dat hij van nogal wat tv-kijkers het hart heeft gestolen.  Ik zwijg dus wijs om deze reden én om de uitbundige dronkaard niet verder aan te moedigen tot een overdaad van aankondigingen.  Hij spreekt namelijk ook met heel z'n lichaam.  De man is bijzonder expressief, wat me het vermoeden geeft, dat ie even snel boos als blij is.  Voorzichtigheid geboden dus.  Hij blijft in m'n omgeving hangen.  In het gewone leven, ontwijk ik zo'n situaties, maar hier en nu is het beter zo.  Nu heb ik de situatie beter in de hand.


    Hij blijft niet lang op de bus.  Nog voor hij afstapt, of huppelt, beter gezegd, geeft hij nog een flinke kreet, waardoor sommige mensen raar opkijken.  Verder wordt de boel door iedereen genegeerd, en da's maar goed ook.  Eens de man over het voetpad z'n wankele weg verder zoekt, zie ik enkele mensen zuchtend even met hun ogen draaien of een grimas ten beste geven.  Iedereen opgelucht dus.


    Enkele ritten later, stap ik uit aan een halte waar het wel eens druk is.  Vandaag en vooral, dit bepaald moment is dat niet anders.  Ik stap dus uit, om ervoor te zorgen dat de mensen eerst afgestapt geraken, alvorens anderen  met pak en zak en kinderwagen de weg versperren tijdens het opstappen.  Het is even een kleine chaos op zo'n moment.  Dus dirigeer ik vocaal, met m'n voet op de deurdrempel.  Een gewoonte die ik ondertussen heb aangekweekt en die het best doet... normaal gezien.  M'n collega, die de dienst samen met me doet, is op de bus, kijkt toe en ondertussen in de bus mensen helpend om plaats te maken voor de drie kinderwagens waarmee men op de bus wil.  Gedeeltelijk gelukt, zijn de kinderwagens op de bus.  Nu is het de beurt aan drie resterende mensen plus ikzelf, om op te stappen, zo gauw de dame uit het deurgat verdwijnt om ons plaats te geven.  M'n voet staat nog steeds op de drempel, volgens aloude gewoonte.  Plots sluit de deur, m'n voet wegduwend.  Ik schrik eventjes en trek als reactie m'n voet weg.  De deur tegenhouden mag niet, dus geef ik het goede voorbeeld en doe dat ook niet.  Kloppen op de ramen om toch maar de aandacht te trekken, is ook niet bepaald wat je voorbeeldig gedrag kan noemen.  Dat laat ik dus ook maar.  De chauffeur heeft het echter, buiten mijn verwachting om, niet door.  Hij vertrekt.  Er zit niks anders op dan... achter te blijven.  Ik zie nog het verwarde gezicht van m'n kompaan.  Ik zie hem de chauffeur toeroepen, maar gas wordt gegeven.  Dus maak ik er het beste van en wuif de mensen in de bus toe, terwijl ik hen zie wegsnorren, ons met vier achterlatend aan de halte.


    De drie mannen die nog op de bus wilden, blijven versteld en vooral zeer humeurig achter met mij.  Ze zijn boos, erg verontwaardigd, en ik... ik begrijp hen uiteraard.  Het is mijn taak te sussen in de eerste plaats.  Dat negatieve gevoel te verminderen, is waarvoor ik eerst wil zorgen.  Ik kan toch niks ondernemen.  'k Kan moeilijk achter de bus aan gaan lopen.  Er zit niks anders op dan te wachten op de volgende bus, of als alternatief een andere lijn te nemen en eerst een eindje te stappen.  Dat alternatief zit er voor mij niet in, daar ik m'n maat terug moet vinden.  Maar da's absoluut geen probleem.  Het lukt me de mensen te kalmeren en beloof hen hierover een verslag uit te brengen.  Ze vinden dat ik dit zeker moet melden.  Ik geef hen vooral gelijk in hun misnoegdheid en daardoor voelen ze zich begrepen.  Ze zien immers dat het mij, iemand in dat Lijnuniform ook overkomt.  Ze moeten het dus niet als een persoonlijke aanval begrijpen.


    Gelukkig moeten we niet lang wachten op de volgende bus, en daar is veel meer plaats.  Dat helpt ook nog als susser, gelukkig.  Ik vertel m'n nieuwe collega-chauffeur het verhaal in grote lijnen.  Ik verwacht aan de volgende halte m'n kompaan te zien, die wel zal afgestapt zijn.  En zo is het ook.  Die vertelt me dat de chauffeur tegen iemand vooraan in de bus bezig was en misschien daarom mij, ons, niet gezien heeft.  We besluiten om ervoor te zorgen dat we hem terug vinden.  Zo kan ik hem daarover even spreken, hoop ik, zodat deze situatie kan opghelderd worden.  Het opstappen was immers volop aan de gang, terwijl de deuren sloten.


    Het lukt ons makkelijk de andere bus weer te onderscheppen.  De chauffeur verontschuldigt zich en wil me met hand en tand duidelijk maken dat dit echt niet  met opzet was, wat ik maar al te graag geloof.  Ik heb meermaals met hem meegereden en nooit iets dergelijks voor gehad.  Hij laat normaal gezien iedereen rustig opstappen...  Hij had een lastige persoon vooraan en was in discusie.  Daardoor heeft hij niet met volle aandacht in z'n spiegel gekeken.  De bomen op die halte zorgen volgens hem ook voor zichthinder.


    En dat... is allemaal genoteerd...  Ik ga dus wat meer eten, zodat men mij in de toekomst van achter die bomen ziet uitkomen...

    08-06-2009 om 20:53 geschreven door xxxamxxx  


    07-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zitten
    Sinds enkele dagen heb ik een compagnon.  Heel prettig natuurlijk, vooral dan, omdat hij een prachtkerel is.  Het is duidelijk merkbaar aan de mensen.  Men knikt hem vriendelijk toe, hij glimlacht.  Hij heeft een warme uitstraling.  Een echt geschikte kerel voor deze job, als je't mij vraagt...  Voorlopig gaan we samen de baan op, wat niet altijd zo zal zijn.  Maar om 'er in' te komen, gaat hij een tijdje met me mee.  Zo hoop ik maar dat ik het goede voorbeeld ben.

    Vandaag was het rustig tijdens onze dienst.  Door de hevige regenbui, bleven de mensen binnen, veronderstel ik.  De laatste rit, zagen we echt niet veel mensen.  Toch speelde één tiepetje het klaar om ons een ferme lachbui te bezorgen...

    Een nog redelijk jonge man, stapt de bus op.  Zonder boe of ba, gaat hij snel naar achteren.  Tussen de zetels blijft ie plots staan en neemt z'n gsm.  Hij begint ijverig de toetsen in te drukken, maar staat nogal onvast op z'n benen.  Het wankelen moeten we niet toeschrijven aan de chauffeur z'n rijgedrag, maar aan de man z'n drinkgedrag, vrees ik.   M'n kompaan en ik kijken mekaar heel eventjes aan en vestigen onze blik dan weer op de gsm-gebruiker.  Hij bekijkt me en drukt weer hevig op de toetsen.  Ik zeg niks, ik wacht af, maar blijf hem aankijken.  Want verwacht iets, dit is duidelijk, er gaat wat komen.  De man zegt luid;
    - Wadisdieje nummer na oek wér?
    - Welk nummer meneer?
    vraag ik braaf.  Ik heb een vermoeden welk nummer hij wil, maar voor alle zekerheid...
    - 4884?  of 8448?
    Antwoordt hij kort en bondig.  Ik neem een kaartje waarop het nummer, om met de gsm een ticket te bestellen, staat, uit m'n zak en geef het hem.  Hij mag het gerust houden.  Het is dus 4884, voor alle duidelijkheid.
    - Joa, seggg, 'kmoestekik gon zitte ééé.  Kgonnekik dr dus nor toe en ast er dan oep neir komt, moettek ni blaaive.  Kundegaae volge?  Ikke nie se...  Ze moeste me ni emme!
    Ondertussen heeft hij gebeld voor een halte, stopt de bus aan een halte en wankelt hij.  Ik moet hem tegenhouden of wordt onder z'n gewicht haast bedolven.  Wankelend stapt hij af.

    Een dame meer vooraan in de bus, heeft dit ook gade geslaan, kijkt ons zuchtend aan.  M'n maat en ik schieten in de lach, de dame doet mee.
    Dat was een kort en bondige maar prettige onderbreking.  Uiteindelijk heeft de man niet betaald voor z'n rit, wat we zagen aankomen van verre.  Of het verhaal waar is, weten we niet.  Maar moest het zo zijn, vragen wij ons beslist niet af, waarom de man niet moest 'zitten' op deze stemdag...  knikken we al lachend naar mekaar toe.

    07-06-2009 om 21:44 geschreven door xxxamxxx  


    02-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.versiertoer
    't Is mooi weer!  Dat zorgt voor meer uitgelaten mensen.  Iedereen is beter geluimd.  Nogal wat meisjes en vrouwen, kleden zich luchtiger dan eerder, wat heel wat jongens en mannen begeert.  De pubers houden de hormonen niet altijd onder de nodige controle, wat zich wel eens uit in haantjesgedrag.  Wanneer jonge gastjes zich ten beste geven, kijken volwassenen onbegrijpend toe, vrijwel nooit denkend, dat zij waarschijnlijk zelf ook ooit zo onnozel gedaan hebben.

    Op onze bus, zit ook zo'n groepje jonge kereltjes.  De oudste is zeker niet ouder dan 14jaar, schat ik.  Ze hebben geen school, hebben zich wat opgesmukt.  Zwart blinkende haren gesteven met gel.  Hemd net een ietsje wijder open, zodat de jonge deernen hun nog onvolwassen en prachtige borstspieren in wording kunnen bewonderen.  De ene wil nog net iets beter presteren dan z'n maat.  Als je een documentaire zou willen maken, zijn zij de perfecte clichéhaantjes, om niet te zeggen, haast karikaturen.

    Ze gedragen zich echter wel.  Ze gibberen wat onderling, maar trekken zelfs de aandacht niet té erg op zich.  Storen doen ze zeker niet.  Wanneer ik aan een bushalte afstap, vooraan omdat ik altijd m'n collega nog effe een fijne dag toewens, stappen zij ook af, via de middendeur.  Ze staan met z'n vijven naar een raam, nogal vulgaire bewegingen te maken.  Ik kan niet zien naar wie, maar ik vermoed naar een meisje.  Er is namelijk een jongen, die -hoe zal ik het noemen?- ... al tongent geilt...  Je kent het wel hé.  Die tongbewegingen waarvan zo'n manneke denkt, dat meisjes er 'hot' van worden.  Nu zijn er verschillende mogelijkheden, ofwel ben ik te preuts, ofwel gewoon niet mee met de tijd, ofwel simpelweg te streng...  In alle geval heb ik nooit van dat soort attitudes gehouden.  Trouwens het valt me op, dat meisjes zoiets niet doen.  Het is meer iets van jongens.  Enkele buitenbeentjes in de showbizwereld, buiten beschouwing gelaten, die tijdens een optreden, min of meer opgepept, het publiek proberen op te dwepen.

    Ik moet de groep jongens passeren, terwijl die jongen daar zo stoer met z'n tong staat te draaien en de anderen het heupwiegend grappig vinden.  Het flitst door m'n hoofd.  "Ik kan hier toch niet simpelweg negerend voorbij gaan."  'k Heb gelijk compassie met het meisje in de bus waarnaar deze rekels dit gedrag vertonen.  Dus zeg ik, terwijl ik nader: 'Wa's dat nu?  Is er iets?  Wat doe je daar nu toch?' op vriendelijke toon, natuurlijk.  Waarop hun aandacht voor het meisje direct verzwakt.  Ze kunnen natuurlijk niet direct volgen.  Dus herhaal ik nog eens met de vraag of er iets is.  Ik opper dat ze misschien wat vergeten waren in de bus, langs m'n neus weg.  Daarop zegt één onder hen: 'Nee, maar we zijn een meisje aan't verleiden.'
    - Hmmmm... dat doe je dan wel heel verkeerd...
    - Verkeerd?  Huh?  Waarom?
    - Wel, jongens, zo verleid je meisjes niet, je bereikt op deze manier, net het tegenovergestelde.  Je moet dat anders aanpakken.
    Het lukt, ze volgen me, en zijn geïnteresseerd hoe je dat dan wel doet en vragen het me.
    - Als er iemand het kan weten, dan zal het wel een meisje of een vrouw zijn hé.
    Laat ik hen nog wijs weten.  Ze eten uit m'n hand op dat moment.  Maar ik ben me ervan bewust, dit zijn jongens met een achtergrond die wellicht totaal anders is, dan jongens die in onze westeuropese cultuur worden opgevoed.  Dus ben ik ook wel op m'n hoede voor onverwachte reacties, positief zowel als negatief.  Ik ken hen tenslotte niet.  Enkelen onder hen gaan door met vragen, het wordt natuurlijk een spelletje.  De bus is vertrokken, en ik ben ondertussen op weg naar de halte waar ik een ander voertuig ga nemen.  Zij blijven me volgen.  Tot het grootste lummeltje onder hen z'n hand op m'n schouder legt, mij omarmend.  Streng zeg ik hen, dat je vooral meisjes niet moet aanraken als ze je niet kennen.  Benadrukkend, kijk ik de durver aan: 'Ook vrouwen niet!'  klinkt het.  De arm verdwijnt onmiddellijk.

    De durfal weet zich eventjes geen houding te geven, maar de anderen lijken het niet eens te merken.  Een momentje later splitsen onze wegen zich.

    Met een lach en een zwaai steken ze de straat door het rode licht over.  Ik roep hen na, dat ze toch maar beter uitkijken, want vanuit het hospitaal kunnen ze ook geen meiden versieren.

    En weg zijn ze...  hun zoektocht gaat verder, terwijl ik terugkeer naar kantoor.

    02-06-2009 om 21:37 geschreven door xxxamxxx  


    27-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hotel Oudaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De routine alweer gewoon, vliegen de dagen voorbij, zo snel, dat het moeilijk is het allemaal bij te houden.  Ik ga het hier en nu toch maar bij vandaag houden.  Annekdotes van de voorbije dagen, kan ik altijd nog wel vertellen op een rustig moment.

    Heerlijk (nou...ja...) vroeg uit de veren, om de tram even na vijf te nemen naar het werk.  De merels in de buurt halen het beste uit zich, om m'n dag zo goed mogelijk genietend te laten beginnen.  Telkens weer halen de zangvogels het goede humeur in me boven, wat nooit geen kwaad kan.  Goed geluimd door dit supertalent, ga ik m'n gewone weg en wacht ik op de tram.  Als ik op m'n overstap sta te wachten, in de stad, gebeurt er een ongeval.  Een dame reed heel gewoontjes door het rode licht en ramt een wagen die 'veilig' door het groene licht reed, hard, midden in z'n linkerflank.  Een ferme knal, iedereen op het perron goed wakker -de dame wellicht ook- en materiële schade die zal tellen, zo te zien op het eerste gezicht.  Iedereen op het perron kijkt verwonderd toe.  Ik wordt aangesproken door iemand die concludeert dat wellicht iemand het 'rood' genegeert heeft.  Ik wijs, bij wijze van bewijs naar het groene voetgangersverkeerslicht, zodat men ziet wie groen en wie rood had.  We wachten eventjes af, een kwestie van seconden.  De twee chauffeurs komen uit de wagen, gelukkig ongedeerd.  De man zien we, grote gebaren armenzwaaiend, zich boos uitdrukken tegen de vrouw.  Niemand neemt aanstalten er naartoe te gaan.  't Lijkt me logisch, maar vrij egoïstisch.  Iedereen is op weg naar 't werk en wil de tram die direct zal komen niet missen natuurlijk.  Ik doe het dus en hoop hardop, ook m'n trammeke niet te missen.  Wanneer ik op het kruispunt ben, merk ik dat er een klein taalprobleem is, dat snel wordt opgelost.  De dame die in fout ging, doet helemaal niet dwars en zoekt zenuwachtig de nodige papieren tussen haar blutsenchaos.  De man zegt in't Frans dat ie z'n vliegtuig niet mag missen, hij heeft dringend een taxi nodig, en heeft z'n papieren al klaar.  Er komen nog twee mannen aangelopen, die verwijtend met vuisten in de lucht de dame hun gedacht zeggen en haar -op een nogal boerse manier- duiden dat ze fout en fout en fout is, en ze zijn getuigen en ze moet niet discusiëren en nog een hele hoop si-en-la.  De dame -nog steeds ferm zenuwachtig- hoort hen precies niet, ze telefoneert en herhaalt steeds dat ze de franstalige man niet goed verstaat, naar mij kijkend.  Ik kalmeer die twee vuistentoners en leg hen uit dat er helemaal geen probleem is, dat alles juist en rechtvaardig in orde zal komen.  Ze maken nog even wat onnodig lawaai en druipen dan af.  Wij drieën duwen de wagens van het kruispunt.  De dame geeft haar gsm aan de gedupeerde man om een taxi te bellen en er komt een collega van haar werk om haar te helpen.  Eerder bleek ze dus naar 't werk of die collega gebeld te hebben.
    Mijn tram komt er net aan en ik zeg hoe men mij kan bereiken, in geval dit nodig moest zijn.  Men heeft mij niet meer nodig en ik kan nog net de tram op, die gelukkig een beetje later is dan gewoonlijk.

    Aangekomen op kantoor, zucht ik effe bij een kopje thee, want m'n dag moet nog beginnen en lijkt al halfweg.  Maar goed hé, niemand vraagt om zo'n situatie.  Soms zijn mensen enorm verstrooid en dan gebeuren er nare dingen, waarvan zij de gevolgen moeten dragen.  Maar ik moet nu in m'n dienst vliegen, samen met een collega die vandaag een extra dagje komt werken.  Ik heb dus gezelschap, want we moeten onze dienst vandaag volledig samen doen.

    We staan enkele uurtjes later op een tram ons ding te doen.  We stoppen aan een halte, er stappen mensen af.  Ik sta achteraan het voertuig en merk aan een tiener, die precies wil opstappen dat ie aarzelt en achter de tram staart.  Zijn lichaamstaal trekt m'n aandacht, dus kijk ik ook naar de richting die hij uitkijkt, maar merk niks speciaals.  Toch stapt hij niet op.  Ik merk onzekerheid, en hij blijft staren naar diezelfde plek.  Ik vraag hem dus of hij mee wil en hij beweegt knikkend richting trede om op te stappen.  Dit klopt niet, voel ik, dus stap ik af en ga kijken wat er toch maar scheelt, want de jonge kerel zegt niks.  Er ligt een man op de weg, achter de tram.  Hij probeert recht te komen, dus ik wil helpen.  Ik merk op het moment dat ik me wat buk, dat deze man stiepelzat is.  Niet aanraken dus, is de boodschap.  Je weet maar nooit hoe een dronkaard reageert, vandaar.  Ik spreek hem wel aan, maar hij bralt enkel onverstaanbare tonen.  Hij komt naar de tram en probeert iets te zeggen, maar ik hoor enkel tonen en klanken.  'k Vraag dus of ie de tram op wil.  De deuren van het voertuig sluiten automatisch als de trede niet wordt aangeraakt.  Wanneer de deuren sluiten, draait de man zich weg en gaat naar het voetpad.  Ik begeef me naar de middendeur en stap op.  Ik doe teken aan de chauffeur dat ie maar doorrijdt, want een man in deze erge dronken toestand is zelfs gevaarlijk op tram of bus.  We staan voor rood.  De man gaat door het rood en begint aan de gevaarlijke oversteek.  Raar toch, dat mensen in zo'n conditie dikwijls ongedeerd uit gevaarlijke avonturen komen, hé...  Zo is het ook met hem, alhoewel...  Wanneer we groen krijgen moet de chauffeur in de remming gaan omdat de dronkaard plots naar de sporen toewankelt.  Gevaarlijke toestand, daar er op dit kruispunt vier tramlijnen passeren, en uiteraard daarbij ook het gewone verkeer.  We zien hoe verschillende wagens en andere trams moeten afremmen om hem niet omver te rijden.  We stappen dus af en gaan hem achterna, de blauwe lijn bellend en dispatching op de hoogte brengend.

    Tot de politie er is, moeten we hem in't oog houden en da's maar goed ook, want hij doet echt wel gevaarlijk.  Hij gaat een eettent binnen, bestelt iets te eten en zet zich aan een tafel.  Ik ga binnen en breng de vrouw achter de toog op de hoogte dat 'men' op komst is om haar te verlichten van dit leed.  Even later valt ie in slaap en durft geen klant zich aan één van de tafels te zetten, alhoewel een rij mensen staat aan te schuiven voor broodjes en weet ik wat nog meer.

    De politie komt en doet wat best is.  Ik hoor één van hen de man vragen waar ie woont.  Er komt niks verstaanbaars uit.  Door de eerdere val, heeft ie zich blijkbaar toch wat verwond, hij bloed lichtjes aan hoofd en hand, merken de politiemensen op.  Ik leg hen de boel uit.  En er wordt besloten dat deze man met hen meegaat, richting 'Hotel Oudaan'.  Voor de man een serieuze zaak blijkbaar, maar ik kan een lichte lach niet onderdrukken vanwege de uitdrukking.

    Daarna hebben we nog een voertuig met problemen, die we helpen oplossen, maar waarmee we toch ook effe zoet zijn.  We wijzen mensen op sommige zaken die eigenlijk niet door de beugel kunnen.  We leggen uit waarom iets niet kan, en als men er rekening mee zou houden, zou het aangenamer zijn voor alle passagiers.  Steeds krijgen we vriendelijke medewerking van de mensen.  Op een gegeven ogenblik, komt zelfs een vrouw me de hand schudden.  Ze heeft Afrikaanse roots en spreekt me handenschuddend aan.  Ik kijk haar verwonderd aan, en denk dat ze zich vergist, maar nee, verzekert ze me.  Ze heeft me al enkele malen op de bus gezien en komt me de hand schudden, en ik krijg complimenten.

    Wel... voor een dag die zo chaotisch begon, eindigt ie met een pepgevoel.  Spijtig... morgen ben ik vrij...

    27-05-2009 om 21:38 geschreven door xxxamxxx  


    25-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.koerman
    Vandaag, late dienst, rij ik mee met een gepachte lijn.  Da's een lijn, die wordt uitbesteed door De Lijn.  Deze bussen hebben -voor nietkenners- de uiterlijke kenmerken (emblemen enz) van De Lijn.  De chauffeurs dragen normaal gezien, het Lijnuniform, maar hun bazen zijn niet dezelfde als... yep, 'die' van De Lijn, dus.  Voor mij maakt het allemaal niet veel uit.  Zolang de collega buschauffeur iemand is, die een verantwoordelijkheid weet te dragen, is alles voor mij dik in orde.

    Zondagdienst, wat wil zeggen, dat men op deze lijn onmogelijk de rijtijden kan respecteren.  Maar da's al lang geen nieuws meer, zelfs niet voor de meeste passagiers.  Het eerste deel rijden we dus absoluut niet op tijd.  Vertraging(en) troef.  Het tweede deel, gaat al veel beter.  Het loopt dan ook al tegen 22u, wanneer ik weer opstap.  De man achter het stuur ken ik niet.  Hij draagt geen uniform, dus denk ik dat het een 'nieuwe' is.  Ik groet hem bij het opstappen en als hij me verwonderd aankijkt, leg ik hem -in grote lijnen- uit waarom ik meerij.  Hij lijkt me een sympathieke, vlotte kerel.  Er staat een jongedame bij hem, ze kent hem blijkbaar en maakt een praatje.  Ik ga verder in de bus staan.  De man rijdt met een stijl die mij nogal wild lijkt, maar ik geef nooit opmerkingen daarover.  Het is ook helemaal niet aan mij om daarmee te beginnen.

    Wanneer de jongedame is afgestapt, merk ik dat de chauffeur in z'n spontaniteit de mensen zelf gemakkelijk aanspreekt.  Nogal wat passagiers blijven even vooraan bij hem staan om een praatje te maken.  Soms gaat het over het baby-olifantje en de zoo.  Soms gaat het over sport...  In de bus begint een dame aan te kondigen dat ze zich niet veilig voelt en dat ze blij is dat ik meerij.  Ze voelt zich niet goed met al dat gespuis tegenwoordig.  Ze geeft ook kritiek op de chauffeur en de jongen die bij hem staat te praten.  Ze maakt een politieke draai, door te scanderen voor wie ze zal stemmen, terwijl ze vanuit haar ooghoeken een man, die rustig meerijdt aankijkt.  Even laat ik haar begaan, maar ik vrees dat dit wel eens uit de hand zou kunnen gaan lopen, wanneer ze de boel nog eens eventjes benadrukt.  Zonder racistische termen te gebruiken, laat ze voldoende doorschemeren dat als racisme zou kunnen bestempeld worden.  Ik grijp dus in, voor er onenigheid komt en zeg haar dat dit niet de plaats is om aan politiek te doen.  Ze wil me betrekken, maar ik hap niet.  Ik denk er niet aan, politiek op de bus kan olie op een vuur zijn, niet aan beginnen dus.  De chauffeur en nog iemand die vooraan stond, hebben een deel van het gesprek gehoord.  Wanneer we naderhand aan de eindhalte staan en ik me even naar de chauffeur begeef, wordt er wat over nagepraat.

    Wanneer ik de man vraag of ie nog maar net rijdt, antwoordt hij me dat hij eigenlijk 'koerman' is.  Ik kijk heel verwonderd...  Koerman?  Dat zijn mensen die in de loodsen onderhoudswerk doen aan de vloot.  Vandaar mijn verwonderde blik natuurlijk.  Welja, verklaart hij: Er zijn veel zieken en dus heeft men me gevraagd om te komen rijden.  Ik vraag hem (nogal logisch) of hij vroeger met de bus gereden heeft.  En hij bevestigt natuurlijk.  Ik zeg het hem niet, maar vind het toch raar hoor.  Ik ben maar een heel klein deeltje op de hoogte van het wat en hoe in zo'n groot bedrijf als De Lijn.  Trouwens in elke loods heeft men een andere manier van werken.  In elke entiteit, zijn duidelijke merkbare verschillen.  Maar dit, zou ik niet direct verwachten in gelijk welke entiteit.  Nou ja, ook bij pachters, moeten de diensten verzekerd zijn.  De bussen moeten rijden hé.  Maar nu begrijp ik wel wat ik voelde aan z'n rijstijl...

    25-05-2009 om 11:01 geschreven door xxxamxxx  


    19-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.anders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een heerlijke vakantie, ben ik er willens nillens terug in gevlogen.  Ook al doe je de job graag, vakantie is toch nog net iets leuker, ja toch...  Niettegenstaande, besef ik maar al te goed dat er veel ergere dingen zijn, dan 'mijn' job!

    Men heeft van bovenhand besloten onze manier van werken aan te passen.  Stillekesaan worden we klaargestoomd voor die nieuwe aanpak.  Vandaag mocht ik, samen met een collega, de baan op.  We moesten een belangrijke en vooral zeer drukke as, de hele dag over en weer pendelen om de boel in't oog te houden en de nodige notities te nemen.  Die boel, waar ik het over heb, moet verslagen worden, schrijfwerk is dus een bezigheid die nu meer tijd in beslag neemt.

    M'n collega's waren hiermee begonnen, toen ik op vakantie was.  Ik begon dus met een achterstand en men verwachtte van mijn collega dat ie mij hier en daar wat zou bijsturen, waar nodig.  We reden ook met trams mee.  Eerder begeleidden we enkel op bussen.  Er is wel degelijk een verschil tussen de houding van de passagiers op deze verschillende voertuigen.  Misschien heeft het ook wel te maken met de compactheid van de trams.  Een bus geeft het gevoel, meer ruimte te hebben.  Een tram is ook 'stadser' tegenover een bus. Bussen komen meestal maar tot het centrum van de stad, om dan weer naar de omliggende gemeenten (of nog verder) te rijden.

    Mensen doen hun beklag, of vragen informatie over hoe waar te geraken.  Gewoon, een babbel kan er ook wel eens af.  Maar, nu hebben we veel minder tijd, daar we regelmatig van voertuig moeten verwisselen.  Een man, hij zei dat ie dokter was, was ontevreden omdat ie een tram wilde nemen, die voor het rood stond, en toen hij op de knop om de deur te openen duwde, reed de tram net door.  Hij deed z'n beklag op een zeer sarcastische wijze, redelijk dubbelzinnig, met een hoop verwijzingen en het toepassen van spreuken, die hij (naar mijn bescheiden mening) ofwel heel diep had uitgediept, ofwel ter plaatste had bedacht.  Ik voelde wel wat ie bedoelde, maar het 'lichtje' brandde niet echt, als u begrijpt wat ik bedoel.  Ik reageerde dus blijkbaar ook niet zoals hij liever had gehad en dat liet ie me dan ook maar meteen weten, overlopend met sarcasme.  Toen net op dat moment een voertuig kwam aangereden, waar we met mee moesten, vond ie dat ik me maar al te makkelijk uit de voeten wilde maken en kreeg ik dat lekker op m'n brood.  Maar, eigenlijk is dat typisch.  Ik heb hem in de snelte proberen duidelijk te maken, waarom die tram doorreed en dat er dadelijk een andere zou aan komen.  Hierop kreeg ik een antwoord, dat ik maar besloot snel te vergeten.

    Ondertussen heb ik wel geleerd van me niet dik te maken in opmerkingen, die toch niet van toepassing zijn, of in situaties waar ik zelf toch niet stante pede iets aan kan veranderen.

    Toen wat later een tram in panne stond, op een plaats waar ie zo snel mogelijk moet verwijderd worden, we de chauffeur en de reizigers zo goed mogelijk probeerden te helpen, kregen we alle begrip en goedkeurende knikjes van de mensen om ons heen.  vervelende opmerkingen waren er helemaal niet bij, integendeel.
    Jaaaa, beslist, deze andere aanpak zie ik best zitten.  De dag is voorbij gevlogen!

    19-05-2009 om 22:42 geschreven door xxxamxxx  


    14-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.paasweekeiende
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is duidelijk.  Er komen weer mensen buiten, gebruikmakend van het openbaar vervoer, die dat maar zelden doen.  Hoe kan het anders hé?  Het paasweekeinde was weerkundig perfect.  De boel begint te bloeien en net zoals de vogeltjes die zingen en de zoemende bijtjes, hebben wij mensen ook lentekriebels.  Laat die dan net écht van start gaan met dit verlengde weekeinde.  In en rondom de stad is het een heen en weer geloop van jewelste.  Tijdens zo'n dagen wordt veel meer informatie gevraagd: 'de weg naar...?' of, 'moet jij zo de hele dag op de bus staan...?' en natuurlijk ook gezellig gepraat.  Tussen het drummen door, kan en mag dat wel.

    Af en toe ben ik zelfs letterlijke ondersteuner.  Een oude dame stapt op de bus.  Ze heeft één kruk, die als steun dienst doet.  Ze kijkt enkel voor zich uit, mijdt oogcontact met iedereen, en zoekt gretig naar een plaats die haar zint.  Ik maak me zo dun mogelijk om haar te laten passeren, want ik kan geen stap opzij.  Ik krijg de kruk boven op m'n voet.  Verdorie dàt komt aan, ze steunt er met haar volle gewicht op.  Alvorens ik iets zeg, staat m'n gezicht al in een heuse pijngrimas.  Ik wil die voet graag wegtrekken, maar dan zal ze beslist onderuit gaan, dus doe ik dat maar niet.  Ik zeg haar: 'Pardon madam...  madam...?  Mijne voet... jakkessss'  Maar madam is blijkbaar niet enkel slecht te been, ze hoort ook geen snars.  Ze gaat verder om plaats te nemen.  Iedereen in de omgeving heeft het gezien én gehoord, maar zij...

    Op paasdag zelf zijn er mensen die met me meevoelen omdat ik moet werken.  Raar, dat ze dit bedenken tegenover mij, maar niet tegenover de chauffeur.  Nou ja, 'k begrijp dat wel hoor.  Bussen en trams, net als treinen, rijden immers altijd.  Daar ze met mij even kunnen praten, zet het ook makkelijker aan tot zulke bedenkingen natuurlijk.  Maar ik beklaag me niet, 'k ben het gewend ondertussen.  Ik ben dan weer thuis wanneer anderen werken, zo gaat dat nu eenmaal.  De sfeer is alleszins toch minder stresserend.  Wanneer er wat oponthoud is, wordt er niet direct gezucht, het steekt niet zo nauw.

    Op het werk zelf, komt een collega met z'n handen gevuld met paaseikes binnen.  Een kleine, maar zeer fijne attentie toch, die iedereen weet te appreciëren.  Die kleine dingen merk ik ook op straat, in de bus.  Een jongen van ongeveer 12jaar, stapt op.  Hij komt me spontaan vertellen dat hij z'n abonnement verloren is.  Ik vraag of hij goed overal heeft gezocht en vertel hem welke stappen hij dan maar beter kan ondernemen.  Want als hij zonder vervoersbewijs de bus neemt, kan ie een fikse boete krijgen.  Z'n ouders zullen daar niet mee kunnen lachen, voeg ik er aan toe.  Hij vraagt of hij zonder betalen mag meerijden.  Natuurlijk kan ik dit niet toelaten hé.  Heeft hij niks bij dan, helemaal niks?  Blijkbaar niet.  Hij zegt dat ie dan maar beter afstapt.  Ik beaam het, zeg hem dat ie beter eerst wat geld haalt thuis, om de busrit te betalen.  Een man op de bus heeft blijkbaar de conversatie gevolgd en roept de jongen terug op de bus.  Hij betaalt de rit voor de jongen.  Erg vriendelijk toch!  Wat ik hem uiteraard ook zeg.  De jongen koopt gretig z'n ticket.  De chauffeur heeft het ook allemaal kunnen volgen en glimlacht voldaan.

    Jaaaa... laat die lente nog maar effe duren...

    14-04-2009 om 09:24 geschreven door xxxamxxx  


    09-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat een week
    Gohhh, er is weeral een werkblokje voorbij.  De tijd vliegt enorm, zowel op de werkvloer als daarbuiten.  Al wat wegdromend over m'n nakende vakantie, wil ik graag nog één en ander geordend krijgen.  Toch, er komt nog een begrafenis tussen, waar ik beslist heen moet.  Ook nog een bejaarde-moeder-bezoek, en m'n eigen gezinnetje, inbegrepen de kleinkinderen niet te vergeten.  Ook een vergadering voor m'n werk, (buiten de werkuren, dus op de wreed kostbare weinig vrije tijd, die me nog rest om alles in orde te krijgen) moet ik bijwonen.  De planning was, alles rustig aan te doen, maar niet altijd heb ik alles in de hand.  Steeds weer, geeft me dat de nodige zenuwkriebels, die ik -blijkbaar- mezelf laat overkomen.

    De job op zich mocht ook tellen, mits de paasvakantiedrukte ervoor zorgde dat ik toch telkens moe thuis kwam.  Veel kinderen op de bus natuurlijk, mét ouders, maar blijkbaar niet altijd met de nodige opvoedende ouders.  Ik doe regelmatig aan kortstondige opvoeding.  Het is weer zover, dat moeders mij een 'kwaaie politie' noemen, om hun kinderen schrik aan te jagen.  't Is nochtans niet moeilijk een kind gewoonweg uit te leggen waarom iets niet of wel kan of hoort.  Een moeder met een verstandelijk gehandicapt zoontje van een jaar of vijf (moeilijk te schatten eigenlijk) neemt plaats, midden in de bus.  Jaaaa, juist... daar, waar zich de haltebel, zowel als de alarmbel voor gehandicapten, bevindt.  De kleurrijke knopjes steken het kind de ogen uit en hij wil duwen en blijven duwen.  Tweemaal lukt het, de moeder probeert het kind tegen te houden, maar ze kan hem niet aan, hij vecht, stampt en slaat haar.  Hulpeloos kijkt ze naar mij.  Ik leg m'n hand op z'n schouder.  Even geschrokken valt hij stil.  Ik laat hem duidelijk merken dat belletjespelen niet mag, maar zo vriendelijk mogelijk natuurlijk.  Eventjes stopt het, maar hij kan het ook niet helpen, even later is z'n volle aandacht wéér bij die knopjes.  Dus wijs ik de moeder een plaats verder in de bus, waar geen knopjes staan uit te nodigen voor het kind...  Probleem opgelost, simpel en kordaat.  De moeder knikt glimlachend en kan tenminste rustig de weg verder zetten.  Zo ook de chauffeur.

    Kinderwagens met stapels, hopen, massa's, moeten worden gevouwen tegen de zin van de moeders, en zorgen voor een enorm oponthoud en een nog grotere hoop verwensingen naar mijn adres.  Maar de bus zit altijd vol, het is geven en nemen...  De verwensingen ketsen af, die zijn typisch voor onwetenden of egoïsten.  Ik zeg, dus het moet maar zo...  Zo simpel als bonjour.  Ja hoor, ik neem die authoritaire toon niet zo graag, maar soms is het echt wel nodig.

    Vier jonge pubers stappen op.  Ze zoeken aandacht, nou ze trekken toch aandacht.  Ik laat ze niet te ver gaan en al lachend benader ik hen.  Ik moet niks zeggen, alvorens ik bij hen ben, gaan de voetjes al van de zetel.  Maar ik blijf bij hen, en feliciteer hen met hun juiste reactie.  Ze hebben een pakketje humor bij en willen wat met me dollen.  Oké dan, denk ik hé, ondertussen zijn ze dan weer braaf.  Eén van hen weent theatraal, zeggend dat ie zelfmoord wil plegen.  't Doet raar, ik ken hem tenslotte niet, hoe echt is zoiets hé.  Galgenhumor of realistische ondertoon... vraag ik me af...  Ik zeg met een ernstig gezicht: "Wij moeten eens een praatje maken, jongeman"  Hij geeft zich niet bloot en blijft grappen, dus zeg ik hem dat ie altijd in mijn armen mag uithuilen als ie d'r zin in heeft.  In eerste instantie lijkt hij daarop in te gaan, maar hij besluit het toch maar niet te doen.  De grap gaat verder en wordt richting vriend gestuurd, die ook lekker meedoet.  Eigenlijk zijn ze best toffe kadees.  Wanneer ze afstappen, komt ene me de hand geven en van op straat wuiven ze nog eens na.

    Een klein meisje gaat enkele dagen op kamp.  Opgewonden vertelt ze het zo luid dat iedereen mee luistert.  Mams, laat haar begaan, er is zowiezo toch geen houden aan.  Ook aan mij doet ze ongegeneerd het hele verhaal.  Ik mag de naam en de job van papa weten en waar ze naartoe gaat en voor hoelang en met wie, en wat ze at vanmorgen en naast wie ze wil slapen op kamp...  Het houdt maar niet op.  Maar de mensen kunnen er om lachen.  Toch, de stilte wanneer ze is afgestapt, doet effe goed.

    Ik moet kindjes vragen om niet op de zetels te staan, want moeders vinden dit blijkbaar heel normaal.  Ik moet kindjes vragen om nog effe te wachten met het blikje te openen, tot ze zijn afgestapt, want morsende kindjes in de bus, vind ik maar niks.  Een zestiger ziet me zo bezig en lacht me regelmatig toe.  Naast hem, zit een ietwat jongere man, een late veertiger.  De oudste wenkt me op een gegeven ogenblik.  Ik buig me naar hem toe en hij zegt me in leuk accentjesnederlands: "Mefrou, is tie kleine naasss mij stout, zegg et marr, dan set je'm marr fan te buss"  ... Ik lijk inderdaad met momenten echt een kinderoppas in zo'n bus.  Enfin, in dat geval mag ik me gelukkig achten, dat de meeste kindjes me toch niet bang lijken, integendeel, ze waaien en lachen me toe.  Misschien het overwegen waard om tegen de winter aan, in sinterklaas- of kerstvrouwkledij mee te rijden met de bus...

    Er is een groep moslimmeisje opgestapt.  De begeleiding bestaat uit twee jonge dames en één Belgische jonge man.  Ze zijn blijkbaar moe.  Ze nemen plaats achteraan in de bus, rustig, braaf, helemaal niks op aan te merken.  Tussen de drukte door, kijk ik eventjes naar hen.  Ik geniet van wat ik zie.  Ze zijn zo moe dat de meesten hun hoofd hebben neergevleid op de schouders van hun buurmeisje.  Daar liggen ze, stilletjes, oogjes open, te genieten van de rustige rit.  Het is een prachtig zicht.  Ik kan het niet laten, ik ga het de begeleiders vertellen.  Zij vinden dit wel grappig natuurlijk.  Als ik een fotoapparaatje had bij gehad, dan...  zeker en vast!

    Een ruit van de bus springt zomaar kapot.  We raakten niks, er was geen steenslag, voor zover ik weet, en er werd ook niet met stenen geworpen.  Het is een zijruit achteraan.  Enkel het glas aan de binnenkant is helemaal versplinterd.  Het glas buiten is nog gaaf.  Dus is mijn job ervoor te zorgen dat dicht bij dit raam geen mensen plaats nemen, want er zijn splinters op de zetels gevallen.  We moeten nog naar het eindpunt en dan terug een stukje, alvorens onze bus kan ingeruild worden voor een andere.  Zolang hou ik dus de wacht, telkens maar weer uitleggend waarom men daar niet kan plaats nemen.  Natuurlijk heeft iedereen begrip daarvoor, da's geen probleem.

    En zo gaat het maar door en door...  Toch maar es terug op adem komen, tijdens m'n twee, drukke, vrije dagen, om m'n laatste werkblokje voor m'n vakantie aan te vangen.

    09-04-2009 om 21:27 geschreven door xxxamxxx  


    03-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mollentijd...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag leek iedereen erg goed geluimd.  Hopelijk kunnen vele collega's dit zeggen na hun werkdag.  Ik heb althans genoten van de mensen op de bus.  De meesten hadden zin in een aangename babbel.  Wat wil je?  Een voorbeeldje; Twee dames zitten achteraan in de bus, dicht bij hen zit nog een koppel.  Het wordt wat warmer.  Daar de dakraampjes nog niet open staan, ga ik even achteraan in de bus staan om zowel de geur als de temperatuur met eigen materiaal (lichaam en neus) op te snuiven.  Geurhinder is er gelukkig niet, maar met wat warmer weer, wordt men daar al snel mee geconfronteerd als er niet wordt verlucht.  Het is al redelijk warm, maar ik heb m'n jas nog aan.  Ik merk dat de twee dames, hun vestje hebben uitgetrokken.  Ik vraag dus in het algemeen, of het niet te warm is hier achteraan.  De man van het gezelschap is nogal snel om te antwoorden, dat als ik het warm heb, ik gerust wel wat mag uittrekken.  Ik lach hem toe voor de grap (die dan wel niet origineel is, maar zeker leuk bedoeld) en wil hem nog een antwoordje geven.  Toch, ik zie het gezicht van z'n vrouw en laat het maar wijs...  Maar de twee dames vinden het best oké.  Ze vertellen me dat ze de warmte net gaan opzoeken en naar St Anneke trekken.  We blijven een tijdje gezellig aan de praat.

    Zo gaat het m'n hele werkdag.  Mij hoor je dus zeker en vast niet klagen over vandaag.  Ik voel me bevoorrecht deze job te mogen doen.  Toch wilde ik me vanmorgen gewapend naar het werk begeven.  Omdat ik dàt niet gewend ben, heb ik m'n wapen vergeten.  Spijtig, maar ik kon helaas niet terug naar huis om het op te halen.  Ik zou in dat geval niet tijdig op werk geraakt zijn.  Maar vastbesloten iemand die wél gewapend is, te zoeken en te vinden, begon ik het tweede deel van de dag.  Want...

    Na m'n vroege shift, heb ik nog wat leuks op m'n agenda staan.  IK GA DE PIJP IN.  Dit weekeinde kan men de jaren-geleden-gegraven metropijp, van bij de Singel (nabij Collegelaan) tot Astridplein, bezichtigen.  Na jaren nodeloos niksen, werd er besloten deze ondergrondse in gebruik te gaan nemen.  Ze werd goed onderhouden, zagen we onlangs nog op t.v.  Geen slecht idee dus, want de toename van het verkeer in onze stad, vraagt om creatieve maatregelen, ten voordele van het openbaar vervoer en daardoor wellicht ook voordelig voor menig automobilist.  Vraag me geen bijzonderheden, want ik ben alles behalve de woordvoerder van De Lijn.  Te zijner tijd, zal deze informatie -daar vertrouw ik toch op- op de juiste manier bekend gemaakt worden.

    Vandaag deden we de wandeltocht met collega's en medewerkers van De Lijn.  Alvorens dus in deze pijp af te dalen, en een aantal collega's begroet te hebben, vond ik al makkelijk gewapende mannen.  Hen herkennend aan handen vol statieven en fototoestellen met bijhorende lenzen, heb ik hen gevraagd of iemand mij enkele shoots zou willen bezorgen.  Sympathiek als deze mensen zijn, kreeg ik een 'vanzelfsprekend' als antwoord.  Zo gauw ik kan, zet ik er op m'n blog.

    En dan...  Het  Avontuur!
    Natuurlijk zie je niet veel in zo'n pijp.  Wanden, nog ruw, op de daarvoor voorziene plaatsen de onafgewerkte perrons, hier en daar voorzieningen voor leidingen van alles wat erbij hoort.  Men toonde projecties van de aanleg van deze ondergrondse.  De diepe put op Astridplein, lang geleden.  De manier waarop men het zware materiaal ter plekke bracht.  De werkmannen, die dra zullen kunnen zeggen: 'Hieraan heb ik nog meegebouwd!'  Hen, zie je hardwerkend bezig met hand en kunnen.  Hier en daar sijpelt water, al jaren lang, wat de muren tekent.  Ik kon het niet laten en ging voelen, hoe nat dat water wel is...  dohhhhh...  vies, slijmerig aanvoelend.  Nee, beslist, blijf er maar af, en draag gemakkelijke stapschoenen, als je dit weekeinde ook zin hebt in de pijpwandeling.  Hier en daar vind je straatnamen, zodat je weet waar je juist zit (stapt).  We raadden een keerlus te herkennen, door -hopelijk- de juiste logica te volgen.  Eén ding vond ik spijtig, we moesten raden, want er was niemand aanwezig om uitleg te verschaffen.  Gelukkig hadden, wij, collega's mekaar en enkelen waren blijkbaar redelijk goed op de hoogte van onze metrotunnels die nog niet in gebruik zijn.  Een ervaring rijker zonder spijt, schud ik nog wat pollekes en praat nog effe na, alvorens huiswaarts te keren.

    Blij, met dit mooie weertje het zonlicht terug te zien, besluit ik, dat mij geen mollenbestaan beschoren is...

    03-04-2009 om 00:00 geschreven door xxxamxxx  


    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.file
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik vertrok naar het werk, had ik een vermoeden dat het wellicht wat druk zou worden.  Woensdagnamiddag, mooi weer, de examens waarschijnlijk afgelopen...  Dàt zijn de nodige ingrediënten om de bussen en trams goed gevuld te krijgen.  Op het tracé waar ik vandaag mocht rondtoeren, passeren we het Rivierenhof en ski- en ijspiste,  en het sportpaleis.  We starten centrum Antwerpen, dus zou het eigenlijk naief zijn, geen drukte te verwachten.

    Maar het was er gewoonweg twee maten over...  We konden de drukte niet aan, het mag gezegd (in dit geval, geschreven) worden.  Het verkeer was op sommige plaatsten echt filerijden.  Alhoewel ik beter zou neerzetten, filewachten.  Op een bepaald moment stonden we langer dan 10 minuten aan een halte, voor we daar uiteindelijk stilletjes van konden wegschuiven.  Wanneer we dan 20 meter verder stonden te wachten, wilde een man afstappen.  Ik zei hem toch maar eventjes te wachten tot we aan de volgende halte zouden komen.  Hij vond dat het te lang zou duren en het te warm was.  De dakramen van de bus stonden open, maar de chauffeur heeft dan de airco maar opgezet en die raampjes gesloten.  'k Merkte toch maar op dat we een hele tijd aan een halte hebben stil gestaan, dat ie daar toch had kunnen afstappen.  Maar tja, toen had de brave man er niet aan gedacht.  Typisch natuurlijk, het schiet iemand te binnen en dan moet dat maar meteen zoals ie wil.  Toch deed hij verder niet moeilijk.  Hij had de boodschap begrepen.

    Op die manier kan je natuurlijk geen rijtijden respecteren, wat de meeste mensen wel begrijpen, maar toch enkelen flink uit hun humeur kan brengen.  De chauffeur en ik maken er het beste van.  Wanneer we stilstaan lachen we om onze eigen sarcastische opmerkingen over de situatie.  Wanneer we bijna aan het sportpaleis waren richting stad, moesten we eigenlijk al vertrekken aan de Rooseveltplaats.  Wanneer we een tijd later een verkorte rit konden maken, waren we binnen de kortste keren wederom te laat.

    Onze bus heeft dus de hele namiddag tjokvol gestaan met mensen die langer dan een half uur moesten wachten.  Om één of andere reden was onze voormaat (de bus die voor ons rijdt) niet komen opdagen of weet ik veel.  Bon, eigenlijk heb ik tussen het discussiëren met boze mensen omdat ze de kinderwagen niet wilden opvouwen en daarom niet mee op de bus konden en opmerkingen van andere reizigers, die om futiliteiten ontevreden waren, me nog heel goed geamuseerd.  Waarmee ik bedoel, dat ik een vermoeiende maar aangename werkdag had.  Ik durf toch te stellen dat hetzelfde geldt voor m'n collega, de chauffeur.


    01-04-2009 om 22:49 geschreven door xxxamxxx  


    28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.allegaartje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zit een verzorgde oude heer op de bus.  Rustig kijkt hij naar 'de dingen'.  Wanneer ik redelijk dicht bij hem sta, spreekt hij me aan.  'Goeiemiddag mevrouw...'  Ik groet hem glimlachend.  'Doet u uw job graag?' vraagt hij me zonder omwegen.  Waarop ik vlotjes beaam en toevoeg: 'Tussen de mensen staan, is echt wel leuk'.  Hij knikt en zegt: 'Het is u aan te zien'.  Dìt is een pracht van een compliment, waarvoor ik hem bedank.  Ik ken hem, zonder hem echt te kennen, maar ik zie hem zowat overal in de stad.  Hij is een selfmadekunstenaar-wetenschapper.  Misschien nog het best te vergelijken met Panamarenko, niet qua stijl, maar qua visie.  Toch, spijtig genoeg is het niet het geschikte moment om met hem een babbel te slaan, daar het wat druk wordt.  Misschien, hoop ik toch, een volgende keer...  Maar hij gaf me alleszins een prachtcadeau vandaag!

    Even later is de bus stampvol.  Er vindt een woordenwisseling plaats vooraan in de bus, ik bevind me aan de middendeur.  Daar we aan een halte zijn, de deuren nog open, haast ik me langs het perron naar voren.  Ik merk dat de chauffeur niet betrokken is, de ruzie is tussen twee reizigers.  Ik probeer hen uit mekaar te halen, maar vang in de eerste plaats bot.  Na een tijdje lukt het me toch een ietwat.  Ik stuur de belaagde meer naar achter en ik blijf bij de belager staan.  We rijden verder, maar de ruzie laait weer op.  Ik roer me en haast me om versterking te vragen, want ik wil handgemeen of erger vòòr zijn.  Ik voel het aankomen, dus zet ik me voor de belager en probeer z'n aandacht naar mij te richten.  Bij de volgende halte, hoor ik de sirenes al.  Het goede gevoel van snelle hulp geeft me nieuwe moed.  Even later is alles geklaard.  Niemand over z'n toeren, niemand gekwetst...  Dàt liep toch maar weer goed af.

    Wanneer in de namiddag de jongeren huiswaarts keren van school, zie ik niks dan goedgeluimde, lawaaierige weliswaar, maar onberispelijke scholieren.  Dank u juf -want ik zag u wel hoor- voor het toezicht houden aan de halte.  Verantwoordelijkheid wordt door de juiste personen, op het juiste moment gedragen en dan loopt alles vlotjes ...het weekeinde tegemoet.

    Daarbovenop, schijnt de zon nog eens...

    28-03-2009 om 13:37 geschreven door xxxamxxx  


    25-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.koffiekoeken
    Zondag, vroege dienst...  Rustig dus.
    Ik heb besloten om mijn collega's eens te tracteren.  Moet kunnen, zomaar, omdat ze toffe gasten zijn hé.  'k Loop al een tijdje met het idee rond, maar het is moeilijk, daar we mekaar heel onregelmatig zien.  Zij komen onverwacht òf samen met mij de refter binnen, òf op een heel ander tijdstip.  'k Weet het nooit op voorhand.  Ik besluit op veilig te spelen en vraag het hen in de vroege ochtend.  Ze besluiten om hun etenstijd samen met mij te nemen.  Ik kan door mijn dienst niet zomaar beschikken over het etensuur, zij kunnen dat beter.  Of ze koffiekoeken lusten?  Maar meiske toch, alleen zotten lusten dat niet hé.

    Nou doe ik mezelf wat aan natuurlijk.  De bakkers zijn nog niet open, dus voor m'n dienst begint, kan ik niet effe snel naar de bakker.  Het moet dus tijdens dienst, wat wil zeggen, dat ik wanneer de bus aan de eindhalte de starttijd afwacht, ik snel naar een bakker heel dichtbij zal moeten.  Ik moet eerst een tram nemen naar de busstelplaats om van daaruit mee buiten te rijden.  'k Heb wat respijt, dus is deze tijd geschikt om een bakker te zoeken, te vinden.  Maar, blijkbaar is er nog steeds geen bakker open, volgens m'n collega's die het kunnen weten.  Zij raden me aan te wachten tot de eerste eindhalte, dan zal het nog wel niet druk zijn hoor.

    Aan die eindhalte heeft m'n collega 7 minuten wachttijd.  Ik moet de straat maar oversteken om naar de bakker te gaan, maar o, jee, wat een wachtrij...  Ik haast me er heen, met m'n collega z'n goedvinden.  Hij heeft er nog wat extra wachttijd voor over, belooft hij me.  Maar daar voel ik me niet zo goed bij, hoewel hij het zeer lief bedoelt natuurlijk.  Dàt doe ik hem dus niet aan.  Ik heb in de wachtrij gestaan tot vertrektijd en ben dan zonder koffiekoeken teruggekeerd.

    De moed wordt niet opgegeven, want net voor de eindhalte aan de andere kant, passeren we ook een bakker.  Als ik nu één haltetje voor die eindhalte afstap, haal ik gauw die koffiekoeken en rep me naar de eindhalte om daar terug samen te vertrekken.  Nou, voor ene keer, er zitten maar twee passagiers op de bus, waag ik het er op.  De bus staat voor rood, er is een halte, dus ik ga er af.  Ik loop enkele meters en merk dat die bakker gesloten is.  Ik kijk in een zijstraat waar ik ook een bakker weet, maar ook die is gesloten.  Blooperrrrr...  denk ik bij mezelf, wat heb ik die mannen toch ook weer beloofd hé, het onmogelijke op zondagmorgen blijkbaar.  De bus staat nog steeds voor het rode licht, dus haast ik me weer naar daar, zodat ik dan toch nog mee kan.  M'n collega, net als een dame op de bus, leeft erg met me mee en oppert een broodjeszaak in het centrum van de stad, maar nee, ik heb koffiekoeken beloofd en dàt moet het worden.

    Weer zijn we weg.  We weten nòg een bakker net voor die andere eindhalte.  Alhoewel de Antwerpenaar nu wel wakker is, ga ik nog eens proberen het er op te wagen.  Ik moet dus weer één halte voor de eindhalte afstappen en daar naar de bakker.  Ik blijf de bus dan opwachten aan de eerste halte, wanneer ie terug vertrekt.  Collega duimt alvast voor me.  Hij heeft wel een dikke tien minuten tijdoverschot en er zit geen mens meer op de bus, wanneer ik afstap.  Het mag niet, maar ik zondig voor ene keer (shoot me...) speciaal voor die belofte aan m'n kompanen.  En...  Bingo!!!  Het lukt weliswaar, ik koop een hoop koeken...

    Het lijkt of iedereen het weet, maar er komen wel drie ploegen tegelijk eten, samen met mij.  Die koffiekoeken zijn veel sneller op dan da'k ze gekocht heb... maar ik voel me goed.

    25-03-2009 om 12:44 geschreven door xxxamxxx  


    21-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.druk
    Wat een prachtdag toch.  De zon laat zich niet vermurwen door dreigende wolkenmassa's die wellicht morgen toch hun overwinning zullen zegevieren.  Vandaag, alleszins is zon de baas.  De hemel straalt, de mensen ook, voor zover de gemoedstoestand het toelaat.  De meesten zijn vrij en willen genieten.  Het is immers weer om buiten te komen en dat merk je.  De stad krioelt, mierennest van mensen.  Wachtend voor het verkeerslicht in centrum stad, overzie ik de boel.  Ik denk aan mieren, sleurend met allerhande nuttigheden.  Een wirwar in alle richtingen, behalve naar boven.  Naar beneden wel, richting pre-metro...  Ook auto's halfleeg, halfvol, 't is maar hoe je't bekijkt, staan toeterend mekaar bijna de hel toewensend aan te schuiven en vorderen niet.

    Niets of niemand kan tijdig geraken waar ie heen gaat.  Uiteraard geldt dat ook voor tram en bus.  Maar mij deert het niet.  De chauffeurs doen hun best, meer kunnen ze niet.  De lijn waar ik werk, heeft zo'n problemen dat de chauffeurs geen rusttijden hebben, geen tijd om hun blaas te legen en geen tijd om wat te eten of drinken.  Continue hebben deze mensen hun voeten op het pedaal en moeten met regelmaat geholpen worden door hun dispatcher om toch min of meer het tijdschema te volgen dat volgens de aangehangen roosters moet worden gerespecteerd (nou... moet worden is hier wel heel sterk uitgedrukt).

    Overvolle bussen vervoeren mensen als sardienen in blik.  Ik heb de eer er vrijwillig tussen te staan.  Ik geef richtlijnen wanneer mensen met buggy's, zakken, valiezen opstappen.  Ze gaan niet zomaar om het even waar staan in die bus.  Het moet zo veilig mogelijk en zo makkelijk mogelijk voor iedereen, vandaar mijn bemoeizucht.  Tussendoor vraag ik op indringende wijze om door te schuiven.  Iedereen doet wat ik vraag.  Ongewoon gelukkig maakt het me.  Zo gaat het immers veel vlotter in deze traagheid.

    Af en toe lach ik tevreden mee met sommige mensen die wat grappigs voor hebben, of met kinderen die leuke uitspraken laten weerklinken door het voertuig.  Ik krijg enkele hoestbollen van een passagier.  De man is zeer vriendelijk, spreekt Nederlands met een accent, geen idee vanwaar hij afkomstig zou kunnen zijn.  Maar ik bedank hem voor de heerlijke lekkernij.  De ene anekdote volgt op de andere, teveel om op te noemen, maar ik geniet van zo'n dagen!

    Tevreden maar toch ook wat moe, keer ik naar huis.

    21-03-2009 om 20:26 geschreven door xxxamxxx  




    Over mijzelf
    Ik ben annemie
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen () en mijn beroep is tramchauffeur/begeleider De Lijn Antwerpen.
    Ik ben geboren op 16/07/1958 en ben nu dus 67 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: muziek: wat gitaar betokkelen - lezen - leven!!!.

    Archief per maand
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 02-2015
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2005

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Laatste commentaren
  • Hermelijn (Laurens Van Praet)
        op PretOV
  • Mooi...... (Marc)
        op zondagmiddag op stap
  • Onvriendelijk (Alexander Bloemen)
        op one woman show
  • schuilhuisjes (Maikel)
        op let's go for it
  • snor (Alex)
        op zaterdagochtend
  • chapeau (luc)
        op talen vertalen
  • :-) (Maikel)
        op radio
  • goed bezig! (stijn)
        op probleemlijn
  • 2010! (Maikel)
        op laatste werkdag van't jaar
  • rollenspel (Daniel)
        op brunch 'respect op de lijn'
  • Foto


    Foto

    Blog als favoriet !

    annemiestramblogje

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs