Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-10-2012
imprESSEN : Amber
+ kinderspel qua uitzicht, maar niet qua spelen
+ het spelprincipe is echter vrij éénvoudig en dat weten wij wel te smaken
+ bij een eerste speelbeurt hadden we al erg snel het gevoel dat we fout
speelden, dat we te snel mooie wegen wilden bouwen, maar dit is echt een
blokker/pest/afbraakspel
+ ik vermoed dat er meer tactiek bij komt kijken dan op het eerste zicht
- het is wel wat het is en niet meer dan dat
- als je niet houdt van tegellegspelletjes dan laat je deze ook beter liggen
- ik heb het gevoel dat er vaak een gelijke stand kan optreden
Onze Franse vrienden van Ludonaute kwamen dit jaar in Essen niet op de proppen met een nieuw spel, maar brachten een uitbreiding mee voor hun populaire coöperatief spel "Yggdrasil". Een tijdje geleden kreeg ik van hen de vraag om de spelregels te vertalen en dat hebben we dan ook even snel gedaan, dus bij deze even wat kopieer- en plakwerk zodat u dit ook even kan doornemen.
Al de basisregels voor Yggdrasil blijven gelden wanneer je
met deze uitbreiding speelt behalve de trance en Hel effecten.
In een onzelfzuchtige daad van opoffering kan een god in
trance gaan om de krachten van de andere goden te verhogen. Deze uitbreiding
voegt een nieuwe actie toe aan de oorspronkelijke negen acties. Voor één actie kan de actieve god in of uit een trance gaan.
Draai gewoon je god om naar de andere kant (normaal of trance). De actieve god
kan de trance niet ingaan en verlaten in dezelfde beurt.
Trance :
Zolang een god in trance is, hebben hij en alle andere goden
een nieuwe kracht : de trance-kracht van de god onder trance. Deze kracht kan
door alle goden gebruikt worden, inclusief diegene onder trance. De god in trance verliest echter zn normale kracht en
bovendien kan deze god ook geen actie ondernemen in Asgard, met andere woorden,
een god in trance kan geen van de zes vijanden aanvallen.
Hel :
De viking-fiches die Hel uit de zakjes haalt, worden niet in
de dodenwereld geplaatst, maar permanent uit het spel verwijderd. De goden
kunnen dus geen beroep meer doen op hen tijdens het spel.
Persoonlijke
krachtTrance
kracht
Odin
In het begin van zn beurt, trekt Odin 2 vijandkaarten ipv één, kiest
er één om uit te spelen en plaatst de andere onderaan de trekstapel.
Wanneer de goden in het ijskasteel een reus verslaan, leggen ze één
reus naar keuze af, dit kan zowel één in het spel zijn als één die nog in de
stapel zit.
Thor
Thor heeft een permanente bonus van +1 op elk gevecht.
De strijdkrachtvan alle
reuzen wordt gereduceerd met 1.
Frey
Frey kan 4 acties uitvoeren in zijn beurt (ipv 3), maar ze moeten nog
steeds verschillend zijn.
De goden voeren alle effecten uit in het heilige land tot en met de
plaats waar de Vanir gekomen is. Nadien wordt hij terug op de eerste plaats
van het spoor gezet.
Freyja
Freyja kan 2 van haar 3 acties in dezelfde wereld uitvoeren. Ze kan
tijdens één beurt zowel in en uit trance gaan.
Wanneer de goden vechten en Vikingen gebruiken, wordt de helft van de
gebruikte Vikingen (afgerond naar onder) in het dodenrijk geplaatst, de andere
helft wordt aan Freyja gegeven.
Tyr
Tyr kan de dobbelsteen twee keer gooien en één van de resultaten
kiezen.
Wanneer de goden vechten, leggen ze geen Vikingen af tot na de
dobbelsteenrol.
Heimdall
Heimdall mag vier fiches ipv drie trekken als hij op zoek gaat naar
zielen in Midgard.
Al de goden (inclusief Heimdall) hebben nu Heimdall zn normale
kracht als trance-kracht.
Frigg
Wanneer Frigg op zoek gaat naar zielen in Midgard, plaatst ze alle
vuurreuzen in het rijkdom van vuur.
Wanneer de goden in het koninkrijk van vuur zijn verwijderen ze 5
vuurreuzen uit het zakje naar keuze. Indien er minder dan 5 vuurreuzen
aanwezig zijn, worden alle resterende verwijderd.
Vidar
In een gevecht telt elke elf die Vidar speelt voor de dobbelsteenrol
voor 2 elfen.
Wanneer de goden in de elfenwereld zijn, kunnen ze één elf afleggen
en 4 Vikingen uit het dodenrijk nemen ipv 1 elf te nemen.
Magni
De Viking die Magni gebruikt in een gevecht worden in een zak naar
keuze geplaatst ipv in het dodenrijk.
Wanneer de actieve god aan het vechten is, mag een andere god hem
helpen door een aantal elfen, Vikingen of een combinatie van beiden aan te
bieden.
Sif
Sif kan drie keer de dwergensmidse gebruiken voor 1 actie.
Al de bonussen van de artefacten stijgen met 1.
Njord
Wanneer Njord op zoek gaat naar zielen in Midgard, mag hij de fiches
uit de zak kiezen ipv ze te trekken.
Wanneer de goden zielen zoeken in Midgard, kunnen ze de Valkyrie
negeren en fiches nemen uit een zakje naar keuze (met uitzondering van het
verzonken eiland)
Idunn
Wanneer Idunn een vijandkaart trekt, wordt het effect ervan
gerudeceerd met 1 (Fenrir met 0 bliksemschichten wordt automatisch gekalmeerd
met één actie).
In het begin van de beurt van elke god, gooit de speler een
dobbelsteen. Indien het resultaat wit of blauw is, krijgt de god 1 extra
actie gedurende deze beurt.
U merkt dus dat deze mini-uitbreiding, want dat is het toch wel, met slechts enkele godenkaarten in één plastic zakje een beetje toevoegt aan het basisspel, maar of het nu effectief een meerwaarde is of niet, laat ik in het midden. Het voegt in ieder geval weer een extra dimensie toe aan het spel, dat sowieso al moeilijk te winnen is.
Indien u de blog volgt, is er weinig nieuws in onze nieuwsbrief, maar bij deze toch nog even een uitnodiging voor nu vrijdag 2 november. Gelieve het spel(len) die u wil spelen zeker aan te vragen, zodat we ze zeker bij hebben!!! Klik op de afbeelding om te vergroten.
+ deductie die voor mijn bescheiden hersenen nog kan
+ gedaan met stomme vragen stellen, strak en snel spelverloop
+ een speelsessie is op klein halfuur afgerond
+ het inzetten van de biedfiches is een echt pokerspel
+materiaal is prima in orde en in dezelfde sfeer als Mr. Jack
+ je moet geen vragen gaan stellen, dus je maakt je niet meer belachelijk met
dubbelgestelde vragen of vragen waarop je het antwoord zou moeten weten, die je
tegenstrevers al een uurtje geleden hadden achterhaald en die je daarom honend
zitten weg te lachen
-het is weinig waarschijnlijk, maar het spel kan na
welgeteld 10 seconden zijn afgelopen, als je onmiddellijk de juiste combinatie
samenstelt
- voor de echte Cluedoliefhebbers is dit misschien een beetje te licht
Ik moet u eerlijk bekennen dat ik dit spel niet kende vooraleer ik naar Essen vertrok. Het was de vertegenwoordiger van AEG die me het spel in de handen duwde toen ik aan de stand passeerde. En ik moet eerlijk bekennen dat na het lezen van de spelregels mijn interesse in dit spel best wel gegroeid is. Een topper is het volgens mijn eerste aanvoelen niet, maar er zou best wel eens een aardig kaartspelletje in deze doos kunnen zitten.
Guildhall bestaat uit 120 kaarten, zijnde 4 sets van 6 karakters in de vijf kleuren. Daarnaast zijn er nog 30 puntenkaarten en 52 puntenfiches. That's it! In het midden van de tafel worden vijf puntenkaarten opengelegd. Elke speler krijgt 9 karakterkaarten en mag door een eenvoudig draftsysteem, zijnde x aantal kaarten afleggen en x aantal kaarten bijtrekken z'n hand verbeteren. Daarna legt hij drie kaarten rechts voor zich af, dit is z'n Guildhall. Als alle spelers dit hebben gedaan, kan het spel beginnen.
In een beurt voert een speler steeds 2 acties uit. Hij heeft de keuze tussen : - 1 kaart spelen en de bijhorende actie uitvoeren - Een aantal handkaarten afleggen en bijtrekken tot zes handkaarten - 1 puntenkaart kopen
Als je een kaart wenst te spelen, is er maar één restrictie, dezelfde kaart mag nog niet in je guildhall liggen. Er mogen al wel dezelfde karakters liggen, maar niet in dezelfde kleur. Je voert de actie van het karakter uit (zie later) en legt de kaart af in je guildhall. Je legt dezelfde karakters (van verschillende kleur natuurlijk) bovenop elkaar zodat je een rijtje vormt. Je kan overigens ook maar één keer een karakter spelen in een beurt. Kies je als tweede actie weer voor een kaart spelen, moet het een ander karakter zijn.
Je legt kaarten af zoveel je wil en trekt kaarten bij tot zes. In principe heb je dus maximum zes kaarten in handen, ook al is er geen handkaartenlimiet. Je kan door bepaalde acties er meer op handen hebben.
Als je een compleet hoofdstuk hebt verzameld, dwz alle karakters van één soort in alle kleuren, kan je deze inruilen voor één van de openliggende puntenkaarten op tafel. Je neemt deze kaart, voert de eventueel bijhorende extra actie uit en legt een nieuwe kaart open in de rij op tafel. Als je een compleet hoofdstuk kan vormen, leg je de karakterkaarten onmiddellijk ondersteboven. Men kan ze nu niet meer komen ruilen, stelen, ... Je mag maximaal 3 volledige hoofdstukken hebben liggen.
Wanneer je je twee acties hebt uitgevoerd, controleer je of je 20 punten hebt in totaal. Is dit het geval, win je het spel. Zo niet, dan komt de volgende speler aan de beurt.
De karakters : hun mogelijkheden hangen af van het aantal dat je er in je eigen guildhall hebt liggen. 1) Moordenaar : leg kaarten van tegelspelers hun guildhall af 2) Boer : verdien overwinningspunten (fiches) 3) Geschiedkundige : plaats kaarten van de aflegstapel in je guildhall 4) Handelaar : wissel kaarten van jouw guildhall met die van een andere speler 5) Danser : trek een aantal kaarten gelijk aan het aantal dansers en voer een nieuwe actie uit 6) Wever : wissel kaarten tussen je hand en je guildhall
Puntenkaarten : 2 punten : plaats een hoofdstuk van een andere speler in je guildhall 3 punten : wissel één van je kaarten uit je guildhall met twee kaarten van een andere speler z'n guildhall; plaats een aantal kaarten vanuit je hand in je guildhall 4 punten : trek vijf kaarten; plaats één kaart van een tegenspeler z'n guildhall in jouw guildhall; voer een andere actie uit 7 punten : voer twee extra acties uit
"Cluedo meets Mastermind", zo zou je deze nieuwe Martin Wallace kunnen omschrijven. Iets te kort door de bocht misschien, maar de basisprincipes van beide spellen zitten er netjes in verweven.
Het spel bestaat uit drie mini-games. In elke mini-game gaan de spelers op zoek naar de handkaarten van hun rechterbuurman. Deze kaarten omvatten een verdachte, een misdaad en een locatie. De speler die als eerste de drie aspecten kan achterhalen scoort de hoogste punten. De strijd gaat door tot alle spelers, behalve één het antwoord heeft gevonden, maar wie later komt, scoort uiteraard minder punten. Wie na drie mini-games het meeste punten heeft, wint dit atypische Treefrog-spel.
In een speelbeurt heeft de speler de keuze uit drie mogelijke acties : - speel een onderzoeker - kies een bewijskaart - tracht een zaak op te lossen
Een onderzoeker plaats je op het speelbord bij een bepaalde locatie. Op deze locatie liggen er steeds enkele aanwijzingen (losse tegels, dus elk spel anders) in de vorm van een verdachte, een locatie en een misdaad. Indien de kaarten van je rechterbuurman overéénkomen met één van deze aanwijzingen, legt hij één fiche per overéénkomst van jou op die plaats. Hij plaatst ook een blokje voor elke overeenkomst die bij de aangrenzende plaatsen ligt. Op deze manier kom je hopelijk al héél wat te weten over z'n kaarten. Dit principe kan je dus perfect vergelijken met het Mastermind-principe.
Een bewijskaart kies je uit de lijst van negen openliggende kaarten. Deze kaarten omvatten ook weer daders, locaties en misdaden. Indien de kaart overéénkomt met de kaarten in de hand van de buurman, legt hij wederom een schijfje op de bewuste tegel. Indien op het speelbord op de plaats van de tegel die overeenkomt met de gekozen kaart in de naburige plaatsen overeenkomsten zijn, plaatst hij weer blokjes.
Indien je voldoende bewijzen hebt verzameld of een gokje wil wagen, neem je de drie zwarte fiches en duidt je een dader, locatie en misdaad aan. Als dit klopt krijg je punten, afhankelijk van de plaats. Ben je de eerste die erin slaagt, krijg je 7 punten, de tweede krijgt 5, de derde nog 3. Indien je in éénzelfde ronde kunt raden, krijgen beide spelers wel hetzelfde puntenaantal. Bij een fout moet je je fiche op het boetespoor één plaats verzetten en is je beurt over.
Indien er tijdens het spel valse of verkeerde informatie wordt gegeven, wordt de bewuste valsspeler gestraft en krijgt hij sowieso 0 punten, het slachtoffer krijgt sowieso 7 punten, dus let op dat je geen foutjes maakt.
De speler die na drie zulke ronden het meeste punten heeft weten te verzamelen, wint het spel.
Conclusie : het feit dat iedereen op zoek moet gaan naar een andere combinatie maakt tot spel toch wel erg speciaal. Persoonlijk ben ik erg slecht in dit soort deductiespellen, maar ik hoop het toch enkele keren op tafel te krijgen de komende weken. Al is het maar om het gevoel te krijgen dat ik er toch wat zicht op heb.
+ thematisch zit het wel snor, sfeervol + zeer vlotte gameplay + gewoon leuk om te spelen met de juiste groep mensen + een mes in de rug planten is hier op z'n plaats + een spel dat goed tot z'n recht komt met meerdere spelers + relatief snel gespeeld
- een spel dat niet zo goed tot z'n recht komt met minder spelers (3, zelfs 4) - miniatuurtjes had fijn geweest - het omvat nu ook niet héél erg veel - geluksfactor is redelijk hoog (maar mij stoort dit niet in dit genre spel) - de auteur kan erg slecht "tekenen"
Op de folie van dit spel plakte een sticker met daarop de naam van de auteur en tussen aanhalingstekens "één van de auteurs van Risk". Dit kon dus zowel positief als erg negatief uitpakken. Persoonlijk kan ik liefhebbers van Risk een beetje geruststellen. Rome & Carthage is een oorlogsspel. Het concept van Risk is zo goed als volledig behouden gebleven. U zal een beweging uitvoeren en een potje rommelen om de steden waar u terechtkomt. Het belangrijkste verschil is dat u in teams gaat spelen, met z'n twee tegen twee of alleen (je speelt dan met twee volkeren) tegen twee, of één tegen één waarbij beide spelers twee volkeren onder hun hoede nemen.
U krijgt echter geen vooropgesteld doelkaartje in dit spel. U wint het spel als u de hoofdsteden van de tegenstand een volledige ronde kan innemen of wanneer u de tegenstand volledig van het bord veegt. Het spel bestaat uit één speelbord, 52 kaarten van verschillende waarden , 2 speciale kaarten voor elk team en 7 troepen per speler. De troepen zijn kartonnen fiches die in zo'n staandertje dienen geplaatst te worden. Ik dacht dat dit speelmateriaal stilaan uit de mode was, maar blijkbaar is het er terug (ook bij City of horror was dit al het geval). Persoonlijk hadden we in beide gevallen liever miniaturen gezien, maar dit drijft de prijs natuurlijk aanzienlijk de hoogte in. De spelers starten met een aantal kaarten afhankelijk de teamsamenstellingen.
In de eerste twee ronden van het spel plaatsen de spelers om beurten hun legers, eerste vier en nadien nog eens drie. De legers bestaan uit 3 infanterie, 2 galleien, 1 strijdwagen en 1 olifant. Vanaf ronde 3 kan het spel dan echt beginnen. Een speelbeurt wordt opgedeeld in 4 stappen : - een kaart trekken en toevoegen aan je hand - een speciale kaart spelen is optioneel : deze kaarten liggen voor de speler en kunnen éénmalig in het spel gebruikt worden. De ene kaart vernietigt alle legers die hun hoofdstad bezetten (kwestie van het spel wat te rekken zeker), met de andere kaart kan u vijandige legers één beweging terugdringen (kwestie van het spel wat te rekken zeker) - bewegen van 1 leger of 2 infanterie : de spelers voeren één bewegingsactie uit : * olifant : op het land naar een aangrenzende stad * gallei : op zee, langs de kust naar een aangrenzende stad * infanterie : op het land naar een aangrenzende stad (je mag er 2 verplaatsen) * strijdwagen : op het land naar een aangrenzende stad of nog ééntje verder Bovendien kan je kaarten spelen met een totale waarde van minstens 3 om nog een extra beweging uit te voeren - vechten : elke speler speelt twee kaarten, draai open en de sterkste wint. De gespeelde kaarten worden afgelegd, behalve de nullen die terug op handen worden genomen. * olifant : verdubbelt de waarde van de hoogste kaart * strijdwagen : verdubbelt de waarde van de laagste kaart In geval van gelijke stand spelen de spelers nog een kaart, enz. tot er een speler wint. Indien beide spelers voor een waarde nul spelen, eindigt het spel en gaat de aanvaller terug naar z'n vorige stad. Wanneer een speler een "1 en 1" of een "0 en 2" speelt, mag hij de kaarten van de tegenstrever bekijken en eventueel nog 2 kaarten extra uitspelen. Vanaf het moment dat een hoofdstad is ingenomen, kan de speler van die hoofdstad nog slechts één kaart spelen.
Dit spel zou wel eens één van de enige kunnen zijn dat kastruimte inneemt die ik liever niet af geef! Maar liefhebbers van het genre kunnen het spel zeker een keertje komen proberen.
+ we hebben het spel in Essen gewonnen door gewoon hun verstopte bom te vinden + de verpakking is zeker origineel te nemen en nodigt zeker uit om het vast te nemen tussen een hele hoop spellen + je voelt dat er potentieel wel een leuk spel in zit, zeker als je de kaarten een beetje kent
- de spelregels waren op het eerste zicht nogal verwarrend, vooral omdat de kaarten uitsluitsel moeten brengen voor vele zaken - het is niet echt slecht, maar echt warm word ik er niet van - kwestie van persoonlijke smaak, maar de artwork is nogal donker naar mijn bescheiden mening - na een dagje Essen was de witte tekst op de pikzwarte achtergrond goed om een aanval van migraine te krijgen - omdat je de kaarten bij een eerste potje natuurlijk niet kent, heb je echt geen idee wat je moet aanvangen met die bom - jammer dat de verpakking enkel de verpakking is, de spelregels spreken over het doorgeven van de bom, maar dit zijn slechts een stapeltje kaarten, waarom deze dan niet in verwerken in die "echte" bom?
Over deze nieuwe Alea is al héél wat te doen geweest en is er al veel gezegd en geschreven. Twee redenen hiervoor! Ten eerste omdat het spel reeds werd aangekondigd op de Spielwarenmesse in Nürnberg in februari, dus er is al héél wat tijd overheen gegaan vooraleer hij op de markt is verschenen. Ten tweede de reden waarom het zo lang heeft geduurd. Ze vonden niet het correcte materiaal! In dit geval stiften en uitwisbare speelborden ... als u dit leest, fronst u waarschijnlijk al uw wenkbrauwen, net zoals wij dat ook deden een dik half jaar geleden.
Dit brengt ons onmiddellijk bij de troef, maar ook grootste minpunt van het spel. U krijgt hier van Alea iets origineels, u heeft hoogstwaarschijnlijk nog nooit met een stift over één van uw speelborden gegaan (hoop ik toch), wel u gaat er hier zelfs plezier aan beleven om dat te mogen doen. Hoe de kwaliteit en levensduur van de stiften is, weet ik niet. De speelborden zien er wel gaaf uit en men belooft dat ze makkelijk wissen met een droog doekje. Natuurlijk moet je dat dan wel ergens bij de hand hebben als je het spel speelt. Nu ik het spel in mijn handen heb gehad, ben ik in ieder geval al minder sceptisch dan in februari. Dit zou echt wel eens een erg leuk spel kunnen zijn. (hopelijk binnenkort meer info daaromtrent in een imprESSEN)
Saint malo werd aangekondigd als een 2/10 op de Alea moeilijkheidsgraad en dat lijkt me een redelijk goed gekozen score. Mij doet het allemaal in eerste instantie wat denken aan Roll through the ages. Ook in dit spel gaat u met dobbelstenen gooien, maximaal 3 keer en scoort u hetgeen dat u allemaal gooide. Op de dobbelstenen staan piraten, kisten, hoofden, kruisen, muren en hout afgebeeld. U mag na een gooi zoveel dobbelstenen opzij leggen als u wil, maar piraten moet u opzij leggen.
Bij het scoren van de dobbelstenen kiest u slechts één soort die zal worden gebruikt, dus u probeert waarschijnlijk zoveel mogelijk hetzelfde te gooien (in de meeste gevallen). Piraten worden op het algemene bord aangeduid en bij een bepaald aantal (afh. aantal spelers) zal er een piratenaanval uitgevoerd worden op het speelbord van alle spelers. Het is te hopen dat u op dat moment paraat bent om u te verdedigen. Enkele kleine regeltjes bij het scoren : - u hoeft niet al u gegooide resultaten te gebruiken - u mag een resultaat niet opsplitsen in twee delen - u dient steeds te tekenen op een vrije plaats, eens bezet kan het niet meer veranderd worden - op de buitenste (donkere) rand (20 vakken) van je speelbord kan je alles tekenen, op de binnenste 25 vakken kan alles behalve muren komen
De symbolen van de dobbelsteen en hun acties : 1) Hout : u tekent het aantal gegooide hout bij in uw voorraad, dit kost u wel 2 munten die u afkruist in uw bank 2) Kisten : teken een kist per gerolde kist op uw speelbord, ze dienen orthogonaal aan elkaar te grenzen, ze mogen naast eerder geplaatste kisten gezet worden, maar ook ergens totaal anders 3) Muren : teken een muur voor elke gerolde muur op de buitenste rand van je speelbord. Als je twee hoeken met elkaar verbindt door muren, krijg je een bonus (2 geld, 3 punten, 1-3 personen). Bovendien gaat ook je verdedigingswaarde omhoog met twee punten. 4) Kruisen : teken één kerk op je bord en noteer het nummer in de kerk gelijk aan het aantal gegooide kruisen (of minder!). Hoe groter de kerk, hoe meer punten, maar ze telt enkel als er van elke lagere waarde een kerk aanwezig is. Kerken mogen eender waar op het bord. De punten scoor je op het einde van het spel 5) Hoofden : afhankelijk van het gegooide hoofden kan je bepaalde personen in het spel brengen, die elk hun eigenschap hebben - 1 hoofd : burger = onmiddellijk 1 punt - 2 hoofden : soldaat of priester = respectievelijk 1 defensiepunt of 1 punt voor elke aangrenzende kerk aan de priester - 3 hoofden : architect of handelaar = respectievelijk 1-3 huizen bouwen voor 1-3 hout aan de architect (diagonaal en orthogonaal), de huizen moeten aan elkaar grenzen en brengen 3-6-9 punten op. De handelaar scoort 1 goudstuk voor elke kist die aan hem grenst (diagonaal en orthogonaal). - 4 hoofden : jongleur = 2 punten voor elk "type" persoon dat aan hem grenst - 5 hoofden : edele = onmiddellijk 7 punten
6) Piraten : afkruisen op het algemene bord, is de rij vol volgt er een aanval. Is je defensie sterker of gelijk aan de kracht van de piraten (aangegeven op het algemene bord) gebeurt er niets. Is dit niet het geval, dan kruis je één van je kanonnen op je bord af. Dit zijn 5 strafpunten op het einde van het spel.
Zo gauw een speler z'n bord heeft volgetekend, wordt de lopende ronde uitgespeeld en de punten geteld : - 5 punten voor elke speler die z'n bord helemaal vulde - 1 punt voor elke 2 goud die je nog hebt - 1 punt voor elk stuk hout die je nog hebt - scores voor de kerken (afh. aantal en waarde, tussen 1 en 20 punten) - per afgekruist kanon - 5 punten
+ mooi materiaal, vlotte gameplay + confrontatie tussen de twee spelers is hard (vergelijkbare spanning als bij Mr. Jack) + je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel
- de spelregels zijn duidelijk, maar die kleine nota's die ze hier en daar hebben tussengeplaatst, daar gaat u misschien toch eens tegen zondigen - het is geen slecht spel, maar Mr. Jack is véél beter - je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel - het lijkt wel of deze doosjes (net als Drako), de easyplay-reeks zijn van Rebel. Ze zijn goed, degelijk, ... maar dat is het dan.
Toen ik de artwork van dit spel zag, kreeg ik een groot "King of Tokyo"-gevoel. En eigenlijk is het opzet van de spellen wel wat gelijklopend. Pas op, dit is een kaartspel, waar King of Tokyo een dobbelspel is. En ook het spelverloop is zeker niet hetzelfde, maar het algemeen gevoel is er bij mij zeker wel. U probeert zo veel mogelijk punten te scoren door uw kaarten aan de juiste locaties uit te spelen. Het unieke aan dit spel is dat je met twee verschillende partijen gaat spelen. Zo zijn er in het basisspel al acht partijen voorzien : aliëns, dinosaurussen, ninja's, piraten, robotten, tovenaars, zombies en boeven. (Of deze termen volledig correct vertaald zijn, laat ik nog in het midden). Aan het begin van het spel kies je twee partijen, neemt de kaarten van beiden en schudt ze door elkaar. Zo krijg je altijd nieuwe, interessante combinaties. Zeg nu zelf, wie wil er nu niet met Dinosaurus-zombies spelen?
Het spelconcept is er ééntje dat we de laatste tijd vaak (misschien al te vaak) tegenkomen. Revolver, The Convoy, Slavika, Dragon's gold en nu dus ook Smash up. U plaatst uw kaarten aan de centraal gelegen basiskaarten. Zo gauw het breekpunt van de basiskaart is bereikt, wordt de locatie gewaardeerd en scoren de 1ste, 2de en 3de best vertegenwoordigde spelers er punten.
Heel concreet ziet dat er als volgt uit. Je plaatst locatiekaarten in het midden van de tafel gelijk aan het aantal spelers plus 1. Elke speler start met vijf handkaarten (uit z'n eigen deck natuurlijk). Als je aan de beurt bent, doorloop je de volgende stappen :
1. Uitvoeren van de eigenschappen aan het begin van de beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit.
2. Speel kaarten : in een beurt mag je één personage en één actiekaart spelen (dit zijn overigens de twee soorten kaarten die in een deck zitten). Het personage speel je aan jouw kant van een locatiekaart. De actiekaarten wordt uitgespeeld, uitgevoerd en afgelegd (tenzij anders vermeld op de kaart)
3. Kijk na of er een locatie dient gescoord te worden : op de locaties staat aangegeven wat het breekpunt van de locatie is. Als het totaal van de aangelegde personageskaarten gelijk of hoger is dan dit punt, wordt de locatie gescoord. De speler wiens personages het meeste kracht hebben, scoort de punten voor de eerste plaats, de tweede de tweede plaats, ... Bij gelijke stand krijgen alle spelers de punten, maar vervalt de volgende rang.
4. Trek 2 nieuwe kaarten van je deck : de handkaartenlimiet is 10, dus na het trekken leg je een eventueel te veel af. Is de trekstapel opgebruikt, schud je de aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel.
5. Uitvoeren van de eigenschappen aan het einde van je beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit.
Zo gauw iemand 15 punten heeft behaald en iedereen heeft z'n beurt gespeeld, wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wordt er nog een ronde gespeeld tot er een verschil is.
Het feit dat Pegasus dit spel heeft opgepikt om de duitstalige versie op de markt te brengen, zegt waarschijnlijk al voldoende. Er zullen ongetwijfeld ook veel uitbreidingen verschijnen met daarin nieuwe partijen. De mogelijkheden lijken eigenlijk weer eindeloos. Ik denk dat dit een zeer leuk, luchtig en ludiek tussendoortje kan zijn dat mits een klein beetje parate kennis van het Engels in elke clubkast thuishoort.
+ gewoon een erg leuk, eenvoudig, tof spelletje + er komen veel Revolver kopies uit de laatste tijd, maar deze is in z'n eenvoud eigenlijk het beste + de leuke miniatuurtjes maken het wel erg tof + de kaarten zijn functioneel, symboliek duidelijk en niet te overladen + u heeft twee acties : kaarten trekken of kaartje spelen, wij houden hiervan + weer een asymmetrisch spel dat vlot speelt
- winnen met de dwergen is niet evident, we hebben niet het gevoel dat het spel uit balans is, maar het is in ieder geval een serieuze uitdaging om de draak te verslaan - het is leuk, eenvoudig en duidelijk ... maar ook niet direct meer dan dat. Gaat u dit spel blijven spelen?
+ uniek systeem met de kaartjes, u zal eens een fout maken bij het trekken van de kaarten + neen, u mag niet naar u eigen kaarten kijken, enkel naar die van de anderen + er is spanning, u wil zo veel hints geven aan uw medespelers, maar u mag niet + het is zeker niet eenvoudig om een legendarisch vuurwerk af te steken + na één potje volgde onmiddellijk een tweede, dat voorspelt al veel goeds + dit is echt wel een coöperatief spel, u moet elkaar helpen, anders geraak je geen meter verder + coöp zonder dat er een speler alles in de hand neemt, u mag toch enkel iets zeggen in uw eigen beurt
- we moeten het spel nu ook niet te hard bewieroken, het is en blijft een kaartspelletje - 't is kwestie van smaak, maar het thema op zich en de artwork van de kaartjes laat me dan weer eerder koud - frustrerend dat wanneer je een kaart blind gaat afwerken u toch meestal de foute trekt blijkbaar
In het spel "Amber" neem je de rol aan van een baron die vanuit z'n kasteeltje op zoek gaat naar het kostbare amber dat in de streek te vinden is. Je zal proberen om een bezoekje te brengen aan de omliggende dorpen en de kastelen van de concurrenten om het goedje te pakken te krijgen en te verhandelen. Zo staat het in het kort beschreven in de spelregels. Eigenlijk is dit al een beetje fout, want dit spel heeft totaal niets te maken met onderhandelen of handel drijven.
Dit spel past in de reeks Drako, Basilica, ... zowel qua moeilijkheidsgraad als type doos. De lichtere spellen van Rebel dus! Persoonlijk denk ik dat dit spel wel eens een verrassing zou kunnen zijn tussen al dat geweld dat op ons afkwam. Eenvoud, simpel spelverloop, maar toch voldoende diepgang voor een spel van dit kaliber. In de spelregels staan verschillende startopstellingen afgebeeld voor een verschillend aantal spelers. Het is aan te raden om deze in het begin zeker nauwkeurig op te volgen, later is eigen inbreng misschien mogelijk. Het gaat enkel om de startplaats van de spelers en de plaatsen waar de dorpen gelegen zijn. Op elk dorp en elk kasteel wordt er nog een muntje gelegd en je bent klaar om te beginnen.
Een speler krijgt tenslotte zes tegels op handen en dan kan er een Carcassonne-gewijs spel beginnen. Een tegeltje leggen, eventueel scoren en een tegeltje bij op handen nemen. De tegels tonen enkel wegen in dit spel (met enkele kleine variaties). Je dient te beginnen bouwen vanuit je eigen kasteel en bouwt je weg uit tot je andere dorpen of kastelen weet te bereiken. Uiteraard is het toegestaan om op de wegen van andere spelers aan te sluiten. Bots je toevallig met je eigen weg op een andere weg, zodat de tegel niet netjes past, dan kan je een rondpunt of een brug spelen als je die in handen hebt. Dit is de enige mogelijkheid om 2 tegels in een beurt te spelen. Bereik je als eerste een dorp of kasteel van een tegelspeler, door een ononderbroken weg te maken van je kasteel naar dit dorp of kasteel, dan incasseer je de munt die erbij ligt. Er zitten ook tegels bij met moerasgrond, deze tegels kan je gebruiken als een obstakel om wegen af te sluiten. Let wel, de legregels blijven identiek. Je moet aan je eigen weg aanbouwen, dus je kan enkel voorkomen dat anderen op jouw weg aansluiten. Tenslotte heeft elke speler nog een fiche met een schop. Eénmaal in het spel kan je deze inzetten om een tegel van het speelbord te verwijderen. Dit mag ook enkel als je op dat moment naast deze locatie staat. De locatie die leeg wordt gemaakt, kan later gewoon terug opgevuld worden.
Indien je in het uitzonderlijke geval terechtkomt dat je niet kan spelen, dan leg je één munt af (indien je die hebt) en één tegel en trek je een nieuwe. Je beurt is dan onmiddellijk over.Zo gauw een speler erin slaagt om alle dorpen en andere kastelen met z'n kasteel te verbinden eindigt het spel en wint deze speler. Indien niemand hierin slaagt, eindigt het spel als alle tegels van de trekstapels zijn opgebruikt en de spelers nog maximum 3 tegels in hun handen hebben. De spelers krijgen dan 1 punt per verzamelde munt, 1 punt voor elk dorp waaraan ze vasthangen en 2 punten voor elk kasteel waarin ze hangen.
Alcatraz - the scapegoat : maximum security (Kuznia Gier)
Het spel "Alcatraz - the scapegoat" heeft op z'n minst stof doen opwaaien. Je bent voor- of tegenstander van dit spel. Wij hebben het spel zeker goed ontvangen vorig jaar en aangezien we onszelf toch totaal niet serieus nemen, was elke speelsessie erg leuk. We mogen echter ook niet blind zijn voor kleine haperingen en tekortkomingen in het spelsysteem en zijn dan ook erg blij dat de mensen van Kuznia Gier met deze uitbreiding op de proppen komen. Of er effectief iets veranderd, zullen we pas echt weten na enkele speelbeurten, maar na het lezen van de spelregels kan ik u toch wel zeggen dat het er veelbelovend uitziet. De kritiek die tegenstanders op het spel hebben, wordt door enkele kleine aanpassingen netjes opzij gezet.
Wat mag u van deze uitbreiding verwachten?
Ten eerste kan ik u al melden dat het spel prima bij in de basisdoos past, dus u hoeft geen extra ruimte in uw spellenkast te voorzien. Voor ons is dit al een echt pluspunt. Daarnaast denk ik persoonlijk dat u het spel niet meer zal spelen zonder de uitbreidingen omwille van verschillende redenen.
Reden 1 : u bent steeds met z'n vijven aan de speeltafel, goed nieuws dan nu want u krijgt extra speelmateriaal zodat u met vijf kan spelen.
Reden 2 : u wil als zondebok nog meer van die lekkere pestkaarten, het zijn er niet zo erg veel extra, maar ze zijn wel fijn om op uw tegenstrevers af te vuren
Reden 3 : u wil de ondertussen bekende gevangenis restylen en enkele nieuwe locaties toevoegen, wel u krijgt er drie extra locaties bij. Bovendien voorzien ze een variant waarbij u uw gevangenis een beetje anders kan indelen, zodat het niet steeds een saaie rechthoekige blok is
Reden 4 : u vind het spel te makkelijk, de cipiers waren vroeger nog doetjes. Nu niet meer, het hoofd van de beveiliging gaat rond in de gevangenis en maakt de plaats waar hij staat en alle orthogonale tegels een beetje lastiger. De plaats waar hij staat worden 2 fictieve bewakers bijgeteld, de plaatsen rondom 1 ... met alle nare gevolgen natuurlijk
Reden 5 : u wil alleen delen van het plan uitvoeren. U bent altijd aan de egoïstische kant geweest en kan nu ook alleen "schijfjes" gaan verzamelen. Als je met vijf speelt, is er één speler per ronde altijd de "sucker", die mag niet deelnemen aan een plan, maar als hij zelf een plan uitvoert, dan scoort hij ook lekker alleen. Voor de cruciale delen van het plan lijkt me dit een fijne gedachte.
Reden 6 : de juiste delen van het plan kwamen nooit in het spel bij u. U bent ongetwijfeld een sukkelaar, dus kan u de deck met opdrachtkaarten een beetje gaan aanpassen, zodat alle delen er sneller uitkomen. Misschien gaan wij het toch ook nodig hebben als die hoofd van de beveiliging ons het leven zuur maakt
Reden 7 : u wil weten waarom u surtout in de gevangenis zit. Bij aanvang van het spel trekt u een kaartje waarop uw schulden staan. Elke speler zal op die manier een bepaalde beperking of eigenschap hebben. Het zal ongetwijfeld de gameplay veranderen en u meer of minder interessant maken op bepaalde momenten in het spel voor uw medegevangenen.
Redenen genoeg dus om het een keertje te proberen, ook al vond u het vorige keer niet je dat. Wij zien het allemaal graag gebeuren!
+ een kaartspel met Zombies (voor sommigen is dit al voldoende) + erg snel, simpel tussendoortje + je kan erg snel dood zijn, maar dan speel je gewoon lustig verder mee, zij het als zombie + de kwaliteit van de kaarten is in orde en ook de graphics zijn best leuk te noemen + zeker een leuke aanwinst (ondanks het aantal minpuntjes hieronder zal het zeker niet snel uit de collectie gaan)
- het is een "kaartje trekken, kaartje leggen"-spel en niet meer dan dat - je hebt eigenlijk bijzonder weinig (lees : niets) in de hand - de winnaar wordt beslist met de nodige dosis geluk - de andere spelers spelen lustig voor kingmaker
Dit spelletje is niet onmiddellijk een nieuwigheid, want is reeds een half jaartje op de markt. Maar aangezien we het uit Essen hebben meegekregen, lijkt het me zeker gepast om de spelbespreking hier in deze reeks te posten.
Martian dice lijkt in enkele opzichten op het gekende Zombie dice, nl. het zit verpakt in hetzelfde soort doosje en het spel telt eveneens 13 dobbelstenen. Ook het doel van het spel, zijnde het behalen van een vooropgesteld aantal punten, komt overeen. Maar daar stopt de vergelijking wel zowat. Martian dice brengt zo veel meer dan Zombie dice. Zombie dice is een push-your-luck-spel en bij dit spel heb je toch wel wat meer zelf in de hand. Ik vergeleek het na een testrondje een tijd geleden met Regenwormen.
Ook in dit spel ga je in enkele dobbelrondes proberen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Een goed resultaat is voor jou, als aliën zijnde, evenveel (of meer) ruimteschepen als er tanken zijn en de andere symbolen in een zo groot mogelijk aantal. Op de dobbelstenen staan de volgende zaken afgebeeld : tank, ruimteschip 2x, mens, koe en kip.
Na een dobbelrol leg je de tanken sowieso opzij, dit zijn eigenlijk de slechte resultaten, want de mensen willen jou uiteraard kapot krijgen. Daarnaast mag je na elke rol exact alle dobbelstenen van één soort opzij leggen. In de volgende dobbelrol herhaal je dit patroon, maar mag je een reeds opzij gelegde soort niet meer gebruiken, met uitzondering van de tanks (die sowieso opzij worden gelegd) en de ruimteschepen. Nadat je alle dobbelstenen hebt opzij gelegd of zelf beslist om te stoppen is het tijd om je score te berekenen.
Je scoort enkel punten als je minstens evenveel ruimteschepen hebt als er tanks zijn. Is dit niet het geval, dan scoor je nul punten. Is dit wel het geval krijg je één punt voor elke mens, koe en kip die je opzij legde en 3 bonuspunten als je erin slaagde om de drie verschillende soorten (kip, koe, mens) te verzamelen. De speler die het meeste punten scoort, nadat één van de spelers 25 punten (of een afgesproken aantal) behaalde, wint het spel.
+ prachtige kaarten, erg leuke tekeningen van de dieren + een geslaagde UNO-variant + niet zomaar even éénvoudig, je moet goed nadenken voor je een kaartje legt + zeer mooi blikken doosje met reliëf (zoals gekend van de WGG kaartspellen)
- weer een UNO-variant - drie ronden hoeft het niet te duren, één rondje was eigenlijk al voldoende - in ons eerste spelletje zaten we toch wat te sukkelen met alle regeltjes (hoewel dit best meevalt)
Ondanks het feit dat Noah niet zo maar een eenvoudig kaartspelletje is, heb je vaak niet echt veel keuze. Je kan je dieren aanleggen of niet. Zoniet dan moet je de kaarten gewoon meepakken. Het had misschien leuk geweest als ze een tactische variant hadden voorzien zodat je Noah bijvoorbeeld nog kon bewegen vooraleer een dier aan te leggen. Het spel is zeker niet slecht, maar hoge toppen scheren doet het ook niet.
De reeks met recensies ga ik beginnen met het spel dat we ook als eerste speelden na het drukke dagje Essen, nl. City of Horror van Repos Productions. Dit spel is eigenlijk een herwerkte versie van het spel "Mall of Horror" en er is de laatste dagen al heel wat virtuele inkt over gevloeid. Aangezien Asmodée het spel vorige week vrijdag al in avant-première voorstelde in z'n showroom (waar ik overigens ook was uitgenodigd, maar door omstandigheden niet geraakte), zijn er al enkele mooie spelbesprekingen verschenen.
Voor wat aangenaam leesvoer en een zéér goeie beschrijving van dit spel, verwijs ik u dan ook graag door naar mijn fijne collega Dominique en z'n "De tafel plakt"-blog. Het lijkt me een beetje dom en overbodig om hier het warm water te gaan uitvinden als dit alles zo netjes is verwoord zoals hier : http://detafelplakt.skynetblogs.be/archive/2012/10/15/city-of-horror.html
Uiteraard ga ik wel mijn duit in het zakje doen en geef ik u hier even kort mijn bevindingen. Deze gaan wel een stapje verder dan de alom bekende imprESSENs die u hier al gewoon bent. (een imprESSEN zal ik later ook nog wel eens laten verschijnen voor dit spel). Sta me toe om eerst en vooral even te vermelden dat het spel er piekfijn uitziet. De kwaliteit van het speelbord en het karton is zoals we gewoon zijn van Repos. De productiekwaliteit doet me erg denken aan Ghost stories, het thema misschien ook wel een beetje.
Het thema is natuurlijk iets dat sommigen zal afschrikken. Ik moet bekennen dat ik ook nooit een Zombie-liefhebber ben geweest, maar als ik kijk naar welke spellen ik het afgelopen jaar veel gespeeld heb, moet ik dat misschien toch gaan bijschaven. Zombie dice, Zombies! Run for your lives, Zombie race en nu dus ook City of Horror. Het opzet en thema zijn dan ook prima aan elkaar te koppelen en wees er maar zeker van dat u zal proberen te overleven. Het doden van zombies is mogelijk, maar dweilen met de kraan open, dat doet niemand graag denk ik. U krijgt echt wel het gevoel dat u uw vijf personages niet zal kunnen redden. De schade beperken, dat lijkt me een betere optie. Een optie trouwens die ik met succes heb uitgevoerd die eerste sessie.
We speelden het spel met z'n drieën (het is speelbaar van 3 tot 6 spelers) en misschien heeft men dit uit tactische en economische overweging op de doos gezet, maar eigenlijk zou je op z'n minst met z'n vieren moeten zijn, zelfs dan nog lijkt 5 of 6 me veel beter. Ten eerste omdat er gewoon zoveel interactie in zit. Het ganse spel is opgebouwd rond stemmen, elkaar een mes in de rug planten, samenspannen en elkaar als een baksteen laten vallen. Met z'n drieën kwam dit aspect een beetje te weinig aan bod. Maar zelfs dan nog voelde ik onmiddellijk het potentieel dat er in dit spel zit met een groter spelersaantal. Ik zou hem dus zeker graag zo spoedig mogelijk terug op tafel willen krijgen ... een volle tafel dit keer (aangezien ik zes stoelen heb, komt dit perfect uit).
Het spel zelf is ook erg aangenaam qua moeilijkheidsgraad. Het lijkt aanvankelijk wat overweldigend, maar dat is het helemaal niet. Het is een héél eenvoudig spelletje, waarbij je vooral tracht je tegenstanders wat in te schatten en overeen te komen, zo lang het kan. Het is even wennen aan de iconografie en de verschillende karakters, maar aangezien er hier toch onmiddellijk enkele de geest zullen laten, kan je je tot de overlevenden beperken.
Neen, ik moet bekennen dat het me heeft gesmaakt die City of Horror. En ik zeg dit niet enkel omdat ik het spel toevallig heb gewonnen (ook dat gebeurt wel eens, het is niet vaak ... maar als het dan gebeurt, geniet je er natuurlijk wel van). Het enige waar ik (en ik niet alleen ongetwijfeld) enorm veel spijt van heb, is dat ik mijn exemplaar heb laten tekenen door de auteur. Normaal gezien verwacht je dan gewoon een "Have fun with the game" en een handtekening. Maar onze goede vriend Nicolas Normandon vond het blijkbaar nodig om z'n infantiele tekeningetjes in de doos te krabbelen. Bovendien is zelfs z'n handschrift alles behalve en als echte "geek" kan je zulke zaken niet echt hebben. Als je geen illustrator bent, zou ik dit bovenstaande ten stelligste willen afraden mijnheer de auteur.
Maar als hij mij met z'n spel plezier doet beleven, zoals dit keer het geval was, is het hem vergeven (we plakken er wel een blad over, over die binnenkant van het deksel)!
+ serieus gehypet tijdens GenCon en Essen en waar rook is ... + opgepikt door enkele uitgevers, dus moet toch de moeite zijn + prachtige tekeningen, zoals we van Libellud gewoon zijn (cfr. Dixit) + unieke gameplay met combinatie dobbelsteen en kaarten (doet een beetje denken aan Quarriors, maar is het toch niet helemaal) + sfeervol, toffe kaarten, prachtige dobbelstenen + speelt zeer vlot eens je de kaarten wat kent + er zijn redelijk veel kaarten in het spel, maar ze zijn zeer duidelijk (beperkte Engelse kennis is noodzakelijk) + er zijn onmiddellijk kaarten voorzien voor de gevorderden variant + er is ruimte voor uitbreidingen (in de vorm van kaarten)
- de namen energie, kristallen zorgden bij sommige spelers voor verwarring (misschien hadden ze beter grondstoffen of natuurelementen gekozen voor energie) - met z'n vieren kan het spel lang duren, persoonlijk speel ik liever met 2 of 3 spelers - er is ruimte voor uitbreidingen (dus onze portemonnee zal niet content zijn)
Stapel 3 : - CO² - Dungeon lords : festival season (exp.) - Spellbound - Rome & Carthage - Asgard - City of horror - Sunrise city - 1984 : Animal farm - Swordfish - Like : the social boardgame
Stapel 4 : - Goblins inc - Ginkgopolis - Among the stars - Al Rashid - Galaxy trucker : another big expansion (exp.) - The doge ship - Karnag - Carson city (exp.) - Homesteaders - Terra mystica - Oddville
Stapel 5 : - Ground floor - Vivajava : the coffee game - P.I. - Snowdonia - Lady Alice - Saint Malo - Briefcase - Amber - Dr. Who : the card game - Fairy land - Alcatraz, the scapegoat : maximum security (exp.) - Martian dice
Extra : - uitbreiding Wiraqocha - Skyline (in de doos van Ground floor als extra) - mini-expansion Drum roll - allerlei goodies
After Essens : - 7 Wonders : cities (exp.) - Tokaido - Myrmes - Serenissima - Eclipse : rise of the ancients (exp.) - Escape : curse of the temple - Keyflower - Qin - Yedo - Il vecchio - Noblemen - Die palaste von Carrara - King of Tokyo : power up (exp.) - Fleet - Suburbia - Troyes : les dames (exp.)
Eén beeld zegt meer dan héél erg veel woorden, maar een beeld (zeker door mij genomen) zegt misschien ook niet alles. Het volgende bericht (later op de dag) is dan ook een lijst van de spellen die we toevoegen aan onze collectie. Op de foto ziet u links de kolom met spellen die we reeds in ons bezit hadden voor de beurs, maar die we tot de Essen-collectie gaan tellen. Rechts is er nog ruimte voor een extra stapeltje dat we de "after-Essens" gaan noemen in de lijst. Dit zijn de spellen die achteraf zullen worden opgestuurd naar ons of die we nog graag zouden aanschaffen op een later tijdstip (bv. Spel 2012)
Na enkele stille dagen is het de hoogste tijd om aan een indrukwekkende reeks te beginnen. Hopelijk krijg ik het allemaal klaargespeeld om alle nieuwigheden een plaatsje te geven hier op de blog. Schiet me niet dood als er eens een dagje wordt overgeslagen, maar ik ga proberen om u elke dag wat nieuw leesvoer te bezorgen. Laat gerust ook eens een reactie achter of uw eigen mening op de besproken spellen, want elke mening verschilt natuurlijk.
Maar vooraleer we het spellenhoofdstuk aansnijden, keren we nog één keer terug naar de beurs zelf. In een korte reeks wil ik u een overzichtje geven van hoe onze dag eruit zag, welke spellen we meebrachten, welke bijzonderheden we opmerkten, ...
De reis & boulevard naar de hallen :
De heenrit verliep zoals gepland en zonder noemenswaardige problemen. Dit is misschien nog het allergrootste voordeel van op zaterdag naar Essen te gaan. De autostrades zijn dan zonder meer een stuk rustiger te noemen. Om het hele "umweltsticker-gedoe" te vermijden, nemen we gewoon één afritje vroeger en rijden we langs het dorpje dat iets met "haren" te maken heeft ... juist, nu we er passeren weet ik het weer ... "Haarzopf". Erg makkelijk ook om aan te rijden en onmiddellijk in parking 6 te duiken. Deze grote overdekte parking is een erg fijn alternatief voor de te ver gelegen hoofdparking. Nadeel is wel dat u geen pendelbus bij de hand heeft, maar de te wandelen afstand is zonder meer te overbruggen.
Dit jaar was het toch wel even schrikken! Zoals steeds arriveren we een dik halfuur voor de beurs opengaat. En het is al aanschuiven geblazen aan de parking. Vorig jaar stonden we bijna als eerste op de parking, nu hadden we één van de laatste plaatsjes. Speelkameraden die vijf minuutjes later arriveerden, werden dan ook vriendelijk verzocht om door te rijden naar de volgende parking. Gezien het sjouw- en sleurwerk dat nog zou volgen, hebben we dus wel wat geluk gehad ... maar dat beloofde alvast niet veel goeds wat de drukte betreft.
Aangezien we toch voldoende tijd hebben voor de start van de beurs, halen we eerst even onze inkomticketjes af. Dit verliep zéér vlot en zonder noemenswaardige problemen, zodat er nog tijd was om een spellenoverdracht te regelen (spellen die we nog te goed hadden voor vertalingen waren immers al op donderdag opgepikt door een collega) en het overlopen van de lijstjes zodat de looproutes voor de komende uren konden worden uitgestippeld. De ticketverkoop en immense drukte deed me wel beseffen dat het wel eens uit z'n voegen zou kunnen gaan barsten. Is er eigenlijk een limiet in de hallen van Essen qua bezoekersaantal? Zou men de deuren durven sluiten bij een teveel aan klanten? Misschien dan toch maar eens overwegen om vanaf volgend jaar online de ticketjes al te bestellen. 't Is maar een gedachte, maar ik vraag het me wel af en mensen die het antwoord kennen, mogen het me altijd laten weten. Qua veiligheid lijkt het me logisch dat deze exponentiële groei toch niet kan blijven duren.
Rond tien uur stond er dan ook al een megalange wachtrij aan de poorten van het domein. Zo gauw de deuren openden, ging deze maar mondjesmaat verder, dus opteerden we voor het fietspad om langs de zij-ingang binnen te gaan en dit ging bijzonder vlot ... er werd nog maar eens aangetoond hoe een vredelievend volkje bordspelers zijn, netjes in de rij wachten. Het grote probleem is natuurlijk dat zowel de mensen met ticket als diegene die nog staan aan te schuiven voor de kassa in dezelfde rij staan. Beetje dom als er ook een kassa achter je rug staat, maar bon. We zijn dus relatief vlot kunnen binnengeraken en in die immense hallen valt die drukte plotsklaps weg 's morgens.
De beurs :
De beurshallen waren zoals gewoonlijk ingedeeld en het was dan ook de ervaring die ons ertoe bracht om er toch vrij vlot door te bewegen ... wat naarmate het later werd, steeds moeilijker was, want laten we eerlijk zijn ... het was wederom belachelijk druk. De stopplaatsen die we voorop hadden gesteld, hebben we echter allemaal relatief vlot kunnen afhandelen. Ik ga dan ook niet alle stands met u overlopen, het zou u enkel vervelen. Ik som hier dan ook enkel de stands op waar mij persoonlijk iets is opgevallen of overkomen. - Artipia : pre-orderen moet voor deze Grieken, een handig overzicht zelf afdrukken is blijkbaar moeilijker. De extra's, promo's die werden beloofd, bleken dan toch weer moeilijker te zijn ... deze zijn enkel voor de Indiegogo-backers. Ik ben benieuwd of dit effectief zo is, want van mij mogen ze nog een mailtje verwachten de komende week. De extra's waren beloofd, dus dan moeten ze zich daar maar aan houden. - Czech games edition : normaal een afspraak om 13 uur, maar toen we er passeerden, was de contactpersoon aanwezig, dus hebben we alles onmiddellijk kunnen afhandelen ... een dikke meevaller. Bovendien hadden ze leuke badges laten maken van de Dungeon petz, ik heb er ééntje mogen uitkiezen en heb ze dan ook vrolijk opgespeld. - Locworks : deze vriendelijke mens die de Amerikaanse spellen op de Europese markt wil brengen, is mijn held van de dag. Vol passie en erg vriendelijk. Een langdurige samenwerking zou er wel eens kunnen inzitten. Mercikes Piotr. - Gigantoskop : een stand waar ik normaal niet moest zijn, maar we vonden halverwege hal 6 één van hun bommen. Hun nieuwe spel "Big badaboom" zit verpakt in een plastic bom en ze hadden het leuke idee opgevat om deze overal te gaan verstoppen. Als je er één vond en naar hun stand bracht, kreeg je een exemplaartje van het spel mee naar huis. Ik heb het spel meegegeven aan mijn lieve reisgenoten en heb het al een testrondje gegeven (meer hierover later op de blog). We kijken ook reikhalzend uit naar onze foto die de uitgeverij op hun Facebookpagina zal plaatsen. - Funforge : het wondermooie Tokaido uitverkocht, dus we hebben ons exemplaar niet meer meegekregen. Hopelijk komt er snel een tweede levering bij hen binnen en mogen we toch nog één via de post verwachten. - Fragor games : deze vriendelijke Schotten zijn tot alles in staat zoals u misschien al weet, maar de doos die ze dit jaar meebrachten, tart werkelijk alle verbeelding. Een trolley meenemen is mooi, maar één spel erin en halfvol is toch wat overdreven. Het spel zelf ziet er wel fantastisch uit kan ik u al zeggen - Grosso modo éditions : een uitgever waar ik last-minute een afspraak mee had, Franse uitgeverij dus redelijk chaotisch (lees onder) verlopen, maar we kunnen hun spel aan u voorstellen - Pegasus : misschien wel aan het uitgroeien tot één van de grootste, als dat al niet het geval is, uitgeverijen in spellenland. Ze brengen hun eigen spellen uit en dan nog héél wat vertalingen van gerenomeerde andere uitgeverijen ... goed bezig ... enkel jammer dat er geen exemplaren meer voorhanden waren van ... ja, eigenlijk alle spellen. 't Zal voor in de nasleep van Essen zijn
Opmerkingen :
* Organiseren en plannen lijkt me toch iets nationaliteitsgebonden. Bij de Duitse, Tsjechische, Poolse en Engelse uitgeverijen loopt alles meestal als een trein, netjes voorbereid en fatsoenlijke service aan de stand. Bij de Fransen en Italianen loopt alles meestal een beetje flamboyanter. Een spel niet meer voorhanden, een pre-ordertje dat er niet meer is, ... tja, iets waarbij we ons moeten neerleggen zeker. * Samen een stand huren is kostenbesparend, maar het zou fijn zijn dat je als klant wel zou weten waar je juist terecht moet voor het ene spel en waar voor het andere. De Asmodée-stand in Essen is een serieuze uitdaging en heeft een groot doolhofgehalte. Elk jaar weer loopt de strakke planning daar duchtig mis. Maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk. * Het eerste jaar dat ik deze trend meemaak : "U komt een spel oppikken en gaat er een review over schrijven? Neemt u dan alstublieft ook dit spel mee? Dank u wel!" 't Is me drie keer overkomen deze beurs, fijn is het wel, zeker en vast, maar 't was nieuw voor mij. * Spellen die niet in Essen geraken! Het gebeurt elk jaar, voor mij persoonlijk niet erg, voor mijn portemonnee nog veel minder, maar voor de uitgeverijen een doorn in het oog, zeker als dit je énige nieuwe spel is. Diegene die voor mij het ergste waren "Nieuw Amsterdam" van WGG en "Massilia" van Krok Nik Douil. * Pre-orders worden alsmaar belangrijker, indien u een spel graag heeft, bestel (en betaal) het op voorhand en haal het dan in Essen af. Gezien de drukte is dit het veiligste en u heeft dan (misschien) uw spel in handen. * Spelen op Spiel is op zaterdag zo goed als uit den boze, zeker de spellen die u echt wel gezien wil hebben. * Er is zoveel te zien op Spiel dat je ogen te kort komt, je bent gefixeerd op hetgeen dat je op voorhand hebt voorbereid, zodat je ongetwijfeld kleine pareltjes laat liggen ... maar geen erg ... er is ook nog leven (en een hoop spellen) na Essen. * 30 jaar Spiel, dat vraagt toch om aangepaste bandjes. Gouden bandjes waren op z'n plaats. U kreeg er ééntje als u de beurs verliet, maar toch nog wenste terug te komen. Bijvoorbeeld om spellen te gaan lossen in de wagen, een luchtje te scheppen of van het mooie weer te gaan genieten.
De volgende dagen zal het hier waarschijnlijk eerder stil blijven op de blog, omdat we dan naar Essen zelf zijn. Maar nadien zou u hier zeker aan u trekken moeten kunnen komen. Wat mag u van ons verwachten ?
- een overzichtje van de beurs - de spellen die we meebrachten - imprESSENs (ook van spellen die al wat ouder zijn, maar die we speelden tijdens de Essen-aftel-reeks) - spelbesprekingen van de spellen uit Essen
Veel leesplezier gegarandeerd! We beginnen ermee nu maandag.
Op deze vooravond van Spiel ga ik niet één specifiek spel voorstellen. Ik moet u niet vertellen dat er nog héél wat ander lekkers te vinden zal zijn in de hallen in het Duitse Essen. Ik zou iedereen die naar Spiel gaat een erg fijne tijd willen wensen. Laat uw bevindingen op één van de fora misschien ook eens achter en kom zeker hier op de blog terug na de beurs, want dan zullen er hopelijk erg veel recensies verschijnen van alle nieuwe spellen. Ook de imprESSENs zullen veelvuldig aanwezig zijn, zo gauw we de tijd vinden om al dat lekkers op de tafel te leggen.
Gaat u niet naar Spiel, dan kan u uw hartslag deze komende vierdaagse misschien wel laag houden, want bij elke spellenliefhebber gaat het hartje normaal toch wat sneller slaan. Het is alsof Sinterklaas en Kerstmis samenvallen op deze dagen en we gaan er dan ook gewoon van genieten. Van het bezoek, van de beelden die online verschijnen, van de reacties en contacten die gelegd zullen worden met spelers van over de ganse wereld.
De Amerikaanse uitgeverij Alderac Entertainment Group kennen we van spellen als Thunderstone en Nightfall. Naast deckbuilding games brachten ze echter al een hele resem spellen uit in alle mogelijke categorieën. Dit jaar brengen ze een gans nieuwe reeks uit die zowel qua artwork als thema in hetzelfde schuitje zit (de Tempest wereld), maar wat spelverloop betreft toch verschillen. Smash up is van een andere categorie, waar speelplezier op de eerste plaats komt. In dit spel probeer je je tegenstrevers te verslaan door het uitspelen van kaarten. Je speelt telkens met een 2 decks en krijgt zo bij elk spel een totaal andere mix en mogelijke combo's. Wie droomt er niet van te spelen met dinosaurus-piraten of aliën-zombies?
Ook white goblin games komt met een hele resem nieuwigheden naar Spiel. Onze noorderburen brengen maar liefst 8 spellen (en nog wat promo's) mee. Grafisch ziet het er in ieder geval weer allemaal mooi uit. Hopelijk komen deze spellen ooit ook in onze collectie terecht :
Alien frontiers is zonder meer een heel erg populair spel, zowel in onze club, als in andere clubs waar we reeds een bezoekje brachten. In dit "dobbel"spel ga je de dobbelstenen gebruiken om opdrachten uit te voeren. Het manipuleren van de dobbelstenen kan je zeker een stapje verder helpen. Nu komt er ook een uitbreiding op de markt, die uit drie delen bestaat.
Alien Frontiers: Factions voegt een aantal zaken toe aan het basisspel:
Schepen en kolonies voor een vijfde speler.
Factions (zoals de naam zegt), elk partij heeft z'n eigen mogelijkheden en een eigen ruimtestation onder z'n controle.
Agenda's, dit zijn verborgen opdrachten die een speler extra punten zal opleveren op het einde van het spel of wanneer de agenda's worden getoond.
Nieuwe aliën technologiekaarten.
Naast de uitbreiding komt er ook direct een booster op de markt. In elke booster (er zullen er ongetwijfeld nog verschijnen) zit een nieuw partijdbord, een aantal aliën technologiekaarten en extra speelmateriaal dat eventueel nodig is.
De eerste booster omvat het partijbord : Xeno Explorations, Inc. Xeno heeft toegang tot een ontdekkingsvoertuig dat over de planeet Maxwell kan rijden om nieuwe gebieden te ontdekken en ontginnen. Er zit dus een plastic miniatuurvoertuigje bij! De Seismic Detonator is de nieuwe technologiekaart die alle kolonies van een gebied kan vegen, maar durf je hem wel te gebruiken?
Tenslotte verschijnt er ook een upgrade-pack. Dit pakketje levert wat mooier materiaal om het basisspel te verfraaien. Het omvat plastic mini-domes die je kolonies vervangen, een unieke spelerspion om de punten aan te duiden (ipv de raketjes) en enkele kartonnen fiches om delen van het speelbord af te dekken als je met minder dan vier spelers aan de slag gaat.
Clever mojo games, de uitgever van deze spellen zal niet aanwezig zijn in Essen. Een Poolse distributeur "Locworks" zal echter een aantal exemplaren van de spellen op de beurs te koop aanbieden. Ze zullen ook andere Amerikaanse spellen verdelen zoals Sunrise city (Clever mojo) en Viva java - the coffee game (Dice hate me).
Onze Russische vrienden van Rightgames brengen in Essen hun ganse gamma aan spellen mee. Ze zijn echter allemaal al verkrijgbaar, dus volledig nieuw zijn ze niet. Maar aangezien wij ze deze maand al op onze spellenavond konden presenteren, mochten ze hier zeker niet ontbreken.
In Die Paläste von Carrara, willen spelers marmer kopen in de bekende regio in Italië, maar zo goedkoop als mogelijk natuurlijk. Maar een korting is natuurlijk ook een voordeel voor de andere spelers. Misschien vind jij het beter om te investeren in de gebouwen die worden opgericht in dit marmer? Misschien is het interessanter om het exclusieve materiaal te gaan halen als het niet meer zo lucratief is om de grote gebouwen op te richten.
Titel : Die pälaste von Carrara Auteurs : Michael Kiesling & Wolfgang Kramer Uitgeverij : Hans im Glück Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 90 min. Speelduur : 10+
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island is een episch spel ontwikkeld door Ignacy Trzewiczek, de auteur van Stronghold. Dit keer neemt hij je mee naar een verlaten eiland, waar de schipbreukelingen voor een fantastisch avontuur staan. Ze zullen verschillende uitdagingen voor de boeg krijgen, zoals het bouwen van een onderdak, eten vinden, vechten met wilde dieren en zichzelf beschermen tegen het gure weer. Muren bouwen rond hun huis, huisdieren houden, wapens maken en gereedschap van alles wat ze vinden op het eiland. de spelers bepalen hoe het spel zal verlopen, en hoe hun nederzetting er zal uitzien. Zullen ze ondertussen de geheimen van het eiland vinden? Vinden ze een piratenschat of een verlaten stad? Zullen ze een ondergrondse stad vinden of een behekste tempel op de bodem van de vulkaan? Het antwoord ligt in de honderden evenementenkaarten die het spel rijk is.
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island is niet alleen een spannend verhaal gecombineerd met een spelmechanisme, maar is ook ontwikkeld om het coöperatieve genre te veranderen, zodat er niet één leider het ganse spel speelt. Dit spel zal reageren op de acties van al de spelers. Wij zijn in ieder geval zeer benieuwd.
Titel : Robinson Crusoe - adventure on the cursed island Auteur : Ignacy Trzewiczek Uitgeverij : Portal publishing Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 10+
Sheepland speelt zich af in het mooie eiland met dezelfde naam, waar de mensen al eeuwenlang voor schapen zorgen. Ze werken hard op het veld en trachten hun schapen op de juiste plaatsen te krijgen. Tijdens een beurt, moet je drie acties uitvoeren. Je hebt keuze uit :
je herder bewegen
een schaap bewegen
een terreintegel kopen
Je moet je herder minstens één keer bewegen tijdens je beurt en je mag éénzelfde actie niet twee keer na elkaar spelen zonder de herder ertussen te bewegen.
Er zijn zes verschillende terreintegels voorhanden, vijf van elk type met een stijgende kost (van 0 tot 4 dinar) op deze tegels. Wanneer je een tegel koopt, claim je nog niet die grond, maar investeer je in dat landschapstype, aangezien je verwacht dat je schapen daar zullen grazen. Op het einde van het spel scoor je 1 punt per tegel van het terreintype voor elk schaap in de regio in dit type. Je scoort ook nog voor geld in je hand.
Je bent een tovenaar. Als leerling magiër geloofde je nog dat je onoverwinnelijk was. Dus de strijd aangaan met de boosaardige Baba Yaga de heks is misschien niet je beste zet. Haar handen werden wazig, ze prevelde een toverspreuk die je tussen je oren raakte. Het duurde twee dagen vooraleer je wakker werd, vier vooraleer je terug kon spreken en zeven dagen eer je je naam herinnerde. Er was echter geen whiskey in het spel. Sommige delen van je lichaam zijn gegroeid, andere gekrompen. Schoenen worden een dure aangelegenheid. Hoe minder er over je neus gezegd wordt, des te beter. Het wordt tijd om de zaken terug in je grote handen te nemen.
De toverspreuken zijn verspreid over het land. Zoek de boeken en gebruik de spreuken, ban de heks en keer terug in je normale staat. Maar pas op, de heks is erg sterk. Misschien komen de goede dieren van het land je wel helpen. Centaurs kunnen galloperen, draken vliegen en zelfs de oude bibliothecaris kan je een handje helpen met opzoekwerk. Vampieren zetten hun tanden voor één keer positief in actie. Zelfs de dwergen zouden wel eens ter hulp kunnen schieten. Je moet nu reageren, want de kracht van de heks neemt toe. Skeletten en goblins die op spinnen rijden hebben geen goed gevoel voor humor. Kan jij de toverspreuken vinden, de heks en haar trawanten verslaan en bards liedjes laten zingen die jou prijzen?
Het is tijd voor gerechtigheid, tijd voor verandering, tijd voor helden. Met grote voeten! Spellbound - het is aan jou om het verhaal te vertellen.
Titel : Spellbound
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont Uitgeverij : Fragor games Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
De ridders van de ronde tafel moeten nogmaals samenkomen om koning Arthur z'n koninkrijk te beschermen tegen allerlei dreigingen. Het zijn echter niet de oude ridders, maar hun kinderen. Kunnen deze nieuwkomers zich bewijzen en de gevaren uit de weg werken voor het te laat is?
In Shadows over Camelot: The Card Game, moeten de spelers samenwerken om opdrachten te vervullen vooraleer het gevaar naar gevaarlijke hoogtes stijgt.
In speltermen worden de opdrachten voorgesteld door 5 types kaarten, elke kaart toont 1-3 zwaarden en een nummer van 1-4 of een vraagteken. Deze kaarten worden geschud met de Morgan le Fay kaarten (die de spelers beheksen) en Merlin kaarten (die sommige behekste zaken verwijderen) om de geruchtenstapel te vormen. Elke speler krijgt een loyaliteitkaart in het begin van het spel, één speler zal een verrader zijn. In een beurt mag een speler :
een geruchtenkaart spelen
een opdracht proberen uit te voeren
een ridder beschuldigen
Door het vervullen van opdrachten scoren de spelers witte zwaarden, als ze falen zwarte zwaarden. Ook voor een correcte of foute beschuldiging zullen er witten en zwarte zwaarden worden uitgedeeld. Zo gauw er zeven zwaarden van een kleur zijn gehaald, eindigt het spel.
Titel : Shadows over Camelot Auteurs : Bruno Cathala & Serge Laget Uitgeverij : Days of wonder Aantal spelers : 1-7 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 10+
In 1477, ontwikkelt de Franse koning Louis XI de koninklijke post. Binnen een eeuw is dit uitgegroeid tot een complex post- en pakjes leveringssysteem. Verschillende postkantoren, winkels, een levernetwerk dat niet enkel gebaseerd is op paard en kar, maar ook op boten komt snel op. De grootste stroom van handel en informatie stroomde door de Loire vallei, in Centraal Frankrijk, rond de rivier de Loire. Het was een periode van ontwikkeling en rijkdom voor de dorpen en steden die aan dit water grensden.
Wie wordt de rijkste handelaar in Frankrijk in de 15de eeuw? Wie zal de straten langs te Loire overheersen? Wie bouwt het rijkste paleis of een abdij? Wie zal machtiger zijn dan de anderen?
Titel : La loire
Auteur : Emanuel Ornella Uitgeverij : Mind the move Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 10+
"Alle dierenvrienden geloven dat 1984 een fantastisch jaar was voor de dierenboerderij - tenminste dat beweert het ministerie van eerlijkheid ..."
1984: Animal Farm, een nieuw spel van de maker van Alcatraz: the Scapegoat, stelt de wereld voor uit het wereldberoemde boek waarin de dieren de macht hebben over hun menselijke meesters. Wanneer de revolutie wat is uitgestorven, begint een politiek spelletje om aan de macht te komen. De spelers nemen de rol aan van de dierendictators die door niets kunnen worden tegengehouden om de absolute macht over de wereldboerderij te krijgen.
1984: Animal Farm is een modulair onderhandelspel voor 3 tot 5 spelers, gebaseerd op het concept van verplicht coöperatie. Aan de hand kant delen de spelers sommige zaken met hun buren, langs de andere kant, zullen ze tegen elkaar strijden voor de overwinning. Het spel verwacht dan ook een efficiënte strategie, smerige onderhandeltechnieken en succesvol bluffen. Op hetzelfde moment wordt er van de spelers verwacht om tijdelijke allianties aan te gaan en een oogje in het zeil te houden voor hun vrienden. Elke ronde zal er dan ook vurig gediscussieerd worden (publiek en geheim), pacts worden gesloten, beloftes gemaakt en gebroken. Bij aanvang van het spel worden speciale mogelijkheden en overwinningscondities getrokken, zodat er nooit twee dezelfde spellen zullen zijn.
"Onthoud mederevolutionairen : alle dieren zijn gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen!"
Titel : 1984 - Animal farm Auteurs : Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki & Krzysztof Hanusz Uitgeverij : Kuznia gier Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
In Atlantis Rising speel je één van de leiders van Atlantis op de vooravond van het verval. Je moet samenwerken met de andere spelers om een kosmische poort te maken en het eiland naar de veiligheid te transporteren, vooraleer je beschaving voor altijd verloren gaat in de zee.
Elke ronde kiezen jij en je medespelers zendelingen om opdrachten uit te voeren. Des te dichter bij de zee, des te groter de beloning, maar het risico wordt veel groter. Nadien trek je ongelukskaarten - die delen van het eiland zullen laten onderlopen. Dan krijg je voordelen van je keuzes (indien het nog boven water staat natuurlijk). Nadien kan je nog een aanval verwachten van Athene, die het eiland willen plunderen voor het zinkt. Tenslotte mag je nog onderdelen bouwen voor de kosmische poort indien je de juiste combinatie aan grondstoffen hebt.
Titel : Atlantis rising Auteur : Galen Ciscell Uitgeverij : Z-man games Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Van Christian Marcussen, de maker van Piraten en kooplui, verschijnt er nu Clash of Cultures, een civilizationspel waarin elke speler een volk leidt vanuit een klein dorpje tot een machtig imperium. Spelers moeten hun omgeving ontdekken, grote steden bouwen, technologieën ontwikkelen en uitvinden en standhouden tegen iedereen die in hun weg komt. Het spel omvat een modulair speelbord, 48 technologieën, zeven wereldwonderen en een heleboel miniaturen en kaarten. De winnaar is de speler die de grootste cultuur weet te creëren en zal voor millennia worden herinnerd.
Titel : Clash of cultures
Auteur : Christian Marcussen Uitgeverij : Z-man games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 240 min. Leeftijd : 12+
In Archipelago, zijn de spelers Europese machten ten tijde van de Renaissance en strijden ze om de ontdekking van de Caraïbische archipel. Ze zullen gebieden ontginnen, grondstoffen oogsten, ze gebruiken in markten (zowel voor eigen gebruik als dat van de oorspronkelijke inwoners en verkoop aan Europa), markten bouwen, havens, steden en tempels en natuurlijk moet er onderling nog onderhandeld worden. Dit alles om hun verborgen opdracht te vervullen. Je zal ook de opdracht van de andere spelers moeten trachten te achterhalen om er zo zelf voordeel uit te halen bij je eigen opdracht.
Maar de spelers moeten ook voorzichtig zijn voor de oorspronkelijke bevolking. Als ze te ongelukkig worden, zouden ze wel eens een opstand kunnen veroorzaken en onafhankelijkheid uitroepen. En dan verliest iedereen ! Dit spel omvat een zeer sterk thema en heel wat interactie, twee zaken die vaak afwezig zijn in een worker-placement spel. Het spel omvat drie sets met opdrachten, zodat de spelers kunnen opteren voor een kort, middelmatig of lang spel. Een solo-variant is ook geïntegreerd.
Titel : Archipelago Auteur : Christophe Boelinger Uitgeverij : Ludically Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 14+
Keyflower is een spel voor twee tot zes spelers die loopt over vier ronden. Elke ronde vertegenwoordigd een seizoen. Elke speler start het spel met een "thuis"tegel en een basisteam van acht arbeiders (in de kleuren geel, rood of blauw). De arbeiders van de verschillende kleuren worden gebruikt om op gelijkgekleurde tegels te bieden die spelers kunnen toevoegen aan hun dorp. Dezelfde arbeiders kunnen echter ook gebruikt worden om grondstoffen te verzamelen, extra arbeiders aan te trekken, punten te sprokkelen, ... van eigen tegels, vreemde tegels en tegels die geveild zullen worden.
In de lente, zomer en herfst komen er meer arbeiders aan boord van de Keyflower (schip) en andere boten, met de nodige grondstoffen ijzer, steen en hout. In elk van deze seizoenen worden er tegels geveild. In de winter komen er geen nieuwe arbeiders, maar worden de wintertegels ingezet om punten te scoren voor combinaties van grondstoffen, vaardigheden en arbeiders. De speler wiens arbeiders en dorp het meeste punten genereert, wint het spel.
Keyflower schotelt spelers vele uitdagingen voor en elk spel zal anders verlopen aangezien de mix van stadstegels telkens anders is. Je zal opportuniteiten moeten zien en je kans grijpen.
Keyflower, is ontwikkeld door Richard Breese en
Sebastian Bleasdale en is het zevende spel in de "Key" serie van
R&D Games, die allen plaatsvinden in het middeleeuwse "Key" land.
Titel : Keyflower Auteur : Richard Breese Uitgeverij : R&D games Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
In Urbanization volgen de spelers de ontwikkeling van een stad op een groot stuk braakliggende grond aan het begin van de industriële revolutie en dus de moderne tijd. Ze loodsen hun dorpjes door deze zware tijden en trachten inwoners aan te trekken door huizen te bouwen. Later worden er fabrieken opgericht en groeien de dorpjes uit tot heuse steden. De speler die z'n stad het meest efficiënt ontwikkelt, zal zegevieren op het einde van het spel.
Het spelmechanisme in Urbanization houdt geen enkel element van geluk in en bovendien worden er onmiddellijk twee uitbreidingen in de basisdoos gestopt. (zoals we van Queen al gewoon waren bij bijvoorbeeld Fresco)
Titel : Urbanization Auteur : Johnny Ebsen Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 12+