IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
23-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martian dice (Tasty Minstrel Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spelletje is niet onmiddellijk een nieuwigheid, want is reeds een half jaartje op de markt. Maar aangezien we het uit Essen hebben meegekregen, lijkt het me zeker gepast om de spelbespreking hier in deze reeks te posten.

Martian dice lijkt in enkele opzichten op het gekende Zombie dice, nl. het zit verpakt in hetzelfde soort doosje en het spel telt eveneens 13 dobbelstenen. Ook het doel van het spel, zijnde het behalen van een vooropgesteld aantal punten, komt overeen. Maar daar stopt de vergelijking wel zowat. Martian dice brengt zo veel meer dan Zombie dice. Zombie dice is een push-your-luck-spel en bij dit spel heb je toch wel wat meer zelf in de hand. Ik vergeleek het na een testrondje een tijd geleden met Regenwormen. 

Ook in dit spel ga je in enkele dobbelrondes proberen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Een goed resultaat is voor jou, als aliën zijnde, evenveel (of meer) ruimteschepen als er tanken zijn en de andere symbolen in een zo groot mogelijk aantal. Op de dobbelstenen staan de volgende zaken afgebeeld : tank, ruimteschip 2x, mens, koe en kip. 

Na een dobbelrol leg je de tanken sowieso opzij, dit zijn eigenlijk de slechte resultaten, want de mensen willen jou uiteraard kapot krijgen. Daarnaast mag je na elke rol exact alle dobbelstenen van één soort opzij leggen. In de volgende dobbelrol herhaal je dit patroon, maar mag je een reeds opzij gelegde soort niet meer gebruiken, met uitzondering van de tanks (die sowieso opzij worden gelegd) en de ruimteschepen. Nadat je alle dobbelstenen hebt opzij gelegd of zelf beslist om te stoppen is het tijd om je score te berekenen.

Je scoort enkel punten als je minstens evenveel ruimteschepen hebt als er tanks zijn. Is dit niet het geval, dan scoor je nul punten. Is dit wel het geval krijg je één punt voor elke mens, koe en kip die je opzij legde en 3 bonuspunten als je erin slaagde om de drie verschillende soorten (kip, koe, mens) te verzamelen. De speler die het meeste punten scoort, nadat één van de spelers 25 punten (of een afgesproken aantal) behaalde, wint het spel.

23-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Noah
Klik op de afbeelding om de link te volgen Noah (Asmodée)

+ prachtige kaarten, erg leuke tekeningen van de dieren
+ een geslaagde UNO-variant
+ niet zomaar even éénvoudig, je moet goed nadenken voor je een kaartje legt
+ zeer mooi blikken doosje met reliëf (zoals gekend van de WGG kaartspellen)

- weer een UNO-variant
- drie ronden hoeft het niet te duren, één rondje was eigenlijk al voldoende
- in ons eerste spelletje zaten we toch wat te sukkelen met alle regeltjes (hoewel dit best meevalt)

Ondanks het feit dat Noah niet zo maar een eenvoudig kaartspelletje is, heb je vaak niet echt veel keuze.
Je kan je dieren aanleggen of niet. Zoniet dan moet je de kaarten gewoon meepakken. Het had misschien leuk geweest als ze een tactische variant hadden voorzien zodat je Noah bijvoorbeeld nog kon bewegen vooraleer een dier aan te leggen.
Het spel is zeker niet slecht, maar hoge toppen scheren doet het ook niet.

23-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.City of Horror (Repos productions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen De reeks met recensies ga ik beginnen met het spel dat we ook als eerste speelden na het drukke dagje Essen, nl. City of Horror van Repos Productions. Dit spel is eigenlijk een herwerkte versie van het spel "Mall of Horror" en er is de laatste dagen al heel wat virtuele inkt over gevloeid. Aangezien Asmodée het spel vorige week vrijdag al in avant-première voorstelde in z'n showroom (waar ik overigens ook was uitgenodigd, maar door omstandigheden niet geraakte), zijn er al enkele mooie spelbesprekingen verschenen.

Voor wat aangenaam leesvoer en een zéér goeie beschrijving van dit spel, verwijs ik u dan ook graag door naar mijn fijne collega Dominique en z'n "De tafel plakt"-blog. Het lijkt me een beetje dom en overbodig om hier het warm water te gaan uitvinden als dit alles zo netjes is verwoord zoals hier : http://detafelplakt.skynetblogs.be/archive/2012/10/15/city-of-horror.html

Uiteraard ga ik wel mijn duit in het zakje doen en geef ik u hier even kort mijn bevindingen. Deze gaan wel een stapje verder dan de alom bekende imprESSENs die u hier al gewoon bent. (een imprESSEN zal ik later ook nog wel eens laten verschijnen voor dit spel). Sta me toe om eerst en vooral even te vermelden dat het spel er piekfijn uitziet. De kwaliteit van het speelbord en het karton is zoals we gewoon zijn van Repos. De productiekwaliteit doet me erg denken aan Ghost stories, het thema misschien ook wel een beetje.

Het thema is natuurlijk iets dat sommigen zal afschrikken. Ik moet bekennen dat ik ook nooit een Zombie-liefhebber ben geweest, maar als ik kijk naar welke spellen ik het afgelopen jaar veel gespeeld heb, moet ik dat misschien toch gaan bijschaven. Zombie dice, Zombies! Run for your lives, Zombie race en nu dus ook City of Horror. Het opzet en thema zijn dan ook prima aan elkaar te koppelen en wees er maar zeker van dat u zal proberen te overleven. Het doden van zombies is mogelijk, maar dweilen met de kraan open, dat doet niemand graag denk ik. U krijgt echt wel het gevoel dat u uw vijf personages niet zal kunnen redden. De schade beperken, dat lijkt me een betere optie. Een optie trouwens die ik met succes heb uitgevoerd die eerste sessie.

We speelden het spel met z'n drieën (het is speelbaar van 3 tot 6 spelers) en misschien heeft men dit uit tactische en economische overweging op de doos gezet, maar eigenlijk zou je op z'n minst met z'n vieren moeten zijn, zelfs dan nog lijkt 5 of 6 me veel beter. Ten eerste omdat er gewoon zoveel interactie in zit. Het ganse spel is opgebouwd rond stemmen, elkaar een mes in de rug planten, samenspannen en elkaar als een baksteen laten vallen. Met z'n drieën kwam dit aspect een beetje te weinig aan bod. Maar zelfs dan nog voelde ik onmiddellijk het potentieel dat er in dit spel zit met een groter spelersaantal. Ik zou hem dus zeker graag zo spoedig mogelijk terug op tafel willen krijgen ... een volle tafel dit keer (aangezien ik zes stoelen heb, komt dit perfect uit).

Het spel zelf is ook erg aangenaam qua moeilijkheidsgraad. Het lijkt aanvankelijk wat overweldigend, maar dat is het helemaal niet. Het is een héél eenvoudig spelletje, waarbij je vooral tracht je tegenstanders wat in te schatten en overeen te komen, zo lang het kan. Het is even wennen aan de iconografie en de verschillende karakters, maar aangezien er hier toch onmiddellijk enkele de geest zullen laten, kan je je tot de overlevenden beperken.

Neen, ik moet bekennen dat het me heeft gesmaakt die City of Horror. En ik zeg dit niet enkel omdat ik het spel toevallig heb gewonnen (ook dat gebeurt wel eens, het is niet vaak ... maar als het dan gebeurt, geniet je er natuurlijk wel van). Het enige waar ik (en ik niet alleen ongetwijfeld) enorm veel spijt van heb, is dat ik mijn exemplaar heb laten tekenen door de auteur. Normaal gezien verwacht je dan gewoon een "Have fun with the game" en een handtekening. Maar onze goede vriend Nicolas Normandon vond het blijkbaar nodig om z'n infantiele tekeningetjes in de doos te krabbelen. Bovendien is zelfs z'n handschrift alles behalve en als echte "geek" kan je zulke zaken niet echt hebben. Als je geen illustrator bent, zou ik dit bovenstaande ten stelligste willen afraden mijnheer de auteur.

Maar als hij mij met z'n spel plezier doet beleven, zoals dit keer het geval was, is het hem vergeven (we plakken er wel een blad over, over die binnenkant van het deksel)!

22-10-2012 om 12:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Seasons
Klik op de afbeelding om de link te volgen Seasons (Asmodée)

+ serieus gehypet tijdens GenCon en Essen en waar rook is ...
+ opgepikt door enkele uitgevers, dus moet toch de moeite zijn
+ prachtige tekeningen, zoals we van Libellud gewoon zijn (cfr. Dixit)
+ unieke gameplay met combinatie dobbelsteen en kaarten (doet een beetje denken aan Quarriors, maar is het toch niet helemaal)
+ sfeervol, toffe kaarten, prachtige dobbelstenen
+ speelt zeer vlot eens je de kaarten wat kent
+ er zijn redelijk veel kaarten in het spel, maar ze zijn zeer duidelijk (beperkte Engelse kennis is noodzakelijk)
+ er zijn onmiddellijk kaarten voorzien voor de gevorderden variant
+ er is ruimte voor uitbreidingen (in de vorm van kaarten)

- de namen energie, kristallen zorgden bij sommige spelers voor verwarring (misschien hadden ze beter grondstoffen of natuurelementen gekozen voor energie)
- met z'n vieren kan het spel lang duren, persoonlijk speel ik liever met 2 of 3 spelers
- er is ruimte voor uitbreidingen (dus onze portemonnee zal niet content zijn)

22-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 2012 - de lijst
Stapel 1 :
- Seasons
- Legacy : gears of time
- Spectaculum
- Slavika
- Zombies! Run for your lives
- Evolution
- Kingdom of cruisaders
- Leonardo's enigma
- Potion making
- Shinobi
- The convoy
- Evolution : flight (exp.)
- Hanabi
- Noa

Stapel 2 :
- Mercurius
- The cave
- Tzolkin : the mayan calendar
- Atlantis rising
- Aztlan
- Dominare
- Mercante
- Courtier
- Guildhall
- Smash up
- 1969
- Sheepland

Stapel 3 :
- CO²
- Dungeon lords : festival season (exp.)
- Spellbound
- Rome & Carthage
- Asgard
- City of horror
- Sunrise city
- 1984 : Animal farm
- Swordfish
- Like : the social boardgame

Stapel 4 :
- Goblins inc
- Ginkgopolis
- Among the stars
- Al Rashid
- Galaxy trucker : another big expansion (exp.)
- The doge ship
- Karnag
- Carson city (exp.)
- Homesteaders
- Terra mystica
- Oddville

Stapel 5 :
- Ground floor
- Vivajava : the coffee game
- P.I.
- Snowdonia
- Lady Alice
- Saint Malo
- Briefcase
- Amber
- Dr. Who : the card game
- Fairy land
- Alcatraz, the scapegoat : maximum security (exp.)
- Martian dice

Extra :
- uitbreiding Wiraqocha
- Skyline (in de doos van Ground floor als extra)
- mini-expansion Drum roll
- allerlei goodies

After Essens :
- 7 Wonders : cities (exp.)
- Tokaido
- Myrmes
- Serenissima
- Eclipse : rise of the ancients (exp.)
- Escape : curse of the temple
- Keyflower
- Qin
- Yedo
- Il vecchio
- Noblemen
- Die palaste von Carrara
- King of Tokyo : power up (exp.)
- Fleet
- Suburbia
- Troyes : les dames (exp.)

21-10-2012 om 08:38 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (3)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 2012 - de buit
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén beeld zegt meer dan héél erg veel woorden, maar een beeld (zeker door mij genomen) zegt misschien ook niet alles.
Het volgende bericht (later op de dag) is dan ook een lijst van de spellen die we toevoegen aan onze collectie.
Op de foto ziet u links de kolom met spellen die we reeds in ons bezit hadden voor de beurs, maar die we tot de Essen-collectie
gaan tellen. Rechts is er nog ruimte voor een extra stapeltje dat we de "after-Essens" gaan noemen in de lijst. Dit zijn de spellen
die achteraf zullen worden opgestuurd naar ons of die we nog graag zouden aanschaffen op een later tijdstip (bv. Spel 2012)

21-10-2012 om 08:26 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 2012 - het verslag
Na enkele stille dagen is het de hoogste tijd om aan een indrukwekkende reeks te beginnen. Hopelijk krijg ik het allemaal klaargespeeld om alle nieuwigheden een plaatsje te geven hier op de blog. Schiet me niet dood als er eens een dagje wordt overgeslagen, maar ik ga proberen om u elke dag wat nieuw leesvoer te bezorgen. Laat gerust ook eens een reactie achter of uw eigen mening op de besproken spellen, want elke mening verschilt natuurlijk.

Maar vooraleer we het spellenhoofdstuk aansnijden, keren we nog één keer terug naar de beurs zelf. In een korte reeks wil ik u een overzichtje geven van hoe onze dag eruit zag, welke spellen we meebrachten, welke bijzonderheden we opmerkten, ...

De reis & boulevard naar de hallen :

De heenrit verliep zoals gepland en zonder noemenswaardige problemen. Dit is misschien nog het allergrootste voordeel van op zaterdag naar Essen te gaan. De autostrades zijn dan zonder meer een stuk rustiger te noemen. Om het hele "umweltsticker-gedoe" te vermijden, nemen we gewoon één afritje vroeger en rijden we langs het dorpje dat iets met "haren" te maken heeft ... juist, nu we er passeren weet ik het weer ... "Haarzopf". Erg makkelijk ook om aan te rijden en onmiddellijk in parking 6 te duiken. Deze grote overdekte parking is een erg fijn alternatief voor de te ver gelegen hoofdparking. Nadeel is wel dat u geen pendelbus bij de hand heeft, maar de te wandelen afstand is zonder meer te overbruggen.

Dit jaar was het toch wel even schrikken! Zoals steeds arriveren we een dik halfuur voor de beurs opengaat. En het is al aanschuiven geblazen aan de parking. Vorig jaar stonden we bijna als eerste op de parking, nu hadden we één van de laatste plaatsjes. Speelkameraden die vijf minuutjes later arriveerden, werden dan ook vriendelijk verzocht om door te rijden naar de volgende parking. Gezien het sjouw- en sleurwerk dat nog zou volgen, hebben we dus wel wat geluk gehad ... maar dat beloofde alvast niet veel goeds wat de drukte betreft.

Aangezien we toch voldoende tijd hebben voor de start van de beurs, halen we eerst even onze inkomticketjes af. Dit verliep zéér vlot en zonder noemenswaardige problemen, zodat er nog tijd was om een spellenoverdracht te regelen (spellen die we nog te goed hadden voor vertalingen waren immers al op donderdag opgepikt door een collega) en het overlopen van de lijstjes zodat de looproutes voor de komende uren konden worden uitgestippeld. De ticketverkoop en immense drukte deed me wel beseffen dat het wel eens uit z'n voegen zou kunnen gaan barsten. Is er eigenlijk een limiet in de hallen van Essen qua bezoekersaantal? Zou men de deuren durven sluiten bij een teveel aan klanten? Misschien dan toch maar eens overwegen om vanaf volgend jaar online de ticketjes al te bestellen. 't Is maar een gedachte, maar ik vraag het me wel af en mensen die het antwoord kennen, mogen het me altijd laten weten. Qua veiligheid lijkt het me logisch dat deze exponentiële groei toch niet kan blijven duren.

Rond tien uur stond er dan ook al een megalange wachtrij aan de poorten van het domein. Zo gauw de deuren openden, ging deze maar mondjesmaat verder, dus opteerden we voor het fietspad om langs de zij-ingang binnen te gaan en dit ging bijzonder vlot ... er werd nog maar eens aangetoond hoe een vredelievend volkje bordspelers zijn, netjes in de rij wachten. Het grote probleem is natuurlijk dat zowel de mensen met ticket als diegene die nog staan aan te schuiven voor de kassa in dezelfde rij staan. Beetje dom als er ook een kassa achter je rug staat, maar bon. We zijn dus relatief vlot kunnen binnengeraken en in die immense hallen valt die drukte plotsklaps weg 's morgens.

De beurs :

De beurshallen waren zoals gewoonlijk ingedeeld en het was dan ook de ervaring die ons ertoe bracht om er toch vrij vlot door te bewegen ... wat naarmate het later werd, steeds moeilijker was, want laten we eerlijk zijn ... het was wederom belachelijk druk. De stopplaatsen die we voorop hadden gesteld, hebben we echter allemaal relatief vlot kunnen afhandelen. Ik ga dan ook niet alle stands met u overlopen, het zou u enkel vervelen. Ik som hier dan ook enkel de stands op waar mij persoonlijk iets is opgevallen of overkomen.
- Artipia : pre-orderen moet voor deze Grieken, een handig overzicht zelf afdrukken is blijkbaar moeilijker. De extra's, promo's die werden beloofd, bleken dan toch weer moeilijker te zijn ... deze zijn enkel voor de Indiegogo-backers. Ik ben benieuwd of dit effectief zo is, want van mij mogen ze nog een mailtje verwachten de komende week. De extra's waren beloofd, dus dan moeten ze zich daar maar aan houden.
- Czech games edition : normaal een afspraak om 13 uur, maar toen we er passeerden, was de contactpersoon aanwezig, dus hebben we alles onmiddellijk kunnen afhandelen ... een dikke meevaller. Bovendien hadden ze leuke badges laten maken van de Dungeon petz, ik heb er ééntje mogen uitkiezen en heb ze dan ook vrolijk opgespeld.
- Locworks : deze vriendelijke mens die de Amerikaanse spellen op de Europese markt wil brengen, is mijn held van de dag. Vol passie en erg vriendelijk. Een langdurige samenwerking zou er wel eens kunnen inzitten. Mercikes Piotr.
- Gigantoskop : een stand waar ik normaal niet moest zijn, maar we vonden halverwege hal 6 één van hun bommen. Hun nieuwe spel "Big badaboom" zit verpakt in een plastic bom en ze hadden het leuke idee opgevat om deze overal te gaan verstoppen. Als je er één vond en naar hun stand bracht, kreeg je een exemplaartje van het spel mee naar huis. Ik heb het spel meegegeven aan mijn lieve reisgenoten en heb het al een testrondje gegeven (meer hierover later op de blog). We kijken ook reikhalzend uit naar onze foto die de uitgeverij op hun Facebookpagina zal plaatsen.
- Funforge : het wondermooie Tokaido uitverkocht, dus we hebben ons exemplaar niet meer meegekregen. Hopelijk komt er snel een tweede levering bij hen binnen en mogen we toch nog één via de post verwachten.
- Fragor games : deze vriendelijke Schotten zijn tot alles in staat zoals u misschien al weet, maar de doos die ze dit jaar meebrachten, tart werkelijk alle verbeelding. Een trolley meenemen is mooi, maar één spel erin en halfvol is toch wat overdreven. Het spel zelf ziet er wel fantastisch uit kan ik u al zeggen
- Grosso modo éditions : een uitgever waar ik last-minute een afspraak mee had, Franse uitgeverij dus redelijk chaotisch (lees onder) verlopen, maar we kunnen hun spel aan u voorstellen
- Pegasus : misschien wel aan het uitgroeien tot één van de grootste, als dat al niet het geval is, uitgeverijen in spellenland. Ze brengen hun eigen spellen uit en dan nog héél wat vertalingen van gerenomeerde andere uitgeverijen ... goed bezig ... enkel jammer dat er geen exemplaren meer voorhanden waren van ... ja, eigenlijk alle spellen. 't Zal voor in de nasleep van Essen zijn

Opmerkingen :

* Organiseren en plannen lijkt me toch iets nationaliteitsgebonden. Bij de Duitse, Tsjechische, Poolse en Engelse uitgeverijen loopt alles meestal als een trein, netjes voorbereid en fatsoenlijke service aan de stand. Bij de Fransen en Italianen loopt alles meestal een beetje flamboyanter. Een spel niet meer voorhanden, een pre-ordertje dat er niet meer is, ... tja, iets waarbij we ons moeten neerleggen zeker.
* Samen een stand huren is kostenbesparend, maar het zou fijn zijn dat je als klant wel zou weten waar je juist terecht moet voor het ene spel en waar voor het andere. De Asmodée-stand in Essen is een serieuze uitdaging en heeft een groot doolhofgehalte. Elk jaar weer loopt de strakke planning daar duchtig mis. Maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk.
* Het eerste jaar dat ik deze trend meemaak : "U komt een spel oppikken en gaat er een review over schrijven? Neemt u dan alstublieft ook dit spel mee? Dank u wel!" 't Is me drie keer overkomen deze beurs, fijn is het wel, zeker en vast, maar 't was nieuw voor mij.
* Spellen die niet in Essen geraken! Het gebeurt elk jaar, voor mij persoonlijk niet erg, voor mijn portemonnee nog veel minder, maar voor de uitgeverijen een doorn in het oog, zeker als dit je énige nieuwe spel is. Diegene die voor mij het ergste waren "Nieuw Amsterdam" van WGG en "Massilia" van Krok Nik Douil.
* Pre-orders worden alsmaar belangrijker, indien u een spel graag heeft, bestel (en betaal) het op voorhand en haal het dan in Essen af. Gezien de drukte is dit het veiligste en u heeft dan (misschien) uw spel in handen.
* Spelen op Spiel is op zaterdag zo goed als uit den boze, zeker de spellen die u echt wel gezien wil hebben.
* Er is zoveel te zien op Spiel dat je ogen te kort komt, je bent gefixeerd op hetgeen dat je op voorhand hebt voorbereid, zodat je ongetwijfeld kleine pareltjes laat liggen ... maar geen erg ... er is ook nog leven (en een hoop spellen) na Essen.
* 30 jaar Spiel, dat vraagt toch om aangepaste bandjes. Gouden bandjes waren op z'n plaats. U kreeg er ééntje als u de beurs verliet, maar toch nog wenste terug te komen. Bijvoorbeeld om spellen te gaan lossen in de wagen, een luchtje te scheppen of van het mooie weer te gaan genieten.

21-10-2012 om 06:47 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
18-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat mag u verwachten?
De volgende dagen zal het hier waarschijnlijk eerder stil blijven op de blog, omdat we dan naar Essen zelf zijn.
Maar nadien zou u hier zeker aan u trekken moeten kunnen komen. Wat mag u van ons verwachten ?

- een overzichtje van de beurs
- de spellen die we meebrachten
- imprESSENs (ook van spellen die al wat ouder zijn, maar die we speelden tijdens de Essen-aftel-reeks)
- spelbesprekingen van de spellen uit Essen

Veel leesplezier gegarandeerd! We beginnen ermee nu maandag.

18-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 1 dag
Op deze vooravond van Spiel ga ik niet één specifiek spel voorstellen. Ik moet u niet vertellen dat er nog héél wat ander lekkers te vinden zal zijn in de hallen in het Duitse Essen. Ik zou iedereen die naar Spiel gaat een erg fijne tijd willen wensen. Laat uw bevindingen op één van de fora misschien ook eens achter en kom zeker hier op de blog terug na de beurs, want dan zullen er hopelijk erg veel recensies verschijnen van alle nieuwe spellen. Ook de imprESSENs zullen veelvuldig aanwezig zijn, zo gauw we de tijd vinden om al dat lekkers op de tafel te leggen.

Gaat u niet naar Spiel, dan kan u uw hartslag deze komende vierdaagse misschien wel laag houden, want bij elke spellenliefhebber gaat het hartje normaal toch wat sneller slaan. Het is alsof Sinterklaas en Kerstmis samenvallen op deze dagen en we gaan er dan ook gewoon van genieten. Van het bezoek, van de beelden die online verschijnen, van de reacties en contacten die gelegd zullen worden met spelers van over de ganse wereld.

Misschien zie ik u ook wel in Essen!

17-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
16-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 2 dagen
De Amerikaanse uitgeverij Alderac Entertainment Group kennen we van spellen als Thunderstone en Nightfall. Naast deckbuilding games brachten ze echter al een hele resem spellen uit in alle mogelijke categorieën. Dit jaar brengen ze een gans nieuwe reeks uit die zowel qua artwork als thema in hetzelfde schuitje zit (de Tempest wereld), maar wat spelverloop betreft toch verschillen. Smash up is van een andere categorie, waar speelplezier op de eerste plaats komt. In dit spel probeer je je tegenstrevers te verslaan door het uitspelen van kaarten. Je speelt telkens met een 2 decks en krijgt zo bij elk spel een totaal andere mix en mogelijke combo's. Wie droomt er niet van te spelen met dinosaurus-piraten of aliën-zombies?









16-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
15-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 3 dagen
Ook white goblin games komt met een hele resem nieuwigheden naar Spiel. Onze noorderburen brengen maar liefst 8 spellen (en nog wat promo's) mee. Grafisch ziet het er in ieder geval weer allemaal mooi uit. Hopelijk komen deze spellen ooit ook in onze collectie terecht :

















15-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
14-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 4 dagen
Alien frontiers is zonder meer een heel erg populair spel, zowel in onze club, als in andere clubs waar we reeds een bezoekje brachten.
In dit "dobbel"spel ga je de dobbelstenen gebruiken om opdrachten uit te voeren. Het manipuleren van de dobbelstenen kan je zeker een stapje verder helpen. Nu komt er ook een uitbreiding op de markt, die uit drie delen bestaat.



Alien Frontiers: Factions
voegt een aantal zaken toe aan het basisspel:
  • Schepen en kolonies voor een vijfde speler.
  • Factions (zoals de naam zegt), elk partij heeft z'n eigen mogelijkheden en een eigen ruimtestation onder z'n controle.
  • Agenda's, dit zijn verborgen opdrachten die een speler extra punten zal opleveren op het einde van het spel of wanneer de agenda's worden getoond.
  • Nieuwe aliën technologiekaarten.


Naast de uitbreiding komt er ook direct een booster op de markt. In elke booster (er zullen er ongetwijfeld nog verschijnen) zit een nieuw partijdbord, een aantal aliën technologiekaarten en extra speelmateriaal dat eventueel nodig is.

De eerste booster omvat het partijbord : Xeno Explorations, Inc. Xeno heeft toegang tot een ontdekkingsvoertuig dat over de planeet Maxwell kan rijden om nieuwe gebieden te ontdekken en ontginnen. Er zit dus een plastic miniatuurvoertuigje bij! De Seismic Detonator is de nieuwe technologiekaart die alle kolonies van een gebied kan vegen, maar durf je hem wel te gebruiken?

Tenslotte verschijnt er ook een upgrade-pack. Dit pakketje levert wat mooier materiaal om het basisspel te verfraaien. Het omvat plastic mini-domes die je kolonies vervangen, een unieke spelerspion om de punten aan te duiden (ipv de raketjes) en enkele kartonnen fiches om delen van het speelbord af te dekken als je met minder dan vier spelers aan de slag gaat.

Clever mojo games, de uitgever van deze spellen zal niet aanwezig zijn in Essen. Een Poolse distributeur "Locworks" zal echter een aantal exemplaren van de spellen op de beurs te koop aanbieden. Ze zullen ook andere Amerikaanse spellen verdelen zoals Sunrise city (Clever mojo) en Viva java - the coffee game (Dice hate me).


 


 

14-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
13-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 5 dagen
Onze Russische vrienden van Rightgames brengen in Essen hun ganse gamma aan spellen mee. Ze zijn echter allemaal al verkrijgbaar, dus volledig nieuw zijn ze niet. Maar aangezien wij ze deze maand al op onze spellenavond konden presenteren, mochten ze hier zeker niet ontbreken.

      
      
      

13-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
12-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 6 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In Die Paläste von Carrara, willen spelers marmer kopen in de bekende regio in Italië, maar zo goedkoop als mogelijk natuurlijk. Maar een korting is natuurlijk ook een voordeel voor de andere spelers. Misschien vind jij het beter om te investeren in de gebouwen die worden opgericht in dit marmer? Misschien is het interessanter om het exclusieve materiaal te gaan halen als het niet meer zo lucratief is om de grote gebouwen op te richten.

Titel : Die pälaste von Carrara
Auteurs : Michael Kiesling & Wolfgang Kramer
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 90 min.
Speelduur : 10+

12-10-2012 om 07:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
11-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 7 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island is een episch spel ontwikkeld door Ignacy Trzewiczek, de auteur van Stronghold. Dit keer neemt hij je mee naar een verlaten eiland, waar de schipbreukelingen voor een fantastisch avontuur staan. Ze zullen verschillende uitdagingen voor de boeg krijgen, zoals het bouwen van een onderdak, eten vinden, vechten met wilde dieren en zichzelf beschermen tegen het gure weer. Muren bouwen rond hun huis, huisdieren houden, wapens maken en gereedschap van alles wat ze vinden op het eiland. de spelers bepalen hoe het spel zal verlopen, en hoe hun nederzetting er zal uitzien. Zullen ze ondertussen de geheimen van het eiland vinden? Vinden ze een piratenschat of een verlaten stad? Zullen ze een ondergrondse stad vinden of een behekste tempel op de bodem van de vulkaan? Het antwoord ligt in de honderden evenementenkaarten die het spel rijk is.

Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island is niet alleen een spannend verhaal gecombineerd met een spelmechanisme, maar is ook ontwikkeld om het coöperatieve genre te veranderen, zodat er niet één leider het ganse spel speelt. Dit spel zal reageren op de acties van al de spelers. Wij zijn in ieder geval zeer benieuwd.


Titel : Robinson Crusoe - adventure on the cursed island
Auteur : Ignacy Trzewiczek
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 10+

11-10-2012 om 07:37 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
10-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 8 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Sheepland speelt zich af in het mooie eiland met dezelfde naam, waar de mensen al eeuwenlang voor schapen zorgen. Ze werken hard op het veld en trachten hun schapen op de juiste plaatsen te krijgen. Tijdens een beurt, moet je drie acties uitvoeren. Je hebt keuze uit : 
  • je herder bewegen
  • een schaap bewegen
  • een terreintegel kopen

Je moet je herder minstens één keer bewegen tijdens je beurt en je mag éénzelfde actie niet twee keer na elkaar spelen zonder de herder ertussen te bewegen.

Er zijn zes verschillende terreintegels voorhanden, vijf van elk type met een stijgende kost (van 0 tot 4 dinar) op deze tegels. Wanneer je een tegel koopt, claim je nog niet die grond, maar investeer je in dat landschapstype, aangezien je verwacht dat je schapen daar zullen grazen. Op het einde van het spel scoor je 1 punt per tegel van het terreintype voor elk schaap in de regio in dit type. Je scoort ook nog voor geld in je hand.

Titel : Sheepland

Auteur : Simone Luciano & Daniele Tascini
Uitgeverij : Cranio creations
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

10-10-2012 om 08:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
09-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 9 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Je bent een tovenaar. Als leerling magiër geloofde je nog dat je onoverwinnelijk was. Dus de strijd aangaan met de boosaardige Baba Yaga de heks is misschien niet je beste zet. Haar handen werden wazig, ze prevelde een toverspreuk die je tussen je oren raakte. Het duurde twee dagen vooraleer je wakker werd, vier vooraleer je terug kon spreken en zeven dagen eer je je naam herinnerde. Er was echter geen whiskey in het spel. Sommige delen van je lichaam zijn gegroeid, andere gekrompen. Schoenen worden een dure aangelegenheid. Hoe minder er over je neus gezegd wordt, des te beter. Het wordt tijd om de zaken terug in je grote handen te nemen.

De toverspreuken zijn verspreid over het land. Zoek de boeken en gebruik de spreuken, ban de heks en keer terug in je normale staat. Maar pas op, de heks is erg sterk. Misschien komen de goede dieren van het land je wel helpen. Centaurs kunnen galloperen, draken vliegen en zelfs de oude bibliothecaris kan je een handje helpen met opzoekwerk. Vampieren zetten hun tanden voor één keer positief in actie. Zelfs de dwergen zouden wel eens ter hulp kunnen schieten. Je moet nu reageren, want de kracht van de heks neemt toe. Skeletten en goblins die op spinnen rijden hebben geen goed gevoel voor humor. Kan jij de toverspreuken vinden, de heks en haar trawanten verslaan en bards liedjes laten zingen die jou prijzen?

Het is tijd voor gerechtigheid, tijd voor verandering, tijd voor helden. Met grote voeten! Spellbound - het is aan jou om het verhaal te vertellen.

Titel : Spellbound

Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 60  min.
Leeftijd : 10+

09-10-2012 om 07:07 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
08-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 10 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De ridders van de ronde tafel moeten nogmaals samenkomen om koning Arthur z'n koninkrijk te beschermen tegen allerlei dreigingen. Het zijn echter niet de oude ridders, maar hun kinderen. Kunnen deze nieuwkomers zich bewijzen en de gevaren uit de weg werken voor het te laat is?

In Shadows over Camelot: The Card Game, moeten de spelers samenwerken om opdrachten te vervullen vooraleer het gevaar naar gevaarlijke hoogtes stijgt.

In speltermen worden de opdrachten voorgesteld door 5 types kaarten, elke kaart toont 1-3 zwaarden en een nummer van 1-4 of een vraagteken. Deze kaarten worden geschud met de Morgan le Fay kaarten (die de spelers beheksen) en Merlin kaarten (die sommige behekste zaken verwijderen) om de geruchtenstapel te vormen. Elke speler krijgt een loyaliteitkaart in het begin van het spel, één speler zal een verrader zijn. In een beurt mag een speler :

  • een geruchtenkaart spelen
  • een opdracht proberen uit te voeren
  • een ridder beschuldigen

Door het vervullen van opdrachten scoren de spelers witte zwaarden, als ze falen zwarte zwaarden. Ook voor een correcte of foute beschuldiging zullen er witten en zwarte zwaarden worden uitgedeeld. Zo gauw er zeven zwaarden van een kleur zijn gehaald, eindigt het spel.

Titel : Shadows over Camelot
Auteurs : Bruno Cathala & Serge Laget
Uitgeverij : Days of wonder
Aantal spelers : 1-7
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 10+

08-10-2012 om 22:23 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
07-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 11 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In 1477, ontwikkelt de Franse koning Louis XI de koninklijke post. Binnen een eeuw is dit uitgegroeid tot een complex post- en pakjes leveringssysteem. Verschillende postkantoren, winkels, een levernetwerk dat niet enkel gebaseerd is op paard en kar, maar ook op boten komt snel op. De grootste stroom van handel en informatie stroomde door de Loire vallei, in Centraal Frankrijk, rond de rivier de Loire. Het was een periode van ontwikkeling en rijkdom voor de dorpen en steden die aan dit water grensden.

Wie wordt de rijkste handelaar in Frankrijk in de 15de eeuw? Wie zal de straten langs te Loire overheersen? Wie bouwt het rijkste paleis of een abdij? Wie zal machtiger zijn dan de anderen?

Titel : La loire

Auteur : Emanuel Ornella
Uitgeverij : Mind the move
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

07-10-2012 om 07:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
06-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 12 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

"Alle dierenvrienden geloven dat 1984 een fantastisch jaar was voor de dierenboerderij - tenminste dat beweert het ministerie van eerlijkheid ..."

1984: Animal Farm, een nieuw spel van de maker van Alcatraz: the Scapegoat, stelt de wereld voor uit het wereldberoemde boek waarin de dieren de macht hebben over hun menselijke meesters. Wanneer de revolutie wat is uitgestorven, begint een politiek spelletje om aan de macht te komen. De spelers nemen de rol aan van de dierendictators die door niets kunnen worden tegengehouden om de absolute macht over de wereldboerderij te krijgen.

1984: Animal Farm is een modulair onderhandelspel voor 3 tot 5 spelers, gebaseerd op het concept van verplicht coöperatie. Aan de hand kant delen de spelers sommige zaken met hun buren, langs de andere kant, zullen ze tegen elkaar strijden voor de overwinning. Het spel verwacht dan ook een efficiënte strategie, smerige onderhandeltechnieken en succesvol bluffen. Op hetzelfde moment wordt er van de spelers verwacht om tijdelijke allianties aan te gaan en een oogje in het zeil te houden voor hun vrienden. Elke ronde zal er dan ook vurig gediscussieerd worden (publiek en geheim), pacts worden gesloten, beloftes gemaakt en gebroken. Bij aanvang van het spel worden speciale mogelijkheden en overwinningscondities getrokken, zodat er nooit twee dezelfde spellen zullen zijn.

"Onthoud mederevolutionairen : alle dieren zijn gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen!"

Titel : 1984 - Animal farm
Auteurs : Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki & Krzysztof Hanusz
Uitgeverij : Kuznia gier
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

06-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs