Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-01-2013
Brügge (Hans im Glück)
Brugge in de 15de eeuw - cultuur en handel floreren en maken van deze Belgische hanzestad één van de rijkste steden in Europa.
In Brügge nemen spelers de rol aan van handelaars die hun relaties moeten onderhouden met diegenen die de macht hebben in de stad en terwijl de handschoen opnemen tegen elkaar om invloed, kracht en status te winnen. Dramatische evenementen werpen een schaduw over de stad, terwijl de spelers vooral bezig zijn met hun noden en contracten in hun voordeel.
In een beurt kiest de speler één van z'n handkaarten en voert de actie uit (uit één van de zeven mogelijkheden). In principe kan elke actie gebruikt worden met elke kaart, maar de kleur bepaalt de kracht van de actie, bv. blauwe kaarten leveren extra arbeiders (één van de grondstoffen). Alle acties zijn gericht op het behalen van prestige, want diegene die hiervan het meeste heeft op het eind van het spel wint.
De combinatie Feld en HiG interesseert ons uiteraard mateloos en deze Nürnberg zou wel eens het moment van deze auteur kunnen worden met andere ronkende titels als Bora Bora en Rialto (zie morgen).
Titel : Brügge Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Hans im Glück Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
+ prima workerplacement, misschien zelfs één van de beste van de laatste jaren + er zitten enkele "unieke" mechanismen in het spel + past wederom perfect in de Key-series, zowel qua spelconcept als artwork + er zijn in dit spel ongetwijfeld héél véél mogelijkheden, dat viel na één speelbeurt al op + bij onze speelsessie was er een superspannende eindtelling waarbij de eerste drie spelers telkens op één punt van elkaar eindigden
- over artwork kan gediscussieerd worden, maar ook nu weer is het Keyspel redelijk druk geïllustreerd - de zichtschermen zijn ongelooflijk mooi, maar iets aan de kleine kant en dan ook onpraktisch om al je keyples achter te verstoppen
"Asante" is Swahili voor "dank je wel", en dat is iets wat een afrikaanse handelaar zou kunnen zeggen als hij een goeie deal heeft gesloten. Als jij laat zien dat jij de betere handelaar bent in dit spel gooi jij er op het eind misschien ook wel een "Asante" uit.
Asante is een twee spelersspel dat zich afspeelt in de wereld van Jambo en Waka waka van dezelfde auteur en ontwerper : Rüdiger Dorn en
Michael Menzel. De spelers zijn handelaars op een Afrikaanse marktplaats, kopen en verkopen pels, zijde, juwelen, fruit, thee en zout om zoveel mogelijk winst te maken. Tijdens een marktdag ontmoeten ze personen met speciale mogelijkheden om nog betere deals te sluiten. Een speler kan ook z'n tegenspeler dwarszitten door z'n marktkraam overhoop te zetten en als je een bezoekje brengt aan één van de 15 heilige plaatsen zal je speciale krachten kunnen gebruiken bovenop je vijf normale acties.
Asante kan gecombineerd worden met Jambo of de uitbreidingen ervan om een markt te creëren die nog meer bruist van het leven!
Titel : Asante Auteur : Rüdiger Dorn Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 12+
+ leuke toevoeging aan het basisspel + extra figuurtje in de vorm van een panda spreekt ongetwijfeld nog meer mensen aan + de kaarten die bij de verschillende figuren horen zijn erg divers, soms wel overheersend, maar dat hoort wel bij dit soort spel
- de kreukbaarheid van de bamboestok van de panda - de kans dat je de extra kaartjes ter beschikking krijgt, is niet evident (3 hartjes gooien en gebruiken doe je niet elke beurt) - jammer dat men ook niet wat extra krachtkaarten heeft voorzien in de uitbreiding - de beschikbaarheid van een Engelse versie laat toch redelijk lang op zich wachten
Scouts vonden een nieuwe vorm van energie toen ze aan het cruisen waren aan de uiteinden van de ruimte : Titanium. Na de eerste experimenten bleek dat deze nieuwe grondstof de technologie op z'n kop zou zetten en de horizon van de menselijke mogelijkheden serieus zou verruimen. Dit nieuws was voldoende om de hebzucht van de mensheid aan te wakkeren. Elke bevolkingsgroep stuurt een vloot naar de nabijgelegen planeten om titanium te zoeken. Uiteraard kunnen gewapende conflicten dan niet uitblijven.
Als leiders van deze bevolkingsgroepen gaan de spelers in Titanium wars de ruimte uitkammen, hun vloot uitbouwen en hun gevechtsvliegtuigen klaar maken om hun tegenstanders te verslaan. Ze zullen de nodige kracht, tact en visie nodig hebben om deze oorlog te winnen.
Titel : Titanium wars Auteur : Frédéric Guérard Uitgeverij : Iello Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 12+
U kreeg reeds een imprESSEN over het spel "Escape" van Queen games, maar nu we het spel ook eens met de uitbreidingsmodules hebben kunnen spelen, geven we nog eens graag een round-up.
+ de uitbreidingsmodules verhogen de moeilijkheidsgraad een beetje zodat je terug plezier beleeft aan je potje Escape + de vloeken en schatten die te vinden zijn, zijn leuk gevonden en niet té dominant + nu we de uitbreiding een keertje hebben gebruikt, zal deze zonder twijfel steeds gebruikt worden + mooi dat ze bij Queen tegenwoordig altijd een basisversie (familieversie) en een uitgebreidere versie in één doos voorzien
- we wonnen onze sessie met de uitbreidingsmodules nog relatief éénvoudig, dus misschien is een volgende uitbreiding stilaan op z'n plaats om het ons moeilijker te maken
Deelnemers : Andy, Kurt (Leone) & Arne Gespeelde spellen : King of Tokyo + uitbreiding Power up Speeldatum : 25/01/13 Locatie : Spellenclub 1000-1 in Bredene Opmerkelijk
: Eindelijk een keertje de uitbreiding kunnen testen. Deze zit nog niet in onze collectie aangezien een Engelstalig exemplaar niet zo maar voor handen is. Binnenkort zal hij waarschijnlijk wel beschikbaar worden en voegen we hem graag toe. Ook hierover vindt u nog meer info op de blog de komende dagen.
La Boca is de bekende beurt van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires en werd bewoond door héél wat Italiaanse immigranten toen het werd opgericht. De buurt is vooral gekend door z'n excentrieke skyline, z'n huizen opgebouwd uit bijeengedeukte vissersboten en het metaal is kleurrijk geschilderd en vormen een soort van patchwerk in het uitzicht van de buurt.
Het doel in La Boca is dan ook om creatieve skylines te creëren. In wisselende teams proberen de spelers skylines te bouwen die staan aangegeven op opdrachtenkaarten. Maar de spelers kunnen de skyline enkel vanuit hun gezichtspunt zien en de spelers zijn dus telkens aangewezen op de richtlijnen die de andere speler hen geeft. Zo moeten ze ervoor zorgen dat de juiste kleuren op de juiste plaats tevoorschijn komen en bovendien doen ze dit nog tegen de tijd. Des te sneller ze erin slagen de gebouwen op te richten, des te meer punten scoren ze. De speler met de meeste punten na een aantal ronden krijgt het applaus van het Argentijnse volk!
Titel : La boca Auteurs : Markus & Inka Brand Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 8+
Deelnemers : Andy, Kurt (Leone) & Arne Gespeelde spellen : Escape, Escape met 2 uitbreidingsmodules & Toc toc woodman Speeldatum : 25/01/13 Locatie : Spellenclub 1000-1 in Bredene Opmerkelijk : Ik had er toch al 11 sessies van Escape opzitten en pas nu speelden we voor de eerste keer met de uitbreidingsmodules. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik die vorige sessies steeds met andere (nieuwe) spelers het spel speelde. Mijn bevindingen vindt u hier binnenkort op de blog.
In dit spel bouwen de spelers elk een planeet voor de kleine prins en z'n dieren de vos, het schaap, de olifant en de slang. Maar zorg ervoor dat je niet te veel vulkanen en baobab bomen op je planeet hebt.
Elke ronde kiest de startspeler tegels van één van de vier stapels. Hij neemt zoveel tegels als er spelers zijn. Hij kiest één tegel en nadien duidt hij een andere speler aan die een tegel kiest en bouwt. Deze speler duidt op z'n beurt weer een andere speler aan die mag gaan bouwen met de resterende tegels, ... De laatste speler moet de resterende tegel nemen, maar wordt wel de startspeler voor de volgende ronde.
Op sommige tegels groeien baobab bomen en als je er teveel hebt, is dit slecht. Indien een speler drie bomen heeft, worden de tegels met de bomen dicht gedraaid en scoren de zaken op deze tegels op het einde van het spel niets.
Tegen het einde van het spel zullen vier karakters in de hoeken van de planeet aangeven waarvoor de bewuste speler punten kan scoren. Let er ook op dat je niet de meeste vulkanen hebt, want dan verlies je punten. De speler met de hoogste score wint.
Deelnemers : Silke, Lien, Fien, Yoni, Stien & Arne Gespeelde spellen : Dweebies & Little devils Speeldatum : 25/01/13 Locatie : in de klas na de wintersportdag (nog even extra tijd voor een spelletje)
Seasons: Enchanted Kingdoms is de eerste uitbreiding voor Seasons en omvat twee exemplaren van de 20 nieuwe krachtkaarten, 10 toverkaarten, 12 speciale mogelijkhedenfiches (die in het gaatje van je spelersbord passen) - dus het was niet enkel van esthetische waarde toen men het zo ontwikkelde. Daarnaast zijn er enkele herwerkte versies voor oudere kaarten voorzien. Meer info is er voorlopig nog niet, maar de uitbreiding zou pas tegen de zomer op de markt verschijnen.
Een eerste uitbreiding voor het veel bekroonde bordspel "het dorp". Dit is een uitbreiding waar we zeker naar uit kijken. Niet dat het basisspel echt nood heeft aan een uitbreiding lijkt me, maar zulke extraatjes maken het altijd wel weer wat anders.
In deze uitbreiding komen er twee nieuwe gebouwen in het dorp : de brouwerij en de herberg. De brouwerij is een nieuw vaardighedengebouw waar een nieuw product kan ontwikkeld worden : bier. In de herberg kan je verschillende invloedrijke mensen ontmoeten (in de vorm van kaarten), en kan je hun kunde inroepen door te betalen met geld/bier. Elke dorpelingkaart heeft een unieke mogelijkheid die één keer in het spel kan gebruikt worden. Deze mogelijkheden omvatten overwinningspunten tijdens het spel of punten op het einde van het spel voor bepaalde doelen.
Daarenboven voorziet deze uitbreiding het materiaal voor een vijfde speler.
Titel : Village inn Auteur : Markus & Inka Brand Uitgeverij : Pegasus Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 80 min. Leeftijd : 12+
Deelnemers : Sven, Elke & Arne Gespeelde spellen : Seasons & Atlantis rising Speeldatum : 23/01/13 Locatie : thuis in de warme living (niet op de speelzolder dit keer omwille van winterse omstandigheden) Quote van de avond : Hoe kan je in godsnaam dat spel hier winnen? We verzuipen al voor we begonnen zijn! (Atlantis rising in de gemakkelijkste versie al onmogelijk om recht te blijven)
Toen 7 Wonders een hit bleek te zijn, heeft men zich bij Repos voorgenomen om 7 uitbreidingen te maken voor het spel. Naast de leiders en de steden, is dit de derde in het rijtje. Zoals de naam al suggereert, omvat deze uitbreiding van het populaire spel 7 Wonders een aantal nieuwe wonderen.
Enkele nieuwe wonderen :
De Chinese muur, waarbij de eigenaar de delen van z'n wonder kan bouwen in de volgorde zoals hij dat wenst
Stonehenge, waarbij de hoeveelheid steen dat je hebt erg belangrijk is
Abu Simbel, waarin leiders kunnen begraven en gemummificeerd worden voor extra punten
Manneken Pis, een herziene versie van 7 Wonders: Manneken Pis dat als promotioneel wonder werd uitgegeven op Spiel 2010
Bij deze de nieuwsbrief voor de spellenavond van vrijdag 1 februari. Hopelijk komt u dan ook weer met z'n allen een spel spelen in de cafetaria van Lindelo vanaf 19.00 uur.
In Die verzauberten Rumpelriesen, zijn de spelers tovenaars die elfjes zoeken die verstopt zitten in de bladeren van het bos. Maar ze moeten in hun zoektocht oppassen dat ze de slapende reuzen niet wakker maken die het land beschermen. Oh en ze moeten daarenboven ook nog eens snel zoeken, anders ontwaken de reuzen ook uit hun slaap en verjagen ze de zoekers uit hun bos. Wie kan snelheid, controle en een goed geheugen combineren om alle elfjes te vinden?
Als spelvoorbereiding worden de 16 elffiches in de gaten van het bord gestopt, hierover worden 85 kartonnen blaadjes gestrooid en op de hoeken van het speelbord worden de grote reuzen geplaatst. In een beurt draait een speler een zoekkaart open die toont welk elfje gezocht wordt. Een tegenspeler draait de zandloper om, de speler moet dan z'n toverstok gebruiken om de bladeren opzij te duwen en het elfje te vinden. Je mag je toverstok ook gebruiken om de reuzen te bewegen, maar ze mogen niet van het bord vallen. Ook wanneer er één blaadje naast het bord valt, worden de reuzen wakker om de speler weg te jagen. Indien een speler erin slaagt om het gezochte elfje bloot te leggen, mag je de zoekkaart houden als beloning. Na elke zoektocht wordt het speelbord terug bedekt met blaadjes en de reuzen op hun plaats gezet. De speler die de meeste kaarten weet te verzamelen, wint het spel!
Het spel bevat ook spelregels voor samenspel, waarbij de spelers hun toverstokken samen gebruiken om de elfjes één voor één te zoeken. Indien de spelers acht elfjes vinden zonder de reuzen te wekken, dan winnen ze het spel.
Titel : Die verzauberten rumpelriesen
Auteur : Carlo Emanuele Lanzavecchia & Walter Obert
De nieuwe big box van Alea heeft sowieso onze aandacht. Daarnaast hebben we het prototype van dit spel reeds in Essen kunnen bewonderen en als je dan ook nog weet dat het een Feld is, dan zit je er niet ver naast als je zegt dat dit spel binnenkort bij SpinLi hoogstwaarschijnlijk te spelen zal zijn.
In Bora bora ga je op een unieke manier dobbelstenen gebruiken om je acties te kiezen. De spelers proberen hun dorpen op te bouwen, meer volk te lokken en zoeken diverse manieren om punten te scoren tijdens de zes lopende ronden. Elke ronde zullen er 5-7 acties beschikbaar zijn (afh. aantal spelers). Elke speler rolt drie dobbelstenen aan het begin van de ronde en dan nemen de spelers om beurten een actie door een dobbelsteen te kiezen. Indien je een hoger ogenaantal toewijst aan een actie zal deze beter zijn, een lager ogenaantal een vereenvoudigde actie, maar je kan dan tegenspelers blokkeren die dezelfde actie willen ondernemen, aangezien ze dan een dobbelsteen moeten plaatsen met nog een lager ogenaantal.
Er liggen bij aanvang van het spel ook drie opdrachtenkaarten open die de spelers in een bepaalde richting zullen duwen, terwijl er godentegels zijn die zorgen voor speciale acties waarmee je tegen de normale regels mag zondigen. Meer informatie volgt later zonder enige twijfel, maar deze korte beschrijving kan u misschien al warm maken.
Titel : Bora Bora Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
De internationale speelgoedbeurs in Nürnberg komt stilaan dichter. Op 30 januari (over een dik weekje dus) opent het salon wederom z'n deuren voor de winkeliers en groothandelszaken. Particulieren kunnen hier niet zo maar terecht. Geen erg, want de lange rit houdt ons daar voorlopig nog weg. Daarnaast is dit niet enkel een spellenbeurs, het is hoofdzakelijk een speelgoedbeurs met alle mogelijke speelgoed dat daar tentoon wordt gesteld die dagen. Ongetwijfeld wel eens de moeite om te kunnen bekijken.
De Duitse spellenuitgeverijen kunnen het echter niet maken om daar te ontbreken, dus er verschijnen ook elk jaar enkele nieuwigheden op bordspelgebied, en vaak zelfs enkele zéér interessante titels. De komende dagen stel ik u hier graag enkele spellen voor die onze aandacht alvast getrokken hebben.
Ik wijs er u nog graag op dat deze spellen daarom nog niet dadelijk in de handel verkrijgbaar zullen zijn, ze worden daar vaak in prototype getoond en komen in de maanden na de beurs op de markt. Sommige titels zullen dan ook pas tegen de zomer bij ons te spelen zijn.
Zoals u misschien reeds gemerkt heeft in het linkerkolommetje hier op de blog zijn er enkele spellenavonden voorlopig weggehaald.
De spellenavond van 29 maart kan niet doorgaan wegens een dubbele boeking in de cafetaria van Lindelo. Het spijt ons ten zeerste dat deze spellenavond dient geannuleerd te worden, maar dit gebeurde allemaal buiten onze wil om.
We kregen van Lindelo ook de minder leuke melding dat we de zaal niet meer kunnen benutten vanaf juli, aangezien men dan start met de verbouwingswerken in het rusthuis. De cafetaria zal vanaf dan dienst doen als werfkeet en uiteraard zijn andere activiteiten dan niet meer mogelijk. We gaan dus naarstig op zoek naar een andere locatie waar we onze favoriete hobby kunnen uitvoeren. Vanaf het moment dat we iets gevonden hebben, krijgt u hier de nieuwe locatie uiteraard te horen. Ook de data blijven dan nog onder voorbehoud natuurlijk, we ijveren nog steeds voor de eerste vrijdag van de maand, maar moest dit op de nieuwe locatie niet lukken, dan passen we ons aan.
Moest u zelf tips hebben, dan zijn deze erg welkom. We zijn op zoek naar een zaaltje waar je toch makkelijk met zo'n 50 personen kan zitten, met voldoende tafels en stoelen, voldoende verlichting en indien mogelijk kosteloos of toch voor een zéér gunstige prijs.
Hopelijk vinden we snel een oplossing en mogen we u allen ook op de nieuwe locatie begroeten.
Deelnemers : Wouter, Dries, Sven & Arne Gespeelde spellen : Urbania Speeldatum : 18/01/13 Locatie : spellenclub SpinLi op bezoek bij de KWB Wechelderzande II
Deelnemers : Wouter, Dries & Arne Gespeelde spellen : Kingdom builder Speeldatum : 18/01/13 Locatie : spellenclub SpinLi op bezoek bij de KWB Wechelderzande I
Deelnemers : Elke, Katrien & Arne Gespeelde spellen : Sunrise city Speeldatum : 12/01/13 Locatie : spellenclub Pallieter - Lier Quote van de sessie: "Amai, met die tegels kan je iemand serieus zéér doen!" (de kwaliteit van de tegels van Sunrise city is fenomenaal, jammer dat men voor zulke fletse kleurtjes koos)
Deelnemers : Elke, Ann, Katrien & Arne Gespeelde spellen : Small world & uitbreiding verhalen en legendes Speeldatum : 12/01/13 Locatie : spellenclub Pallieter - Lier Opmerkelijk : Het was erg lang geleden dat Small world nog eens op tafel kwam, maar na enkele rondjes wist ik weer waarom dit spel één van mijn persoonlijke favorieten was (en nog steeds is). De uitbreiding van de verhalen en legendes geeft het spel zeker een extra dimensie, in die zin dat je toch tracht rekening te houden met de verschillende gebeurtenissen. Bovendien had ik dit keer het geluk wat aan mijn zijde met de rassenkeuze en mocht ik het spel nog eens als overwinnaar afsluiten.
Deelnemers : Boualy, Sven, Katrien, Michel & Arne Gespeelde spellen : Hanabi Speeldatum : 12/01/13 Locatie : spellenclub Pallieter - Lier Opmerkelijk : Hanabi blijft een erg leuk spel voor iedereen met wie ik het spel al speelde. Het coöperatieve aspect van dit spel is eigenlijk magistraal in z'n eenvoud. Het is mij persoonlijk nog nooit gelukt om het perfecte vuurwerk af te leveren, maar ik hou me voor dat het op een mooie dag toch eens prijs zal zijn.
Deelnemers : Boualy, Sven, Katrien & Arne Gespeelde spellen : Goblins inc. & Oddville Speeldatum : 12/01/13 Locatie : spellenclub Pallieter - Lier Problemen met Oddville : Telkens weer zit ik met hetzelfde probleem opgezadeld. Net op het moment dat ik wat puntjes voor me heb liggen, worden al mijn karakters van mij afgenomen en de ironie wil dat in dezelfde ronde het spel wordt afgemaakt. Desondanks deze kleine teleurstelling telken male vind ik het nog steeds een fijn spelletje.
Deelnemers : Elke, Nathalie, Ann & Arne Gespeelde spellen : Call to Glory & Wilde vikingen Speeldatum : 12/01/13 Locatie : spellenclub Pallieter - Lier Opmerkelijk : de eerste Haba van het speeljaar en zelfs geen eenvoudige. Het gooien met de dobbelsteen is uiteraard een geluksfactor, maar het bieden op de schatkaarten kent een vergelijkbaar verloop met enkele serieuze kleppers. Leuk spelletje!
+ houdt u van de knotsgekke Tsjechen die telkens weer iets unieks presenteren, dan mag dit spel niet ontbreken in je collectie + het opzet dat je samenspeelt in teams tegen elkaar, maar toch individueel punten scoort is erg leuk + grappige materiaal, spelregels en spelconcept, een glimlach is nooit ver weg + chaos troef in dit spel, dus als u hier van houdt, dan weet u het wel + bouwelementen van Galaxy trucker overgenomen, maar in dit spel heeft u geen tijdsdruk (dus wel wat minder stress) + een spel voor mensen die zichzelf en het spelen van spellen niet te serieus nemen
- chaos troef in dit spel, dus als u hier niet van houdt, dan weet u het wel - ik denk niet dat je echt veel in de hand hebt, op het juiste moment met de juiste kaarten op de proppen komen is de boodschap, maar dat kan je na één spelletje nog zeker niet - het vechten gebeurt met een dobbelsteenrol dus een beetje geluk is er hier wel bij gemoeid, schiet je op de juiste onderdelen dan vliegt de robot van de tegenstander misschien uit elkaar, maar voor hetzelfde geld gooit u met de maximum van vijf dobbelstenen ook vijf missers en daar sta je dan (maar dit is iets dat je op voorhand weet en inzake dit spel doet dat er totaal niet toe) - niet voor mensen die zichzelf en het spelen van spellen te serieus nemen
+ redelijk uniek scoresysteem waarbij je bewust een puntje minder zou willen scoren + de kwaliteit van de tegels is tot op het belachelijke, zo dik karton dat je je tegenstanders ermee K.O. kan slaan + je hebt door die dikte van de tegels het gevoel dat je stad echt in 3D opgebouwd wordt + het is een leuk puzzelspel, waar toch een twist in zit, de karakters geven ook dat net ietsje extra + het is zonder meer een spel dat nog een keertje op tafel zal moeten verschijnen om er echt in te komen (het eerste spel was echt wel wat proberen en testen) + deze doos omvat geen cm³ lucht, hij zit echt helemaal vol
- de fletse kleuren hadden wat heviger en duidelijker onderscheiden mogen worden, zowel voor de zonetegels als de gebouwtegels - het artwork (dat tegenwoordig toch zo belangrijk is) zal mensen tegenhouden om het spel te proberen en dat is jammer - de spelregels zijn volledig en op zich verstaanbaar, maar ook in het spelregelboek is de lay-out en volgorde niet je dat - dit spel verplaatsen kan enkel met een heftruckje, anders zou je rug wel eens pijn kunnen doen
Deelnemers : Sven, Elke, Ann Arne Gespeelde spellen : Nieuw Amsterdam, Yellowstone Park & & Guildhall Speeldatum : 11/01/13 Locatie : speelzolder Quote
van de avond: "Miljaar ... mijn orgel." (Na het puffen en peinzen tijdens een spelletje Nieuw Amsterdam, een spel waar je jezelf serieus in de nesten kan werken en niet meer uit de shit geraakt, zoals Elke mocht ondervinden)
Deelnemers : Arne, Jill, Charlotte & Arne Gespeelde spellen : Urbania Speeldatum : 04/01/13 Locatie : spellenclub SpinLi - Lindelo Probleem van de sessie: "Wie is aan de beurt? Arne! Welke Arne? Awel, diegene die aan de beurt is en die naast Arne zit!"
Deelnemers : Gitte, Luc & Arne Gespeeld spel : Water lily Speeldatum : 04/01/13 Locatie : spellenclub SpinLi - Lindelo Geleerd tijdens deze speelsessie : We maakten het spel moeilijker dan het al is. Je mag de gekozen kikker zo ver laten springen als de hoogte waarop hij zich bevindt of minder. Wij sprongen steeds exact de afstand van de hoogte. Zo zie je maar, je leert altijd iets bij als je de spelregels toch nog eens ter hand neemt.
Deelnemers : Ingrid, Sigrid, Yvonne & Arne Gespeelde spellen : Rondo, King of Tokyo & Tokaido Speeldatum : 04/01/13 Locatie : spellenclub SpinLi - Lindelo Quote
van de sessie: "Heb je Rummikub niet bij?" (vraagje van Yvonne, zij kwam voor de eerste keer naar de spellenclub, net als Ingrid en Sigrid overigens en had niet onmiddellijk oog voor al het lekkers dat we wel mee hadden gebracht. Hopelijk hebben ze zich allen geamuseerd en mogen we ze terug verwachten bij een volgende gelegenheid)
Op vrijdag 18 januari is spellenclub SpinLi te gast bij de KWB van Wechelderzande. Indien u interesse heeft om mee te komen spelen, bent u van harte welkom in de Oude Jongensschool in Wechelderzande vanaf 19.00 uur.
In Slavika ga je op zoek naar goud. Het spel speelt zich, zoals de naam doet vermoeden, af in de slavische landen. Elke speler heeft 6 helden (kaarten) ter zijner beschikking om uit te sturen naar enkele locaties (locatiekaarten, afhankelijk van het aantal spelers) om daar goud en schatten te gaan veroveren. Uiteraard is dit geen zondagsuitstapje, u gaat monsters moeten verslaan. Al het ongedierte dat u maar kan bedenken uit die slecht B-horrorfilms is aanwezig, vampiers, weerwolven, heksen, éénogen, ...
Op sommige locaties zijn er extra schatten te verdienen, deze worden aan de locatie toegevoegd. Tussen deze schatkaarten zitten vijf nachtkaarten. Vanaf het moment dat er vier van deze kaarten in het spel verschijnen, is het spel onmiddellijk afgelopen. Dit is volledig willekeurig, dus concreet wil dit zeggen dat het spel op een hik en een flik afgelopen kan zijn, maar dat het ook wel eens een tijdje zou kunnen aanslepen.
Elke speler heeft trouwens ook nog een eigen scorebordje om z'n goudstukken bij te houden. Redelijk raar gegeven, het had best op één bord gekund, want zo spectaculair is het nu ook weer niet. Gelukkig heeft Rebel ook overzichtskaartjes voorzien van de verschillende symbolen, want op de kaarten zelf kan je weinig uitmaken wat een bepaalde held of monster nu al dan niet kan.
Een beurt is op zich zeer eenvoudig. Een speler moet drie acties uitvoeren : 1) een eigen held naar een locatie sturen (indien dit nog mogelijk is, anders wordt deze stap overgeslagen) 2) stuur een eigen held naar een andere locatie dan die uit actie 1. Is dit niet mogelijk, dan stuur je 1 monster vanuit je hand naar een andere regio dan die van actie 1 3) stuur een monster uit je hand naar een andere regio dan deze uit actie 1 & 2 Na deze acties moet een speler één monsterkaart afleggen en terug bijtrekken tot 5 monsterkaarten.
Zo gauw er aan een locatiekaart het aangegeven aantal monsters en helden zijn toegewezen speelt er zich een strijd af. De waarden van de helden en die van de monsters worden vergeleken. Winnen de helden, dan wordt er goud verdeeld, zoals aangegeven op de locatiekaart en krijgt de beste held ook nog eens een eventuele schatkaart (2,3 of 4 goud die op het einde van het spel wordt bijgezet OF een nachtkaart die je open dient te leggen en de speelklok is). De monsters worden afgelegd en de helden komen terug op handen. De locatiekaart wordt omgedraaid als de helden winnen en deze toont een
nieuwe locatie. Er wordt eventueel een schatkaart toegevoegd en het spel
kan terug van voor af aan beginnen. Verliezen de helden dan worden de monsters afgelegd en de helden terug op handen genomen, de schatkaarten blijven liggen en de huidige locatie wordt opnieuw gespeeld, maar nu met meer schatkaarten.
Dit is het spel in grote lijnen, maar uiteraard zijn de speciale krachten van de kaarten datgene dat het spel toch nog enigszins interessant kan maken. Je strijders hebben geen speciale krachten, je boogschutter zorgt ervoor dat de monsters in de locatie max. kracht 4 hebben, de ranger kan geruild worden met een andere heldenkaart achteraf, de tovenaar krijgt +2 kracht voor elke strijder die aanwezig is op de locatie en de dief steelt goud van de pot als de monsters worden verslagen.
Ook de monsters hebben speciale krachten, die op bepaalde locaties dan nog eens versterkt kunnen worden. Deze ga ik nu niet allemaal overtypen, die kan u op de overzichtskaarten bekijken. U merkt het misschien al aan deze korte review dat dit niet mijn favoriete spel is. Het spel bedoelt het allemaal wel goed, maar het werkt gewoon niet. Het is allemaal erg willekeurig, want waar je je kaarten ook legt, tegen dat je terug aan de beurt bent, kan het ganse opzet al veranderd zijn. Je mag kaarten niet samen leggen, dus je kan geen combo gaan spelen om eens zeker punten te halen. Het is constant kijken naar de symbooltjes en als je ze dan kent dan zie je wel wat mogelijkheden Maar als je gaat doordenken wat het je kan opleveren, haalt het toch niet veel uit want je weet niet wat er nadien volgt.
Als je dan nog eens de pech hebt dat de nachtkaarten op het verkeerde moment in het spel komen (net op het moment dat jij eindelijk de meerderheid hebt en eens een schatkaart krijgt of net op het moment dat jij je beslissende move kan doen maar het spel is over), dan is dit spel misschien net dat tikkeltje te weinig doordacht. Jammer en een gemiste kans, want we zijn beter gewoon van Rebel.
+ dit is een zéér solide workerplacement game + het thema spreekt mij zeker aan, het is een keer een ander treinspel en dan nog wel in Wales + de kwaliteit van het materiaal is prima en ook de iconografie en het speelbord zijn prima + men heeft de moeite gedaan om alles mooi uit te balanceren voor het aantal spelers (extra actiekaarten, blokjes, treinen, ...) + er is een kleine geluksfactor maar die stoort hier zeker niet (maakt het zelfs leuk vind ik) + punten dienen ook tijdens het spel al gesprokkeld worden (in de vorm van bouwen in stations), maar op het eind kan u ook een sprongetje doen (met de kaarten) + het weersysteem is leuk gevonden, je weet waar je de komende rondes voorstaat en kan gericht gaan plannen of proberen het probleem te omzeilen
- de kleuren zijn redelijk flets, mij stoort het niet (ik vind het zelfs mooi) en de spelerskleuren roos en paars zullen in die-hardmiddens zeker niet populair zijn (ik ken echter volk die dat roze erg leuk vind) - één klein tekort op het bord is dat je moet betalen met een ijzeren staaf voor een treinspoor te leggen - je hebt wel wat opstelwerk vooraleer je aan het spel kan beginnen (veranderlijk afhankelijk aantal spelers)
+ de spelregels zijn schitterend vertaald naar het Nederlands (al zeggen we het zelf) + het zijn lijvige spelregels, maar het spel is op zich duidelijk eens je een rondje hebt gespeeld + dit is werk voor de veelspeler en liefhebbers, ik kan dit echt wel smaken + opbouwen in een ander thema, dit keer geen fantasieland of middeleeuwse burcht, maar big business + als fan van TMG zijn we allerminst teleurgesteld met dit spel, ik durf het al naast Belfort en Eminent domain zetten + het spel komt zelfs in dezelfde categorie als Terra Mystica voor mij, dus dat wil toch al wel wat zeggen + dit spel haalde bij Kickstarter zoveel centjes op dat er héél wat extra's bij zaten en daarenboven een extra spel in de vorm van "Skyline" + dit spel kan tot zes spelers gespeeld worden (met z'n 2 of met z'n 6 zou ik echter niet direct aanraden)
- u moet er u tijd ongetwijfeld voor nemen om het een eerste keer op tafel te leggen en de spelregels door te nemen (of u roept mijn hulp in natuurlijk) - ik vrees dat het spel met een maximumbezetting van zes spelers nogal lang kan duren - als je niet echt van grondstoffenmanagement houdt en upgraden van je acties dan laat je hem beter liggen - als je een slechte rug hebt van het sjouwen met spellen, neem je dit spel beter niet mee in je spellenbak - het spel is niet echt kleurrijk, maar past wel volledig bij het thema, maar ik neem aan dat sommigen hier problemen mee zouden kunnen hebben
+ een spel met een constante interactie, je gaat elkaar het bloed van onder de nagels halen + de eigenschappen van de karakters maakt het een leuk kaartspel (à la Machiavelli maar korter op de bal) + het is een race om als eerste 20 punten te scoren en houdt op die manier ook de tijdsduur in de perken + wij kregen het als extraatje mee in Essen en dan is dit sowieso een aangename verrassing + de kaarten zijn mooi vormgegeven en duidelijk qua symbolen (het is allemaal eigenlijk snel duidelijk)
- de spelregels zijn volledig en duidelijk, maar het is nogal beperkt aangezien er geen voorbeelden staan om de regels wat te staven (maar na een potje is dit probleem volledig van de baan en speelt het spel zeer natuurlijk en vlot) - de doos spreekt véél mensen totaal niet aan en blijft dan ook overal netjes in de kast staan vrees ik - de doos is nogal groot voor het materiaal dat je krijgt, maar we begrijpen dat dit een standaarddoosje is voor AEG - AEG brengt dit spel uit tussen hun Tempestlijn en dus gaat het waarschijnlijk wat verloren - het is wat het is en niet meer dan dat, of u het nu onmiddellijk moet gaan aanschaffen, dat laat ik aan u over (na een speelbeurt)
Deelnemers : Sven, Nico & Arne Gespeelde spellen : Snowdonia, Fairy land, Ground floor & Guildhall Speeldatum : 03/01/13 avondsessie Locatie : speelzolder Quote van de middag: "Potver... niet genoeg geld, dju niet genoeg info, miljaar geen blokje, allez komaan geen actieschijfje meer, oh nee hiervoor ben ik niet populair genoeg." (Ground floor; je komt altijd wel iets te kort om je gedroomde actie uit te voeren bij Ground floor, zeker bij een eerste speelbeurt is het even zoeken)
+ een Ystari zoals we hem graag hebben, duidelijke symbolen, straffe gameplay, euro tot en met + sfeervol thema en prachtig geïllustreerde doos (hoewel dit persoonlijk is natuurlijk) + opbouwen van je mierenimperium, maar telkens stapjes te kort komen (zalig) + je breekt alles eigenlijk ook onmiddellijk terug af, dus het is niet zo dat je een machtig rijk hebt op het einde van het spel, je moet het maximum trachten te halen uit het weinige dat je hebt + de spelregels zijn op zich zéér duidelijk en prima geschreven, ook staat alles netjes op het speelbord en de spelersbordjes
- je moet spelen op de opdrachten om de grote punten binnen te halen, dus echt veel andere wegen naar de overwinning zijn er niet (maar dat weet je op voorhand, dus geen enkel probleem voor mij) - het is af en toe wel wat geprul voor iemand met dikke vingers, de blokjes, de fiches op het bord, de werkers (mini plastic miertjes), maar ach, we zijn nu éénmaal in de mierenwereld en die is wat kleiner dan de onze - de startspelerfiche had wel een leukere vormgeving verdiend, ik had hem al bij de prooien op het speelbord gelegd
Deelnemers : Elke, Sven, Nico & Arne Gespeelde spellen : Step by step, Myrmes, Urbania Speeldatum : 03/01/13 namiddagsessie Locatie : speelzolder Quote van de middag: "Ik ga hier nog een gat placeren, dan kan ik mijn feromonen ook op dit stuk achterlaten" (Myrmes, het plaatsen van een nieuwe opening om met je werkers uit de mierenhoop te komen) Ergernis van de middag : de kleurtjes die werden gebruikt bij Urbania, niet te onderscheiden, gelukkig zijn er ook symbolen gebruikt, maar erg vlot werkte het toch niet (lees zeker ook nog de imprESSEN die de komende dagen zal verschijnen, want het spel is best wel goed)
+ erg fascinerend spelletje + spelconcept als Ticket to Ride, dus zeker haalbaar voor families + tijdsduur is perfect voor dit genre van spel (het kan zelfs soms erg snel gaan) + het is één stapje moeilijker dan TTR door enkele extra's die je in het oog moet houden + het spel is echt wel een race, je zal gespannen zitten meespelen (dus als je hier niet van houdt, pas je misschien toch beter) + de opdrachtkaarten en het systeem van uitspelen vind ik leuk gevonden (eerder investeren kost minder, maar is minder garantie op succes)
- de kleuren van de gebouwen zijn een ramp, er staan ook symbolen op, maar die ontbreken dan weer op de blokjes, dus het was toch wat zoeken in het begin - er zijn enkele kleine regels voor het scoren van punten die je in het begin misschien fout zou kunnen interpreteren (of lezen zoals in mijn geval, dat krijg je als je het te snel wil doen, gelukkig hebben we het onmiddellijk kunnen rechtzetten) - je verliest door de mikmak van kleuren wel een beetje het overzicht als je er niet met je gedachten bij bent - alle vorige minpuntjes zijn wel weg te werken door het spel enkele keren te spelen, dan is het allemaal erg duidelijk qua concept
Deelnemers : Ann, Saar, Sofie & Arne Gespeelde spellen : Escape-curse of the temple, Takenoko, Zooloretto & Maharani Speeldatum : 02/01/13 Locatie : speelzolder Quote van de middag: "Dus ..., in een camion mag je niet kweken? En in de schuur ook niet?" (geboortebeperkingen bij Zooloretto)
Deelnemers : Jan, Marjan, Annelies & Arne Gespeelde spellen : Gepakt & gezakt, Vlotte geesten, Ticket to Ride Europe, Inka, Geharrewar in de sushibar, Foodie Speeldatum : 31/12/12 - 01/01/13 Locatie : bij Jan & Marjan Quote van de avond : "Gelukkig Nieuwjaar!"
Deelnemers : Arne, Karen, Sven G. & Luk Gespeelde spellen : Escape - curse of the temple, Briefcase, Nieuw Amsterdam, Zombie : run for your lives! & Cthulhu dice Locatie : Speelzolder Speeldatum : 28/12/12 Quote van de avond : "Voor mijn speciale actie ga ik hier nog een huidje trekken!" (bezoekje aan de zwarte markt in Nieuw Amsterdam) Tactiek van de avond : bij een deckbuilding game je aflegstapel naast die van je tegenspeler leggen, dan krijg je ongetwijfeld wel eens een extraatje!
Deelnemers : Sven J.en Elke (spellenclub Pallieter), Sven G. & Arne Gespeelde spellen : Fairy land, Belfort & Homesteaders Speeldatum : 26/12/12 Locatie : Speelzolder Quote van de avond : "Foto's voor je nieuw project in je blote kont kan leuke foto's opleveren met Blue moon, Pecunia non olet, ... Maar wie wil de totem van Jungle speed presenteren?" (reactie na het voorstellen van dit nieuwe project)