Onze Franse vrienden van Ludonaute kwamen dit jaar in Essen niet op de proppen met een nieuw spel, maar brachten een uitbreiding mee voor hun populaire coöperatief spel "Yggdrasil". Een tijdje geleden kreeg ik van hen de vraag om de spelregels te vertalen en dat hebben we dan ook even snel gedaan, dus bij deze even wat kopieer- en plakwerk zodat u dit ook even kan doornemen.
Al de basisregels voor Yggdrasil blijven gelden wanneer je
met deze uitbreiding speelt behalve de trance en Hel effecten.
In een onzelfzuchtige daad van opoffering kan een god in
trance gaan om de krachten van de andere goden te verhogen. Deze uitbreiding
voegt een nieuwe actie toe aan de oorspronkelijke negen acties. Voor één actie kan de actieve god in of uit een trance gaan.
Draai gewoon je god om naar de andere kant (normaal of trance). De actieve god
kan de trance niet ingaan en verlaten in dezelfde beurt.
Trance :
Zolang een god in trance is, hebben hij en alle andere goden
een nieuwe kracht : de trance-kracht van de god onder trance. Deze kracht kan
door alle goden gebruikt worden, inclusief diegene onder trance. De god in trance verliest echter zn normale kracht en
bovendien kan deze god ook geen actie ondernemen in Asgard, met andere woorden,
een god in trance kan geen van de zes vijanden aanvallen.
Hel :
De viking-fiches die Hel uit de zakjes haalt, worden niet in
de dodenwereld geplaatst, maar permanent uit het spel verwijderd. De goden
kunnen dus geen beroep meer doen op hen tijdens het spel.
Persoonlijke
kracht Trance
kracht
Odin
|
In het begin van zn beurt, trekt Odin 2 vijandkaarten ipv één, kiest
er één om uit te spelen en plaatst de andere onderaan de trekstapel.
|
Wanneer de goden in het ijskasteel een reus verslaan, leggen ze één
reus naar keuze af, dit kan zowel één in het spel zijn als één die nog in de
stapel zit.
|
Thor
|
Thor heeft een permanente bonus van +1 op elk gevecht.
|
De strijdkracht van alle
reuzen wordt gereduceerd met 1.
|
Frey
|
Frey kan 4 acties uitvoeren in zijn beurt (ipv 3), maar ze moeten nog
steeds verschillend zijn.
|
De goden voeren alle effecten uit in het heilige land tot en met de
plaats waar de Vanir gekomen is. Nadien wordt hij terug op de eerste plaats
van het spoor gezet.
|
Freyja
|
Freyja kan 2 van haar 3 acties in dezelfde wereld uitvoeren. Ze kan
tijdens één beurt zowel in en uit trance gaan.
|
Wanneer de goden vechten en Vikingen gebruiken, wordt de helft van de
gebruikte Vikingen (afgerond naar onder) in het dodenrijk geplaatst, de andere
helft wordt aan Freyja gegeven.
|
Tyr
|
Tyr kan de dobbelsteen twee keer gooien en één van de resultaten
kiezen.
|
Wanneer de goden vechten, leggen ze geen Vikingen af tot na de
dobbelsteenrol.
|
Heimdall
|
Heimdall mag vier fiches ipv drie trekken als hij op zoek gaat naar
zielen in Midgard.
|
Al de goden (inclusief Heimdall) hebben nu Heimdall zn normale
kracht als trance-kracht.
|
Frigg
|
Wanneer Frigg op zoek gaat naar zielen in Midgard, plaatst ze alle
vuurreuzen in het rijkdom van vuur.
|
Wanneer de goden in het koninkrijk van vuur zijn verwijderen ze 5
vuurreuzen uit het zakje naar keuze. Indien er minder dan 5 vuurreuzen
aanwezig zijn, worden alle resterende verwijderd.
|
Vidar
|
In een gevecht telt elke elf die Vidar speelt voor de dobbelsteenrol
voor 2 elfen.
|
Wanneer de goden in de elfenwereld zijn, kunnen ze één elf afleggen
en 4 Vikingen uit het dodenrijk nemen ipv 1 elf te nemen.
|
Magni
|
De Viking die Magni gebruikt in een gevecht worden in een zak naar
keuze geplaatst ipv in het dodenrijk.
|
Wanneer de actieve god aan het vechten is, mag een andere god hem
helpen door een aantal elfen, Vikingen of een combinatie van beiden aan te
bieden.
|
Sif
|
Sif kan drie keer de dwergensmidse gebruiken voor 1 actie.
|
Al de bonussen van de artefacten stijgen met 1.
|
Njord
|
Wanneer Njord op zoek gaat naar zielen in Midgard, mag hij de fiches
uit de zak kiezen ipv ze te trekken.
|
Wanneer de goden zielen zoeken in Midgard, kunnen ze de Valkyrie
negeren en fiches nemen uit een zakje naar keuze (met uitzondering van het
verzonken eiland)
|
Idunn
|
Wanneer Idunn een vijandkaart trekt, wordt het effect ervan
gerudeceerd met 1 (Fenrir met 0 bliksemschichten wordt automatisch gekalmeerd
met één actie).
|
In het begin van de beurt van elke god, gooit de speler een
dobbelsteen. Indien het resultaat wit of blauw is, krijgt de god 1 extra
actie gedurende deze beurt.
|
U merkt dus dat deze mini-uitbreiding, want dat is het toch wel, met slechts enkele godenkaarten in één plastic zakje een beetje toevoegt aan het basisspel, maar of het nu effectief een meerwaarde is of niet, laat ik in het midden. Het voegt in ieder geval weer een extra dimensie toe aan het spel, dat sowieso al moeilijk te winnen is.
|