IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yeti (Pegasus spiele)


Tweede nieuwe spruit bij Pegasus is wederom een familiespel, maar dit keer een tactisch dobbelspel. De spelers wanen zich bergbeklimmers in de Himalaya op zoek naar de wereldberoemde Yeti. De spelers die de mooiste foto's nemen van de Yeti, die naar de bergtop dartelen en het juiste materiaal aanschaffen kunnen misschien aanspraak maken op de winst.

In de doos vinden we 1 speelbord (uit 2 delen), 1 berg (die je moet opbouwen, bestaande uit 3 verdiepingen), 5 toptegels, 1 yeti en 5 kampen, 6 weertegels (voor de variant), 1 startspelerfiche, 7 speciale dobbelstenen, 5 bergbeklimmers en 5 scorepionnen in de spelerskleuren, 7 uitrustingstegels, 5 overzichtskaartjes en 1 fotospoor (uit 2 delen).

Leg het speelbord in het midden van de tafel en zet de opgebouwde berg in het midden op het speelbord. Stapel de toptegels in oplopende volgorde op de top. Het fotospoor wordt naast het speelbord gelegd en de uitrustingstegels worden op waarde erboven gelegd. Elke speler krijgt een overzichtskaartje, 1 kamp, 1 bergbeklimmer en 1 scorepion. De yeti wordt op plaats 50 van het scorespoor geplaatst, de scorepionnen op nul. De bergbeklimmer start onderaan de berg, net als het kamp. Kies een willekeurige startspeler die 5 dobbelstenen op handen neemt en de volgende twee spelers één dobbelsteen geeft (om het startvoordeel weg te werken).



In een beurt gooi je de zeven (behalve in sommige situaties, zoals bij aanvang van het spel) dobbelstenen. Je legt alle dobbelstenen met een "sneeuw"symbool sowieso terzijde. Indien je geen "sneeuw" gooide, moet je alle dobbelstenen van één soort opzij leggen. Indien je wel "sneeuw" gooide, mag je alle dobbelstenen van één soort opzij leggen (bovenop de sneeuw). Herhaal al de bovenstaande stappen tot je alle dobbelstenen opzij hebt gelegd. Voer alle acties van de dobbelstenen uit.

1) Sneeuw : vermoeilijkt de weg naar de yeti
- indien je minder dan 3 sneeuw gooide, gebeurt er niets
- indien je exact 3 sneeuw gooide, mag je één dobbelsteen draaien in een symbool naar keuze
- indien je meer dan 3 sneeuw gooide, volgt er een sneeuwstorm die effect heeft op alle spelers.
Deze effecten zijn : verplaats de yeti richting nul punten op het scorespoor (aantal stappen is afh. aantal spelers), plaats alle dobbelstenen (boven 3) met sneeuw op je overzichtskaart (ze blijven daar tot je terug aan de beurt bent, dus de andere spelers spelen ook met minder dobbelstenen), tenslotte mag je één van de drie resterende "sneeuw" draaien in een symbool naar keuze.

2) Geldmunten : hiermee kan je uitrustingstegels aanschaffen
Je mag één item per beurt aanschaffen. Indien je een foto koopt, betaal je de afgebeelde munten en scoor je de afgebeelde punten.
Koop je uitrusting dan betaal je de kosten aangegeven linksboven. Je mag de tegel uit de voorraad kopen of van een andere speler, deze krijgt dan wel de afgebeelde punten op de tegel.

3) Sherpa : helpt je met het beklimmen van de berg
1/3/6 sherpa('s) laat je toe 1/2/3 niveau(s) te stijgen
De eerste keer dat je op de top komt, neem je de toptegel en het overeenkomstig aantal punten. Je kan er maar één van winnen.

4) Voetstappen : je vond de voetstappen van de yeti en verdient hiervoor punten afh. van de plaats waar je kamp op de berg staat.
1/2/3/4 punten voor je tent op begane grond/niveau 1/ niveau 2/ top

5) Tenten : je gebruikt je tent en maakt een kamp op de berg
0/1/2/3 tenten laten je jouw tent plaatsen op de begane grond/niveau 1/ niveau 2/ top. Aan het eind van je beurt valt je bergbeklimmer sowieso terug tot de plaats waar je jouw kamp hebt geplaatst.

Zo gauw een speler de yeti-figuur tegenkomt op het scorespoor wordt de lopende ronde nog uitgespeeld zodat elke speler evenveel beurten heeft gespeeld. De speler met de meeste punten wint het spel.



Eigenschappen van de uitrustingstegels :
- één extra munt (éénmalig te gebruiken)
- één extra tent of sherpa (éénmalig te gebruiken)
- je mag een tweede soort symbolen opzij leggen in een dobbelronde
- indien je 1 of 2 sneeuw hebt gegooid, mag je er één van hergooien
- één extra voetstap per ronde
- één extra sherpa per ronde
- één extra tent per ronde

Variant met de weertegels : draai 3 van de 6 weertegels naar de goed-weer-kant, de andere op de slecht-weer-kant (willekeurig), schud deze tegels en stapel ze bij de startspeler. Telkens wanneer de startspeler aan de beurt komt, draait hij de bovenste tegel om en plaatst deze onder de stapel. De zichtbare tegel geeft de eigenschap aan die voor de lopende ronde geldt.

Titel : Yeti
Auteur : Benjamin Schwer
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

27-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Animals on board (Pegasus spiele)


Animals on board is één van de nieuwe Pegasus-spellen die in de zomervakantie op de markt zal komen (voor het grote publiek).
In Animals on board nemen de spelers de handschoen op tegen Noah. Ook zij proberen dieren naar hun ark te lokken, maar stoten wel op de anti-paren-wet van hun concurrent Noah. Het is namelijk verboden om exact twee dezelfde diersoorten te verzamelen. Een enkeling levert je iets op en een kudde (min. 3) nog meer. Wie vult z'n ark met de meest waardevolle collectie?

In de doos vinden we 4 arken die je in elkaar moet zetten en waarop de dieren kunnen gezet worden, 20 voedselfiches, 4 vlagfiches, 1 startspelerfiche en 60 dierentegels (12 diersoorten genummerd van 1 tot en met 5). Elke speler krijgt een ark en plaatst deze voor zich, daarnaast leg je één vlagfiche. Afhankelijk van het aantal spelers worden er eventueel diersoorten uit het spel verwijderd. De voedselfiches vormen een algemene voorraad en elke speler krijgt alvast 1 fiche. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen die de startspelerfiche krijgt en tenslotte trekken de spelers 3 gedekte dierentegels uit de gemengde voorraad. Eén ervan houden ze en plaatsen deze in hun ark, de overige twee worden in het midden van de tafel in de vitrine gelegd.

Het spel verloopt over een aantal ronden, tot een speler z'n ark volledig gevuld heeft met 10 (of meer) dieren. Bij aanvang van elke ronde worden dierentegels toegevoegd aan de vitrine (afhankelijk van het aantal spelers), er wordt ook steeds één gedekte tegel in de vitrine gelegd (tenzij deze er nog ligt van de vorige ronde). De dieren moeten niet echt gesorteerd worden per soort, maar dit maakt het misschien wel overzichtelijker.

Wanneer een speler aan de beurt is, heeft deze de keuze tussen twee mogelijke acties :
A) een groep dierentegels splitsen in 2 verschillende groepen en 1 voedselfiche nemen
B) een groep dierentegels nemen, hiervoor betalen met voedselfiches en uit de lopende ronde stappen

Actie A : splitsen van dierengroepen
De speler neemt één dierengroep uit het midden van de tafel en deelt deze in exact 2 groepen. De hoeveelheid dieren in elke groep mag je kiezen, alsook de samenstelling ervan. Daarna neem je één voedselfiche. Indien je reeds 5 voedselfiches voor je hebt liggen, krijg je geen extra fiche meer. Je moet zelfs één fiche afgeven, waardoor je dus met 4 fiches achterblijft.

Actie B : dierentegels nemen
De speler kiest één dierengroep en neemt alle aanwezige dieren bij zich in de ark. Per genomen tegel moet je 1 voedselfiche betalen. Indien je dit niet kan betalen, mag je die groep niet nemen. Indien je een dichte tegel neemt, plaats je deze open in je ark (zichtbaar voor jezelf, maar onzichtbaar voor de anderen). Nadat je een dierengroep hebt genomen, plaats je je vlagfiche op je ark. Dit geeft aan dat je niet meer meedoet in de lopende ronde.

- De speler die als eerste deze actie kiest, wordt ook de startspeler in de volgende ronde. Zo gauw een speler 10 of meer dierentegels heeft, moet hij dit melden.
- Indien alle spelers, behalve één een diergroep hebben genomen, krijgt de laatste speler nog één actie om actie A of B uit te voeren.
- Voedselfiches moeten steeds zichtbaar voor iedereen naast je ark gelegd worden.

Als een speler 10 of meer dieren heeft, wordt de lopende ronde uitgespeeld en volgt de slotwaardering.
- alle dieren waarvan je er exact twee hebt in je ark worden afgelegd en leveren je niets op
- als je dan nog meer dan 10 dierentegels hebt, moet je afleggen tot 10. Je kiest zelf welke je houdt en welke niet, maar je mag niet reduceren tot een paartje
- bereken daarna je punten : een enkeling levert je de punten op zoals aangegeven op de tegel (1-5), elke tegel van een kudde (min. 3 dieren) levert je 5 punten op. Tenslotte krijg je voor elke voedselfiche ook nog 1 punt.
De speler met de meeste punten wint het spel.



Titel : Animals on board
Auteurs : Ralf zur Linde & Wolfgang Sentker
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

26-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bohemian villages


Bohemian villages (DLP games) :


+ een "dobbelfiller" vinden wij altijd wel interessant
+ het spel hoort thuis in een totaal ander gamma, maar het niveau van Orléans wordt in zekere zin aangehouden
+ de meeples zijn geen standaard-Carcassonne-meeples wat fijn is
+ de diverse manieren van scoren : onmiddellijke, korte termijn of langere termijn
+ de speloverzichten (maar deze zijn dan ook een must)
+ het maken van de combinaties met je dobbelstenen zorgt voor toch wat mogelijkheden en keuzes
+ de strijd is kort, maar spannend, de scores gaan normaliter redelijk kort bij elkaar liggen
+ het terug vrijkomen van plaatsen, het kunnen verdringen van de tegenstander = fijn
+ de veranderlijke startopstelling door de dubbelzijdige speelborden is ook prima
+/- : die verduivelde denk-voor-het-dobbelen-aan-het-nemen-van-je-geld-regel, aaaahhhh!

- de speloverzichten zijn goed, maar er hadden nog enkele toevoegingen bij gemogen (zoals welke gebouwen je kan overnemen en welke niet en bij sommige gebouwen is het niet onmiddellijk duidelijk of de score onmiddellijk gebeurd, op het einde van het spel, ...)
- de speelborden zijn erg mooi, maar als ze vol meeples staan, is het overzicht soms wel wat zoek
- je bent en blijft natuurlijk wel afhankelijk van een dobbelresultaat. In het uitzonderlijke geval dat je steeds erg laag gooit, ga je bepaalde strategieën natuurlijk niet spelen (maar dan heb je andere keuzes genoeg)
- het thema is dun, erg dun, men had ongetwijfeld ook een spectaculairder thema kunnen kiezen

Conclusie : Bohemian villages is een meevaller geworden. Het spel is snel, interessant, een klein beetje vernieuwend. We houden de laatste tijd wel van spellen waarbij je bepaalde gebouwen gebruikt (of bouwt) die je dan op de één of andere manier punten opleveren (denk maar aan Quadropolis, Between two cities, ...). In dit spel wordt er erg clever gebruikt gemaakt van het Can't stop-systeem van de dobbelstenen (of een beetje Kingsburg als u dat wenst). De waardes van de diverse gebouwen lijken me ook redelijk gebalanceerd te zijn. Er zijn interessante keuzes te maken en ongetwijfeld verschillende strategieën om de overwinning naar je toe te trekken. Je kan elkaar een beetje pesten, maar het is zeker niet overheersend. Af en toe ga je wel eens vloeken op een slechte dobbelsteenrol, maar je hebt steeds keuzes, alleen valt "die éne fantastische zet" dan misschien niet te doen. Absoluut een spelletje om zeker eens te proberen. Of het spel ook de tand des tijds zal doorstaan, dat is dan weer een andere vraag. Ik ga zeker nog enkele leuke speelsessies beleven aan deze titel!

25-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bohemian villages (DLP games)


De makers van Citrus, Siberia, Bangkok klongs en de wereldhit Orléans brengen ons nu een eenvoudige filler. Een tussendoortje stond voorlopig nog niet echt in hun gamma en met deze Bohemian villages vullen ze die leegte in één keer netjes op. "This is like Bohemian villages to me" is een uitdrukking in het Duits die aangeeft dat je niet weet waarover het gaat, een beetje zoals "dat is Latijn voor mij". Gelukkig is het spel wel erg goed te begrijpen, een juiste dosis geluk en strategie kunnen je misschien aan de winst helpen.

In de doos vinden we 9 dubbelzijdige speelborden (met daarop de Bohemian villages), 5 overzichtskaarten (erg nuttig), 4 zeszijdige dobbelstenen, 81 geldmunten (waarden 1,5 en 10), 1 bisschopsfiche, 7 glasfiches, 6 bloemfiches, 8 tavernefiches, 7 speciale actiefiches en 65 meeples (13 in de vijf spelerskleuren). Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal speelborden in het midden van de tafel gelegd, op een willekeurige kant. Nadien krijgen de speler 10 (bij 4 en 5 spelers) of 13 meeples in hun kleur. Je gebruikt een aantal glas-, taverne- en bloemfiches afhankelijk van het aantal glasfabrieken, tavernes en bloemmolens op de speelborden. De speciale actiefiches, geld en bisschopsfiche worden terzijde klaargelegd. Er wordt willekeurig een startspeler bepaald.



Als je aan de beurt bent, neem je de vier dobbelstenen, gooi je ze en stel je een combinatie samen. Elke combinatie moet minstens bestaan uit 2 dobbelstenen. Je mag ook drie dobbelstenen samen nemen, maar dan zal de resterende dobbelsteen niets waard zijn. Kies je voor een combinatie van de vier dobbelstenen, tel je alle waardes op. De opgetelde waarde van je combinatie(s) geven aan op welk gebouw je een eigen meeple gaat mogen plaatsen op de speelborden. Je moet in je beurt overigens steeds 1 geldige actie uitvoeren, zijnde het plaatsen van je meeples, het nemen van de bisschopsfiche of een speciale actiefiche (zie later).

Op elk gebouw op de speelborden kan hoogstens één meeple staan. De verschillende gebouwen hebben elk een eigen waarde (bv. de boerderijs is waarde 8), deze geeft aan welke dobbelcombinatie je moet hebben om er een meeple te mogen plaatsen. Indien alle gebouwen van een bepaalde soort opgebruikt zijn, kan je soms een tegenstander eruit gooien. Dit is van toepassing op een boerderij, taverne, gemeentehuis en kerk. In de 4 verschillende winkels (bakker, kleermaker, slager en zuivelhandel) mag je enkel een tegenspeler eruitgooien als je die bepaalde winkel nog zelf niet bezet en uit het landhuis, bloemmolen en glasfabriek kan je niemand gooien.

Zo gauw een speler aan de beurt komt die geen meeples meer heeft om in te zetten, eindigt het spel en volgt de eindtelling. Let wel, het spel is niet afgelopen als een speler z'n laatste meeple inzet, het kan gebeuren dat hij nog meeples terugkrijgt tijdens de beurten van andere spelers.

De gebouwen : (dit overzichtje moet je begrijpen en beheersen vooraleer het spel aan te vatten)
- Bakker (waarde 2), slager (waarde 3), zuivelhandel (waarde 4), kleermaker (waarde 5) : dit zijn de vier verschillende winkels. Aan het einde van het spel leveren ze je punten op voor elke set verschillende winkels. 1 goud voor 1 winkel, 5 voor 2 diverse winkels, 12 goud voor 3 verschillende winkels en 20 goud als je ze alle vier bezet. Elke extra winkel telt als zijnde een nieuwe set.
- Bloemmolen (waarde 6) : als je een bloemmolen bezet, neem je één bloemfiche uit de voorraad. Zo gauw deze vergeven zijn (zijn alle bloemmolens volzet), lever je de fiches terug in en scoor je 2 goud per fiche. Je meeples op de bloemmolen komen terug naar je voorraad.
- Glasfabriek (waarde 7) : als je een glasfabriek bezet, neem je één glasfiche uit de voorraad. Zo gauw deze vergeven zijn (zijn alle glasfabrieken  volzet), lever je de fiches terug in en scoor je 3 goud per fiche. Je meeples op de glasfabrieken komen terug naar je voorraad.
- Boerderij (waarde 8) : je scoort een aantal goud afhankelijk van hoeveel boerderijen je al bezet op dat ogenblik. (inclusief de nieuwe boerderij)
- Taverne (waarde 9) : neem onmiddellijk een tavernefiche en check of je het op de actieve kant mag leggen. Indien er reeds 3 andere gebouwen bezet zijn op het speelbord, mag je de fiche naar de actieve kant draaien. Deze blijft nu voor de rest van het spel actief, ook als er meeples van het speelbord zouden verdwijnen. Wanneer een tegenspeler de taverne overneemt, neemt deze ook de fiche over in de staat waarin deze zich bevindt.
Voor elke actieve fiche scoor je 1 goud vooraleer je de dobbelstenen gooit. Indien je deze inkomsten vergeet te nemen voor je dobbelt, krijg je deze nadien niet meer.
- Gemeentehuis (waarde 10) : ze worden aan het einde van het spel gescoord. Indien je geen gemeentehuis bezet, verlies je 5 goud. Indien de stad volledig is volgebouwd (op elke gebouw een meeples) scoort de speler die het gemeentehuis bezet het afgebeelde aantal goud.
- Kerk (waarde 11) : de speler die de meeste kerken bezet aan het einde van het spel scoort 10 goud, de tweede krijgt nog 6 goud. Bij gelijke stand scoren alle spelers 6 goud en is er geen 2de plaats. Daarnaast krijg je voor kerken ook tijdens het spel goud als je de bisschopsfiche hebt. Je krijgt 1 goud per kerk die je bezit vooraleer je de dobbelstenen gooit. Indien je deze inkomsten vergeet te nemen voor je dobbelt, krijg je deze nadien niet meer.
- Landhuis (waarde 12) : je krijgt onmiddellijk het afgebeelde aantal goud

De bisschopsfiche :
Indien je dobbelresultaat een combinatie is van twee dobbelstenen met dezelfde waarde (bv. 3+3), dan mag je de bisschopsfiche nemen. Deze kan uit de voorraad komen of van bij een andere speler. Deze fiche levert je 1 goud op per kerk die je bezit aan het begin van je beurt.

De speciale actiefiche :
Je mag eender welke combinatie van twee dobbelstenen opgeven om een speciale actiefiche te nemen. Je mag zo slechts één fiche voor je hebben. Vanaf een volgende ronde kan je de fiche gaan inzetten om een willekeurig aantal dobbelstenen te hergooien. Je mag dan geen nieuwe fiche nemen. Eens je de fiche gebruikt, wordt deze uit het spel verwijderd.

De eindwaardering :
- punten voor de gemeentehuizen
- punten voor de sets aan winkels
- punten voor de meerderheid aan kerken
- resterende glasfiches en bloemfiches zijn nog de helft van hun originele waarde waard (naar beneden afgerond)
De speler met het meeste goud wint het spel.

Titel : Bohemian villages
Auteur : Reiner Stockhausen
Uitgeverij : DLP games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

22-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Leo goes to the barber


Leo goes to the barber (Abacusspiele) :

+ coöperatief spelen met de kindjes is altijd leuk
+ het spel is best wel makkelijk te winnen
+ het materiaal nodigt uit tot spelen, kleurrijke tegels en kaarten, de leeuw en z'n manen
+ de spelregels zijn klaar en duidelijk
+ je moet elke ronde met andere kaarten aan de slag en dit zorgt ervoor dat je ook een stapje vooruit moet gaan denken, dit is toch even wennen voor de 4-jarige in huis (na een rondje had hij er wel al zicht op)

- het is een coöp waarin er overlegd mag (moet) worden, dus iemand kan het ganse spel in handen nemen (typisch fenomeen)
- het spel is misschien iets te makkelijk te winnen
- weer een memory-variant in een kinderspel, die mannen hun hersenen worden nogal getraind

Conclusie : Leo heeft vooral een erg grappig thema. Je moet proberen om op één ronde tot bij de kapper (aap) te geraken. Het materiaal spreekt jongere kinderen absoluut aan. Ronde 1 en 2 zijn verkenningsronden waarin je een deel van het parcours blootlegt. In ronde 3 of 4 kan je volgens mij het spel meestal wel winnen (zeker als je een beetje geheugen hebt). Probleem is vooral dat je dit spel niet zomaar door jongere kinderen alleen kan laten spelen, tenzij ze het spel echt al kennen. En als volwassene neem je toch iets te veel het heft in handen, durven lossen is de boodschap volgens mij ... maar dan gaat er misschien op puur geluk gespeeld worden. Het kan ook, maar is niet echt de bedoeling natuurlijk. Proberen vooraleer te kopen zou ik zeggen.

21-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dingo' dream


Dingo's dream (Red Raven Games) :

+ Toppertje in het "filler-segment"
+ het gekende puzzelaspect à la Betoverde doolhof of die oude schuifpuzzels geeft een retro-gevoel
+ het spel speelt zo onnoemelijk vlot, 2 stappen en je kent het spel
+ het spel kan in principe met zoveel spelers gespeeld worden als je wenst
+ alle spelers zijn gelijktijdig bezig, dus geen downtime
+ een spelletje is zo afgelopen, maar het gaat niet bij één sessie blijven
+ het is dermate verslavend dat ze het zouden moeten verbieden zo'n spellen

- uiteraard kan je met een beetje geluk een rondje winnen, als net de kaart wordt opengedraaid van een tegel die op de juiste plaats ligt
- de achterkant van de tegels zijn mooi, maar gelijken wel allemaal erg op elkaar
- het schuiven blijft soms wel wat gedoe, zeker als de tegels nogal stroef over je tafel schuiven
- de tegels zijn een nogal klein formaat, deze hadden gerust de Carcassonne-grootte mogen hebben (anderzijds heb je nu niet veel ruimte nodig)

Conclusie : hou je van een goed puzzelspel, dat je met iedereen op tafel kan gooien, met een hoge herspeelbaarheid en een verslavend effect. Aanschaffen die handel!

20-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dingo's dream (Red Raven Games)


Dingo's dream is een titel van Red raven games die onmiddellijk onze aandacht trok toen de Kickstarter online kwam. Het was overigens een speciaal project, want het zat in combinatie met de 2de druk van City of Iron. Het moet gezegd dat de KS niet echt van stapel liep en dat er slechts 3 stretchgoals behaald werden, 2 voor deze titel en 1 voor City of Iron 2nd edition. Maar ondanks het feit dat de KS niet echt van stapel liep, was ik toch geïntrigeerd door dit spel. Allereerst de auteur, die gekend is bij mij als iemand met vakkennis, die steeds iets unieks tracht te brengen. Andere titels van zijn hand zijn bijvoorbeeld Fantastiqa, The road to Canterbury, Cubist, Trollhalla, Musée & Bridgetroll. Stuk voor stuk speciale titels, daarom niet altijd even geslaagd, maar telkens toch de moeite om aan je collectie toe te voegen voor mijn part. Ook het artwork van onze goede vriend Ryan Laukat (van Red Raven Games) wist me onmiddellijk te overtuigen.

In Dingo's dream kruipen we in het hoofd van enkele dieren die aan het dromen zijn. Ze dromen dat ze gevangen zijn in een doolhof en het is onze taak om hen zo snel mogelijk uit de nachtmerrie wakker te maken door ze uit die doolhof te leiden. Dit doe je door een vooropgestelde puzzelcombinatie tevoorschijn te toveren op je persoonlijke grid van tegeltjes.

In het doosje vinden we 25 doolhofkaarten (met alle landschapstypes in de diverse kleuren), 104 droomtegels (26 per speler, 25 zijn er hieronder afgebeeld en elke speler heeft nog 1 eigen dier), 18 droomkaarten (waarvan 3 blanco om zelf een combinatie samen te stellen), 1 gevarenkaart en 5 gevarenfiches, 5 overwinningspuntenkaarten en de spelregels. De KS-editie herbergt ook nog tegels voor een vijfde speler en een mini-variant waarbij elke speler nog een unieke diertegel ontvangt.

Elke speler kiest een dier en neemt de 25 landschapstegels en dierentegel van dit dier. De tegels tonen aan de ene kant het dier en aan de andere kant de diverse landschapstypes in de verschillende kleuren. Leg deze tegels willekeurig in een grid van 5 x 5 tegels. Daarna schud je de droomkaarten en leg je er één open in het midden van de tafel zodat iedereen deze goed kan zien. Deze kaart toont ook een grid van  5 x 5 met op sommige plaatsen een markering. De spelers trachten deze combinatie in hun persoonlijke doolhof te bewerkstelligen. Tenslotte worden alle doolhofkaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Indien je het spel wat uitdagender wil maken kan je ook met e gevarenfiches werken. Je legt deze dan op vier (of vijf) mogelijke plaatsen op de droomkaart zoals aangegeven op de gevarenkaart.
Je bepaalt voor aanvang van het spel hoeveel rondjes je wenst te spelen, of tot een aantal overwinningspunten of een variant waarbij je aan het einde van de ronde punten scoort en na x aantal rondjes een eindtotaal maakt.

Het spel zelf is erg simpel. Een ronde bestaat uit twee delen :
1) Doolhof : een speler draait de bovenste doolhofkaart open en zegt de naam luidop. Alle spelers draaien deze tegel in hun grid naar de dierenkant. Hebben ze de bewuste tegel op handen, draaien ze deze ook gewoon naar de dierenkant.
2) Droomtijd : elke speler duwt z'n vrije tegel (bij aanvang van het spel z'n dierentegel) in een rij of kolom naar keuze en duwt op die manier aan de andere kant een andere tegel vrij (die in de volgende ronde zal gebruikt worden). Op die manier trachten ze met hun dieren de combinatie te vormen die op de droomkaart staat.

Zo gauw een speler de juiste combinatie heeft gevormd, roept hij de naam van z'n dier (bv. Dingo) en scoort hij de droomkaart als punt. Indien meerdere spelers gelijktijdig de combinatie hebben, neemt één speler de kaart en de anderen een overwinningspuntenkaart. Let wel: als je de juist combinatie behaalt in de doolhof-fase, heeft deze voorrang op de droomtijd-fase.



De gevarenfiches geven aan dat je enkel de overwinning kan claimen als je geen tegel met dierenkant op de bewuste plaatsen hebt liggen.
Met de KS-uitbreiding moet je jouw unieke dier in het midden van je grid krijgen vooraleer je overwinning mag claimen.

Titel : Dingo's dream
Auteur : Alf Seegert
Uitgeverij : Red Raven Games
Aantal spelers : 2-4 (5 met KS-editie)
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

19-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leo goes to the barber (Abacusspiele)


In Leo goes to the barber krijgen de spelers samen 5 ronden de tijd om een parcours te memoriseren zodat ze binnen de tijdspanne van één dag vanuit Leo z'n bed tot aan de kapper te geraken. Dit coöperatieve kinderspel bestaat uit 30 wegtegels, 20 bewegingskaarten, 1 starttegel (Leo z'n bed), 1 doeltegel (kapper), 5 puzzelstukken (Leo z'n haar die de 5 ronden voorstellen), 1 klok en 1 houten Leo-figuur.

Vorm met de wegtegels een lange sliert vertrekkende vanuit de starttegel tot aan de doeltegel (zie ook afbeelding onder). Zet de Leo-figuur op de starttegel. Leg de puzzelstukken naast het speelveld en zet de klok op 8 uur. De speler met de langste haren wordt de startspeler. Schud de bewegingskaarten en verdeel ze netjes onder de spelers. Dit zijn je handkaarten die je persoonlijk mag bekijken.
De wegtegels tonen vijf verschillende dieren in vijf diverse kleuren en 5 wegwijzers. Enige verschil zijn het aantal uren dat je verliest als je op het éne of andere dier terechtkomt (zie later). De bewegingskaarten tonen Leo en hebben ook de vijf verschillende kleuren en een waarde (zijnde de snelheid van Leo).


Het spel is dus opgesplitst in vijf dagen. Indien de spelers een weg vinden om, binnen de tijd, vanuit de starttegel tot aan de kapper te geraken winnen ze het spel. Slagen ze hier niet in in de loop van vijf dagen (ronden) verliezen ze het spel.
In je beurt speel je één van je handkaarten uit en zet je Leo het aangegeven aantal stappen vooruit. Daarna draai je de tegel waarop je terechtkomt open en kunnen zich drie situaties voordoen :
1) de kleur van de uitgespeelde kaart en de tegel komen niet overeen : Leo verliest tijd, zet de klok een aantal uren verder zoals aangegeven op de opengedraaide tegel (1-5 uren).
2) de kleur van de uitgespeelde kaart en de tegel komen overeen : Geluk! Je verliest geen tijd!
3) de omgedraaide tegel toont een wegwijzer : Geluk! Je verliest geen tijd!
Daarna is de volgende speler aan de beurt om een kaart te spelen, Leo te verzetten en te kijken of er tijd verloren gaat of niet.

Zo gauw de klok terug op (of voorbij) acht uur passeert, eindigt de lopende ronde. Zet Leo terug op de starttegel, pas één puzzelstukje aan Leo's hoofd aan (om aan te geven dat er een ronde voorbij is) en zet de klok terug op acht uur. Draai alle wegtegels terug naar hun gedekte kant (zonder ze van plaats te wisselen), deel alle bewegingskaarten terug uit zoals bij de beginopstellingen. De speler die normaal aan de beurt zou zijn, wordt de startspeler van deze ronde.
In de volgende rondes moeten de spelers gebruik maken van hun kennis om zo zuinig mogelijk verder te geraken op de weg naar de kapper. Spelers mogen overleggen met elkaar, maar de actieve speler maakt de uiteindelijke keuze.

Zo gauw Leo bij de kapper geraakt vooraleer de klok acht uur bereikt, winnen de spelers het spel. Als de puzzel echter volledig is gemaakt en Leo geraakt ook die laatste ronde niet tot bij de kapper verliezen de spelers.

Varianten :
- Te moeilijk? : leg je handkaarten open voor je neer, zodat iedereen kennis heeft van de kaarten
- Te makkelijk? : de spelers mogen niet onderhandelen met elkaar, enkel als Leo op een tegel met een papegaai komt, mag er overlegd worden tot het einde van de lopende dag. Nog een extra mogelijkheid is dat spelers sowieso nog moeten stoppen op de laatste wegtegel vooraleer op de kapperstegel te komen. Ze moeten ook deze eventueel verloren tijd nog overleven.

Titel : Leo goes to the barber
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

18-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cacao - Chocolatl (Abacusspiele)


Cacao - Chocolatl is de eerste volwaardige uitbreiding voor het populaire spel Cacao (nadat er al enkele mini-promo's verschenen waren). Deze uitbreiding omvat enkele modules die je naar hartelust kan toevoegen aan het basisspel (dat je uiteraard wel nodig hebt om het spel te spelen). Ik geef u graag een overzichtje van de verscchillende modules en hun materiaal.

1) Kaartmodule : (afbeelding linksboven)
Materiaal : 1 kaartbordje en 8 kaartfiches
Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 2 kaartfiches. Naast de jungle (openliggende tegels) leg je het kaartbordje met daarop twee extra tegels. Tijdens het spel mag je je kaartfiches gebruiken om ook tegels van het kaartbordje te nemen. Indien je de fiches niet gebruikt, leveren ze ook niet extra op aan het einde van de rit. Na elke beurt schuiven de tegels van het kaartbordje eerst naar de jungle en daarna vul je terug aan.

2) Watermodule : (afbeelding rechtsonder)
Materiaal : 3 bewateringstegels
Voeg de 3 bewateringstegels toe in ruil voor 1 enkele plantatietegel en 2 dubbele plantatietegels. In plaats van een markt met waarde 2 plaats je een reguliere watertegel in de startpositie. Tijdens het spel komen de bewateringstegels in het spel en elke arbeider die je eraan legt, stelt je in staat om één stap terug te gaan op het waterspoor. In ruil hiervoor krijg je 4 cacaobonen (indien je ruimte hebt om ze te herbergen). Je mag dit niet doen als je al op de "-10" van het waterspoor staat.

3) Chocolademodule : (afbeelding linksonder)
Materiaal : 6 jungletegels (zijnde 3 chocoladekeukens en 3 chocolademarkten), 20 houten chocoladestaven
Verwijder de 3 goudmijnen en 3 markten waarde 3 uit het basisspel en vervang ze door de chocoladetegels. De chocoladestaven worden als voorraad klaargelegd. Voor elke arbeider naast de chocoladekeuken mag je 1 cacaoboon inleveren en omruilen tegen een chocoladestaaf. Ook deze leg je in je voorraad (die nog steeds beperkt is tot 5 cacaobonen/chocoladestaven). Voor elke arbeider die grenst aan de chocoladekeuken kan je cacaobonen verkopen voor 3 goud en chocoladestaven voor 7 goud. Resterende chocoladestaven aan het einde van het spel leveren niets meer op.

4) Hutmodule : (afbeelding rechtsboven)
Materiaal : 12 dubbelzijdige huttegels
Gooi de 12 huttegels in de lucht en gebruik de kant waarop ze terechtkomen. Leg de tegels naast het speelveld in oplopende volgorde qua kosten (staat bovenaan aangegeven op de tegel). Op het einde van een beurt mag een speler één van de hutten aanschaffen door de kostprijs in goud te betalen. Dit goud moet je al beschikbaar hebben. Je mag meerdere hutten bouwen tijdens het spel, maar nooit één met dezelfde eigenschap. De hut geeft een voordeel tijdens de rest van het spel of levert punten op aan het einde van het spel. Bij de eindtelling wordt ook de waarde van de hut (kostprijs) opgeteld bij je puntentotaal.
- verkoop cacaobonen op een markt van waarde 2 voor 3 goud
- 1 goud voor elke arbeider die niet aan een tegel grenst op het einde van het spel
- 1 goud voor elke arbeider in de kolom of rij waarin je het meeste tegels hebt
- resterende cacaobonen op het einde van het spel leveren 1 goud op
- als je exact 4 cacaobonen krijgt tijdens je beurt, krijg je er 1 extra
- om een tegel te overbouwen moet je geen zonnenfiche afgeven
- 1 goud op het einde van het spel voor elke tempel waar je minstens 1 arbeider hebt naastliggen
- 1 goud voor elke andere hut die je hebt vergaard tijdens het spel
- wanneer je een tegel speelt met drie arbeiders aan één kant, mag je deze gebruiken als zijnde vier arbeiders
- 4 goud op het einde van het spel als je waterdrager op "16" staat op het waterspoor aan het einde van het spel
- 4/5/6 goud aan het einde van het spel

Titel : Cacao - chocolatl
Auteur : Phil Walker-Harding
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

15-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mirco robots (Abacusspiele)


Indien je al lang fan bent van dit blog en al onze artikels er nauw op hebt nagelezen, dan heeft u de recensie van de grote broer (Ricochet robots) van dit spel al eerder zien passeren. Je vindt het overigens hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=667758
In dit kleine broertje ervan gaat u aan de slag kunnen met een onbegrensd aantal spelers, hoewel er in realiteit natuurlijk wel wat ruimte ronde de tafel zal moeten zijn.

In het minidoosjes (formaat à la Regenwormen) vinden we 4 dubbelzijdige speelbordjes, 1 zeszijdige dobbelsteen met nummers en 1 met kleuren, 1 transparante robot, 1 transparante startfiche en 25 transparantie puntenfiches.

In Micro robots trachten de spelers gelijktijdig een parcours in hun hoofd uit te stippelen die de robot zal moeten afleggen van de startplaats naar het einddoel. In dit spel speelt (in tegenstelling tot de grote broer) niet de kortste route een rol, maar mag de speler die het snelste is z'n oplossing voorstellen. Diegene die daarin slaagt, krijgt een overwinningspunt. De speler die als eerste 5 punten heeft (of een afgesproken aantal) wint het spel.

Voor je begint te spelen beslis je samen met welke kant van de speelborden je aan de slag gaat (de koperkleurige of zwarte kant). Je maakt met de vier speelborden een groot vierkant van 6 op 6 vakken. Deze 36 vakken tonen alle waarden van 1 tot en met 6 in de 6 verschillende kleuren. Je gooit beide dobbelstenen en bepaalt de startpositie van de robot en plaatst er de startfiche (de robot wordt enkel gebruikt als je jouw gevonden weg gaat demonstreren). Daarna gooi je de dobbelstenen nog een keer om het einddoel te bepalen. Je legt op deze plaats een puntenfiche. (je kan ook afspreken dat je deze fiche niet legt, zodat alle spelers onmiddellijk kunnen beginnen denken, ze moeten dan zelf maar zien waar het einddoel is --> zeker interessant als je het spel kent).

Vanaf nu beginnen alle spelers gelijktijdig naar de oplossing te zoeken. De speler die denkt dat hij (of zij) een oplossing heeft gevonden, roept in hoeveel stappen hij (zij) dit kan doen. Daarna toont de speler hoe hij dit heeft opgelost. Er zijn eigenlijk slechts 2 regels qua verplaatsing. Je mag enkel horizontaal of verticaal bewegen met de robot. Daarnaast mag je naar vakken van eenzelfde kleur of éénzelfde waarde als de plaats waarop je staat. Indien het de speler lukt om de juiste route af te leggen in het gezegd aantal stappen win je de puntenfiche. De eindpositie wordt overigens de startpositie voor de volgende ronde. Indien de speler er niet in slaagt om in het aangegeven aantal stappen de eindpositie te bereiken, geeft hij een puntenfiche (van zichzelf) aan de speler met de minste punten.  Indien er meerdere spelers het minste punten hebben, gaat deze naar de speler die het eerste aan de beurt zou komen. Indien er na 3 minuten niemand met een oplossing komt, wordt er gedobbeld voor een nieuwe eindbestemming.

Zo gauw een speler vijf punten weet te verzamelen, wint deze het spel. Of als alle 25 puntenfiches zijn opgebruikt, wint de speler met de meeste punten. Bij gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.

Titel : Micro Robots
Auteur : Andreas Kuhnekath
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-99
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

14-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur



Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur (999 games) :

+ fantastische vertaling van de grote broer naar dit "kinder"spel
+ dit spel is effectief een fantastische opstap voor de jongere spelers naar een hoger niveau te tillen
+ ik heb het spel gespeeld met mijn zoontje van 4 en die deed vlotjes mee
+ het ruilen van de bosfiches zorgt ervoor dat zelfs volwassenen dit spel best wel kunnen pruimen
+ het materiaal is fantastisch mooi, tactiel, daagt uit, prachtig artwork overigens

- als volwassenen speel je zonder schroom of tegenzin mee met jongere spelers, maar het spel op tafel leggen met doorwinterde spelers ga je dan weer niet doen (dan ga je beter voor de grote broer)
- persoonlijk vind ik bijzonder weinig fout aan deze titel, wel jammer dat er toch weer naar het concept "memory" wordt gegrepen. Het werkt uiteraard wel, maar ik vind dat al te veel kinderspellen blijkbaar dit spelmechanisme erin moeten verwerkt hebben. Ik had hier eventueel ook al graag een opstapje naar "worker-placement" willen zien.

Conclusie : heb je kinderen die graag een spel spelen (dus alle kinderen), wil je ze eens uitdagen om stilaan de overstap te maken van de kinderspellen naar een titel à la Stenen tijdperk, dan is dit spel een must om in huis te halen. De speelduur is perfect, na een dik kwartier nadert u de ongetwijfeld spannende ontknoping van je speelsessie. Het spel heeft ook een leercurve, goederen verzamelen, tactisch gaan inruilen, goed gebruik van de joker, op het juiste moment gaan hutten bouwen, ... wat dat betreft heeft het spel het allemaal.
SpinLi-oordeel : méér dan goedgekeurd!

13-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pak die zak!



Pak die zak! (999 games) :


+ ik had het in mijn bespreking al over Halli Galli meets Jungle speed, wel ze hebben van beide spellen de beste eigenschappen genomen en gecombineerd
+ in de familie van de reactiesnelheidspellen gaat deze een mooi plaatsje innemen
+ er zijn varianten voorzien, niets spectaculairs, maar ze zijn er wel
+ het jutten zakje grijpt zoveel leuker dan die houten totem of het rammelende belletje
+ kinderen zijn verzot op dit type van spellen, maar dit spel is toch eerder voor de grotere kinderen (aangezien je constant diverse zaken in het oog moet houden)

- het is nog steeds oppassen geblazen voor mensen met scherpe vingernagels
- indien je niet houdt van reactiesnelheidspellen moet je deze absoluut links laten liggen
- puur persoonlijk, maar ik vind de afbeeldingen op de kaarten niet super geslaagd

Conclusie : Pak die zak! is voor mij in z'n genre een topper. Halli Galli was het eerste spel dat we leerden kennen in dit genre en die sloeg enorm aan. Maar na een tijdje heb je het wel gehad met die ambetante bel (die overigens helemaal stuk is geklopt). Jungle speed was meer van hetzelfde, maar daar was het grabbelen ongetwijfeld het spannendste van het spel. In pak die zak! worden eigenlijk de leuke zaken van beide spellen genomen en uitgediept. Je moet niet meer één zaak in het oog houden, maar vier verschillende. Daarenboven kan je met de variant het nog complexer gaan maken (je kan eigenlijk zo ver gaan als je zelf wil). Dit zorgt ervoor dat je met de basisversie nog steeds het snelheidsaspect zal hebben, maar met de varianten gaat er toch iets meer denkwerk aan vooraf. Diegene die in dit type spel het beste is, zal naar alle waarschijnlijkheid wel vaak winnen (of anders gezegd, als je dit niet goed kan, dan sla je ook nu de bal (of de zak) waarschijnlijk vaak mis) . Erg leuk spel in z'n gamma, wederom een prima spel voor in de camper of de party-spellen-doos toe te voegen.

12-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Crox word


Crox word (999 games) :


+ een erg vlot woordspelletje met erg toegankelijke regels (je leest ze in één minuut, vierentwintig seconden)
+ weinig tot geen problemen qua opzoekwerk in woordenboek wegens algemene regel (als iemand het woord/naam kent, is het oké)
+ speciale dobbelstenen zijn mooi en duidelijk
+ het spel is kort, erg kort, een rondje is zo afgelopen

- de dobbelstenen zien er erg mooi uit en duidelijk, maar nogal licht van gewicht
(als je een beetje onhandig bent, draaien ze nogal snel)
- de overwinningsvoorwaarde maakt het spel redelijk beperkt

Conclusie : Crox word is een meer dan aardig woordspelletje, dat gerust mee mag in de camper of in de koffer op vakantie. De beperkte overwinningsvoorwaarde bezorgt me wel een dubbel gevoel. Langs de ene kant zorgt deze voor een zeer kort, snel spel. Langs de andere kant baseert deze zich enkel en alleen op snelheid. Heb je een beetje pech met het dobbelen, dan moet je op zoek naar iets moeilijkere combinaties en kom je sowieso te laat. Je wordt overigens niet beloond voor langere woorden, gewoon zo snel mogelijk bestaande woorden combineren. Een variant had makkelijk toegevoegd kunnen worden. Ik denk bijvoorbeeld aan punten voor het langste woord, de beste combinaties, punten voor snelheid, ... Misschien hadden ze op die manier ietsje meer diepgang in het spel kunnen stoppen. Langs de andere kant ga je dan natuurlijk weer de Scrabble-toer op, waarbij je meer gaat puzzelen. In z'n gamma is dit zonder meer een woordspelletje dat z'n mannetje zal staan, want de combinatie snelheid en woorden vormen kom je niet al te vaak tegen. Crox word is weer zo'n perfect extra-muros spel, snel opgezet, snel gespeeld en uitdagend genoeg voor een klein tussendoortje. Wil je echter gaan puzzelen en je verstand aan het werk zetten, zijn er betere opties.

11-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur (999 games)


Ik hoef u naar alle waarschijnlijkheid "Het Stenen Tijdperk" (ofte Stone age) niet meer moeten voorstellen. Indien u een klein beetje vertrouwd bent met de spellenwereld, is de kans dat u dit spel reeds speelde relatief groot. Om maar even aan te geven dat de grote broer van deze titel zonder meer z'n strepen al verdiend heeft, en dit met recht en rede. Vandaag presenteren we jullie de "kinder"versie van het spel. En het moet gezegd, op het eerste gezicht ziet het er prachtig uit. Huttenbouw & avontuur belooft een prima opstap te zijn om samen met je kinderen te spelen, zodat ze binnen de kortste keren ook aan het grotere werk kunnen beginnen.

In de doos vinden we een overzichtelijk speelbord,  4 spelersbord (dorp genoemd), 4 markeerfiches (in 4 kleuren), 4 pionnen, 20 houten goederen (bessen, vissen, kruiken, pijlpunten en tanden, 4 elk), 15 huttentegels, 2 hondenfiches en 14 bosfiches.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler neemt een dorp voor zich waar hij z'n grondstoffen en hutten kan bewaren. Iedere speler neemt de pion en markeerschijf in z'n kleur. De pion wordt in het midden van het speelbord geplaatst. Leg van elke goederensoort er één op het ruilplein. De andere goederen worden op hun betreffende plaats gelegd op het speelbord (met 2 spelers neem je van elk goed er één uit het spel). De huttentegels worden geschud en vormen drie stapels van vijf hutten op het speelbord. De 2 hondenfiches worden op de daarvoor voorziene plaats gelegd en tenslotte worden de bosfiches gedekt geschud en rond het bord gelegd (4 langs de lange zijde en 3 langs de korte zijde). 



In dit spel trachten de spelers om ter snelste 3 hutten te bouwen, door de juiste grondstoffen te verzamelen. De jongste speler begint het spel en daarna wordt er met de klok mee gespeeld. Als je aan de beurt bent, doorloop je 3 fasen :

1) Bosfiche omdraaien : de speler die aan de beurt is, draait één gedekte bosfiche om. Deze fiche bepaalt wat de speler zal moeten doen in de volgende fasen.
2) Pion verzetten : indien het bosfiche een dobbelsteen vertoont, verzet je je pion een aantal plaatsen, aangegeven door de waarde op de dobbelsteen. Je volgt de pijlen op het speelbord. Is het omgedraaide bosfiche een symbool, verplaats je je pion naar de overeenkomstige plaats op het speelbord.
3) Actie uitvoeren : afhankelijk van het veld waarop je pion terechtkomt, voer je de desbetreffende actie uit.
- Staat je pion op een goederenveld (bes, vis, kruik, pijlpunt of tand) dan neem je 1 goed van die plaats en leg ze onder je dorp. Is het veld leeg, dan heb je pech.
- Staat je pion op het ruilplein dan mag je zoveel goederen als je wil vanuit je dorp ruilen met de goederen op het ruilplein. (er liggen er dus steeds vijf)
- Komt je pion op het hondenveld terecht, neem je een hondenfiche van het speelbord en leg je deze open voor je neer. Indien de hondenfiches reeds bij andere spelers liggen, krijg je de fiche van de speler die als eerste terug aan de beurt komt. Heb je zelf al de 2 fiches, dan krijg je niets.
- Als je op de bouwplaats komt tenslotte, mag je één van de openliggende hutten op het speelbord proberen aan te schaffen door de gevraagde goederen vanuit je dorp terug op het speelbord te leggen. De hut wordt in je dorp geplaatst. Je mag niet meer dan één hut bouwen in één beurt. Indien je een hut aanschaft, wordt de eerstvolgende hut van de stapel opengedraaid. Een hondenfiche kan ingezet worden als joker voor éénder welk goed. Tenslotte moet de speler die op de bouwplaats terechtkwam alle open bosfiches terug gedekt leggen en er twee van plaats verwisselen.



Zo gauw een speler z'n derde hout bouwt, wint deze speler het spel!

Titel : Het stenen tijdperk - huttenbouw & avontuur
Auteur : Marco Teubner
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 5+

09-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pak die zak! (999 games)



Toen ik de spelregels van "Pak die zak!" een eerste keer doornam, had ik onmiddellijk een hoog "Halli Galli meets Jungle speed"-gevoel. Het spel omvat 1 jutten zak, 6 doelfiches (waarvan je er slechts één voor het basisspel gebruikt, de anderen zijn voor varianten) en 60 zakkaarten (14 elk van de vier soorten zakken en 4 jokers).

Doel van het spel is de waarde van de openliggende doelfiche bereiken met de openliggende kaarten en de kaart die wordt opengedraaid. Zo gauw deze situatie zich voordoet, grabbelen de spelers om ter snelste naar de zak. De speler erin slaagt de zak te pakken, krijgt alle kaarten van de betrokken zaksoort als overwinningspunten. De speler die aan het einde van het spel, nadat alle trekstapels van de spelers zijn uitgeput, het meeste overwinningspunten (kaarten) heeft verzameld, wint het spel.

Zet de zak in het midden van de tafel. Leg van elke zaksoort één kaart rondom de zak en plaats de doelfiche met waarde zes naast de zak. (je kan ook opteren voor een andere doelfiche of meerdere doelfiches om een variant te spelen). De resterende zakkaarten worden allemaal geschud en gelijkmatig onder de spelers verdeeld. Elke speler legt z'n trekstapel gedekt voor zich neer.



Als je aan de beurt bent, draai je de bovenste kaart van je trekstapel open. Je doet dit door de kaart van je weg te bewegen, zodat iedereen de kans heeft om de kaart gelijktijdig te zien. Alle spelers gaan na of er een combinatie mogelijk is met de reeds openliggende kaarten van de omgedraaide zaksoort zodat de waarde van het doelfiche (6) kan worden bereikt. Je kan aan de voorwaarde voldoen door de kaart  toe te voegen aan de openliggende kaarten of door ze op een reeds openliggende kaart te leggen.

Concreet voorbeelden (zie afbeelding boven) :
- als je een kaart met twee blauwe zakken zou omdraaien, is het totaal zes blauwe zakken. Je mag dus naar de zak grabbelen.
- als je een kaart met één gele zak zou omdraaien, kan je deze op de kaart met vijf gele zakken leggen. Daardoor wordt het totaal zichtbare gele zakken wederom zes, dus grabbelen maar.

Indien er geen correcte combinatie kan gemaakt worden, wordt de kaart aan de juiste rij aangelegd. Is het totaal van de reeds openliggende kaarten meer dan zes wordt de kaart met de meeste zakken afgedekt. Is het totaal nog niet meer dan zes, wordt de kaart naast de reeds openliggende kaarten gelegd. Daarna draait de volgende speler een kaart van z'n trekstapel open.

Indien een speler valselijk de zak grijpt, moet hij één van z'n overwinningspuntenkaarten terug onder z'n trekstapel stoppen.
Nadat alle trekstapels van de spelers zijn opgebruikt, eindigt het spel en wint de speler met de meeste kaarten in z'n overwinningspuntenstapel (het aantal zakken op de kaarten doet er niet toe). Bij gelijke stand delen de spelers de winst.

Titel : Pak die zak!
Auteur : Wolfgang Kramer
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

08-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Crox Word (999 games)


In het doosje van Crox word (formaat Halli Galli) vind je 32 letterdobbelstenen (8 in 4 kleuren), 1 trofeeschijf en 1 dobbelschaal die in het doosje zit. Het doel van het spel is om twee ronden na elkaar te winnen. Een ronde winnen doe je door zo snel mogelijk met zeven van je acht letterdobbelstenen een goed woord of woordenmix à la "kruiswoord" te maken.

Iedere speler neemt de acht dobbelstenen in z'n kleur. De doos met dobbelschaal wordt in het midden van de tafel gezet. De trofeeschijf wordt ernaast geplaatst. Deze fiche is dubbelzijdig bedrukt, met aan de ene kant een zilveren trofee en de andere kant een gouden trofee.

Een speler geeft het startsignaal van de ronde en dan gooien alle spelers gelijktijdig hun acht dobbelstenen. Onmiddellijk beginnen alle spelers te puzzelen met de gegooide letters. Je moet met 7 van de acht dobbelstenen één of meerdere woorden vormen. Elke dobbelsteen moet met minstens één zijde aan een andere dobbelsteen grenzen. Gooi je een lachend gezichtje, dan mag je deze dobbelsteen gebruiken als joker.



Als je overtuigd bent van je resultaat gooi je snel je laatste, niet gebruikte dobbelsteen in de dobbelschaal. Onderin de schaal is een kuiltje voorzien, zodat je telkens kan nagaan wie er als eerste klaar was (mocht het zo close zijn tussen de verschillende spelers). De speler wiens dobbelsteen in het putje ligt z'n woord(en) worden gecontroleerd. Zijn deze correct, dan neemt de speler de trofeeschijf uit het midden van de tafel of bij de tegenspeler die de schijf heeft en legt deze met de zilveren trofee voor zich. Had hij reeds de trofeeschijf voor zich liggen, dan draait hij de fiche om en wint hij onmiddellijk het spel (gouden trofee is zichtbaar). Zijn de woorden niet correct, moet de speler de trofeefiche terug in het midden van de tafel leggen (indien hij deze heeft). Alle woorden uit het woordenboek, afkortingen en namen zijn overigens toegestaan. Een algemene regel zou kunnen zijn dat het voldoende is dat een andere speler het woord kent.

Is er nog geen winnaar na de ronde neemt elke speler z'n acht dobbelstenen terug op handen en volgt een nieuwe ronde.

Titel : Crox word
Auteur : Haim Shafir
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

07-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Gum gum machine


(foto : Henk Rolleman)

Gum gum machine (Huch/Geronimo games) :

+ het ziet er fantastisch uit
+ er zijn talloze mogelijkheden om de startopstelling aan te passen naar believen,
dit bevordert zonder twijfel de herspeelbaarheid (zie ook onder)
+ het speelt lekker vlot en is erg snel uitgelegd
+ dit is een familiespel pur sang

- het spel heeft wel weinig diepgang
- het is al snel repetitief en ik weet niet of je het snel gaat herspelen, dus ondanks al het
extra materiaal dat het spel net ietsje anders maakt, vrees ik ervoor
- de spelopstelling zou moeten gebeuren door iemand die niet meespeelt (of een erg slecht korte-termijngeheugen heeft)

Conclusie : Gum gum machine is een erg mooi familiespel. De werking van de machine is grappig en tijdens je eerste speelsessie(s) echt wel tof. Het is een uniek concept dat zeker in de smaak zal vallen bij mensen die het spel niet kennen. De spelregels zijn relatief beperkt (je moet enkel de speciale pictogrammen eens goed doornemen in het boekje), maar het speelt erg intuïtief. Je kan het spel volgens mij perfect beginnen zonder te weten waar je eigenlijk aan begint. Het memory-aspect is deels aanwezig in het spel en dat maakt het ook redelijk ambetant om het spel op te zetten. Je zou dan eigenlijk al niet mogen kijken naar de pictogrammen op het speelbord, want dan weet je al enigszins waar naartoe. Er zijn héél wat extra's voorzien om het speelbord aan te passen. De kwaliteit hiervan is overigens fantastisch, je kan het speelbord vlot uit en in elkaar zetten en aanpassen naar believen. Nadeel van het spel is dat het op zich ook snel repetitief wordt en niet zo uitdagend meer is. Na drie-kwart van het spel vonden wij het wat beginnen slepen. Op zich geen erg want het spel is op zich redelijk snel afgelopen, maar dat maakt het negatief puntje natuurlijk wel weer iets zwaarder. Kortom : het concept is prima, het materiaal evenzeer, maar of het een blijvertje is, dat is nog maar de vraag. Als app op je smartphone of tablet lijkt me dit spel overigens wel iets hebben (misschien moeten de ontwikkelaars hier eens over nadenken),

03-04-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dr. Eureka




Dr. Eureka (Blue orange games/geronimo games) :

+ erg leuk, uitdagend materiaal, ook voor kinderen
+ uitleg is gebeurd in 10 seconden, misschien moet ik hier eens een instructiefilmpje van maken, dat zou weinig werk zijn
+ het speelt erg snel, is in zekere mate ook uitdagend en vooral een zenuwslag omdat het tempo belangrijk is
+ Dr. Eureka is een perfect extra-muros spel

- eens je het een keertje gedaan hebt, dan ken je het al wel weer
- om alle kaartjes (opdrachten) te doorlopen, heb je doorzettingsvermogen nodig, je spreekt best af om tot een aantal te spelen (bv. 7)

Conclusie : Dr. Eureka is zonder meer een aangenaam spelletje, maar ik vrees dat het niet zo vaak uit de kast zal komen.
Als extra-muros spel, als aandachtstrekker op een beurs, een jaarmarkt of pensenkermis is dit een schot in de roos. Opzetten van het spel en uitleg duren hooguit elk 10 seconden. Het spelen zelf zou ik afbakenen door naar een aantal overwinningspunten te spelen, want het is repetitief, erg repetitief. Eens je één opdracht gespeeld hebt, wil je zeker nog andere opdrachtjes proberen, maar eens je het goed doorhebt, is de fun er misschien al weer af. Het materiaal is wel erg mooi en nodigt uit om te spelen. Wil je dit spel thuis in je spellenkast? Waarschijnlijk niet. Wil je dit spel in je kinderdagverblijf, klas, vereniging, ...? Zet het gerust naast dat Kubb-spel, de weerwolven en die andere Jungle speeders.

02-04-2016 om 10:14 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs