Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-09-2012
Nog ... 18 dagen
Escape: The Curse of the Temple is een coöperatief spel waarin je uit een tempel moet ontsnappen voordat hij in elkaar stort en één of meerdere ontdekkers bedelft en op die manier iedereen in het verlies duwt.
Het initiële spelbord bestaat uit een rij van drie vierkante tegels die telkens een combinatie van twee symbolen tonen. Alle ontdekkers starten op de centrale tegel - de veilige ruimte - en elke speler start met vijf dobbelstenen. Deze dobbelstenen tonen vijf symbolen :
een wonde deze dobbelsteen wordt opzij gelegd en toont dat de ontdekker een ongelukje heeft gehad tijdens het ontdekken van de tempel
een geneessymbool elk zo'n symbool geneest twee wonden, van jezelf of de andere spelers in dezelfde kamer
een rood of blauw krachtsymbool deze worden gebruikt om kamers binnen te gaan, schatten te openen of speciale edelstenen te ontdekken
een voet, komt twee keer voor op de dobbelsteen deze heb je nodig om van de ene naar de andere kamer te geraken Escape wordt in real-time gespeeld, de spelers rollen gelijktijdig hun dobbelstenen en voeren de acties uit. Zo ontdekken ze verschillende kamers, elk met hun eigen schatten, edelstenen, maar ook gevaren. Werk samen met andere spelers om je doel in een kamer te bereiken.
Het real-time aspect is nog versterkt door middel van een soundtrack die gedurende het spel wordt afgespeeld.Op sommige momenten begint het af te tellen en moeten de ontdekkers zo snel mogelijk terug naar de veilige ruimte. Indien ze hier niet in slagen,verliezen ze dobbelstenen.
Zo gauw de uitgang is gevonden, kunnen de spelers trachten om de tempel te verlaten, door het aantal blauwe dobbelstenen te rollen gelijk aan het aantal magische edelstenen die ze niet uit de tempel hebben gehaald. Indien een speler ontsnapt, mag hij een dobbelsteen aan een medespeler geven. Indien alle spelers ontsnappen wint iedereen, zo niet verliest iedereen.
Titel : Escape : the curse of the temple Auteur : Kristian Amundsen Ostby Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
In Urbania heeft het stadscentrum z'n grootste glorie gehad in het verleden. Maar de toekomst roept jou toe om vernieuwing te brengen in de stad. Bouw een nieuwe stad over de oude, en baan je een weg naar nieuwe winsten die komen uit de oude bedrijven. Plan een nieuw landschap in de stad en verwerf aanzien en prestige!
Titel : Urbania Auteur : Simone Luciani Uitgeverij : Mayfair games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
In het mytische land Aztlán strijden vier stammen om te overleven. Vredevol samenleven brengt rijkdom voor allen, maar de goden kiezen de kant van diegene die oorlog voeren en hun vijanden vreselijke daden aandoen...
Slechts één van de vier stammen zal het recht verwerven om op het eiland te overleven tegen het einde van het spel. Bouw het machtigste imperium op met je stam en wordt de grote heerser van Aztlàn.
Aztlán kan gespeeld worden met drie of vier spelers (of twee spelers met een variant). Elke speler stuurt één van de stammen. Een spel is opgedeeld in vijf ronden, waarin de spelers één van hun krachtkaarten kiezen, om beurten stampionnen inzetten op gebieden op het bord. Dit bord is verdeeld in vijf soorten gebieden : woestijn, velden, oerwoud, bergen en steden. De gekozen krachtkaart geeft aan hoe groot de sterkte van de stam is en op welk soort gebied er wordt gespeeld. Hoe groter de dominantie van een speler, des te meer overwinningspunten worden er gescoord.
Indien er meerdere spelers in een gebied staan, wint de sterkst vertegenwoordigde. Maar oorlog is niet de enige weg naar de overwinning, want soms brengt vreedzaam samenleven een nog grotere beloning met zich mee. Na vijf ronden wint de speler met de meeste punten. Zijn stam heerst over Aztlán, en z'n concurrenten worden verbannen.
Titel : Aztlan Auteur : Leo Colovini Uitgeverij : Ares games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 13+
Iedereen weet dat je in het Wilde Westen hoteleigenaar kon worden of een saloon opendoen als je hard werkte of de mijnen ontgon op zoek naar goud en andere waardevolle schatten. Je kon het ook op de "eenvoudige" manier proberen door te stelen van diegene die ervoor werkten.
In Desperados gaan de spelers op zoek naar datgene dat ze nodig hebben, om het even op welke manier. Eén speler zal ook de rol van marshall aannemen om een oogje in het zeil te houden en de andere spelers eerlijk te houden.
Het spel duurt vijf ronden, waarin de spelers telkens vijf bewegingskaarten spelen. De marshal beweegt alle sheriffs, daarna leggen de spelers de vijf bewegingskaarten gedekt voor zich neer. Indien een speler een actie wil uitvoeren in een stad, toont hij de bijpassende kaart aan de marshall en plaatst hij een fiche in de desbetreffende stad.
Als alle kaarten zijn geplaatst, wordt de eerste kaart omgedraaid en bewegen de spelers hun pionnen. Indien je in dezelfde stad als de marshall eindigt, verlies je je ganse beurt. Indien je ook een fiche had in die stad, mag je de actie uitvoeren (zolang er meer spelers dan sheriffs zijn in de stad).
Eens alle spelers hun vijf bewegingen gedaan hebben, nemen ze hun kaarten terug, de sheriff legt vervangt gestolen tegels en begint er een nieuwe ronde. Indien de spelers 4000 dollar of meer per speler hebben verzameld, winnen zij het spel. Zo niet, dan wint de marshall.
Titel : Desperados Auteurs : Dennis Lohausen & Florian Racky Uitgeverij : Argentum verlag Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Plannen, bouwen en ontwikkelen van een klein dorp tot een megastad. Gebruik zeszijdige tegels om residenties, commerciële, civiele en industriële gebieden toe te voegen. Vergeet ook zeker geen interessante gebouwen toe te voegen en voordeel te halen uit de grondstoffenvoorraad van nabijgelegen steden. Het is jouw doel om te eindigen met een grotere bevolking als de tegenspelers.
Suburbia is een tegel-leg-spel waarin de speler een economische motor en infrastructuur proberen op te bouwen om uiteindelijk de meest winstgevende en grootst groeiende bevolking te hebben. Als de stad groeit, zullen ook je inkomsten en je reputatie stijgen. Natuurlijk heb je dan meer geld om te investeren in nog betere gebouwen, zoals vlieghavens of grote wolkenkrabbers. Als je reputatie stijgt, zal je meer burgers aantrekken en zie je je bevolking groeien.
Tijdens het spel vervullen de spelers verschillende unieke opdrachten die hun extra's opbrengen en de populatie een boost geven. Er zijn overigens altijd andere gebouwen in het spel, dus je zal nooit twee keer hetzelfde spel spelen!
Titel : Suburbia Auteur : Ted Alspach Uitgeverij : Bézier games/Lookout games Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 8+
In 1969, wordt er in een prestigeduel uitgemaakt wie de wereldleider is - wie zal er winnnen? De Verenigde Staten? Rusland? Of een oud Europese natie misschien? Wie is in staat om het meeste technologische vooruitgang te boeken en met een hoogtechnologische raket de mens naar de maan te brengen? (zonder te crashen natuurlijk). Zal jij je ruimteprogramma kunnen behoeden tegen sabotage van de andere wereldmachten?
Titel : 1969 Auteurs : Aureliano Buonfino, Andrea Crespi, Lorenzo Silva & Lorenzo Tucci Sorrentino Uitgeverij : Cranio creations Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 13+
In Kemet zijn de spelers Egyptische stamleiders die hun mytische krachten van de antieke Egyptische goden gebruiken - bovenop hun sterke legers - om punten te scoren in glorierijke oorlogen en gevechten door het inpalmen van rijke gebieden. Gedurende het spel zullen ze hun magie gebruiken om mytische figuren te verslaan en hun pure goddelijke krachten los te laten. Het spel omvat vele gedetailleerde spelonderdelen, zoals in Cyclades ook het geval was, om de legers en onsterfelijken voor te stellen.
Titel : Kemet Auteurs : Jacques Bariot & Guillaume Montiage Uitgeverij : Matagot Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 13+
In 1845, leidde kapitein Sir John Franklin de Britse koninklijke vloot in een expeditie om de noordwestelijke doorgang te ontdekken en door te steken. Er werden kosten noch moeite gespaard; hij kreeg twee stevige, ijzer-versterkte boten (the Terror en Erebus), voor drie jaar provisie, wetenschappelijk materiaal, 1000 boeken en een crew van 148 mensen. Ze verlieten Engeland in mei en in augustus bereikten ze de westelijke kust van Groenland waar ze wachtten op gunstige weersomstandigheden om de Lancaster Sound in te duiken. Vanaf daar was het allemaal onbekend terrein. Er werd nooit nog iets van hen vernomen.
De verdwijning zorgde wereldwijd voor opschudding en leidde tot talloze Britse en Amerikaanse expedities. Als leider van zo'n expeditie moeten de spelers hun weg banen door de arctisch oceaan om proberen te achterhalen wat het lot was van Franklin en z'n mannen en succesvol zijn in hetgeen waar Franklin in mislukt was.
Northwest Passage wordt gespeeld over verschillende seizoenen van ontdekking, elk seizoen is nog opgesplitst in verschillende ronden. Elke ronde krijgen de spelers nieuwe avonturen voorgeschoteld en moeten ze hun schip in de aangegeven richting sturen. Ze moeten door een doolhof van ijs en eilanden in de arctische archipel. Op het einde van de ontdekking scoren de spelers punten door hun manschappen te bewegen in de meest westelijke punten van de kaart en bewijzen te zoeken over Franklin en natuurlijk veilig terug in Canada te geraken.
Titel : Northwest passage Auteur : Yves Tourigny Uitgeverij : Matagot Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 13+
In het land van Terra Mystica zijn er 14 verschillende mensenrassen in zeven landschappen en elke groep hoort in z'n eigen omgeving thuis. Om te groeien en te ontwikkelen moeten ze de grond van hun geburen omvormen naar hun eigenste landschapstype ... en dit zorgt natuurlijk voor de nodige strijd.
Terra Mystica is een spel waarin geluk geen aanstaande rol heeft, maar waar strategisch plannen erg belangrijk is. Elke speler leidt één van de de 14 rassen. Met de nodige arbeid en subtiliteit moeten ze proberen om een groter gebied te beheersen en de ontwikkelen. Er zijn vier religieuze culturen waarnaar je kan toegroeien. Om dat alles te kunnen, beschikt elk ras over z'n eigen speciale mogelijkheden.
Om beurten voeren de spelers hun acties uit door de grondstoffen te gebruiken die ze ter beschikking hebben. Verschillende gebouwen leveren de spelers verschillende grondstoffen op, uitbreidingen zorgen voor meer arbeiders, markten zorgen voor geld, ... Forten zorgen dat het ras nog extra mogelijkheden krijgt en tempels laten het toe om naar een religie toe te groeien. Gebouwen kunnen worden opgewaardeerd, uitbreiding kan zorgen voor markten, die op hun beurt in tempels of forten veranderen. Elk ras moet proberen om op die manier op te bouwen.
In de nabijheid zijn van andere rassen is een dubbelsnijdend zwaard in Terra Mystica. Als je dichter in de buurt bent, krijg je extra krachten, maar betekent ook dat het moeilijker is om uit te breiden ...
Titel : Terra mystica Auteurs : Jens Drögemüller & Helge Ostertag Uitgeverij : Feuerland spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 100 min. Leeftijd : 12+
Swordfish is een euro over het vissen en verhandelen van zwaardvis.
De spelers proberen overwinningspunten te scoren door boten te huren als ze aan land zijn, een kapitein en bemanning aan te werven, benzine te kopen en aas. Daarna trek je de oceaan op om de beste en zwaarste vis te vangen, zodat je deze tegen een mooie cent kan gaan verkopen.
Enkel de moedigste mannen met de beste vaardigheden zullen in de open zee, door de stormen de beste visplaatsen vinden. Wie haalt het meeste punten tegen het einde van het seizoen?
Titel : Swordfish Auteurs : Pierluigi Frumusa & Davide Rizzi Uitgeverij : Ghenos games Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 14+
Fleet is een spannend, strategisch kaartspel met moeilijke beslissingen en vlot spelverloop, dat zowel bij de gelegenheids- als veelspeler zal aanslaan. In Fleet probeer je vergunningen te versieren, boten te water te laten en te vissen in de wijde oceaan. De speler die dit alles het beste managet, z'n grondstoffen het beste beheert, krijgt het meeste overwinningspunten door vis, vergunningen en boten. Hij leidt zijn bemanning naar de overwinning.
Titel : Fleet Auteur : Ben Pinchback & Matt Riddle Uitgeverij : Gryphon Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
King of Tokyo: Power Up! is een uitbreiding voor het populaire King of Tokyo
basisspel. Nadat je een monster gekozen hebt, krijg je acht evolutiekaarten die erbij horen. Schud deze kaarten en vorm een persoonlijke trekstapel. Op het einde van een spelersbeurt, mag een speler, indien hij drie hartjes heeft gegooid, een evolutiekaart nemen en aan z'n hand toevoegen (dit is ook mogelijk in Tokyo - waar hartjes normaal nutteloos zijn) en zelfs als ze gebruikt worden om te herstellen.
Een speler kan zo'n evolutiekaart ten allen tijde spelen. Er zijn bonussen die éénmalig tellen, terwijl anderen permanent hun voordeel zullen opleveren. Elke evolutiekaart geeft ook aan of het monster een mutant, indringer of robot is (dit heeft totaal nog geen nut, maar in een toekomstige uitbreiding misschien wel )
Bovendien bevat de uitbreiding enkele nieuwe varianten : spelers starten met een willekeurige evolutiekaart of trekt twee kaarten en kiest er één of beslist op voorhand welke kaarten in het spel komen. Het doel van het spel blijft echter hetzelfde : 20 punten scoren of als enige monster overeind blijven.
Titel : King of Tokyo - power up
Auteur : Richard Garfield
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Massilia is mooi - z'n strategische locatie in de Middellandse Zee heeft er een belangrijke handelsplaats van gemaakt voor het Romeinse rijk. De markt is één van de populairste langsheen de kust en handelaars vechten er om hun koopwaar te mogen stallen. De competitie is zwaar om iets te verdienen, zeker omdat de klant veeleisend is. Dit zorgt ervoor dat je je marktkraam prima moet organiseren, je prijzen scherp stellen en vooral proberen de rijke klanten aan te trekkken. Maar pas op dat je niet in ongenade valt bij de consul, want dit gaat je wat kosten. Je kan echter altijd op de goden rekenen, als je een klein offer brengt natuurlijk. Alles dient betaald te worden in deze wereld ..
In Massilia kan elke speler gebruik maken van verschillende gekleurde dobbelstenen om hun acties uit te voeren. Er zijn vier verschillende kleuren met bijhorende actie. In een beurt kiest een speler een dobbelsteen en voert de actie uit. Goederen kopen in de haven, een klant verplaatsen, de consul verplaatsen, offers aan de goden brengen of je reputatie verhogen. De waarde van de dobbelsteen geeft aan hoe vaak je de actie mag ondernemen. Doel is om de hoogste reputatie te behalen op het einde van de dag door je marktkraam op te stellen, goederen te verkopen tegen de best mogelijke prijs, zodat de winst het grootste is ten opzicht van je inkoopprijs.
Titel : Massilia Auteur : Alain Epron Uitgeverij : KND Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
In The Ladies of Troyes, maken de vrouwen hun opwachting in de vorm van drie nieuwe karakterkaarten die je in het basisspel kan toevoegen. Een nieuwe actie laat de spelers toe om hun bewakers langs de gevaren te sturen om zo toegang te krijgen tot één van de 16 nieuwe acties buiten de stad. Elke speler heeft een extra purperen dobbelsteen (die het hoofd van de familie voorstelt), die niet kan gekocht worden door tegenspelers. Het hoofd van de familie kan elke mogelijke actie (militair, civiel of religieus) uitvoeren.
The Ladies of Troyes bevatten ook 27 nieuwe actiekaarten en zes evenementenkaarten om het basisspel nog meer te variëren.
Titel : Troyes - les dames de Troyes Auteurs : Xavier Georges, Alain Orban & Sébastien Dujardin Uitgeverij : Pearl games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
2212. Ginkgo Biloba, de oudste en sterkste boom van de wereld is een symbool geworden voor de nieuwe manier van het bouwen van steden in samenhang met de natuur. De mensen hebben alle grondstoffen die de aarde hen te bieden had opgebruikt en de mensheid moet nu steden ontwikkelen die een fijne balans hanteert tussen productie en consumptie.
De ruimte is echter schaars, dus moet men in de hoogte gaan bouwen. Om dit type stad te kunnen bouwen, zul je de nodige kennis en know-how moeten verwerven door een sterk team rond jou te scharen om zo de beste stadsplanner van Ginkgopolis te worden.
Er zijn drie kleuren van stedentegels : geel levert overwinningspunten, rood zorgt voor grondstoffen en blauw levert op zijn beurt nieuwe stadstegels. Sommige tegels beginnen het spel en geven met letters aan welke nieuwe tegels kunnen geplaatst worden.
In een beurt kiezen de spelers gelijktijdig een tegel uit hun hand. Ze tonen ze gelijktijdig en bouwen ze om beurten op de juiste plaats aan. Elke kaart die je speelt gaat naar je linkerbuurman, dus hou er rekening mee hoe jouw kaart z'n plan in de war kan sturen.
Wanneer je een nieuwe tegel speelt, krijg je de krachtkaart van dezelfde kleur, deze kaarten leveren je extra's op tijdens het spel, die je in staat stellen om jouw gebouwen nog te verfraaien en meer punten te scoren.
Titel : Ginkgopolis Auteur : Xavier Georges Uitgeverij : Pearl games Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Homesteaders is een bied- en grondstoffenmanagement spel waarin de spelers bieden om de mogelijkheid te hebben om bepaalde gebouwen op te richten. Daarna spenderen ze grondstoffen om verschillende gebouwen van dat type te bouwen. De gebouwen leveren op hun beurt weer bepaalde mogelijkheden op, zoals inkomsten, punten en speciale eigenschappen. Sommige gebouwen hebben een arbeider nodig, anderen werken automatisch.
Het spel duurt 10 ronden, waarin elke ronde bestaat uit een biedfase, gevolgd door een bouwfase. Na de laatste inkomstenfase, het gebruiken van de gebouwen en de laatste kans om goederen te kopen en te verkopen worden de punten opgeteld. Spelers scoren voor hun gebouwen, bonussen door deze gebouwen en punten die gedurende het spel zijn vergaard door het verkopen van grondstoffen. De speler met de beste combinatie gebouwen en management in grondstoffen scoort het meeste punten en wint het spel.
Met Homesteaders brengt Quined geen nieuw spel op de markt. Het gaat hier om een remake van het spel, waarbij vooral aan de artwork is gesleuteld. Bovendien hebben ze het ook ineens in een Masterprint-jasje gestopt. We kunnen deze vertaling van het spel enkel toejuichen.
Titel : Homesteaders Auteur : Alex Rockwell Uitgeverij : Quined games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
City of Horror is een overleef-horror-spel waarin je elkaar een mes in de rug probeert te planten. Zoals in van die goedkope B-films met zombies bedreigt er ook hier een horde zombies de stad. Het doel van het spel is om de aanval te overleven. Dit betekent sommige van je medespelers opofferen aan de ondoden.
Elke speler controleert enkele karakters met verschillende eigenschappen; deze karakters kunnen bewegen naar de verschillende locaties (er is een limiet van het aantal karakters op de plaatsen), die ze dan kunnen barricaderen, voorwerpen zoeken of wapens aanschaffen. Wanneer er zich een crisissituatie voordoet, bijvoorbeeld wanneer zombies binnengeraken en een karakter opeten, zal het slachtoffer bepaald worden door een stemming.
De basismechanismen van het spel zijn dezelfde als die van Mall of Horror (ook ontworpen door Nicolas Normandon), maar City of horror verschilt toch in materiaal en spelverloop op verschillende vlakken. Het speelbord verandert elke spel, er zijn 20 karakters toegevoegd, er kan tegengif gebruikt worden, actiekaarten worden schaarser naarmate het spel vordert en je kan ook op andere manieren punten scoren dan het overleven met karakters.
Titel : City of horror Auteur : Nicolas Normandon Uitgeverij : Repos productions Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
7 Wonders: Cities is de tweede uitbreiding voor het populaire spel 7 wonders, waarin er spelregels zijn om in team te spelen, een nieuw type kaarten bevat (zwart, die de steden vertegenwoordigen) en nieuwe kaarten van de oudere types (twee nieuwe wonders : Petras en Byzantium, nieuwe gilden en leiderkaarten die betrekking hebben op de zwarte kaarten). Deze uitbreiding is agressiever, met meer interactie tussen de spelers, die nog steeds proberen meer punten te scoren dan de anderen.
Met de teamregels kan je tot 8 spelers spelen, waarin de speler worden verdeeld in teams, waarbij de spelers naast elkaar zitten, zodat ze samen kunnen beslissen welke kaarten ze gaan gebruiken.
De nieuwe zwarte kaarten hebben verschillende effecten, er zijn er negen beschikbaar in elke speelronde. Enkele effecten zijn :
de actieve speler krijgt goud, z'n buren krijgen ook wat
grotere militaire kracht in ronde 1 tegen een grotere kost
ambassadekaarten die je buiten strijd stellen militair deze ronde
kerkhofkaarten die je punten opleveren op het einde, maar je tegenspelers geld kosten
spionkaarten die de symbolen van groene wetenschapskaarten kopiëren
een zwarte markt die de grondstoffen verdubbelt
de mogelijkheid om kaarten gratis te bouwen door ze te kopiëren van tegenstanders
Titel : 7 Wonders - cities Auteur : Antoine Bauza Uitgeverij : Repos productions Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Seasons is ongetwijfeld één van de spellen die het meeste onze aandacht trok. Niet alleen omwille van z'n artwork, maar ook dito materiaal en gameplay. Dat de tekeningen in orde zouden zijn, daar kon al geen twijfel over bestaan toen Libellud (uitgeverij van Dixit) deze titel aankondigde. Naast hun lijn van partyspellen en lichtere familiespellen is dit het eerste veelspelersspel en het mag er direct zijn.
Seasons is een kaart- en dobbelspel (cfr. Quarriors) dat bestaat uit twee fasen : De eerste fase bestaat uit het samenstellen van de kaarten die voor de rest van het spel kunnen gekozen worden (9 kaarten om precies te zijn). Elke kaart heeft z'n eigen specifieke effect en levert overwinningspunten op. Eens de kaartendeck is samengesteld, worden deze negen kaarten in 3 stapels van 3 verdeeld. In elke ronde ga je één pakketje kaarten extra ter beschikking hebben.
In de tweede fase worden telkens de seizoensdobbelstenen gegooid (1 per speler +1). De dobbelstenen stellen je in staat om diverse acties uit te voeren :
- je toverkracht vergroten (max. aantal kaarten dat je mag spelen)
- energie verzamelen (water, aarde, vuur, lucht) om de kosten van je toverspreuken te betalen
- energie kristalliseren (tijdens het huidige seizoen) om kristallen te verzamelen. Deze heb je nodig bij sommige kaarten, maar leveren ook punten op aan het einde van het spel
- nieuwe kaarten trekken ...
Elke speler kiest één dobbelsteen per beurt. Elke dobbelsteen duidt ook aan hoeveel plaatsjes de pion op het seizoensspoor vooruit wordt gezet. Bovendien is elke dobbelsteen anders afhankelijk van het seizoen. Er zijn in de verschillende seizoenen bijvoorbeeld verschillende energies wel of niet voorhanden. De spelers zullen rekening moeten houden met deze wijzigingen.
Op het einde van het spel worden punten uitgedeeld voor kristallen en de gespeelde kaarten. De speler met de meeste punten wint.
Titel : Saesons Auteur : Régis Bonnessée Uitgeverij : Asmodée Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 14+
Een remake die reeds lange tijd werd aangekondigd, zou nu op Spiel eindelijk beschikbaar zijn. In Serenissima nemen de spelers de rol aan van een handelarenfamilie tijdens de renaissance. Ze proberen een juiste balans te vinden tussen de noodzakelijke handel en de economische piraterij van de dag. De spelers bouwen een scheepsvloot om rond te trekken en in verschillende havens van de Middellandse Zee waren te kopen. Maar ze houden ook hun defensie in het oog, want ze kunnen ten allen tijde worden aangevallen door hun "collega's".
Titel : Serenissima Auteurs : Dominique Ehrhard & Duccio Vitale Uitgeverij : Ystari Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 12+
ps : dit spel is al op de markt sinds 1996, enkel de vormgeving en enkele kleine aanpassing in de spelregels zijn doorgevoerd
Terwijl het galactisch conflict volledig escaleert en er compleet nieuwe rassen trachten de ruimte in te nemen, moeten de spelers allianties gaan zoeken om zich tegen dit opkomend gevaar te beschermen. De melkwegstelsel die voorheen leeg bleken te zijn, zijn nu overladen met vijanden, hun schepen zijn sterker dan ooit tevoren en ze hebben geen zin om te onderhandelen.
De uitbreiding van dit fantastische spel, dat toch wel héél wat buzz kreeg dit afgelopen speeljaar brengt enkele nieuwigheden met zich mee. Zo zijn er speciale technologieën die je kan onderzoeken, ontwikkelingen, allianties, oorspronkelijke thuiswerelden en warp portalen. Er zit ook extra materiaal bij voor drie spelers en vier nieuwe alien rassen om uit te kiezen. Je kan nu tot negen personen spelen.
Door het modulaire design van het spel kan je ervoor opteren om meer of minder van deze nieuwigheden aan je basisset van Eclipse toe te voegen, afhankelijk van je wensen en speelstijl.
Titel : Eclipse - rise of the ancients (uitbreiding) Auteur : Touko Tahkokallio Uitgeverij : Lautapelit Aantal spelers : 2-9 Speelduur : 30 min./speler Leeftijd : 14+
De Oost-Indische company groeit erg snel door het leveren van exotische producten van de nieuwe wereld en het verre oosten. Maar om op zo'n grote schaal actief te kunnen zijn heeft de company geld nodig en de eerste aandelenbeurs ter wereld is geopend in Amsterdam. Rijke burgers zien een mogelijkheid om nog rijker te worden, dus investeren ze in aandelen. Maar er zijn meer mogelijkheden om winst te maken. Zo veel gewilde, exotische goederen kunnen ook gekocht en verkocht worden en men kan ze zelfs met winst proberen te ruilen.
In Mercurius nemen de spelers de rol aan de rijke burgers in Holland in de 17de eeuw. Ze investeren hun geld in aandelen van de verschillende departmenten van de Oost-Indische company of proberen zo veel mogelijk winst te maken met riskante ruilhandel van exotische goederen. De spelers hebben elk hun eigen informatie omtrent de activiteiten van de company en gebeurtenissen die de prijzen zouden kunnen laten fluctueren. Maar iedereen ziet natuurlijk slechts zijn deel, het deel dat door hem beïnvloed wordt. Wie wordt de rijkste burger van Holland en wint het spel?
Titel : Mercurius Auteur : Lukasz Wozniak Uitgeverij : Rebel Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Bordspelvereniging De Spelhamels organiseren op elke derde vrijdag van de maand een bordspelavond in Beerse! Plaats van het heuglijke feit: café-taverne Den Anker (Gasthuisstraat 1, 2340 Beerse - in zaaltje op eerste verdieping). Uur: van 20u tot middernacht.
De eerste bijeenkomst gaat dus door op vrijdag 21 september, vanaf 20u in Den Anker. Allen welkom!
"The cave" is een spel van auteur Adam Kaluza, die ons ook al K2 bracht. Dit keer nemen de spelers de rol aan van speleologenteams die een nieuw ontdekte grot gaan onderzoeken.
De spelers starten vanaf de basis en onderzoeken de grot tunnel na tunnel, op die manier bouwen ze als het ware de grot (het speelbord) op, die bestaat uit tegels. Ze moeten oppassen voor diepe gleuven, ondergrondse meren en nauwe passages. Ze krijgen de kans om de wonderen van de onderwereld te aanschouwen zoals grote zalen vol stalactieten. Om dit alles mogelijk te maken dienen ze het juiste materiaal bij zich te hebben, zoals touw, zuurstof en batterijen. Dikwijls zullen ze terug naar de basis moeten gaan om hun volgende stap voor te bereiden en hun materiaal aan te passen. Wanneer de grot volledig onderzocht is, wint de speler die de grootste inspanningen heeft gedaan.
Titel : The cave Auteur : Adam Kaluza Uitgeverij : Rebel Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Er rust een donkere schaduw over de slavische landen. Het krachtige amulet van Slavika, dat de inwoners beschermd heeft na de dood van de prins is nu z'n kracht verloren. Het enige kind van de regent, zijn dochter, is nog te jong om zich te binden met het amulet en de last van de familie op haar schouder te dragen. Er resten nog enkele maanden tot aan het ritueel. Totdat de dochter van de prins het amulet vult met haar levenskracht, zullen de toonaangevende families zichzelf moeten beschermen tegen al het onheil dat uit de moerassen en grotten komt gekropen. De familie die hierin het beste slaagt, zal het privilege krijgen om één van hun zonen uit te huwelijken aan de jonge prinses, die weldra zal verbonden worden met het amulet en de ongelooflijke kracht van Slavika zal beheersen.
Elke speler heeft in Slavika 6 helden ter beschikking. Men zal deze naar verschillende regio's sturen waar ze tegen monsters vechten die het volk bedreigen. Hoe meer helden een speler inzet, hoe meer eer er te rapen valt. Het spel duurt enkele maanden tot de prinses klaar is om het ritueel uit te voeren en de kracht van het amulet te vernieuwen. De familie die op dat moment het meeste punten heeft verzameld, krijgt het voorrecht op de hand van de prinses en wint het spel.
Dit spel komt op het eerste zicht een beetje overeen met een mix van Revolver en Ballonrace, spelers leggen aan beide kanten van de regiokaarten monsters en helden en trachten zichzelf sterk en de ander zwak te zetten. Daarnaast is er ook een vleugje van Dragon's gold erin gestopt. De helden heb elk hun eigenschappen en zullen voor verrassende wendingen zorgen. Een uitgebreide recensie mag u zeker na Spiel verwachten, want we hebben het spel al in ons bezit.
Titel : Slavika Auteur : Marcin Welnicki Uitgeverij : Rebel Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Even weggeplukt van de site van The Game Master want nog niet al te veel info bekend :
-> creëer je eigen speelveld met een modulair spelbord met talloze combinaties;
-> bepaal je eigen niveau met multiple levels: 3 basis niveau's en extra mix vormen mogelijk;
-> creëer en ontwikkel je eigen team: met meerdere skills die je kunt ontwikkelen en specialiteiten voor specifieke karakters;
-> bepaal je eigen spelvorm: coöperatief, competitief, versus mode of voeg je eigen "dark passenger" toe door een mol in te brengen;
-> bepaal je eigen spelduur: je kunt één missie spelen, of
twee, of een hele campagne. De spelduur start op 30 minuten (mits
realtime gespeeld) en kan oplopen tot een aantal uur, mits je missies
slagen natuurlijk.
ps : dit spel zal in avant-première te zien en te spelen zijn op de spellenavond van onze collega's van Het Geel Pionneke op zaterdag 22 september.
Titel : Countdown - special ops Auteurs : Gertjan Oomis & Hans Van Tol Uitgeverij : The Game Master Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 12+
Spelers zijn kolonisten op het eiland Madeira. Elke speler verzamelt wat mannen en cultiveert het land dat hen gegeven is door de koning van Portugal. Ze komen allen met hun hoop en dromen om rijk te worden! Graanvelden zijn de eerste belangrijke zaken om te overleven, later wanneer D. Henrique de suikerbiet introduceerde werd dit de hoofdzaak in Madeira. Terwijl de suiker ook op andere plaatsen op de wereld z'n weg begint te vinden (zoals Afrika en Brazilië) zijn de financiële opbrengsten voor suiker weer niet meer je dat en stappen de kolonisten over naar de productie van het streekgerecht bij uitstek, de Madeira wijn. Het zou het belangrijkste exportproduct van het eiland worden. Spelers trachten geld en prestige te winnen door zichzelf aan te passen aan de vraag en de mogelijkheden van het eiland en te handelen op de Europese markten.
Het spel is opgedeeld in twee grote delen : het eerste deel omvat de ontdekken en kolonisatie (acties die dan worden ondernomen hebben betrekking op ontwikkeling van het land, werklui onder contract te leggen en koloniseren). Het tweede deel zal meer draaien omtrent handel met Europese volkeren, suiker verkopen, werken aan diplomatie om wat voordelen te krijgen, geld doneren om hun prestige in Madeira groter te maken.
Het spelverloop wordt bepaald door een nieuw mechanisme met dobbelstenen, spelers zullen moeilijke keuzes tegemoet gaan. Welke acties kiezen ze voor zichzelf en welke laten ze aan andere spelers. De spelers proberen hun economische motor aan de gang te krijgen en houden rekening met het welzijn van het eiland. De speler die het meeste prestige heeft op het einde van het spel wint.
Titel : Madeira - pearl of the Atlantic Auteurs : Nuno Sentieiro & Paulo Soledade Uitgeverij : What's your game? Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
In Western Town, is elke speler een ordebewaarder van een groeiende stad in het Oude Westen van de VS in de jaren 1860. Elke ordebewaarder wil de beste stad ontwikkelen, één waarop president Lincoln trost zou zijn en ze bezoeken.
De drie criteria die je in staat stellen om te winnen zijn bevolkingsgroei, charme/attractiviteit en rijkdom, gemeten met goud. De rondes worden geregeld door de bezoeken van Lincoln, die stukje voor stukje beslist, wat de waarde van de stad is volgens de criteria. Deze criteria kunnen en zullen veranderen tijdens elke ronde. Jij moet je aanpassen om het spel te kunnen winnen !
Elke speler heeft z'n eigen bord waarop hij z'n stad zal bouwen. Elk gebouw geeft de speler een verschillende kracht. Hoe groter je stad wordt, hoe beter - maar een te grote groei proberen te onderhouden is niet eenvoudig en zorgt voor moeilijke keuzes aan het begin van de ronde, aangezien je dan moet beslissen welke gebouwen je wil gebruiken.
Dit mechanisme helpt de spelers om in het spel te blijven en niet verloren te lopen in een overweldigende lijst aan keuzes. Er zijn 22 verschillende gebouwen, zes ervan zijn bonusgebouwen die elke ronde worden bepaald en spelers zullen hun strategie moeten aanpassen als ze deze gebouwen in hun stad hebben gedurende het verloop van het spel.
Bovenop logisch nadenken en strategie, zullen de ordebewaarders ook moeten bluffen en af en toe zelfs over het randje van de wet gaan, om zo hun doel te bereiken en hun Western Town te bouwen. En als dat nog niet genoeg is, dan vallen er af en toe nog wel wat indianen binnen om de rust te verstoren!
Titel : Western town Auteur : Olivier Warnier Uitgeverij : Whyme (Gryphon op kickstarter) Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Een spel dat zonder enige twijfel een aanwinst is voor onze clubkast is Belfort. We keken er al een lange tijd naar uit om dit spel toe te voegen en recentelijk hebben we het ook daadwerkelijk aangeschaft. Na enkele partijtjes zijn we in ieder geval al vol van het spel. We zijn dan ook zeer blij dat de uitgever Tasty Minstrel Games zo vriendelijk was om ons het promopack op te sturen met extra gildenkaarten. Dit zorgt nog voor meer variatie bij de spelopbouw en een ander gevoel qua doelen stellen en op voorhand plannen van je acties.
Nu vrijdag zal Belfort te spelen zijn op onze spellenavond, dus aarzel niet om aan te schuiven als je houdt van een stevigere euro met flink wat mogelijkheden, zelf opbouwen en anderen in beperkte mate de loef af te steken. Met het promopack erbij is er nog meer fun gegarandeerd.
Titel : Belfort - Guild promo pack Auteurs : Jay Cormier & Sen-Foong Lim Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 - 120 min. Leeftijd : 12+
P.I. is een puur deductie spel, waarin de spelers het tegen elkaar opnemen in drie opeenvolgende mini-games om te zien wie het beste aanwijzingen kan zoeken en de zaak kan oplossen.
Elke mini-game verloopt op een gelijkaardige manier. Om te beginnen krijg je een geheime verdachtenkaart (van de 12), een misdaadkaart (van de 10) en een locatiekaart (van de 14), deze informatie stelt je zaak voor en moet de speler links van jou oplossen. Het speelbord toont 14 locaties waarvan sommigen aan elkaar grenzen, elke locatie heeft plaats voor een verdachte en een misdaadtegel. Schud de tegels en plaats ze open op de locaties. Elke verdachte, misdaad en locatie zit in een bewijsstapel en negen kaarten worden hiervan opengelegd.
In een beurt kan een speler een onderzoeker plaatsen, een bewijskaart nemen of proberen de zaak op te lossen. Wanneer je een onderzoeker op een locatie plaatst, kijkt de speler rechts van je in z'n kaarten en plaatst dan een schijfje voor elke kaart die gelijk is aan de tegels die op de locatie liggen. Bovendien plaats hij ook een blokje voor elke misdaad, verdachte of locatie die grenst aan deze locatie.
Wanneer je een bewijskaart neemt, moet de speler rechts van je een schijfje op de overeenkomstige tegel leggen als hij deze kaart vasthoudt. Bovendien zet hij ook een kubusje als de overeenkomstige tegel naast de passende tegel ligt.
Om de zaak te proberen oplossen plaats je een zwarte fiche op je gokken. Indien fout, verlies je twee punten en gaat het spel verder. Indien correct scoor je 7,5,3 of 1 punt afhankelijk van hoeveel spelers er reeds hun zaak hebben opgelost.
Het mini-game eindigt als alle spelers hun zaak hebben opgelost. Dan wordt het bord klaargemaakt voor de volgende zaken. De speler die de meeste punten wint na drie mini-games wint het spel.
In Myrmes, oorspronkelijk voorgesteld als ANTerpryse,
controleren de spelers een kolonie mieren om het land te exploreren, grondstoffen te oogsten zoals steen, aarde, ..., vechten met andere mieren, opdrachten vervullen voor de koningin, nieuwe mieren kweken of hun kleine morzel grond verdedigen om zo overwinningspunten te scoren en te bewijzen dat ze aan de top van de mierenheuvel staan. Na drie seizoenen inzamelen en voorbereiden wacht elke kolonie een strenge winter die de sterkte van de kolonie op de proef zal stellen.
Elke speler heeft een individueel speelbord om aan te duiden wat er allemaal gaande is in z'n kolonie - er wordt bijvoorbeeld aangegeven of de zusters de larven aan het verzorgen zijn of een andere taak uitvoeren. De grondstoffen die de kolonie reeds verzamelde, de acties die mogelijk zijn als een mier de kolonie verlaat, enzovoort. Het gemeenschappelijke spelbord toont het landschap rond de uitgang van de mierenheuvels, hier kunnen de mieren feromonen achterlaten (dit laat hen toe om grondstoffen te verzamelen), oude feromonen opruimen (om plaats te maken), op prooien jagen of speciale tegels te plaatsen.
Het spel loopt over drie jaren en bij de start van elk jaar worden er drie seizoensdobbelstenen gegooid om te bepalen welke speciale gebeurtenissen er te wachten staan voor de seizoenen. Extra larven of soldaten, meer overwinningspunten voor bepaalde acties, ... Voor elk seizoen kunnen spelers larven aan het werk zetten om de gebeurtenis aan te passen aan je persoonlijke wensen. Na dit te hebben gedaan, gaan zusters de andere larven onderhouden, werk- en soldaatmieren gebruikt worden om hun ding te doen. Er worden werken uitgevoerd binnen de kolonie zelf, of er wordt gereisd naar de omliggende wereld om op prooi te jagen (lieveheersbeestjes, termieten, spinnen), feromonen achter te laten, speciale tegels te plaatsen of feromonen weg te halen. Na het oogsten kunnen de niet gebruikte zusters nog gebruikt worden om nieuwe tunnels te openen, een nieuw verdiep in je kolonie te bouwen of één van de zes opdrachten vervullen die aan het begin van het spel werden opengelegd.
Na drie seizoenen moet elke speler voedsel betalen om de kolonie door de strenge winter te sleuren, anders verliezen ze punten. Diegene die na drie jaren het meeste punten heeft, wint het spel.
Titel : Myrmes Auteur : Yoann Levet Uitgeverij : Ystari Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 10+
Je kleine eilandje is vredevol en vruchtbaar - zo vruchtbaar dat jouw stam uitgegroeid is en nog maar moeilijk te onderhouden valt! Gelukkig zijn het rustige mensen die niet gaan vechten met elkaar voor het geringe voedsel dat op het eiland aanwezig is. In plaats daarvan kruip je in een boot om te gaan vissen en te oogsten op nabijgelegen eilanden. De vruchtbaarheidsgodin heeft deze eilanden voorzien van al dit lekkers, fruit, groenten en kruiden. Het is een eer om de fijnste kruiden te mogen gaan verzamelen voor de stam. Kan jij de race winnen tegen de tijd en de zee en jezelf bekronen tot beste verzamelaar van allemaal?
In Tahiti is het doel het verzamelen van eten (kokosnoten, taro, bananen, kruiden) en vis van de nabijgelegen eilanden om punten te scoren door het maken van volledige setjes en het verzamelen van het favoriete eten van je stam. Wat dit favoriete voedsel is, blijft echter verborgen voor de andere spelers.
Het spel start enkel met het thuiseiland en de eiland in de onmiddellijke omgeving. De spelers bouwen de archipel verder uit met vruchtbare eilanden tot alle eilanden in het spel zijn. Elke ronde gaan de spelers aan land op de verschillende eilanden om er te oogsten. Nadat de volledige archipel is gevormd, wordt het voedsel echter stilaan schaarser, maar het vissen wordt makkelijker en er worden bonussen uitgereikt op bepaalde plaatsen.
Gedurende al dit, reizen de spelers rond van eiland naar eiland en verzamelen eten door het spenderen van actiepunten. Elke ronde ga je echter minder en minder acties ter beschikking hebben. Er verschijnen ondoordringbare riffen, waar je rond zal moeten varen, anders loop je het risico om je vergaarde oogst te verliezen. Op het einde van het jaar zal de meest succesvolle verzamelaar tot overwinnaar worden uitgeroepen.
ps : Minion games zal nog geen exemplaren hebben in Essen. Queen games, die het spel in Europa zou gaan verdelen, zou er wel enkele moeten hebben tegen oktober. We zijn in ieder geval benieuwd.
Titel : Tahiti Auteur : David E. Whitcher Uitgeverij : Minion games (Queen games) Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+