Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-11-2011
Flash point : fire rescue (Indie boards & cards)
Herinnert u zich nog het spel : Pandemie? Wel, we hebben z'n logische opvolger gevonden. Flash point is een coöperatief spel waarin u samen met uw medespelers tracht om alle slachtoffers uit een brandend gebouw te redden vooraleer het in elkaar stort of in een vlammenzee opgaat. Zowel qua gameplay als gevoel van onder druk staan, gelijkt dit spel erg op Pandemie. Persoonlijk vind ik dit spel thematisch ietsje logischer en dichter bij de realiteit. Bovendien is alles hier dat net ietsje gestroomlijnder en krijgt deze de voorkeur op z'n voorganger (zonder Pandemie te kort te doen). Het is natuurlijk ook wel zo dat dit spel gewoon nog nieuw is, en dat we niet alle trucjes van de foor al kennen. Misschien moeten we onze mening later nog bijstellen, maar dan hoort u het wel.
Flash point voorziet spelregels voor een familieversie en één voor de gevorderden. Wij raden u aan om als veelspeler onmiddellijk met de gevorderdenregels aan de slag te gaan, want de familieversie is wel een stukje beperkter en u krijgt minder druk op uw frêle schouders.
In een speelbeurt doorloopt een speler steeds 3 fasen. Je onderneemt je acties, laat het vuur uitbreiden en vult eventueel tegels aan met eventuele slachtoffers.
- een speler krijgt per beurt 4 actiepunten. Gebruikt hij ze niet allemaal op, dan kan hij de overgebleven punten overhevelen naar een volgende ronde (dit is wel nieuw in het genre, ken geen enkel spel waarbij dit kan). De mogelijke acties zijn bewegen, deuren openen of sluiten, vuur of rook doven, een muur stuk slaan om sneller tot bij een slachtoffer of buiten te geraken. Afhankelijk van bepaalde situaties zullen deze acties duurder zijn.
- om het vuur uit te breiden, gooien de spelers met twee dobbelstenen en op de overeenkomstige coördinaten op het speelbord verschijnt er een nieuwe vuurtegel. Ligt er daar al een vuurtegel, dan volgt er een ontploffing en breidt het vuur zich nogmaals in alle richtingen uit (tenzij het wordt tegengehouden door muren. Slachtoffers kunnen op deze manier verloren gaan en spelerspionnen omver geblazen worden.
- er liggen steeds drie POI (point of interest) tegels, waarop eventueel slachtoffers kunnen staan. Er zijn ook enkele valse alarmen, maar dat kan je natuurlijk enkel te weten komen door ze te gaan bekijken. Bedoeling is dat je deze slachtoffers gaat ophalen en meeneemt in je bewegen tot ze buiten staan. Na elke beurt dienen er drie tegels op het bord te liggen, ze komen ook in het spel door een dobbelsteenworp.
Het spel eindigt als : - het gebouw instort, doordat er 24 blokjes op de muren liggen (door zelf kapot te maken of explosies) - de spelers winnen als ze 7 slachtoffers gered hebben (je kan dan ook verderspelen tot je 10 reddingen hebt uitgevoerd voor een perfect spel) - wanneer er 4 of meer slachtoffers het niet gehaald hebben, is het ook een onmiddellijke nederlaag.
Dit zijn de spelregels van de familievariant. Voor het gevorderdenspel komen er volgende zaken nog bij : Als acties kan je volgende zaken extra kiezen : - met een voertuig (ambulance of brandweerwagen) rijden en je op die manier snel verplaatsen naar de andere kant van het het gebouw - het waterkanon afvuren om een brandhaard ineens te bestrijden - veranderen van personage (elke speler heeft een personage dat een extraatje geeft tijdens het spel) - hazmats verwijderen (dit zijn sterk ontvlambare producten die explosies veroorzaken) - hotspots & opstoten bestrijden (dit zijn vuurhaarden die moeilijker te blussen zijn, ze zorgen voor sneller uitbreiding van het vuur)
De personages : 1) Paramedicus : kan een slachtoffer terug bij bewustzijn brengen zodat deze makkelijker kunnen begeleid worden naar buiten, maar hij betaalt dubbele actiepunten voor het doven van vuur 2) Kapitein : krijgt extra actiepunten om andere spelers hun pion te bewegen of deuren mee te openen of te sluiten 3) Beeldtechnicus : kan POI-tegels gaan bekijken vanop afstand 4) Caps brandweerman : heeft 6 actiepunten tijdens z'n beurt (extra AP kunnen niet opgespaard worden) 5) Hazmat technicus : kan hazmats opruimen waarop een brandweerman staat 6) Generalist : 5 actiepunten per beurt 7) Reddingsspecialist : 3 extra bewegingsactiepunten ter beschikking en kan makkelijk muren hakken, betaalt wel dubbele kost voor het doven van vuur 8) Chauffeur/operator : kan het waterkanon afvuren voor slechts 2 AP ipv 4 en mag de dobbelstenen hergooien
Titel : Flash point : fire rescue Auteur : Kevin Lanzing Uitgeverij : Indie boards & cards Aantal spelers : 1-6 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
De komende weken kan u hier op de blog af en toe een topic zijn verschijnen met bovenstaande titel.
Eerst ere wie ere toekomt : de naam heb ik geleend van onze vrienden van Forumfederatie die zo vindingrijk waren om deze naam te gebruiken voor de spellen van Essen die op hun eigenste Spel worden gedemonstreerd. Elk jaar weer kijk ik er naar uit welke spellen ze vakkundig hebben geselecteerd om aan het Vlaamse en Nederlandse publiek te tonen. Vaak zijn dit overigens niet de verwachte namen en dit intregeert me wel.
Hier op onze blog gaat het een ietwat andere invulling hebben natuurlijk. In de imprESSENs zal ik kort de voor- en nadelen opsommen van de spellen die we meebrachten uit Essen en die we aan een testronde hebben kunnen onderwerpen. Sommige spellen zullen dus relatief snel een imprESSEN op hun naam hebben, andere misschien pas na een tijdje (afhankelijk van de voorradige speeltijd en speelkameraden natuurlijk).
Tschak is een eenvoudig kaartspel zoals we gewoon zijn van Gameworks na pareltjes als Jaipur en Sobek. Dit spelletjes verloopt over vier ronden. Elke speler krijgt een set kaarten, bestaande uit drie tovenaars, drie dwergen, drie krijgers en één artefakt.
Deze hand zal hij moeten gebruiken in een ronde waarin er drie schatten en drie monsters worden verdeeld. De schatten leveren pluspunten op, de monsters natuurlijk negatieve punten. Elke "slag" wordt op een verschillende manier gespeeld :
1ste slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en herhalen dit drie keer
2de slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en kiezen daarna twee kaarten en draaien gelijktijdig om
3de slag : de spelers kiezen drie kaarten en draaien gelijktijdig om
Na elke slag wordt er gekeken wie de beste combinatie heeft gespeeld. Dit is de combinatie met de hoogste waarde, bij gelijke stand wordt eerst gekeken naar de tovenaars, dan naar de krijgers en tenslotte de dwergen. De kaart die overblijft van je hand bepaalt dan weer hoeveel munten je krijgt op het eind van een ronde (3, 2 of 1).
In de volgende ronde worden al je handkaarten doorgeschoven naar de volgende speler, zodat iedereen een keertje met alle kaarten heeft kunnen spelen.
De speler die op het einde van vier rondes het meeste punten heeft verzameld : "geld + schatten - monsters" is de winnaar.
Eigenlijk is dit alles wat u dient te weten om het spel te spelen. Er zijn wel enkele speciale kaarten, nl. tovenaars die de hoogste waarde aannemen van een kaart van de tegenstrever en de artefakten kopiëren de laagste waarde in je eigen bod.
Ondertussen zijn de spelregels van Bonbons verschenen op BGG. Ik geef u graag even de nederlandse vertaling van deze eenvoudige regels.
Bonbons is een eenvoudige memoryspel met een twist erin. Er worden 36 kaarten in een vierkant van 6x6 gelegd met daarop de verschillende snoepjes in verschillende kleuren. Elke speler krijgt vier ronde opdrachtenfiches. In je beurt ga je zoals het een goeie memory betaamt op zoek naar dezelfde snoepjes als die van jouw opdrachtkaartjes. Maar let op : alle kaartjes liggen dicht, zodat je aanvankelijk niet weet welke snoepjes je zoekt. In een beurt draai je zowel een vierkante kaart als een ronde opdrachtkaart om. Is het een match, dan mag je de kaarten open laten liggen. Zo niet worden ze terug gedekt gelegd. De speler die als eerste z'n eigen opdrachtfiche open heeft liggen, wint het spel.
Waar zit nu die twist hoor ik u afvragen? Wel, je kan ervoor opteren om eerst een kaart om te draaien en nadien een opdrachtfiche van een tegenstrever. Is het een match, dan steel je de opdrachtfiche van je tegenstander en leg je deze open voor jou en een gedekte opdracht van jou bij die tegenstrever.
Je kan er ook voor opteren om na het opendraaien van een kaart geen opdrachtfiche van jezelf om te draaien om het voor de andere spelers moeilijker te maken.
Nu kunnen we u met de nodige trots reeds aankondigen dat dit spel ons heeft bereikt, nog voor de Messe in Essen hun deuren openen. Een tikkeltje geluk was er zeker mee gemoeid, want de kleine, nieuwe uitgeverij Ammonitspiele had maar enkele exemplaren ter beschikking als demonstratiemodel.
Misschien heeft onze preview ons een duwtje in de rug gegeven ofwel is het lot ons gunstig gezind geweest, maar wij hebben het geluk één van deze exemplaren te hebben bemachtigd. We gaan hem zeker op tafel leggen één van de komende dagen, dus als er iemand zin heeft om al een beetje in te spelen voor de spellenbeurs, dan horen we het graag. Alvast een dikke merci aan Ammonitspiele en ik zie jullie zeker en vast in Essen.
Ook de Tsjechische uitgeverij CGE brengt wederom enkele nieuwigheden op de markt. We kijken vooral uit naar Dungeon Petz en Last will.
Dungeon petz is een alleenstaand spel met hetzelfde thema als de voorgaande topper Dungeon lords, dus verwacht zeker geen uitbreiding. Last will daarentegen is een spel dat je kan vergelijken met een film uit de jaren 80, nl. Brewster's millions.
Uw oom sterft en heeft geen rechtstreekse erfgenamen, dus komen jullie (de spelers) allemaal in aanmerking om de erfenis op te strijken. Maar ... je oom heeft heel z'n leven het geld opgespaard, gepot en nooit iets concreets mee gedaan. Om toch nog plezier te beleven aan z'n fortuin geeft hij z'n erfgenamen dan ook de opdracht om zoveel mogelijk centen op te gebruiken op korte tijd. De speler die het makkelijkste al z'n centen over de bank gooit, is de winnaar van het spel en verdient de rest van de erfenis.
Titel : Last will Auteur : Vladimir Suchy Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 11+
Titel : Dungeon petz Auteur : Vlaada Chvatil Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
Natuurlijk verschijnen er nog héél véél meer nieuwigheden in Essen. Sommigen hadden we graag hier al even besproken, maar er is nog zo weinig info over beschikbaar dat we dit jammerlijk genoeg niet konden doen. Hieronder geef ik dan ook graag nog enkele covers van spellen die ons zeker aanspreken, maar dan ook waarschijnlijk later zullen besproken worden op deze blog.
In deze coöp zijn we een bende criminelen die hun ontsnapping beramen uit de bekendste gevangenis ter wereld. Om deze ontsnapping tot een goed einde te brengen, dien je de nodige voorwerpen te verzamelen door samen te spelen, maar elke ronde wordt er een zondebok gekozen. Deze kan meerdere acties uitvoeren, maar deelt niet in de prijzen als er voorwerpen worden verzameld. De spelers die de nodige voorwerpen (6) weten te verzamelen vooraleer er 21 bewakers op het speelbord terecht zijn gekomen winnen het spel. De zondebok die onvoldoende is voorbereid op de ontsnapping blijft waar hij is, in de cel.
De spelregels vindt u alvast online, maar wat echt opvalt, is de verkoopprijs. Een pre-order voor Essen bedraagt slechts €15 als u op voorhand betaalt, €20 ter plaatse.
Titel : Alcatraz : the scapegoat Auteurs :Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz Uitgeverij : Kuznia gier Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 15+
De nieuwste big-box game van Uwe Rosenberg. Is uw interesse gewekt? Goed zo, want het zal nodig zijn.
15/09/'11 : Ik heb dit topic al een tijdje geleden aangemaakt en jammerlijk genoeg kunnen we nog niet meer terugvinden dan een filmpje van het prototype op de website van Cliquenabend. Hopelijk worden binnenkort de spelregels gepubliceerd en dan kunnen we er u meer over vertellen.
Wat we al wel weten : - u krijgt weer een hele hoop fiches, Le havre zou er jaloers op zijn - het spelsysteem van Mac Gerdts heeft Uwe Rosenberg even mogen lenen d.w.z. een rondel om uw acties te bepalen
06/10/'11 : Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk is er wat meer informatie omtrent dit spel verschenen op het internet. Ondertussen heeft Z-man de spelregels op z'n website geplaceerd en zijn wij zo goed geweest om ze even voor u door te nemen. Wat onmiddellijk opvalt aan de spelregels, is dat ze zijn opgesteld als die van Agricola en Le Havre. Bovendien krijgt u onze vriend Uwe Rosenberg hier en daar extra op bezoek, hij geeft u enkele tips. De spelregels zullen in drie delen verschijnen. Eén keer zoals u deze kent van de vorige spellen van Uwe, een tweede spelregelboekje met de gewone lay-out (en iets meer doorlopende tekst blijkbaar) en ook nog een overzicht van de diverse kaarten die in het spel weer talrijk aanwezig zullen zijn.
Op het eerste zicht leunt dit spel het meeste aan bij "Aan de poorten van Loyang", zowel qua materiaal als qua moeilijkheidsgraad, het gebruiken van de gebouwen doet dan weer denken aan Le Havre en het inzetten van je actiepionnen aan Agricola. Het zou dus best wel eens kunnen zijn dat het een samenraapsel is van alle goede dingen uit het oeuvre van deze auteur. Ik heb er alleszins een goed gevoel bij, na in mijn ogen toch een minder spel als Merkator.
In het spel worden 25 beurten gespeeld. Het startspelervoordeel schuilt hierin dat je twee acties mag uitvoeren. Je doet je eerste actie, nadien met de klok mee de andere spelers een actie en de startspeler sluit de beurt met een tweede actie. In je beurt kan je opteren voor één van de volgende drie acties : - een arbeider (clerus) op een gebouw plaatsen om dit gebouw uit te voeren - bomen omhakken of turf steken - een gebouw bouwen
1) een gebouw activeren : de basisgebouwen zorgen voor de grondstoffen, de andere gebouwen worden allen netjes omschreven in het gebouwenoverzicht. Indien er wordt geopteerd voor grondstoffen, dan wordt de rondel doorgedraaid en afhankelijk hiervan krijg je een aantal grondstoffen. Deze rondel is ook de klok van het spel en bepaalt wanneer welke nieuwe gebouwen in het spel komen.
2) je haalt een bos- of veenkaart van je persoonlijke speelbord en ontvangt de goederen, afh. van de rondel krijg je weer een welbepaald aantal hiervan.
3) je betaalt de bouwkosten die op de kaart staan vermeld en plaatst deze op je speelbord. Andere spelers kunnen dit gebouw ook gebruiken door hiervoor te betalen (of met wijn of whiskey over de brug te komen). Bovendien kan je je speelbord uitbreiden door stukken land, gebergte of kuststreek aan te schaffen bij elke volgende fase. Bepaalde gebouwen hebben een welbepaalde ondergrond nodig. Sommige gebouwen leveren niets op tijdens het spel, maar hiervoor scoor je punten op het einde van het spel.
Bedoeling is om uiteindelijk het meeste punten te scoren. Je krijgt deze door je gebouwen en bepaalde grondstoffen die punten opleveren.
Een leuk extraatje is dat dit spel al gevarieerd is, doordat men een Frans of Iers spel kan spelen. De kaarten zijn langs beide kanten bedrukt en hebben andere gebouwen, mogelijkheden, ... Aan de Franse kant zal u in het spel ook wijn kunnen produceren, aan de Ierse kant is whiskey in het spel.
De allergrootste vraag voor ons blijft natuurlijk nog of dit spel in het Nederlands zal verschijnen. Er is zo goed als geen tekst op de kaarten (alles is mooi met symbooltjes weergegeven) en de spelregels zullen ook wel gauw vertaald zijn en op het net te vinden. Voorlopig hellen we over naar de aankoopkant, maar laat het er ons op houden dat we het spel sowieso met de nodige aandacht zullen bekijken in Essen.
Titel : Ora et labora Auteur : Uwe Rosenberg Uitgeverij : Lookout/Z-mangames Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 10+
Die geheimnisvolle Sternschnuppe (Drei Magier Spiele)
Tenslotte brengt DMS ook nog een behendigheidsspel op de markt in dezelfde lijn als Klickado.
De spelers trachten om de uitgedoofde gevallen ster terug aan te steken en te laten schijnen. De ster staat bovenop een staaf, en elke speler heeft een aantal lichtstralen (staafjes) die aan de ster dienen worden toegevoegd. Sommige staafjes hebben een magneetje en kunnen makkelijk worden vastgehangen, anderen moeten voorzichtig worden gestapeld. De eerste speler die al z'n lichtstralen aan de ster kan toevoegen, wint het spel.
Titel : Die geheimnisvolle Sternschnuppe Auteur : Christian Sovis Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 10 min. Leeftijd : 5+
Dat Drei Magier Spiele goede kaartspellen uitbrengt, dat weten we al met kakkerlakkensalade, kakkerlakkenpoker, kakkerlakkensoep, zwijntjeskermis, haai alarm, ... en vele anderen. Dit jaar komen ze met "mogel motte", een denderend kaartspel waarbij spelers hun kaarten proberen kwijt te geraken ... al moeten ze er vals voor spelen !!!
Je zal dit spel enkel kunnen winnen door slim kaarten af te leggen en te pas of te onpas vals te spelen, de natte droom van elke speler dus. Maar pas op, want er staan steeds insectenwachters op de loer om je te stekken te krijgen.
Titel : Mogel motte Auteur : Emely & Lukas Brand Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 7+
Eén van onze favoriete uitgeverijen voor kinderspellen is zondermeer Drei Magier Spiele. Ook dit jaar lanceren ze op Spiel wederom enkele nieuwigheden.
Als eerste presenteren we u "Hexenhochhaus". Dit spel is een race tussen vier jonge heksen om als eerste de magische bol te bereiken op de top van de heksentoren.
De spelers verplaatsen hun figuren afhankelijk hun dobbelsteenworp en gaan langzaam omhoog op de trap. Soms kunnen ze hun magische bezem gebruiken, en zullen al snel ervaren dat dit een stukje sneller gaat. Maar opgepast, ook nu weer zijn er magneten in het spel die het bewegen moeilijk maken. Slechts één kant van het figuurtje wordt aangetrokken naar de bezem. Om de bezem te kunnen gebruiken, zullen de spelers moeten onthouden langs welke kant ze worden aangetrokken. De eerste heks die de top van de toren bereikt, wint het spel.
Titel : Hexenhochhaus Auteur : Klaus Kreowski Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 4+
In Québec bouwen we de stad op over de vier eeuwen heen. Elke eeuw komen er nieuwe gebouwen in het spel waaraan de spelers zullen kunnen bouwen. Eigenlijk is dit spel een groot meerderhedenspel waarbij je tracht om invloed te verdienen in de verschillende deelgebieden : religie, politiek, economie en cultuur.
Het speelbord bestaat uit een grote plattegrond van Québec, die onderverdeeld is in verschillende regio's (kleuren). Aan de centrale plaats worden telkens vier gebouwen geplaatst (van de vier eeuwen). In elke eeuw worden de gebouwen van die eeuw opengedraaid en klaargemaakt om af te werken. De spelers zullen hun architect over het speelbord verplaatsen en kiezen aan welke gebouwen ze willen werken.
Elk gebouw heeft ook een aantal groepen van arbeiders nodig om te worden afgewerkt. Plaats je je arbeiders mee op een gebouw van een andere architect, dan zal je extra acties kunnen uitvoeren, maar deel uiteraard ook mee in de invloed die je wint in de diverse gebieden.
Elke speler heeft één architect ter beschikking tijdens het spel, dus zal telkens maar aan één gebouw tegelijk kunnen werken. Daarnaast heeft hij héél wat arbeiders (blokjes) die in een algemene voorraad liggen. Je moet ze eerst naar je eigen persoonlijke voorraad krijgen alvorens je ze kan inzetten (tenzij bij bepaalde acties die het inzetten van arbeiders mogelijk maken, je mag deze dan nemen uit de algemene voorraad).
In een beurt kan een speler kiezen uit volgende acties : - een nieuw gebouw starten - aan de bouw van een gebouw deelnemen - een arbeider in een invloedsgebied plaatsen - een leiderkaart nemen
1) een nieuw gebouw starten : je architect verplaatsen, alle arbeiders van het gebouw naar de invloedszones verplaatsen, de tegel omdraaien (gebouw afgewerkt kant), een sterrenfiche op het gebouw leggen als teken dat jij het gebouw hebt opgericht (indien je je architect verzet voor het gebouw is afgewerkt, leg je er geen sterrenfiche op), daarna activeer je 3 arbeiders door ze uit de algemene voorraad aan je persoonlijke voorraad toe te voegen.
2) leg 1 tot 3 arbeiders bij een bouwwerf, afh. van het aantal gevraagde arbeiders leg je deze bij een gebouw. Voer de extra actie uit die is weergegeven op de plaats waaraan het gebouw ligt.
3) deze actie wordt zelden gekozen, maar kan op het juiste moment zéér belangrijk zijn, je legt een arbeider uit je persoonlijke voorraad in een invloedsgebied naar keuze.
4) je mag slechts één leider per eeuw nemen, deze levert je een extraatje op tijdens het spel. Je activeert ook extra arbeiders naar gelang het aantal leiders dat reeds gekozen werd.
Nadat alle gebouwen van een eeuw zijn opgebouwd of wanneer een speler geen arbeiders meer voor zich heeft liggen, worden de invloedsgebieden gescoord en volgt de volgende eeuw. De zones worden in een bepaalde volgorde gescoord, de winnaar van een zone, neemt bovendien telkens extra arbeiders (de helft) mee naar de volgende te scoren zone.
Op het einde van het spel scoor je nog 1 punt per arbeider op het bord, 1 punt per twee arbeiders in je persoonlijke voorraad, de punten van je sterrenfiches op je gebouwen, extra punten voor je grootste groep aanééngelegen gebouwen.
Titel : Québec Auteur : Philippe Beaudoin & Pierre Poissant-Marquis Uitgeverij : Le scorpion masqué/Ystari Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
Discworld, Ankh-Morpork is eigenlijk een a-typisch spel voor Martin Wallace. Alhoewel hij in z'n laatste creaties al zeker de meer commerciële toer is opgegaan, en hiermee bedoel ik spellen met een toegankelijke gameplay voor een grotere doelgroep. A few acres of snow leunde dicht aan bij Dominion qua spelprincipe en dit zorgde voor een zeer vlot verloop van een fantastisch leuk spel.
In discworld gaat hij nog een stapje verder en zit er zelfs zowaar een hoge geluksfactor in het spel. Het spel wordt gespeeld in de stad Ankh-Morpork. De spelers krijgen Riskgewijs aan het begin van het spel een opdrachtenkaart. Zo gauw ze aan deze voorwaarden voldoen aan het begin van hun beurt, dan winnen ze onmiddellijk het spel. Het spel eindigt ook wanneer alle kaarten van de trekstapel zijn getrokken.
Een speelbeurt is zéér eenvoudig. U speelt een handkaart uit, voert de acties die op de kaart staan uit (of deels), trekt terug kaarten bij zodat uw hand 5 kaarten telt en geeft de beurt door aan uw linkerbuur. Het spel uitleggen is dan ook niet echt eenvoudig aangezien de kaartjes gaan bepalen wat u kan doen. Toch even een overzicht wat mogelijke acties kunnen zijn :
- willekeurig evenement : staat dit symbool op de uitgespeelde kaart, MOET er een gebeurteniskaart worden getrokken en uitgevoerd. Nadat deze is uitgevoerd, wordt de kaart afgelegd (en kan dus nooit meer in het spel komen) - een volgeling plaatsen : bedoeling is dat je de stad gaat bevolken met volgelingen in de diverse districten. Je plaatst een volgeling in een regio waar je al aanwezig bent of in een aangrenzende regio (indien er in de regio al volgelingen stonden wordt er ook een onlustenfiche gelegd). Indien ze allemaal op het bord staan, mag je verplaatsen. Indien er een volgeling wordt verzet uit een regio, wordt ook de onlustenfiche verwijdert. - een gebouw plaatsen : enkel in een regio waar nog geen gebouw staat of onlustenfiche ligt, je betaalt de bouwkost aan de bank en neemt de regiokaart (deze levert je een voordeel op) - moorden : je verwijdert een volgeling van een tegenspeler, een trol of demon uit een regio met een onlustenfiche (deze onlustenfiche wordt sowieso weer verwijdert bij het verwijderen van een figuur) - verwijderen van een onlustenfiche - neem geld : aangegeven aantal dollars nemen van de bank - boekrol : voer de tekst (actie) op de kaart uit - speel nog een andere kaart - onderbreken : speel deze kaart buiten je beurt om om bepaalde acties van een speler tegen te houden op het moment dat hij deze wil uitvoeren
Titel : Ankh-Morpork Auteur : Martin Wallace Uitgeverij : Treefrog Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Toen ik de spelregels van Drum roll doornam kreeg ik een groot déjà-vue-gehalte te verwerken. Colloseum van Days of Wonder heeft een soortgelijk verhaal, enkel het thema is ietwat anders, alhoewel ... plezier en vermaak voor het volk.
De spelregels zijn overigens al te bewonderen in het Nederlands op de site van Artipia, met dank aan onze vriend Christophe Mannaert (hij deed hier trouwens een mooi werk, want alles is zeer duidelijk, de opbouw van de regels zelf dat is een andere zaak, maar dit is natuurlijk een keuze van de uitgever).
In Drum roll bent u een circusdirecteur die tracht zo'n perfect mogelijke shows te geven. De speler die na drie shows het meeste overwinningspunten heeft verzameld, wint het spel.
Het spel doorloopt steeds enkele ronden voor een show en dit is iets nieuw. Er worden minimaal vijf ronden gespeeld en dan stemmen de spelers of ze eventueel nog een zesde en/of zevende voorbereidingsronde nodig hebben. In deze voorbereiding gaan de spelers artiesten inhuren, personeel aanwerven, de nodige inkomsten verzamelen, tickets verkopen, ...
Deze ronden worden ingedeeld in een actiefase, waarin de spelers hun actieschijfjes beurtelings inzetten om aan de benodigde materialen en geld te komen en een distributiefase waarin de benodigdheden over de artiesten worden verdeeld. Zo gauw de show start wordt er gekeken op welk niveau de artiesten presteren en dit levert overwinningspunten op. Na de show moeten artiesten en personeel natuurlijk vergoed worden, doe je dit niet naar behoren, dan verlies je overwinningspunten en moet je zelfs mensen de laan uitsturen. De kosten van artiesten zijn variabel en kunnen aangepast worden als je hen in de watten legt (met bijv. een woonwagen) of als je de artiest inruilt voor punten en hem eigenlijk op pensioen stuurt. Hij hoort dan nog wel bij het circus maar de loonkost wordt kleiner.
Elke artiest levert weer wel iets leuk extra's op, de personeelsleden zorgen voor het onderhoud, de investeringskaarten laten je toe om te zondigen tegen de normale regels of om punten te scoren op het einde van het spel en de regiokaarten geven aan wat er van een circus verwacht wordt in een bepaalde regio, zodat je natuurlijk weer extra punten kan scoren.
Titel : Drum roll Auteur : Dimitris Drakopoulos & Konstatinos Kokkinis Uitgeverij : Artipia games Aantalspelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Dit spel werd al geruime tijd aangekondigd op de website van The Game Master en alle mogelijke andere internetkanalen, als ik me het goed herinner is dit zelfs één van de eerste spellen aangekondigd voor Essen (als ik de spellen die reeds vorig jaar werden aangekondigd niet meereken).
Dit is alvast de aankondiging zoals u deze kan vinden op de site van The Game Master :
"Twee tot vier ambitieuze Romeinen verlaten hun dorp en reizen vanuit hun thuisprovincie naar het centrum van het machtige Romeinse Rijk: Rome. Op zoek naar welvaart en geluk. Maar er zijn vele manieren om je levensdoel te bereiken. Slijt je jouw dagen als een hardwerkende landarbeider die zijn geluk in een huwelijk vindt? Of leer je het vak snel en maak je veel geld met de handel in graan en wijn? Koop daarmee een eigen leger van Centurions of vind genoeg Vestaalse Maagden die bereid zijn voor jou de Romeinse Goden te bedienen. De Keizer zal je belonen voor je inzet, maar zonder de steun van de inwoners van Rome zul je niet overwinnen. Er zijn vele wegen naar het geluk."
Daarna verscheen er een introductiefilmpje dat u op de website van The Game Master kan bekijken.
Dit alles vertelde ons niet echt veel, dus was het wachten op de officiële spelregels en release. De mensen die in Zuiderspel passeerden, konden al eens van een prototype proeven en op 8 oktober komt er dan de langverwachte Vlaamse première van het spel op het Imperial 2030-tornooi in Mortsel.
We gaan dan ook zeker proberen langs te gaan, en moest dit niet lukken, dan ben ik ervan overtuigd dat het spel op de één of andere manier zeker tot in Lille zal geraken. De spelregels kan u ook alvast beginnen lezen, aangezien deze op BGG zijn geplaatst.
Titel : Fortuna Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler Uitgeverij : The Game Master Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Met "Undermining" brengt Z-mangames een typisch familiespel uit. In dit spel ga je met je UMV graven naar titanium, uranium, niobium, diamanten, ... om deze dan te gebruiken om upgrades te kopen voor je machine, zodat deze extra acties kan ondernemen, maar ook om contracten te volbrengen in ruil voor harde cash. Zo gauw een stapel geld bij de contracten is uitgedeeld eindigt het spel.
In een beurt mag een speler drie acties uitvoeren. Je mag éénzelfde actie meermaals uitvoeren. De mogelijke acties : - Boren : boor in een aangrenzend vakje (horizontaal of verticaal), is dit een grondstof, dan leg je deze in de opslag van je UMV en verplaats je je UMV naar dit vakje; boor je in harde rots, draai je de tegel om zodat het gruis te zien is; boor je in gruis, dan leg je de tegel af en verplaats je je UMV naar dit vakje.
- Rijden : verplaats je UMV tot 2 vakjes, als je bij deze actie 2 batterijen gebruikt, mag je door een andere UMV doorbewegen
- Afladen : zorg dat je UMV op een fabriek staat en laad je grondstoffen af door ze in je opslag te leggen.
- Bouwen : als je op een fabriek staat, kan je je UMV upgraden door de gevraagde grondstoffen af te leggen en de upgrade op je UMV te leggen. Je kan van elk type upgrade er maar één aanschaffen (vol = vol)
- Contract : als je op een fabriek staat, kan je de grondstoffen afgeven dat een contract vraagt, je krijgt de starbucks die erbij liggen. (X-ium is een joker grondstof en kan voor alles worden gebruikt)
- Opladen : neem één blokje van de voorraad en leg op je batterijenvoorraad (max. 8)
- Portaal : je kan van het één naar het andere portaal op het speelbord verplaatsen, indien het portaal niet wordt geblokkeerd door een fiche of andere UMV
- Alientechnologiekaarten : kunnen gebruikt worden op elk moment in een beurt, dit kost geen extra actie.
Je telt het aantal starbucks (geld) op dat je ontving van de vervolmaakte contracten en krijgt daar bovenop nog 1 starbuck voor elke grondstof in je opslag, 1 starbuck voor elke ongebruikte alientechnologiekaart en starbucks voor het aantal upgrades dat je doorvoerde aan je UMV.
Titel : Undermining Auteur : Matt Tolman Uitgeverij : Z-mangames Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Quined heeft voor het eerst in enkele jaren beslist om geen Masterprint editie uit te brengen. Langs de ene kant jammer voor de verzamelaars natuurlijk, want ik ben ervan overtuigd dat dit spel zeker zo'n unieke print zal verdienen. Langs de andere kant maakt hij mij persoonlijk weinig uit. Ik heb ondertussen al wel enkele leuke reacties van dit spel gelezen. Om u een overzicht te geven op het spelverloop gebruik ik dan ook graag de woorden van Robèr, zoals deze zijn terug te vinden op bordspelplaza.eu :
"Het spel heeft natuurlijk een aantal bekende elementen uit andere spellen, zoals het inzetten van meeples op actieplekken, het verzamelen van voedsel om bevolking te voeden, het opbouwen van je eigen koninkrijk. Maar er zijn een aantal dingen die dit spel toch weer haar eigen karakter geven.
Is het vaak zo dat je bij worker placement games je werkvolk inzet op een centraal bord, alwaar je dus gewilde acties kunt blokkeren of net voor de neus van een ander kan wegkapen. In Alba Longa zet je je werkers in, in je eigen stad. Daar heb je niet direct last van anderen, maar wel op een andere manier. Het inzetten van je werkvolk gebeurt via dice-drafting. Een speler gooit de 4 dobbelstenen die elk toebehoren aan een locatie in je stad. In eerste instantie is het kiezen van een dobbelsteen voor de dobbelaar gratis. De volgers betalen altijd 1 munt. Als iedereen 1x gegooid heeft, kost ook het dobbelen 1 munt, en de ronde daarop 2 munten, etc... Ben je volger, dan kun je passen en hopen op een betere volgende worp. Pas je echter op het gooien, dan ben je klaar voor deze ronde. Dit inzetten verloopt vlot, maar levert toch de nodige lastige keuzes op. Zet ik mijn werkers nu in de kazerne of wacht ik nog een rondje? Wat doet mijn overbuurman? oh, dat, dan moest ik misschien toch......
Nadat iedereen gepast heeft, geen werkers meer, of zonder geld zit, worden de verschillende actie velden afgewerkt. Over het algemeen is dat enkel wat administratief werk, zoals geld innen, tempel bouwen of voedsel oogtsen. Juist het eerste veld, de kazerne, zorgt nog voor de nodige interactie.
Iedereen die daar werkvolk heeft ingezet, mag nu in het geheim een andere stad uitkiezen die hij wil aanvallen. (in een variant kan dat ook een neutrale stad zijn). Nadat bekend is wie wie aanvalt, mag iedereen die aanvalt (of wordt aangevallen) nog een heldenkaart spelen die je bijstaat in het gevecht (zowel aanval als verdeding). De aangevallen steden worden stuk voor stuk afgehandeld. De aanvalswaarde van alle steden die iemand aanvallen worden bij elkaar opgeteld en vergeleken met de verdedingswaarde van die stad. Als de aanvalswaarde hoger is dan de verdedigingswaarde, dan mag de stad gesaboteerd worden. Hoe groter het verschil, deste meer werkers gesabotterd worden (max 4). Hierdoor kunnen handelaren minder geld opleveren, steenhouwers minder tempels bouwen, boeren minder voedsel opleveren, etc. Je kunt je op sabotage voorbereiden door een goede verdediging, of door extra werkers in te zetten als buffer op locaties die je zeker wilt stellen.
Je start het spel met een bevolking van 8. Elke ronde betsaat uit 2 seizoenen (zaai en oogst). Enkel in het oogstseizoen mag je werkers als boeren inzetten. Hiervoor kies je een willekeurige dobbelsteen uit, en dat mag alleen in de beurt dat je zelf dobbelt. Na het oogstseizoen moet je 1 graan afgevel voor elke werker die je hebt. Heb je te weinig voedsel dan verlies je werkers. heb je graan over, dan kun je werkers bijkopen. Graan opbrengst is ook nog afhankelijk van het weer. Daarvan zijn er 3 types (goed, middelmatig en slecht). Tijdens de oogst heb je ook de mogelijkheid om je oogst te verbeteren, mits je priesters genoeg gebeden hebben (actieveld tempel).
Uiteindelijk is het de bedoeling om aan het einde van een jaar, 10 tempels te hebben gebouwd en minimaal 16 werkers in je stad te hebben. Dan is het spel afgelopen. Degene die aan die conditie voldoet, die wint het spel. Bij gelijke stand is degene met de grootste bevolking de winnaar. Daarna degene met het meeste geld en graan in zijn voorraad.
Ik wil nog even benadrukken dat ik niet alle (detail)aspecten van het spel heb belicht, maar ik hoop dat dit een beetje een leuke indruk van het spel geeft."
Ik denk wel dat we dit laatste kunnen bevestigen. We kijken dan ook met meer dan gewone belangstelling uit naar dit spel.
Titel : Alba Longa Auteur : Graeme Jahns Uitgeverij : Quined games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+