Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-11-2011
Flash point : fire rescue (Indie boards & cards)
Herinnert u zich nog het spel : Pandemie? Wel, we hebben z'n logische opvolger gevonden. Flash point is een coöperatief spel waarin u samen met uw medespelers tracht om alle slachtoffers uit een brandend gebouw te redden vooraleer het in elkaar stort of in een vlammenzee opgaat. Zowel qua gameplay als gevoel van onder druk staan, gelijkt dit spel erg op Pandemie. Persoonlijk vind ik dit spel thematisch ietsje logischer en dichter bij de realiteit. Bovendien is alles hier dat net ietsje gestroomlijnder en krijgt deze de voorkeur op z'n voorganger (zonder Pandemie te kort te doen). Het is natuurlijk ook wel zo dat dit spel gewoon nog nieuw is, en dat we niet alle trucjes van de foor al kennen. Misschien moeten we onze mening later nog bijstellen, maar dan hoort u het wel.
Flash point voorziet spelregels voor een familieversie en één voor de gevorderden. Wij raden u aan om als veelspeler onmiddellijk met de gevorderdenregels aan de slag te gaan, want de familieversie is wel een stukje beperkter en u krijgt minder druk op uw frêle schouders.
In een speelbeurt doorloopt een speler steeds 3 fasen. Je onderneemt je acties, laat het vuur uitbreiden en vult eventueel tegels aan met eventuele slachtoffers.
- een speler krijgt per beurt 4 actiepunten. Gebruikt hij ze niet allemaal op, dan kan hij de overgebleven punten overhevelen naar een volgende ronde (dit is wel nieuw in het genre, ken geen enkel spel waarbij dit kan). De mogelijke acties zijn bewegen, deuren openen of sluiten, vuur of rook doven, een muur stuk slaan om sneller tot bij een slachtoffer of buiten te geraken. Afhankelijk van bepaalde situaties zullen deze acties duurder zijn.
- om het vuur uit te breiden, gooien de spelers met twee dobbelstenen en op de overeenkomstige coördinaten op het speelbord verschijnt er een nieuwe vuurtegel. Ligt er daar al een vuurtegel, dan volgt er een ontploffing en breidt het vuur zich nogmaals in alle richtingen uit (tenzij het wordt tegengehouden door muren. Slachtoffers kunnen op deze manier verloren gaan en spelerspionnen omver geblazen worden.
- er liggen steeds drie POI (point of interest) tegels, waarop eventueel slachtoffers kunnen staan. Er zijn ook enkele valse alarmen, maar dat kan je natuurlijk enkel te weten komen door ze te gaan bekijken. Bedoeling is dat je deze slachtoffers gaat ophalen en meeneemt in je bewegen tot ze buiten staan. Na elke beurt dienen er drie tegels op het bord te liggen, ze komen ook in het spel door een dobbelsteenworp.
Het spel eindigt als : - het gebouw instort, doordat er 24 blokjes op de muren liggen (door zelf kapot te maken of explosies) - de spelers winnen als ze 7 slachtoffers gered hebben (je kan dan ook verderspelen tot je 10 reddingen hebt uitgevoerd voor een perfect spel) - wanneer er 4 of meer slachtoffers het niet gehaald hebben, is het ook een onmiddellijke nederlaag.
Dit zijn de spelregels van de familievariant. Voor het gevorderdenspel komen er volgende zaken nog bij : Als acties kan je volgende zaken extra kiezen : - met een voertuig (ambulance of brandweerwagen) rijden en je op die manier snel verplaatsen naar de andere kant van het het gebouw - het waterkanon afvuren om een brandhaard ineens te bestrijden - veranderen van personage (elke speler heeft een personage dat een extraatje geeft tijdens het spel) - hazmats verwijderen (dit zijn sterk ontvlambare producten die explosies veroorzaken) - hotspots & opstoten bestrijden (dit zijn vuurhaarden die moeilijker te blussen zijn, ze zorgen voor sneller uitbreiding van het vuur)
De personages : 1) Paramedicus : kan een slachtoffer terug bij bewustzijn brengen zodat deze makkelijker kunnen begeleid worden naar buiten, maar hij betaalt dubbele actiepunten voor het doven van vuur 2) Kapitein : krijgt extra actiepunten om andere spelers hun pion te bewegen of deuren mee te openen of te sluiten 3) Beeldtechnicus : kan POI-tegels gaan bekijken vanop afstand 4) Caps brandweerman : heeft 6 actiepunten tijdens z'n beurt (extra AP kunnen niet opgespaard worden) 5) Hazmat technicus : kan hazmats opruimen waarop een brandweerman staat 6) Generalist : 5 actiepunten per beurt 7) Reddingsspecialist : 3 extra bewegingsactiepunten ter beschikking en kan makkelijk muren hakken, betaalt wel dubbele kost voor het doven van vuur 8) Chauffeur/operator : kan het waterkanon afvuren voor slechts 2 AP ipv 4 en mag de dobbelstenen hergooien
Titel : Flash point : fire rescue Auteur : Kevin Lanzing Uitgeverij : Indie boards & cards Aantal spelers : 1-6 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
Dobble was zonderméér de verrassing op de nominatielijst van de Gouden Ludo. Wij hadden dit spel al opgemerkt een jaartje geleden. Toen kwam het spel vooral negatief in het nieuws. Het zou blijkbaar schaamteloos gekopieerd zijn, maar deze storm stierf uiteindelijk een stille dood. Misschien is deze storm in een glas water ook de aanzet geweest voor het grote succes van dit "kleine" doosje.
Dobble is een reactiespel à la Halli Galli en Jungle speed, maar toch met iets meer volume als u mijn persoonlijke mening vraagt. In de eerste plaats krijgt u een mooi metalen doosje, waarin de ronde kaartjes netjes passen. De kaarten zijn van een redelijke kwaliteit, maar zoals het zo vaak gaat met dit soort van snelheidsspelletjes lijden de kaarten wel enorm onder het aantal potjes dat je het speelt. En neem van mij aan ... indien u dit aanschaft, zal het vaak op tafel komen (zeker in een club, klas, ...). Daarnaast voorziet men maar liefst vijf mini-spelletjes of varianten bij het spel.
De varianten zijn niet allemaal even geslaagd, maar ze zorgen wel telkens voor een andere twist, die u vooral in uw hersenen zal moeten maken. Het spel gaat razendsnel en is steeds wel gebaseerd op hetzelfde principe, nl. het herkennen van dubbele symbolen op de kaarten.
Het vervelende (lees : goede) eraan is dat de symbolen vaak een andere grootte hebben en u kijkt er zomaar overheen, zeker onder die loodzware tijdsdruk. Afhankelijk van de variant die u speelt, probeert u het meeste kaarten te verzamelen, uw kaarten zo snel mogelijk weg te krijgen, vergelijkt u met de tegenspelers of vergelijkt u met een centrale stapel.
Dobble staat garant voor plezier, lachen en een hoop frustratie als u niet zo'n snelle denker bent, maar het moet gezegd, dit spel verdiende een nominatie voor de Gouden Ludo. Winnen zou net ietsje te veel zijn geweest, maar qua familie-party-spel mag deze er zeker wezen.
Titel : Dobble Auteur : Denis Blachot, Guillaume Gille-Naves, Igor Polouchine Uitgeverij : Asmodée Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 6+
+ Queen games kwaliteit = prima materiaal, vlekkeloos + Queen games spelregels = kort en (relatief) duidelijk + grote variatiemogelijkheid qua startopstelling en objectieven voor het spel + superéénvoudige spelregels (kaartje spelen, huisjes zetten, kaartje trekken en eventueel wat manipuleren) + snelle gameplay, maar veel tactieken om te winnen volgens mij + een prima familiespel + ondanks de prijs, z'n geld wel waard
- misschien iets te eenvoudig voor de veelspeler, alhoewel ik er al zeker veel plezier aan beleef - sommige zaken ben ik toch gaan checken op BGG, blijkbaar had men daar ook dezelfde vragen omtrent de spelregels, die we toch gevoelsmatig correct hebben gespeeld (dus toch duidelijke regels) - de prijs van de Queen games staan in contrast met de andere Duitse spellen, prijzig moeten we zeggen (zeker als je meer dan één spel koopt op een jaar)
+ kleurrijk en kwalitatief mooi spel + veel strategieën om gebouwen te gebruiken + illegale handel wordt bestraft als je te veel met vuur speelt
- nogal een geknoei op het speelbord - moeilijk om overzicht te houden met al die gebouwen (misschien betert dit na een aantal speelbeurten) - drie bewegingen en drie acties mogen door elkaar gebruikt worden en dit zorgt soms voor verwarring
Tot slot : u merkt het dat ik niet al te veel positieve punten kan opsommen, maar ook niet zozeer negatieve. Het is zo'n spel dat zeker niet slecht is, dat zeker een extra speelbeurt verdient, maar het is ook niet van die klasse dat het me van mijn sokken blaast.
Dat er bij SpinLi kenners zitten met profetische gaven dat blijkt dit jaar uit de uitslag van de Gouden Ludo. Onze inzending is uiteindelijk volledig gekopieerd naar de einduitslag. Een dikke proficiat aan de vier genomineerden die elk op hun beurt al erg goede spellen (en winnaars) zijn. Bedankt ook aan Forumfederatie voor de organisatie van de Vlaamse spellenprijs en het ganse evenement dat ermee samenhangt.
1) 7 Wonders (Repos productions)
2) Asara (Ravensburger)
3) Imperial 2030 (The Game Master)
4) Dobble (Asmodée)
Nog een kleine negatieve noot, vooral erg jammer voor de Gouden Ludo, Forumfederatie en Spellenspeciaalzaak Adriaensen : de nummer 1 en 2, zijnde 7 Wonders en Asara zullen niet aan te kopen zijn op Spel 2011. Door een productieprobleem zullen deze spellen nooit tijdig in Broechem geraken, wat op zich vooral erg jammer is voor alle betrokken partijen. We houden ons zeker vast aan de gedachte dat de spellen binnen de kortste keren toch beschikbaar zullen zijn voor het grote publiek en we zijn er zeker van dat u ongetwijfeld plezier zal beleven aan de demo's die er dit weekend zullen gegeven worden.
+ onderhandelen is in dit spel zeker nodig + speelt vlot, maar je moet wel even in het systeem inkomen + leuke drakenkaarten + magische kaarten herbergen leuke mogelijkheden + de dief en de tovenaar brengen een leuk extraatje met zich mee + het spel is redelijk uitgebalanceerd en speelt ook met z'n drieën goed + gekende knappe blikken dozen van WGG
- ze hadden misschien nog meer verscheidenheid in draken kunnen maken (nu enkele keren dezelfde tekening) - het zichtscherm is belachelijk klein voor al je stenen (zeker met weinig spelers) - het puntensysteem wordt pas duidelijk op het einde van het spel (meerdere speelbeurten lossen dit natuurlijk op) - de magische kaarten zijn leuk, maar niet van doorslaggevende aard, soms vallen ze wat tegen, zeker als je het verwerven ervan in de strijd gooit bij de onderhandelingen - ongetwijfeld wel leuker met 5-6 spelers - moeilijke stapelbaarheid van de blikken dozen van WGG
Ik geef u alvast enkele titels : San juan, Glory to Rome, Race for the galaxy, ... Ik heb waarschijnlijk uw aandacht! Wel, dit spel kan u zo maar aan het rijtje toevoegen. Niet enkel qua spelprincipe, maar gerust ook qua niveau. Natuurlijk is het thema misschien voor u een obstakel. Niet iedereen is "in to space"-thema's, maar eigenlijk valt dat hier erg goed mee.
Het materiaal is verbluffend mooi, stevig karton, leuke ruimteschepen, mooie artwork op de kaarten. Laat u niet misleiden, dit is echt wel een kaartspel. Het enige bord dat bij het spel wordt geleverd, is een bord om de kaarten mooi op te schikken.
In Eminent domain draait alles weer om de punten, punten die u verzamelt door planeten te koloniseren of overmeesteren of punten die u ontvangt door het handel drijven met uw waardevolle grondstoffen (lees : afgeven voor punten). In dit spel gaat u qua spelprincipe vooral de Glory to Rome-weg op. U mag in uw beurt telkens een rol uitkiezen, krijgt hier nog een extraatje voor en nadien mogen al uw tegenstrevers deze rol ook uitvoeren (als ze de nodige kaarten op hand hebben). U merkt het al, indien u één van eerder genoemde spellen kent, zullen de spelregels op zich vlot verlopen bij u aan de speeltafel.
Het spel verloopt ietwat Dominiongewijs. Elke speler heeft een trekstapel (begin 10 kaarten), waarvan hij er vijf trekt en op handen heeft. Om beurten, kloksgewijs, voeren de spelers volgende stappen uit : 1) actiefase (optioneel) 2) rolfase (verplicht) 3) opruimfase (verplicht)
1) je speelt een kaart uit je hand en voert de desbetreffende actie uit (je mag opteren om de actie niet uit te voeren, maar op deze manier de kaart af te leggen) 2) kies een rolkaart van het centrale bord, leg deze voor je en voer de rol uit die op de kaart staat. Je kan de rol boosten door kaarten van dezelfde soort uit je hand toe te voegen. Bovendien krijg je als actieve speler nog een leidersbonus voor deze rol. Daarna komen de andere spelers in volgorde aan de beurt en kiezen ze om te passen (trek 1 kaart van je trekstapel bij op handen) of te volgen. Hiervoor spelen ze ook de kaarten van de uitgespeelde rol en voeren de bijhorende actie uit. 3) alle gespeelde kaarten tijdens de beurt worden afgelegd op een aflegstapel per speler. Je mag zoveel handkaarten afleggen van je hand als je wil en vul je hand terug aan tot aan je handlimiet (normaal 5, maar kan veranderen door enkele technologiekaarten). Enkel de actieve speler mag z'n hand aanvullen, speel je buiten je beurt kaarten, dan blijf je met een kleinere hand zitten.
Het spel eindigt zo gauw alle puntentegels zijn uitgedeeld (er worden er aanvankelijk 8 achtergehouden die in de laatste lopende ronde nog verdiend kunnen worden) of wanneer een aantal stapels kaarten is opgebruikt (afh. aantal spelers). Daarna volgt er een telling waarbij de spelers de punten op hun planeten, kaarten en losse fiches bij elkaar optellen.
De kaarten : 1) Politiek : verwijder deze kaart uit het spel en kies een rolkaart uit de voorraad en voeg toe aan je hand. Deze kaarten worden nooit gebruikt om te boosten of te volgen. (elke speler start met zulke kaart in z'n deck, kwestie dat iedereen één keer in het spel de keuze heeft in een andere kaart dan de andere spelers om het spel aan te vangen)
2) Ontdekken : - actie : trek 2 kaarten van je deck en voeg toe aan je hand - rol : kijk naar een aantal planeten (aantal gespeelde onderzoeksymbolen - 1) en kies er één uit, leg deze planeet dicht voor je neer, de andere planeten worden in een aflegstapel gelegd (indien deck uitgeput, herschudden en nieuwe trekstapel vormen) - leiderbonus : +1 ontdeksymbool
3) Oorlog : - actie : neem één vliegtuig naar je voorraad OF val één planeet van jezelf aan door het nodige aantal vliegtuigen af te leggen - rol : neem één vliegtuig voor elke oorlogsymbool dat je speelde - leiderbonus : val één planeet aan ipv vliegtuigen te nemen (opgelet : je mag enkel eigen planeten aanvallen, deze leveren later punten op, kolonies en vliegtuigen worden afgelegd)
4) Koloniseer : - actie : +1 koloniesymbool door de kaart onder de planeet te schuiven OF een planeet bevolken door voldoende koloniekaarten af te leggen en de planeet om te draaien - rol : +1 kolonie per symbool, leg alle gespeelde kaarten onder nog niet bevolkte planeten - leiderbonus : bevolk een planeet ipv koloniekaarten onder de planeten te schuiven, leg de nodige koloniekaarten af en draai de planeet om (elk symbool op de omgedraaide planeten geldt in het vervolg van het spel)
5) Produceer : - actie : leg 1 grondstof op een lege plaats op een eigen planeet - rol : leg 1 grondstof per productiesymbool op lege plaatsen op eigen planeten - leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 productiesymbool
6) Ruil : - actie : leg 1 grondstof af voor 1 overwinningspunt - rol : leg 1 grondstof af per ruilsymbool en ontvang de overeenkomstige punten - leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 ruilsymbool
7) Onderzoek : - actie : verwijder 2 kaarten uit je hand uit het spel (op deze manier zuiver je je deck) - rol : neem een technologiekaart (enkel als je aan de voorwaarden voldoet, nl. aantal planeten en overeenkomstige symbolen) - leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 onderzoeksymbool
Titel : Eminent domain Auteur : Seth Jaffee Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 12+
In bijlage vindt u de nieuwsbrief voor onze laatste spellenavond van het jaar. Indien u deze niet opent en/of leest, geef ik u de nieuwigheden voor 2012 hier nog even mee :
- in 2012 zullen er slechts 11 spellenavonden doorgaan. Het zou kunnen dat er, indien tijd, nog ergens één spellenavond wordt tussengestopt, maar dan hoort u dit als eerste. Het zou ook kunnen dat de spellenavond van augustus ook wegvalt, dus noteer die datum alvast onder voorbehoud. U vindt de data ook in aan de linkerkant van deze blog.
- in 2012 zullen we onze inkomprijs optrekken naar € 2 om alle kosten te kunnen blijven dekken. Ik veronderstel dat deze nieuwe prijs nog steeds geen obstakel mag zijn om naar onze spellenavond te komen.
- in 2012 zullen we geen lidkaarten meer uitschrijven, uiteraard behouden vaste klanten wel de kortingen bij de spellenspeciaalzaken waarmee we een overeenkomst hebben.
Met erg veel tramalant werd dit spel aangekondigd in Essen. Queen games was groter dan grootst op de beurs dit jaar. Hun stand zet zich op gelijke voet naast de Ravensburgers, Schmidtspieles en Zochs van deze wereld. Eén stand volledig gevuld met tafeltjes en nog eens een dubbele stand met rijen tafels vol met hun twee nieuwe releases. Er waren er wel meerdere aangekondigd, maar er zijn er slechts twee geraakt, Sparta en deze Kingdom builder.
Persoonlijk kan ik u nog niet inlichten over wat ik van dit spel vind, ik het niet de tijd gehad om het te bekijken en al helemaal niet om het te spelen. Bovendien komt het spel slechts druppelgewijs in ons land aanwaaien. Als ik u vertel dat het spel van ene Donald X. Vaccarino is, dan zegt dit u misschien niet al te veel. Maar als ik erbij vertel dat dit de auteur is van Dominion, dan gaat er misschien wel een lampje branden. Er werd dan op zich misschien ook al wel veel verwacht van dit spelletje.
Na het lezen van de spelregels heb ik zo'n gevoel van "mwaa", het zou best wel eens een leuk familiespel kunnen zijn, maar als u op zoek bent naar een tactisch spel waarbij u uw koninkrijk groter moet trachten te maken dan de tegenstrever, dan gaat u bedrogen uitkomen. Ik geef u alvast een overzichtje van het spel.
Kingdom builder bestaat uit 8 speelborden (waarvan er slechts 4 gebruikt worden per spel, u kan deze speelborden in elkaar puzzelen zoals u wenst en heeft dan ook telkens een verschillende startopstelling), 28 locatietegels (waarvan er in elk spel 16 worden gebruikt), 160 huisjes in de spelerskleuren (40 per kleur), 25 terreinkaarten, 10 kingdom-kaarten (waarvan er in elk spel drie worden gebruikt). U merkt het al, het is een zeer modulair spel, waarbij elk spelletje helemaal anders kan zijn.
Het spelverloop is zeer eenvoudig. Met de wijzers van de klok, startend van de oudste speler voeren de spelers hun beurt uit. Deze beurt bestaat in principe uit één bouwactie en eventueel extra acties indien u bepaalde tegels heeft verzameld. U krijgt bij aanvang van het spel één terreinkaart in handen, u speelt deze in het begin van u beurt uit, plaatst drie huisjes op het overeenkomstige landschapstype volgens de bouwregels (zie onder) en trekt een nieuwe terreinkaart. Indien u een extra-actie-tegel heeft, mag u deze actie ook nog uitvoeren. Zo gauw een speler al z'n huisjes op het bord heeft staan, wordt de ronde uitgespeeld en wint de speler met de meeste punten.
Punten scoort u door te voldoen aan de 3 opengelegde kingdomkaarten en door uw huisjes naast een kasteel te plaatsen. Hiervoor krijgt u ook nog 3 punten (goud). De speler met de meeste punten wint.
Bouwregels : - er kan slechts één huisje op een veld staan - je kan enkel bouwen op gras, woestijn, bloemenveld, bos en dal - je moet altijd bouwen aan eerder gebouwde huisjes indien mogelijk
Indien je bouwt aan een extra-actie locatie krijg je één van de tegels die erbij ligt, vanaf volgende beurt kan je deze gaan gebruiken om een extra actie uit te voeren, na je reguliere actie. - orakel : bouw een extra huisje op het terreintype van de gespeelde kaart (indien mogelijk aangrenzend) - boerderij : bouw een extra huisje op een grastegel (indien mogelijk aangrenzend) - oase : bouw een extra huisje op een woestijntegel (indien mogelijk aangrenzend) - toren : bouw een extra huisje aan de rand van het speelbord (indien mogelijk aangrenzend) - café : bouw een extra huisje op het eind van een lijn van minstens drie eigen huisjes - schuur : verplaats 1 van je huisjes naar een tegel met terreintype van de gespeelde kaart (indien mogelijk aangrenzend) - haven : verplaats 1 van je huisjes naar een watertegel - paddock : verplaats 1 van je huisjes twee tegels verder, je mag over andere huisjes, terreintegels, kastelen, ... springen (moet niet aangrenzend zijn)
Titel : Kingdom builder Auteur : Donald X. Vaccarino Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
De volgende dagen zal het stilaan steeds spannender worden. We bereiden ons voor op een relatief drukke speelperiode. Volgend weekend staat Spel 2011 voor de deur.
Deze beurs is een aanrader voor jong en oud, voor veelspeler en gelegenheidsspeler, voor iedereen die af en toe eens graag een spelletje op tafel legt. Deze beurs is voor ons een fantastische gelegenheid om nog eens gezellig te spelen met collega's uit de uithoeken van ons land, bevriende spellenclubs, ...
Op vrijdagavond kennen we de nieuwe Gouden Ludo, of het onze favoriet zal zijn, dat is dus nog even wachten. U krijgt de uitslag alleszins normaal nog vrijdagnacht op deze blog. Na het officiële gedeelte hebben we dan nog ruim de tijd om wat bij te keuvelen en een spelletje te spelen met de andere afgevaardigden van spellenclubs, spellenfora, spellenwinkels, ...
Op zaterdag wordt het ook een drukke dag, de 2de handsbeurs zal zeker weer de moeite zijn, er zullen waarschijnlijk ook weer de nodige deals gesloten worden op en rond den Boomgaard. De verkoopsstand van Adriaensen zal ook weer goed gevuld zijn en hopelijk voor hen ... tegen zondagavond leeg zijn.
Op zondag ga ik persoonlijk moeten passen voor het evenement, maar ik kan u allen toch aanraden om een keertje langs te komen. Spreek me gerust aan op zaterdag als je me tegen komt.
+ thematisch erg leuk spel + anders denken om je geld weg te krijgen ipv zoveel mogelijk te verzamelen + tof materiaal + lastige keuzes op het inzetbord + speelt op zich erg snel + eens je de kaarten kent, is het geen probleem (zie ook negatief punt) + zelfs een beginnende speler zal naar combo's zoeken + ik denk niet dat er één winnende strategie is, je kan op verschillende manier je geld kwijt spelen + speelt erg goed met z'n tweeën
- de iconografie op de kaarten is aanvankelijk redelijk veel - in je eerste spel heb je aanvankelijk totaal geen idee van welke kaarten je dient te nemen - iemand die het spel goed kent, zal de combo's vlugger vinden en misschien toch wat voordeel hebben om het spel te winnen
Deze impressen is gebaseerd op één potje met twee spelers. Ik vond dit zeer goed werken aangezien het enige punt waar je met meer spelers moet zijn, wordt opgevangen door het plaatsen van neutrale pionnen, zonder dat het allemaal gekunsteld overkomt.
Hopelijk bent u als vaste klant van deze blog ook kind aan huis op het spellenforum bordspelplaza. Daar werd de afgelopen weken het beste spel gekozen onder de leden van het forum ... en dat er kenners zitten, dat blijkt uit de resultaten.
Eerlijk gezegd kan ik me volledig achter de resultaten scharen, de keuzes zijn misschien niet al te verrassend en bijzonder weinig gedurfd, maar ze zijn ijzersterk en voor een beginnende speler zeker een richtlijn om een eigen spellenkast goed te stoferen.
Bij deze de laureaten :
PARTYSPEL 1 Dixit 2 Weerwolven Van Wakkerdam 3 Pitch Car
BORDSPEL 1 Puerto Rico 2 Ticket To Ride 3 Hoogspanning
Dit spel ga hoef ik u niet meer voor te stellen. De onbetwiste nummer 1 van BGG (oké, na af en toe haasje-over met Agricola) bestaat dit jaar 10 jaar en werd dan ook in een nieuw, luxueus kleedje gestopt. In deze korte bespreking geef ik u even de verschillen tussen de standaardeditie en deze uitvoering.
Voorlopig is deze editie enkel te verkrijgen in het Duits en Engels (Rio Grande Games), indien u voor deze laatste kiest, mag u wel nog wat dieper in uw geldbuidel duiken en het is al een stevige investering. In Essen ging deze over de toonbank voor €60-€65, wat niet niets is voor een bordspel. Pas op, ik ga zeker niet zeggen dat het spel z'n geld niet waard is. U krijgt een fantastisch spel met schitterend materiaal, maar als u liever in uw moedertaal speelt, dan raad ik u toch aan om de standaardeditie van Ravensburger binnen te halen.
De verschillen :
- deze editie bevat de twee uitbreidingen die eerder apart verkrijgbaar waren (nieuwe gebouwen die in Spielbox magazine verschenen en de "Edelen"-uitbreiding vanuit Alea's schatkist) - de dubloenen zijn niet meer uit karton, maar mooi metalen munten - de grondstoffen zijn geen houten cilinders meer, maar houten kratten in de verschilllende kleuren - de gebouwen zijn kleurrijker geïllustreerd - al het karton van de fiches is maar liefst 3mm dik en geeft dan ook een stevigere indruk - de individuele spelersborden, de schepen en alle andere componenten kregen een facelift - de kolonisten zijn geen piepkleine schijfjes meer, maar grotere cilinders
Kortom : Indien u een erg mooi, exclusief cadeau wil geven met de feestdagen is dit uw kans, topspel in een mooi jasje. Even voor de duidelijkheid, onze spellenclub heeft deze editie niet, wij vinden de kostprijs toch ietsje te hoog voor het budget, zeker als je een Nederlandstalig alternatief hebt. Bovendien zou er misschien met een beetje geluk van deze versie wel eens een Nederlandstalige kunnen verschijnen, maar hiervoor zullen we moeten bidden en duimen. Als het ooit zo ver komt, dan komt u het hier als eerste te weten.
Titel : Puerto Rico Auteur : Andreas Seyfarth Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 12+ Speelduur : 90 min.
Geen spellenavond in januari !!! Vrijdag, 3 februari 2012 Vrijdag, 2 maart 2012 Vrijdag, 20 april 2012 Vrijdag, 4 mei 2012 Vrijdag, 8 juni 2012 Vrijdag, 6 juli 2012 Vrijdag, 3 augustus 2012 (onder voorbehoud) Vrijdag, 7 september 2012 Vrijdag, 5 oktober 2012 Vrijdag, 2 november 2012 Vrijdag, 7 december 2012
De speeldata vindt u ook steeds terug links op de blog.
Rechts op de blog wordt er afgeteld naar de volgende spellenavond.
Dit spel hebben we jammerlijk genoeg nog niet in onze spellenkast, maar we zullen onze best doen om dit binnenkort zeker te kunnen aanbieden op onze spellenavonden. In Helvetia bouwt u samen met de andere spelers uw eigenste Zwitserse dorpje op. Elke dorpje heeft z'n eigen gebouwen, die bepaalde grondstoffen of producten met zich meebrengen. Op deze gebouwen plaatst u arbeiders. U plaatst ook uw arbeiders bij de andere spelers in het dorp, uithuwelijken heet zoiets. Zorg er wel voor dat een mannetje bij een vrouwtje terechtkomt (hé, ik heb de spelregels niet uitgevonden, maar erg ruimdenkend is dit spel niet). Met een koppeltje in uw dorp kan u dan weer kindjes gaan maken, die in het vervolg van het spel kan inzetten, uithuwelijken en gebruiken als werkkracht.
Uiteindelijk draait alles wel om de overwinningspunten. Het tellen van de punten is trouwens niet alledaags, het doet wat denken aan Colosseum (DoW), waarbij je punten niet gaat optellen, maar telkens terug begint te tellen van nul. U bouwt dus uw imperium steeds rustig verder uit en scoort punten door grondstoffen te leveren aan de markt, door de startspeler te zijn, door extraatje te verzamelen op tegels, door bepaalde gebouwen en door de gunst te krijgen van de inwoners die u in het spel verder helpen.
Deze inwoners zijn het hart van het spel. Je hebt de keuze uit : bouwheer, handelaar, nachtwaker (bellenman noem ik hem), priester en vroedvrouw. Je start het spel met vier actieschuiven, maar dit kan uitbreiden naar zes zo gauw je nieuwe arbeiders gaat uithuwelijken bij de tegenspelers. Je kan een actie meermaals uitvoeren door telkens een actieschijf bij het desbetreffende karakter te plaatsen. Je kan zelfs in verschillende rondes een actie herhalen. Je dient ook geen rekening te houden met je tegenstrevers, want de acties blijven beschikbaar voor iedereen.
- Bouwheer : je mag een gebouw uit de voorraad bouwen aan je dorp, je betaalt de gevraagde grondstoffen door je arbeiders op de desbetreffende tegels plat te leggen (zij worden inactief), je kan een basisgrondstof extra kopen door een extra actieschijf in te zetten -handelaar : je mag per actieschijf één grondstof leveren aan de markt door er een blokje van jezelf te plaatsen, je legt de gevraagde arbeider weer plat - nachtwaker : je wekt alle arbeiders (ook die van je tegenstrever) in een district (kwart) van je dorp - priester : je huwelijkt je kinderen uit, en plaatst ze vanuit de school of je eigen dorpsplein op een tegel van een tegenspeler. Je mag enkel een mannetje en een vrouwtje combineren. Indien er nog een actieschijf aanwezig is op het dorpsplein van de tegenstrever, mag je deze meenemen (die van jezelf kan je nu gebruiken, die van een tegenstrever blijven op jouw dorpsplein liggen tot hij ze komt halen) - vroedvrouw : per actieschijf mag je een kindje plaatsen op een tegel waar een koppel staat, je kan maar één kind in een beurt maken per koppel, maar je mag dit wel meerdere keren doen in één volledige ronde
Als er slechts één speler nog actieschijven heeft, dan stopt de lopende ronde, krijgt deze speler de startspelerstegel zodat hij de volgende ronde mag beginnen.
De gunsten van de karakters worden uitgedeeld aan diegene die het meeste actieschijven bij het karakter heeft geplaatst. De punten worden geteld door alle spelers (blokjes op markt, gebouwen, extra puntentegels, starttegel, ...) Indien een speler 20 punten of meer heeft gescoord, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Indien geen enkele speler deze kaap heeft bereikt, wordt een volgende ronde voorbereid. De spelers krijgen hun actieschijven terug, er worden nieuwe gebouwen open gelegd, kinderen in school komen naar je dorpsplein (en worden indien nodig op een lege gebouwtegel geplaatst).
Titel : Helvetia Auteur : Matthias Cramer Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60 min.
Zombiewürfel, beter gekend als Zombiedice, dames en heren is het meest gespeelde spel van de afgelopen maand. Dit wil in tijden van Essen en Spellen wel wat zeggen. Niet dat het met kop en nek boven andere spellen uitsteekt natuurlijk. Het speelt gewoon belachelijk snel en is dan ook ideaal als beginner, tussendoortje of afsluiter of gewoonweg alledrie ... en dan kom je aan veel speelbeurten.
In Zombie dice bent u een levende dode die op zoek is naar ... hersenen. Ik weet ook niet waarom, maar de vertellingen zeggen nu éénmaal dat dat hun favoriete kostje is. Misschien ligt het thema u bij deze al niet, maar het is dan ook wel echt flinterdun. Dit is gewoon een leutig "push-your-luck-dobbelspelletje", voor diegene die dit begrip nog niet kennen. U kan uw geluk beproeven door steeds verder te spelen, met het risico om alles in één keer te verliezen.
In Zombiedice gaan de spelers op zoek naar 13 overwinningspunten (hersenen). Zo gauw een speler die limiet bereikt, dan wordt de lopende ronde afgespeeld en wint de speler met de meeste punten, dus je mag ook voor 14 of 15 of ... punten gaan, maar pas op dat je niet overmoedig wordt en jezelf kapot gooit.
Het spel bestaat uit 13 dobbelstenen en een kokertje. Deze laatste dient als grabbelton, maar is nogal klein voor grotere handen en hebben we dus vervangen door een trendy zakje (waarvoor dank Elke en Sven). De dobbelstenen komen voor in drie kleuren : 6 groene, 4 gele en 3 rode. Elke dobbelsteen heeft dan weer afbeeldingen van hersenen, voetstappen of een geweerschot erop gedrukt. De groene dobbelstenen hebben meer hersenen dan de rode en deze hebben op hun beurt weer geweerschoten.
In een rondje neemt u ongezien drie dobbelstenen uit het kokertje (zakje) en gooit deze. De hersenen en geweerschoten legt u opzij, de voetstappen blijven liggen. Heeft u drie geweerschoten ... jammer dan, einde beurt en geen punten. Stopt u, dan scoort u het aantal hersenen dat je gegooid hebt. U kan ook doorspelen, door het aantal voetstappen aan te vullen met nieuwe dobbelstenen (heeft u geen voetstappen, trekt u gewoon 3 nieuwe dobbelstenen). U moet dan wel terug gooien met het risico van alles te verliezen, ook al trekt u drie rode dobbelstenen uit de zak. De voetstappen zijn dus eerder een soort van pasresultaat, waarvan je al zeker weet welke kleur dobbelsteen je volgende worp zeker zal bevatten.
That's it! Redelijk dom en stom, maar oh zo leuk. Zeker als je een goed resultaat gooit, kan je de tegenstand dusdanig onder druk zetten dat ze wel moeten doorgaan. En ik kan u vertellen, we hebben al rare dingen zien gebeuren. Een reeksje van 11 hersenen is volgens mij tot nog toe het maximum. Ik kan u enkel aanraden om het spel een keertje te proberen. Vindt u er toch niets aan, dan heeft u hoogstens tien minuutjes van uw waardevolle speeltijd verloren.
Titel : Zombie würfel Auteur : Steve Jackson Uitgeverij : Pegasus Aantal spelers : 2-99 (in principe onbeperkt, maar om het wat te laten vooruitgaan best niet al te veel) Leeftijd : 10+ (maar kan ook 6+) Speelduur : 10 min.
Ik hoop dat u de afgelopen weken heeft genoten van de resem previews en imprESSENs die we hier publiceerden. Er zullen in de loop van de volgende dagen en weken waarschijnlijk nog wel reviews en indrukken verschijnen van de nieuwigheden die nog achterwege zijn. Maar aangezien er blijkbaar nog veel werk is bij de uitgeverijen om de spellen terug op stock te krijgen, is het even windstil. We gaan de komende dagen zeker nog proberen enkele spellen op tafel te leggen en houden jullie dan ook zeker op de hoogte. Blijf dus zeker geregeld passeren op onze blog (ook al zal er waarschijnlijk niet elke dag iets totaals nieuw staan). Heeft u nog werkpunten voor ons, ideetjes of andere vragen of opmerkingen, dan nemen we deze graag in ontvangst.
Op ons bevriende forum "Bordspelplaza" hield men de afgelopen maanden een verkiezing van het beste bordspel. Na enkele voorronden en vrije keuzes, kwam de finale in zicht. Uit een lijst van30 finalespellen kon er gekozen worden. Er stemden meer dan 60 spellenliefhebbers hun favoriete spel naar de top.
Hieronder heb ik even voor u de resultaten gepubliceerd. Ik sluit mij volledig aan bij deze mooie lijst. Voor beginnende liefhebbers is dit zeker een lijstje om in uw achterhoofd te houden als u een bezoekje brengt aan Spel of aan één of andere spellenwinkel de komende weken, maanden. Ook als cadeau kan u zeker met deze spellen aan komen draven op kerstavond.
30. MR. JACK 29. YSPAHAN 28. SAN JUAN 27. THEBES 15 26. SABOTEUR 25. WEERWOLVEN VAN WAKKERDAM 24. ALIEN FRONTIERS 23. SCHAKEN 22. BOONANZA 21. EUFRAAT & TIGRIS 20. DIXIT 19. GHOST STORIES 18. ENDEAVOR 17. FRESCO 16. MEMOIR44 15. SMALL WORLD 14. PANDEMIE 13. TROYES 12. EL GRANDE 11. CUBA 10. KOLONISTEN VAN CATAN 9. CAYLUS 8. CARCASSONNE 7. MACHIAVELLI 6. STENEN TIJDPERK 5. 7 WONDERS 4. AGRICOLA 3. HOOGSPANNING 2. TICKET TO RIDE 1. PUERTO RICO
Dungeon petz is geen vervolg of uitbreiding op het eerder gepubliceerde en populaire Dungeon Lords. Het spel speelt zich enkel af in dezelfde interessante, kleurrijke wereld van minions en imps. In dit spel mag je een beroep uitoefenen waar je altijd al van gedroomd hebt, nl. uitbater van een dierenwinkel.
Ook in de onderwereld is er enorm veel vraag naar diverse huisdieren. Elke klant die in je winkel passeert zal verschillende eisen stellen en het is aan jou om hieraan tegemoet te komen. Voorzie de dieren van een plaatsje in je winkel, geef ze te eten, onderhoudt ze en poets af en toe het hok zodat ze niet ziek worden. Scoor extra door deel te nemen aan een dierenshow, ...
Er is enorm veel gaande in dit spel, het overzichtje dat wordt gegeven op het zichtscherm dat elke speler krijgt is dan ook enorm lang en vol met iconen. Dit is dan ook echt een spel dat je eens op je gemak moet kunnen spelen volgens mij. Stap voor stap alles uitvoeren en dan denk ik dat er best een leuk en ludiek spel schuil gaat, dat qua thema lichter is dan Dungeon lords, maar qua gameplay zeker niet moet onderdoen.
Een overzichtje van het spelverloop :
Fase 1 : voorbereiding - inkomsten verwerven : startspeler 1 goud, de rest 2 goud - nieuwe informatie verwerven : showtegel en klantentegel omdraaien, zodat je weet waar je naartoe moet werken - nieuwe zaken toevoegen : op het speelbord vers eten, nieuwe artefacten, nieuwe kooien, extra's en dieren leggen
Fase 2 : winkelen - je werkkrachten verzamelen (imps) en in groepen inzetten, eventueel goud toevoegen om sterker te staan - acties kiezen : de spelers plaatsen om beurten hun groepen imps (van sterk naar zwak op het speelbord en kiezen de overeenkomstige acties) (een groep moet niet ingezet worden, je houdt de imps voor onderhoud) - acties : eten vergaren (vlees, groenten of een mix), artefacten inslaan, een kooi aanschaffen, een extra voor in de kooi vergaren, een huisdier aanschaffen, nieuwe impjes recruteren, zieke imps genezen, meewerken aan de jurering van de huisdierenshow, reclame maken voor de verkoop van je dieren bij de klanten
Fase 3 : kaarten nodig - installeren van de kooien, extra's en dieren (elk dier in een kooi die hem kan herbergen, losse dieren gaan verloren) - trekken van nodenkaarten (kaarten trekken afh. van wat de dieren toelaten) - toewijzen van de kaarten aan de dieren (de getrokken kaarten toewijzen aan de huisdieren)
Fase 4 : tentoonstelling - evalueren van de noden van het dier (honger, spelen, drolletje leggen, woede, magie, ziekte, geneesmiddelen) - scoren van de show (openliggende tegel bepaald of er één of meerdere dieren worden gejureerd) - eventueel verliezen van dieren door slechte leefomstandigheden
Fase 5 : zaken - verkopen van een dier (naargelang vraag van de klant, op de zwarte markt, extra reclame maken, goud krijgen) - afleggen van de toegewezen kaarten - gebruiken van ongebruikte imps (kooi uitkuisen en eventueel nog goud nemen)
Fase 6 : groeien - de dieren groeien en worden ouder (en kunnen mogelijk later verkocht worden) - het opgeslagen eten wordt ouder en vervalt eventueel - imps komen terug thuis van de markt
U merkt aan het aantal fasen en stappen dat er dus héél wat gaande is in dit spel. Ik heb jammerlijk genoeg nog geen speelbeurt kunnen noteren, maar zal dit ook pas doen, wanneer we er de tijd voor kunnen nemen zodat we het spel rustig samen kunnen opbouwen en één rondje draaien. Ik denk dat het op zich helemaal niet moeilijk is, maar de hoeveelheid van zaken waarmee je rekening kan houden, zorgen toch voor wat verwarring. Het overzichtje (dat u hierboven ziet) is wel goed opgebouwd en vanaf het moment dat u de pictogrammen kent, is het echt wel een hulp. Ik kom ongetwijfeld nog een keertje bij u terug omtrent dit spel na een speelsessie.
Titel : Dungeon Petz Auteur : Vlaada Chvatil Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 13+ Speelduur : 90 min.
Een tweede buitenbeentje van Hurrican is zonder meer Dr. Shark.
Dit spel heeft een hoog retro-gehalte qua graphics, maar is zeker mooi uitgevoerd. Het is een familiespel dat je zowel in teams als individueel tegen elkaar kan spelen. Het unieke concept dat dit spel herbergt, is het tactiele, dit wil zeggen dat u zult moeten voelen. Afhankelijk van waar uw spion zich bevindt in het zwembad van Dr. Shark, op zoek naar bewijzen van z'n slechtheid en geheime criminele organisatie, zal u tegels mogen grabbelen uit een zak.
Deze tegels zijn puzzelstukken die samen een bewijs vormen en waarmee u punten kan scoren. Elk bewijs heeft een andere structuur op de tegels, bv. leer, geribbeld, glad, ... Het is aan u om zo snel mogelijk te voelen welke stukken er bij elkaar horen, maar pas op dat je in je enthousiasme geen haai uit de zak haalt. Een ronde eindigt sowieso na het doorlopen van de zandloper. (dan slaat een speler op de haai en klapt de muil dicht)
Er zijn vijf manieren om naar bewijzen te gaan zoeken : 1) zoeken naar vorm : de speler neemt één voor één puzzelstukken uit de zak en plaatst deze op z'n speelbord, elk puzzelstuk moet van een verschillende vorm zijn (indien niet eindigt de beurt onmiddellijk) 2) zoeken op verschillende textuur : de speler neemt één voor één puzzelstukken uit de zak met verschillende texturen en legt deze op z'n spelersbord, elk puzzelstuk moet een verschillende textuur hebben 3) zoeken op dezelfde textuur : de speler neemt één voor één puzzelstukken uit de zak met dezelfde textuur en legt deze op z'n spelersbord, elk puzzelstuk moet dezelfde textuur hebben 4) zoeken met een handje-vol : de speler grabbelt een volledige hand puzzelstukken uit de zak en moet deze per kleur sorteren binnen de tijd, indien er haaien tussen zitten, dien je alle puzzelstukken in die kleur terug in de zak te stoppen. De speler mag van elke kleur één puzzelstuk houden. 5) zoeken door observatie : kijk in de zak en haal er één puzzelstuk uit
Indien een speler een volledige puzzel kan samenstellen, neemt hij de overeenkomstige bewijsfiche. De puzzelstukken gaan terug in de zak. Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal ronden gespeeld en wint de speler met de meeste bewijsfiches.
Titel : Dr. Shark Auteur : Antoine Bauza & Bruno Cathala Uitgeverij : Hurrican Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 45 min.
Hurrican games is bij ons vooral gekend door de Mr. Jack-reeks. Dit jaar brachten ze in Essen zonder meer twee buitenbeentjes uit. Over Dr. Shark kan u morgen hier wat meer lezen op de blog, nu besteden we even aandacht aan Sidi baba.
Sidi baba is een één-tegen-allen spel, waarbij één speler de rol aanneemt van de dievenkoning die zich samen met z'n grote schat verschuilt in de grot der wonderen. De andere spelers zijn een zootje ongeregeld die trachten om de schat uit de grot te halen. "Sesam open u" is het startsignaal voor een razendspannende en snelle zoektocht in het donker, het doolhof van de grot der wonderen.
De dievenkoning opereert vanachter een groot zichtscherm en geeft de schattenzoekers tips, zet vallen op en tracht hen voor eeuwig in het doolhof op te sluiten. De spelers proberen zo snel en voorzichtig mogelijk tot aan de schat te geraken ... en terug buiten vooraleer hun tijd is opgebruikt.
Het spel bestaat uit verschillende rondes, waarin de spelers om beurten hun lantaarns opofferen om zich een weg te banen door het doolhof dat enkel de dievenkoning voor zich ziet. De spelers roepen "Sesam, open u", de dievenkoning draait de zandloper om en dan gaat de zoektocht van start.
De eerste speler op de track (spelers staan in een bepaalde volgorde) offert een lamp op en bepaalt in welke richting de spelers in het doolhof stappen. De dievenkoning verzet op z'n spelersbord de fiche en geeft aan waar de spelers terechtkomen: bij een open of gesloten schat, tegen een muur, uit het doolhof, contact met dievenkoning... Daarnaast legt hij ook een 3D-zicht dat de spelers in het doolhof voor zich hebben voor het zichtscherm.
Als de zandloper is doorgelopen neemt de dievenkoning de lamp en beslissen de spelers welke speler nu de kop neemt en een lamp opoffert, maar ondertussen loopt de zandloper alweer. Indien er op een moment geen concensus is bij de spelers organiseert de dievenkoning een stemming. Bij gelijke stand beslist de speler die vooraan in de lijn staat.
Als de spelers een schat vinden, geeft de dievenkoning hen de overeenkomstige schatten. De spelers kiezen om beurten (in volgorde) een schatfiche. Dit kan een geest of een schat zijn. Sommige schatten leveren onmiddellijk punten op, voor andere moet je paartjes verzamelen. De geesten leveren een voordeel op tijdens het spel, zoals extra lampen, extra stappen of hints bij het doolhof (bv. waar ligt de schat, waar is de uitgang, welke weg te nemen naar de buit)
De dievenkoning heeft nog een ganse set van gebeurtenisfiches ter beschikking die hij kan gebruiken tijdens het spel. Hij ontvangt na elke lamp (zandloperfase) een nieuwe fiche en kan ze gebruiken op bepaalde momenten, bijv. bij verplaatsen, bij het vinden van een schat.
Het spel eindigt wanneer alle spelers hun lampen zijn opgebrand. Ze zullen een langzame dood sterven in de grot der wonderen. Indien de spelers de buit hebben opgepikt en op tijd uit het doolhof geraken, dan worden hun individuele schatten bekeken en wint de spelers met de grootste buit.
Titel : Sidi baba Auteur : Perepau Llistosella Uitgeverij : Hurrican Aantal spelers : 3-7 Leeftijd : 14+ Speelduur : 45 min.
Aandachtige bezoekers van onze blog en vooral onze website zullen waarschijnlijk gemerkt hebben dat ze nu onmiddellijk op onze blog terechtkomen bij www.spinli.tk
Uit ervaring weten we dat onze statische website zeker niet slecht was, maar nu ook niet meer zo druk bezocht werd. Het leek ons dan ook opportuun om onze goeddraaiende, drukbezochte blog te verrijken met enkele gegevens van onze spellenclub. Bovendien is een blog veel makkelijker en sneller aan te passen dan onze website.
Zo vindt u nu extra hier op de blog : - mogelijkheid tot inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief - een link naar onze collectie op BGG - de data van onze spellenavonden van dit speeljaar (is er nog maar ééntje, binnenkort komen de data van 2012) - contact - herschikken van de zijbalken van de blog
Hopelijk vindt u nog steeds voldoende info hier op de blog. Mocht u toch nog vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren.
+ Matthias Cramer (weet u wel, Lancaster en Glen More) + prachtig materiaal + het spel heeft enorm veel mogelijkheden + je wil het spel onmiddellijk terug spelen + stond op onze watch-list en is nu verhuisd naar onze buy-list + puntensprokkelspel + grote houten speelstukken
- afstotelijke doos, op zich niet lelijk vind ik persoonlijk, maar als speldoos is het toch gedurfd - een brainburner (zeker het eerste spel) - je moet weer bij je tegenstrevers gaan kijken welke grondstoffen je ter beschikking hebt (à la 7 wonders), maar het is niet steeds goed zichtbaar door de grote houten speelstukken die op de tegels staan - het verschil tussen een mannelijk en vrouwelijk figuurtje is niet echt duidelijk (verschillen in grootte en vorm, maar te beperkt)
+ zoals verwacht en al verteld in de preview een Cuba light + zéér vlot spelverloop, familiespel + puntensprokkelspel pur sang + materiaal in de sfeer van Cuba en Havanna + gevarieerde startopstelling, elk spel is weer anders + snel afgehandeld, dus revenge is onmiddellijk mogelijk (wat bij Cuba toch wat moeilijker is) + spannend tot het einde door de dicht verzamelde punten + spannend qua puntenaantal (gisteren eindscore 44,45,45)
- weinig negatief te melden, goed uitgevoerd spel - de echte Cuba-liefhebbers gaan dit waarschijnlijk te licht en beperkt vinden - misschien had men wel wat extra actietegels en karakters kunnen voorzien (misschien komen die nu in een uitbreiding)
+ verdeelsysteem maakt het zeer interessant + eenvoudig spel met korte speelduur + spelregels in het Nederlands online ;-) + eenvoudige regels, moeilijkere keuzes + grafisch ziet het er zeker goed uit + uitbreidingskaartje "Geisha" onmiddellijk mee geleverd in Essen
- misschien iets te eenvoudig voor het thema - het materiaal is mooi, maar ook wat eenvoudig - het is een meerderhedenspel zoals er velen zijn - een uitbreiding kan misschien gaan zorgen voor meer diepgang, alhoewel ik het spel op zich wel afgewerkt vind
Tot slot : Shitenno is zeker geen slecht spel, het speelt vlot, heeft een aangenaam verdeelsysteem ingebouwd, waarmee je voor verschroeiende keuzes komt te staan. Je sprokkelt punten hier en daar en tracht je tegenstrever te slim af te zijn. Het spel is ook relatief snel afgelopen en dit is een goede zaak want voor een langer spel zou het te weinig diepgang hebben.
+ "leukste spel" dat ik tot nog toe speelde + hoge pestfactor en geluksfactor (die totaal niet stoort) + balanceren om elkaar in evenwicht te houden en de overwinning niet weg te geven + hoge kwaliteit van het speelmateriaal, zelfs bij de standaardeditie die we hebben + erg leuke graphics op de kaarten volledig in het Discworld-thema + je zou zelfs zin krijgen om de boeken ervan te gaan lezen + een echt "ik-zit-op-je-lip-spel", je kan je onmogelijk wegstoppen op het speelbord + diverse overwinningsvoorwaarden maken het spannend en zorgen voor wantrouwen + perfecte speeloverzichten met alle nuttige info erop + duidelijke en rechtlijnige spelregels + ik wil het spel onmiddellijk opnieuw spelen
- nog niet in het Nederlands verkrijgbaar (er staat wel wat tekst op de kaartjes, maar laat dit de pret zeker niet bederven, de teksten zijn allesbehalve moeilijk, dus met een beetje basis Engels kom je erg ver) - ik vind op dit moment weinig negatieve punten
+ voldoet aan de verwachtingen (die hoog waren na Troyes) + speelt erg snel en vlotter dan Troyes + er is een pestfactor, maar minder bepalend dan bij Troyes + past binnen de reeks kaartspellen San Juan, Race for the galaxy, ... qua niveau + dit is Belgisch + snelle beurten die slechts uit 2 delen bestaan + eens vertrokken is het duidelijk wat je wil uitvoeren (zorgt voor een nog snellere gameplay) + uitbreidingskaarten al onmiddellijk bij in de doos (hier kunnen er veel wat van leren) + uniek concept en speelervaring die men weer weet te creëeren
- dit is Belgisch en geen Nederlandstalige regels (foei, Pearlgames) - er staan enkele drukfouten op de Engelse overzichten die men bij het spel levert - de spelregels zijn kort en duidelijk, maar laten nog veel gaten - de iconografie is niet duidelijk bij aanvang (eens je ermee weg bent, is het geen probleem) - ik had één misvormd (half) meepletje in de doos (op termijn misschien toch eens een nieuw vragen)
+ leuk thema, idee is tof, mooi materiaal (typische WGG-kleuren en karton) + vooral erg leuk met veel spelers + spel voor fun, niet voor strategie of tactieken + echt wel een racespel, je kan relatief snel het spel beëindigen + Machiavelli light (meer geluk, minder kunde mijns inziens)
- Machiavelli héél light - het einde is net als bij Machiavelli plots, maar daar heb je nog een nabeurt en kan je winnen op punten, hier wint de eerste die over de finishlijn komt en dat is (vaak) de startspeler aangezien die in de laatste ronde als eerste mag kiezen (zeker bij 2 spelers) - de variant met twee spelers is er een beetje bijgesleurd - hoge geluksfactor bij het omdraaien van fiches - redelijk ongebalanceerde karakterkaarten, maar maakt het wel speelser - overzichtskaartjes van de karakters had fijn geweest als je de karakters nog niet kent
In "Last will" snijdt men een thema aan dat vaak toch taboe is in de spellenwereld, nl. de dood. In deze herfstige novemberdagen is het dan ook tijd om stil te staan bij de dood van overleden familieleden en kennissen. Ook bij onze vriendelijke Tsjechen is dit het geval, maar zij steken er dan wel weer een twist in. De overledene is in dit geval een steenrijke oom die z'n volledige erfenis achterlaat aan één enkele verre neef of nicht (waar jij er één van bent). Maar dit kan niet zonder slag of stoot natuurlijk. De spelers moeten om ter snelste een deel van de erfenis trachten op te brassen, wie hier het beste in slaagt, krijgt het grote lot en mag zich ineens multimiljonair noemen.
Het spel omvat een dubbelzijdig speelbord, een aanbodbord, extra aanbodruimtes, 5 spelersborden, 140 kaarten (gebeurtenissen, helpers en uitgaven, eigendommen, vennoten, speciale kaarten, jokers en laatste wenskaarten), aanpassingsfiches voor de waarde van eigendommen, spelersfiguren, houten fiches (honden, paarden, gasten en koks), geldfiches en enkele houten huisjes.
(speelbord)
Een spel "last will" duurt ten langste 7 rondes, die op zich bestaan uit vijf fasen.
1) voorbereiding : de gevraagde kaarten worden open op het aanbodbord gelegd
2) plannen : de spelers plaatsen hun actiefiche op het spelersbord (zie boven) op één van de zandlopers. Deze plaats zal diverse zaken gaan bepalen; het aantal kaarten dat je mag trekken, het aantal boodschappers dat je mag inzetten, het aantal acties dat je hebt in de actiefase en de volgorde waarin je zal spelen (van links naar rechts op het speelbord)
3) boodschappers inzetten : om beurten zetten de spelers hun boodschappers één voor één in volgens speelvolgorde. Sommige spelers zullen één, anderen twee boodschappers mogen inzetten. Je kan ervoor opteren om een kaart aan te schaffen, een extra aanbodbord aan te kopen, de prijzen van het vastgoed aan te passen, een kaart te trekken en naar de opera gaan waar je 2 geld spendeert
4) acties uitvoeren : je mag een aantal actiepunten gebruiken (naar gelang je planning in fase 2), hiermee activeer je kaarten. Sommige kaarten vragen één of meerdere actiepunten, anderen zelfs geen. Al deze kaarten zullen je geld doen spenderen. Het is natuurlijk aan jou om het meeste geld met zo weinig mogelijk actiepunten te spenderen. (zie ook onder bij de uitleg van de kaarten)
5) einde van een ronde : je mag slechts 2 handkaarten houden, verminder de waarde van je eigendommen, maak de gebruikte kaarten terug actief, verwijder niet gekozen kaarten van het speelbord en vul terug aan, neem marker en boodschappers terug, zet de rondefiche één stap verder en geef de startspelersteen door.
(aanbodbord)
Einde van het spel : wanneer een speler geen geld en eigendommen meer heeft, wordt de ronde nog uitgespeeld. Indien geen enkele spelers bankroet is na zes ronden, is de zevende ronde sowieso de laatste ronde. De speler met het meeste schulden (of het minste geld) is de winnaar.
De kaarten : er zijn witte en zwarte kaarten. De witte kaarten worden uit de hand gespeeld, uitgevoerd (dwz geld spenderen) en nadien afgelegd. De zwarte kaarten daarentegen moeten op je eigen spelersbord worden gelegd en kunnen elke ronde opnieuw geactiveerd worden. Het spreekt dan ook voor zich, dat je ruimte moet hebben om ze te mogen spelen. Op de kaarten staat steeds afgebeeld hoeveel actiepunten je moet inleveren om ze te mogen spelen of activeren en hoeveel geld het je kost. Het komt er natuurlijk op aan om mooie combo's te gaan zoeken waarbij je met zo min mogelijk acties zo veel mogelijk geld spendeert. Het haalt niet veel uit om alle kaarten hier te overlopen, ze zijn op zich redelijk duidelijk en in de spelregels krijg je een fijn overzichtje.
(boerderijkaart) (kasteelkaart) (joker, dient als hond, paard, gast of kok)
Titel : Last Will Auteur : Vladimir Suchy Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 11+
+ tof concept + prachtig materiaal, sterk kartonnen tegels, leuke houten aliënmeeples + ruimte voor uitbreidingen en varianten allerhande + het spel heeft een hoge pestfactor
- met z'n tweeën speelden we met een kleiner bord (maar hoeveel tegels verwijder je dan?) - het lijkt op het eerste zicht een kinderachtig spel, maar is het allesbehalve - een goede dobbelsteenrol op het juiste moment is nodig om de juiste kaarten te activeren (wij zaten enkele keren vast, dat we geen acties konden uitvoeren) - de spelregels zijn niet altijd duidelijk voor mij persoonlijk
Tot slot : ook deze verdient zeker nog een kans met meerdere spelers. Met z'n tweeën vonden we het een beetje beperkt. We hadden het spel zelf redelijk fout ingeschat en laat op de avond gezet, toen de hersenen niet meer op volle toeren werkten en dan is dit niet echt aangenaam. Er zit meer in dit spelletje dan je denkt, en ik bedoel dit laatste allemaal als positief.
+ typisch Schacht-spel, eenvoudig en snel + je kan elkaar echt wel lekker pesten + de karakterkaarten maken het aantrekkelijk + mooie tekeningen op de doos + speelt vlot en snel, dus indien het je niet bevalt, ben je er zo van af
- de spelregels zijn niet moeilijk, maar toch niet eenvoudig om door te lezen (nogal ongestructureerd) - de mooie tekeningen vertalen zich niet echt naar het spel (je hebt niet echt het gevoel dat je een pretpark aan het opbouwen bent) - het spel is zéér snel gedaan, naar mijn gevoel te snel, maar dat maakt het natuurlijk ook weer net een goed spel
Tot slot : zeker niet het beste spel van Michael Schacht, geen hoogvlieger, maar zeker wel een aangename ervaring. Een extra speelbeurt is zeker nog aangewezen, liefst met meer dan twee spelers dit keer.
+ familiespel pur sang, makkelijk te spelen met kinderen + het spel blijft sowieso spannend tot het slot + je gaat effectief tegen iedereen spelen + spelregels zijn eenvoudig en duidelijk (+ rijk geïllustreerd met voorbeelden) + de nederlandstalige spelregels zijn beschikbaar online + een spelletje is zo over, dus als het niets voor jou is, is het nog geen rampzalig probleem
- familiespel dat weinig diepgang met zich meebrengt - redelijk hoge geluksfactor qua dobbelen en kaarten die je in handen krijgt - je krijgt niet echt vat op het spel