Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
18-09-2016
imprESSEN : Islebound
Islebound (Red raven games) :
+ artwork van Ryan Laukat, onze mond valt open + leuk extraatje, de arbeiders van deze titel kunnen netjes gebruikt worden bij Above and below (andere titel van dezelfde uitgever) + het speelt zo vlot, een beurt vliegt voorbij en ook het spel heeft een gezonde tijdsdruk + het spel is relatief traditioneel euro, maar toch heeft het net dat tikje meer + dit spel noem ik zeker één van de betere hybriden, ameritrash gecombineerd met euro + er zijn meerdere paden naar de overwinning, aanval-grondstoffen verzamelen-diplomatie, het kan allemaal + de eindscores liggen superdicht bij elkaar (lees 1 punt) + elk gebouw is uniek, maar de iconografie is superduidelijk en de weinige tekst op de kaarten brengt geen twijfels met zich mee + ik durf eigenlijk stellen dat dit de voorlopig beste titel in de reeks van Laukat is en dat wil toch wat zeggen
- de kartonnen schepen van de spelers ogen fraai, maar zijn tegelijk ook redelijk groot, op deze manier zie je soms de actievelden niet goed op het bord (niet onoverkomelijk, dan schuif je het gewoon even opzij)
Conclusie : Dit spel heeft in mijn ogen een perfecte verhouding
speelduur-speelplezier, je bouwt op, gaat voor de acht gebouwen (daarom
zeker niet de duurste), combineert vechten met grondstoffen verzamelen
en diplomatie. Kies de juiste eilanden om te veroveren zodat jij er je
voordeel aan doet (want dit maakt aan het eind het verschil). Delen van verschillende spellen worden hier vloeiend gecombineerd. Dit zou zomaar eens de oceaanwereld van City of iron kunnen zijn. Het gebruik van de arbeiders verloopt zoals in Above and below. Gebruik ze, laat ze rusten, verwond ze indien nodig. Ook het narratieve zit deels in dit verhaal door de gebeurtenissen die je kan gaan oplossen, pure flavor-tekst op de kaart, maar dat maakt het ook weer mooi. Indien je de KS-versie hebt, zal je ook aan de slag kunnen gaan met houten speelstukken, maar ook de kartonnen fiches zijn méér dan te pruimen. Ryan Laukat legt de lat steeds hoger, hopelijk kan hij de verwachtingen inlossen met z'n volgende titel "Near and far" die wij al gebacked hebben. We kunnen eigenlijk al niet meer wachten, maar we spelen ondertussen nog graag enkele potjes Islebound.
Voor zover ik me kan herinneren is dit het eerste spel van Hongaarse makelij dat hier op de blog verschijnt. In Dr. Button gaan de spelers kaarten verzamelen in setjes van dezelfde kleur en oplopende volgorde. Belangrijk is echter dat er één vreemde eend in de bijt moet zitten om effectief ook punten te scoren. Het spel bestaat uit 120 kaarten in 5 kleuren en elk volgende kaarten omvattend : 5 maal waarde 1, 4 keer waardes 2,3,4,5 en daarnaast 1 joker, 1 verrassingskaart en 1 kapotte knoopkaart.
Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal kaarten uit de stapel verwijderd voor aanvang van het spel. Daarna worden er 10 kaarten willekeurig van de stapel getrokken en terzijde gelegd, dit is de reservestapel. De andere kaarten worden als trekstapel klaargelegd. Zowel links als rechts naar de trekstapel wordt er een aflegstapel gevormd met één kaart. Het spel kan in de basisvariant of de normale variant gespeeld worden. Ik geef graag een overzicht van de basisvariant, aangezien de normale variant een memory-gedeelte toevoegt en dat niet onmiddellijk overtuigend zou zijn me dunkt.
Vertrekkende vanaf een willekeurige startspeler voert elke speler om beurten een actie uit. Je hebt de keuze tussen volgende mogelijkheden : 1) Trek een kaart van de trekstapel : trek de bovenste kaart van de trekstapel en voeg deze kaart toe aan één van je rijtjes of begin een nieuwe rij of leg de kaart op één van de aflegstapels. 2) Trek een kaart van één van de aflegstapels : neem de bovenste kaart van één van de aflegstapel en leg deze in één van je rijtjes of start een nieuwe rij. Indien je de laatste kaart van een aflegstapel neemt, trek je onmiddellijk een kaart van de trekstapel en legt deze als eerste kaart op de aflegstapel. 3) Kies een rijtje in je vitrine en leg de kaarten allemaal af in de gewenste volgorde : kies één van je rijtjes en leg de kaarten naar keuze op de aflegstapels en een zelfgekozen volgorde. Deze optie ga je vooral gebruiken in de normale variant als je niet zeker bent of een rij nog correct is opgebouwd. Je legt dan exact drie kaarten naar keuze op de twee aflegstapels af.
Als je een kaart voor je uitspeelt in een rijtje ga je alle kaarten van een kleur verzamelen. Je mag elke waarde maximaal één keer hebben. Hou er rekening mee dat je in elke rij ook één vreemde kaart moet hebben in een waarde die nog niet in de rij vertegenwoordigd is. De vreemde kaarten moeten overigens in elke rij van een andere kleur en waarde zijn. - joker : wordt in een rijtje gelegd en kan op het einde van het spel als een waarde naar keuze in de kleur gebruikt worden - kapotte knoop : leg onmiddellijk een kaart in de desbetreffende kleur uit één van je rijtjes af samen met deze kaart. Heb je geen kaart in deze kleur, dan wordt enkel deze kaart op de aflegstapel gelegd - verrassing : kijk in de reservestapel en haal een willekeurig aantal kaarten van deze kleur uit de stapel en voeg ze toe aan je rijtje. Zit er echter een kapotte knoop in de reservestapel mogen er geen kaarten genomen worden en dient de speler één kaart af te leggen, samen met de kapotte knoopkaart zoals hierboven beschreven Het spel eindigt als de trekstapel is opgebruikt. De actieve speler kan de laatste kaart nog toevoegen aan z'n rijtjes of afleggen op één van de aflegstapels. Daarna volgt de slottelling.
De regels voor het scoren van de kaarten : - kaarten die niet oplopend volgen worden uit een reeks verwijderd - indien er geen vreemde kaart in een rijtje zit, vervalt het ganse rijtje en wordt deze niet gescoord - indien er twee vreemde kaarten in rijtjes liggen in dezelfde kleur dient één rij te worden afgelegd In bovenstaand voorbeeld - indien er twee vreemde kaarten in de rijtjes liggen met dezelfde waarde krijg je nog wel de normale score, maar geen extra score voor de vreemde kaarten.
Als eerste worden de rijtjes gecontroleerd en gescoord afhankelijk van de oplopende nummers in de reeks : - 1 = 1 punt - 1/2 = 3 punten - 1/2/3 = 5 punten - 1/2/3/4 = 8 punten - 1/2/3/4/5 = 11 punten - indien er geen 1 in de rij zit = 0 punten - indien een nummer méér dan één keer in de rij voorkomt = 0 punten - indien er geen vreemde kaart in de rij voorkomt = fout!, rij wordt afgelegd - indien er twee vreemde kaarten in dezelfde kleur in diverse rijen voorkomen = 0 punten
Daarna worden de vreemde kaarten apart gescoord. Ook nu wordt er gekeken of je een oplopende serie kan vormen van vreemde kaarten - 1/2/3/4/5 opéénvolgende vreemde kaarten leveren 1/11/22/33/44 punten op. - indien er geen vreemde 1 in de rijen zit = 0 punten - indien er meer dan 1 vreemde kaart in een rij zit = 0 punten - indien er twee vreemde kaarten in dezelfde kleur in diverse rijen voorkomen = 0 punten
Titel : Dr. Button Auteur : Peter Szöllosi Uitgeverij : Vagabund Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
In Burano gaan de spelers bouwen aan het eiland Burano. De typisch, kenmerkende gekleurde huizen worden stelselmatig opgebouwd op wel een héél speciale en unieke manier. De spelers hebben bij aanvang van een ronde een aantal van deze gekleurde stenen in hun voorraad. Hiermee bouwen ze een piramide op die ze in de loop van de ronde (seizoen) terug gaan demonteren en inzetten om bepaalde acties uit te voeren. De volgorde waarin ze hun stenen dus opbouwen is enorm belangrijk, want enkel vrijliggende stenen kunnen gebruikt worden. In de loop van het spel gaan de spelers vissen, kant maken en de huizen bouwen, waarvoor ze allemaal overwinningspunten scoren. De speler die het meeste punten weet te vergaren, wint het spel.
In de boordevolle doos vinden we erg kleurrijk speelmateriaal : 1 speelbord, 1 actiebord, 1 hoofdeiland-speelbord (waarin de blokjes netjes op hun plaats blijven zitten), 18 aanleghuizen in 6 kleuren, 48 daktegels (in 4 soorten), 4 seizoensfiches, 120 gekleurde blokjes (20 van elke kleur), 4 handelsscheepsfiches, 12 kantwerkhuizenfiches, 6 gekleurde actiefiches, 33 munten, 48 viskaarten, 16 gebouwkaarten, 4 spelersborden, 4 ringfiches (bestaande uit vier stukken), 52 arbeidersfiches, 1 startspelerfiche, 4 tijdswielen en 4 vissersbootjes. De opstelling vergt wel wat werk maar wordt netjes en overzichtelijk weergegeven in de spelregels. Zowel de opstelling van het algemene speelbord als de individuele spelersborden worden met afbeeldingen voorgesteld.
Het spel verloopt over 4 seizoenen, opgedeeld in 14 ronden (zijnde 4 in de lente en zomer en 3 in de herfst en winter). Een ronde bestaat telkens uit 3 grote fasen : 1) het opbouwen van de piramide met beschikbare blokken 2) de acties van de spelers : waarbij ze hun piramide terug afbreken, huizen gaan bouwen, kantklossen en gaan vissen 3) opschonen : tussentijdse tellingen leveren punten op, nieuwe blokjes worden verworven, de voorraden worden aangevuld en de startspeler schuift door.
Het opbouwen van de piramide : de spelers gaan met de blokjes uit hun voorraad (die elke ronde door de spelers simultaan uit de algemene voorraad gekozen worden) een piramide bouwen, bestaande uit een basis van 9 (3x3) blokjes, met daarop een verdiep van 4 (2x2) blokjes en 1 blokje als top. Resterende blokjes worden afgelegd en leveren je 1 munt op. Indien je met minder dan 14 blokken aan de slag moet gaan, bouw je eerst de basis en zo omhoog. Deze opbouw moet binnen 1 minuut gebeuren en je mag niet spieken wat de andere spelers aan het doen zijn.
De spelers voeren, afhankelijk van het seizoen, 4 of 3 actieronden uit. In een actieronde mag een speler tot 4 mogelijke acties uitvoeren. De mogelijke acties die de spelers kunnen ondernemen zijn : A) Kies een huis : leg één vrijliggend blokje uit je piramide op één van de drie velden in de voorbereidingsvakken van je spelersbord. Indien deze alle drie gevuld zijn, mag je deze actie niet kiezen. B) Bouw een huis : leg één van de blokjes uit je voorbereidingsvelden op het algemene speelbord, aangrenzend aan een eerder gelegd blokje en voer de desbetreffende actie (die overeenkomt met de gezette kleur) uit. C) Plaats een dak : plaats één van de daktegels uit je persoonlijke voorraad op twee blokjes op het algemene speelbord en scoor de punten en voordelen van de daktegel. De kleur van de blokjes moet overeenkomen met die op de daktegel. Je kan enkel verticaal of horizontaal bouwen, max. 3 hoog en mag niet overlappen of daken laten overhangen (wat op zich allemaal logisch is). Als beloning krijg je 2 privilegepunten OF kies je één gebouwkaart. Je scoort ook de punten of het effect dat op de daktegel staat. Indien je geen van bovenstaande acties kan of wil uitvoeren, ontvang je 1 munt.
De acties van het speelbord : afhankelijk van de kleur van ingezette huis ga je één van de drie mogelijke acties mogen uitvoeren bij het bouwen van een huis. De kleuren worden elk seizoen herverdeeld en willekeurig bij de acties geplaatst. Elke actie hangt vast aan twee mogelijke kleuren. 1) Vissen : beweeg je vissersboot naar een aangrenzend eiland of de haven (één stap). Probeer de kleuren van je ring te laten overeenkomen met die van de eilanden. Dit is eigenlijk niet met woorden uit te leggen en moet u op het voorbeeld kunnen zien. Maar afhankelijk van het aantal overeenkomstige kleurtjes krijg je een aantal viskaarten op handen als je op een eiland zit. Staat je vissersboot i de haven, kan je eerder verworven viskaarten gaan inruilen voor punten. Zo vragen de handelsscheepstegel dezelfde viskaarten, diverse soorten, paartjes of drie dezelfde kaarten. Na het vissen worden arbeiders ingezet op het eiland waar er gevist is. Ook dit hangt af van het aantal overeenkomstige kleuren. Op deze manier gaan de arbeiders van je ring naar het speelbord en worden symbolen op je ring vrijgespeeld die tijdens de inkomsten dan weer van toepassing zijn.
2) Kantklossen : werkt in zekere zin een beetje gelijkaardig als het vissen. Dit keer ga je je arbeiders echter inzetten op de kantklosfabrieken op het centrale deel van het speelbord. Belangrijk is dat arbeiders hier aan elkaar moeten grenzen en dat je dus echt goed de kleuren moet gaan combineren. Ook nu weer worden arbeiders van je ring weggespeeld, zodat de inkomsten gaan verhogen. Indien je een veld afdekt in het fabriek met een muntsymbool, ontvang je één munt.
3) Inkomsten : voor elke zichtbare munt op je ring ontvang je één munt. Optioneel mag je voor elke teruggetrokken arbeider van de eilanden één extra munt per arbeider toevoegen. De arbeiders komen dan terug op je ring te liggen van het laagste nummer naar het hoogste.
Na een seizoen volgt er een opschoonfase waarin een tussentelling plaatsvindt. Je scoort punten voor meerderheden aan arbeiders op de eilanden en voor arbeiders op de kleuren in kantklosfabrieken die overeenkomen met resterende blokken in je piramide. Je scoort 2 punten voor elke steen die je kan afgeven en die overeenkomt met één van je arbeiders in de kantklosfabriek. Tenslotte is er een bonus voor het aantal aangrenzende arbeiders in de fabriek. Na het scoren worden de actiekleuren terug geschud en verdeeld, krijg je nieuwe blokjes (afh. van het aantal vrijgespeelde huissymbolen op hun ring). Er worden nieuwe daktegels genomen en de startspelerfiche wordt doorgeschoven.
Privilegepunten die je tijdens het spel verdient, kunnen gebruikt worden om extra te vissen, arbeiders van tegenstanders uit de fabriek te gooien of extra blokken te nemen uit de voorraad bij het opbouwen van de piramide in een volgende ronde.
Einde van het spel : na het opschonen van de winterfase volgt er nog een slotwaardering. - privilegepunten worden omgezet in geld en elke vijf geld is 1 punt waard - elke resterende viskaart levert je 1 punt op - scoor punten voor je gebouwkaarten De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende blokken in de voorbereidingsvakken op z'n spelersbord en nadien diegene met het meeste munten.
Titel : Burano Auteurs : Eros Lin & Yu-Chen Tseng Uitgeverij : Quick simple fun games/EmperorS4 Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90-120 min. Leeftijd : 12+
Het heeft een tijdje geduurd vooraleer Tony Boydell, de auteur van Snowdonia, het Welsche treinenlandschap achter zich liet om met nieuw materiaal op de proppen te komen. Dit keer verhuist hij naar Londen waar hij alle mogelijke gilden in een spellendoos tracht te proppen. In dit spel ga je door middel van het uitspelen van kaarten meerderheden proberen te creëren op de tegels die het speelbord vormen en de speciale acties van de kaarten gebruiken om dit alles te manipuleren. In de (standaardformaat)doos vinden we 40 gildentegels, 2 stadhuistegels, 5 speciale gebouwentegels, 1 plantatietegel, 1 dubbelzijdige scorebord, 64 houten arbeiders (16 per kleur), 8 spelersschijfjes, 8 neutrale arbeiders (zwart), 1 rondemarker, 1 bedelfiguur, 30 "Tweede-plaats-fiches", 1 kompasfiche, 105 actiekaarten, 21 burgemeester-beloningkaarten en 2 overzichtsbladeren met alle mogelijke iconografie die je op de kaarten tegenkomt. Afhankelijk van het aantal spelers zal je een ietwat andere spelopstelling moeten hanteren en zal ook het speelgevoel afwijken. Wij bespreken hier het 3-4-spelersspel (wat volgens mij ook het beste is). De spelopstelling staat erg netjes aangegeven in de spelregels en gaan we hier dan ook niet uit de doeken doen. Wat we wel graag even van naderbij bekijken is de structuur van een tegel en een actiekaart in dit spel.
De tegels zijn als volgt opgebouwd : - meerderheid : in de linkerbovenhoek wordt aangegeven hoeveel arbeiders aanwezig moeten zijn op de tegel om deze te waarderen - gildenaam - kleuren van de gilde : in de rechterbovenhoek staan één of meerdere kleuren van de gilden, om arbeiders te plaatsen op deze tegels dienen kaarten in de overeenkomstige kleur te worden uitgespeeld - beloning 1ste en 2de plaats : linksonderaan op de tegel staat de beloning voor de speler die de meerderheid heeft op de tegel bij waardering en ligt een fiche voor de speler die de 2de plaats bezet. - effect van de tegel : centraal op de tegel staat het effect dat de winnaar van de tegel mag uitvoeren bij waardering - gilde-volgorde-nummer : rechtsonderaan vinden we het nummer van de tegel, de bedelfiguur zal altijd naar de tegel met het laagste getal verplaatsen. De nummers 1 tot en met 12 zorgen op het einde van het spel nog voor overwinningspunten. Op de achterkant van de tegel (na waardering worden ze omgedraaid), zien we nogmaals de kleur(en) van de gilde, het wapenschil van de desbetreffende gilde en het gilde-volgorde-nummer.
De kaarten zijn als volgt opgebouwd : - kwantiteit van de kaart : geeft aan hoe vaak de kaart in het spel voorkomt - kaartnummer : uniek voor elke kaart (om kaarten terug te vinden of vragen online te stellen betreffende een bepaalde kaart) - kosten : linksboven staan de kosten aangegeven die moeten betaald worden als je het effect van de kaart wil spelen - gildekleur : rechtsboven staat de kleur van de gilde die kan gespeeld worden om een arbeider op een tegel van dezelfde kleur te plaatsen - speciaal effect : centraal op de kaart staat het speciale effect dat de kaart met zich meebrengt en kan uitgevoerd worden na betaling van de kosten
Het spel verloopt over een aantal ronden, afhankelijk van het aantal spelers, zijnde 16/15/12 ronden voor 2/3/4 spelers. In elke ronde voeren de spelers om beurten hun ganse beurt uit. Daarna worden alle gebouwen en gildetegels gewaardeerd indien er aan de voorwaarden voldaan is. Na een aantal ronden, afhankelijk van het aantal spelers, is er een groeifase waarbij het speelbord groter wordt en tegels worden toegevoegd.
1) Starten van een nieuwe ronde : verplaats de rondemarker één plaats 2) Beurten van de de spelers : elke speler voert z'n beurt uit in volgorde van de reeds behaalde punten (meeste punten eerst, bij gelijke stand gaat de spelers wiens scoreschijf bovenaan ligt eerst) 3) Tegels waarderen indien aan voorwaarden voldaan wordt 4) Indien de rondemarker op een grijs vakje staat, is er een groeifase en worden er tegels toegevoegd aan het speelbord 5) Indien er een groeifase is, wordt de plantatietegel gewaardeerd 6) Indien dit de laatste ronde is, ga je over tot de eindwaardering 7) Indien einde van het spel waardeer je de burgemeester-beloningkaarten 8) Indien einde van het spel scoor je punten voor aangrenzende meesters op het speelbord
Een spelersbeurt : In je beurt ga je 0 of meer kaarten uit je hand spelen om diverse acties uit te voeren. Nadien trek je nieuwe handkaarten afhankelijk van het aantal gespeelde kaarten. Speelde je nul kaarten trek je er 4, in alle andere gevallen trek je 2 kaarten. Hou er rekening mee dat je handkaartenlimiet standaard 7 kaarten zijn (burgemeester-beloningkaarten tellen hiervoor niet mee), een teveel dient te worden afgelegd na het trekken van je kaarten. De mogelijke acties die je kan uitvoeren door het uitspelen van kaarten : - een arbeider vanuit de algemene voorraad op de centrale stadstegel plaatsen : speel hiervoor een willekeurige kaart op de aflegstapel - een arbeider vanuit de centrale stadstegel op een gildetegel of speciaal gebouw plaatsen : speel een kaart in de kleur die overeenkomt met de kleur van de desbetreffende tegel. Indien de tegel meerdere kleuren heeft, mag je één van de kleuren kiezen om te spelen. - gebruik het speciale effect van de kaart : betaal de eventuele kosten, waarbij elke afgelegde handkaart geldt als zijnde 1 munt en voer nadien het afgebeelde effect van de kaart uit. Leg de kaart nadien af. De speciale effecten vormen de kern van het spel en staan netjes op het overzichtsblad aangegeven.
Waarderen van de tegels : Nadat alle spelers hun beurt hebben uitgevoerd, worden de tegels van boven naar onder en van links naar rechts gewaardeerd. Allereerst moet je kijken of er aan de voorwaarden wordt voldaan om te waarderen. Indien er voldoende arbeiders (ook bedelfiguur telt) op de tegel staan, wordt deze gewaardeerd. Je doorloopt telkens drie fasen : 1) Onderhandelen : de spelers mogen in speelvolgorde hun zwarte arbeiders gebruiken om arbeiders van tegenstanders te vervangen om op die manier een meerderheid te creëren 2) Stemmen : alle arbeiders van elke kleur worden opgeteld en vergeleken. Bij een gelijkstand voor meerderheid wordt er gekeken of er op de aangrenzende tegels meesters staan van de spelers die betrokken zijn in het gelijkspel, deze tellen nu ook mee. Indien het volledig gelijkstand is, wordt de tegel niet gewaardeerd 3) Beloningen : de speler met de meerderheid krijgt de beloning voor de eerste plaats en voert het effect van de tegel uit. Hierdoor kunnen arbeiders nog verhuizen en tellen bij de waardering van een volgende tegel. De speler die 2de is, krijgt de fiche voor de 2de plaats en
overeenkomstige beloning. De tegel wordt omgedraaid en de speler die de meerderheid had, plaatst één van z'n arbeiders bovenop de tegel. Deze geldt nu als een meester en kan gebruikt worden bij waardering van volgende tegels en scoort punten op het einde van het spel voor aangrenzende meesters.
Groeifase : wanneer de rondemarker op een grijs veld komt, volgt aan het einde van deze ronde een groeifase die bestaat uit 4 fasen : 1) Waardeer de plantatietegel : afhankelijk van de kant van de tegel (deze is dubbelzijdig) scoren de speler met de meeste en tweede meeste arbeiders op deze tegel beloningen. Ook nu is er eerst de mogelijkheid om neutrale (zwarte) arbeiders in te zetten en daarna worden de beloningen verdeeld. 2) Check voor het einde van het spel : indien er 16/15/12 ronden gepasseerd zijn bij respectievelijk 2/3/4 spelers volgt er een slotwaardering. 3) Voeg nieuwe tegels toe : In een 3/4-spelerspel worden 5/6 nieuwe tegels van de stapel genomen en toegevoegd rondom het speelbord. Na ronde 3 worden de tegels in het noorden geplaatst (volgens het kompasfiche), na ronde 6 oostelijk, na ronde 9 zuidelijk en na ronde 12 westelijk (enkel bij 3 spelers). Op elke nieuwe tegel wordt ook een beloningsfiche gelegd voor de 2de plaats bij waardering. 4) Beweeg de bedelfiguur : verzet deze figuur naar de tegel met het laagste nummer (rechtsonder op de tegel).
Slotwaardering : Verwijder alle figuren en fiches van ongewaardeerde tegels. Alle spelers scoren nadien hun burgemeester-beloningskaarten waarbij ze aan de voorwaarden voldoen. Je mag de gildes die je controleert gebruiken voor meerdere kaarten. Tenslotte scoort elke speler 1 punt voor elke eigen aangrenzende meester op de tegels. (bv. als je vier meesters hebt in een vierkant van tegels scoor je 4 punten). De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste burgemeester-beloningskaarten.
Hoogstwaarschijnlijk heeft u na het lezen van deze beschrijving al wel een zicht op de flow-of-play, maar is niet onmiddellijk duidelijk hoe alles in z'n werk gaat wat betreft de actiekaarten. Het is ook onmogelijk om al deze kaarten voor te stellen. Ze zijn enorm divers en men gebruikt telkens andere iconografie. Ondanks het feit dat dit erg duidelijk en goed gedaan is, ga je toch enkele potjes nodig hebben (afh. je eigen ervaring met spellen) om alles vlot door te hebben. Het is dus wel degelijk een spelletje met een leercurve qua gebruik van de kaarten. Er zijn ondertussen al enkele interessante video's online die je hier een beter zicht op geven. Zo gauw we het spel een aantal keren aan een testrondje hebben kunnen onderwerpen komen we graag bij u terug voor een oordeel. We kijken alvast uit naar de eerste speelsessie ... je mag je altijd aanmelden op onze FB-pagina om mee te spelen.
Titel : Guilds of London Auteur : Tony Boydell Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Vandaag keren we een laatste keer terug naar de Thunderbirds met de allerlaatste, spiksplinternieuwe uitbreiding die in Essen zal voorgesteld worden. Ditmaal een uitbreiding die het spelconcept grotendeels verandert. Waar je in de voorgaande steeds coöperatief aan de slag ging met z'n allen tegen het spel, zal een aandachtig lezer nu merken dat de spelersaantallen verandert zijn van 1-4 naar 2-5. Vanaf nu kan één speler in de huid kruipen van de slechterik en in z'n uppie trachten de wereld te gaan domineren. Het opzet van de Thunderbirds verandert op zich niet echt, maar de mogelijkheden van beide "groepen" wordt wel uitgebreid.
In dit doosje, dat nog steeds hetzelfde formaat heeft als de voorgaande uitbreidingen, vinden we 1 karakterkaart "The Hood", 6 FAB-kaarten, 6 gebeurteniskaarten, 3 intrigekaarten, 5 aangepaste overzichtskaarten, 32 intrigefiches, 1 speelbordje om een deel van het originele speelbord af te dekken (inzake snelheid voertuigen), plastic voertuigen, thuisbasis, handlangers en pin van The Hood, 1 plastic basis en een camera met 4 fotofiches. Ook nu weer kan je gaan opteren om naar hartenlust te combineren met eerder verschenen uitbreidingen. De spelregels beschrijven exact welke mogelijkheden er zijn en welk materiaal je eventueel moet verwijderen uit het spel (maar dit blijft gelukkige beperkt). De rol van The Hood kan willekeurig verdeeld worden onder de spelers of iemand kan de rol vrijwillig op zich nemen. De speler neemt de camera en fotofiches bij zich alsook de gebeurteniskaarten en de 7 handlangers. De speler die The Hood vertegenwoordigd zal na elke beurt van elke andere speler zijn stappen ondernemen (ipv de traditionele stap van het spel). De andere spelers zullen bovenop de gekende acties ook kunnen opteren om 3 speciale acties uit te voeren.
Concreet ziet een speelbeurt er dan ook als volgt uit : 1) actiefase : neem tot 3 (speciale) acties en voer operaties uit 2) rampenfase : trek een rampenkaart 3) The Hood-fase : The Hood-speler voert 2 acties uit en voert operaties uit 4) Einde van de beurt : geef de dobbelstenen aan de volgende speler (waarbij The Hood-speler wordt overgeslagen natuurlijk)
The Hood z'n acties : 1) Beweeg : beweeg je voertuigen tegen hun topsnelheid (zijnde 1 voor de onderzeeër en 2 voor z'n vliegtuig). Je mag geen operaties uitvoeren tijdens deze actie. 2) Maak een complot : trek en plaats een gebeurteniskaart op het spoor van The Hood. Je mag zelfs voorgaande gebeurteniskaarten verwijderen om nieuwe toe te voegen. Je mag de kaart niet leggen op de plaatsen waar intrigekaarten liggen of waar The Hood-figuur zich op dat moment op het spoor bevindt. 3) Samenzweren : plaats een The Hood-handlanger op de plaats waar je staat. Handlangers geven je een +2 op je dobbelsteengooi per handlanger die je van het bord terugneemt. Bovendien komt er een -1 op de dobbelsteengooi per internationaal reddingskarakter dat zich op de bewuste plaats bevindt. Indien al je handlangers reeds op het speelbord staan, mag je met deze actie een handlanger verplaatsen naar de plaats waar je de actie uitvoert. Je gebruikt de handlangers ook voor bepaalde bonussen en het plaatsen van intrigefiches. 4) Bespioneer : neem een foto van een Thunderbird-voertuig op je plaats. Gooi een 5+ om deze actie te doen slagen. Plaats het overeenkomstig fiche op je camera en zet daarna The Hood-figuur één stapje vooruit op z'n spoor. Je mag (kan) van elk Thunderbird-figuur maar één foto hebben. 5) Hijack : hijack een Thunderbird-voertuig op je plaats. Gooi een 8+ om deze actie te doen slagen. Je verplaatst het pinnetje van The Hood naar de Thunderbird en kan tegen de max. snelheid van dit voertuig over het bord bewegen tot je The Hood zelf verplaatst naar een ander voertuig of gevangen genomen wordt. Eventueel aanwezige reddingskarakters worden gekidnapt en kunnen zich door middel van een speciale actie trachten te bevrijden. 6) Ontsnap : beweeg onmiddellijk naar je schuilplaats (indien je wordt gevangen genomen). Gooi een 5+ om deze actie te doen slagen. Ook de voertuigen van The Hood worden terug naar Azië verplaatst.
Indien The Hood tijdens z'n acties een The Hood-symbool gooit, moet hij de dobbelsteen hergooien. Hij mag er ook voor opteren om beide dobbelstenen te hergooien. Gooit de speler 2 The Hood-symbolen geldt deze worp sowieso als een succes.
The Hood z'n operaties : Transfereren : verplaats het pinnetje van The Hood naar z'n schuilplaats, vliegtuig of onderzeeër of transfereer een gekidnapt internationaal reddingskarakter naar je schuilplaats. Dit karakter kan enkel vrijkomen door gebruik te maken van een speciale actie in z'n beurt.
De speciale acties van het internationale reddingsteam : 1) Verwijder een fotofiche van de camera van The Hood. Gooi een 5+ om deze actie te laten slagen. 2) Ontsnap : Gooi een 5+ om een gekidnapt karakter te laten ontsnappen uit de schuilplaats van The Hood door dit in een Thunderbird-voertuig te plaatsen en naar de thuisbasis te laten transfereren 3) Neem gevangen : verplaats The Hood onmiddellijk naar de basis. Gooi een 7+ om deze actie te doen slagen. Elk aanwezig internationaal reddingskarakter levert een +1 op je dobbelsteengooi. Indien The Hood in z'n onderzeeër zit, moet je een -2 op je gooi bijtellen. Bovendien mogen beloningsfiches gebruikt worden om het resultaat van dobbelsteenworpen beïnvloed te worden.
De operaties van het internationale reddingsteam : Indien je na je beweging in een regio komt met een intrigefiche wordt deze opengedraaid. Je kan deze intrigefiches verslaan door de nodige pod-voertuigen en bonusfiches naar die regio te brengen. Nadien plaats je het intrigefiche op een intrigekaart die op het The Hood-spoor ligt. Eens alle plaatsen op een kaart zijn ingevuld, is de kaart verslagen en wordt ze van het spoor verwijderd.
Het The Hood-spoor : Als de The Hood-figuur beweegt op het spoor activeert deze gebeurteniskaarten, intrigefiches en intrigekaarten die hij passeert. Indien de speler een intrigefiche passeert, bekijkt hij (The Hood) deze en leg de fiche ergens gedekt op het speelbord waar zich een handlanger bevindt. Indien er geen handlangers aanwezig zijn op het bord, wordt het intrige onmiddellijk bestreden en op de volgende intrigekaart gelegd. Indien de speler een gebeurteniskaart passeert, wordt de gebeurtenis netjes afgehandeld. Indien de speler een intrigekaart passeert die nog niet overwonnen is, wint de The Hood-speler.
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je wenst in te stellen voor het internationale reddingsteam kunnen combinaties van intrigefiches gebruikt worden (ze zijn gemarkeerd met A,B of C). Volg de setup zoals aangegeven in de spelregels om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Voor een twee-spelerspel hanteer je de solo-regels van het basisspel, waarbij één speler met 3 karakters speelt en de andere speler The Hood. The Hood speelt z'n beurt nadat elk karakter z'n acties heeft uitgevoerd. Indien je combineert met de Crisismode van uitbreiding twee, hanteert The Hood de zandloper.
Titel : Thunderbirds - The Hood Auteur : Matt Leacock Uitgeverij : Modiphius entertainment Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45-60 min. Leeftijd : 10+