Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-10-2012
Nog ... 14 dagen
Van Christian Marcussen, de maker van Piraten en kooplui, verschijnt er nu Clash of Cultures, een civilizationspel waarin elke speler een volk leidt vanuit een klein dorpje tot een machtig imperium. Spelers moeten hun omgeving ontdekken, grote steden bouwen, technologieën ontwikkelen en uitvinden en standhouden tegen iedereen die in hun weg komt. Het spel omvat een modulair speelbord, 48 technologieën, zeven wereldwonderen en een heleboel miniaturen en kaarten. De winnaar is de speler die de grootste cultuur weet te creëren en zal voor millennia worden herinnerd.
Titel : Clash of cultures
Auteur : Christian Marcussen Uitgeverij : Z-man games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 240 min. Leeftijd : 12+
In Archipelago, zijn de spelers Europese machten ten tijde van de Renaissance en strijden ze om de ontdekking van de Caraïbische archipel. Ze zullen gebieden ontginnen, grondstoffen oogsten, ze gebruiken in markten (zowel voor eigen gebruik als dat van de oorspronkelijke inwoners en verkoop aan Europa), markten bouwen, havens, steden en tempels en natuurlijk moet er onderling nog onderhandeld worden. Dit alles om hun verborgen opdracht te vervullen. Je zal ook de opdracht van de andere spelers moeten trachten te achterhalen om er zo zelf voordeel uit te halen bij je eigen opdracht.
Maar de spelers moeten ook voorzichtig zijn voor de oorspronkelijke bevolking. Als ze te ongelukkig worden, zouden ze wel eens een opstand kunnen veroorzaken en onafhankelijkheid uitroepen. En dan verliest iedereen ! Dit spel omvat een zeer sterk thema en heel wat interactie, twee zaken die vaak afwezig zijn in een worker-placement spel. Het spel omvat drie sets met opdrachten, zodat de spelers kunnen opteren voor een kort, middelmatig of lang spel. Een solo-variant is ook geïntegreerd.
Titel : Archipelago Auteur : Christophe Boelinger Uitgeverij : Ludically Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 14+
Keyflower is een spel voor twee tot zes spelers die loopt over vier ronden. Elke ronde vertegenwoordigd een seizoen. Elke speler start het spel met een "thuis"tegel en een basisteam van acht arbeiders (in de kleuren geel, rood of blauw). De arbeiders van de verschillende kleuren worden gebruikt om op gelijkgekleurde tegels te bieden die spelers kunnen toevoegen aan hun dorp. Dezelfde arbeiders kunnen echter ook gebruikt worden om grondstoffen te verzamelen, extra arbeiders aan te trekken, punten te sprokkelen, ... van eigen tegels, vreemde tegels en tegels die geveild zullen worden.
In de lente, zomer en herfst komen er meer arbeiders aan boord van de Keyflower (schip) en andere boten, met de nodige grondstoffen ijzer, steen en hout. In elk van deze seizoenen worden er tegels geveild. In de winter komen er geen nieuwe arbeiders, maar worden de wintertegels ingezet om punten te scoren voor combinaties van grondstoffen, vaardigheden en arbeiders. De speler wiens arbeiders en dorp het meeste punten genereert, wint het spel.
Keyflower schotelt spelers vele uitdagingen voor en elk spel zal anders verlopen aangezien de mix van stadstegels telkens anders is. Je zal opportuniteiten moeten zien en je kans grijpen.
Keyflower, is ontwikkeld door Richard Breese en
Sebastian Bleasdale en is het zevende spel in de "Key" serie van
R&D Games, die allen plaatsvinden in het middeleeuwse "Key" land.
Titel : Keyflower Auteur : Richard Breese Uitgeverij : R&D games Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
In Urbanization volgen de spelers de ontwikkeling van een stad op een groot stuk braakliggende grond aan het begin van de industriële revolutie en dus de moderne tijd. Ze loodsen hun dorpjes door deze zware tijden en trachten inwoners aan te trekken door huizen te bouwen. Later worden er fabrieken opgericht en groeien de dorpjes uit tot heuse steden. De speler die z'n stad het meest efficiënt ontwikkelt, zal zegevieren op het einde van het spel.
Het spelmechanisme in Urbanization houdt geen enkel element van geluk in en bovendien worden er onmiddellijk twee uitbreidingen in de basisdoos gestopt. (zoals we van Queen al gewoon waren bij bijvoorbeeld Fresco)
Titel : Urbanization Auteur : Johnny Ebsen Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 12+
Escape: The Curse of the Temple is een coöperatief spel waarin je uit een tempel moet ontsnappen voordat hij in elkaar stort en één of meerdere ontdekkers bedelft en op die manier iedereen in het verlies duwt.
Het initiële spelbord bestaat uit een rij van drie vierkante tegels die telkens een combinatie van twee symbolen tonen. Alle ontdekkers starten op de centrale tegel - de veilige ruimte - en elke speler start met vijf dobbelstenen. Deze dobbelstenen tonen vijf symbolen :
een wonde deze dobbelsteen wordt opzij gelegd en toont dat de ontdekker een ongelukje heeft gehad tijdens het ontdekken van de tempel
een geneessymbool elk zo'n symbool geneest twee wonden, van jezelf of de andere spelers in dezelfde kamer
een rood of blauw krachtsymbool deze worden gebruikt om kamers binnen te gaan, schatten te openen of speciale edelstenen te ontdekken
een voet, komt twee keer voor op de dobbelsteen deze heb je nodig om van de ene naar de andere kamer te geraken Escape wordt in real-time gespeeld, de spelers rollen gelijktijdig hun dobbelstenen en voeren de acties uit. Zo ontdekken ze verschillende kamers, elk met hun eigen schatten, edelstenen, maar ook gevaren. Werk samen met andere spelers om je doel in een kamer te bereiken.
Het real-time aspect is nog versterkt door middel van een soundtrack die gedurende het spel wordt afgespeeld.Op sommige momenten begint het af te tellen en moeten de ontdekkers zo snel mogelijk terug naar de veilige ruimte. Indien ze hier niet in slagen,verliezen ze dobbelstenen.
Zo gauw de uitgang is gevonden, kunnen de spelers trachten om de tempel te verlaten, door het aantal blauwe dobbelstenen te rollen gelijk aan het aantal magische edelstenen die ze niet uit de tempel hebben gehaald. Indien een speler ontsnapt, mag hij een dobbelsteen aan een medespeler geven. Indien alle spelers ontsnappen wint iedereen, zo niet verliest iedereen.
Titel : Escape : the curse of the temple Auteur : Kristian Amundsen Ostby Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
In Urbania heeft het stadscentrum z'n grootste glorie gehad in het verleden. Maar de toekomst roept jou toe om vernieuwing te brengen in de stad. Bouw een nieuwe stad over de oude, en baan je een weg naar nieuwe winsten die komen uit de oude bedrijven. Plan een nieuw landschap in de stad en verwerf aanzien en prestige!
Titel : Urbania Auteur : Simone Luciani Uitgeverij : Mayfair games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
In het mytische land Aztlán strijden vier stammen om te overleven. Vredevol samenleven brengt rijkdom voor allen, maar de goden kiezen de kant van diegene die oorlog voeren en hun vijanden vreselijke daden aandoen...
Slechts één van de vier stammen zal het recht verwerven om op het eiland te overleven tegen het einde van het spel. Bouw het machtigste imperium op met je stam en wordt de grote heerser van Aztlàn.
Aztlán kan gespeeld worden met drie of vier spelers (of twee spelers met een variant). Elke speler stuurt één van de stammen. Een spel is opgedeeld in vijf ronden, waarin de spelers één van hun krachtkaarten kiezen, om beurten stampionnen inzetten op gebieden op het bord. Dit bord is verdeeld in vijf soorten gebieden : woestijn, velden, oerwoud, bergen en steden. De gekozen krachtkaart geeft aan hoe groot de sterkte van de stam is en op welk soort gebied er wordt gespeeld. Hoe groter de dominantie van een speler, des te meer overwinningspunten worden er gescoord.
Indien er meerdere spelers in een gebied staan, wint de sterkst vertegenwoordigde. Maar oorlog is niet de enige weg naar de overwinning, want soms brengt vreedzaam samenleven een nog grotere beloning met zich mee. Na vijf ronden wint de speler met de meeste punten. Zijn stam heerst over Aztlán, en z'n concurrenten worden verbannen.
Titel : Aztlan Auteur : Leo Colovini Uitgeverij : Ares games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 13+
Iedereen weet dat je in het Wilde Westen hoteleigenaar kon worden of een saloon opendoen als je hard werkte of de mijnen ontgon op zoek naar goud en andere waardevolle schatten. Je kon het ook op de "eenvoudige" manier proberen door te stelen van diegene die ervoor werkten.
In Desperados gaan de spelers op zoek naar datgene dat ze nodig hebben, om het even op welke manier. Eén speler zal ook de rol van marshall aannemen om een oogje in het zeil te houden en de andere spelers eerlijk te houden.
Het spel duurt vijf ronden, waarin de spelers telkens vijf bewegingskaarten spelen. De marshal beweegt alle sheriffs, daarna leggen de spelers de vijf bewegingskaarten gedekt voor zich neer. Indien een speler een actie wil uitvoeren in een stad, toont hij de bijpassende kaart aan de marshall en plaatst hij een fiche in de desbetreffende stad.
Als alle kaarten zijn geplaatst, wordt de eerste kaart omgedraaid en bewegen de spelers hun pionnen. Indien je in dezelfde stad als de marshall eindigt, verlies je je ganse beurt. Indien je ook een fiche had in die stad, mag je de actie uitvoeren (zolang er meer spelers dan sheriffs zijn in de stad).
Eens alle spelers hun vijf bewegingen gedaan hebben, nemen ze hun kaarten terug, de sheriff legt vervangt gestolen tegels en begint er een nieuwe ronde. Indien de spelers 4000 dollar of meer per speler hebben verzameld, winnen zij het spel. Zo niet, dan wint de marshall.
Titel : Desperados Auteurs : Dennis Lohausen & Florian Racky Uitgeverij : Argentum verlag Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Plannen, bouwen en ontwikkelen van een klein dorp tot een megastad. Gebruik zeszijdige tegels om residenties, commerciële, civiele en industriële gebieden toe te voegen. Vergeet ook zeker geen interessante gebouwen toe te voegen en voordeel te halen uit de grondstoffenvoorraad van nabijgelegen steden. Het is jouw doel om te eindigen met een grotere bevolking als de tegenspelers.
Suburbia is een tegel-leg-spel waarin de speler een economische motor en infrastructuur proberen op te bouwen om uiteindelijk de meest winstgevende en grootst groeiende bevolking te hebben. Als de stad groeit, zullen ook je inkomsten en je reputatie stijgen. Natuurlijk heb je dan meer geld om te investeren in nog betere gebouwen, zoals vlieghavens of grote wolkenkrabbers. Als je reputatie stijgt, zal je meer burgers aantrekken en zie je je bevolking groeien.
Tijdens het spel vervullen de spelers verschillende unieke opdrachten die hun extra's opbrengen en de populatie een boost geven. Er zijn overigens altijd andere gebouwen in het spel, dus je zal nooit twee keer hetzelfde spel spelen!
Titel : Suburbia Auteur : Ted Alspach Uitgeverij : Bézier games/Lookout games Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 8+
In 1969, wordt er in een prestigeduel uitgemaakt wie de wereldleider is - wie zal er winnnen? De Verenigde Staten? Rusland? Of een oud Europese natie misschien? Wie is in staat om het meeste technologische vooruitgang te boeken en met een hoogtechnologische raket de mens naar de maan te brengen? (zonder te crashen natuurlijk). Zal jij je ruimteprogramma kunnen behoeden tegen sabotage van de andere wereldmachten?
Titel : 1969 Auteurs : Aureliano Buonfino, Andrea Crespi, Lorenzo Silva & Lorenzo Tucci Sorrentino Uitgeverij : Cranio creations Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 13+
In Kemet zijn de spelers Egyptische stamleiders die hun mytische krachten van de antieke Egyptische goden gebruiken - bovenop hun sterke legers - om punten te scoren in glorierijke oorlogen en gevechten door het inpalmen van rijke gebieden. Gedurende het spel zullen ze hun magie gebruiken om mytische figuren te verslaan en hun pure goddelijke krachten los te laten. Het spel omvat vele gedetailleerde spelonderdelen, zoals in Cyclades ook het geval was, om de legers en onsterfelijken voor te stellen.
Titel : Kemet Auteurs : Jacques Bariot & Guillaume Montiage Uitgeverij : Matagot Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 13+
In 1845, leidde kapitein Sir John Franklin de Britse koninklijke vloot in een expeditie om de noordwestelijke doorgang te ontdekken en door te steken. Er werden kosten noch moeite gespaard; hij kreeg twee stevige, ijzer-versterkte boten (the Terror en Erebus), voor drie jaar provisie, wetenschappelijk materiaal, 1000 boeken en een crew van 148 mensen. Ze verlieten Engeland in mei en in augustus bereikten ze de westelijke kust van Groenland waar ze wachtten op gunstige weersomstandigheden om de Lancaster Sound in te duiken. Vanaf daar was het allemaal onbekend terrein. Er werd nooit nog iets van hen vernomen.
De verdwijning zorgde wereldwijd voor opschudding en leidde tot talloze Britse en Amerikaanse expedities. Als leider van zo'n expeditie moeten de spelers hun weg banen door de arctisch oceaan om proberen te achterhalen wat het lot was van Franklin en z'n mannen en succesvol zijn in hetgeen waar Franklin in mislukt was.
Northwest Passage wordt gespeeld over verschillende seizoenen van ontdekking, elk seizoen is nog opgesplitst in verschillende ronden. Elke ronde krijgen de spelers nieuwe avonturen voorgeschoteld en moeten ze hun schip in de aangegeven richting sturen. Ze moeten door een doolhof van ijs en eilanden in de arctische archipel. Op het einde van de ontdekking scoren de spelers punten door hun manschappen te bewegen in de meest westelijke punten van de kaart en bewijzen te zoeken over Franklin en natuurlijk veilig terug in Canada te geraken.
Titel : Northwest passage Auteur : Yves Tourigny Uitgeverij : Matagot Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 13+
In het land van Terra Mystica zijn er 14 verschillende mensenrassen in zeven landschappen en elke groep hoort in z'n eigen omgeving thuis. Om te groeien en te ontwikkelen moeten ze de grond van hun geburen omvormen naar hun eigenste landschapstype ... en dit zorgt natuurlijk voor de nodige strijd.
Terra Mystica is een spel waarin geluk geen aanstaande rol heeft, maar waar strategisch plannen erg belangrijk is. Elke speler leidt één van de de 14 rassen. Met de nodige arbeid en subtiliteit moeten ze proberen om een groter gebied te beheersen en de ontwikkelen. Er zijn vier religieuze culturen waarnaar je kan toegroeien. Om dat alles te kunnen, beschikt elk ras over z'n eigen speciale mogelijkheden.
Om beurten voeren de spelers hun acties uit door de grondstoffen te gebruiken die ze ter beschikking hebben. Verschillende gebouwen leveren de spelers verschillende grondstoffen op, uitbreidingen zorgen voor meer arbeiders, markten zorgen voor geld, ... Forten zorgen dat het ras nog extra mogelijkheden krijgt en tempels laten het toe om naar een religie toe te groeien. Gebouwen kunnen worden opgewaardeerd, uitbreiding kan zorgen voor markten, die op hun beurt in tempels of forten veranderen. Elk ras moet proberen om op die manier op te bouwen.
In de nabijheid zijn van andere rassen is een dubbelsnijdend zwaard in Terra Mystica. Als je dichter in de buurt bent, krijg je extra krachten, maar betekent ook dat het moeilijker is om uit te breiden ...
Titel : Terra mystica Auteurs : Jens Drögemüller & Helge Ostertag Uitgeverij : Feuerland spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 100 min. Leeftijd : 12+
Swordfish is een euro over het vissen en verhandelen van zwaardvis.
De spelers proberen overwinningspunten te scoren door boten te huren als ze aan land zijn, een kapitein en bemanning aan te werven, benzine te kopen en aas. Daarna trek je de oceaan op om de beste en zwaarste vis te vangen, zodat je deze tegen een mooie cent kan gaan verkopen.
Enkel de moedigste mannen met de beste vaardigheden zullen in de open zee, door de stormen de beste visplaatsen vinden. Wie haalt het meeste punten tegen het einde van het seizoen?
Titel : Swordfish Auteurs : Pierluigi Frumusa & Davide Rizzi Uitgeverij : Ghenos games Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 14+
Fleet is een spannend, strategisch kaartspel met moeilijke beslissingen en vlot spelverloop, dat zowel bij de gelegenheids- als veelspeler zal aanslaan. In Fleet probeer je vergunningen te versieren, boten te water te laten en te vissen in de wijde oceaan. De speler die dit alles het beste managet, z'n grondstoffen het beste beheert, krijgt het meeste overwinningspunten door vis, vergunningen en boten. Hij leidt zijn bemanning naar de overwinning.
Titel : Fleet Auteur : Ben Pinchback & Matt Riddle Uitgeverij : Gryphon Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
King of Tokyo: Power Up! is een uitbreiding voor het populaire King of Tokyo
basisspel. Nadat je een monster gekozen hebt, krijg je acht evolutiekaarten die erbij horen. Schud deze kaarten en vorm een persoonlijke trekstapel. Op het einde van een spelersbeurt, mag een speler, indien hij drie hartjes heeft gegooid, een evolutiekaart nemen en aan z'n hand toevoegen (dit is ook mogelijk in Tokyo - waar hartjes normaal nutteloos zijn) en zelfs als ze gebruikt worden om te herstellen.
Een speler kan zo'n evolutiekaart ten allen tijde spelen. Er zijn bonussen die éénmalig tellen, terwijl anderen permanent hun voordeel zullen opleveren. Elke evolutiekaart geeft ook aan of het monster een mutant, indringer of robot is (dit heeft totaal nog geen nut, maar in een toekomstige uitbreiding misschien wel )
Bovendien bevat de uitbreiding enkele nieuwe varianten : spelers starten met een willekeurige evolutiekaart of trekt twee kaarten en kiest er één of beslist op voorhand welke kaarten in het spel komen. Het doel van het spel blijft echter hetzelfde : 20 punten scoren of als enige monster overeind blijven.
Titel : King of Tokyo - power up
Auteur : Richard Garfield
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Massilia is mooi - z'n strategische locatie in de Middellandse Zee heeft er een belangrijke handelsplaats van gemaakt voor het Romeinse rijk. De markt is één van de populairste langsheen de kust en handelaars vechten er om hun koopwaar te mogen stallen. De competitie is zwaar om iets te verdienen, zeker omdat de klant veeleisend is. Dit zorgt ervoor dat je je marktkraam prima moet organiseren, je prijzen scherp stellen en vooral proberen de rijke klanten aan te trekkken. Maar pas op dat je niet in ongenade valt bij de consul, want dit gaat je wat kosten. Je kan echter altijd op de goden rekenen, als je een klein offer brengt natuurlijk. Alles dient betaald te worden in deze wereld ..
In Massilia kan elke speler gebruik maken van verschillende gekleurde dobbelstenen om hun acties uit te voeren. Er zijn vier verschillende kleuren met bijhorende actie. In een beurt kiest een speler een dobbelsteen en voert de actie uit. Goederen kopen in de haven, een klant verplaatsen, de consul verplaatsen, offers aan de goden brengen of je reputatie verhogen. De waarde van de dobbelsteen geeft aan hoe vaak je de actie mag ondernemen. Doel is om de hoogste reputatie te behalen op het einde van de dag door je marktkraam op te stellen, goederen te verkopen tegen de best mogelijke prijs, zodat de winst het grootste is ten opzicht van je inkoopprijs.
Titel : Massilia Auteur : Alain Epron Uitgeverij : KND Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
In The Ladies of Troyes, maken de vrouwen hun opwachting in de vorm van drie nieuwe karakterkaarten die je in het basisspel kan toevoegen. Een nieuwe actie laat de spelers toe om hun bewakers langs de gevaren te sturen om zo toegang te krijgen tot één van de 16 nieuwe acties buiten de stad. Elke speler heeft een extra purperen dobbelsteen (die het hoofd van de familie voorstelt), die niet kan gekocht worden door tegenspelers. Het hoofd van de familie kan elke mogelijke actie (militair, civiel of religieus) uitvoeren.
The Ladies of Troyes bevatten ook 27 nieuwe actiekaarten en zes evenementenkaarten om het basisspel nog meer te variëren.
Titel : Troyes - les dames de Troyes Auteurs : Xavier Georges, Alain Orban & Sébastien Dujardin Uitgeverij : Pearl games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
2212. Ginkgo Biloba, de oudste en sterkste boom van de wereld is een symbool geworden voor de nieuwe manier van het bouwen van steden in samenhang met de natuur. De mensen hebben alle grondstoffen die de aarde hen te bieden had opgebruikt en de mensheid moet nu steden ontwikkelen die een fijne balans hanteert tussen productie en consumptie.
De ruimte is echter schaars, dus moet men in de hoogte gaan bouwen. Om dit type stad te kunnen bouwen, zul je de nodige kennis en know-how moeten verwerven door een sterk team rond jou te scharen om zo de beste stadsplanner van Ginkgopolis te worden.
Er zijn drie kleuren van stedentegels : geel levert overwinningspunten, rood zorgt voor grondstoffen en blauw levert op zijn beurt nieuwe stadstegels. Sommige tegels beginnen het spel en geven met letters aan welke nieuwe tegels kunnen geplaatst worden.
In een beurt kiezen de spelers gelijktijdig een tegel uit hun hand. Ze tonen ze gelijktijdig en bouwen ze om beurten op de juiste plaats aan. Elke kaart die je speelt gaat naar je linkerbuurman, dus hou er rekening mee hoe jouw kaart z'n plan in de war kan sturen.
Wanneer je een nieuwe tegel speelt, krijg je de krachtkaart van dezelfde kleur, deze kaarten leveren je extra's op tijdens het spel, die je in staat stellen om jouw gebouwen nog te verfraaien en meer punten te scoren.
Titel : Ginkgopolis Auteur : Xavier Georges Uitgeverij : Pearl games Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+