Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-08-2011
spelveiling.nl
Je kan vanaf heden je spellen kopen en verkopen via deze veilingsite.
Het blijkt te gaan om iemand die dit puur recreatief heeft opgestart en het staat dan ook nog in de kinderschoenen. Mensen kunnen zich inloggen en hun spellen verkopen via een biedsysteem à la e-bay.
Black gold is een remake van het Kosmos-spel "Giganten". Concreet wil dit zeggen dat FFG zich nog meer gaat richten op het typische europubliek. Na hun Constantinopolis, Isla Dorada, Deadwood en Ventura is dit dus ook een atypisch FFG-spel. Uiteraard staat de uitgeverij nog wel steeds garant voor kwaliteitsvol speelmateriaal. Het karton is stevig, de speelstukken van plastic (zij het minder indrukwekkend als de gekende miniaturen van een Chaos in the Old world), maar de gameplay is verrassend licht in dit spel.
Een uurtje hadden wij met z'n drieën nodig voor een eerste spel. Als je dan nog rekening houdt met het feit dat er af en toe een kleine spelregel diende werden opgezocht, dan zegt dit veel over de vlotheid van dit spel. Ik heb het spel gekocht op basis van het lezen van de spelregels en een videoreview van onze vriend Drakkenstrike (op BGG), waarvan ik reeds eerder op deze blog sprak. Dit alles samen met het feit dat een uitgever als FFG het de moeite waard vind om een "oud" Duits spel te vertalen vond ik interessant genoeg om tot een aankoop over te gaan, en ik heb het me na een eerste partijtje zeker niet beklaagd, zelfs al eindigde ik roemloos laatste.
Een spelletje Black Gold wordt over een aantal ronden gespeeld, afhankelijk van wanneer de zwarte trein binnen komt gelopen (zie later). In een rondje doorloop je volgende fasen :
1) de startspeler past de olieprijzen aan door het gooien van een dobbelsteen (de huidige waarde bepaalt of er een stijging of daling komt).
2) er wordt een speciale actiekaart opengelegd en een aantal gewone actiekaarten (gelijk aan aantal spelers). De zwarte trein wordt een aantal plaatsen voorgezet (zoals aangegeven op de speciale actiekaart), beginnend bij de startspeler kiest iedereen een openliggende actiekaart.
3) uitdelen van de verkoopslicenties : elke speler krijgt overeenkomstig met z'n gekozen actiekaart een aantal licenties (die vertonen waarde 1 of 2)
4) prospectie en boren naar olie : in deze fase voeren de spelers om beurten hun acties uit : - bewegen van vrachtwagen (overeenkomstig met het aantal bewegingspunten overeenkomstig met de gekozen actiekaart) - onderzoeken van diepte van een oliebron (met je vrachtwagen grenzen aan de bron) - bouwen van een oliestation (afhankelijk van de grootte kosten betalen 4.000, 6.000 of 8.000 euro), je station erop plaatsen met de hoeveelheid olie aangegeven op het fich - je trein bewegen (belangrijk dat deze vooruit gaat voor het exporteren van de olie naar de oliemaatschappijen) kost je 1, 2 of 3 bewegingspunten per stap afhankelijk van de plaats waar je trein je bevindt (deze punten worden ook betaald met de verplaatsingspunten van je actiekaart) - eventuele speciale acties uitvoeren van je actiekaart (treinen tegenstanders terugdringen, extra olie inwinnen, een extra oliestation bouwen, de prijs opdrijven of doen dalen bij een oliemaatschappij, extra olie opboren in je bestaande stations)
5) van elk oliestation wordt er één olie genomen en vervoerd, indien je trein niet ter hoogte van je oliestations staat, die je voor dit olie 3.000 dollar te betalen aan diegene die het verste gevorderd is op het treinspoor of wordt de olie vernietigd. Beginnend bij de startspeler plaatsen de spelers hun olie in de reserves van de oliemaatschappijen om te verkopen
6) bij elke oliemaatschappij wordt er geboden met licenties om te mogen verkopen tegen de huidige olieprijs. Diegene die het meeste biedt, betaalt met licenties en verkoopt z'n olie.
7) te veel aan olie verwijderen : elke speler mag slechts twee olie opslaan bij elke maatschappij voor de volgende ronde. Elk extra wordt verwijderd, de speler ontvangt hiervoor 1.000 dollar.
8) de dobbelsteen wordt doorgegeven aan de volgende speler die startspeler wordt en een nieuwe ronde begint.
Op zich loopt alles zeer vlot en natuurlijk. Er dient met enkele zaken rekening te worden gehouden en vooral het bieden met de licenties kan bijzonder hard gaan. Ik mag zeker niet vergeten te vermelden dat de overzichtskaarten fantastisch zijn. Ook het vermelden waard, is dat dit spel wederom een spel is dat ook door niet Engelse spelers kan gespeeld worden, de tekst is echt miniem. Ik heb me er alvast enorm mee geamuseerd en ga dit op korte termijn trachten om nog eens te doen.
Titel : Black Gold Auteur : Wilko Manz Uitgeverij : FFG Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 1-2 uur Leeftijd : 13+ (is mijns inziens ietwat overdreven)
Miss Lupun is een anagram voor "plus minus", een rekenspel hier dus. Nu kan ik me inbeelden dat u wel opwinderendere dingen in uw spellenkast heeft staan, maar laat u niet misleiden, dit spel is best wel leuk. Natuurlijk dient er gerekend te worden, maar met de nodige taktiek en geluk kan u dit spel misschien wel eens winnend afsluiten, ook al bent u niet echt Einstein.
Het spel bestaat uit een spelbord, dat opgebouwd is uit 6 rijen en 4 kolommen, 139 opdrachtkaarten, 7 jokerkaarten en 3 winkaarten, 60 speelfiches (met waardes 0-9 in de verschillende spelerskleuren), 7 jokerfiches en de spelregels.
Het basisspel is zeer eenvoudig. Elke speler krijgt vier opdrachtenkaarten, waarvan hij er drie houdt. Dan begint het spel. Om beurten plaatsen de spelers hun fiches op het speelbord. Dit gaat zo door tot het bord vol ligt (of tot er 20 fiches liggen bij 2 spelers). Dan wordt er gecontroleerd of de spelers hun opdrachten hebben kunnen uitvoeren. De speler met de meeste punten wint het spel. Zo simpel is het!
De opdrachten zijn zeer divers, soms vragen ze om een bepaalde optelsom te verkrijgen in een rij of kolom, ervoor te zorgen dat je in een rij of kolom meer hebt dan ..., ervoor te zorgen dat vak x + vak y = vak z, dat er een aantal even of oneven getallen in ee rij liggen, ... U merkt het al, de opdrachten zijn niet allemaal even makkelijk, maar de punten zijn dan weer in verhouding. Een moeilijke opdracht zal u beduidend meer punten opleveren dan een makkelijke. Natuurlijk heeft u niet alles in de hand, een beetje geluk bij het trekken van de opdrachtkaarten helpt alvast, maar u bent ook vooral afhankelijk van welke fiches uw tegenspelers plaatsen. Legt een speler bijvoorbeeld twee lage fiches in een rij, dan kan je er misschien van uit gaan dat hij in die rij een laag totaal moet hebben, dwarsboom jij even door een hoog getal toe te voegen?
Het komt er dus ook op aan om je opdrachtkaarten zo lang mogelijk geheim te houden en ervoor te zorgen dat de tegenspelers dit niet doorzien, want dan zou het wel eens slecht kunnen aflopen. Anderzijds kan een tegenspeler er ook voor zorgen dat je net wel je opdracht kan oplossen door het plaatsen van een juist fiche op de juiste plaats.
De variant voegt de jokerkaarten en winkaarten toe aan het spel. In dit volledige spel trachten de spelers in een ronde zo veel mogelijk punten te scoren. Deze score mogen ze gebruiken om hun fiches om te draaien (de achterkant toont hetzelfde getal maar dan omcirkeld). De speler die als eerste al z'n fiches kan omdraaien, wint het spel. Indien een speler een jokerkaart trekt tussen z'n opdrachtkaarten, wisselt hij deze in en krijgt hij een jokerfiche. Deze jokerfiche kan op het bord worden gespeeld en telt voor elke waarde die de speler wil (maar pas op: ook je tegenspeler kan deze joker gebruiken in z'n combinaties voor de waarde dat hij wil). De winkaarten tenslotte kunnen voor een suddendeath zorgen. De speler die zo'n kaart trekt, legt deze open voor zich neer. Indien deze speler deze ronde de drie andere opdrachtkaarten weet te vervullen, wint het spel onmiddellijk. Dwarsbomen is dan de boodschap voor de andere spelers, zonder hun eigen opdrachten te vergeten, want die worden natuurlijk ook gescoord als de speler met de winkaart niet in z'n opzet slaagt.
Miss Lupun is zeker geen topspel, verre van zelfs, maar het is wel een zeer handig, leuk tussendoortje.
Titel : Miss Lupun Auteur : Thomas Sing & Ralf-Peter Gebhardt Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30-45 min.
Dit spel wordt op diverse sites al aangekondigd voor Spiel Essen, maar wij hebben hem al ons bezit, dus presenteren we u met de nodige trots "Artefakt" van Winning moves.
Indien u onze blog af en toe volgt, dan kent u het formaat van deze doosjes. De vierkante doosjes die ook de Cartagena-reeks, Clans, ... herbergen. Deze spellen staan voor éénvoudige spelregels, maar met een nodige dosis spelplezier en dat is bij deze titel niet anders.
In Artefakt ga je met je experten (speelfiguren) op zoek naar delen van artefacten. De speler die als eerste de vier nodige delen van een artefact verzamelt, wint het spel. Het spel omvat 10 plaatstegels, 24 delen van 3 verschillende artefacten (elk artefact is dubbel voorzien), 4 spelersborden, 1 kleurendobbelsteen, 1 getallendobbelsteen, 12 speelfiguren (3 per speler), 16 reiskaarten (4 per speler), 4 overzichtskaarten en 1 startspelerpion.
Een speelronde bestaat uit 5 fasen :
1) nieuwe fragmenten van de artefacten openleggen : de startspeler gooit vier met de beide dobbelstenen en legt de fiches met de gegooide kleur op de plaats van het gegooide getal. De fiches worden dicht op de plaatsen gelegd, zodat niemand weet welk deel van het artefact er ligt
2) reisvoorbereiding : de spelers kiezen 3 van hun 4 reiskaarten en plaatsen deze dicht bij hun spelersbord bij de overeenkomstige experten (zie ook foto boven), de vierde kaart wordt dicht naast het spelersbord gelegd. Op deze kaarten staan het aantal verplaatsingspunten (1-4) die de experten moeten afleggen.
3) naar een nieuwe plaats reizen : de spelers draaien om beurten de eerste reiskaart om en verplaatsen hun speelfiguur het aangegeven plaatsen (mag zowel met als tegen de klok), nadien doen ze hetzelfde voor de 2de en 3de speelfiguur.
4) fragmenten van het artefact nemen : de plaatsen worden om beurten (van 1 t.e.m. 10) afgehandeld. Er kunnen zich diverse situaties voordoen : - er is geen speelfiguur : men gaat over naar de volgende plaats - er is één speelfiguur : neem alle fragmenten en leg ze dicht op je spelersbord, je mag de delen natuurlijk zelf bekijken. Nadien mag de speler de extra actie van de locatie nog gebruiken (indien de tekst naar boven ligt, bij spelaanvang liggen er reeds vier met tekst naar boven) - er zijn verschillende speelfiguren : de speler die een meerderheid heeft, mag kiezen of hij zelf alle fragmenten neemt, of hij van iemand anders, die ook aanwezig is, een fragment steelt. Nadien mag de speler met de meerderheid ook eventueel de extra actie van de locatie gebruiken. Bij gelijke stand krijgt niemand de fragmenten.
5) wisselen van startspeler : de huidige startspeler draait een locatie om zodat de tekst zichtbaar wordt en er dus een extra actie kan worden uitgevoerd in volgende ronden. Daarna geeft hij de startspelerpion aan z'n linkerbuurman.
Het spel eindigt onmiddellijk als een speler een volledig artefact kan samenstellen. De ronde wordt niet meer afgespeeld en de speler wint onmiddellijk.
De extra acties van de locaties : 1) een gelijke stand op een andere locatie in je voordeel beslissen 2) één van je figuren van deze locatie twee plaatsen verderzetten (met of tegen de klok) 3) alle fragmenten van een locatie bekijken en er één ruilen met één uit de voorraad (zonder deze laatste te bekijken) 4) één figuur van een tegenspeler één plaats verzetten (met of tegen de klok) 5) één fragment uit de algemene voorraad nemen (zonder deze eerst te bekijken) 6) één eigen fragment ruilen met één uit de algemene voorraad (zonder deze eerst te bekijken) 7) één fragment van een tegenspelen in de algemene voorraad plaatsen (en deze allen terug schudden) 8) de tegenspeler met de meeste fragmenten er één afnemen 9) één eigen fragment ruilen met één van een tegenspeler (zonder deze eerst te bekijken) 10) indien slechts één figuur aanwezig op deze locatie : bij een tegenspeler één fragment wegnemen
Titel : Artefakt Auteur : Michael Palm & Lukas Zach Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
Mondo is een snel grabbel-bouw-punten-scoren-spel. Indien u vertrouwt bent met Galaxy trucker, dan kent u het fenomeen van onder belachelijk veel stress te staan bij het grabbelen van fiches uit het midden van de tafel, terwijl u hiermee tegen de klok zo goed mogelijk moet bouwen op uw spelersbord om toch maar zo veel mogelijk punten te verdienen als het klokje in Mondo's geval heeft gerinkeld.
U vindt in de doos vier spelersborden, 136 landschapstegels, 1 vulkanenfiche, 4 bonusfiches, 5 bijzondere scorefiches en 12 extra opdrachtkaartjes. Daarnaast krijg je een notitieblokje om je score te noteren en een aangepast keukenwekkertje.
Het spel kan gespeeld worden in diverse varianten. Elke variant stelt weer een extraatje in bij het scoren van je bouwwerk. Zo zijn er bijvoorbeeld opdrachtenkaarten die van jouw verlangen dat je een bepaald dier verzamelt, verschillende dieren verzamelt, dieren van éénzelfde landschapstype, een volledig speelbord bouwt, als eerste je bouwwerk afmaakt, ... Er zijn ook extra punten voorzien voor de speler met het meeste landschappen, de meeste meren, de meeste waterdieren, het grootste meer en het grootste woud.
Dit alles telt nog wel niet mee in het basisspel. Hierin ga je enkel scoren voor de zaken die ook staan afgebeeld op je speelbord : - 1 punt voor elk dier op je speelbord - 2 punten voor elke afgesloten en correct gebouwd landschap - de punten van de bonusfiche die je hebt genomen (deze neem je als je klaar bent, eerste krijgt 4 punten, tweede 3, ...) - 1 minpunt voor elke actieve vulkaan op je speelbord - 1 minpunt voor elk onbelegd veld op je speelbord
Het spelen zelf is redelijk eenvoudig. Alle landschapsfiches worden in een hoop in het midden van de tafel gelegd. De wekker wordt op 7 minuten ingesteld (je kan ook korter spelen en hierdoor de moeilijkheidsgraad verhogen) en iedereen begint gelijktijdig met één hand fiches te nemen. Je mag een fiche gewoon terugleggen, maar eens het op je bord is gelegd, moet het daar blijven liggen (verplaatsen is niet meer toegestaan!). Het eerste fiche mag je plaatsen waar je wil, maar van dan af moet je steeds verder bouwen hieraan. En dat is eigenlijk alles. Als je klaar bent met puzzelen, neem je een bonusfiche en wacht je tot alle spelers klaar zijn, of tot de tijd om is. Daarna worden de punten verdeeld zoals hierboven beschreven. Bedoeling is wel dat je meerdere ronden (3) achter elkaar speelt. Diegene die het meeste punten scoort in een ronde ontvangt de vulkanenfiche en scoort in de volgende ronde ook minpunten voor de inactieve vulkanen op z'n bord. Zo wordt het voor deze speler een extra uitdaging.
Titel : Mondo Auteur : Michael Schacht Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Gisteren is het er dan voor de eerste keer van gekomen, een potje "few acres of snow". Ik moet u eerlijk bekennen dat ik de vorige "war"games van Warfrog (Treefrog) nooit heb gespeeld en zelfs eigenlijk weinig interesse heb om me door de spelregels van al die strijd te worstelen. A few acres of snow is een uitzondering, Martin Wallace gaat steeds meer de softere toer op met zijn spellen en dat is in mijn ogen een goede zaak. Na London, Automobile en Tinners trail, die ik ook zeer kon smaken, kwam deze op de proppen.
Ik ga beginnen met iets wat iedereen waarschijnlijk zal zeggen bij het spelen van dit spel : je hebt een hoog Dominion-gevoel qua gameplay (of Thunderstone-gevoel als u wenst). Het spelprincipe is wederom gebaseerd op een deckbuilding-principe. Dit wil zeggen dat u het spel start met een setje handkaarten en dat u telkens nieuwe kaarten kan toevoegen om uw mogelijkheden in de volgende rondes uit te breiden. U kent het misschien ondertussen al wel, u heeft vijf handkaarten, gebruikt deze voor allerlei acties, legt ze op de aflegstapel en vult nadien uw hand terug aan tot vijf. Als de trekstapel opgebruikt is, komen alle afgelegde kaarten en aangeschafte kaarten terug geschud in een nieuwe trekstapel. Naast dit aspect biedt dit spel u wel nog héél wat meer. In de eerste plaats is er een rechtstreekse strijd aan de gang tussen u en uw speelpartner. De ene is Engeland, de andere Frankrijk, dus echt lief zijn voor elkaar is er niet echt bij.
Het spel kan op verschillende manieren eindigen. Indien u erin slaagt om een belangrijke stad van uw concurrent te vernietigen, dan wint u het spel onmiddellijk. Houdt u elkaar echter mooi in evenwicht, dan zal het einde getriggerd worden door een aantal afgenomen dorpen (steden) of nadat iemand al z'n dorpen (of steden) op het bord heeft gebracht. Indien dit zich voordoet, dienen er nog wel overwinningspunten te worden geteld. De afgenomen dorpen/steden leveren respectievelijk 2 en 4 punten op en sommige steden op het bord leveren ook overwinningspunten op. De speler met de meeste punten wint in dit geval, bij gelijke stand, gaat de roem sowieso naar Frankrijk.
Wat vooral interessant is aan dit spel is de asymmetrie. Alles bestaat uit twee delen. De startopstelling is verschillend, de handkaarten zijn afwijkend, de manier van spelen voelt totaal anders aan, maar toch lijkt dit allemaal wonderwel met elkaar verenigbaar te zijn. Het spel speelt dan ook zeer vlot, van zo gauw je je door de mogelijke acties hebt geworsteld, want dit zijn er wel wat. Als je het spel voor een eerste keer speelt, lijkt dit alles dan ook wat overweldigend, maar je merkt al gauw dat je erg afhankelijk bent van je handkaarten welke actie je al dan niet kan uitvoeren.
Ik ga in deze impressie dan ook niet alle acties opsommen, het is interessanter om het eerder geposte filmpje dan te bekijken. Je hebt in ieder geval twee acties in een beurt en kan opteren om uitbreidingsacties te doen, gevechten, geldacties, aanschafacties en nog enkele speciale acties.
Wat zeker ook in dit spel belangrijk is, zoals bij elke deckbuilding-game, is dat je de kwaliteit van je deck ook in het oog houdt. Stop hem niet zo maar vol met kaarten die je niet nodig hebt. De kaarten zijn op zich allemaal wel interessant, maar heb je ze echt nodig voor jouw tactiek? Kaarten die je niet nodig hebt, zitten in je weg en zorgen voor een beperktere bewegingsvrijheid tijdens je beurt.
Dit spel verdient zonder twijfel nog enkele speelbeurten en die zullen er zeker komen, denk ik. Als Engeland zal het ongetwijfeld ook totaal anders spelen zijn als Frankrijk, maar ik denk zeker wel dat je met beide het spel kan winnen.