Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-09-2009
Spellen voor vrijdag 2 oktober 2009
Spellenavond 2 oktober 2009
Grijze bak 1 :Grijze bak 2 :
- endeavor- middernacht vampierenjacht
- revolution- het magische labyrinth
- long shot- ubongo
- chang cheng- jakkiebak kippenkak
- rat hot- wijsneus
- architekton- ave caesar
- das gold der inka- schildpaddenrace
- dracomundis- up and down
- pocket rockets- kai piranja
- monopoly deal- kakkerlakkensalade
- tokyo train- zwijntjeskermis
- okko- graantje de voorste
- roll through the ages- regenwormen
- pinguin- perudo
- modern art- rattlesnake
- lascaux
Grijze curver :Groene curver :
- oregon- municipium
- thurn und taxis- kingsburg
- keythedral- geld
- hab und gut- papierwerk
- stone age- plakband/ fototoestel
Bananendoos :
- eketorp
- jenseits von theben
- gangster
- TTR cardgame
- bloom
- livingstone
- le havre
Indien uw lievelingsspel er nog niet tussenstaat, laat dan een seintje, dan brengen we het zeker mee.
Vandaag zijn we onze zaal gaan vastleggen voor 2010. De data worden gecheckt en binnenkort zou ik dan ook uitsluitsel moeten krijgen of deze dagen beschikbaar zijn. Zonder tegenbericht zijn dit dan ook de data die u alvast in uw agenda kan zetten.
37ste spellenavond : vrijdag 8 januari 38ste spellenavond : vrijdag 5 februari 39ste spellenavond : vrijdag 5 maart 40ste spellenavond : vrijdag 2 april 41ste spellenavond : vrijdag 21 mei 42ste spellenavond : vrijdag 4 juni 43ste spellenavond : vrijdag 2 juli 44ste spellenavond : vrijdag 6 augustus 45ste spellenavond : vrijdag 3 september 46ste spellenavond : vrijdag 1 oktober 47ste spellenavond : vrijdag 5 november 48ste spellenavond : vrijdag 3 december
Iedereen die zin heeft om mee te komen spelen is welkom op zaterdag 10 oktober in de oude jongensschool in Wechelderzande. Dan organiseert KWB Wechelderzande in samenwerking met spellenclub SpinLi hun eerste spellenavond. Hopelijk komen er veel mensen opdagen, zodat het voor hen een positieve ervaring wordt. Wij gaan zeker ons best doen om het de bezoekers naar hun zin te maken.
Wat : Spellenavond Wanneer : Zaterdag 10 oktober vanaf 19.00 uur Voor wie : iedereen tussen 5 en 89 Waar : de oude jongensschool (Vlimmersebaan, achter kerk rechts) Inkom : gratis Drank aan democratische prijzen
Inschrijven kan voor 1 oktober via bart.pijkels@pandora.be (gelieve te vermelden dat je via deze weblog bij hen terechtkomt)
De nieuwsbrief voor de spellenavond van 2 oktober staat online op onze website. Als u aangemeld bent voor onze nieuwsbrief, mag u deze ook spoedig in uw mailbox verwachten.
Titel : Okko Uitgever : Hazgaard Aantal spelers : 2 Leeftijd : 12+ Spelduur : 40 min.
Als u een fan bent van mémoir '44, en u houdt bovendien van de oosterse vechtkunst gekruid met de nodige manga-stijl, dan is Okko zeker iets voor u. In dit spel gaat u met z'n tweeën de strijd aan met elkaar. Je kan scenario's spelen uit het meegeleverde adventure-book of zelf een scenario in elkaar boksen.
Het spel bestaat uit : 6 dubbelzijdige speelborden, 1 regelboek, 1 avonturenboek, 20 karakters met bijpassende profielkaart, 10 speciale dobbelstenen, 2 normale dobbelstenen en 25 uitrustingskaarten.
Het spelbord wordt samengesteld en is telkens weer anders. Op dit spelbord zien we de plattegrond van een japanse woning. De spelers kiezen hun team dat bestaat uit vijf krijgers. Ze nemen de bijpassende profielkaart en eventuele uitrustingskaarten (bij het samenstellen van je team, mag je slechts 12 Zeni gebruiken, deze staan onderaan de kaarten, vgl. met het samenstellen van een Blue Moon deck).
Op elke kaart staan enkele symbolen die ook op de speciale dobbelstenen staan. De verschillende symbolen hebben te maken met aanval, verdediging, beweging en psyche. Elke krijger heeft dus een basis aan deze punten en in een beurt kan een speler de dobbelstenenworp gebruiken om deze te activeren. De speler gaat zijn krijgers bewegen, tegenstrevers proberen te verslaan en ervoor zorgen dat hij als enige op het spelbord overblijft.
Daarnaast kan een speler ook burgers voor zich winnen, die op zich zelf geen echte kracht hebben, maar een versterking kunnen zijn bij een gevecht als ondersteuning.
In een beurt gooit een speler de dobbelstenen, activeert z'n krijgers in volgorde naar keuze en laat ze hun acties uitvoeren (met ondersteuning van de dobbelstenen). In een beurt kan een karakter ofwel aanvallen, schieten, z'n psyche verbeteren, een actie gebruiken die op z'n kaart staat. Je kan deze dobbelstenen ook opsparen, op elke karakterkaart kan één dobbelsteen worden gespaard, deze kunnen dan later worden gebruikt om een bepaalde actie uit te voeren.
Daarnaast zou het me te ver leiden om alle gevechtsregels te overlopen. Je kan het best vergelijken met mémoir, battlelore en andere van dergelijke systemen, je moet rekening houden met de afstand tot de tegenstander, het terreintype waarop je je bevindt, je gezichtsveld, ... Om de gevechten te beslechten worden de gewone dobbelstenen gebruikt, de gegooide waarde wordt bovenop de waarde van de karakterkaarten geteld en daarna wordt het resultaat bekeken. Verschil van 1 of 2 punten, dan trekt de verliezer zich terug, verschil van 3 punten, de karakterkaart wordt omgedraaid en trekt zich terug (omgedraaide kaarten moeten eerst weer psyche winnen, vooraleer ze terug kunnen worden ingezet). Bij een verschil van 4 punten, wordt de verliezer uit het spel genomen. Bij gelijke stand gebeurt er niets. Bovendien is er nog een bonus voor lafaarden die langs achter aanvallen.
Dit spel bestaat uit één spelbord, 4 spelershulpen, 80 tegels (11 karakters, 1 voorwerp en 8 landschapstegels in de vier kleuren). Het spel bestaat uit twee grote delen. In de eerste fase wordt het spelbord klaargemaakt, dit neemt héél wat tijd in beslag aangezien de spelers hier hun tactiek zullen bepalen. In de tweede fase wordt het eigenlijk spel gespeeld. Spelers zullen hun tegels bewegen, vechten, tegels winnen, ... Het spel eindigt als alle tegels op het bord zichtbaar zijn.
Fase 1 : De spelers plaatsen om beurten hun tegels op het spelbord. Ze kiezen de tegels van achter hun scherm en leggen deze blind op een vrij veld op het spelbord. Enkel het karakter "explorer" moet zichtbaar worden ingebracht.
Fase 2 : Het spel verloopt volgens de wijzers van de klok, de spelers voeren beurtelings twee acties uit. Ze hebben de keuze uit volgende acties : - bekijk een blinde tegel die grenst aan een eigen open tegel (geheim voor anderen natuurlijk) - verplaats één van je open karaktertegels - draai een blinde tegel open die grenst aan een eigen open karaktertegel - begin een gevecht - oriënteer één van je open karaktertegels - activeer de speciale eigenschap van een open karaktertegel - draai een blinde tegel naar keuze open (onder bepaalde omstandigheden) Spelers kunnen éénzelfde actie twee maal gebruiken. Je moet minstens één actie doen in je beurt.
Einde van het spel : Wanneer alle tegels open liggen, eindigt het spel. De spelers tellen hun overwinningspunten en diegene die het meeste punten heeft, wint het spel.
Overwinningspunten : - je journalist in een tegenstander zijn kamp op het einde van het spel : 7 punten - een tegenstander zijn kamp vernietigd : 5 punten - een tegenstander zijn draak vernietigd : 3 punten - een tegenstander zijn karakter vernietigd : 1 punt - voor elke karaktertegel op een jungletegel op het einde van het spel : 2 punten - voor elke karaktertegel op een bergtegel op het einde van het spel : 1 punt - indien je je begaalse tijger naast je eigen kamp hebt gelegd : - 5 punten
Conclusie :
U merkt dat ik hier al start met een conclusie en u heeft waarschijnlijk het gevoel dat u nog niet echt beet heeft hoe het spel nu eigenlijk werkt, wel beste blogger, ik snap het ook nog niet echt goed. Je moet de karakters al héél goed kennen vooraleer je een beetje een deftige tactiek in je spel kan stoppen. U kan het spelprincipe een beetje vergelijken met Neuroshima hex, u moet de tegels goed kennen, slim uitspelen en hier is ook nog eens een dosis geluk nodig aangezien je niet kan zien wat je tegenstander van tegel heeft gelegd. Dit maakt het voor mij allemaal een beetje te complex. Dit spel verdient zeker wel nog enkele speelbeurten, een nauwkeuriger oordeel zal ik dan hopelijk kunnen geven.
Titel : Pocket Rockets Uitgeverij : Hazgaard Aantal spelers : 2-4 Tijdsduur : 20 min. Leeftijd : 8+
In dit spel gaan de spelers raketten bouwen om zo punten te verdienen. Een raket bestaat uit minstens een basis, een middenstuk en een top. Sommige raketpunten leveren iets extra's op in de vorm van een extra punt, een extra handkaart of een extra actie.
Het spel is opgebouwd uit zes kaarten die in een cirkel liggen. Drie kaarten zijn productiekaarten, één richtingskaart, één recyclagestation en één station waar je jetons kan verzamelen. De spelers hebben elk een pion die in de richting van de richtingskaart in deze cirkel zal worden voortbewogen.
In een beurt heeft een speler vier actiepunten ter beschikking, hiermee kan hij : - per actiepunt één stap zetten in de richting van de pijl - per actiepunt één kaart nemen van de raketstapels - per actiepunt één onderdeel van zijn raket bouwen - per actiepunt de actie van de kaarten gebruiken
1. Verplaatsen : in de richting van de pijl stappen 2. Een kaart nemen : op vier plaatsen liggen stapels met raketonderdelen, je neemt de bovenste kaart 3. Bouwen aan de raket : je moet beginnen met de basis, kan dan tussenstukken plaatsen zo veel je wil en moet afsluiten met een top. Je kan enkel bouwen in één kleur per raket (je mag wel aan verschillende tegelijk werken) en kan pas een stuk bouwen als je op de kaart met de desbetreffende kleur staat. 4. Acties van de kaarten : de drie bouwkaarten dienen uiteraard om te bouwen, de pijl kan je van richting laten veranderen, in het recyclagestation mag je een handkaart afleggen op een stapel en een kaart uit een stapel naar keuze uitzoeken. In het laatste station kan je jetons verzamelen, dit mag je pas nemen als je een volledige raket hebt gemaakt.
Nog iets waar je rekening mee moet houden : je mag maar drie handkaarten hebben, tenzij je een raket bouwde waarmee je een extra handkaart mag houden.
Puntentelling :
- onafgewerkte raket : nul punten - afgewerkte raket : twee punten per middenstuk - pluspunten voor eventuele toppen met +1 - punten voor de jetons (rood = vier; oranje = drie, geel = twee, wit = één punt)
Het spel eindigt als alle jetons weg zijn. De speler met de meeste punten wint het spel.
We kennen allemaal zeker en vast Hasbro, de grote spellenuitgever met klassieker als Mikado, Monopoly, Wie is het, dokter bibber, Jenga, ... Zij stuurden ons de nieuwste telg in het Monopoly-gamma, nl. Monopoly Deal.
Ik hoor u al luidop denken, oh nee, weer een zoveelste monopoly. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook sinds enige tijd al geen fan meer ben van Monopoly, dat nochtans zijn strepen al meer dan verdiend heeft. In dit kaartspel liggen de kaarten letterlijk en figuurlijk anders. Dit luchtige kaartspel heeft een enorm grote geluksfactor, maar dat hoort er gewoon bij. De spelregels zijn eenvoudig en verraden eigenlijk al het hele concept van het spel. Ik noteer hier even de belangrijkste regel : "Is iets niet duidelijk, speel gewoon, en dan kom je er wel achter". Fantastisch toch, wie durft het aan om zulke regel te schrijven. Enkel voor die durf alleen al, verdient dit spel om eens gespeeld te worden.
De spelers krijgen handkaarten met daarop de gekende straten, enkele bonussen die je in het spel ook kan opstrijken en wat pestkaarten om het bloed vanonder de nagels van je tegenstanders te halen. Bedoeling : als eerste drie volwaardige straten bijeen sparen. Nadeel : tegenspelers kunnen kaarten stelen, huur innen of je geld aftroggelen voor hun zogezegde verjaardag.
Dit spel in drie woorden : luchtig, geluk en vooral Monopoly
We trekken deze maand eens naar onze zuiderburen. Binnen een dikke maand zal het al Duitsland zijn, wat de klok slaat met Spiel Essen, maar voorlopig gaan we nog even naar la douce France.
We beginnen bij Hazgaard Editions. Deze uitgever is nog vrij klein, maar heeft toch al enkele mooie titels op zijn actief. We zullen op onze volgende spellenavond drie van hun spellen kunnen aanbieden : Okko, Dracomundis en Pocket rockets.
Vooral deze laatste zal de komende maanden aan bekendheid winnen aangezien dit spel in verschillende talen zal worden uitgegeven. Meer info omtrent deze spellen mag u hier later op de weblog verwachten.
Vorige vrijdag hielden we onze, ondertussen 33ste, spellenavond. Het bleek wederom een rustige avond te zijn. We hadden in ieder geval nog de tijd om de Powel en Bolt naar de overwinningen te zien lopen. En dat, jawel, tijdens een spelletje Battlestar Galactica dat de hele avond in beslag nam. Gelukkig trokken de humans aan het langste eind, zodat de mensheid toch nog even verzekerd is van een goed bestaan. Niet makkelijk als er twee cylons in je nek beginnen briezen.
Daarnaast heb ik ook spellen als Thurn und taxis, Chinatown, het magische labyrinth, ... op de tafels zien verschijnen. De foto's moet ik u voorlopig nog onthouden, tot onze pc's (hopelijk morgen) terug paraat zullen zijn.
Naar onze spellenavond van oktober toe, gaan we uiteraard onze best doen om weer eens iets nieuws voor u op tafel te krijgen. Eéntje waar we erg naar uitkijken is Space Alert. Als de releaseplanning van QWG ons niet in de steek laat, zullen we volgende spellenavond een draagbaar cd-spelertje moeten meebrengen. Maar meer hierover binnenkort ...
Aangezien de aanloop naar de spellenavond van vrijdag moeizamer verloopt dan normaal, zou ik u willen vragen om zeker de spellen aan te vragen die u graag wil spelen. Ik zal straks alvast een selectie maken en ze hier posten. Stuur ons gewoon een mailtje en we zorgen dat we uw spel zeker bijhebben.
Het is een heel eindje rijden, maar moest je toevallig eens in de buurt zijn, kan ik u volgend adres aanraden. Ik kreeg volgende mail van spellenclub Roeselare in mijn mailbox.
"Elke laatste vrijdagavond van de maand is er namelijk gelegenheid tot het spelen van talrijke bordspelen, meer info hieromtrent vindt u hier : http://spellenclubroeselare.be/vzw.aspx/spelclub . Alsook organiseert Spellenclub Roeselare op 4 oktober 2009 Challenge 4, een dag waar spellen spelen centraal staat! Met een tombola van meer dan 1000 euro en gratis inkom om spellen te komen testen, hopen we op een grote opkomst! meer info vindt u op: http://spellenclubroeselare.be/Challenge.aspx/Boardgames ."
Bij deze toch weer een goede daad gedaan en onze collega's een duwtje in de rug gegeven.