Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
+ Kinderspiel des Jahres? Die titel krijg je niet zo maar! + Prachtig vormgegeven wederom, de magnetische spinnen zijn schitterend + Er zit meer tactiek in dan op het eerste zicht lijkt, backstabbing is hier nooit ver weg + Het is natuurlijk een luchtig kinderspelletje, maar u gaat hier als volwassene graag voor mee aan tafel zitten + Er is een kort en lang parcours uitgetekend om te variëren in korte en langere sessies + De doos vormt deel van het decors waarin het spel zich afspeelt
- Het gewriemel onder het bladerdek om je mieren te verplaatsen is niet altijd handig - De boomstam is mooi gemaakt, maar is héél moeilijk op te heffen en te verplaatsen
U leest het goed, dit is een preview en geen review. Het betreft hier dan ook een remake van ouder spel dat bij Queen games is verschenen in 1991. Deze nieuwe versie verandert eigenlijk bijzonder weinig aan de gameplay, maar speelt zich af in een ander universum, de ruimte. Qua beeldmateriaal ga ik u dan ook nog niet te veel kunnen schenken, daar alles nog in prototype-vorm zit. Ik heb hier thuis alvast een prototype liggen (na veel knip- en sleevewerk overigens), dus als u er zich aan wil wagen hoor ik het graag.
Dit kaartspel omvat 60 rassenkaarten (12 elk van de rassen Terrans, Ornopeans, Galaesh, Damakros en Skythris en 6 van de Aturians), 60 technologiekaarten (12 elk van Asteroid mining, Bionic implants, Mechanized warfare, Teleport, Warp speed en 6 van Cloning facility), 6 pilotenkaarten, 6 trooperkaarten, 2 locaties (new colony en university), 5 universele planeten (bestaande uit 4 puzzelstukken) en 24 scorekaarten, waarvan 10 steden (waarden 9 - 4), 10 ruimtestations (waarde 3) en 2 resorts (waarde 7).
De scorekaarten vormen 3 stapels (zoals hierboven beschreven) en worden in het midden van de tafel gelegd. De technologiekaarten worden geschud en vormen een gedekte trekstapel. De rassenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er vier op handen. Elke speler krijgt een universele planeet (4 puzzelstukken) en de oudste speler begint het spel.
Doel van het spel is scorekaarten verdienen door bepaalde setjes van kaarten te verzamelen. Zo kan je een ruimtestation bouwen als je vijf identieke rassenkaarten verzamelt en een stadskaart winnen door vijf identieke technologiekaarten weet af te leggen. Vervul bovendien de voorwaarden op je planeet en scoor ook deze punten. Je beurt bestaat uit een ruilactie waarin je kaarten kan verhandelen en ruilen met je medespelers en daarna heb je de mogelijkheid om een setje af te leggen en scorekaarten te winnen.Op het einde van je beurt trek je één rassenkaart van de trekstapel en voor elk ruimtestation dat voor je ligt, mag je een technologiekaart trekken. Je mag echter maximum 3 kaarten bijtrekken.
Bij het ruilen heb je twee mogelijke opties : - je kan één of meer kaarten vragen : benoem de kaart(en) die je graag wil, zeg niet wat je er voor in de plaats wil geven. In volgorde geven de mogelijke ruilpartners aan wat ze er graag voor zouden terughebben. De actieve speler beslist met wie hij al dan niet in zee gaat. - je kan één of meer kaarten aanbieden : benoem de kaart(en) die je aanbiedt, zeg niet wat je er in ruil voor wil hebben. In volgorde geven de mogelijke ruilpartners aan wat ze ervoor over hebben. De actieve speler beslist met wie hij al dan niet in zee gaat. In je uitspraken mag je nooit meer dan twee verschillende types (ras en/of technologie) combineren. Je kan het voegwoord EN of OF gebruiken. Pas op dat men bij OF kan kiezen welke combo men aan jou geeft. Een woord is bindend, je kan niet op je bod terugkomen. Je hoeft niet éénzelfde aantal kaarten terug te geven of te nemen. Scorekaarten kunnen niet verhandeld worden. Er is bovendien geen handkaartenlimiet.
Bij het afleggen heb je vier mogelijke combinaties : - 5 identieke rassenkaarten : je bouwt een ruimtestation - 5 identieke technologiekaarten : je neemt de bovenste stadskaart (hoogste waarde) - 3 Aturiankaarten : je krijgt 1 resort - 3 Cloning facilitykaarten : je krijgt 1 universiteit (je moet nu slechts 4 identieke kaarten afleggen voor een ruimtestation of stad te bouwen)
(foto : Invalid game)
Het spel is ten einde als de laatste technologiekaart van de trekstapel wordt genomen. Er volgt nog één finale ronde. Elke speler heeft nog één beurt. Ook wanneer een speler z'n vierde puzzelstuk van z'n universele planeet mag omdraaien eindigt het spel na een finale ronde. De spelers berekenen hun punten door de verzamelde scorekaarten, de omgedraaide puzzelstukken, elk paar identieke kaarten in de hand is nog 1 punt waard en de punten van z'n resorts. De speler met de meeste punten wint het spel.
Er zitten nog enkele unieke kaarten bij het spel die een speciale actie met zich meebrengen. Zo is een trooper een joker qua ras, de piloot stelt je in staat om 2 kaarten te trekken waarvan je er één houdt en de koloniekaarten geven je nog een mogelijkheid om punten te scoren door 3 identieke rassen- en 3 identieke technologiekaarten af te leggen. Je steelt dan ook nog eens een kaart van een tegenspeler.
Titel : Res Publica 2230AD Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : MAGE Company Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Met Spinderella heeft Zoch verlag wederom een winnaar in huis, namelijk het Kinderspiel des Jahres 2015. En de ervaring leert ons dat je die prijs niet zo maar in de wacht sleept de afgelopen jaren. In Spinderella gaan de spelers een mierenrace aan en proberen ze hun drie mieren zo snel mogelijk over de racetrack te sturen. Maar pas op, vlak erboven ligt Spinderella met haar twee broers Peter en Parker op de loer.
In de kleurrijke en zéér aantrekkelijke doos vinden we de opbouwelementen voor het "speelbord" in 3D. Het onderste deel van de doos wordt gebruikt om de racetrack samen te stellen. De racetrack is dubbelzijdig bedrukt en heeft langs de ene kant een kort spoor en langs de andere kant een langer spoor. Daarnaast plaats je de vier plastic bomen in de hoeken van de doos met daarbovenop het spinnenweb. Peter en Parker worden op dit spinnenweb geplaatst, de magneten met daaraan een koordje en Spinderella worden aan hen bevestigd en nadien worden Peter en Parker twee stippen ver uit elkaar gezet. Elke speler plaatst z'n 3 mieren op de startpositie van het racespoor en de boomstronk wordt ergens willekeurig op de racetrack gezet. Tenslotte worden de 3 dobbelstenen klaargelegd. De groene actiedobbelsteen (met symbolen spin, mier en blad), de bruine mierdobbelsteen (waarden 1-6) en de witte spindobbelsteen (waarden 2-3). Er wordt willekeurig een startspeler gekozen en dan kan de race beginnen.
In een speelbeurt gooit de speler de drie dobbelstenen. Eerst wordt er gekeken naar het symbool op de groene actiedobbelsteen. Deze dobbelsteen zal bepalen welke actie je mag gaan uitvoeren.
1) SPIN : De witte dobbelsteen zegt je hoeveel bewegingspunten je met de spinnen mag gaan zetten. Je mag deze bewegingspunten verdelen over Peter en Parker. Je beweegt de spinnen over de lijnen van het spinnenweb van het éne rode bolletje naar het andere. Je mag Peter en Parker nooit verder dan 2 stippen uit elkaar trekken. Je mag niet heen en weer lopen, maar mag uiteraard wel bochten nemen.
2) MIER : De bruine dobbelsteen geeft aan hoeveel bewegingspunten je met jouw mier kan bewegen. Je mag slechts één mier bewegen per beurt. Je mag over andere mieren heen springen. Eindig je jouw beweging op een plaats waar reeds een mier staat, dan ga je bovenop deze mier staan. Indien deze mier zich later beweegt, neemt hij jou mee op z'n rug. Indien je op de boomstronk eindigt, ga je erbovenop zitten. Op de boomstronk kunnen max. 2 mieren op elkaar staan. Indien je mier onder de boomstronk zit, kan deze niet bewogen worden. Indien je geen legale beweging kan maken, moet je een beurt passen (dit gebeurt zelden!). Je moet verplicht al je bewegingspunten opgebruiken, met uitzondering bij het overschrijden van de finishlijn.
3) BLAD : Verplaats de boomstronk en beweeg de spinnen of mier. Hier voer je twee acties uit in de volgorde zoals gewenst. Enerzijds ga je een beweging doen met de spinnen of jouw mier zoals hierboven beschreven. Anderzijds moet je de boomstronk van plaats veranderen. Je mag deze verplaatsen naar een plaats waar één of twee mieren staan. Je mag de boomstronk enkel op een lege plaats zetten als er nergens één of twee mieren staan. Indien er zich mieren op de boomstronk bevinden "rijden" ze mee op de rug van de boomstronk naar de nieuwe positie.
Spinderella vangt een mier : door het bewegen van de spinnen gaat Spinderella boven de racetrack bewegen en mogelijks mieren vangen (door magnetisme). Ze vangt enkel de bovenste mier van een stapel mieren, maar ze kan geen mieren vangen die nog aan het bewegen zijn. Vervolledig dus eerst je beweging en kijk pas dan of de spin de mier aantrekt. Indien je een mier van een tegenspeler kan vangen, mag je jouw mier bewegen (zoals aangegeven door de bruine dobbelsteen) en plaats je de gevangen mier terug op de startplaats. Indien je je eigen mier vangt, krijg je uiteraard geen beloning en start de mier gewoon terug aan het begin. Tenslotte worden Peter en Parker terug op een startpositie geplaatst (2 rode stippen uit elkaar), maar mag er slechts één van de twee bewogen worden.
Zo gauw een speler z'n derde mier over de finishlijn krijgt, wint deze speler. Indien dit meerdere spelers gelijktijdig zijn, is er een gelijkspel en delen de spelers de overwinning.
Titel : Spinderella Auteur : Roberto Fraga Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 6+
In Speed snacks gaat u als uitbater van een snackbar de strijd aan met uw snackbar-gebuur en tracht aan de vraag van de klanten te voldoen. Razendsnel zal u moeten handelen om het juiste eten te prepareren en het gevraagde menuutje samen te stellen. De keuken staat overhoop en net op dat moment komt de voedselgezondheidsinspectie hoogstwaarschijnlijk nog even langs, aan jou om het hoofd koel te houden! Elke werkdag wordt afgesloten met het uitreiken van de koksmuts (de Michelinsterren van Australië), de speler die er als eerste in slaagt om er vijf op z'n schoorsteenmantel te zetten, kroont zich tot winnaar.
Het standaardspel omvat 9 koksmutskaarten, 5 "Doe-wat-voort"-kaarten en 66 snackskaarten (waaronder telkens 11 van één van de zes soorten snacks). Daarnaast krijgt u nog vier uitbreidingsmodules bestaande uit 10 kakkerlakkaarten, 6 dagschotelkaarten, 6 XXL-kaarten en 15 menukaarten (met telkens een combo van 2 snacks op).
De koksmutskaarten worden terzijde gelegd, deze zijn de overwinningspunten die na elke ronde wordt uitgereikt aan de winnaar van de ronde. De overige kaarten worden geschud en als trekstapel in het midden van de tafel klaargelegd. Elke speler voorziet wat ruimte voor zich waar hij of zij vijf stapels kaarten kan gaan maken en dan kan het spel beginnen.
De startspeler legt z'n hand op de trekstapel, roept start en trekt de eerste kaart. Het spel wordt simultaan gespeeld, dus beide spelers moeten hun beurt niet afwachten. Er mag slechts met één hand gespeeld worden. De speler die een kaart heeft getrokken, heeft de optie tussen twee mogelijkheden. Ofwel legt hij de kaart open in het midden van de tafel op één van de vijf fictieve stapels die de bestellingen van de klanten voorstellen, ofwel legt hij de kaart in één van z'n eigen vijf stapels gedekt voor zich neer.
Eens je een kaart speelde, mag deze niet meer verlegd worden en ook niet meer bekeken (in het geval van de gedekte kaarten), de speler moet dit onthouden. Als je een "doe-wat-voort"-kaart trekt, roep je luid "doe-wat-voort!" en wordt het spel onderbroken. De speler legt de kaart op één van de open bestellingsstapels. Vanaf dit moment mogen er geen kaarten meer aan deze stapel worden toegevoegd. Zo gauw de vierde "doe-wat-voort"-kaart getrokken en in het spel is, eindigt de lopende ronde en volgt de waardering. Kaarten in de hand worden niet meer afgelegd dan.
Bij de waardering wordt de bovenste snackkaart van elke bestellingsstapel vergeleken met de bovenste kaart van je eigen vijf stapels en scoor je punten. (bv. 2 pizza, 2 hotdog en 1 kebab in de bestelling wil zeggen 2 punten voor elke pizzakaart, 2 punten voor elke hotdogkaart en 1 punt voor elke kebabkaart die bovenop je stapels liggen). De speler met de meeste punten krijgt een koksmutskaart. Alle snackskaarten en "doe-wat-voort"-kaarten worden terug geschud en de volgende ronde kan beginnen.
De variantmodules : * Module 1 : schud de 10 kakkerlakkenkaarten in de trekstapel. Indien je een kakkerlakkaart trekt, moet je deze in één van je eigen vijf stapels stoppen. Na de lopende ronde mag je één stapel van je tegenstander nemen, deze bekijken (zonder de volgorde te wijzigen) en scoort je tegenstander 1 minpunt per kakkerlakkaart in deze stapel. * Module 2 : schud de dagschotelkaarten in de trekstapel. Tijdens een ronde kan een speler één van deze kaarten éénmalig in z'n eigen stapels leggen. Je scoort een aantal punten gelijk aan het aantal snackkaarten zichtbaar in je stapels aan het einde van de ronde die overeenkomen met de snack op de dagschotelkaart * Module 3 : schud de 6 XXL-kaarten en vorm een extra trekstapel. Je mag tijdens de ronde ook van deze stapel trekken en de kaart(en) gedekt naast je stapels leggen. Je moet tijdens de rest van de ronde trachten 3 snacks van de gevraagde soort bovenop deze XXL-kaartenstapel te spelen. Je scoort hiervoor 3 extra punten (meer dan 3 kaarten levert niet meer op). Heb je minder kaarten verzameld, verlies je 3 punten. * Module 4 : Schud de 15 menukaarten en geef elke speler er 7. Trek voor de eerste ronde 2 van deze kaarten op handen. Na elke ronde vul je je hand aan tot 2 met deze menukaarten. Indien je tijdens het scoren van je kaarten voldoet aan de gevraagde menu's op de kaarten, leg je deze kaarten voor je af. Je kan deze kaarten gebruiken tijdens volgende rondes om voordelen te bekomen. Indien je zo één kaart afgeeft, scoor je bijvoorbeeld 1 extra punt tijdens de waardering. Leg je 2 menukaarten af, mag je een snack van de bestellingsstapels vervangen door een snack naar keuze. Leg je 3 menukaarten af, krijg je onmiddellijk één koksmutskaart. In elke ronde mag je maximaal één van deze effecten kiezen. Je mag zoveel menukaarten opsparen als je wil.
Titel : Speed snacks Auteur : Ulrich Blum Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2 Speelduur : 15-30 min. Leeftijd : 8+
Wat is dat toch met die eeuwige competitiestrijd onder de mensen? Altijd maar dat streven naar die eerste plaats, de gouden plak? Je wint nooit zilver, je verliest het goud. In dit spel van Pegasus spiele is dat nu wel net even anders. In dit spel ga je op zoek naar de Poulidor in jou en ga je voor de in-onze-ogen meest ondankbare plaats, namelijk de tweede. Spelers scoren punten door in een ronde als tweede te staan op het scorespoor en wie na vijf rondjes (u raadt het al) tweede (!) eindigt, wint het spel.
Het spel bestaat uit een speelbord (twee puzzelstukken), 6 pionnen, 6 kleurenkaarten (spelerskleuren), 32 racekaarten met verschillende waarden (positief en negatief). Het speelbord wordt samengesteld en in het midden van de tafel gelegd, elke speler kiest een kleurenkaart en bijhorende pion en plaatst deze pion op het startveld op het speelbord. De racekaarten worden geschud en elke speler krijgt er vijf op handen. De resterende kaarten worden in de ronde niet gebruikt. Na elke ronde worden alle racekaarten terug geschud overigens. Zorg zelf nog even voor pen en papier en je kan het spel helemaal spelen.
Een ronde bestaat uit het uitspelen van de vijf handkaarten. Nadien volgt er een waardering en volgt een nieuwe ronde. Na vijf ronden eindigt het spel en wint de speler met de tweede meeste punten.
In een kaartenronde kiezen de spelers 1 kaart uit hun hand en houden deze vast terwijl ze de andere kaarten even opzij leggen. Tegelijkertijd (op een signaal) leggen de spelers deze kaart bij zichzelf of één van de andere spelers neer. Het kan perfect zijn dat een speler meerdere of helemaal geen kaarten voor zich heeft liggen. De kaarten worden nu omgedraaid en de positieve en negatieve waarden bij elkaar opgeteld of afgetrokken. Dit is het aantal plaatsen dat de pion van de desbetreffende speler wordt verzet. Indien de pion over 16 of onder -12 zou moeten zakken, blijft deze toch staan. Dit wordt vier keer herhaald. Bij de laatste kaart heb je niet de optie om deze bij een andere speler te spelen, deze moet je bij jezelf neerleggen.
Nadat de spelers hun laatste handkaart speelden, volgt er een waardering. De speler die op de tweede plaats staat, ontvangt het aantal punten aangegeven door de plaats waar z'n pion staat. Dit kunnen ook negatieve scores zijn. Staan er meerdere pionnen samen op deze plaats, krijgen al deze spelers de punten. Noteer de punten ergens en begin een volgende ronde. Wie na vijf ronden het tweede meeste punten scoorde, wint het spel!
Het spel voorziet nog een tactische variant waarbij de spelers de gekozen kaart voor zich neer leggen, gedekt opendraaien en dan in aflopende volgorde (volgens de kleine, witte getallen in de linkeronderhoek van de kaart) afhandelen door een pion naar keuze een aantal plaatsen te verzetten zoals aangegeven op de kaart.
Titel : Why first? Auteur : Simon Havard Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 7+
Empire engine is één van die microgames die zijn verschenen bij AEG en vertaald naar het Duits door Pegasusspiele. Het bekendste spel in deze reeks is ongetwijfeld Love letter, maar ook dit spelletje verdient zeker een plaatsje in de rij. Vooral omdat het eens een ander spelmechanisme gebruikt, deductie zit er nog een klein beetje in, maar daarnaast ga je ook blind acties moeten kiezen, tegenspelers moeten inschatten en punten proberen te smokkelen door hierop in te spelen.
Het spel bestaat uit wel erg stevige kaarten en dat kunnen we enkel toejuichen. Hierin zitten vervat : 8 machinekaarten, 8 tandwielkaarten, 1 rondenkaart, 1 startspelerkaart en 4 overzichtskaarten. Daarnaast zijn er ook 56 houten blokjes voorzien, waarvan 20 rode (soldaten) en gele (waren), 15 blauwe (uitvindingen) en 1 zwarte (rondemarker).
Elke speler krijgt 2 machinekaarten (een linkse en rechtse, aangegeven door de letters L en R in het midden van de kaart), 2 tandwielkaarten (waarden 1 (0) en 2 (3)), 1 overzichtskaart, 1 geel en 1 rood blokje. De blokjes legt hij links naar z'n kaarten, elke speler voorziet ook een plaats waar hij z'n overwinningsblokjes stockeert. De rondenkaart wordt klaargelegd en het zwarte blokje wordt op ronde 1 geplaatst. Alle spelers kiezen de startpositie van hun machinekaarten gedekt en draaien gelijktijdig open. Daarna krijgt één willekeurige speler nog de startspelerkaart en kan het spel beginnen.
Een spel voor 2 en 4 spelers duurt 8 ronden, die van 3 spelers 9 ronden,
maar er kan ook een langere variant gespeeld worden waarbij er 12
ronden worden afgewerkt. Een ronde bestaat uit 2 fasen : - Planningsfase : de spelers leggen om beurten hun tandwielkaarten gedekt onder hun machinekaarten. De startspeler begint en daarna de spelers in volgorde van de klok. De laatste speler plaatst onmiddellijk z'n tweede kaart en dan doen de spelers dit tegen de klok in. Dit is eigenlijk enkel belangrijk als de spelers ook een geel warenblokje op deze kaart plaatsen. De spelers die dit doen maken niet gebruik van de grote nummers van de tandwielenkaart, zijnde 1 of 2 maar de kleine getallen, zijnde 0 of 3. (de gele blokjes worden nadien in de voorraad terug geplaatst) Als tegenspeler kan je dan een klein beetje proberen in te schatten hoeveel kwartjes de machinekaarten van je tegenspeler dan gaan draaien. Als iedereen klaar is, worden de kaarten opengedraaid en de machines het gekozen aantal stappen verder gedraaid.
- Uitvoerfase : De spelers voeren hun acties uit die hun machines aangegeven. Deze acties moeten steeds in een vaste volgorde doorlopen worden : 1) bewapening, productie & uitvinden : de spelers nemen zoals aangegeven 2 gele, 2 rode of 1 blauw blokje. De gele en rode blokjes komen in hun persoonlijke voorraad terecht. De blauwe blokjes komen onmiddellijk in hun overwinningsstapel terecht.
2) aanval en verdediging : op beide machinekaarten staat een aanvalssymbool, de kaart bepaalt welke buur je aanvalt (links of rechts van jou, de speler recht tegenover jou val je nooit aan bij 4 spelers). Een verdedigingssymbool beschermt je dan weer tegen een aanval (links of rechts naar keuze). Er zijn vier verschillende uitkomsten mogelijk : - 1 aanval zonder verdediging : neem 1 grondstof (geel) af van de verdediger en plaats het blokje bij je overwinningspunten. Heeft de speler geen grondstoffen om af te nemen, neem je een soldaat uit de voorraad - 1 aanval tegen 1 verdediging : de verdediger neemt 1 soldaat (rood) uit de voorraad en legt deze bij z'n overwinningspunten - 2 aanvallen zonder verdediging : de aanvaller nemen beiden een grondstof (geel), indien niet voorradig nemen ze een soldaat uit de voorraad en leggen deze bij hun overwinningspunten - 2 aanvallen tegen 1 verdediging : de verdediger kiest welke aanval succesvol is en welke niet. Hij verliest één grondstof aan de winnaar en wint zelf 1 soldaat voor de afgeslagen aanval
3) Export & berging : - export : verplaats al je grondstoffen (geel) naar je overwinningspuntenstapel - berging : neem 1 soldaat, 1 grondstof of 1 uitvinding uit de voorraad en plaats in je overwinningspuntenstapel
Na 8 (of 9) ronden eindigt het spel. Elke speler krijgt 1 punt per gewonnen blokje. Daarnaast krijg je 3 punten voor een meerderheid in de kleuren van blokjes. De speler met de meeste punten, wint het spel.
Titel : Empire Engine Auteurs : Chris Marling & Matthew Dunstan Uitgeverij : Pegasus spiele (AEG) Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20-40 min. Leeftijd : 10+
Fidelitas is een kaartspel en eerste project van Green Couch waarin de spelers elkaar de loef trachten af te steken in het veroveren van de macht in de stad Fidelitas. De spelers doen dit in grote lijnen door het vervullen van opdrachtenkaarten (Missio). Hiervoor moeten ze bepaalde personages op de gevraagde plaatsen krijgen in de stad. Het spel komt in een erg stevig en mooi vormgegeven doosje. Het artwork is echt wel top naar mijn smaak. In de doos vindt u 5 locatiekaarten, 1 kasteelkaart, 1 havenkaart, 20 missiokaarten (dit zijn de opdrachten), 50 virtuskaarten (dit zijn de personages), 1 startspelermarker (mooi houten schild, maar eigenlijk een beetje overbodig), 8 kaarten voor een uitbreiding en 3 overzichtskaarten.
Leg de vijf locatiekaarten naast elkaar in een rij op tafel. Begin de rij met de kasteelkaart en sluit af met de havenkaart. De virtuskaarten worden geschud en aan elke zijde van de locaties wordt er één kaart opengelegd. Elke speler krijgt twee virtuskaarten op handen. Ook de missiokaarten worden geschud en elke speler krijgt er 2 op handen. De trekstapels met resterende kaarten worden klaargelegd en er wordt een willekeurige startspeler gekozen.
Een beurt in Fidelitas bestaat uit 3 fasen : - Speel een virtuskaart en voer de daarop beschreven actie uit - Waardeer één of meer missiokaarten indien mogelijk - Trek vervangkaarten (tenzij anders vermeld op de gespeelde kaart)
1) Speel een virtuskaart : De virtuskaarten verdienen natuurlijk een beetje extra aandacht, aangezien deze het hart van het spel vormen. De kaarten tonen telkens een personage (erg mooi vormgegeven overigens) en de meesten behoren tot een gilde. Dit is te zien aan het wapenschild dat bovenaan de kaart staat. Deze kaarten dienen dan ook gespeeld te worden op de overeenkomstige locaties van die gilde (de wapenschilden staan ook op vier van de vijf locatiekaarten). Onderaan de kaart staat de actie die het personage met zich meebrengt als je de kaart uitspeelt. De meeste van deze kaarten stellen je in staat om kaarten te gaan verleggen aan de locaties, nieuwe kaarten te trekken, kaarten van tegenspelers af te snoepen, ... Eén locatie, de taverne, heeft geen wapenschild. Hier kan telkens een kaart aangelegd worden. Het gevolg is dat de actie op de kaart niet wordt uitgevoerd, maar dat de speler één van z'n missiokaarten mag afleggen en een nieuwe van de trekstapel trekken. Door het spelen van een kaart aan de taverne wordt er ook onmiddellijk een virtuskaart van de trekstapel getrokken en aan de andere kant van de taverne geplaatst, zodat er méér en méér kaarten in de taverne komen te liggen.
2) Waardeer één of meerdere missiokaarten : Indien er aan de voorwaarden wordt voldaan op één (of meer) van je missiokaarten, leg je deze open voor je neer. Op elke missiokaart staan de voorwaarden en een aantal overwinningspunten.
3) Trek nieuwe kaarten : De speler mag opteren om een kaart te nemen van de trekstapel met virtuskaarten of een openliggende kaart in de taverne. Indien hij deze ronde een kaart in de taverne speelde of er één naar bewoog, mag je wel enkel de kaart nemen die er recht tegenover ligt. Indien je missiokaart(en) waardeerde, trek je ook vervangende missiokaarten. Indien je nog 2 kaarten hebt na het waarderen (kan door bepaalde acties van personages), trek je geen nieuwe missiokaarten. Nieuw getrokken missiokaarten kunnen overigens pas van de volgende ronde gewaardeerd worden (want je kan het geluk hebben dat de gevraagde combinatie reeds op tafel ligt).
Het spel gaat door tot een speler het vooropgesteld aantal overwinningspunten behaald (10-8-6 bij 2-3-4 spelers). De lopende ronde wordt dan nog uitgespeeld (tot de speler rechts van de startspeler, dus die marker komt toch nog van pas). Ook wanneer de stapel virtuskaarten voor een tweede keer zou zijn doorgespeeld, eindigt het spel onmiddellijk. De speler die nu het meeste overwinningspunten verzamelde, wint het spel. Bij gelijke stand geeft het aantal vervulde missiokaarten de doorslag (minste kaarten wint).
Titel : Fidelitas Auteurs : Jason Kotarski & Philip duBarry Uitgeverij : Green Couch Games Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 12+
Sultan's Library is kaartspel voor 2-4 speler waarin je diverse mooie locatiekaarten afschuimt, op zoek naar boeken om mee te nemen naar de bibliotheek van de Sultan. Het land is echter gevuld met uitdagingen en verrassende gebeurtenissen zodat je avontuur zeker geen gezondheidswandeling zal worden. Wie wordt de bibliothecaris van de sultan?
Elke ronde bestaat uit 3 fasen : Trekken, ontdekken en waarderen. 1. Trek : In de trekfase trek je twee kaarten van de actiestapel. Actiekaarten stellen je in staat om acties te ondernemen zoals reizen zonder te betalen, andere spelers acties laten verliezen, ... De actiekaartentrekstapel omvat ook avonturenkaarten, die je toelaten om, tegen betaling, diverse zaken uit te voeren tijdens het spel. 2. Ontdek: In de ontdekkingsfase betaal je ontdekkingspunten om de omgeving te bekijken, op zoek naar boeken. Indien er geen boeken in de buurt zijn, zal je automatisch verderreizen naar de volgende locatie. Je hebt 2 acties per beurt. Je kan zaken doen zoals de omgeving onderzoeken, actiekaarten spelen, oppikken en afleveren van boeken en meer. 3. Waardeer: Indien iemand 3 boeken aflevert tijdens de waarderingsfase spelen de spelers de ronde uit. Je scoort zoveel punten als er kennis staat aangegeven op de afgeleverde boeken. Diegene met de meeste kennis wint!
Er loopt vanaf vandaag een KS-project om dit spel op de markt te brengen. Bij interesse verwijs ik u graag door naar de KS-pagina van dit spel.
Titel : Sultan's Library Auteurs : Zane Atkinson & Ryno Lourens Uitgeverij : Photon Games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20-40 min. Leeftijd : 10+