Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
Copper country speelt zich af in het noordelijk deel van Michigan in de VS. Spelers nemen de rol aan van mijnbedrijven, die op zoek gaan naar koper. Stuur je kompels en machines de diepte van de mijnen in en haal het kostbare goedje uit de grond. De industrie groeit, alsook de hele gemeenschap in en rond het gebied. Maar mijnwerk is ook gevaarlijk werk. Ga op zoek naar die uiterst gevoelige balans tussen pure winst en oog voor veiligheid voor je arbeiders.
Het spel omvat een dubbelzijdige speelbord (winterzijde voor de geavanceerde variant), 4 spelerborden (met alle mogelijke info erop), 66 grondstoffenkaarten, 66 productiekaarten, 3 periodekaarten, 6 bedrijfskaarten, 8 gebeurteniskaarten, 6 industriefiches (voor een variant), 4 overzichtskaarten, 18 terreinfiches, 20 houten mijnwerkers, 12 houten huizen, 16 houten schachten, 8 houten werkhuizen en 33 houten steenpuin.
Het spel omvat wel héél wat kleine regeltjes die netjes op je spelerbord staan aangegeven en intuïtief en thematisch allemaal wel steek houden. Qua thema is er erg veel aandacht besteed aan dit spel. De illustraties op de kaarten en het bord zijn uniek te noemen, sommigen vinden het spuuglelijk, maar ik vind het wel iets hebben. De illustraties zijn echter puur voor de sfeer, ook de bijhorende tekst is enkel achtergrondinfo. Het enige waar je spelgewijs naar moet kijken, zijn de symbolen die op de kaart staan. De twee belangrijkste soorten kaarten in dit spel zijn de productiekaarten en grondstoffenkaarten. De grondstoffenkaarten verzamel je om uiteindelijk te voldoen aan de vraag op de productiekaarten. Vergelijk het gerust met de trein- en bestemmingskaarten van Ticket to ride.
In Copper country weet je echter nooit of je wel de juiste grondstoffen vast hebt op het juiste moment. Je gaat de mijn ontginnen en pas dan krijg je de productiekaart in handen. Sommige kaarten moet je onmiddellijk voorzien van de gevraagde grondstoffen, andere kan je later vervullen, maar velen zullen ook onheil met zich meebrengen en protest of dood zaaien.
Elke keer een mijn bezocht wordt door mijnwerkers zal er ook steenpuin mee naar boven worden genomen en wordt het steeds moeilijker om koper te vinden in deze mijnen, tot ze volledig zijn uitgeput. De bouw van schachten en werkhuizen verhogen dan weer de kans op de vondst van koper, maar uitgeput is uitgeput. Bovendien worden bij aanvang van het spel ook terreinfiches willekeurig over het bord verdeeld. Deze fiches zorgen ervoor dat je sneller koper vind of net niet.
Een spelersbeurt bestaat uit 2 fasen : de beheerfase en de arbeidersactiefase. Het einde van je beurt wordt afgesloten door het checken van je handkaartenlimiet die in de drie opeenvolgende periode steeds groter zal worden. 1) De beheerfase : in deze fase mag je twee van onderstaande acties kiezen, deze mogen overigens dezelfde zijn. - Capital call : trek één grondstoffenkaart van de stapel of kies er één uit de vier openliggende (en vul onmiddellijk aan) - Survey : draai één van de gedekte terreinfiches open (zolang ze gedekt zijn, kan je maar beperkt gaan ontginnen in een mijn) - Build : plaats een huis op een kamp (in periode 1-3), een schacht (in periode 2-3) of een werkhuis (in periode 3) op een vrije plaats ronde de mijn - Prospect : trek de bovenste twee kaarten van de productiestapel, leg één (of twee) kaart(en) af en plaats de resterende kaart gedekt bovenop de productiestapel - Negotiate : beweeg één van je arbeiders van de "onrust" naar je persoonlijke speelbord - Immigrate : beweeg één van je arbeiders van de "begraafplaats" naar "onrust"
2) Arbeidersactiefase : voer één van de volgende acties uit door een actieve arbeider te gebruiken en plat neer te leggen of ze terug rechtop te zetten. - Work : leg een arbeider neer bij een mijn (of beweeg eerst vanuit een aangrenzende regio) en voer een aantal shiften uit in de kopermijnbouw (zie onder) - Stockpile : leg een arbeider neer bij een kamp en bekijk de 2 bovenste kaarten van de grondstoffenkaartenstapel. Hou één kaart en leg de andere af. Daarna herhaal je dit een tweede keer. - Relocate : beweeg één van je arbeiders naar éénder welk kamp en zet deze arbeider rechtop - Payroll : enkel als je geen actieve arbeiders hebt (ze liggen allemaal neer), mag je door deze actie uit te voeren alle arbeiders terug recht zetten. Daarnaast contracteer je een nieuwe arbeider van je spelerbord naar een kamp op het speelbord.
Ontginnen : Kies de "Work"actie in fase 2 en probeer koper te ontginnen. Bepaal eerst het aantal shiften dat je kan gaan werken. De standaard is twee, maar deze kan opgedreven worden door nabijgelegen schachten en werkhuizen (+2 voor elk). Daarnaast kan het ook dalen door het aantal steenpuin dat er ligt (-1,-3-6 voor 1,2,3 steenpuin). Indien er nog een gedekte terreinfiche ligt, kan je overigens maar één shift werken. Een shift is niets meer dan het omdraaien van een productiekaart en het trachten uit te voeren van één van de opdrachtlijnen die op de kaart staan. De bovenste lijn toont altijd een aantal grondstoffen die je moet afgeven. Soms vertoont de kaart ook een "claim", dan mag je de kaart bijhouden en later trachten te vervullen met een "claim vervullen" symbool. Andere symbolen die je kan tegenkomen zijn het plaatsen van steenpuin, "onrust", "dood" en een pasactie waarbij je de kaart aflegt. Als je een kaart kan vervullen, leg je ze gedekt op je spelersbord en heb je punten verdiend, gelijk aan het kopersymbool dat in de rechterbovenhoek staat. Het werk is afgelopen zo gauw je je shiften hebt opgebruikt, er 3 steenpuin ligt of je geen actieve werker meer hebt in de mijn die je aan het ontginnen bent.
Huisjes bouw je op kampen om je mijnwerkers te beschermen tegen onrust en dood. 1 huisje beschermt je tegen 1 onrust, 2 huizen beschermen je tegen de dood en 3 huizen stellen je in staat om een productiekaart af te leggen en een nieuwe te trekken. Rondom het speelbord loopt een spoor waar het steenpuin bij aanvang van het spel wordt klaargelegd. Als je steenpuin op het bord moet plaatsen, neem je hier telkens ééntje weg en dit is eigenlijk ook de klok van het spel. Op bepaalde momenten komen er locale bedrijven in het spel die je in staat stellen om iets extra's te doen of komen er gebeurtenissen (positief of negatief) op je af. Zo gauw het 33ste steenpuinfiche op het bord ligt, is het spel afgelopen en tellen de spelers hun verzamelde koper.
Titel : Copper country Auteurs : David Lankton & Scott Diehl Uitgeverij : CMX Games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 14+
Captains of industry is, net als City Hall (dat hier op de blog reeds besproken werd), een spel van Michael R. Keller. Het heeft héél wat voeten in de aarde gehad om deze spellen te produceren. Een KS-project van City hall flopte en daarna kwam TMG op het lumineuze idee om beide spellen in één project voor te stellen, een koppelverkoop die ervoor zorgde dat beide spellen toch op de markt geraakten. Net als City Hall zal het niet makkelijk zijn om dit spel simpel voor te stellen, aangezien er héél wat abstracte, economische zaken aan de gang zijn, die allen nog betrekking hebben op elkaar ook. We gaan toch ons best doen om een zo volledig mogelijk overzicht te bezorgen.
Captains of industry komt met een overvolle doos aan spelmateriaal van de gekende TMG-kwaliteit. Zo omvat het een groot speelbord, een researchbord, 5 spelersbanken (in elkaar te zetten voor elk spel), 5 volgordemarkers, prijsmarkers, goederenfiches, geldkaarten, fabriekskaarten, kapiteinskaarten, vastgoedkaarten, progressiefiches, progressiekaarten, marktaandeelfiches en periodefiches. Het speelbord omvat een speelvolgordespoor, een periodespoor, diverse markten en marktsectoren, een progressiefichespoor, marktprijssporen, secundaire markten, vastgoedzones in drie niveaus (brons, zilver en goud) en de vastgoedkosten.
De opstelling : - leg het speelbord in het midden van de tafel - sorteer de fabriekskaarten per soort en plaats de fabriekskaart met dubbele productie bovenaan en leg naast het bord - sorteer de vastgoedkaarten in een bronzen, zilveren en gouden stapel en leg naast het bord - schud de progressiekaarten en leg de stapel gedekt op de daarvoor voorziene plaats - plaats de periodemarker 1 op het periodespoor - elke speler neemt z'n bank, de volgordemarker, goederenfiches en prijsmarkers in z'n kleur en 20 dollar van de bank - de kapiteinskaarten worden geschud en elke speler ontvangt er vier op handen - het resterende geld wordt naar waarde gesorteerd en naast het bord gelegd - er wordt een willekeurige speelvolgorde bepaald.
In Captains of industry voert elke speler één actie uit per ronde. De rondes blijven elkaar opvolgen tot er zes stadskaarten zijn verschenen uit de progressiekaartenstapel. Indien dit het geval is, volgt er een einde van een periode. Na drie perioden eindigt het spel met een slottelling waarin er nog punten worden gescoord voor marktaandelen, kapiteinskaarten en eventuele ontwikkelingen.
Een kort overzicht : 1) Acties (telkens één uit te kiezen) : - bouw een fabriek of breid er één uit - laat een fabriek produceren - marktonderzoek (ontwikkeling) - markt manipulatie - bouw vastgoed
2) Einde van een ronde : - collecteer inkomsten - verander speelvolgorde - trek kaarten van de progressiestapel, check einde van een periode
3) Einde van een periode : - bepaal de vraag naar goederen en leg overbodige goederen af - scoor voor meerderheid in de sectoren - verkoop goederen aan de bank en scoor - scoor alle einde-van-een-periode-ontwikkelingen - kies een kapiteinskaart om af te leggen - zet het progressiespoor terug op nul en schud de progressiekaarten terug tot een stapel
4) Einde van het spel : - toon je marktaandeel in je bank - scoor einde-van-het-spel-ontwikkelingen - scoor kapiteinskaarten uit je hand - scoor marktaandeel voor meeste resterende geld - roep de winnaar uit
Acties :
1) Bouw of breid een fabriek uit : Betaal de gevraagde bouwkost door de grondstoffen te kopen (van jezelf of tegenstander). Je moet steeds opteren voor de goedkoopste van deze goederen. Indien van een tegenstander, dan plaatst deze speler de fiche in z'n bank als marktaandeel. Indien je van jezelf koopt, leg je de fiche terug in je voorraad. De gekochte fabriek produceert onmiddellijk de afgebeelde goederen. Plaats de overeenkomstige fiches in de desbetreffende markt op het speelbord. Je mag ook 13 dollar betalen voor een fabriek ipv de gevraagde goederen, als deze goederen niet op het bord liggen. Om een fabriek uit te breiden moet je zowel de bouwkost als de expansiekost betalen, maar levert de fabriek onmiddellijk ook extra goederen op. De kosten blijven op deze manier oplopen.
2) Een fabriek laten produceren : Kies één van je fabrieken en neem de goederen die zijn afgebeeld op de fabriek en leg ze op de overeenkomstige markt op het speelbord. Indien je de kosten linksonder op de kaart betaalt, produceer je dubbel (je laat je werknemers overuren draaien). Wanneer je goederen op het speelbord plaatst, bepaal je ook onmiddellijk de prijs die je ervoor wil hebben door je prijsmarker op het prijsspoor te zetten. Je mag op elk spoor maar één prijs bepalen. Je mag wel extra goederen toevoegen aan deze markt. Meerdere spelers mogen éénzelfde prijs kiezen. Sommige markten zijn nog op slot en komen pas los na enkele ontwikkelingen.
3) Marktonderzoek : Betaal de aangegeven ontwikkelingskost (identiek aan bouwen fabriek) en plaats een eigen fiche op het ontwikkelingsbord. De onderste rij ontwikkelingen kan in periode 1 worden gebouwd, de 2de rij pas vanaf periode 2 en de 3de rij pas vanaf periode 3. Sommige ontwikkelingen hebben voorwaarden waaraan voldaan moet worden (aangegeven door de lijnen die je moet volgen op het ontwikkelingsbord). Meerdere spelers kunnen dezelfde ontwikkeling maken, de eigenschappen zijn onmiddellijk bruikbaar. Sommige zaken leveren punten op aan het einde van een periode of het einde van het spel. Na het ontwikkelen mag je al je prijzen op het speelbord aanpassen indien gewenst.
4) Marktmanipulatie : Trek een kapiteinskaart van de stapel. Deze kaarten leveren je punten op aan het einde van het spel als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Elke ronde moet je zo'n kaart afgeven, dus des te meer kaarten je hier ophaalt, des te meer kan je scoren op het einde. Nadien mag je je prijzen op het speelbord aanpassen indien gewenst.
5) Bouw vastgoed : Kies één van de zones : residentieel, commercieel, industrieel of transport. Spendeer de gevraagde goederen (idem bouw fabriek en marktonderzoek). Je moet steeds beginnen met de bronzen, daarna zilveren en tot slot gouden vastgoedplaatsen. Daarna zoek je uit de stapels vastgoed van de desbetreffende kleur een kaart die je wil bouwen en plaats je deze op het speelbord op de overeenkomstige plaats en leg je er een eigen fiche op. Deze kaarten gaan bepalen wat de vraag gaat zijn naar bepaalde goederen bij het afhandelen van een periode. Tenslotte plaatst de speler z'n volgordesteen op de allerlaatste vrije plaats op het toekomstige volgordespoor. Indien je als eerste vastgoed bouwt in een ronde, leg je een progressiefiche klaar.
Einde van een ronde :
- elke speler krijgt 2 dollar per vastgoed dat hij bezit - bepaal de nieuwe speelvolgorde door de markers aan te sluiten op het speelvolgordespoor - leg de eventueel klaargelegde progressiefiche op het progressiespoor - trek een aantal progressiekaarten gelijk aan het aantal afgebeelde fiches - elke stadskaart wordt terzijde gelegd. Indien er zes stadskaarten zijn getrokken, eindigt de periode, anders start een volgende ronde
Einde van een periode :
Bepaal de vraag naar goederen door alle letters op de vastgoedkaarten op te tellen. Van elke goederensoort blijven daarna enkel dit gevraagde aantal over (eerste de goedkoopste), de duurste die te veel zijn, worden van het bord verwijderd en terug aan de desbetreffende speler bezorgd. Daarna wordt er gekeken in de diverse sectoren welke speler het meeste fiches heeft liggen. De speler met de meerderheid scoort telkens vijf punten die hij in z'n bank deponeert. Bij gelijke stand krijgt niemand de bonus. De goederen die op het bord bleven liggen, worden verkocht tegen de vooraf bepaalde prijs en de fiches worden in de bank van de spelers gestopt. Je scoort eventueel punten voor einde-van-een-periode-ontwikkelingen. Tenslotte kiest elke speler een kapiteinskaart uit z'n hand die hij afgeeft (en dus niet zal scoren op het einde van het spel. De progressiefiches en kaarten worden volledig gereset en klaargemaakt voor de volgende periode (tenzij dit het einde van het spel is, na 3 perioden)
Einde van het spel :
- de speler heft z'n bank op en telt z'n aantal aandelen + eventuele 5-puntenmarkers - scoor de einde-van-het-spel-ontwikkelingen - scoor de resterende kapiteinskaarten in je hand als je voldoet aan de voorwaarden - de speler met het meeste resterende geld scoort 20 punten, de 2de 10 punten en de derde 5 punten - de speler met het meeste punten wint het spel
Titel : Captains of industry Auteur : Michael R. Keller Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90-150 min. Leeftijd : 10+ (lijkt me iets te jong)
+ elegant, snel familiespel + uniek thema dat direct een bepaalde sfeer weet te scheppen + erg vlotte gameplay, iedereen heeft snel door hoe het werkt, dus wat dat betreft prima gateway spel + de puntenverdeling is prima uitgedacht, het gaat er erg spannend aan toe
- de vormgeving is zeker niet slecht, maar echt supermooi vind ik de tegels ook niet - de houten schijfjes zijn oké, maar we zijn betere kwaliteit gewoon - de startspelermarker is mooi, maar totaal overbodig
Conclusie : Lanterns is een fijn spelletje om op tafel te leggen, vooral met niet-veelspelers. Het is erg toegankelijk, heeft een aangename speelduur en is erg spannend qua scores. Iedereen heeft wel het gevoel dat je een goeie richting uitgaat, zeker omdat je ook buiten je beurt om kaarten in ontvangst mag nemen van tegenstanders (tenzij de kaartenstapel is opgebruikt). Je gaat echt proberen te puzzelen om jezelf zo veel mogelijk kaarten te laten verzamelen en indien mogelijk je tegenstanders zo weinig mogelijk (of toch alvast de verkeerde kleuren). Maar je bent en blijft natuurlijk afhankelijk van de drie tegels die je op handen hebt, maar dat stoorde me totaal niet. De kwaliteit van het materiaal vind ik persoonlijk een beetje teleurstellend. De tegels zijn op zich oké, maar de donkerblauwe achtergrond in combinatie met de kleuren geeft wel een drukke boel. De kaarten daarentegen zijn wel mooi, met zo'n hoogglansje erop. De houten speelstukken zijn dan weer erg licht hout en minder aantrekkelijk. Wat het materiaal betreft, blijf ik een beetje op mijn honger zitten, ondanks de erg fraaie cover en dito kaarten.
Lanterns - The harvest festival (Renegade Game Studios)
De oogst is binnengehaald, hoog tijd voor een feestje! De spelers worden door de keizer verzocht de keizerlijke vijvers te versieren met de traditionele drijvende lantarens. De speler die hiermee het meeste roem vergaard vooraleer het festival begint, wint het spel. Het doosje (dat een niet-standaardformaat heeft) omvat 56 lantarenkaarten, 30 toewijdingsfiches, 36 vijvertegels, 20 gunstfiches en 1 startspelermarker.
De startvijvertegel wordt in het midden van de tafel gelegd, met telkens een kleur gericht naar de verschillende spelers. Elke speler krijgt 3 vijvertegels op handen, de resterende tegels vormen een trekstapel (je gebruikt 20,18,16 tegels voor 4,3,2 spelers). De lantarenkaarten worden per kleur naast het speelveld klaargelegd (je gebruikt 8,7,5 kaarten voor 4,3,2 spelers). De drie grijze algemene toewijdingsfiches (waarde 4) worden nog terzijde gelegd, de andere toewijdingsfiches worden per soort in aflopende volgorde op een stapeltje verzameld (afh. aantal spelers verdwijnen er ook hier fiches). Elke speler krijgt alvast de lantarenkaart in de kleur van de lantarens op de starttegel die naar hun kant wijst. De speler met de rode kaart wordt de startspeler en krijgt de startspelermarker.
In een beurt doorloopt een speler 3 fasen, waarvan de eerste twee optioneel zijn, de derde is verplicht uit te voeren. 1) ruil een lantarenkaart : als je 2 gunstfiches spendeert, mag je één van je lantarenkaarten ruilen met een kaart naar keuze uit de voorraad 2) doe een toewijding : de speler mag één toewijding doen en de bovenste fiche van de desbetreffende stapel nemen. De toewijdingen die de spelers in dit spel kunnen doen zijn : vier dezelfde lantarenkaarten afgeven, zeven verschillende of drie paren van verschillende kleuren. Indien een speler aan het begin van z'n beurt meer dan 12 lantarenkaarten heeft, moet hij deze afgeven of een toewijding doen 3) plaats een vijvertegel : leg één van je drie vijvertegels aangrenzend aan één van de tegels die reeds op de tafel liggen. Er moet een volledige zijkant grenzen. Indien je een kleur kan laten aansluiten aan een zelfde kleur op de andere tegel(s) krijg je een lantarenkaart in die kleur. Op deze manier kan je meerdere kaarten winnen. Indien één van deze passende tegels (ook de pas gelegde tegel) een platform heeft (een tekening in het midden op de tegel) krijgt je een gunstfiche per platform. Tenslotte krijgt elke speler een lantarenkaart voor de kleur van lantarens op de nieuwe tegel die naar hen wijst. De kaarten worden uitgedeeld vertrekkende van de actieve speler en met de klok mee, want eens een bepaalde kleur kaarten is verdeeld, kan er geen kaart meer worden uitgedeeld. Tenslotte neemt de speler een nieuwe vijvertegel op handen van de trekstapel
Als alle vijvertegels van de trekstapel zijn opgebruikt, spelen de spelers verder tot ook al hun tegels op handen zijn uitgespeeld. Daarna volgt nog een laatste ronde waarin de spelers de 2 optionele acties nog kan uitvoeren. De spelers tellen de verworven toewijdingsfiches op. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende gunstfiches. Is dit nog gelijk, dan is er een gelijkstand.
Titel : Lanterns - The harvest festival Auteur : Christopher Chung Uitgeverij : Renegade Game Studios/ Foxtrot Games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Binnen een kleine maand is het weeral zo ver! De tweede editie van Zomerspel in Gent staat op 20 en 21 juni op het programma. Dit keer draait alles rond het thema piraten ... en een vluchtige blik op onze collectie leert ons dan dat volgende titels hoogstwaarschijnlijk zeker aanwezig zullen zijn : Piratoons, Black fleet, Get bit!, Walk the plank ... en misschien ook wel Dead men tell no tales (maar hierover durf ik geen uitsluitsel geven). Zomerspel wil naast een spellenmoment eigenlijk ook een totaalspektakel worden en komt dan ook op de proppen met een heuse BBQ, lekker zomerse cocktails, een fresh fruit bar, enkele gekke evenementen en erg veel randanimatie. Op de actieve Facebookpagina lichten ze regelmatig een tipje van de sluier. Meer info vindt u op Zomerspel.be, vergeet zeker uw ticket niet te bestellen!
Deelnemers : Gert, Tamara, Cliff, Ilse, Annelies & Arne
Gespeelde spellen : Tsuro & King of New York Speeldatum : 23/05/15
Speelplaats : Stadsparkfeesten Turnhout Opmerking : Unieke speellocatie in het Stadspark in Turnhout. Dank aan spellenwinkel "De kolonisten voor de organisatie van het evenement"!
Op Kickstarter loopt er momenteel een project dat ons erg aanspreekt. Enerzijds is het thema niet alledaags, anderzijds kunnen we hier spreken over een spel met fantastisch artwork en dito materiaal. Ook de gameplay lijkt ons te voldoen aan onze smaak en kan ongetwijfeld door héél wat spelers op tafel worden gegooid. Wombat rescue is het laatste nieuwe KS-project van Eagle-Gryphon Games, de Amerikaanse uitgeverij die ons ook al spellen als Fleet, Karesansui, Zong shi, ... bracht. Redenen genoeg om dit projectje eens van naderbij te bekijken. Bovendien kunnen we na twee dagen al zeggen dat het project volledig gefund is en dus zeker op de markt zal verschijnen. Op naar de talloze stretchgoals die dit spel nog mooier en uitgebreider kunnen maken.
In het spel neem je de rol aan van een moeder wombat die op zoek is naar haar vier kleintjes die uitééngedreven zijn door de dingo. Dit blijkt niet zo'n makkelijke opgave aangezien wombats een erg beperkt zicht hebben. Ze bewegen zich vooral voort op basis van hun sterk ontwikkelde reukzin. Ze markeren hunt territorium en afgelegde weg met uitwerpselen. En neen, dit is geen fabeltje, hun kakjes zien eruit als blokjes (komt dat even makkelijk uit qua productie van houten blokjes). Blijkbaar doen ze dit omdat vierkante dropjes netjes op hun plaats blijven en ze zo makkelijk een weg kunnen uitstippelen om hun weg naar het thuishol terug te vinden. De speler die als eerste z'n vier kleintjes kan gaan oppikken, is de winnaar van dit spel.
Het materiaal is op z'n minst erg kleurrijk en mooi te noemen, zoals u op toegevoegde foto's ook kan zien. U krijgt in het spel (zonder stretchgoals) 24 terreintegels, 1 voedselzakje, 30 dwaalkaarten, 2 dingo's en 1 dingodobbelsteen, 60 voedselfiches, 4 spelersborden, 4 mama wombats, 16 babywombats, 16 actietegels en 60 poepblokjes. Bij de stretchgoals zitten er onder andere extra terreintegels, beschermingsfiches tegen de dingo, materiaal voor een vijfde speler, een mooier zakje, ...
De terreintegels kunnen op diverse manieren worden samengesteld. De spelregels voorzien alvast enkele opstellingen, maar je bent vrij om een eigen landschap te bouwen. Op alle voedselplaatsen worden willekeurige voedselfiches getrokken en geplaatst. De babywombats worden op de desbetreffende tegels over het bord vespreid. Elke speler krijgt een mama wombat, een spelersbord, de vier actietegels en de poepblokjes in die kleur. Daarnaast krijgt iedereen alvast een zwart voedselschijfje in het middelste deel van de verteringsbaan en afhankelijk van de speelvolgorde krijgen ze ook nog een voedselfiche van een bepaalde kleur in de mond van de wombat. De speler die laatste zit, mag de dingo vrij op één van de startplaatsen voor de dingo plaatsen. De dwaalkaarten worden geschud en klaargelegd.
Een speelbeurt bestaat uit drie fasen : - bewegingsfase : de speler kan 0 tot 3 keer bewegen in deze fase. Deze bewegingen kunnen een combinatie zijn van normale bewegingen, speciale bewegingen of dwaalbewegingen (zie onder meer). Indien één van je bewegingen eindigt op een voedselfiche plaats je deze fiche in de mond van je mama wombat (spelersbord). Je mag je beweging nooit eindigen op een locatie van een andere mama wombat. Je kan een andere mama wombat wel tot 2 plaatsen verder duwen (of tot een obstakel). Wanneer je op een locatie komt van één van je baby's, stop je de baby in je buidel (op je spelersbord) en tracht je terug in het thuishol te geraken om de baby veilig te stellen voor de dingo. Je kan slechts één baby tegelijkertijd dragen.
- verteringsfase : alle voedselfiches in het verteringsstelsel schuiven een plaatsje op. Indien er voedselfiches uit de aars komen, wordt er een poepblokje op de tegel geplaatst waar de mama wombat nu staat. De voedselfiches in de mond schuiven enkel door als ze een waarde 3 of hoger hebben. (zwart = waarde 3, oranje = 2 en groen = 1). Ongeacht hoeveel voedselfiches je uitpoept, er komt slechts één blokje op het bord. De gebruikte voedselfiches gaan terug in het zakje.
- opschoonfase : kijk of er drie dwaalkaarten met een voedselsymbool zijn uitgespeeld tot nog toe. Indien dit het geval is, leg je deze kaarten op de aflegstapel en vul je de lege voedselplaatsen terug aan met voedselfiches uit de zak. Plaatsen waar een poepblokje, mama wombat of dingo staat worden niet aangevuld. In het zeldzame geval dat de 4 dwaalkaarten met voedselsymbool openliggen, leg je er slechts 3 van af en blijft de resterende open liggen. Daarna verplaats je de dingo als iemand hem controleert en hij nog niet op het bord staat. Indien hij een mama wombat vangt, vertrekt hij terug op één van z'n startplaatsen. Rol de dingo-dobbelsteen en beweeg hem zoveel plaatsen richting de dichtstbijzijnde mama wombat. Bij gelijke stand beslis je zelf naar welke mama hij gaat. Indien er een mama gevangen wordt tijdens het spel, keert deze terug naar het thuishol (en verliest op die manier eventueel een baby wombat die ze draagt). Deze keert dan terug naar z'n plaats op het speelbord. De speler wiens mama wombat werd gevangen krijgt nu de dingo-dobbelsteen.
* Bewegingen : 1) normale beweging : indien je in je geurgebied bent (dwz slechts 2 vakjes verwijderd van eigen poep), mag je in één rechte lijn bewegen. Je beweging eindigt als je buiten je geurgebied komt, je op een voedselfiche stuit, een baby wombat, een poepblokje van een andere speler, de rand van het speelbord of de dingo. 2) speciale beweging : indien je buiten je geurgebied staat, maar 1 vak naast een voedselfiche of een eigen babywombat, mag je naar deze plaats verschuiven. 3) dwaalbeweging : indien je buiten je geurgebied staat en er geen aangrenzende vakken zijn om naartoe te gaan, trek je de bovenste dwaalkaart en voert één van de bewegingen uit die op de kaart staat. Indien er geen legale beweging mogelijk is, blijf je kaarten trekken tot je dit wel kan doen. Nadien leg je de dwaalkaart af op de aflegstapel. Staat er echter een voedselsymbool op, dan leg je deze kaart even terzijde.
* Actietegels : de spelers hebben vier actietegels ter beschikking, die ze elk éénmalig tijdens het spel kunnen uitspelen. Gebruik ze wijs, want eens gebruikt zijn ze weg. 1) je keert onmiddellijk terug naar het thuishol 2) hou een set voedseltegels tegen om niet uitgepoept te worden 3) beweeg 1 plaats in eender welke richting (of je nu in je geurgebied staat of niet) 4) beweeg de meest rechtse set voedselfiches een plaats naar rechts in het verteringssysteem en poep eventueel
Titel : Wombat rescue Auteur : Matt Wolfe Uitgeverij : Gryphon games Aantal spelers : 1-4 (misschien dus 5 afhankelijk van de KS) Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
+ Dank u wel 999 games voor het vertalen van dit mooie spel dat erg moeilijk te verkrijgen was (en daardoor belachelijk duur) + Het prijskaartje dat op dit spel plakt is meer dan oké (zeker in vergelijking met wat men er in Essen voor vroeg) + Het plaatsen van de kaarten rondom je spelbordje om zo verschillende functies te hebben is prima + Eindelijk geen gesukkel meer met het sorteren van diverse meeples in de verschillende grondstoffen + Het is een euro pur sang, met kenmerken van Agricola, Luna en pick-up-and-deliver spellen + Er zijn wel wat mogelijkheden en afhankelijk van de kaarten die je krijgt, ga je telkens een ander spel krijgen + De spelregels zijn lijvig, maar goed geschreven, eens je een rondje gedraaid hebt, is véél duidelijk + Het artwork is méér dan oké, en de symboliek is duidelijk en overzichtelijk + Het is een puntensprokkelspel, probeer overal puntjes mee te graaien als het kan + De scores lagen relatief dicht bij elkaar (in ons eerste spel 55,59,66)
- Dank u wel voor het vertalen, maar jammer van enkele slechte vertalingen (resourcen en veredelde grondstoffen???) - Het plaatsen van de kaarten rondom je speelbord is af en toe wat frustrerend, echt vlotjes lukt het niet, bovendien is het speelbordje eigenlijk iets te klein, zodat kaarten die tegenover elkaar staan niet goed geplaatst kunnen worden - U had toch wel meeples verwacht voor de diverse grondstoffen (maar voor mij dus zeker geen must) en had er graag dan wat meer voor betaald - Interactie is er zo goed als niet te bespeuren, je kan elkaar enkel de loef afsteken door het plaatsen van kruiwagens en het strijden voor de speelvolgorde (maar dat is dan weer allemaal prima voor mij persoonlijk)
Conclusie : Ik kreeg na een speelsessie al onmiddellijk de vraag of dit spel de hype waard was. Ik weet nu niet echt hoe groot de hype eigenlijk wel was, maar ik kan u wel vertellen dat La Granja een erg degelijk spel is dat de veelspelers onder ons zeker gaan weten te bekoren ... op voorwaarde dat ze van euro's houden. Ook in dit spel probeert u de motor te laten aanslaan en grondstoffen en geld te genereren, het is dus niet veel nieuws onder de zon. Wat dit spel wel voor heeft op de meeste Rosenbergs (we gooien de Agricola-man er toch maar even tussen) is dat het veel vlotter en soepeler loopt. Je staat niet echt onder druk en hebt wel de nodige opties om er een fijn gevoel aan over te houden. Ieder gaat meer zijn richting uit en buiten de volgorde waarin je gaat leveren, kan je de plannen van andere spelers eigenlijk niet echt in de war sturen. Ook de vergelijking met Feld wordt af en toe gemaakt, maar ondanks het feit dat je punten sprokkelt, heb je niet het gevoel dat dit het enige is dat je doet. Dit spel heeft een totaal eigen identiteit en eigenheid. De auteurs Andreas Odendahl & Michael Keller leveren hier een erg fraai eerste product af, een mix van gekende elementen, maar dat erg soepel en ingenieus in elkaar zit. Dit smaakt voor mij alleszins naar meer.
La Granja stond tot heden vooral bekend als zijnde een spel, uitgebracht door Spielworxx, dat in no-time was uitverkocht in Essen en dat bovendien belachelijk veel euro's kostte. Een half jaartje later zijn we dan ook blij dat het spel werd opgepikt door 999 games, zodat het in het Nederlands verscheen en dat het bovendien een stuk betaalbaarder werd. La Granja is ook het spel dat gekend is om z'n rare vorm van spelersbord, het meervoudig gebruik van de kaarten en het terug in de tijd gaan door het gebruik van één type houten blokje voor diverse grondstoffen (we zijn de laatste jaren een beetje verwend geworden).
In La Granja gaan we terug de boer-en-tuinder-richting op en proberen we ons boerderijtje te runnen, varkens te houden, grondstoffen te kweken, te oogsten en te verwerken om alles uiteindelijk uit te leveren aan de markt of de pakhuizen. Dit alles natuurlijk tot verwerving van overwinningspunten om na zes ronden de overwinning te kunnen claimen. In de gekende standaarddoos vindt u een speelbord, 4 spelersborden (ofte erftableaus), 66 erfkaarten, 9 dobbelstenen, 100 markeerstenen (in de vier kleuren), 4 markeerschijven (in de vier kleuren), 16 ezelsfiches (4 per speler), 38 munten, 66 puntenfiches, 4 beurtvolgordetegels, 24 dakfiches, 24 ambachtsfiches, 3 afgesloten pakhuis-fiches, 4 overzichtskaarten en de spelregels met daarbij een bijlage met alle kaarten nog eens netjes op een rij.
Een spel bestaat uit zes ronden, die op hun beurt bestaat uit 4 fasen. Elke fase is dan weer onderverdeeld in een aantal stapjes, die aanvankelijk nogal véél lijken, maar na één rondje eigenlijk superduidelijk zijn. Je weet eigenlijk ook al erg snel wat je al dan niet wil (kan) doen en dat zorgt alleszins voor een vlotter verloop.
Fase 1 : Erffase : deze fase bestaat uit vier stappen : - een erfkaart spelen en kaart(en) trekken : de spelers spelen één van hun handkaarten uit en leggen deze aan de juiste kant van hun spelersbord. Eigenlijk is dit al een erg groot deel van het spel en hetgene dat La Granja uniek maakt. Leg je de kaart links aan, dan krijg je velden waarop je kan gaan zaaien en oogsten. Leg je de kaart bovenaan, krijg je een kruiwagen, wat een soort van contractje is dat je zelf probeert te vervullen. Schuif je de kaart onder je bord, dan neem je een helper aan (een tekst met een functie die je laat zondigen tegen de normale spelregels of iets extra's geeft). Leg je de kaart rechts, moet je kosten betalen (1ste kaart 1 grondstof, 2de kaart 2 verschillende grondstoffen, ...) en doet de kaart dienst als een soort van upgrade waarbij je je hand vergroot, inkomsten krijgt in een volgende fase, extra plaats hebt voor varkens, ... Na het uitspelen van de kaart vul je je hand terug aan tot je handkaartenlimiet. Deze ligt standaard op drie, maar kan dus vergroten als je kaarten rechts naast je bord speelt. In de eerste ronde van het spel speel je overigens twee kaarten in deze stap. - inkomen nemen : indien de spelers in de loop van het spel reeds ambachtfiches hebben gewonnen die inkomsten opleveren of kaarten hebben gespeeld die dit geven, dan nemen de spelers hun inkomsten. Deze stap is erg kort en blijft meestal beperkt tot een aantal munten en/of een krat. - akkers produceren en varken planten zich voort : je legt een grondstof op elke lege akker die je hebt (links naast je speelbord). Indien je twee (of meer) varkens hebt, krijg je een extra varken indien je plaats hebt om het te herbergen. - dakfiches kopen : in elke ronde worden er nieuwe dakfiches opengelegd. De kosten van deze fiches lopen per ronde op van 1 t.e.m. 6. De spelers mogen in speelvolgorde een dakfiche kopen, ze op hun spelersbord leggen, de afgedekte punten nemen en ten allen tijde het extraatje uitvoeren dat de dakfiche oplevert (de fiche wordt dan omgedraaid en is niet meer beschikbaar).
Fase 2 : Opbrengstfase : in deze fase worden een aantal dobbelstenen gegooid gelijk aan het aantal spelers +1 en gaan de spelers in speelvolgorde om beurten twee acties uitvoeren die bij de dobbelsteen horen. De laatste dobbelsteenactie wordt door alle spelers nog eens uitgevoerd. 1) Neem een varken. Indien je geen ruimte hebt om het te plaatsen, mag je het onmiddellijk verkopen voor 3 geld 2) Speel 1 kaart OF trek 1 kaart OF neem één grondstof naar keuze 3) Neem 2 verschillende grondstoffen naar keuze 4) Neem 4 geld 5) Doe 2 upgrades met je grondstoffen OF doe 1 upgrade en 1 stap op het siëstaspoor OF doe 2 stappen op het siëstaspoor 6) Doe 1 levering OF neem 2 munten
Fase 3 : Transportfase : In deze fase ga je je grondstoffen of veredelde grondstoffen (dit zijn ham, voedsel en wijn als zijnde verwerkte producten varken, graan/olijf en druif) uitleveren aan je kruiwagens of aan de pakhuizen op het speelbord. Ook deze fase omvat vier stapjes. - ezelsfiche kiezen : elke speler start met vier ezelsfiches, ze kiezen er één uit, leggen deze gedekt voor zich neer, draaien gelijktijdig om. In de volgende rond heb je keuze uit de overige fiches, de ronde daarna nog keuze uit twee en nadien heb je ze terug allemaal ter hande. - siëstaspoor bijwerken en nieuwe beurtvolgorde bepalen : in speelvolgorde worden een aantal stappen gezet op het siëstaspoor afhankelijk van de gekozen ezelsfiche (geen, 1, 2 of 3 stappen). De speler die vooraan ligt op het spoor, krijgt volgordefiche 1, de volgende de 2, ... Er wordt onmiddellijk in deze nieuwe volgorde voortgespeeld. - leveren : afhankelijk van het aantal ezels op de ezelsfiche (1-4) mag de speler dit aantal grondstoffen inzetten op eigen kruiwagens of de pakhuizen. Indien je levert aan pakhuizen en je krijgt je eigen rij op het pakhuis vol, dan zet je één steen op het aangrenzende lichtgrijze veld (ligt er nog een puntfiche krijg je deze), scoor je een aantal punten gelijk aan de ronde waarin je je bevindt, scoor je eventueel nog een punt voor het openen van een nieuw pakhuis (bij aanvang zijn er drie gesloten en worden deze één voor één open gespeeld als er een speler een pakhuis vult). Tenslotte krijg je ook het ambachtsfiche dat bij die rij ligt. (deze fiches leveren je geld of kratten op tijdens de inkomsten, stellen je in staat om extra te leveren of extra punten te verkrijgen bij levering) Vervolledig je een kruiwagen, krijg je een krat en het aangegeven aantal punten en mag je één markeersteen op de markt zetten (midden speelbord). Indien er markeerstenen van andere spelers grenzen aan je nieuw geplaatste steen die op een lager getal staan, worden deze verwijderd van het bord en scoor je er 1 punt voor per verwijderde steen. - extra leveringen kopen en doen : afhankelijk van welke kaarten je rechts naast je spelersbord plaatste, kan je extra leveringen doen tegen betaling. Per levering kost het je één geld.
Fase 4 : Puntentellingsfase : In deze fase krijg je punten voor het aantal eigen stenen op de markt en je positie op het siëstaspoor (1-3 punten). Daarna worden alle fiches op het siëstaspoor in volgorde terug op de startpositie geplaatst en worden de nieuwe dakfiches van de volgende ronde opengelegd.
Indien er geen dakfiches meer zijn, eindigt het spel. Alle spelers verkopen hun grondstoffen nog tegen de normale prijs en krijgen voor elke 5 geld nog 1 overwinningspunt. De speler met de meeste punten wint het spel.
Acties die je ten allen tijde mag ondernemen : - grondstoffen kopen tegen de aangegeven prijs (op het spelersbord) - grondstoffen uit het pakhuis verkopen tegen de aangegeven prijs (op het spelersbord) - grondstoffen verwerken tot veredelde grondstoffen tegen de gevraagde prijs (of met een upgradesymbool "ster") - handelsvoordelen nemen door het afgeven van een kratje. Deze handelsvoordelen zijn : 4 geld, 1 varken, 1 kaart trekken of spelen, 2 verschillende grondstoffen nemen of 2 upgrades doen van grondstoffen naar veredelde grondstoffen
Titel : La Granja Auteurs : Andreas Odendahl & Michael Keller Uitgeverij : 999 games Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 90 - 120 min. Leeftijd : 12+
Gespeelde spellen : Elfenland, The game : Spiel ... so lange du kannst!, La Granja & Pandemic - The cure
Speeldata : 09/05/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : La Granja is nog maar net in het Nederlands verschenen en de eerste play is al een feit. Binnenkort volgt de spelbespreking en de imprESSEN op deze blog.
Ook deze tweede titel op rij van Sunrise Tornado Games is een micro-game. Dit betekent wederom een stoffen buideltje met slechts 18 kaarten, waarvan 4 discipelen, 1 meester, 1 redder, 8 demonen en 4 anderen (2 lege grotten, richtingkaart en "naar het westen"-kaart). Het spel kan met 2 tot 4 spelers gespeeld worden, maar na lezen van de spelregels lijkt me dit enkel goed tot z'n recht te komen met vier spelers. Aangezien de spelers per twee als team elkaar de loef moeten proberen af te steken, en bij een lager spelersaantal één speler meerdere rollen voor z'n rekening moet nemen. De startspeler en de derde speler zijn steeds de discipelen. Zij hebben als doel de meester te vinden en de kaartendeck door te spelen tot de "naar het westen"kaart tevoorschijn komt. De tweede en vierde speler rond de tafel nemen de rol aan van de demonen en trachten de meester dan weer te liquideren om de overwinning te claimen.
Bij aanvang van het spel krijgt speler 1 sowieso de "Monkey king", speler 2 "Centipede", speler 3 één van de andere discipelen en speler 4 één van de spinnen (staat allemaal ook aangegeven in de rechterbovenhoek van de kaarten). De richtingkaart wordt in het midden van de tafel geplaatst, de twee lege grotten worden er gedekt naast gelegd langs de ene kant, de trekstapel met onderaan de "naar het westen"kaart, de redder en de andere kaarten geschud langs de andere kant. Onder de richtingkaart wordt in de loop van het spel ook nog de "warme bron" gevormd.
De "Monkey king" begint het spel. In een spelersbeurt voert een speler één van z'n mogelijke acties uit. Deze acties staan op de kaart aangegeven met een rood bolletje. In de eerste ronde moeten alle spelers verplicht de "trek" actie uitvoeren. Je kan enkel een actie kiezen die uitvoerbaar is. Indien je kaarten mag trekken kan je kiezen tussen de trekstapel, de warme bron of de grot. Indien er kaarten dienen worden teruggelegd, worden ze onder de stapel geplaatst.
Als een speler een kaart trekt, dan voert hij de "trek" actie van de kaart uit (aangegeven door een blauwe rechthoek). Indien een kaart meerdere trekacties heeft, mag de speler er één kiezen. Mogelijke acties zijn : verbannen (verwijder een kaart uit het spel), afleggen (leg een kaart onderop één van de stapels), redden (vind de meester in de warme bron of grot en neem hem in handen), afslachten (gebruik spinnen om discipelen en de meester af te slachten in de grot).
Als discipel kan je een reddingsactie ondernemen. Je neemt dan twee kaarten van de grot en bekijkt deze. Je mag één kaart op handen houden en de andere terug afleggen. Je mag ook beide kaarten terug afleggen. De discipelen mogen onderling niet overleggen over welke kaarten ze te zien krijgen. Indien een speler op het einde van z'n beurt meer dan één kaart op handen heeft, moet hij deze afleggen in de grot.
De demonen kan dan weer proberen te gaan afslachten. Deze actie kan enkel worden ondernomen in de grot. De speler bekijkt alle kaarten in de grot en gebruikt enkel spinnen om discipelen en de meester af te slachten. Twee spinnen vermoorden een discipel, een meester kan slechts met 3 spinnen worden afgemaakt. Een speler kan meerdere kaarten afslachten indien mogelijk. Eerst moeten alle discipelen dood zijn vooraleer de meester mag afgeslacht worden. Alle spinnen die werden gebruikt, worden afgelegd. De afgeslachte kaarten gaan uit het spel. Alle discipelen-spelers moeten hun hand afleggen. Alle resterende kaarten in de grot worden geschud en vormen een nieuwe trekstapel. Ook wanneer er geen slachting mogelijk is, worden de kaarten terug geschud.
Zo gauw de spelers de "naar het westen"kaart trekken en één van de discipelspelers heeft de meester op handen, dan winnen zij het spel. Indien de demonen erin slagen om de meester af te slachten winnen zij het spel.
Titel : Cavern of Gossamer Auteur : Ta-Te Wu Uitgeverij : Sunrise Tornado Games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 10 min. Leeftijd : 10+
Hoppers is één van de nieuwe mini-games van Sunrise Tornado Games. Qua materiaal kan je het onmiddellijk vergelijken met Love letter, 18 kaarten in een stoffen zakje, meer heb je niet nodig om dit spel te spelen. Voor dit spel heb je wel meerdere spelers nodig. Des te meer spelers, des te meer vreugd. De 18 kaarten zijn opgesplitst in 9 steenkaarten en 9 avonturierskaarten. De steenkaarten bestaan telkens uit een dubbele aardesteen, luchtsteen, watersteen, vuursteen en 1 hoppersteen. De avonturiers zijn 4 hoppers, 3 magiërs en 2 vosgeesten. Afhankelijk van het aantal spelers worden enkele kaarten uit de avonturierstapel gehaald. Elke speler krijgt 1 steenkaart en de andere steenkaarten worden gedekt in het midden van de tafel gelegd. De avonturierskaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.
Het spel loopt over vijf ronden. Elke ronde bestaat uit twee fasen : avonturiersfase en ontdekkinsfase. Alle spelers nemen deel aan de eerste fase, maar enkel de spelers die de beproeving doorstaan, gaan mee naar fase twee van een ronde. De startspeler neemt de avonturierstapel, schudt deze en neemt er zeven kaarten van (gedekt, de rest wordt terzijde gelegd voor deze ronde). Alle spelers houden zich klaar, de eerste avonturier wordt opengedraaid, de spelers nemen onmiddellijk de juiste pose aan of vallen uit de ronde. Zo worden er zeven avonturiers opengedraaid. De startspeler kan enkel aan fase 2 deelnemen als er drie of vier andere spelers zijn afgevallen.
Hopper 1 : de armen strekken met de handpalmen net boven tafel Hopper 2 : voortgaan op hopper 1, maar de armen 45° laten stijgen Hopper 3 : voortgaan op hopper 2, linkse hand op rechterschouder en omgekeerd Hopper 4 : voorgaan op hopper 3 en armen hoog in de lucht steken Magiër 1 : doe niets en hou je handen op de tafel Magiër 2 : hou je linkerhand tegen je borst met de palm open naar boven, leg je rechtervuist hierin Magiër 3 : idem magiër 2, maar dan omgekeerd Vos 1 : maak twee vuisten en rol ze vijf keer voor je borst Vos 2 : maak twee vuisten en rol ze vijf keer alsof je fietst
Elke speler die 7 avonturiers heeft overleefd, mag naar fase 2. Elke speler mag een gedekte kaart in het midden van de tafel bekijken. - indien deze kaart overeenkomt met jouw steen op handen, wordt deze kaart opengelegd (die op tafel, niet in de hand van de speler) - indien het de hoppersteen is, laat je deze zeker niet zien - indien je zowel je eigen steen hebt gevonden als de hoppersteen, dan kan je de overwinning claimen
De huidige startspeler kiest een nieuwe startspeler. Indien er na vijf ronden nog geen winnaar is, dan verliezen alle spelers dit spel.
Titel : Hoppers Auteur : Ta-Te Wu Uitgeverij : Sunrise Tornado Games Aantal spelers : 4-9 Speelduur : 10 min. Leeftijd : 8+
Gespeeld spel : The game : Spiel ... so lange du kannst!
Speeldata : 04 & 05/05/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi & Bloso Herentals Opmerkelijk : Eén solosessie grandioos gebuisd voor dit spel en één keer tijdens de middagpauze met z'n twee al een pak dichter bij de overwinnning (maar toch nog zo ver af).
The game (spiel ... so lange du kannst!) is een nieuw kaartspel van Nürnberger Spielkarten Verlag, de makers van Qwixx en Träxx. Het spel omvat 102 kaarten, waarvan 4 startkaarten (2 met nummer 1 en 2 met nummer 100), de overige 98 kaarten dragen elk een uniek nummer van 2 t.e.m. 99. Qua artwork heeft men gekozen voor een doodshoofd, geen idee wat de reden hierachter is, want men had even goed My Little Pony's kunnen gebruiken (maar waarschijnlijk duurder aan rechten). Het is een coöperatief kaartspel waarin de spelers zo lang mogelijk blijven spelen (zoals de titel reeds vermeld). In het uitzonderlijke geval je alle kaarten zou kunnen uitspelen, ben je de onbetwiste winnaar van dit spelletje.
Qua voorbereiding worden de 4 startkaarten naast elkaar in het midden van de tafel gelegd, de andere kaarten geschud en ontvangt elke speler er zes op handen (7 bij 2 spelers en 8 bij een solovariant). Doel van het spel is om telkens kaarten te blijven aanleggen, vertrekkende van de startkaarten in oplopende, of aflopende volgorde. Hoe groot de sprongen tussen kaarten zijn, maakt in principe niet uit, maar verkleint de opties voor volgende beurten natuurlijk.
In een beurt moet een speler minstens 2 handkaarten uitspelen een aanvullen aan één of meerdere rijen naar keuze. Uiteraard moet je rekening houden met de oplopende of aflopende volgorde van de kaarten. Na het afleggen neem je éénzelfde aantal kaarten van de trekstapel en komt de volgende speler aan de beurt. Er is een extra speciale regel die je toelaat om te zondigen tegen de standaardregel. Je mag namelijk een kaart met een exact verschil van waarde 10 op een rij leggen en hiermee zondigen tegen de regels d.w.z. een kaart met waarde 10 minder in een oplopende rij en een waarde 10 meer in een aflopende rij. Zo kan je een rij dus terug "opener" maken om nog meer kaarten aan te leggen. Er mag gedurende het spel gecommuniceerd worden met elkaar, maar exacte getallen mogen niet vermeld worden. Je kan bijvoorbeeld vragen om aan bepaalde rijen niets toe te voegen of net wel.
Zo gauw de trekstapel is opgebruikt, wordt er gewoon doorgespeeld. Elke speler moet vanaf dit moment overigens maar één kaart toevoegen. Zo gauw geen enkele speler nog kaarten kan spelen, of als alle kaarten zijn uitgespeeld eindigt het spel. Lukt het jou en je team om alle kaarten weg te spelen?
Titel : The game : Spiel ... so lange du kannst! Auteur : Steffen Benndorf Uitgeverij : NSV Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
+ erg veel materiaal, allemaal erg thematisch uitgewerkt (wat dat betreft een hoog Viticulture-gehalte) + qua spelmechanismen kom ik vaak bij het woord "Agricola" terecht, maar toch vind ik dit spel een stuk leuker + het is een opbouwspel pur sang, aanvankelijk denk je dat je nooit ergens zult geraken, maar naarmate het spel vordert ga je echt wel zaken kunnen bereiken en voel je ook al onmiddellijk hoe je het de volgende keer anders gaat doen + de startspelerpion in de vorm van een Guinness is wel cool + je kan op diverse manieren gaan punten scoren, onderzoek, brouwen, innovatief zijn, proeverijen organiseren, ... + je moet vooral een economische motor op gang proberen te krijgen (en te houden, wat mij niet lukte) + u gaat telkens combo's zoeken tussen je onderzoek en de experten die je kan (wil) inhuren + er is wel wat ruimte gelaten in het spel om het telkens net ietsje anders te maken, een gevorderde kant qua onderzoeksbord, telkens andere experten en bierbrouwsels, extra actiekaarten, ...
- dit spel is in mijn ogen dan wel beter dan Agricola, maar toch gaan de fans van Agricola dit spel echt niet graag spelen, omdat de mogelijkheden waarschijnlijk te beperkt zijn voor hen. Als je de kaarten fantastisch vindt in Agricola, dan kom je dat hier zeker te kort - de eigenschappen van de gebouwen staan netjes op een overzichtskaartje en dat is goed gedoen en ook nodig aangezien ze toch hier en daar wat tekst nodig hebben, mensen die het Engels niet echt machtig zijn gaan hier dan misschien toch wat problemen ondervinden, zeker omdat de experten ook van de nodige tekst zijn voorzien - u moet wel wat materiaal klaarzetten vooraleer u kan beginnen
Conclusie : Brew Crafters is me erg bevallen. Dit heeft enerzijds zeker te maken met het thema op zich, als goede Belg kan je toch niet ongevoelig blijven voor een bierspel. Anderzijds is dit een eurogame à la Agricola, maar voor mij zonder de frustrerende factor. Het is zeker nog nauw en je gaat een bepaalde weg moeten uitkiezen (alles doen is onmogelijk), kleine combo's maken kan, maar geen megacombo. Het is zo'n spel dat je onmiddellijk terug zou willen spelen om dingen anders te doen. Misschien is het ook wel een spel waarbij de herspeelbaarheid niet zo groot is, maar het voorziene extra materiaal en gevorderden opties zorgen toch dat dit iets vergroot. De speelduur kan best wel stevig uitlopen, maar aangezien het zo vlot speelt, heb je dat gevoel totaal niet. Het zijn maar twaalf rondes waarin je je hele economie moet aanzwengelen en succesvol maken. Ik zet dit spel zeker nog niet bij de echte toppers, maar zeker en vast in de categorie solide veelspelerspel met een graaf thema.
+ prachtig artwork, zowel op tegels, bootonderdelen, schatkist, ... + handig speloverzicht, met op de achterzijde de scoremogelijkheden (dit is zelfs een must) + op regelmatige basis deden er zich grappige momenten voor waarbij spelers hetzelfde bieden of elkaar de loef afsteken bij het plaatsen van de meeples, altijd fun + dit is een luchtig spelletje, te veel denkwerk is niet echt nodig + het draaien van de schatkist, de 15 seconden-timer, het extra bieden, de spelmechanismen zitten allemaal wel snor en gaan vlot in elkaar over + de scores liggen op zich relatief dicht bij elkaar, iemand die voor de grote punten probeert te gaan, zal ook veel schade oplopen en komt op die manier automatisch wat terug bij de rest
- het is wel wat hectisch, dus als je dit niet kan smaken dan moet je het links laten liggen - er zijn héél wat scoremogelijkheden, wat zorgt voor een toch ietwat complexe en langdurige eindtelling, zeker aangezien het spel op zich zo vlot gaat
Conclusie : Piratoons is ons na de eerste speelsessie zeker bevallen. Het is een luchtig spelletje waarin verschillende mechanismen netjes vermixt zijn tot een fijn, grappig en artistiek mooi uitgewerkt spel. Dit spel zal echter ook wel héél wat tegenstand ondervinden. Ben je niet aandachtig en attentvol in de inzetfase, dan kan je het eigenlijk al vergeten. Het spel heeft ook zeker een leercurve, des te beter je weet waarvoor je al dan niet scoort, des te gerichter ga je ongetwijfeld spelen. Het is niet de speler met de meeste onderdelen die het spel wint, wel diegene die de beste combinatie zoekt en heeft aan het einde van het spel. Piratoons zorgde op bepaalde momenten zeker voor een lach op ons gezicht, een dubbel bod dat elkaar opheft, het zenuwachtig inzetten van de meeples, het STOP-signaal dat al dan niet tijdig werd gerespecteerd, ... en dat weten we wel te appreciëren. Maar, wat nu net de kracht is, is ook onmiddellijk de zwakte van dit spel. Het kan er nogal chaotisch aan toegaan, speel je te voorzichtig, dan blijf je met lege handen achter, ben je te bruusk, dan is alles weer minder doordacht. Op het juiste moment de juiste tegels in je bezit krijgen is niet eenvoudig, het is ongetwijfeld een vaardigheid (en misschien zelfs talent), maar het is mij jammerlijk genoeg niet gegeven. Ik probeerde mezelf rustig te houden, bij de biedingen hier en daar nog een aanschaf te doen en dat loonde op zich dat het een relatief rustig spel werd voor mij en dat mijn boot mooi was uitgebouwd, maar het leverde me ook die verduivelde tweede plaats op. Ik vermoed dat dit spel toch nog wel regelmatig op tafel zal verschijnen. Het speelt snel en is vlot uitgelegd (hoewel het scoreverloop toch best een keertje wordt doorlopen, bij uitleg is het allemaal nogal abstract). De huisregels omtrent het inzetten van de meeples zijn een goede leidraad, maar kunnen naar eigen inzicht en rede en fatsoen worden aangepast en dat werkt best prima.
Gespeelde spellen : Brew Crafters, Roll for the galaxy, Mmm!, Crazy coconuts & Piratoons
Speeldatum : 30/04/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : Het was wederom een tijdje geleden dat we nog speelden, tijd om de schade in te halen. Ook in de maand mei zouden we graag wat meer rond de speeltafel zitten. Alvast een mooie uitdaging!