Het spel "Alcatraz - the scapegoat" heeft op z'n minst stof doen opwaaien. Je bent voor- of tegenstander van dit spel. Wij hebben het spel zeker goed ontvangen vorig jaar en aangezien we onszelf toch totaal niet serieus nemen, was elke speelsessie erg leuk. We mogen echter ook niet blind zijn voor kleine haperingen en tekortkomingen in het spelsysteem en zijn dan ook erg blij dat de mensen van Kuznia Gier met deze uitbreiding op de proppen komen. Of er effectief iets veranderd, zullen we pas echt weten na enkele speelbeurten, maar na het lezen van de spelregels kan ik u toch wel zeggen dat het er veelbelovend uitziet. De kritiek die tegenstanders op het spel hebben, wordt door enkele kleine aanpassingen netjes opzij gezet.
Wat mag u van deze uitbreiding verwachten?
Ten eerste kan ik u al melden dat het spel prima bij in de basisdoos past, dus u hoeft geen extra ruimte in uw spellenkast te voorzien. Voor ons is dit al een echt pluspunt. Daarnaast denk ik persoonlijk dat u het spel niet meer zal spelen zonder de uitbreidingen omwille van verschillende redenen.
Reden 1 : u bent steeds met z'n vijven aan de speeltafel, goed nieuws dan nu want u krijgt extra speelmateriaal zodat u met vijf kan spelen.
Reden 2 : u wil als zondebok nog meer van die lekkere pestkaarten, het zijn er niet zo erg veel extra, maar ze zijn wel fijn om op uw tegenstrevers af te vuren
Reden 3 : u wil de ondertussen bekende gevangenis restylen en enkele nieuwe locaties toevoegen, wel u krijgt er drie extra locaties bij. Bovendien voorzien ze een variant waarbij u uw gevangenis een beetje anders kan indelen, zodat het niet steeds een saaie rechthoekige blok is
Reden 4 : u vind het spel te makkelijk, de cipiers waren vroeger nog doetjes. Nu niet meer, het hoofd van de beveiliging gaat rond in de gevangenis en maakt de plaats waar hij staat en alle orthogonale tegels een beetje lastiger. De plaats waar hij staat worden 2 fictieve bewakers bijgeteld, de plaatsen rondom 1 ... met alle nare gevolgen natuurlijk
Reden 5 : u wil alleen delen van het plan uitvoeren. U bent altijd aan de egoïstische kant geweest en kan nu ook alleen "schijfjes" gaan verzamelen. Als je met vijf speelt, is er één speler per ronde altijd de "sucker", die mag niet deelnemen aan een plan, maar als hij zelf een plan uitvoert, dan scoort hij ook lekker alleen. Voor de cruciale delen van het plan lijkt me dit een fijne gedachte.
Reden 6 : de juiste delen van het plan kwamen nooit in het spel bij u. U bent ongetwijfeld een sukkelaar, dus kan u de deck met opdrachtkaarten een beetje gaan aanpassen, zodat alle delen er sneller uitkomen. Misschien gaan wij het toch ook nodig hebben als die hoofd van de beveiliging ons het leven zuur maakt
Reden 7 : u wil weten waarom u surtout in de gevangenis zit. Bij aanvang van het spel trekt u een kaartje waarop uw schulden staan. Elke speler zal op die manier een bepaalde beperking of eigenschap hebben. Het zal ongetwijfeld de gameplay veranderen en u meer of minder interessant maken op bepaalde momenten in het spel voor uw medegevangenen.
Redenen genoeg dus om het een keertje te proberen, ook al vond u het vorige keer niet je dat. Wij zien het allemaal graag gebeuren!
|