Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-10-2010
Tussendoortje : Callisto
Totaal onverwacht kreeg ik deze week een spel toegestuurd van University Games. Altijd leuk natuurlijk, graag plaats ik dit spel dan ook even in de schijnwerpers hier op onze weblog. Callisto is een spel dat reeds verscheen bij diverse uitgeverijen en nu heeft dit spel ook z'n weg gevonden naar de Nederlandstalige markt. Een naam als Reiner Knizia slaat in als een bom en Callisto voldoet in zekere zin aan de verwachtingen. Ik moet er wel in één adem bij vermelden dat we het allemaal al wel eens een keertje gezien hebben. Blokus, blokus trigon, blokus duo, Cirkis, ... en nu dus Callisto.
Het speelbord is gemaakt uit stevig plastic, net als de speelstukken overigens, waarvoor alvast een pluim. Er zijn drie kartonnen inlays voor het speelbord afhankelijk van het aantal spelers waarmee je speelt. In dit spel is het wederom de bedoeling om zoveel mogelijk van jouw blokken op het bord te brengen. De blokjes die je op het einde van de rit overhoudt, zijn strafpunten. Er zijn slechts twee grote verschillen met Blokus. In Callisto dienen de blokjes elkaar met minstens één zijde volledig te raken, dus niet de hoekjes. Bovendien is de startpositie steeds anders, aangezien je in het begin van het spel om beurten 2 pilaren in het spel brengt. Vanaf deze pilaren zal je beginnen met bouwen. In de volgende beurten mag je steeds een nieuw speelstuk op het bord brengen of eventueel je derde pilaar om nog een extra vertrekpunt te hebben. Deze pilaren mogen overal geplaatst worden met uitzondering van het centrum en de rand van het speelbord (aangegeven in ander kleurtje). In een spel met 2 of 3 spelers mogen er geen speelstukken in de buitenrand worden geplaatst (aangegeven in kleurtje)
Indien een speler geen speelstukken meer kan plaatsen, is het spel voor hem afgelopen. Het spel gaat door tot niemand nog een speelstuk kan plaatsen. Elke stip op de overgebleven blokjes is een strafpunt. De speler met het laagste aantal strafpunten wint. Bij gelijke stand wint de speler die laatst begonnen is. Er wordt aangeraden om het spel meerdere keren te spelen, gelijk aan het aantal spelers, en iedereen een keertje startspeler te laten zijn.
Titel : Callisto Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : University Games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
Door kaarten aan elkaar te leggen wordt er een doolhof gevormd. In dit doolhof liggen schatten, die je kan verzamelen als je een gang in elkaar knutselt waarin twee dezelfde schatten liggen. Slaag je in dit opzet, krijg je één kaart als prijs. De speler met de meeste kaarten op het einde van het spel, wint dit leuke aanlegspel.
Elke speler krijgt twee handkaarten. Vier kaarten worden in een vierkant op tafel gelegd als startdoolhof. De jongste speler mag beginnen.
1) een kaart aanleggen : je moet één kaart aanleggen die een verbinding heeft met het reeds aanwezige doolhof. Leg je de kaart zo aan dat er een doorgaande weg is van een schat op je kaart met éénzelfde schat ergens anders in het doolhof, dan kan je schatten pakken.
2) schatten pakken : wijs de weg die je volgt met je vinger, pak dan de kaart met de schat die op deze manier bereikt werd, maar alleen als de overige kaarten met minstens één kant aan elkaar blijven hangen. (hoekverbindingen zijn niet toegestaan) Het doolhof mag niet uit elkaar vallen. Soms lukt het zelfs om meerdere schatten met elkaar te verbinden, je mag in dit geval meerdere kaarten nemen, zo lang je niet zondigt tegen de regels.
3) een nieuwe kaart nemen : op het einde van de beurt neem je een nieuwe kaart op handen van de dichte trekstapel.
Het spel is afgelopen zo gauw de stapel kaarten is opgebruikt en alle spelers hun kaarten hebben afgelegd.
Titel : Labyrinthe, het kaartspel Auteur : Max J. Kobbert Uitgeverij : Ravensburger Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 7+ Speelduur : 30 min.
Schitterend kaartspelletje omtrent recycleren. Bovendien word je hier ook effectief gestraft als je het onvoldoende of niet doet. De spelers gaan afval sorteren bij de vier verschillende afvalbedrijven. Ze sorteren plastic, glas, staal en papier. Op deze manier proberen ze punten te scoren in de verschillende kleuren. Er zijn wel twee zaken waar je rekening mee dient te houden. Halverwege de stapels overwinningspunten zit een negatieve fiche en je scoort pas punten als je twee fiches van eenzelfde kleur hebt verzameld. Bovendien krijg je nog strafpunten voor strafkaarten die je in de loop van het spel bij elkaar zamelt. Hoge scores ga je in dit spel dan ook niet al te vaak tegenkomen.
De fabrieken worden klaargelegd met hierop de puntenfiches (in volgorde 0,1,2,3,-2,4 en 5). Aan elke uitgang van de fabrieken wordt al één afvalkaart gelegd. De spelers krijgen drie afvalkaarten op handen. (let op : je mag max. 5 handkaarten hebben in de loop van het spel, heb je er meer dan leg je deze voor je neer, dit zijn strafpunten op het einde van het spel).
Als je aan de beurt bent : - speel je een willekeurig aantal kaarten van een soort bij de overeenkomstige fabriek - neem je de afvalkaarten die aan de andere kant liggen - vul je deze kant aan met een aantal kaarten gelijk aan het aantal afgespeelde kaarten +1 - indien je een totale waarde van vier afval bereikt bij een fabriek wordt het afval gerecycleerd en scoor je de bovenste puntenfiche, de afvalkaarten worden verwijderd en het fabriek wordt terug klaargemaakt voor de volgende ronde
Vanaf het moment dat de fiches van één fabriek verdwenen zijn, eindigt het spel en worden de punten geteld. Je scoort enkel voor fabrieken waarvan je minstens 2 fiches verzamelde (je telt de waarden op), nadien trek je voor elke strafkaart nog 1 punt af. De speler met het meeste punten wint het spel.
Titel : R-eco Auteur : Susumu Kawasaki Uitgeverij : Z-man games (In Essen verschijnt de nieuwe versie bij Amigo spiele) Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
De doos van dit spel is tegelijk het speelbord, het toont een grasveld met 10 mollenhopen in. In deze mollenhopen worden 10 mollen geplaatst. Deze mollen zijn eigenlijk twee aan elkaar gemaakte mollen van verschillende kleuren (zie ook foto boven). Daarnaast zijn er 30 opdrachtkaarten met stijgende moeilijkheid (1 tot 4 schopjes). De bedoeling van het spel is om ter meeste van die schopjes verzamelen.
De opdrachtkaarten worden in volgorde gelegd van makkelijk naar moeilijk en iedere speler krijgt een kaart. De jongste speler begint het spel. Als je aan de beurt bent, moet je drie mollen op het spelbord omdraaien, zodat ze met een andere kleur naar boven komen te liggen. Na het omdraaien moeten de mollen die op je opdrachtkaart staan zichtbaar zijn. Maar pas op ... het moet exact kloppen. Als je opdrachtkaart bijvoorbeeld twee gele mollen toont mogen er geen drie gele op het bord staan. Is je opdracht geslaagd, dan win je het kaartje en krijg je een nieuwe opdracht voor de volgende ronde. Is het niet gelukt, dan is je beurt over.
Kan een speler geen kaartje meer trekken dan is het spel afgelopen, de spelers tellen nu het aantal schopjes op hun gewonnen opdrachtkaarten. Je kan het spel ook verkorten door bijvoorbeeld af te spreken om slechts vijf kaartjes te verzamelen. Wij spelen vaak de variant dat er een opdrachtkaart wordt omgedraaid en dat iedereen deze opdracht tracht te vervullen. Diegene die de kaart wint, blijft overigens aan de beurt tot hij een fout maakt. Wie het graag nog even verwarrend maakt, kan bijvoorbeeld de doos een kwartslag draaien bij elke gevonden opdrachtkaart.
Titel : up and down Auteur : Gunter Baars Uitgeverij : Ravensburger Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 5+ Speelduur : 20 min.
Zie hier, het enige Haba-spel in onze collectie. We hebben een tijdje onze best gedaan om een overeenkomst met Haba af te sluiten, maar dit bleek zeer moeilijk te liggen. Ook via omwegen langs Banier, Krokodil, e.a. konden ons niet helpen. Bovendien zou het ons vrij duur komen te staan, want het mooie houten speelgoed van Haba heeft een prijs. Daarnaast zijn deze spellen natuurlijk niet echt voor onze doelgroep, maar gezien de babyboom die plaatsvindt in de club, zou het toekomstgericht toch misschien niet slecht zijn.
Dit spel haalde onze collectie dus wel, en ... terecht. Het is een reactiespelletje, dus indien u bijzonder slecht bent in beestenboel, jungle speed, halli galli en andere kakkerlakkensalades haakt u misschien best af.
Het spel bestaat uit 60 kaarten en 5 gekleurde figuren (witte hond, blauwe boot, gele schatkist, groen vikingkindje en rode viking). De kaarten worden in het midden gelegd als trekstapel en de vijf figuren dienen bereikbaar te zijn voor alle spelers. In een beurt wordt er een kaart omgedraaid en dienen de spelers om ter snelste het juiste figuurtje te grabbelen ... maar dit blijkt niet altijd zo makkelijk te zijn.
De kaarten tonen één figuur en drie andere kleuren. Er kunnen zich twee situaties voordoen. - Ofwel staat het figuurtje niet in z'n eigen kleur : dan zoek je zo snel mogelijk het figuurtje waarvan de kleur niet staat aangegeven op de kaart (bv. een gele boot op rood-groene achtergrond ==> je dient de witte hond te grijpen) - Ofwel staat het figuurtje wel in z'n eigen kleur : dan grabbel je zo snel mogelijk naar het afgebeelde figuurtje (bv. een blauwe boot op geel-groene achtergrond ==> je moet de blauwe boot grijpen)
Grijp je het juiste figuurtje, win je de kaart. Grijp je fout, dan mag je niet meer meespelen voor die kaart. Je kan eventueel zelfs afspreken dat je één kaart als straf moet afgeven. De speler die als eerste vijf (of af te spreken aantal) kaarten verzamelt, wint het spel.
Klinkt erg makkelijk hé, wacht maar tot je het spel eens speelt met specialisten van een jaar of zes. Neem van me aan dat je op je donder krijgt. Erg vermakelijk en zeer snel gespeeld, een echt tussendoortje dus ... en absoluut z'n plaats waard in deze reeks.
Titel : Oeps mis Auteur : Jacques Zeimet Uitgeverij : Haba Aantal spelers : 2-8 Leeftijd : 6+ Speelduur : 5 min.
Misschien bent u wel gekend met de spellen van Arne Lauwers, z'n grootste succes het kaartspel "Arne", waar ik ondanks dat het mijn naamgenoot is, onnozel van word. Daarnaast kwam hij met het spel Project X op de proppen, dit spel zou later opgepikt worden door Hasbro en in grote getale verspreid worden onder de naam Pictureka. Het doel was het vinden van tekeningetjes op negen tegels die vol getekend stonden met allerlei voorwerpen, dieren, personen, ... U kan het spel vergelijken met de boeken "waar is Wally?".
Nu is er ook een kaartspel verschenen van dit leuke familiespel. En u krijgt maar liefst vier spellen voor de prijs van één. Wat had u gedacht? U krijgt een stapel kaarten, bestaande uit twee delen : opdrachtkaarten en afbeeldingkaarten. De vier spellen die in de spelregels voor u uit de doeken worden gedaan zijn : - 8 weg : zodra je een opdrachtkaartje te zien krijgt van één van je kaarten, mag je hem wegleggen. De eerste die al z'n kaarten kwijtspeelt, wint. Je legt vier handkaarten naast elkaar en de andere vier er bovenop. Je mag enkel de bovenste kaarten proberen af te leggen. Er wordt een opdrachtkaart omgedraaid en je gaat vliegensvlug op zoek naar een verband met één van je kaarten. Vind je dat, roep je "Pictureka" en leg je de kaart weg (indien de medespelers het gegrond vinden natuurlijk). De speler die als eerste z'n kaarten wegspeelt, wint deze variant.
- alfabetti : een supersnelle zoekrace, zoek plaatsen die beginnen met een serie letters. De opdrachtkaarten heb je nu niet nodig. De startspeler neemt de stapel afbeeldingskaarten en roept de letter waarmee we iets gaan zoeken, daarna begint hij kaarten om te draaien. Zie je iets dat begint met de afgeroepen letter, roep je weer "pictureka" en geef je het antwoord. Je krijgt de kaart als prijs. Daarna is de volgende speler de startspeler. Je kan het hele alfabet afgaan of een deeltje ervan. (naar believen) Diegene met de meeste kaarten wint natuurlijk.
- geheugenspel : (een memory mag toch niet ontbreken) : zoek 2 plaatjes bij de opdracht Er worden 20 afbeeldingskaarten gebruikt om memory mee te spelen. Het enige verschil met memory is, dat de opdracht steeds veranderd. Er wordt een opdrachtkaart omgedraaid, deze toont twee zaken. Je gaat nu op zoek naar twee kaarten die verband hebben met één van de twee opdrachten. Slaag je hierin win je de opdrachtkaart, verwissel je de 2 afbeeldingkaarten met 2 van de trekstapel. De speler die als eerste 4 opdrachtkaarten wint (of naar believen), wint het spel.
- creatieve koeiencombi : combineer kaarten om je opdrachten op te lossen De spelers krijgen 3 afbeeldingskaarten en 1 opdrachtkaart. Als ze aan de beurt komen, nemen ze eerst 2 afbeeldingskaarten en zoeken dan in hun 5 kaarten er drie uit die aan de opdracht voldoen. Lukt dit niet, dan ruilen ze één afbeeldingskaart met een nieuwe. Lukt het nog steeds niet, dan geef je 2 handkaarten aan je buurman. Nu is hij aan de beurt. Lukt het je wel, dan win je de opdrachtkaart en leg je de gebruikte afbeeldingskaarten af. Je krijgt 3 nieuwe afbeeldingskaarten en 1 opdrachtkaart. Diegene die als eerste 4 opdrachtkaarten wint (of naar believen), wint deze variant.
Titel : Pictureka kaartspel Auteur : Arne Lauwers Uitgeverij : Hasbro - Parker Aantal spelers : 2+ Leeftijd : 6+ Speelduur : 15 min.
Is rijmen en dichten je leven, dan kan je nu al beginnen zweven. Dit spel van Repos verwacht van jou een geschreven epos. Ga vliegensvlug naar die mooie jonkvrouw, laat haar niet staan in de kou. Punten scoor je door unieke rijmwoorden te vinden en in de gunst te komen bij je vrienden. Hier zal ik nu maar met dichten stoppen, want anders ga ik enkel mezelf foppen.
In dit spel gaan de spelers hun weg naar de jonkvrouw trachten zo snel mogelijk af te leggen. U ziet deze op de schrijfbladeren (zie afbeelding) aan de rechterkant, boven in de toren. U, een fantastisch dichter, start beneden aan de ladder. De geliefden kunnen op twee manieren bij elkaar komen : de dichter kruipt op de ladden omhoog en de mooie deerne daalt langs de trap naar beneden.
In een beurt neemt de startspeler drie kaarten van de stapel en schuift deze in de toren. Deze toont dan drie zaken : - het onderwerp waarover je gedicht moet handelen - twee lettergrepen waarmee er gerijmd dient te worden (als hulp staan er steeds twee rijmwoorden bij de lettergrepen, deze worden voorgelezen zodat niemand zich kan vergissen)
Daarna starten de spelers met het schrijven van een gedicht, bestaande uit vier regels, twee rijmend op de éne lettergreep en twee rijmend op de andere lettergreep. Tenslotte verzin je ook nog een passende titel (niet noodzakelijk, maar wel leuk). Indien je dit spel de eerste keren speelt, geef je de spelers best voldoende tijd om na te denken. Indien je al een beetje gevorderd bent, kan je een tijdslimiet afspreken.
Als iedereen klaar is, worden de gedichten voorgelezen. De dichter herhaalt ook de rijmwoorden. Indien hij een passend rijmwoord gebruikte dat niemand anders heeft (en ook niet de voorbeelden) scoort hij een punt en mag hij een kruisje zetten op de ladder. De dichter kruipt op deze manier omhoog. Hebben andere spelers ook dit rijmwoord gebruikt, scoort niemand hiervoor. Zo worden alle gedichten afgehandeld.
Nadien volgt er een stemronde om te checken of je ook goede smaak hebt voor gedichten. Elke speler heeft een set kaarten met daarin de emblemen van de spelers. Iedereen kiest de kaart van de speler waarvan hij vindt dat deze het beste gedicht schreef (mag ook zichzelf zijn). Daarna worden al deze kaarten tegelijk omgedraaid en punten verdeeld. Je mag je mooie deerne x aantal plaatsen laten zakken als er dezelfde kaarten zijn gekozen als jij. Heb je bijvoorbeeld voor de zwarte speler gekozen en nog twee andere spelers deden dat, dan mag je drie kruisjes zakken in de toren.
Indien er na het scoren iemand met de dichter en deerne op hetzelfde verdiep zit, dan wint deze speler. Is dit nog niet het geval, volgt een nieuwe ronde. Komen er meerdere spelers gelijk aan, wint diegene met het meeste kruisjes op de ladder (dichter). Is het nog steeds gelijk volgt er een rijmduel, waarbij de spelers om beurten verder blijven rijmen met een bepaalde lettergreep (getrokken). De speler die als eerste niets meer weet, verliest in dit geval.
Titel : Cyrano Auteur : Angèle & Ludovic Maublanc Uitgeverij : Repos production Aantal spelers : 4-9 Leeftijd : 8+ Speelduur : 45 min.
Dit is een zeer eenvoudig, snel letterspel om samen met de kinderen te spelen. De inhoud van het doosje omvat 55 kaarten in een plastic houdertje en dit is alleszins al een vooruitgang ten opzichte van de losse kaarten zoals gewoonlijk in deze doosjes.
Bij aanvang van het spel kiest een speler een woord van vier letters en legt dit woord met kaarten in het midden van de tafel. De kaarten tonen overigens twee letters (op voor- en achterkant andere letter), je kan in de bovenhoeken zien welke letters er op een kaart staan. De overige letterkaarten worden over de spelers verdeeld. De spelers bekijken even rustig hun kaarten en dan kan het spel beginnen.
Eén speler zegt "klaar? Af!", de spelers proberen hun woord in het midden te veranderen door één letter uit hun hand op het woord te leggen zodat een ander woord van vier letters ontstaat. (bv. startwoord = boom, een speler gebruikt de n en vormt boon). Om dit te mogen doen, roep je het woord en leg je de letter op de betreffende letter. Alle woorden zijn toegestaan (zolang ze in het woordenboek voorkomen), woorden mogen ook herhaald worden, maar je mag geen letter op éénzelfde letter spelen. Er zitten ook enkele blanco-kaarten in het spel, dit zijn jokers en nemen eender welke letter aan.
De speler die als eerste al z'n kaarten kan wegspelen, wint het spel. Indien niemand nog een nieuw woord kan vormen, wint de speler die op dat ogenblik het minste handkaarten heeft.
Titel : Boggle boem Auteur : Joe Wetherell Uitgeverij : Hasbro Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 15 min.
Zoals u zal merken verschijnen er af en toe ook tussendoortjes. Dit zijn spellen die aan onze collectie worden toegevoegd en die we niet echt kunnen thuisbrengen bij een reeds aangemaakte categorie.
We beginnen onze tussendoortjes met een ludiek kaartspel van Gamewright, de uitgeverij die naam en faam begint te maken in Europa na de release van Forbidden island (waarover in november veel meer). In "Loot", een luchtig kaartspelletje van Reiner Knizia gaan de spelers elkaar de duvel aandoen op een piratenschip. Ze trachten de meest waardevolle handelschepen te onderscheppen en voor zich te winnen.
Het spel bestaat uit 78 kaarten, opgedeeld in piratenschepen (in vier kleuren), handelsschepen met verschillende waarde van 2 tot 8 goudstukken, 4 kapiteins en 1 admiraal. Al deze kaarten worden geschud en vormen een trekstapel. De spelers krijgen zes handkaarten om te beginnen. Als een speler aan de beurt is, kan hij opteren voor één van volgende opties : 1) een kaart trekken van de deck 2) een handelsschip uitspelen : je legt het schip voor je neer, met de romp naar je toe. Indien het niet wordt aangevallen, win je deze kaart als je terug aan de beurt bent. 3) een piratenschip uitspelen : je valt een handelsschip aan bij een tegenspeler, je legt de romp in jouw richting zodat je weet dat jij die kaart speelde, je mag enkel een kaart spelen van een kleur die er nog niet aanligt (en zorgt er natuurlijk voor dat jouw schip sterker is dan de anderen, je kan dit zien aan het aantal doodshoofden). Je wint het handelsschip als je de hoogste aanvalswaarde hebt, tegen je volgende beurt. 4) een kapitein uitspelen om je aanval kracht bij te zetten, je legt de kapitein van de kleur van je gespeelde kaart bovenop je piratenschip (de speler die het laatste een piratenkapitein speelt, wint het handelsschip). Je wint het handelsschip indien je de laatste was die een kapitein heeft gespeeld. 5) de admiraal uitspelen om je eigen handelsschip te verdedigen : je legt deze bij je eigen handelsschip om het te verdedingen tegen piratenschepen. Je wint het handelsschip indien je terug aan de beurt bent en er geen andere speler een piratenkapitein heeft gespeeld na je admiraal.
Als iemand een handelsschip wint, legt hij deze omgekeerd voor zich neer. De kaarten die er rond liggen worden allemaal afgelegd in de doos. Als alle kaarten van de trekstapel zijn opgebruikt en een speler z'n laatste kaart speelt, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers tellen hun gewonnen goudmunten op de handelsschepen op en verminderen met de goudstukken die ze nog op handen hebben. De speler met het hoogste aantal goudmunten wint het spel.
Titel : Loot Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : Gamewright Aantal spelers : 2-8 (afh. of je in team speelt of niet) Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+