IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-06-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broom service - het kaartspel (Ravensburger)


En na gisteren het eerste "kleinste" doosje van de Alea-reeks komt vandaag al het tweede in de vorm van Broom service - het kaartspel aan bod. Wel een rare kronkel die men maakt bij Alea spiele. Broom service het bordspel kwam al voort uit het kaartspel Wie verhext en nu gaat men terug naar een kaartspel. Net zoals bij Die Burgen von Burgund omvat het speelmateriaal enkel kaartjes van het kleinst mogelijke formaat. 144 hekskaarten, opgedeeld in 9 kleuren (in verschillende hoeveelheden), 11 opdrachtkaarten en 6 overzichtskaarten. Daarnaast omvat dit spel ook een eerste mini-uitbreiding voor Broom service, tactisch een financiële meesterzet van Alea/Ravensburger.

In dit spel ga je aan set-collecting doen en de meeste toverdrankjes proberen te verzamelen. Op de overzichtskaartjes zie je hoeveel punten je scoort voor het verzamelen van een aantal drankjes. Belangrijk is dan ook dat je weet hoe de hekskaarten zijn opgebouwd. Aan de bovenkant staat het aantal toverdrankjes dat je wint voor de moedige actie, in het midden een tekening ter illustratie (en de kleur) en onderaan het aantal drankjes dat je krijgt voor de laffe actie.
Er worden 3 willekeurige opdrachtkaarten in het midden van de tafel gelegd, de andere worden niet gebruikt. Deze opdrachten tonen telkens een combinatie van toverdrankjes, de speler die er als eerste in slaagt om hieraan te voldoen krijgt de kaart en scoort hiermee 5 overwinningspunten aan het einde van het spel.
Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal hekskaarten gebruikt. Deze worden geschud en elke speler ontvangt een aantal handkaarten (afh. aantal spelers). De resterende kaarten vormen een trekstapel waarvan er een aantal worden opengelegd, gelijk aan het aantal spelers. Elke speler kiest hieruit één kaart en legt deze met de laffe kant open voor zich neer.



Het spel verloopt over 4 ronden, die elk 3 tot 9 beurten telt. Elke speler kiest 3 verschillende kaarten (3 kleuren) uit z'n hand en legt de andere gesloten voor zich neer. De startspeler legt als eerste één van deze gekozen kaarten open voor zich neer en beslist of hij de moedige of laffe actie speelt door de juiste kant van de kaart naar boven te leggen. Daarna komen de andere spelers in de wijzers van de klok aan de beurt. Zij hebben drie verschillende mogelijkheden :
1) ze hebben geen handkaart gekozen in de uitgespeelde kleur : de speler past gewoon
2) ze hebben een handkaart in de uitgespeelde kleur op handen en kiezen ervoor om de laffe actie te spelen : de speler legt de kaart met de laffe actie open voor zich neer
3) ze hebben een handkaart in de uitgespeelde kleur op handen en kiezen ervoor om de moedige actie te spelen : de speler legt de kaart met de moedige actie open voor zich neer. De vorige speler die een moedige actie met deze kaart speelde, draait de kaart om. Deze kaart komt op het einde van de ronde gewoon terug op handen.

De speler die als laatste een moedige actie speelde, moet de volgende kaart uitspelen. Indien iedereen een laffe actie speelde, komt de huidige startspeler terug uit. Heeft deze speler geen kaarten meer op handen is het aan de volgende speler in speelvolgorde.
Nadat alle handkaarten zijn uitgespeeld eindigt de lopende ronde. De speler trekken 3 kaarten van de trekstapel en nemen ook de omgedraaide kaarten voor zich terug op handen. Indien een speler op een gegeven ogenblik voldoet aan een opdrachtkaart op het einde van een ronde ontvangt deze speler de kaart (draait deze om, toont 5 punten). Moesten er meerdere spelers gelijktijdig een opdracht uitvoeren, krijgen alle spelers een kaart (diegene die bij de opstelling terzijde zijn gelegd).

Nadat de vier rondes zijn afgehaspeld worden de punten berekend.
- je telt alle toverdranken die je verzamelde in een kleur en berekent de score volgens het overzicht
- je telt alle moedige toverdranken (ander symbool) op alle hekskaarten en berekent de score volgens het overzicht
- je telt 5 punten extra per verzamelde opdrachtkaart
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Broom service - het kaartspel
Auteurs : Andreas Pelikan & Alexander Pfister
Uitgeverij : Alea spiele/Ravensburger
Aantal spelers : 3 - 6 
Speelduur : 15-30 min.
Leeftijd : 8+


28-06-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-06-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die Burgen von Burgund - het kaartspel (Ravensburger)
In Die Burgen von Burgund - het kaartspel gaan de spelers als edelen uit de 15de eeuw op zoek naar overwinningspunten door strategische acties te ondernemen zoals handel drijven, steden opbouwen, wetenschappelijke kennis vergaren of te gaan ontginnen in mijnen. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel.

In het doosje zijn enkel kaarten voorzien, maar wel een heleboel, 240 in totaal. Waarvan 114 actiekaarten (rode achterkant) en 126 extra kaarten. In deze laatste zitten goederenkaarten, dierenkaarten, bonussen, arbeiders, zilver, de kaarten die worden uitgelegd om het algemene en persoonlijke speelveld op te bouwen, startspelerkaart en overwinningspuntenkaarten.
De 114 actiekaarten zijn echter de belangrijke kaarten waarmee er gespeeld zal worden. Deze omvatten de gekende gebouwen vanuit het basisspel, zijnde de donkergroene kastelen, de grijze mijnen, de paarse kloosters, gele wetenschappelijke kennis, blauwe schepen, lichtgroene weien en beige gebouwen.

Erg belangrijk is de opbouw van deze kaarten (zie afbeelding onder). Bovenaan staat een dobbelsteenwaarde, dit is een puur speeltechnisch aspect (zodat men niet volledig afstapt van de werking van de grote broer), een centrale tekening (puur illustratief) met daaronder de specifieke eigenschap van de kaart (die je onmiddellijk uitvoert als je de kaart bouwt) en de mogelijke overwinningspunten onderaan (als je een set van drie kaarten verzameld tijdens het spel).



Elke speler krijgt een project-, landgoed- en opslagkaart en legt deze open voor zich neer. Elke speler krijgt bij aanvang ook al één willekeurig goed en dier en 1 zilverkaart. Deze kaarten worden onder de opslagkaart gelegd. De resterende goederenkaarten worden op twee open trekstapels gelegd. Ook voor de dierenkaarten is dit het geval. De zilverkaarten en arbeiderskaarten vormen ook een trekstapel. De jongste speler krijgt de startspelerkaart, de volgende twee spelers krijgen één arbeiderkaart en de vierde speler krijgt twee arbeiderkaarten op handen. De kaarten met waarden 1-6 worden netjes onder elkaar uitgelegd in een algemeen gebied. De bonuskaarten worden boven dit gebied opengelegd. De spelers die als eerste aan de voorwaarden voldoen winnen deze bonussen. De vijf rondekaarten worden alfabetisch gerangschikt en als stapel klaargelegd (A-kaart bovenaan). De 114 actiekaarten worden geschud, elke speler ontvangt er zes en de rest vormt de trekstapel. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal actiekaarten uitgelegd in het centrale gebied (7/10/13 voor 2/3/4 spelers). De eerste zes worden gewoon van boven naar onder aangevuld, de volgende worden bij de desbetreffende dobbelsteenwaarde gelegd. (bij 4 spelers leg je twee rijen willekeurig en de laatste kaart bij z'n waarde)

Het spel verloopt over 5 ronden (A-E), die op hun beurt bestaan uit zes beurten. Bij aanvang van de eerste beurt nemen de spelers twee actiekaarten van hun stapel van zes. Ze kiezen één van deze kaarten, voeren een actie uit en trekken een actiekaart bij op handen. Zo gauw alle zes de kaarten zijn uitgespeeld, eindigt de lopende ronde. De resterende kaarten in het centrale gebied worden verwijderd, nieuwe uitgelegd, de rondekaart vervangen en alle spelers krijgen terug zes actiekaarten voor de volgende ronde. Na vijf ronden eindigt het spel en scoren de spelers punten voor hun setjes (3 kaarten van dezelfde soort) en punten voor de verzamelde dieren (2/3/4 verschillende leveren 1/2/4 punten op). De startspelerkaart levert nog 1 punt op aan het eind. Alle punten van verzamelde kaarten, bonussen, setjes, dieren en eventueel startspelerkaart worden opgeteld en de speler met de meeste punten wint.



De acties :
- neem een kaart uit het centrale speelveld : de actiekaart die je aflegt bepaald welke kaarten je mag nemen. De waarde (dobbelsteen) op de actiekaart geeft aan uit welke rij je een kaart mag nemen. Daarna leg je de kaart bij je projecten. Je mag max. 3 projecten hebben liggen. Als je deze actie kiest als je al drie kaarten hebt liggen, moet je eerst een project afleggen.
- een project bouwen en verplaatsen naar je vastgoed : de waarde van je actiekaart moet overeenkomen met de waarde van het project. Je legt de kaarten per kleur (soort) op elkaar onder je vastgoedkaart en voert onmiddellijk de actie van de gebouwde kaart uit (zie later)
- verkoop goederen : de waarde van de actiekaart bepaald welke goederen je mag verkopen (1/2 of 3/4 of 5/6). Leg alle goederenkaarten van deze soort vanuit je voorraad naast je vastgoedkaart met de punten zichtbaar. Daarnaast krijg je 1 zilverkaart per verkochte goederenkaart. Tenslotte krijg je de startspelerkaart en leg deze gedekt voor je neer. De speelvolgorde wordt niet gewijzigd in de lopende speelronde!
- vul je arbeiders aan tot 2 : neem 0,1 of 2 arbeiders uit de algemene voorraad (ongeacht waarde actiekaart)
- neem 1 zilver uit de algemene voorraad (ongeacht waarde actiekaart)
- zet arbeiders en/of zilver om in overwinningspunten : voor elke 3 afgelegde kaarten scoor je 1 punt. De kaarten komen terug in de algemene voorraad te liggen. De puntenkaarten naast je landgoedkaart.

De arbeiderkaarten :
Zij worden gebruikt om de waarde van je actiekaart die je speelt met één te verhogen of te verlagen. Je mag van 1 naar zes gaan en omgekeerd. Je mag meerdere arbeiders gebruiken om meerdere waarden te stijgen of te dalen. De gebruikte arbeiders gaan terug in de voorraad.

Het zilver :
Voor, tijdens of na je reguliere beurt mag je drie zilverkaarten afleggen om een extra beurt uit te voeren. Hiervoor neem je drie kaarten van de trekstapel met actiekaarten. Daarna heb je de keuze om één van deze drie kaarten onmiddellijk bij je projecten te leggen (max. 3) of één van deze kaarten te gebruiken als actiekaart om een extra actie uit te voeren. De twee resterende kaarten worden afgelegd.

De eigenschappen van de gebouwen :
- mijn (grijs) : neem 2 zilverkaarten uit de algemene voorraad
- kennis (geel) : neem 2 arbeiderkaarten uit de algemene voorraad
- schip (blauw) : neem 1 goederenkaart van één van beide trekstapels
- weide (lichtgroen) : neem 1 dierenkaart van één van beide trekstapels
- kasteel (donkergroen) : voer onmiddellijk één extra actie uit met een willekeurige dobbelsteenwaarde
- klooster (paars) : geen onmiddellijk effect maar mogen gebruikt worden als joker in een setje van drie. In een eigen set leveren ze 6 punten op.
- gebouwen (beige) : unieke eigenschappen voor de verschillende kaarten (zie spelregels). Zo mag je onder andere kaarten uit de voorraad naar je projecten verplaatsen, overwinningspuntenkaarten ontvangen, 3 zilver krijgen, goederenkaart of dierenkaart krijgen, een type goed verkopen of een extra project bij je vastgoed leggen

Titel : Die Burgen von Burgund - het kaartspel
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 20-45 min.
Leeftijd : 12+


27-06-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-06-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piratissimo (Pegasus spiele)


Vorig jaar lanceerde Pegasus spiele een nieuwe reeks kinderspellen. Afhankelijk van de leeftijd is de cover in een bepaald kleurtje. Zo bespraken we onder meer al Viva Topo, Zoowaboo en Hop hop Häschen. Nu verschijnt er een nieuw spel in een rood doosje, dus voor kids vanaf 6 jaar oud. In Piratissimo zijn de spelers piraten op zoek naar schatten op de verschillende eilanden op het speelbord. Diegene die als eerste negen schatten kan verzamelen en naar z'n thuisbasis brengen, wint het spel.

In de standaarddoos vinden we een speelbord met draaipijl, 4 houten piratenschepen, 64 schatten (ronde gouden schijfjes met een gaatje zodat ze op de boten geprikt kunnen worden), 1 houten tornado en 1 dobbelsteen.
Leg het speelbord in het midden van de tafel, elke speler zet z'n boot in z'n thuishaven en de schatten worden in de doos klaargelegd. De speler die als laatste op een schip is geweest, plaatst de tornado op een eiland naar keuze op het speelbord en begint het spel door de dobbelsteen te gooien.

Er kunnen zich twee zaken voordoen :
1) er staat een nummer op de dobbelsteen :
Verplaats je schip het aangegeven aantal plaatsen in de richting van de rode pijlen. Elk eiland telt als 1 stap. Beland je op een eiland waar reeds 2 schepen staan, zet je je schip op het volgende vrije eiland. Je kan binnendoortjes (blauwe pijlen) nemen, maar betaalt hiervoor telkens een schat.
Indien het eiland waar je strandde een gesloten schatkist toont, mag je het aantal schatten laden zoals aangegeven op de kist. Je mag ook minder laden om kapseizen te voorkomen. Land je op een open schatkist, dan moet je verplicht 2 schatten nemen, ook al zou je dan kapseizen. Zo gauw een speler meer dan 7 schatten op z'n boot steekt, zal de boot kapseizen en moet de speler schatten afleggen tot hij er slechts 3 overhoudt op z'n schip.
Indien je je beurt eindigt op een eiland waar een ander schip staat, kan je geen schatten gaan rapen, maar kan je schatten gaan stelen. Je hoeft dit niet te doen. Als je dit graag doet, draai je aan de pijl op het speelbord. Komt de pijl op een vak met een rode edelsteen dan steel je 2 schatten van de andere speler, kom je op een veld zonder edelsteen, dan gebeurt er niets. Kom je met je schip in je eigen haven terecht, mag je resterende stappen laten vallen en laad je alle schatten voor je uit. Indien je op dit moment 9 of meer schatten voor je hebt liggen, win je het spel.

2) er staat een tornado op de dobbelsteen :
- verplaats je schip 1 stap en laad schatten in of steel van je tegenstander zoals hierboven beschreven
- beweeg de tornado tussen de 1 en 4 plaatsen in de richting van de witte pijlen. Indien je landt op een plaats met 1 of 2 andere schepen, draai je aan de pijl en voer je uit wat wordt aangegeven door de pijl (verplaats de schepen, neem 2 schatten af van de schepen of steel 1 schat en leg deze open voor je neer).


Titel : Piratissimo
Auteur : Manfred Ludwig
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 6+

24-06-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-06-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Siberia


Siberia (DLP games) :


+ als je deze speelt, weet je waar de mosterd van Orléans komt
+ een erg fijn, eenvoudig en superduidelijk spel
+ een vlot spelverloop, de spelers plannen gelijktijdig de acties, maar kunnen tactisch beslissen welke actie al dan niet wordt uitgevoerd
+ een perfect opstapje naar een spel zoals Orléans
+ de speelduur is eigenlijk perfect, binnen een uurtje ben je rond

- het materiaal is oké, maar het karton had misschien net ietsje dikker mogen zijn
- daar we Orléans kennen, is dit misschien nogal "plattekes" in vergelijking met de grote broer
- we zijn het niet meer gewend, maar er kan maar op één manier gescoord worden in dit spel (maar hoeft absoluut geen nadeel te zijn)

Conclusie : Siberia is een alleraardigst spelletje dat zelfs in familieverband uit de kast gehaald kan worden. Eigenlijk speelt het allemaal héél intuïtief. Je merkt echt dat dit spel de opstap was naar het ontwikkelen van Orléans, wat volgens mij een topper is in het euro-gamma. Het gebruik van de fiches is duidelijk en laat op zich niet zo veel mogelijke opties open, maar er zijn er wel degelijk. Je bent wel wat afhankelijk van de fiches die je trekt. Ze bepalen alleszins de weg die je zal gaan (moeten) nemen. Het is een lekkere motor die je relatief snel opbouwt en dan aan het rollen gaat in de latere beurten. Timing en planning zijn redelijk cruciaal om het spel te winnen. In Siberia wordt de strijd gestreden, zorg dat je je verkopers op de juiste plaats hebt staan, verdeel je arbeiders tactisch en sla dan toe vooraleer de tegenstand dit doet. Siberia is me zonder meer bevallen.

01-06-2016 om 07:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!