Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-09-2011
Olympos - Oikumene : uitbreiding (Ystari)
U heeft hier op de blog al héél wat info kunnen lezen over het spel Olympos van onze landgenoot Philippe Keyaerts, uitgegeven door Ystari games.
Een voorstelling hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1209770 Een eerste indruk hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1249254
Gezien het succes van dit spel heeft men bij Ystari games er ineens maar een uitbreiding voor gemaakt. In de doos(je) vindt u alvast : 6 nieuwe ontdekkingen, 4 nieuwe wonderen en 5 opdrachttegels.
Vooral dit laatste is nieuw, bij elk spel worden er twee van de vijf opdrachttegels getrokken en op het speelbord gelegd. Zo gauw een speler voldoet aan de voorwaarden van deze opdrachten, krijgt hij de tegel en drie punten op het einde van het spel.
De opdrachten zijn : - bereik als eerste Atlantis - wees de eerste met vijf ontdekkingen - bouw als eerste een wonder - wees de eerste met een paarse ontdekking - wees de eerste met 3 Zeus symbolen (kaarten en fiches)
De nieuwe wonderen : - Tempel van Ares : je krijgt 1 zwaardsymbool - Tempel van Hera : je krijgt 1 Zeussymbool - Tempel van Apollo : je krijgt 2 extra bestemmingskaarten - Tempel van Chronos : je krijgt 3 zandlopers
De nieuwe ontdekkingen : - Ruilen : de speler mag al z'n grondstofblokjes gebruiken als joker (voor eender welke kleur) - Drama A : telkens je een punt scoort, scoor je er één extra - Drama B : telkens je een zandloper krijgt, scoor je één extra punt - Kanteel : wanneer je wordt aangevallen krijg je 3 zandlopers ipv 1 - Slavernij : één zwaardsymbool en bij overname van een regio mag je een fiche uit de algemene naar je persoonlijke voorraad halen - Orichalcum : 2 punten voor elke fiche in Atlantis
Titel : Olympos - Oikumene Auteur : Philippe Keyaerts Uitgeverij : Ystari Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 10+
Zoals we gewoon zijn van Ravensburger komen ze ook dit jaar met een nieuwe bigbox op de markt. Ook naar goede Ravensburgergewoonte spreken we hier van het betere familiespel, dus niet enkel de gevorderden zullen deze doos in handen nemen. Volgens mij slagen ze er met deze Casa grande weer voortreffelijk in om een ruim publiek aan te spreken.
Casa grande is op zich een abstract spel, dat in een mooi jasje is gegoten. De bedoeling is dat de spelers zo veel mogelijk geld verdienen als bouwheren door hun etages zo hoog mogelijk te bouwen. En ze ook op de juiste plaats te bouwen, zodat anderen het interessant vinden om over hen heen te bouwen, want hiervoor stijgt hun waarde op het bonusspoor.
Als de spelers aan de beurt zijn, gooien ze de dobbelsteen en zetten ze hun stapsteen dat aantal plaatsen verder op het spoor rond de bouwput. Afhankelijk van waar de steen uitkomt, mogen de spelers in deze rij of kolom één bouwsteen plaatsen. Er kan ook betaald worden om extra stappen te zetten en alzo het spel meer te manipuleren en te bouwen waar je wil.
Op de linkerkant van het speelbord staat het bonusspoor, dit geeft aan hoeveel een speler kan investeren in extra stappen. Deze waarde zal dalen bij het kopen van extra stappen op het loopspoor en stijgen als een speler z'n beweging in een hoek eindigt. Hij mag dan niet bouwen, maar wel drie stijgen in waarde. Bereikt een speler de negen, dan krijgt hij onmiddellijk 9 geld en start hij terug op de nul op het bonusspoor. Ook wanneer een andere speler op jouw bouwstenen bouwt, stijgt jouw waarde.
Nadat een speler heeft bewogen en z'n bouwsteen (verplicht) heeft ingezet, mag hij optioneel nog een bouwtegel plaatsen, indien dit overeenkomt met de bouwstenen. De bouwtegel geeft aan waar er bouwstenen moeten staan van de eigen kleur, de andere gaatjes mogen opgevuld worden met die van een tegenspeler. De speler scoort onmiddellijk het aantal geld gelijk aan het aantal vakjes waaruit de bouwtegel bestaat x de verdieping die gebouwd wordt.
Het spel gaat door tot alle bouwstenen zijn ingezet en de speler met het meeste geld wint. Bij gelijke stand wint de speler die het hoogste staat op het bonusspoor.
Titel : Casa Grande Auteur : Günter Burkhardt Uitgeverij : Ravensburger Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Volgende week, vrijdag 7 oktober, houden we alweer onze 58ste spellenavond. U bent uiteraard weer met z'n allen welkom. Indien u een bepaald spel uit onze collectie zeker wil spelen, laat ons dan zeker een seintje, dan zorgen wij dat het zeker aanwezig is.
Klik op de afbeelding om onze nieuwsbrief te vergroten, veel leesplezier !
De nieuwe Feld die ons al een tijdje geleden was opgevallen. Een nieuwe uitgeverij ook, een héél kleine overigens, dus hopelijk loopt alles in goede banen en zijn er voldoende exemplaren van dit spel dat er erg interessant uitziet.
Na het lezen van de spelregels ben ik nog meer overtuigd dat dit spel echt wel een degelijk spel zal zijn. Uiteraard is dit weer een typische Feld, een puntensprokkelspel. U zal gedurende het spel punten scoren, maar ook op het einde van het spel met de bonusfiches. Het doet me een beetje denken aan Die Burgen von Burgund, al is het maar omdat er ook erg veel fiches in het spel zitten. Je hebt forumfiches die je ophaalt in de provincies, je hebt bouwfiches (die je punten opleveren), je hebt extra actiefiches (die logischerwijs een extra actie opleveren). Daarnaast zijn er ook nog Trajantegels die je punten opleveren als je de gewenste combinatie van gekleurde steentjes kan afgeven en tenslotte natuurlijk ook de bonustegels die op het einde van het spel doorslaggevend zijn.
Het spel wordt gespeeld in 4 jaren, die elk bestaan uit 4 kwartalen (ronden). Zo'n ronde wordt ingedeeld naargelang de tijd die je gebruikt. Het spelsysteem van het Afrikaanse spel Mancala is mooi geïntegreerd, u neemt de steentjes uit één van je poelen en verdeelt ze met de klok mee over de andere poelen. Het aantal stenen dat je uit de poel neemt, geeft ook aan hoeveel tijd je spendeert. De poel waarin het laatste steentje dan weer belandt geeft aan welke actie je mag ondernemen in deze beurt en indien hier een Trajantegel ligt die je kan volbrengen met de daar aanwezige kleuren van de stenen, dan mag je deze onmiddellijk scoren. Als de tijdsteen rond is geweest, is er een kleine telling en wordt er een volkstegel opengelegd, deze tegel vertelt wat het volk van jou verwacht op het einde van het jaar, dus zorg er maar voor dat je erin kan voorzien (voedsel, spelen of religie).
De zes mogelijke acties die je kan ondernemen : - zeehaven actie : kaarten trekken of afleggen om te verhandelen met de schepen en punten te scoren - forumactie : een forumtegeltje nemen naar keuze - militaire actie : een nieuwe soldaat inbrengen, een leider verzetten in de provincies, een soldaat naar de provincies brengen en hiervoor punten scoren afhankelijk hoeveel concurrenten er aanwezig zijn in de provincie - trajanactie : verzet de boog op je eigen speelbord naar een lege plaats en vul de opengekomen plaats met een nieuwe trajantegel - senaatactie : zet je steen één plaats verder in de senaat, dit zijn het aantal stemmen die je kan uitbrengen later in het spel en scoor onmiddellijk de overeenkomstige punten - bouwactie : breng een nieuwe werker in het spel, zet een werker in actie en bouw een tegel (gebouw), je kan nu de overeenkomstige actie van het gebouw gebruiken of de punten scoren
Dit is in het kort wat je allemaal kan doen in een spelletje Trajan, natuurlijk is een verdere kijk op de fiches en bonusfiches zeker handig om het spel beter te begrijpen. In de spelregels staat dan ook niet voor niets dat je het spel vooral moet spelen om het eigen te maken en meer mogelijkheden te zien. Interessant, zonder meer, als u het mij vraagt.
Titel : Trajan Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Ammonit spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Hier zijn we al met dat spel van Eggertspiele dat we dus zullen placeren bij Pegasus. Zoals het uitzicht van de doos en de titel waarschijnlijk al wel verraden, zal dit spel zéér veel weg hebben van Cuba. We moeten er dan ook niet smalend over doen en mogen gerust stellen dat dit een Cuba light zal worden. Niet echt een kaartspel (dat was Havanna), eerder het bordspel, maar dan zonder het grote bord, een klein bordje is er wel bij. U zal nog steeds de gebouwentegels herkennen, de goederen, de personages (hoewel deze lichtjes afwijken van het origineel).
Het spel verloopt over verschillende ronden, tot er in totaal 7 boten zijn verscheept met goederen. Natuurlijk scoor je weer op de gekende manier punten : goederen leveren, op bezoek gaan bij Maria, de danseres en gebouwen gebruiken. Je krijgt hiervoor puntenfiches die je verborgen houdt, dus het blijft spannend tot het eind.
In een beurt ga je eerste met een auto rijden. De eerste stap is gratis, elke extra stap kost je 1 peso. Deze auto rijdt langs de diverse personage die het spel telt. Deze worden, net als de gebouwen trouwens, elk spelletje at random op het speelbord gelegd. Nadat je de actie van het personage hebt gebruikt, mag je nog een gebouw activeren door je speelfiguur erop te plaatsen. Pas op : je mag enkel kiezen voor de gebouwen die in dezelfde kleur zijn als die kleur die is aangegeven op de figuur waar je met je auto gestopt bent, dus feitelijk kies je onmiddellijk voor twee zaken bij het rijden met de auto.
De Cubanen : de inwoners leveren jou het volgende op :
1) Pedro : 2 tabak van de voorraad 2) José : 2 suiker van de voorraad 3) Conchita : 2 citrusvruchten van de voorraad 4) Miguel : 2 hout van de voorraad 5) Pablo : 1 goed naar keuze van de voorraad 6) Maria : 2 overwinningspunten 7) Martinez : 3 pesos van de voorraad 8) El Zorro : elke andere speler geeft je of 1 peso of 1 goed naar keuze (behalve hout) of 1 punt 9) Alonso : een gebouw claimen met je marker dat nog vrij is (max. 3 gebouwen/speler) of de functie van een gebouw dat je bezit gebruiken (bovendien krijg je telkens 1 punt als een andere speler één van je gebouwen gebruikt)
Daarnaast kan de auto ook stoppen bij de haven. Hier worden de goederen op de schepen geladen. Er wordt een leuk systeem gebruikt met dobbelstenen. De dobbelstenen zijn in de kleuren van de goederen en het aantal ogen bepaalt hoeveel goederen er mogen worden afgeleverd in die soort. Het aantal overwinningspunten dat je per goed krijgt start op 2, maar telkens wanneer de haven wordt overgeslagen of wanneer een goed niet volledig wordt afgeleverd, stijgt de waarde bij een volgende levering. Je moet dus wel zien dat je je goederen nog tijdig kan inschepen op het juiste moment. Hout is een speciaal geval in het spel, het kan als joker gebruikt worden voor elk goed, maar mag niet in combinatie gespeeld worden. Bovendien levert het steeds slechts 1 punt op per houtblokje. Maar op deze manier kan je wel iemand een serieuze hak zetten door z'n verzamelde goederen al in te leveren bijvoorbeeld.
Zodra een schip is volgeladen of de waarde het hoogste punt heeft bereikt, vaart het schip uit en schuift de schepenmarker een plaats naar rechts, er worden opnieuw dobbelstenen geworpen voor een nieuw schip te vormen.
Bij het activeren van de gebouwen, verzet je je figuur (tenzij je El Zorro hebt gebruikt of de haven). Daarna gebruik je de actie die staat aangegeven op het gebouw en scoort de speler van wie het gebouw eventueel is een punt (tenzij je zelf de eigenaar bent)
De gebouwen :
1) de bank : 2 pesos 2) de kerk : 1 punt 3) de distillerie : ruil suiker in tegen rum 4) de sigaarfabriek : ruil tabak in tegen sigaren 5) de zwarte markt : ruil 1 goed tegen een ander willekeurig goed 6) de zagerijmolen : ruil 1 hout tegen 1 punt en 1 peso 7) het café : ruil 1 sigaar en/of rum voor 2 punten (elk) 8) het douanekantoor : zet één dobbelsteen op een schip onmiddellijk op nul 9) het casino : ruil een aantal peso om in punten en omgekeerd, voor elke 3 peso scoor je een punt en omgekeerd 10) de havenmeester : je mag de waarde van de goederen die geleverd worden verhogen of verlagen met één 11) het kantoor : lever onmiddellijk 1 goed dat op het schip wordt gevraagd voor 2 punten 12) de krantenuitgeverij : je krijgt 1 peso en mag één cubaan inactief maken (eens de auto bij deze cubaan gepasseerd is, wordt deze terug actief)
Nadat het zevende schip vertrokken is, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers krijgen nog 1 punt voor elke 3 goederen (inclusief hout), geld is niets meer waard. De speler met de meeste punten wint het spel, bij gelijke stand wint de speler die nog het meeste goederen over heeft en dan diegene met het meeste geld.
Titel : Santiago de Cuba Auteur : Michael Reineck Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 50 min. Leeftijd : 10+
Het spel Ghost stories moet ik u waarschijnlijk al niet meer voorstellen. In het coöperatieve spel waarbij de spelers met hun monniken strijden tegen de boosaardige Wu-Feng om het dorp te beschermen. Met deze uitbreiding zullen de spelers voor een nog groter dilemma komen te staan : nl. Wu-Feng zelf.
In dit spel is het spelersaantal 2-5 (ipv 1-4) aangezien één speler de rol zal aannemen van Wu-Feng en de andere spelers de stuipen op het lijf zal kunnen jagen, nog erger dan ze al gewend waren. Wu-Feng zal kiezen welke geesten in het spel komen en ze bij de monnik plaatsen die hij prefereert. In plaats van de geesten op het bord te brengen kan Wu-Feng zelfs gebruik gaan maken van hun kleur om onder het dorp, in de catacomben op zoek te gaan naar overblijfselen van Wu-Feng in de aarde aldaar. Als ze erin slagen om drie iconen te vinden, zal de schaduw van Wu-Feng terug opstaan uit de doden en direct de strijd aangaan met de monniken in het dorp.
Om de monniken te helpen in hun strijd, krijgen ze bloedmantra's ter beschikking. Dit zijn speciale mogelijkheden die in diverse graden komen afhankelijk van de moeilijkheid van het spel. Met een level 2-mantra bijvoorbeeld, zal een Qi-fiche die verloren gaat op het mantra worden geplaatst. Zodra er twee op het mantra zijn geplaatst, krijgt een monnik naar keuze een qi-fiche bij. Met een level 4-mantra kunnen alle behekste dorpstegels terug worden omgedraaid.
Dit is nog maar een voorproefje van wat u te wachten staat in Black secret. Een bijkomend detail is dat er in Essen slechts 666 exemplaren te verkrijgen zullen zijn. U krijgt er overigens een nieuwe Wu-Feng dobbelsteen bij en kan er zelfs voor opteren om voor enkele euro's een Ghost stories T-shirt bij aan te schaffen. U moet echter geen schrik hebben als ze zouden zijn uitverkocht, want ik ben er zeker van dat er kort na de beurs erg veel exemplaren verkrijgbaar zullen zijn bij uw plaatstelijke spellenboer. En anders komt u hem gewoon toch testen bij spellenclub SpinLi.
Titel : Ghost stories : black secret Auteur : Antoine Bauza Uitgeverij : Repos Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Artwork is steeds belangrijker in de spellenwereld en dat is in Essen niet anders. Onze Poolse vrienden van Gry Leonardo waren vorig jaar nieuwelingen op Spiel met hun Magnum Sal en brengen dit keer een familiespel mee met wel een erg speciale, maar in mijn ogen fantastische artwork.
In Mare Balticum gaan de spelers rondvaren en trachten de juiste vissen binnen te halen. U vaart de zee over en weer, haalt de juiste vissen boven en levert deze af in de haven waar ze gegeerd zijn. U legt ze in de handelshuizen op uw speelbord. Maar let op : u heeft wel slechts vijf plaatsen om de vissen te bewaren tijdens de zeereis, dus goed plannen zal nodig zijn. Als alle visjes verdwenen zijn in een regio in de Baltische Zee worden uit de zak nieuwe fiches getrokken. Er kunnen ook tijdsfiches uitkomen, deze leggen het spel even stil en dan zet elke speler z'n vermenigvuldigingsfiches in. Deze zorgen voor het vermenigvuldigen van bepaalde vissoorten bij het einde van het spel. Nadat de zesde tijdfiche is getrokken, vriest de zee stilaan dicht en spelen de spelers nog een laatste beurt. Daarna worden de punten berekend. De speler met de meeste punten wint het spel. In de variant, die u ongetwijfeld ineens zal meespelen (tenzij je het speelt met kleine kinderen) werkt u ook met opdrachtkaarten (contracten) en probeert u deze te vervullen voor extra punten. Al bij al lijkt me dit een zeer eenvoudig spelletje dat zeker menig speler zal plezieren.
Zowel de doos, het speelmateriaal als de spelregels zijn geïllustreerd met foto's van geboetseerde figuurtjes. Bent u een fan van Wallace & Gromit of Chicken run, dan bent u nu al ongetwijfeld aan het kwijlen bij het zien van het materiaal. Omdat het echt de moeite is, plaats ik hieronder enkele foto's.
spelersbord opdrachtenkaarten
fiches detail van het speelbord
Titel : Mare Nostrum Auteur : Filip Milunski Uitgeverij : Gry Leonardo Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 6+
Snoep, wie wil er snoep? Iedereen natuurlijk! Maar je moet wel een goed geheugen hebben en een beetje geluk om jouw favoriete snoepje weg te kapen vooraleer je tegenstanders dat doen. Bonbons is een klein memoryspel met toch een leuke twist erin.
Titel : Bonbons Auteur : Marc André Uitgeverij : GameWorks Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 10-20 min. Leeftijd : 8+
4 opéénvolgende kelders, elk met 3 levels, en veel schatten die bewaakt worden door allerlei rare wezens. Om dit alles te ontdekken, zal een horde avonturiers onder jouw hoede, dit zo goed mogelijk proberen af te handelen. Dit alles zonder de tegenstanders uit het oog te verliezen, want ook zij willen graag de schatten meegraaien en zo weinig mogelijk monsters tegenkomen. Ronde na ronde reizen de kaarten van de ene speler naar de andere, zodat ze allen met dezelfde kaarten hebben moeten spelen. Geen enkele vorm van geluk nodig? Nee, tuurlijk wel ...
Titel : Tschak Auteur : Dominique Ehrhard Uitgeverij : GameWorks Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 40 min. Leeftijd : +13
Hurrican is ook één van die vaste klanten in Essen voor onze club. Na de Mr. Jack-reeks en Hurrican cup, brengen ze dit keer iets totaal anders. Ik geef u alvast de vertaling van hun persbericht :
"Dit spel met z’n adembenemende illustraties is al een verzamelaarsobject op zich. Van Shark tot Starck, dat is slechts één kleine stap, of beter gezegd, twee letters.
Ouders zullen een mooie referentie vinden naar James Bond terwijl de jongere speler onmiddellijk zullen denken aan Dr. Claw van Inspecteur Gadget. Elke generatie heeft z’n eigen voorbeeld … van een universeel thema dat steeds het onderwerp is geweest van vele dromen : dat van geheimagenten.
In Dr. Shark is vooral het spelverloop zéér innovatief. Dit spel is ideaal voor families en laat kinderen een volwassenen toe om samen te spelen in een test naar tactiek en behendigheid. Om de bewijzen tegen Dr. Shark op te bouwen, kunnen we enkel “zien” met onze vingers. Het is een innovatie in de spellenwereld : Dr. Shark is het eerste familiespel dat de tastzin gebruikt en op die manier een unieke ervaring met zich meebrengt.
Je hebt dertig seconden per duik om zo veel mogelijk hints te verzamelen van de bodem van de oceaan, enkel gebruik makend van je tastzin om vormen en materialen te herkennen. Je kan individueel of in team aan de slag, wat samen denken en samen beslissen mogelijk maakt, zodat er minder competitief dient te worden gespeeld.
Dr. Shark vormt een brug tussen generaties en zal jong en oud samen rond de spellentafel verenigen. Er wordt een magie gecreëerd en spelers zullen hun hartje kunnen ophalen. Wij garanderen je dan ook dat je zal gebeten worden door dit spel!"
Titel : Dr. Shark Auteurs : Antoine Bauza & Bruno Cathala Uitgeverij : Hurrican Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Zoals reeds vermeld in de preview van Lost temple waren er nog niet veel zaken vrijgegeven.
Ondertussen is er toch weeral wat meer bekend gemaakt rond het spel, door een uitgebreidere preview op BGG. Na het lezen van dit artikeltje kreeg ik een hoog "Bakong meets Machiavelli"-gevoel.
Uiteraard omdat het een race is in de jungle, om het eerste tot aan de tempel geraken, maar waar Bakong me redelijk teleurstelde qua gameplay, zou dit spel wel eens zéér interessant kunnen zijn.
Net als bij Machiavelli gaat het gekozen personage elke ronde bepalen wat je kan (en mag) doen die ronde. Ik geef u gewoon even een opsomming van de mogelijkheden en als u Machiavelli kent, dan krijgt u ongetwijfeld al een gevoel van hoe het spel in z'n werk zal gaan. Ook de spelregels staan ondertussen online, dus die kan u ook gaan bekijken op BGG.
De personages : 1) Sjamaan : noem een rol, deze rol zal worden "vermoord" tijdens de ronde en geen rol van betekenis kunnen spelen, de speler die deze rol koos mag z'n actie niet uitvoeren (vgl. moordenaar) 2) Dief : noem een rol, zet 1-2 stappen verder en steel alle edelstenen van de speler wiens rol je noemde als deze aan de beurt is (vgl. dief) 3) Ziener : bekijk twee fiches op het speelbord, wissel ze indien gewenst, en zet 1-2 stappen vooruit 4) Priester : betaal 2 edelstenen en beweeg tot de volgende tempel, indien je niet betaalt, beweeg je niet 5) Ouderling : betaal 2 edelstenen en beweeg tot het volgende dorp, indien je niet betaalt, beweeg je niet 6) Archeoloog : neem een manchete uit de voorraad, zet 1-2 stappen 7) Verkenner : betaal een hoeveelheid edelstenen en zet zoveel stappen vooruit 8) Kano : betaal al je edelstenen en zet dubbel zoveel stappen vooruit 9) Kind : zet je pion bij de speler die net voor je staat op de weg
Zoals u op de cover al kan zien, is dit spel niet enkel uitgebracht door WGG, maar is het nu pas in het Nederlands verschenen. Vandaar ook dat ik het spel even bij de Essen releases heb geplaatst. Ninjato kan u een beetje vergelijken met Het Stenen Tijdperk (999 games), maar de dobbelstenen worden vervangen door kaarten.
De site van WGG vertelt dit over het spel : "Aan het einde van de twaalfde eeuw is aan het Heiantijdperk in Japan een einde gekomen. De stammen van Minamoto, Taira en Go-Shirakawa vechten om de macht. Te midden van deze chaos vechten een aantal ninja’s een schaduwgevecht uit, waarbij ze het politieke tumult in hun voordeel gebruiken. In Ninjato kruipt iedere speler in de rol van een ninja. Kies je acties zorgvuldig en maak slim gebruik van je kaarten: weet wanneer je voorzichtig moet zijn en wanneer je je kansen moet grijpen. Het tijdperk van de shogun komt dichterbij. De meest vermaarde ninja wordt zijn onzichtbare kracht!"
speel als ninja: val huizen binnen op zoek naar schatten, versla wachters en koop gezanten om voor invloed op de de drie stammen.
tactisch spel: planning, tactiek en doorzien van de plannen van je tegenstanders spelen een grote rol.
meerdere wegen naar de overwinning: bepaal je eigen strategie door je te specialiseren in bepaalde ninjavaardigheden in de dojo en/of doelbewust geruchten te verspreiden voor veel bonuspunten.
de tijd vliegt voorbij: in de speeltijd van een uur komen de spelers vaak aan de beurt om acties uit te voeren, moeten veel keuzes worden gemaakt en is er veel interactie tussen de spelers.
prachtige vormgeving: laat je onderdompelen in het 12e eeuwse Japan.
De spelers gaan hun ninjasterren op de diverse plaatsen op het speelbord leggen om de bijhorende acties uit te voeren. Zo kunnen ze onder andere een bezoek brengen aan de dojo, clanhuizen, de sensei, het paleis en het paviljoen. - In de dojo verkreegt de speler nieuwe handkaarten. - In de clanhuizen ga je voor kracht (hoge kaart) of sluipen (lage kaart) en krijg je een schat als je de wachter die er ligt, verslaat. Je kan meerdere schatten verzamelen, maar als je faalt of uit eigen beweging weggaat, kan je nog opgemerkt worden en extra schatten verliezen. - Bij de sensei leer je nieuwe vaardigheden die je in volgende beurten kan gebruiken. - In het paleis kan je je schatten gaan inruilen voor overwinningspunten (eer). - In het paviljoen kan je ook eerpunten verzamelen door schatkaarten af te leggen die gevraagd worden.
Dit spel geniet al een tijdje onze interesse en we zijn dan ook zeer blij dat we gewacht hebben met een aanschaf tot er een nederlandstalige versie van op de markt verschijnt. Ik ben er van overtuigd dat dit spel vele familiespelers zal weten te boeien.
Titel : Ninjato Auteur : Dan Schnake & Adam West Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
Van de WGG- site : "Het is 1892. De bank in Repentance Springs is overvallen. Vele onschuldige burgers, waaronder sheriff Anton Dreyfus en schooljuf Sue Dagget, zijn op gruwelijke wijze om het leven gekomen in de regen van kogels toen de overvallers wild om zich schoten bij hun aftocht uit het ooit zo rustige stadje. Colonel Ned McReady en zijn mannen zijn belast met de taak Jack Colty – een nietsontziende bandiet, die zelfs een vlieg van een blinde spin zou stelen – en zijn bende voor eens en altijd te stoppen."
perfect thematisch uitgewerkt kaartspel dat zich afspeelt in het Wilde Westen
iedere speler heeft een eigen uniek deck kaarten met andere mogelijkheden dan zijn tegenstander
verschillende wincondities per speler: vereist andere tactieken en andere speelwijzen
korte teksten en duidelijke iconen op kaarten maken het spel vlot speelbaar en overzichtelijk
kaarten zijn voorzien van prachtige illustraties en hebben titels die zo uit een westernfilm kunnen komen, zoals: "Let's shoot our way outta here" en "Chew on this, gringo!"
veel directie spelersinteractie en hoge wederspeelbaarheid
Het spel bevat de volgende onderdelen:
1 Colonel Ned McReady deck met 62 kaarten
1 Jack Colty deck met 62 kaarten
16 bandietkaarten
5 gebiedkaarten
1 treinontsporing-kaart
1 Mexicaanse grens kaart
14 Mexicaanse grens speelstukken
6 "true grit" (extra leven) fiches
6 vuurkracht fiches
1 rondesteen
Op BGG wordt er een link gelegd naar San Juan, Battleline en Magic : the gathering, dus dit kan wel tellen. Het materiaal ziet er erg gelikt uit vind ik. Het spel is volledig opgebouwd rond de kaarten, een overzicht van een speelronde zou dan ook bijzonder weinig verheldering brengen, want meer dan kaarten trekken en kaarten spelen is er eigenlijk niet bij. De kaarten volledig overlopen ga ik u hier ook besparen, maar indien u interesse heeft, verwijs ik u graag door naar hier : http://www.boardgamegeek.com/filepage/70008/dutch-rules-for-revolver
Titel : Revolver Auteur : Mark Chaplin Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 12+
Naar dit spel kijken we met meer dan gewone belangstelling uit. Enerzijds omdat de auteur een Vlaming is, David Ausloos meer bepaald. Ook Get nuts kwam van zijn hand en is bij WGG uitgegeven. Daarnaast is dit één van de meest gehypte producten op BGG voor de komende Essen.
We moeten eerlijk bekennen dat, toen we de cover zagen, we ook direct geïnteresseerd waren. Zeg nu zelf, een kinderspel is het niet als je dat ziet. Het grote voor- en tegelijk nadeel van dit spel is dat je minstens met 4 spelers zult moeten zijn, beter is het met z'n zessen. Het spel is een coöperatief spel met een twist in. U zal de rol kunnen aannemen van soldaten en androïden en trachten te overleven. Zorg er zeker voor dat je teamleden je niet infecteren.
Het spelconcept door denken aan een dungeoncrawler of een Gears of war (FFG). U doorloopt kamers en tracht het ongedierte er te verdelgen. Maar pas op dat u zich niet in dezelfde kamer bevindt als een besmette medespeler of u zou ook wel eens de microben kunnen overkrijgen.
In een speelronde doorloop je volgende fasen :
1) Parasietfase : een dobbelsteenworp bepaalt of de aanwezige parasieten zich verplaatsen en geven ook aan in welke richting. Komen ze bij een speler in de kamer, krijgt deze een schadepunt (tappen van z'n personagekaart)
2) Teamfase : in speelvolgorde voeren de spelers hun acties uit (aantal afh. personage). Ze verdelen hun actiepunten over hun soldaat en androïde en hebben de keuze uit : - exploreren : een nieuwe kaart trekken en aanleggen zodat het grondplan groter wordt. Je legt ze naast de kamer waarin je je bevindt en er een doorgang is. Is dit niet mogelijk, dien je je eerst te verplaatsen en dan de kaart te leggen - bewegen : het kost je 1 actiepunt om je van de ene naar de andere kamer te verplaatsen - vuur wapen : enkel je androïde kan schieten indien hij over munitie beschikt. Voor 1 actiepunt kan hij zowel parasieten als teamleden als doelwit hebben. (Grijze parasieten hebben 1 schot nodig, zwarte parasieten 2 om te sterven) - doorzoek kamer : dit bepaalt hoeveel voorwerpen je er kan vinden en of er zich parasieten bevinden - activeer computer : voer een warmtescan uit om te achterhalen hoeveel teamleden geïnfecteerd zijn, open alle beveiligde deuren of ontdek een verborgen kamer - herstel in ziekenboeg : recupereer 2 energie (slechts 1 maal in een beurt) - gebruik voorwerp : aantal actiepunten hangt af van het voorwerp (zie spelregels voor al de voorwerpen)
3) Ruilen : je kan kaarten ruilen met de speler met wie je in dezelfde kamer staat. Hij kan je infecteren indien hij geïnfecteerd is met de infectiekaart. Maar jij kan jezelf hier tegen wapenen en een aanval afslaan en met zekerheid weten dat de andere speler geïnfecteerd is.
Het spel kan op verschillende manieren eindigen :
De spelers winnen het spel als ze 3 benzinekaarten kunnen spelen in de kamer met het nest. Alle niet-geïnfecteerde spelers winnen. Het uitspelen van de 3 kaarten kost de speler 1 actiepunt.
Alle teamleden zijn geïnfecteerd, het resultaat is een overwinning voor de gastheer en zijn leger van infecteerders
Er is slechts 1 niet-geïnfecteerde speler oever met onvoldoende benzinekaarten op hand en in de stapel overgebleven zoekkaarten, het resultaat is eveneens een overwinning voor de gastheer en zijn leger van infecteerders.
Spelregels vindt u hier : http://www.boardgamegeek.com/filepage/70195/dutch-rules-for-panic-station
Titel : Panic Station Auteur : David Ausloos Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 4-6 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 10+
Van dit spel verwacht ik persoonlijk het meeste van diegenen die bij WGG verschijnen dit najaar. Het is ook de enige echte big-box-game die ertussen zit. Na een eerste inzage van de spelregels werd ik gecharmeerd door het redelijk eenvoudige spelconcept en en niet te veel aan toeters en bellen.
U vindt deze spelregels overigens hier : http://www.boardgamegeek.com/filepage/69787/dutch-rules-for-singapore
De woorden van WGG zelf over dit spel :
In 1861 krijgt sir Raffles de opdracht van de Oost Indische Compagnie om een buitenpost te bouwen op het eiland Singapore. Rijke kooplieden krijgen de opdracht het gebied te ontwikkelen in ruil voor gratis grond. Op deze wijze groeit de kleine buitenpost tot een metropool. Naast de bloei van de legale handel neemt de handel in opium ook toe. In dit spel zijn de spelers kooplieden, die het land gaan ontwikkelen en handel in goederen als steen, textiel en thee bedrijven. En als de kans zich voordoet om te participeren in illegale, winstgevende activiteiten, zullen ze dat zeker niet nalaten. Echter de kans om gepakt te worden, groeit naarmate het aantal illegale activiteiten dat gepleegd is....
prachtig bouwspel: aantal mogelijkheden en keuzes neemt toe in de loop spel met het groeien van de buitenpost
strategische keuzes: maak slim gebruik van je handelswaren en de beschikbare gebouwen
veel variatie: 42 verschillende gebouwen waarbij elk spel steeds anders zal zijn
ervaar de grote spanning: grote kans op een inval als je hebt gekozen voor zeer winstgevende maar tevens illegale activiteiten
mooie vormgeving: duidelijke iconen door Alexandre Roche vergroten het spelplezier
Wat ik u alvast wil meegeven wat mijn eerste aanvoelen is. Het heeft iets van Carcassonne en Carson city. U gaat tegeltjes aanbouwen aan het centrum, de acties van deze tegels trachten te gebruiken en op die manier punten te scoren. Een overzicht van een ronde brengt misschien al wat duidelijkheid :
1) bepalen van de Raffles speler : de speler met de minste punten op dat moment. 2) gebouwen klaarleggen : evenveel tegels als het aantal spelers +1 3) kavels verdelen : de raffles-speler neemt een eigendomsfiche van elke speler en verdeelt deze over de vrije kavels (enkel kavels die grenzen aan een gebouw) 4) acties van de spelers : beginnende met de raffles-speler en vervolgens met de wijzers van de klok kiest de speler z'n acties uit.
- een gebouw uitkiezen en op z'n kavel plaatsen, bedrag betalen zoals aangegeven op kavel - gebouw verbinden met een straat met een aangrenzend gebouw - een eigen arbeider tot max. 3 stappen verplaatsen en max. 3 gebouwen activeren (een nieuwe arbeider inbrengen telt als 1 stap) - verplaatsen over straten, nieuwe straten bouwen kost 1 pond/straat - een gebouw van een andere speler activeren, levert de eigenaar van het gebouw één punt op, bij een neutraal gebouw of starttegel krijgt niemand de punten - het gebouw dat in een ronde niet is gebouwd, krijgt de zwarte hut erop, als het in de ronde erop niet wordt gekozen, gaat het uit het spel
Het spel gaat verder tot er onvoldoende gebouwen zijn om een nieuwe ronde mee te starten. Natuurlijk spreekt het voor zich dat dit overzicht niet alles zegt, vooral de acties van de gebouwen zelf maken het spel uiteraard. Het komt er vooral op neer dat u natuurlijk het gebouw plaatst dat andere spelers zeer interessant vinden om zo extra punten te verdienen.
Titel : Singapore Auteur : Peer Sylvester Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Nu komt er dus nog een derde deel uit van dit spel. Het betreft hier wederom een uitbreiding en geen op zich staand spel. U heeft dus het basisspel nodig om hiermee aan de slag te gaan.
Ook van dit spel is er voorlopig weinig concreet bekend, dus moeten we het voorlopig doen met de beschrijving die terug te vinden is op de website van WGG :
De Zwarte Dood is met reislustige handelslieden de Middellandse Zee overgestoken en teistert nu ook het noorden van Afrika. De introductie van de karavaan en diplomaten voegen nieuwe strategische mogelijkheden toe en met de regiokaarten heeft de speler nog meer controle over de gevolgen van de pest. Met deze uitbreiding wordt Rattus een compleet nieuwe spelervaring: nieuwe mogelijkheden, meer spelers en vooral nog meer spelplezier.
uitbreiding voor het succesvolle spel Rattus: combineer deze uitbreiding met het basisspel en andere uitbreidingen voor nog meer spelplezier.
nieuwe mogelijkheden door de nieuwe Islam klasse: vier nieuwe personen met unieke vaardigheden.
ontdek nieuwe strategiën: sla de pest af met regiokaarten, scoor extra punten met diplomaten of zorg voor extra groei met de karavaan.
inclusief spelmateriaal voor 5 en 6 spelers!
Het materiaal dat u in uw doosje terug vindt :
1 spelbord
4 klasse kaarten
51 regiokaarten
40 bevolkingsblokjes
1 karavaan speelstuk
15 diplomaatschijfjes
10 verplaats 3 stappen-fiches
65 rattenfiches
Vooral de mogelijkheid om dit spel met z'n 5-6 te spelen lijkt me een leuke aanvulling, het extra speelbord zorgt ervoor dat er ruimte genoeg is en dat je naar Afrika kan reizen. Daarnaast komen er ongetwijfeld veel nieuwe mogelijkheden vrij met de nieuwe klassekaarten (astroloog, karavaanleider, ontdekkingsreiziger en sultan). De regiokaarten zijn ingevoerd om jezelf te beschermen tegen een plaag las ik ergens op BGG. Je kan dan tijdens het uitvoeren van een plaag een regiokaart spelen met het symbool van de klasse die je voor je hebt liggen om je te beschermen. Of het al dan niet een must-have uitbreiding is, daar gaan we nog even op wachten, maar we volgen het zeker op.
Titel : Rattus Africanus Auteur : Ase & Henrik Berg Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Over dit spel is voorlopig nog zeer weinig bekend, vandaar slechts een korte voorstelling. Meer info volgt ongetwijfeld later nog.
Dit plukten we alvast van de site van White Goblin Games :
"Geruchten over een oude, verloren gewaande tempel die diep in het oerwoud is verborgen, laten het hart van een groep ontdekkingsreizigers sneller kloppen. Gewapend met een kapmes om zich een weg te banen door het oerwoud en een tas vol smaragden om de hulp in te roepen van de inheemse bevolking, trekken ze door het oerwoud op zoek naar de verloren tempel. Wie van hen is het snelste en bereikt als eerste het einddoel?"
het bordspel, gebaseerd op de kaskraker "Machiavelli"
negen karakters met ieder een eigen unieke vaardigheid staan ter beschikking om je te helpen
uniek racespel met een uitgekiende mix van bluf, chaos en tactiek
schat de plannen van je tegenstanders in en probeer ze de pas af te snijden
vlotte korte beurten en veel directe spelersinteractie
speelbaar tot acht spelers: tempo blijft hoog en mogelijkheden niet beperkt (ook zeer leuk met 2!)
Dit spel bevat de volgende onderdelen:
1 spelbord
9 karakterkaarten
8 spelerskaarten
8 ontdekkingsreizigers
8 kapmesfiches
18 gebeurtenisfiches
1 afgodfiche
50 smaragden
Van de site van Bruno Faidutti achterhaalde ik een beetje meer over de achtergrond bij dit spel, een korte vrije vertaling van mijnheer Faidutti z'n woorden :
"Ik startte serieus met bordspellen spelen midden in de jaren 80, in de tijd van Ave Caesar, Haas en schildpad en the Flying Carpet and Jockey. Ik hou nog steeds van racespellen. Zij waren de vroegere voorlopers van de Duitse strategische en abstracte bordspellen, maar ze hadden een vorm van lichtheid, een luchtige tussendoortje dat meestal ontbreekt in de huidige spellen.
Omdat ik nostalgisch ben naar die jaren, wilde ik een spel ontwikkelen die familie is van deze simpele, eerlijke, tactische racespellen. M'n eerste poging was China moon, een beetje lijkend op Machiavelli. Het is een zeer dynamisch racespel, met wat tactiek, veel bluffen en een goede portie geluk. Ook dit spel hoort thuis in die categorie. Ergens in Oost-Azië, diep in de jungle, zoeken de ontdekkingsreizigers naar de verloren tempel..."
Niet echt erg verduidelijkend dus, maar toch al iets. Dit spel is dus een tweede titel van Bruno Faidutti die dit jaar bij WGG verschijnt. Daarnaast willen we u zeker ook niet onthouden dat de illustraties worden verzorgd door toptalent Pierô. Dit wordt zeker een spel om op te volgen, het voorspelt alleszins veel goeds, hopelijk kan het voldoen aan de hoge verwachtingen.
Titel : Lost temple Auteur : Bruno Faidutti Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-8 (met 9 als je de Essengoodie erbij hebt) Speelduur : 40 min. Leeftijd : 10+
De volgende dagen zullen we u alvast de spellen presenteren die verschijnen bij WGG. Een uitgeverij die nauw aan ons hart ligt, want zij staan toch garant voor de nodige kwaliteit en dan vooral in ons eigenste taaltje. In Essen zullen ze maar liefst 6 nieuwe spellen presenteren. Wij geven u even een opsomming de volgende dagen, we maken het rijtje zelfs nog ééntje langer en voegen ook Ninjato toe aan de lijst. Dit spel is al verschenen in het Engels, maar zal ook rond de tijd van Essen in het Nederlands verkrijgbaar zijn bij WGG.
We starten onze reeks bij een leuk kaartspel van Bruno Faidutti, de alom bekende auteur. Dit spel is een remake van z'n spel uit 2001. In dit spel ga je samen aan de slag om de draken te verslaan en de schatten te grijpen! Iedere speler speelt met een team helden, dat maar één doel heeft: veel magische voorwerpen en schatten verzamelen! Een draak verslaan? Simpel. Maar daarna komt de echte uitdaging: overeenstemming bereiken over het verdelen van de buit.
Het spel omvat :
18 drakenkaarten
1 marktkaart
24 heldenkaarten
24 magische voorwerpkaarten
6 zichtschermen
126 houten stenen
zandloper
De officiële spelregels zijn nog niet gepubliceerd op het internet, maar ervan uitgaand dat er weinig aan de oorspronkelijke spelregels veranderd, komt het erop neer dat elke speler in z'n beurt een held uitspeelt bij één van de vier openliggende drakenkaarten die tonen welke buit ze met zich meebrengen. Indien de kracht van de helden bij een draak meer is dan de draak wordt de draak verslagen en dient de buit te worden verzameld. Dit gebeurt door een eenvoudig, maar fantastisch ingenieus systeem. Een zandloper wordt omgedraaid en de spelers krijgen 60 seconden de tijd om een overeenkomst uit te werken om de schatten te verdelen. Slagen ze er niet in om de gehele schat netjes onder elkaar te verdelen, dan wordt de volledig buit afgelegd en krijgt niemand iets. Versla je een draak helemaal alleen, dan is het verdelen natuurlijk iets makkelijker.
De spelers vergaren natuurlijk ook magische voorwerpen en toverspreuken waarmee ze de onderhandelingen meer in hun voordeel kunnen laten verlopen, maar hierover wil ik voorlopig nog niet te veel kwijt. Nadat er zeven draken zijn verslagen verschijnt de marktkaart, de spelers mogen nu ook weer gedurende één minuut met elkaar schatten ruilen. Daarna gaat het spel z'n gewone gang. Zo gauw alle draken verslagen zijn, eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld naargelang de schatten die de spelers verzameld hebben.
Edit : ondertussen zijn de spelregels wel verschenen, maar zijn er aan het spelconcept weinig (of geen) veranderingen aangebracht. Enkel de artwork en het materiaal is een beetje bijgestuurd en hedendaagser gemaakt.
Titel : Dragon's gold Auteur : Bruno Faidutti Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
In Eruption probeert u uw dorp te behoeden van de gloeiend hete lava die de vulkaan uitspuwt. U probeert in de eerste plaats uw eigen dorp te redden, maar daarnaast probeer je de lava natuurlijk ook een handje te helpen om naar uw buurdorpen te stromen.
Het spel is op zich redelijk eenvoudig en bestaat uit vier stappen :
1) U berekent uw schade aan het begin van de beurt. Lavastromen die u dorp raken leveren extra hitte op op de brandmeter. Een muur kan je beschermen, maar dit hangt van een dobbelsteenrol af. Indien uw scoresteen zich in een nieuwe gevarenzone bevindt, brengt dit wel bepaalde voordelen met zich mee (extra actiekaart trekken, extra muur bouwen, extra lavategel inbrengen).
2) U brengt een nieuwe lavategel in het spel en puzzelt deze netjes aan de reeds liggende tegels. De eerste speler die met z'n scoresteen in een nieuwe gevarenzone komt, legt trouwens een nieuwe uitbarstingstegel, deze vormt een nieuwe bron van lava en dient niet aan te sluiten op het centrum van het speelbord (waar de oorspronkelijke uitbarsting is)
3) U speelt actiekaarten uit zoveel u kan en wenst in uw beurt. Met deze actiekaarten kan u tegels verwijderen, roteren, vervangen, muren verplaatsen, muren in je voorraad leggen, je temperatuur laten zakken, ... U kan ook 2 kaarten afleggen om een extra lavategel in het spel te mogen brengen.
4) U bouwt een muur indien u dit wil op een lavastroom of aan de rand van je dorp. Een dobbelsteenworp met oranje (lava) en witte (muur) dobbelsteen bepalen of de muur standhoudt. Muren van hout krijgen een +1 op de worp, muren van steen een +2
Diegene die z'n hoofd het langs boven de "lava" houdt, zal het spel winnen, dat afloopt zo gauw een dorp volledig is verwoest of wanneer alle lavategels in het spel zijn gebracht.
Er worden ook enkele leuke varianten voorzien bij het spel : teamplay, volledige vernietiging, ... er komen nog meer varianten op de website van Stratusgames. Misschien ook nog leuk om te vermelden : ondergetekende verzorgde de nederlandse vertaling van de spelregels, dus indien u deze ooit in handen krijgt, dan mag u nog eens aan mij denken. Opmerkingen en foutjes mag je natuurlijk ook altijd melden.
Titel : Eruption Auteur : Andy Kurzen & Matt Plett Uitgeverij : Stratus games Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Troyes was vorig jaar ongetwijfeld één van onze beste spellen voor de veelspeler. Een doorwinterde speler haalde z'n hartje op bij het zien van zulke gameplay en kwaliteit qua spelontwerp. Het feit dat je dobbelstenen bij elkaar kon gaan weghalen was een nog niet eerder vertoonde business (volgens mij). De ontwerpers slaagden erin om het geluk van een dobbelsteenworp om te vormen tot een zeer tactisch steekspel met dat populaire kubusachtige spelmateriaal.
Dit jaar komen de mensen van de Belgische uitgeverij Pearl games, waarop wij zeer trots zijn (en terecht), met Tournay. Doornik dus (hoewel het volgens mij op een i en niet op een y eindigt), de stad aan de Schelde, die door de noormannen volledig werd geplunderd en platgebrand. Onze taak bestaat erin de stad terug op te bouwen. En dit gebeurt ook in dit spel wederom op een zeer unieke manier.
Wat eerst opvalt aan Tournay is de artwork. Als je de dozen van Tournay en Troyes op elkaar legt, kan je ze volgens mij zelf bijna niet uit elkaar houden. Het materiaal is identiek qua looks ... en dat vind ik persoonlijk een pluspunt. Ik hou er wel van.
Tournay zal ongetwijfeld de bijnaam krijgen "Troyes - het kaartspel". Deels terecht ook, het spel zal hoofdzakelijk gespeeld worden met kaarten, je bouwt de stad op in een rooster van 3x3 voor je met de aangeboden kaarten. Ook nu weer zijn er kaarten die betrekking hebben op militaire, godsdienstige en burgerlijke zaken. Elke kaart levert wederom z'n voordelen als je de actie ervan benut. Naast gebouwen zitten er ook personen in het spel. Deze hebben het voordeel dat ze alle acties triggeren van de gebouwen die in dezelfde rij en kolom liggen in je eigenste stad.
Dobbelstenen zijn er dit keer niet meer bij, wel de meeples. Elke speler heeft zo z'n eigen meeples, die wederom door een medespeler kunnen gebruikt worden. U dient hiervoor wel twee deniers te betalen (deze munten zijn bekend bij iedereen die Troyes al speelde).
Boven het kleine speelbord komen er weer gebeurtenissen te liggen die zowel positieve als negatieve gevolgen met zich meebrengen. Je kan tegen deze gebeurtenissen gaan strijden en ze als overwinningspunt voor je afleggen. Bovendien kan je ze ook gebruiken om je éénmalig te beschermen tegen een andere gebeurtenis, dus ga er toch maar voor om de gebeurtenissen te verslaan.
Dit is Tournay eigenlijk al in een notendop. Natuurlijk maken de kaarten het spel, bovendien is er zelfs al een uitbreiding voorzien in de basisdoos. Deze stapel nieuwe kaarten maakt het spel nog aantrekkelijker voor spelers die het spel al in de vingers hebben.
In het kort dan ook nog even een speelbeurt (een uitgebreidere mag u verwachten als we het spel in handen hebben) :
1) speel een kaart uit je hand (optioneel) : breid je stad uit 2) voor een actie uit (verplicht)
Wat de acties betreft, heeft u de keuze uit : - Trek een kaart - Activeer één gebouw in jouw stad - Vecht met een gebeurteniskaart - Verdien deniers - Roep je arbeiders (meeples) terug
Titel : Tournay Auteurs : Sébastien Dujardin-Xavier Georges-Alain Orban Uitgeverij : Pearl games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
Michel Baudoin is een sympathieke Nederlandse bordspelontwerper, die begin dit jaar een eigen bedrijfje uit de grond heeft gestampt, met een ronkende naam overigens : Wacky works.
De naam heeft hij ongetwijfeld gekozen aangezien hij zichzelf omschrijft als een dromer, met een grote fantasie. Dit leidt tot maffe spellen en rare en leuke tekeningetjes.
In z'n eerste werkjaar presteert hij het al om in Essen aanwezig te zijn met een erg mooi spel, Space Maze. Voor sommigen onder u zal deze titel waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Misschien heeft u het spel al eens kunnen testen bij één van de vele spellenclubs waar hij het spel in avant-première heeft laten zien. Ongetwijfeld is er bij het eindproduct nog rekening gehouden met de vele, nuttige tips die hij op die momenten heeft opgepikt.
De volgende beschrijving van het spel heb ik alvast van z'n website geplukt (hopelijk geen erg Michel, anders hoor ik het graag; voor die ene keer dat het eens in ons eigenste taaltje is, profiteren wij er ook van mee natuurlijk).
"Space Maze is een eurogame met het thema aliens. In het spel heeft iedere speler de controle over zijn eigen soort aliens. Het doel van het spel is om een hoed van zilverfolie op te halen uit het doolhof en terug te brengen naar je UFO.
De spelers racen tegen elkaar om de eerste te zijn die het ding naar zijn basis kan brengen. Wanneer iemand de hoed in bezit heeft gaat de rest er natuurlijk achteraan.
Het doolhof bestaat uit vierkante kamers met aan elke zijde een primair gekleurde doorgang (rood, geel of blauw), aangrenzende doorgangen vormen een mix van 2 primaire kleuren waardoor de passage een secundaire kleur wordt. De aliens waarmee je speelt bestaan uit deze secundaire kleuren, elke speler heeft 3 aliens: 1 groene, 1 oranje en 1 paarse. Aliens kunnen alleen van de ene naar de andere kamer wanneer de kleurencombinatie van de doorgangen hetzelde is als hun eigen kleur.
Tijdens het spelen zullen de spelers constant het doolhof moeten veranderen om de juiste combinaties te vormen en zo verder te komen. Doordat iedereen steeds dichter bij elkaar komt, gaan de spelers elkaar uiteindelijk in de weg zitten en het doolhof veranderen op een manier waar de ander helemaal niet blij mee is. Zeker niet als je hem daarmee belet om de hoed te pakken!
Dit is een spel waarbij je een geweldig plan kunt maken, maar daarna hopeloos moet toekijken hoe een tegenspeler alles weer verpest (wat dan weer voor veel plezier zorgt bij de andere spelers). Meestal is het beter om je kansen te spreiden, maar je kunt natuurlijk ook gewoon door het midden stormen en hopen op een goede afloop;)"
Titel : Space Maze Auteur : Michel Baudoin Uitgeverij : Wacky Works Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 12+
Traditiegetrouw brengen de Schotse broers Fraser en Gordon Lamont van Fragor games hun nieuwste spel uit in Essen. Ook dit jaar is dat niet anders. Wel terug van weggeweest zijn de fantastische, stenen speelfiguren. Nadat we ze drie jaar hebben moeten missen in de spellen Snowtails, Savannah tails en Antics, maken ze nu terug hun opwachting.
Ik denk dan ook dat dit een grote verklaring kan zijn voor het zéér snel uitverkopen van de gelimiteerde versie van het spel dat zal verschijnen. Slechts 900 voorbestellingen zijn er opgenomen (van de 1000 aangekondigden) aangezien je altijd moet rekening houden blijkbaar met een foutenmarge van 10% bij productie. Misschien zullen er toch nog enkele spelers hun spel kunnen ophalen op donderdag als ze er vroeg bij zijn dus en ze niet hadden voorbesteld.
Gelukkig waren wij er wel tijdig bij. Aangezien dit onze enige pre-order is die momenteel loopt, verdient dit spel dan misschien ook wel een dubbel bericht. Enerzijds omdat ik enthousiast ben over hetgeen ik al gezien heb en anderzijds omdat er eigenlijk nog maar zeer weinig over bekend is en u de spelregels (of een overzicht hiervan althans) later zal krijgen.
In het kort gaan we in het spel op zoek naar de drietand van Poseidon die hij ergens is kwijtgespeeld in de zee en door de Kraken is meegenomen. Elke speler neemt de rol aan van een zeedier en tracht z'n beste beentje voor te zetten om de drietand terug te halen. Het spelconcept omvat het bekende Antihill-systeem van Antics, waarbij een speler z'n eigen acties kan gaan samenstellen en upgraden, maar in dit spel zou er toch een lichtere toets zijn toegevoegd met dobbelstenen die in de vorm van een golf over het bord zouden worden uitgegooid. Maar meer info volgt hierover dus later.
Ik toon u alvast enkele mooie beelden waarbij u al kan beginnen watertanden :
Titel : Poseidon's kingdom Auteurs : Fraser and Gordon Lamont Uitgeverij : Fragor games Aantal speler : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
In Shitenno neemt elke speler de rol van een generaal aan en probeert, door het controleren van de provincies, in de gunst te komen bij de Shogun en z'n favoriet te worden. In de doos vindt u :
één speelbord, 4 Shitenno-kaarten, 4 scorestenen, 48 controlestenen (kamons), 24 bonustegels, 4 titeltegels en 4 corresponderende hiërarchietegels, 24 enkelvoudige troepenkaarten, 24 kokukaarten en 10 dubbele troepenkaarten.
Het spel wordt gespeeld over verschillende rondes, die opgedeeld zijn in twee delen (jaren). In de even jaren bevinden de generaals zich in Edo (nu Tokyo) en verzamelen ze titels, troepen en kokus (inkomsten door leningen). Tijdens de oneven jaren nemen de generaals, in volgorde volgens hun titel, controle over provincies door het inzetten van hun troepen en geld om zo het aanzien van de Shogun te krijgen.
Wanneer het spel eindigt, deelt de Shogun nog extra punten uit aan de generaals die de provincies domineren. De generaal die het meeste aanzien heeft verworven tijdens het spel, wint.
Even jaren : het delen
De speler met de hoogste titel is de Tairo (verdeler). Hij neemt een aantal troepen- en kokukaarten (afh. aantal spelers) en legt ze open voor zich neer. Hij vormt nu een deck met kaarten die hij zelf samenstelt en voegt een hiërarchiekaart toe. Hij biedt dit pakketje aan een andere speler aan. Deze speler kan het bod aannemen en doet dan niet meer mee deze ronde, de Tairo maakt een nieuw pakketje en biedt deze weer aan. Indien een pakket wordt geweigerd, wordt het pakketje aan de volgende spelers aangeboden. Indien niemand het pakketje neemt, dan dient de Tairo het zelf te houden en wordt de volgende speler in de hiërarchie de nieuwe Tairo. Nadat iedereen een pakketje heeft verworven, krijgt elke speler de titel die overeenkomt met de gekozen hiërarchietegel.
Oneven jaren : controle over de provincies
In volgorde (volgens verworven titels) mogen de spelers 0,1 of 2 controlestenen plaatsen om controle te winnen over een provincie. Om een provincie te controleren geeft de speler ofwel de gevraagde troepenkaarten (staat afgebeeld op de troepen/bonustegels) ofwel legt hij een aantal kokukaarten af gelijk aan het aantal controlepunten die hij krijgt. Daarna plaatst de speler z'n controlesteen op de eerste vrije plaats in de provincie (van links naar rechts), krijgt de overeenkomstige aanzienspunten (bijzetten op scorelijst) en krijgt nog een bonustegel indien nog aanwezig (laatste plaats geeft geen bonus meer). Er mogen in een ronde door een speler dus slechts 2 controlestenen geplaatst worden, maar dit mag in één provincie zijn. Overtollige strijdkrachten of koku (geld) kunnen niet worden opgesplitst of teruggegeven, een kaart wordt volledig gebruikt.
Bonustegels
De bonustegels (3 verschillende) kunnen éénmalig worden ingezet om een kokukaart te ruilen met een troepenkaart naar keuze of omgekeerd, bij een troepen- of kokukaart een +1 toe te voegen of extra kaarten te trekken van de deck.
Titels
1) Daimyo : scoort 2 extra punten bij het plaatsen van een controlesteen 2) Shomyo : scoort 1 extra punt bij het plaatsen van een controlesteen 3) Sensei : mag elk oneven jaar een controlesteen omdraaien naar z'n gouden kant (telt dubbel op het einde van het spel) 4) Hatamoto : geldt als een troepenkaart naar keuze bij het controleren van een provincie
Einde van het spel
Het spel eindigt op het einde van een even jaar waarin : - een speler geen controlestenen meer in z'n voorraad heeft - de kokukaartendeck is opgebruikt (troepenkaarten komen dus terug in het spel, kokukaarten worden eruit verwijderd)
Er volgt nog een laatste telling : - 1 punt per kokukaart in handen (dubbele of trippele kokukaart telt natuurlijk voor 2-3 punten) - 6 punten per provincie voor de speler die het meeste controle heeft. Gouden controlestenen tellen dubbel. Bij gelijke stand wint diegene die het meest links ligt in de provincie
Titel : Shitenno Auteur : Cédric Lefebvre Uitgeverij : Ludonaute Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60 min.
Dit spel wordt op diverse sites al aangekondigd voor Spiel Essen, maar wij hebben hem al ons bezit, dus presenteren we u met de nodige trots "Artefakt" van Winning moves.
Indien u onze blog af en toe volgt, dan kent u het formaat van deze doosjes. De vierkante doosjes die ook de Cartagena-reeks, Clans, ... herbergen. Deze spellen staan voor éénvoudige spelregels, maar met een nodige dosis spelplezier en dat is bij deze titel niet anders.
In Artefakt ga je met je experten (speelfiguren) op zoek naar delen van artefacten. De speler die als eerste de vier nodige delen van een artefact verzamelt, wint het spel. Het spel omvat 10 plaatstegels, 24 delen van 3 verschillende artefacten (elk artefact is dubbel voorzien), 4 spelersborden, 1 kleurendobbelsteen, 1 getallendobbelsteen, 12 speelfiguren (3 per speler), 16 reiskaarten (4 per speler), 4 overzichtskaarten en 1 startspelerpion.
Een speelronde bestaat uit 5 fasen :
1) nieuwe fragmenten van de artefacten openleggen : de startspeler gooit vier met de beide dobbelstenen en legt de fiches met de gegooide kleur op de plaats van het gegooide getal. De fiches worden dicht op de plaatsen gelegd, zodat niemand weet welk deel van het artefact er ligt
2) reisvoorbereiding : de spelers kiezen 3 van hun 4 reiskaarten en plaatsen deze dicht bij hun spelersbord bij de overeenkomstige experten (zie ook foto boven), de vierde kaart wordt dicht naast het spelersbord gelegd. Op deze kaarten staan het aantal verplaatsingspunten (1-4) die de experten moeten afleggen.
3) naar een nieuwe plaats reizen : de spelers draaien om beurten de eerste reiskaart om en verplaatsen hun speelfiguur het aangegeven plaatsen (mag zowel met als tegen de klok), nadien doen ze hetzelfde voor de 2de en 3de speelfiguur.
4) fragmenten van het artefact nemen : de plaatsen worden om beurten (van 1 t.e.m. 10) afgehandeld. Er kunnen zich diverse situaties voordoen : - er is geen speelfiguur : men gaat over naar de volgende plaats - er is één speelfiguur : neem alle fragmenten en leg ze dicht op je spelersbord, je mag de delen natuurlijk zelf bekijken. Nadien mag de speler de extra actie van de locatie nog gebruiken (indien de tekst naar boven ligt, bij spelaanvang liggen er reeds vier met tekst naar boven) - er zijn verschillende speelfiguren : de speler die een meerderheid heeft, mag kiezen of hij zelf alle fragmenten neemt, of hij van iemand anders, die ook aanwezig is, een fragment steelt. Nadien mag de speler met de meerderheid ook eventueel de extra actie van de locatie gebruiken. Bij gelijke stand krijgt niemand de fragmenten.
5) wisselen van startspeler : de huidige startspeler draait een locatie om zodat de tekst zichtbaar wordt en er dus een extra actie kan worden uitgevoerd in volgende ronden. Daarna geeft hij de startspelerpion aan z'n linkerbuurman.
Het spel eindigt onmiddellijk als een speler een volledig artefact kan samenstellen. De ronde wordt niet meer afgespeeld en de speler wint onmiddellijk.
De extra acties van de locaties : 1) een gelijke stand op een andere locatie in je voordeel beslissen 2) één van je figuren van deze locatie twee plaatsen verderzetten (met of tegen de klok) 3) alle fragmenten van een locatie bekijken en er één ruilen met één uit de voorraad (zonder deze laatste te bekijken) 4) één figuur van een tegenspeler één plaats verzetten (met of tegen de klok) 5) één fragment uit de algemene voorraad nemen (zonder deze eerst te bekijken) 6) één eigen fragment ruilen met één uit de algemene voorraad (zonder deze eerst te bekijken) 7) één fragment van een tegenspelen in de algemene voorraad plaatsen (en deze allen terug schudden) 8) de tegenspeler met de meeste fragmenten er één afnemen 9) één eigen fragment ruilen met één van een tegenspeler (zonder deze eerst te bekijken) 10) indien slechts één figuur aanwezig op deze locatie : bij een tegenspeler één fragment wegnemen
Titel : Artefakt Auteur : Michael Palm & Lukas Zach Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
De eerste uit de reeks voor Essen is : Miss Lupun is een anagram voor "plus minus", een rekenspel hier dus. Nu kan ik me inbeelden dat u wel opwinderendere dingen in uw spellenkast heeft staan, maar laat u niet misleiden, dit spel is best wel leuk. Natuurlijk dient er gerekend te worden, maar met de nodige taktiek en geluk kan u dit spel misschien wel eens winnend afsluiten, ook al bent u niet echt Einstein.
Het spel bestaat uit een spelbord, dat opgebouwd is uit 6 rijen en 4 kolommen, 139 opdrachtkaarten, 7 jokerkaarten en 3 winkaarten, 60 speelfiches (met waardes 0-9 in de verschillende spelerskleuren), 7 jokerfiches en de spelregels.
Het basisspel is zeer eenvoudig. Elke speler krijgt vier opdrachtenkaarten, waarvan hij er drie houdt. Dan begint het spel. Om beurten plaatsen de spelers hun fiches op het speelbord. Dit gaat zo door tot het bord vol ligt (of tot er 20 fiches liggen bij 2 spelers). Dan wordt er gecontroleerd of de spelers hun opdrachten hebben kunnen uitvoeren. De speler met de meeste punten wint het spel. Zo simpel is het!
De opdrachten zijn zeer divers, soms vragen ze om een bepaalde optelsom te verkrijgen in een rij of kolom, ervoor te zorgen dat je in een rij of kolom meer hebt dan ..., ervoor te zorgen dat vak x + vak y = vak z, dat er een aantal even of oneven getallen in ee rij liggen, ... U merkt het al, de opdrachten zijn niet allemaal even makkelijk, maar de punten zijn dan weer in verhouding. Een moeilijke opdracht zal u beduidend meer punten opleveren dan een makkelijke. Natuurlijk heeft u niet alles in de hand, een beetje geluk bij het trekken van de opdrachtkaarten helpt alvast, maar u bent ook vooral afhankelijk van welke fiches uw tegenspelers plaatsen. Legt een speler bijvoorbeeld twee lage fiches in een rij, dan kan je er misschien van uit gaan dat hij in die rij een laag totaal moet hebben, dwarsboom jij even door een hoog getal toe te voegen?
Het komt er dus ook op aan om je opdrachtkaarten zo lang mogelijk geheim te houden en ervoor te zorgen dat de tegenspelers dit niet doorzien, want dan zou het wel eens slecht kunnen aflopen. Anderzijds kan een tegenspeler er ook voor zorgen dat je net wel je opdracht kan oplossen door het plaatsen van een juist fiche op de juiste plaats.
De variant voegt de jokerkaarten en winkaarten toe aan het spel. In dit volledige spel trachten de spelers in een ronde zo veel mogelijk punten te scoren. Deze score mogen ze gebruiken om hun fiches om te draaien (de achterkant toont hetzelfde getal maar dan omcirkeld). De speler die als eerste al z'n fiches kan omdraaien, wint het spel. Indien een speler een jokerkaart trekt tussen z'n opdrachtkaarten, wisselt hij deze in en krijgt hij een jokerfiche. Deze jokerfiche kan op het bord worden gespeeld en telt voor elke waarde die de speler wil (maar pas op: ook je tegenspeler kan deze joker gebruiken in z'n combinaties voor de waarde dat hij wil). De winkaarten tenslotte kunnen voor een suddendeath zorgen. De speler die zo'n kaart trekt, legt deze open voor zich neer. Indien deze speler deze ronde de drie andere opdrachtkaarten weet te vervullen, wint het spel onmiddellijk. Dwarsbomen is dan de boodschap voor de andere spelers, zonder hun eigen opdrachten te vergeten, want die worden natuurlijk ook gescoord als de speler met de winkaart niet in z'n opzet slaagt.
Miss Lupun is zeker geen topspel, verre van zelfs, maar het is wel een zeer handig, leuk tussendoortje.
Titel : Miss Lupun Auteur : Thomas Sing & Ralf-Peter Gebhardt Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30-45 min.
Het is de hoogste tijd om aan de slag te gaan wat de Essen nieuwigheden betreft.
Natuurlijk is het onmogelijk om alle nieuwigheden te gaan beschrijven op onze blog, aangezien er toch zo'n 750-tal nieuwe spellen zullen verschijnen binnen een maandje.
Wij zullen zelf de spellen kiezen, spellen die ons interesseren, spellen van uitgeverijen waar we een nauwe band mee hebben, spellen die ons misschien al op voorhand hebben bereikt, ...
Ik wens u alleszins veel leesplezier en hoop u hier de komende maand vaak te mogen begroeten. Ik start de reeks vandaag alvast met twee spellen die in Essen worden voorgesteld maar al te spelen waren op onze vorige spellenavond en ook hier al de revue passeerden.
Pegasus spiele heeft een nieuwe partner gevonden in de vorm van Eggertspiele. Het spel Santiago de Cuba van Michael Reineck belooft weer een klapper te worden. Van zijn hand kwamen ook al Cuba, El president en Rummelplatz (samenwerking met diverse auteurs).
Even een korte omschrijving van het spel :
De straten en gebouwen van Cuba's oudste en tweede grootste stad "Santiago de Cuba" bruisen van activiteit, een schip ligt in de haven te wachten met een lading sigaren, rum en citrusvruchten. Het is de taak van de speler om als handelaar het vertrouwen en de hulp de krijgen van de inwoners en de belangrijkste autoriteiten in dit kleurrijke district van de stad. Enkel de speler die de kleverste manieren bedenkt om z'n geld te investeren en die opportuniteiten aanpakt zal de winnaar worden van dit spel. Elk spel zorgt voor tactische uitdagingen voor de spelers, dankzij de steeds veranderende combinaties van gebouwen en inwoners. Santiago de Cuba is een feest voor de bordspelliefhebber, dankzij z'n combinaties, intuïtieve spelregels, variëteit in spelverloop en z'n carraïbische flair.
Titel : Santiago de Cuba Auteur : Michael Reineck Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasusspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 40-60 min. Leeftijd : 10+ Richtprijs : €25
We hebben de eer en het genoegen u te mogen melden dat spellenclub SpinLi is uitgekozen door de Franse uitgeverij Ludonaute om hun spellen te testen en te proberen vooraleer ze definitief op de markt zullen verschijnen. Naast 9 andere Franse spellenclubs zal u bij SpinLi dan ook vanaf volgende spellenavond hun nieuwe spel Shitenno kunnen uitproberen.
Bij deze nodig ik u dan ook alvast uit om langs te komen en uw mening te geven, zodat wij deze kunnen doorspelen aan de uitgeverij.
U kent deze uitgeverij misschien al van hun vorige spellen "Offrandes" en "Yggdrasil". Zo gauw we het prototype en de spelregels binnen krijgen, zal ik ze vertalen en hier online zetten.
Wij danken alvast Ludonaute voor het vertrouwen dat ze in ons stellen en gaan zeker ons best doen om hen van hulp te zijn met onze opmerkingen en reacties.