Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-04-2013
imprESSEN : Ladies & Gentlemen
Ladies & Gentlemen (Libellud) :
+ Erg mooi vormgegeven spel + Het opzet is natuurlijk fantastisch leuk, it's funny because it's true : "de man verdient ze, de vrouw spendeert ze" + Dit is een ambiancespel, u kruipt in de rol van dame of heer en begint heerlijk op elkaar af te geven + De man en de vrouw spelen een totaal ander spel, maar ze komen mooi samen tot een eindresultaat + Er is een overzichtsblad met de spelregels voorzien, dit is zéér welkom in het begin + U kan tot 10 mensen aan de slag met dit spel + Er is een variant voorzien om te spelen met een oneven aantal spelers (maar ons lijkt het altijd leuker met een even aantal) + Er is een extra variant voorzien met roddelkaarten, deze maken het spel nog ietsje pittiger
- Dit is een ambiancespel, indien u van drama en toneelspelen koude rillingen krijgt, kruipt u best niet aan de speeltafel als deze wordt opengelegd - U moet wel wat stapjes doorlopen, eens je het een keertje hebt gedaan valt het wel mee, maar aanvankelijk is het overzichtsblad zeer handig - Het spel ziet er kinderachtig uit, maar vergis u niet, op de doos staat wel degelijk 14+ en op zich kan ik de uitgever daar wel deels in volgen - U moet wel minimum met vier spelers zijn om dit spel te spelen
Ladies & gentlemen is wat het is, een ambiancespel dat best wel te pruimen is als u dit met het juiste publiek doet. U gaat janken van het lachen als iedereen echt op elkaar afgeeft en de typische man-vrouw-rollenpatronen op tafel gooit. En moest u hier in slagen, dan heeft u zeker niet het beste spel aller tijden gespeeld, maar dan heeft u zonder meer plezier beleefd aan uw avond en dit is toch het belangrijkste.
Deelnemers : Tom, Kris, Mathias, Nathalie, Katrien & Arne Gespeeld spel : Ladies & Gentlemen Speeldatum : 27/04/'13 Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier Opmerkelijk
: Een eerste keer dit geinige spelletje. Vooral de ambiance is belangrijk en die moet je zelf maken natuurlijk. Des te losser je bent, des te harder de taal en des te leuker het spel.
+ supersnel tussendoortje + erg duidelijk en rechtlijnig + verschijnt binnenkort in het Nederlands bij 999 games, maar ik heb me toch de Engelstalige aangeschaft voor het materiaal (zie volgende) + prachtig stoffen zakje om je kaartjes in te bewaren + 16 kaartjes? Is dat alles? Jazeker, en hier heeft u erg veel plezier aan, dus z'n geld méér dan waard + zonder meer het vlotste spelletje van de Tempestreeks (waarover u hier op de blog al heeft kunnen lezen, zie Mercante, Courtier, Dominaire)
- je kan uit het spel worden gekieperd, maar uiteindelijk is een potje zo afgelopen, dus ... - de overwinningsblokjes hadden hartjes mogen zijn (ik zag dat ze bij een winkel in Nederland een promo hadden met hartjes, maar dit is denk ik eigen maak, niet van AEG, 999 games steekt er overigens kartonnen fiches bij) - 16 kaartjes? Is dat alles voor mijn geld? (neen, je hebt nog een zakje en overwinningsblokjes)
Ladies & gentlemen is een "party"-spel van Libellud, de uitgeverij van Dixit. Ook in dit spel houdt men de traditie van prachtige artwork aanzienlijk hoog. U krijgt héél wat mooi materiaal, prachtige kaarten en fijne pionnetjes voor uw geld. In ladies & gentlemen speelt u in teams en gaat u proberen om als man en vrouw het meeste aanzien te verwerven op het bal.
De rollenpatronen vliegen in dit spel in het rond, de man gaat overdag naar de beurs om 's avonds de gepeperde rekening te proberen te betalen die de vrouw stelselmatig gedurende de dag heeft laten oplopen. Eigenlijk zijn dit dan ook twee spellen in één. De man speelt eigenlijk een ander spel dan de vrouw, maar tijdens de avondfase (betaal de rekening) komen ze elkaar tegen en hebben ze hopelijk geen kletterende "ambras" omtrent mevrouws aankoopgedrag.
Ik geef u graag een kort overzicht hoe een dagfase er voor beide personen uitziet. Een spel bestaat overigens uit zes dagfasen. Na deze zes ronden volgt het bal waarop de aanzienspunten worden geteld.
Ladies : - ochtendfase : de ladies spelen een aanwervingskaart, draaien gelijktijdig om en vullen hun favoriete winkel met de producten aangegeven op hun aanwervingskaart (kledij, accesoires, personeel, ...). Eén kaart van deze stapel leggen ze open, de andere gesloten eronder. De open kaart stelt de vitrine van hun winkel voor. Nu kiezen alle dames naar welke winkel ze zullen gaan shoppen, ook dit gebeurt blind. - middagfase : de dames gaan naar de betreffende winkel. Ben je alleen in een winkel mag je je laten gaan en aankopen wat je wil. Ben je met meerdere dames in de winkel wordt er om beurten een aankoop gedaan (volgens speelvolgorde --> zie mannen). De gekozen kaarten dienen nog niet betaald te worden, je legt ze gewoon dicht voor jou neer.
Gentlemen : - ochtendfase : de heren gaan naar de beurs waar ze simultaan grondstoffen zullen verzamelen. Ze spelen met één hand, draaien fiches om en kiezen of ze ze houden of niet. Ze mogen maximum drie fiches houden en één volgordefiche. Indien ze een volgordefiche nemen, moeten ze onmiddellijk stoppen met trekken, ook al hebben ze nog geen drie grondstoffen. (goud telt als een joker trouwens) - middagfase : de heren gaan in beurtvolgorde (volgens de fiches) hun grondstoffen verkopen op de markt (waarde staat aangegeven op een marktkaart) of contracten vervullen. Diegene die als eerste een contract vervuld krijgt een extraatje, de andere spelers kunnen in dezelfde beurt ook nog wel hetzelfde contract afwerken. Zo komen de heren aan het nodige geld. Contracten die niet worden vervuld, krijgen elke ronde een extra bonus van 100 pond voor de eerste die het contract vervult en worden dus aantrekkelijker.
Ladies & gentlemen : - avondfase : het moment-suprême, de rekening wordt toegestuurd. De vrouwen geven hun aankopen aan hun mannen die op hun beurt kunnen kiezen wat ze ermee doen. Ze betalen de volle prijs (aangegeven op de kaart) en leggen de kaart open voor hun vrouw neer, ze leggen de kaart volledig af omdat ze het te duur vinden (of niet kunnen betalen) of ze betalen 100 pond en leggen de kaart dicht bij hun vrouw neer. Deze kaart zal volgende ronde terug worden aangeboden om te kopen. Bovendien kan de man ook de vitrinekaart gaan kopen van de eigen winkel, als er niemand die ronde in de winkel is gaan aanschaffen.
Nadien wordt alles in gereedheid gebracht voor een volgende ronde, of volgt het bal na ronde 6. We berekenen tijdens het bal het aanzien van de vrouw. Ze moet sowieso een jurk hebben om naar het bal te gaan (anders kan je de overwinning al op je buik schrijven). Daarnaast mag een vrouw slechts materiaal hebben van maximum twee designers. Sommige kaarten hebben geen merknaam en tellen altijd mee. Daarnaast krijg je ook nog punten voor personeelskaarten en misschien heeft de man ook nog hier en daar een bonuspunt meegesprokkeld. Het koppel met het meeste aanzienspunten (sterren) wint het spel.
Titel : Ladies & gentlemen Auteur : Loïc Lamy Uitgeverij : Libellud Aantal spelers : 4-10 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 14+
Deelnemers : Els, Esmeralda, Nico & Arne Gespeelde spellen : Drum roll, Rialto, We will wok you, Mafia city & Las Vegas Speeldatum : 26/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Mafia city nu volledig juist gespeeld (hopelijk toch) en ik vind het nog steeds een erg leuk spelletje. Je moet er wel van houden dat er op regelmatige basis gepest zal worden, maar je kan je er ook tegen wapenen, dus ik vind het geen probleem. Las vegas blijkt nog maar eens een ijzersterk tussendoortje, een dobbelspelletje waar je eigenlijk niet echt veel in de hand hebt, maar erg tof om te spelen. Drum roll blijft een fantastisch mooi en leuk spel, oké het is en blijft een droge euro met een thematisch "circus"-sausje, maar ons wist het toch weer wel te bekoren. Rialto was net zoals vorige keer reuzespannend met slechts één punt verschil tussen de winnaar en de 2de en 3de van de eindstand. De vierde volgde overigens op slechts enkele punten.
Op vrijdag 3 mei is het terug spellenavond bij SpinLi. Na een maandje onderbreking zijn we er voor u terug met héél wat nieuwigheden. We ontvangen u graag voor een voorlaatste keer in de cafetaria van rusthuis Lindelo vanaf 19.00 uur. U komt en gaat uiteraard wanneer u wil, maar u bent steeds van harte welkom.
Vanaf juli verhuizen we met de spellenclub over de brug. We spelen dan elke eerste vrijdag van de maand in de Oude Jongensschool (Vlimmersebaan 2) in Wechelderzande (vlak achter de kerk).
+ als je houdt van dit genre spellen is het waarschijnlijk een must
+ als je een fan bent van Star wars kan het spel ook niet ontbreken in je collectie
+ er zal nog duchtig kunnen worden uitgebreid de komende maanden
- als je niet echt te vinden bent voor dit soort spel, dan is het niet meer dan rondvliegen en op elkaar "proberen" te knallen
- alles wordt weer bepaald door een dobbelsteenrol, je kan aanpassingen doen, maar dan nog ben je te afhankelijk van de gooi
- als je niet echt een fan bent van Star wars, dan is het inlevingsvermogen waarschijnlijk niet al te hoog
- uitbreiden = duur, als je héél de collectie wil verzamelen zal je toch wat eurootjes opzij moeten leggen
Kortom : Ik kan over dit genre spel niet echt oordelen, buiten het feit dat het niet mijn ding is. Ik ken van Star wars bijzonder weinig (lees : niets) en kon me dan ook niet echt inleven. Ik neem aan dat die-hard fans dit wel doen en dan ongetwijfeld er meer plezier uithalen. Pas op, het spel op zich is zeer eenvoudig, je plant je beweging, vliegt vooruit (of met een bochtje, draai, ...) en als je binnen het vuurveld van de tegenstander terechtkomt, dan wordt er op elkaar geknald. Gooi je goed met je dobbelstenen hoera, anders jammer. Natuurlijk voorziet FFG wel enkele kaarten en kartonnen fiches die je in staat stellen om hier en daar iets bij te stellen, maar al bij al vind ik dit spel niet echt de moeite om aan te schaffen. Maar ik ben wel zéér blij dat ik dit soort van spel nog een keertje gespeeld heb, dan weet ik direct weer waarom ik méér op een ander soort spellen val.
Deelnemers : Seb, Gert, Kevin & Arne Gespeelde spellen : Dobbelboonanza, Kemet, X-wing, Fleet Speeldatum : 24/04/'13 Speelplaats : ten huize Seb Opmerkelijk
: Dobbelboonanza hebben we slechts twee beurten gespeeld, aangezien we vanaf dat ogenblik volledig waren, maar dit was al voldoende om ons te overtuigen. We wachten nog steeds op ons exemplaar dat ondertussen meer dan een jaar onderweg is (maar we gaan ervan uit dat het nog wel in orde komt). Van X-wing en Kemet mag u de komende dagen imprESSENs verwachten, dus meer hierover later.
Ook vandaag hebben we oog voor een iets ouder spel, dat pas recentelijk in onze collectie terecht is gekomen. De belangrijkste reden voor deze laattijdige toevoeging aan de collectie was de kostprijs. Het spel wordt uitgegeven door JKLM en Rio Grande, van deze eerste uitgeverij zijn er gewoon weinig exemplaren beschikbaar en de tweede komt uit Amerika en zorgt dus voor een te hoge prijs. Ik vond dit spel tweedehands (maar nog wel in folie) op Bordspelmania en had een overdracht geregeld op Zuiderspel.
We hebben allen waarschijnlijk wel een zwak voor treinspellen, Ticket to ride, Stoom, Age of steam, Railroad tycoon, zelfs Kings of air and steam, al deze spellen maken gebruik van het populairste vervoersmiddel in spellenland. In "On the underground" is het niet echt een trein, maar een metro die we zullen gebruiken, maar voor de gemakkelijkheid categoriseren we dit spel toch in de treinenrubriek. Het doel van het spel is het behalen van de meeste punten door jouw spoorwegnetwerk uit te breiden en passagiers hun eindbestemming te laten bereiken.
Het spel bevat 55 bestemmingskaarten die ook de klok zijn van het spel. Telkens liggen er vier bestemmingskaarten open en kunnen er vier passagiers naar deze locatie trachten te reizen. Zo gauw de trekstapel opgebruikt is, nadert het einde van het spel en wint de speler met de meeste punten. Afhankelijk van het aantal spelers spelen de spelers met een aantal kleuren. Ze krijgen alle spoorstaven van deze kleuren en mogen deze door elkaar gebruiken tijdens hun beurt. Een route moet echter wel steeds bestaan uit één kleur.
Een speelbeurt bestaat telkens uit twee fasen : spoorstaven aanleggen en passagiers laten reizen. 1) Spoorstaven aanleggen : je mag tot vier spoorstaven aanleggen in de kleuren waarmee je speelt. Op het speelbord staan alle mogelijke verbindingen waar gebouwd kan worden. Tussen twee stations kan maximum één spoorstaaf per kleur liggen. Een nieuwe metrolijn mag gestart worden van een plaats naar keuze (leeg vak natuurlijk). Maar eens een lijn is aangevat moet er steeds verder gebouwd worden aan de uiteinden van de lijn. Een speler kan echter ook een afsplitsing maken op deze lijn als hij 2 vertakkingsjetons kan afleggen. Vertakkingsjetons verzamelt een speler door z'n lijn op de eindstations aan te sluiten (zijkant speelbord) of door te verzaken aan het leggen van spoorstaven (per niet gelegde staaf krijg je één vertakkingsjeton). De spelers scoren punten voor verschillende situaties : - 1 punt : lijn wordt aangesloten op een nationaal station (blauwe kleur) - 2 punten en vertakkingsjeton : lijn wordt aangesloten op eindstation (rode kleur) - 3 punten : lijn verbindt twee stations van éénzelfde kleur (symbool) - 1 punt : voor elke station dat wordt ingesloten in een lus van spoorstaven De speler kan punten meermaals scoren met z'n verschillende speelkleuren, niet met dezelfde kleur.
2) Reizigers verplaatsen : de speler moet de reiziger verplaatsen , eerst naar een gele (express) bestemmingskaart (indien deze openligt), nadien een gewone bestemmingskaart (indien deze openligt). De reiziger doet eventuele verplaatsingen te voet (zo weinig mogelijk) en maakt dan gebruik van de lijnen op het speelbord om de eindbestemmingen te bereiken. De spelers wiens lijn werd gebruikt, krijgen één punt hiervoor. (indien meerdere trajecten mogelijk zijn, gebruikt de reiziger de route met de minste kleuren, indien nog gelijk bepaalt de actieve speler welke lijnen gevolgd worden). De bestemmingskaart wordt afgelegd, een nieuwe getrokken en de bestemmingspion verzet.
De speler die de meeste punten heeft verzameld op het moment dat de bestemmingskaarten niet kunnen worden aangevuld, wint het spel.
Titel : On the underground Auteur : Sebastian Bleasdale Uitgeverij : JKLM Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 10+
Ik koop de laatste tijd nog erg weinig spellen, enerzijds omdat onze collectie reeds omvangrijk is en we meer voor kwaliteit dan kwantiteit willen gaan, anderzijds omwille van het feit dat onze hobby in tijden van crisis erg duur is geworden. Vandaar ook dat het volgende spel echt wel een uitzondering is, enerzijds omdat het naar mijn bescheiden mening beide bovenstaande punten combineert, kwaliteit, maar ook prijzig.
Agents of Smersh is een story-telling spel, concreet wil dit zeggen dat je vooral van de ervaring zal moeten genieten. Je doorloopt als het ware een spannend verhaal, meer nog dan een spel. Vaak wordt het spel dan ook vergeleken met "Tales of the arabian nights", een spel waaraan we telkens veel plezier beleven, omdat je in het verhaal gezogen wordt. Je krijgt wel telkens de opmerking dat dit genre van spellen meer verhaal dan spelen is, zeker in het geval van Tales, wel dan heb ik goed nieuws. In Agents of Smersh is de willekeur toch beperkter, afhankelijk van je mogelijkheden en de gebeurtenissen op jouw weg, ga je meer logische keuzes moeten maken. Jammerlijk genoeg heb ik nog geen speelsessie kunnen regelen, maar dat gaat er zeker van komen binnen de kortste keren. Zo gauw ik een potje achter de rug heb, krijgt u er wel méér van te horen.
In Agents of Smersh gaat u de strijd aan in ware 007-stijl met dr. Lobo, een boosaardig genie die ergens op de wereld verstopt zit. Om het spel te winnen ga je dan ook de nodige informatie moeten verzamelen om z'n schuilplaats te vinden en hem te verslaan. Een alternatieve manier om het spel te winnen is zijn vier handlangers verslaan, maar in de spelregels zelf staat dat dit een schier onmogelijke opdracht zal zijn. Concreet ga je je over de wereldkaart verplaatsen, allerhande gebeurtenissen meemaken, deze hopelijk succesvol afsluiten en informatie verzamelen. Elke agent heeft dan ook nog z'n eigen missies, waarmee hij beloningen kan ontvangen. Deze beloningen kunnen trouwens een welgekomen hulp zijn om dr. Lobo te verslaan. Na elke beurt komt ook het kwaad in actie en gaat het net strakker rond de agenten worden gespannen. Het belooft alleszins een spannende strijd te worden.
Informatie die je verzamelt, blijft overigens gedekt, zodat je niet weet of je wel voldoende en vooral de juiste informatie hebt verzameld, wanneer je dr. Lobo gaat bestrijden. Heb je op dat ogenblik niet de juiste info, verlies je het spel. Ook wanneer je te lang wacht om met dr. Lobo te "vechten", is het kalf verdronken.
Je kan dit spel op twee manieren spelen, met de kaarten (waarop alle gebeurtenissen staan) of met een verhalenboek à la Tales of the Arabian nights. Uiteraard prefereren wij die laatste aangezien het verhaal dan nog intenser wordt. Aan de hand van een matrix ga je je weg kiezen en ga je het kwaad bestrijden, met je eigen wapens en ... een dobbelsteenrol. Het is echter zo dat je extra dobbelstenen kan aanschaffen, die een hoger rendement hebben trouwens. Het is een constant wikken en wegen of je extra vuurkracht in de strijd gooit of niet. Spelers gaan ook niet dood, wanneer ze hun levenspunten allemaal kwijt zijn, dan krijgt het kwaad een extra duwtje in de rug, maar kan er gewoon verdergespeeld worden.
Deelnemers : Els, Esmeralda, Michel & Arne Gespeelde spellen : Wunderland, Le petit prince, Belfort, Letters from Whitechapel, Rondo Speeldatum : 19/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Niet echt zo opmerkelijk, maar aan mijn persoonlijke zegereeks kwam vandaag een bruusk einde. Geen enkel potje gewonnen en als Jack the ripper verloren in Letters from Whitechapel. Wel weer erg geamuseerd met de erg leuke spellen. We blijven ze rustig vanonder het stof halen. Het is tof om een goeie mix te vinden tussen "oudere" en "nieuwere" spellen. Hopelijk volgt het volgende speelmoment snel.
Het volgende spel in onze reeks "kaartje leggen" is Dweebies, een spel dat al meer dan een jaar geleden verscheen bij WGG.
Dweebies is zo'n eenvoudig spel, maar met zo'n leuke kaarten en figuurtjes, dat het in geen tijd een toppertje is geworden onder de jeugdige spelers in onze club en in mijn klas. En ik moet eerlijk bekennen als ik naar het aantal "plays" kijk op BGG, dat ik een spelletje ook nooit afsla, dus het spel heeft zeker z'n kwaliteiten.
Dweebies erg kort uitleggen : In dweebies probeer je identieke kaarten op een rij (kolom) te leggen. Indien je daar in slaagt, dan krijg je deze kaarten en al diegenen die ertussen liggen als overwinningspunten. De speler die op het eind het meest punten wist te verzamelen, is de winnaar. Dat is eigenlijk alles!
In dweebies krijgt elke speler 5 kaarten op z'n hand, de anderen worden op een trekstapel klaargelegd. De kaarten tonen de "dweebies" in verschillende beroepen, daarnaast staat op de kaart ook aangegeven hoe vaak dit soort kaart in het spel komt. Een kaart met één bolletje kan je dus nooit dubbel gaan afwerken.
Als je aan de beurt bent, leg je een kaart uit je hand op tafel (aangrenzend aan een eerder gelegde kaart), raap je eventuele overwinningspunten op en trek je een nieuwe handkaart van de trekstapel. Dit gaat zo door tot alle kaarten van de trekstapel op zijn en alle spelers hun handkaarten hebben weggespeeld. De kaarten die dan nog op tafel liggen worden gewoon afgeruimd.
Er kan slechts één speciale situatie ontstaan, nl. wanneer een speler een rij (kolom) kaarten wegneemt, dat er een gat ontstaat tussen de kaarten. De volgende spelers moeten dit eerst opvullen (kortste weg) vooraleer er terug kaarten van de tafel genomen mogen worden.
Ik weet niet of u bekend bent met deze online winkel. De winkel hangt vast aan de gelijknamige bordspellenwebsite Boardgamegeek.
In de "geekstore" vindt u allerhande uitbreidingetjes, extra kaartjes, kickstarter extra's, merchandising van bord- en kaartspellen. Volledig spellen vindt u daar niet, ze willen allerminst gaan concurreren met spellenwinkels. Zij bieden nu net dat aan wat anderen niet kunnen aanbieden.
Materiaal voor echte die-hards dus ... en dat heeft z'n prijs. Je betaalt al gauw enkele dollars voor een paar kaartjes, maar als u echte fan bent van een bepaald spel, dan neemt u dat er graag bij veronderstel ik.
Zo lang het bij enkele kaartjes blijft, vallen ook de verzendingskosten reuze mee (1 dollar), maar zo gauw er een pakketje dient te worden gemaakt betaalt u al gauw het driedubbele van de aankoopprijs aan verzending en is het een no no voor ons. Onlangs heb ik voor de eerste keer gebruik gemaakt van deze online winkel. Ik had de "Wharfside Casino" kaarten van Fleet niet in mijn doosje en die wilde ik echt wel volledig hebben, dus ben ik in blijde verwachting van deze kaarten.
Het loont zeker de moeite om eens langs te gaan in deze digitale winkel, misschien vindt u ook wel die promo die u net miste of de uitbreiding die al lang uitverkocht bleek te zijn. Er verschijnen ook regelmatig promo's die effectief in herdruk waren.
Gisteren kregen we een mail aan van de Lucky birds, een gloednieuwe organisatie die zich wil inzetten om op regelmatige basis bordspeltoernooien te organiseren. Daarvoor zoeken zij enthousiastelingen die mee willen komen spelen natuurlijk. Het eerst volgende evenement gaat door op zondag 28 april, het Dominiontoernooi. Het zal doorgaan in het Bird's nest in Lint (Eurocam media center). Meer info vindt u op hun website http://shop.luckybirds.be/ of op facebook.
Deelnemers : Michel, Johan & Arne Gespeeld spel : Discworld - Ankh Morpork Speeldatum : 12/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Wederom een relatief succesvolle avond voor de gastheer met enkele mooie overwinning. Maar het allerbelangrijkste is dat het wederom erg gezellig was. Het gaat terug afkicken worden als het school zich terug op gang trekt volgende week. Hopelijk kunnen we toch nog een mooi gemiddelde van spelen aanhouden.
Het is ondertussen al erg lang geleden dat we nog eens een spel presenteerden in de categorie "Kaartje leggen". Nochtans zou ik deze categorie perfect kunnen vullen met erg leuke spellen. R-eco is er zo ééntje. Het spel verscheen oorspronkelijk bij het Japanse "Japon brand" en werd voor het grotere publiek bereikbaar dankzij Z-mangames. Vorig jaar verscheen er overigens ook nog een ietwat herwerkte versie bij Amigo spiele.
Het thema van het spel kan niet hedendaagser zijn, het recycleren van afval, in dit geval papier, karton, petflessen en blik. De vier fabrieken in het midden van de tafel hebben een capaciteit van vier symbolen vooraleer ze alles door de shredder halen. In een beurt legt een speler zo veel kaarten als hij wil van één soort afval aan de juiste fabriek af. Indien er nu vier of meer symbolen op de onderliggende kaarten staan, ontvangt de speler een puntenfiche (waarde 0,1,2,3,-2,4 of 5). Zijn er nog geen vier symbolen verzameld, dan blijft de rij gewoon liggen. Nadat de speler kaarten heeft aangelegd, moet hij de kaarten aan de "rommelzijde" van de fabrieken mee op hand nemen. Gaat z'n hand boven vijf, moet hij het teveel voor zich neerleggen. Dit zijn strafpunten op het einde van het spel. Tenslotte wordt de rommelzijde aangevuld met een aantal kaarten gelijk aan het aantal symbolen +1 dat aan de fabriekszijde ligt.
Zo gauw een stapel puntenfiches bij een fabriek is uitgedeeld, eindigt het spel en worden de punten geteld. Heb je maar één puntenfiche in een kleur dan wordt deze geannuleerd. Indien je meerdere fiches van een kleur hebt, worden de waarden bij elkaar opgeteld. Tenslotte worden nog eventuele minpunten (afgelegde kaarten) afgetrokken. Er is bovendien een bonus voor spelers die geen strafpunten hebben moeten nemen gedurende het spel (niet evident!, maar het kan).
Titel : R-eco Auteur : Susumi Kawasaki Uitgeverij : Amigo, Z-man, Japon brand, ... Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Deelnemers : Michel, Andy, Johan & Arne Gespeeld spel : Kings of air and steam Speeldatum : 12/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Na de kwantiteit hoog tijd voor kwaliteit met deze TMG titel. Tweede speelsessie voor mij en ik vind hem werkelijk fantastisch leuk, pick-up-and-deliver met een toetsje Roborally (het goeie deel ervan, want ik ben geen fan van Roborally).
Deelnemers : Michel, Andy & Arne Gespeelde spellen : Call to glory, R-eco, Zombie dice, Martian dice & Cthulhu dice Speeldatum : 12/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: In afwachting van de vierde (en laatste) speler van de avond nog enkele kaart- en dobbelspellen, kwestie dat de kwantiteit zienderogen omhoog kon gaan vanavond. R-eco was erg lang geleden, maar is toch nog steeds een fantastisch leuk kaartspel.
Deelnemers : Michel & Arne Gespeeld spel : Rozenkönig Speeldatum : 12/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: In afwachting van de andere spelers alvast met z'n tweeën deze klassieker nog eens bovengehaald. Voor mij persoonlijk in de top 3 van de kleine 2-persoonsspellendoosjes van 999 games/Kosmos, samen met Ballonrace en Lost cities.
Misschien heeft u wel uitgekeken naar deze review, aangezien ik al erg lovende commentaar postte in de imprESSEN van dit spel een tijdje geleden. Bij deze geef ik u dan ook graag een bondig overzicht van hoe het spel werkt. Mafia city is een maffia spel zonder echt vernieuwende elementen, maar het speelt zoals een maffiaspel zou moeten zijn. Elkaar pesten, het bloed van onder de nagels halen en een uitzichtloze situatie ombuigen naar een voordeel (of omgekeerd), dat hoort er hier allemaal bij.
Het spel omvat 7 locatietegels, 60 speelfiches (pokerfiches in de spelerskleuren), 3 voorgeschilderde figuurtjes (politieman, huurmoordenaar en burgemeester), overwinningspunten in verschillende waarden, startspelerfiche, 7 markeerblokjes en 66 kaarten (waaronder enkele overzichtskaarten per speler). De tegels worden willekeurig aan elkaar gelegd om de stad op te bouwen, de spelers nemen een aantal speelfiches op handen en in de algemene voorraad (afh. aantal spelers) en 2 kaarten (die hij éénmalig mag afleggen voor 2 nieuwe). Daarna kan het spel van start gaan. Het spel eindigt overigens als een speler erin slaagt om een vooropgesteld aantal punten te bemachtigen.
Het spel verloopt over verschillende ronden. Elke ronde bestaat op z'n beurt uit 4 fasen : 1) Actiefase : De spelers voeren om beurten één actie uit. Ze hebben de keuze uit : - een speelfiche op een locatie leggen, ze worden gestapeld - een actiekaart uitspelen ("actie" staat op de kaart aangegeven), de actie uitvoeren en de kaart afleggen - passen, je ligt uit de huidige ronde en kan enkel met bepaalde actiekaarten terug in de actiefase terug meespelen
2) Locatiefase : De verschillende locaties worden één voor één afgehandeld. In de eerste ronde overloop je ze van 1 tot en met 7. Indien iemand de burgemeester heeft verworven in een vorige ronde bepaalt deze de volgorde van afhandelen. In elke locatie wordt gekeken wie de controle heeft. Dit is de speler met de meeste speelfiches op de locatie. Bij gelijke stand wint de speler wiens speelfiche er eerder lag (lager in de stapel). De winnaar van een locatie ontvangt één overwinningspunt. De verliezers krijgen niets (er zijn enkele uitzonderingen). Je plaatst een markeerblokje om aan te geven dat de locatie is afgehandeld en gaat naar de volgende locatie.
3) Strategiefase : In deze fase wordt het speelbord stelselmatig terug leeggemaakt. De burgemeester bepaalt telkens welke locatie eerst en ook de volgorde waarin de spelers hun fiches mogen terugtrekken bepaalt hij. Je mag al je fiches terugnemen, of er nog achterlaten, zodat deze ineens voor de volgende ronde klaarliggen. Het markeerblokje wordt weggenomen als de locatie is afgehandeld.
4) Einde van de ronde : De startspeler schuift een plaatsje door. De speler die alleen de minste punten en de minste handkaarten heeft, mag een kaart trekken. Nadien mag elke speler nog een extra handkaart trekken.
Zo gauw een speler het vooropgesteld aantal punten (afh. aantal spelers) binnenhaalt, is het spel afgelopen na de volledige locatiefase te hebben afgewerkt. De speler die het meeste punten heeft, wint het spel. Bij gelijke stand worden er enkel tiebreakers overlopen.
De locaties : ik zet deze bewust onder het spelverloop, zodat u eerst en vooral een goed zicht krijgt op hoe het spel werkt. Als u nu acties van de locaties leest, ziet u misschien al onmiddellijk de mogelijkheden. - gevangenis : de spelers nemen hun speelfiches in de gevangenis terug op handen, de controlerende speler mag één speelfiche van ergens anders op het speelbord in de gevangenis gooien - haven : de controlerende speler mag de huurmoordenaar verplaatsen naar een aangrenzende regio op het speelbord en nadien een hitman-kaart spelen (indien hij die heeft) om een speelfiche van een speler op die locatie te verwijderen naar de algemene voorraad - vechtclub : de controlerende speler krijgt een speelfiche uit de algemene voorraad (bij gelijke stand krijgen al deze spelers een fiche extra) - politiebureau : de controlerende speler neemt de politieagent en mag ten allen tijde de handkaarten van de tegenstanders bekijken, tot hij de politieman terug kwijtspeelt. - zakendistrict : de controlerende speler trekt drie handkaarten en legt nadien één kaart uit z'n hand af - herensociëteit : de controlerende speler mag een extra handkaart met een +1 symbool spelen om een extra overwinningspunt te claimen - stadhuis : de controlerende speler neemt de burgemeester en bepaalt vanaf dan de volgorde waarin de locatie- en strategiefase wordt afgehandeld
De kaarten : ga ik hier niet allemaal posten. Je hebt gewoon drie grote soorten kaarten. Actiekaarten die je tijdens de actiefase kan gebruiken om speelfiches te ruilen, te verwijderen, ... Reactiekaarten die je in staat stellen om bepaalde acties (in actie- of locatiefase) te voorkomen en locatiekaarten die tijdens de locatiefase gespeeld worden en een effect versterken of de boel op z'n kop zetten.
Titel : Mafia city Auteur : Petr Belik Uitgeverij : Stragoo games Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 60-90 min. Leeftijd : 12+
Deelnemers : Sven & Arne Gespeelde spellen : Bora Bora, Wunderland, Fleet & My happy farm Speeldatum : 11/04/'13 Speelplaats : in de living bij SpinLi Opmerkelijk
: Bora bora werkt evenzeer met 2 spelers als met z'n vieren, stevig staaltje design-werk toch weer van onze vriend Stefan Feld. Fleet ook eindelijk nog eens op tafel gekregen en enorm bevallen (nu met kleine aanpassing aan foute spelregel), Wunderland gaat op korte tijd een toppertje worden in de club voorspel ik.
Deelnemers : Tom, Elien, Jan, Marjan & Arne Gespeelde spellen : Tsuro, Augustus, Bedriegers bedrogen, Hanabi, Poison & Lemming maffia Speeldatum : 9/04/'13 Speelplaats : bij Jan en Marjan Opmerkelijk
:We hebben de smaak van het spelen van "oudere" spellen te pakken. Erg fijn gevoel telkens er weer een oude getrouwe van onder het stof wordt gehaald. Moet je zeker eens doen als je thuis voor je spellenkast staat!
+ Mijn vermoeden en gevoel na het lezen van de spelregels is bevestigd, prima familiespel + De spanning die je bij TTR voelt als je jouw route kan gaan vervolledigen, heb je hier ook + Het systeem van meerijden (zie ook spelbespreking) is echt wel erg leuk + Het is een vlot spelletje, geen breinbrekers en dat mag ook al eens
- Het artwork is spuuglelijk op zich, maar het past natuurlijk binnen het hele "Wunderland"-gebeuren - Jammer dat dit spel enkel in deze vorm verkrijgbaar is, met een treinenthema (of eender welk ander graver thema) was dit misschien wel een bestseller geworden (en voorzichtig zeg ik hierbij : een Spiel des Jahres nominatie) - De toegevoegde folder voor het miniatuurpark laat je jezelf de vraag stellen of je een relatiegeschenk of een bordspel hebt aangeschaft
Kortom : eigenlijk weinig inhoudelijke, negatieve punten bij dit spel. Het is een erg leuk, snel familiespel dat zeer spannend is qua scoreverloop aangezien iedereen wel z'n opdrachten weet te vervullen op termijn. Sommigen zijn snel bereikt, maar leveren minder punten op. Voor anderen heb je meer inspanningen nodig, maar scoor je weer beter. Wij speelden nog te weinig op de ansichtkaarten en gingen vooral voor de opdrachten. Ik popel om het spoedig terug op tafel te leggen eigenlijk, met jong of oud, dat maakt bij deze titel echt niet uit.
Deelnemers : Tom, Sven, Michiel, Matthias, Ellen, Stefan, Gunther, Sara, Ingtje, Pieter, Paul & Arne Gespeelde spellen : Love letter, Augustus, We will wok you, Wunderland, Korsar Speeldatum : 8/04/'13 Speelplaats : Spellenclub Heist-Statie Opmerkelijk
: Eindelijk nog eens de gelegenheid om in Heist-op-den-Berg een spelletje te gaan spelen. 't Was een fijne avond met héél wat leuke, kleinere spellen. Wunderland ook een eerste keer op tafel gelegd, een imprESSEN krijgt u er ineens bij. Geen foto, want op verplaatsing vergeet ik blijkbaar standaard het fototoestel.
Deelnemers : Boualy, Kevin & Arne Gespeelde spellen : Hanzesteden, Le petit prince, Trajan, We will wok you & Qin Speeldatum : 6/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Leuk dat Hanzesteden nog eens van onder het stof werd gehaald. En dat Trajan mancala-rondel-potjesgevul-systeem, vind ik nog altijd fantastisch, maar ik krijg het niet in de hand. Het was een fijne spellennamiddag waar er tegen een stevig tempo is doorgespeeld en zo hebben we het graag.
+ supergrappige tekeningen op de kaarten + het koopsysteem waarbij markten goedkoper worden is erg leuk gevonden + een beurt verloopt supersnel, perfect tussendoortje + de verschillende wokkaarten maken dat je soms een doordachte aankoopkeuze moet maken
- de verschillende wokkaarten zijn op zich wel duidelijk, maar je hebt weinig zicht op het aantal punten dat je ermee kan scoren (hiervoor moet je het spel ietsje meer gespeeld hebben denk ik)
Kortom : dit is een erg leuk kaartspelletje, zoals we van Pegasus er al meer kennen (bv. Stich oder nicht). Ook dit spel hoort eigenlijk thuis op elke spellenavond. Het feit dat er met een dikke, vette knipoog wordt gelachen met de oudere gloriën uit de muziekwereld en de gebrekkig Engels sprekende gemiddelde Japanner maakt het tot een erg fijn spelletje.
Deelnemers : Michel, Dirk, Els, Esmeralda & Arne Gespeelde spellen : Rialto, Augustus, Martian dice, Cthulhu dice, Escape, Tokaido & Yellowstone park Speeldatum : 4/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: 't is raar maar waar, maar het was mijn avond met winst in Rialto, Augustus, Tokaido en Yellowstone park. Jammer dat Michel zich "bewust" niet uit de tempel van Escape wilde wurmen, want anders hadden we nog een overwinning mogen bijschrijven ;-) Laat het er ons op houden dat de dobbelstenen me, zoals gewoonlijk, niet goed gezind waren vanavond.
+ erg leuk "kaart"spel dat mijnheer Feld hier heeft neergezet + speelt vlot eens je vertrokken bent + je komt weer niet één, maar verschillende acties te kort om alles te doen wat je wil + Feld is een genie en als fan mag je ook deze titel niet links laten liggen + ik vind de artwork op de kaarten persoonlijk zéér mooi + met een volle bezetting (5 spelers) gaat een potje nog steeds goed vooruit, ondanks de moeilijke keuzes soms
- dit spel is een Feld en je voelt dat ook, dus niet fans blijven er beter van af - dit spel is een kaartspel met een bord, dus fans van het vele materiaal dat een Feldspel normaal heeft, zouden hiervoor teleurgesteld kunnen zijn - Feld is erg actief de laatste tijd, met Bora Bora en Brügge als concurrenten voor dit spel wordt het voor uw portemonnee misschien een moeilijke keuze. U heeft graag het meeste waar voor uw geld en laat Rialto vallen (wat jammer zou zijn)
Deelnemers : Michel, Dirk & Arne Gespeeld spel : Zombies! Run for your lives Speeldatum : 4/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : In afwachting van de dames een snel tussendoortje, het speelt wel met z'n drieën, maar doe mij maar met vijf of zes spelers
+ het bingoconcept is erg leuk om te spelen gewoon + iedereen speelt met dezelfde kleur (rood), dus er moet niet gevochten worden voor spelerskleuren + het is een snoeiharde geluksrace waarbij je toch enkele kleine, maar belangrijke, beslissingen kan nemen + dit spel is gewoonweg FUN en daar draait het toch nog altijd om + dit is een perfect tussendoortje, dat naar mijn bescheiden mening, iedereen volgens mij leuk gaat vinden
- de job van roeper wil niet iedereen zo maar op zich nemen, maar uiteindelijk kan je ook gewoon één iemand aanstellen om het betere trek- en roepwerk te doen - thematisch is het spelletje flinterdun, men had evengoed voor een piraten of dinosaurussenthema kunnen kiezen - een grote doos voor erg weinig materiaal op zich - het is wat het is, een veredelde bingo, dus er is toch héél wat geluk mee gemoeid (mij stoort het wel totaal niet)
Deelnemers : Michel & Arne Gespeeld spel : Le petit prince Speeldatum : 4/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : Ook met 2 spelers is dit spel een echte aanrader. Nu trek je per beurt 3 tegels, die je als startspeler bekijkt. Eén tegel leg je gedekt neer, de andere twee open. De tegenstrever mag dan als eerste een tegel kiezen (open of gedekt). Het spelletje verrast ongetwijfeld meer en meer mensen.
+ maffiaspel zoals het zou moeten zijn, met veel messen-in-de-rug-planten + stevig speelmateriaal : pokerfiches, karton, drie "poppetje" + moduleerbaar speelbord, maar maakt niet uit, want de volgorde van afhandelen wordt door de burgemeester gekozen + opschoonfase die echt belangrijk is, niet gewoon enkele stapjes standaard uitvoeren + de kaarten zijn erg leuk, bij ons eerste spelletje stonden we nog voor grote verrassingen maar als je weet wat er kan gebeuren, kan je er rekening mee houden + relatief goedkoop spel in verhouding met het speelplezier + korte, maar heftige speelduur
- was al een imprESSEN op spel en heb het daar niet getest omdat het me op het eerste zicht niet aansprak, foutje van de firma - nog niet in onze collectie, maar dat zal niet lang meer duren denk ik
Kortom : ik weet dat de mensen van Forumfederatie kenners zijn als het op nieuwigheden aankomt en toch heb ik deze links laten liggen op Spel. De imprESSEN tafels zijn natuurlijk wel altijd goed gevuld, maar toch een foutje van mij. Ik kende de uitgeverij helemaal niet en dat maakt dit spel nog meer een ontdekking natuurlijk. Ik sta te popelen om het spel in ieder geval nog een keertje te spelen, want er zit enorm veel in dit "kleine" spelletje. Pas op, u gaat op zich niets nieuws in dit spel vinden, maar alles klopt gewoon wel en dat is ook een hele prestatie. Zo gauw we een exemplaar hebben voor onze clubkast zal er hier ook wel een bespreking verschijnen.
De laatste in het rijtje van Pegasus spiele voor u vandaag. McMulti is dan ook nog eens geen nieuw spel, maar een heruitgebracht spel, dat in 1974 het levenslicht al zag. Het feit dat men dit nu doet, wil vaak toch al wel wat zeggen. Eerlijk gezegd zijn de componenten niet echt geupdate. Als je het spel opent, krijg je direct een retro-gevoel van je kop tot je tenen. U gaat dit spel overigens in het Engels onder de naam Crude - the oil game vinden op BGG. Stronghold games bracht deze versie op de markt, net in het jaar dat de auteur stierf, dat maakt het verhaal achter dit spel alleszins een stuk intenser.
In McMulti bent u een CEO die een bedrijf runt en vooral met olieprijzen en gasprijzen zal moeten goochelen. U gaat aan de slag met een "ouder" spelmechanisme om om ter snelste een bepaald bedrag bij elkaar te sparen door handig gebruik te maken van de marktprijzen, door goed in te kopen en slim te verkopen. De speler die dit het beste doet, wint het spel.
Het speelbord is opgedeeld in vier stukken, voor elke speler één stuk. Dit stuk is op z'n beurt onderverdeeld in vierkantjes waarop de spelers allerhande olieplatforms, drilboren, tankstations, ... kunnen plaatsen. Bij aanvang van het spel bepaalt elke speler om de beurt met welke gebouwen hij al wil starten door ze aan te schaffen. Nadien doorloopt een speler telkens 5 fasen vooraleer het spel doorgaat naar de volgende speler.
1) de marktfase : de speler mag olie of gas kopen en verkopen zo veel hij wil, zolang hij dit doet op dezelfde markt (binnenlandse of buitenlandse markt) 2) de productiefase : de speler gooit de dobbelstenen en plaatst ze op de overeenkomstige plaatsen op het speelbord (vormen de coördinaten voor de vakken van je speelveld). Indien je dubbels gooit, moet je even checken of er eventueel een evenement dient worden uitgevoerd. Bereken het verschil tussen de twee gegooide dobbelstenen en pas de stand van het "verschilspoor" aan. Zo gauw deze acht bereikt, komt er een nieuwe economische situatie op de proppen. De prijzen van bepaalde zaken gaan nu stijgen of dalen. In de meeste gevallen ga je bovenstaande zaken niet moeten uitvoeren en ga je over naar het produceren van je gebouwen. Alle gebouwen die in de rij of kolom van de gegooide dobbelsteen liggen, geven je een actiemogelijkheid. Fabrieken laten je olie omzetten in gas, drilboren hebben een dubbel gegooid resultaat nodig om ze te mogen upgraden naar een oliebron, een oliebron zorgt voor 2 olievaten en een tankstation stelt je in staat om gas te verkopen op de markt (hier is de huidige economische situatie weer erg belangrijk) 3) de burenfase : eerst mag je linkerbuurman de gegooide dobbelsteen van je rij gebruiken om z'n gebouwen te activeren, daarna mag je rechterbuurman de gegooide dobbelsteen van je kolom gebruiken om z'n gebouwen te activeren. (een dubbel kan bij deze dus nooit) 4) de gebouwfase : je mag gebouwen kopen en ze in je speelveld plaatsen volgens de regels. Je mag ook gebouwen verkopen en dit is de sleutel om het spel te winnen. Op het juiste moment gebouwen van de hand doen. 5) einde van de ronde en eventueel einde van het spel aankondigen : indien een speler meer dan 750 miljoen heeft verzameld, kan hij het einde van het spel aankondigen indien hij dat wil. De andere speler krijgen nog een laatste speelronde. De speler met het meeste geld op het einde wint het spel, dus niet noodzakelijk diegene die het einde aankondigde. Je mag overigens al je gebouwen nog verkopen, maar tegen een bodemprijs (die van recessie)
Titel : McMulti Auteur : James J. St. Laurent Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 13+
In "City tycoon" gaat u nog maar eens een stad kunnen bouwen, nog maar eens ... want de laatste tijd zijn er wel meerdere spellen verschenen waarbij u door middel van tegels een stad (zelfs in 3D opbouwt). Om even op te sommen uit mijn hoofd Ginkgopolis, Sunrise city, Suburbia en nu deze City tycoon.
Bovendien kan u dit spel niet enkel thematisch maar ook qua spelverloop enorm naast Suburbia leggen. Het spel duurt 4 ronden die op hun beurt uit 5 fasen bestaan. Bedoeling is om gedurende het spel natuurlijk weer zoveel mogelijk overwinningspunten te verdienen. Fase 1 : Speelvolgorde : in de eerste ronde willekeurig, nadien telkens afhankelijk de financiële middelen, de speler met het minste geld is de nieuwe startspeler Fase 2 : Nieuwe tegels : de spelers krijgen zes districtstegels van de desbetreffende stapel (er worden gedurende het spel 4 stapels opgewerkt). 7 Wondersgewijs kiezen ze één tegel en geven ze de andere door, dit wordt herhaald tot je uiteindelijk zes tegels hebt. Fase 3 : Bouwen : om beurten plaatsen de spelers hun tegels aan het stadscentrum aan (minstens één volle zijde moet raken) OF ze bouwen een elektriciteits/watervoorziening OF ze verkopen een gebouwtegel. Als je een gebouw bouwt, betaal je de kosten en krijg je de onmiddellijke inkomsten (geld, overwinningspunten, ...). Bij het bouwen van een elektriciteits/watervoorziening worden de afgebeelde grondstoffen onmiddellijk op de tegel geplaatst. Als je een gebouwtegel verkoopt, krijg je 5 dollar van de bank. Fase 4 : Districten voorzien : om beurten voorzien de spelers hun gebouwen van energie en water. Ze betalen de kosten van het water en de elektriciteit en de eventuele transportkosten als ze over het gebouw van een tegenstander bewegen (2 dollar per tegel). Als je een gebouw voorziet, ontvang je direct de aangegeven voordelen. Fase 5 : Opschonen : alles wordt klaar gemaakt voor een nieuwe ronde of het einde van het spel.
Na de vier speelrondes krijgen de spelers nog 1 punt voor elke 10 dollar en wint de speler met het meeste punten.
Titel : City Tycoon Auteur : Hubert Bartos & Lukasz S. Kowal Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 14+