IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Babylon - tower builders
Babylon - tower builders (Mücke spiele) :

+ de kwaliteit van de bruggen en torens is erg stevig en fraai
+ de doos zit echt wel vol materiaal, lucht ga je er niet veel in vinden

- de spelregels zijn erg kort gehouden, het heeft z'n voordelen, maar hier hadden toch wat meer voorbeelden mogen gegeven worden
- de kwaliteit van het materiaal is in orde, maar een inlay in de doos had makkelijk geweest
- de opgestapelde torens zijn wel erg labiel (zie ook onder)
- ondanks het feit dat dit spel maar een kwartiertje in beslag neemt, zijn we het eerste spel na tien minuten gestopt (enerzijds omdat we er met z'n allen niets aan vonden en anderzijds omdat ons bouwsel deels in elkaar stortte en we totaal niet meer wisten hoe het in elkaar stond)

Conclusie : Persoonlijk vind ik dat ik erg kort moet zijn in deze imprESSEN. Het spel probeert een gevoelige abstract-bouwen-snaar te raken, maar feit is dat Torres reeds bestaat en hierin de top is. Zeker nu er hiervan een tweede print komt (zelfs in het Nederlands), is dit spel echt een beetje overbodig en bovendien veel slechter. De spelregels zijn beknopt, te beknopt, want mij is het niet helemaal duidelijk hoe het bouwen op zich moet verlopen. Het lijkt wel of er enkele blaadjes uit het spelregelboekje verdwenen zijn en dat je het spel zelf nog in elkaar moet knutselen met huisregeltjes. Misschien heb ik het spel totaal niet begrepen, maar ik vrees dat dit spel het niet lang zal uitzingen in onze collectie. Jammer!

30-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Legends
Legends (Ravensburger) :

+ Ravensburger ten top, familiespel dat vlot speelt en er bovendien nog goed uitziet ook
+ het speelbord bestaat uit zes puzzelstukken die op een verouderde kaart lijken (met inkepingen in de zijkanten)
+ de houten speelstukken zijn erg fraai, de kleuren weer redelijk onopvallend, maar daar hou ik wel van
+ het tijdsysteem van Thebe wordt hier netjes gerecycleerd en dat is zeker geen schande
+ het scoresysteem van bepaalde zones die wel en niet gescoord worden is op zich oké
+ de overzichtjes van de acties die je bij bepaalde locaties kan doen, zijn prima opgesteld en gekozen

- er is wel een kleine geluksfactor wat betreft het trekken van kaarten, maar onoverkomelijk voor mij persoonlijk
- eens een speler goed scoort, is het moeilijk om hem af te stoppen, dat moet je echt wel in balans proberen te houden
- het scoresysteem van bepaalde zones die wel en niet gescoord worden kan op zich ook erg frustrerend werken, als jouw betere locaties er maar niet uit willen komen
- de spelregels zijn op zich prima in orde (op een klein probleempje qua plaatsing van één regeltje na), maar het opstellen van het spel op zo'n apart blad is toch eerder irritant vind ik persoonlijk (zeker omdat het om het grote vierkante formaat gaat). Ik prefereer dit in de spelregels.

Conclusie : Legends is een traditionele, klassieke en solide familieklepper uit het gamma van Ravensburger. Feit is echter dat ze er zo wel al meerdere in hun gamma hebben. Het wordt moeilijk om ze nog van elkaar te onderscheiden en aan te geven waarom je er meerdere van zou moeten hebben. Legends op zich is een erg fijn familiespel dat vlot loopt, waar beurten kort zijn en dat het Thebe-tijd-systeem prima hergebruikt. Het is zo'n spel dat iedereen wel graag een keertje meespeelt, maar waar velen waarschijnlijk ook niet voor staan te springen om het vaker uit de kast te halen. Ravensburger heeft een tijdje spellen uitgebracht met een familie- en gevorderdenvariant en dat is er hier niet meer bij, wat op zich wel een tikje jammer is. Qua basis is het best wel oké, maar qua herspeelbaarheid ga je al snel op je honger zitten vrees ik. Desalniettemin heb ik me zeker geamuseerd met dit fraai spelletje dat in mijn ogen zonder problemen het blauwe Ravensburgerlogo mag dragen.

29-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Riga
Riga (Ostia spiele) :

+ een lijviger kaartspel, dan enkel maar slagen-halen, we houden wel van dit type kaartspellen
+ gevoelsmatig zet ik dit spel in de categorie "kaartspel-met-vlees-aan" tussen Oh mijn goederen (moeilijker met het vormen van ketens) en Port Royal (makkelijker en push-your-luck, terwijl het hier tactischer is)
+ de gebruikte symbolen zijn erg duidelijk, al is het aanvankelijk wel even wennen
+ de uitbreidingen zijn een meerwaarde in dit spel, je zal ze gauw gaan toevoegen (het basisspel is enkel handig om vertrouwd te geraken met het spelmechanisme, en dat heb je na één sessie wel door)
+ het is een beetje tellen en inschatten, zonder nodeloos ingewikkeld te worden, hier houden we wel van
+ het spel speelt op zich vlot met alle spelersaantallen, met twee is het wel tactischer en overzichtelijker dan met 4

- jammer van de misprint op enkele kaartjes, gevoelsmatig ga je het misschien wel correct spelen, maar het is vervelend
- het artwork is op zich niet mis, maar het is wel erg retro
- de uitbreidingen zijn een must om het spel interessant en herspeelbaar te houden, dit moet standaard in de doos
- het spel kan ook gespeeld worden met 5 of 6 spelers (mits aanschaf extra uitbreiding), maar dit lijkt me te langdradig worden dan

Conclusie : Riga is zo'n kaartspelletje dat me weet te bekoren. Ik hou wel van een deftig spel met de omvang van een kaartdeck. Het is opportuniteiten zien in de vitrine, handig gebruik maken van je eerder opgerichte gebouwen en snel tellen om de beste combinatie naar boven te halen, zonder oeverloos moeilijk te worden. Sommige spelers zullen aanvankelijk even moeten wennen aan het telsysteem en de eigenschappen van de gebouwen, maar na een halve sessie is veel (zo niet alles) duidelijk. Riga heeft wel nood aan z'n uitbreidingen, dus persoonlijk zou ik die er steeds bij aanschaffen als ik van u was. Het maakt het geheel nog lijviger en interessanter en speelt in op de kleine frustraties die je misschien bij het basisspel zou kunnen hebben.

28-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Adios Calavera
Adios Calavera (Mücke spiele) :

+ het thema is niet alledaags en zal sommigen zeker aanspreken (Halloween in Mexico)
+ de tekeningen zijn erg mooi en ook wel best grappig
+ de enkele obstakels op het speelbord zijn erg goed gekozen, ze staan steeds in je weg
+ voor wie houdt van abstracte spellen waarbij er veel geteld moet worden, is dit een tof spelletje
+ de speciale eigenschappen van de karakters zijn grappig en je kan ze soms wel nuttig gebruiken
+ het dubbelzijdig bedrukte speelveld is tof gedaan, maakt speeltechnisch geen verschil, maar liever dit dan een zwarte achterkant
+ de eigenschappen van de karakters staan op een overzichtje, erg handig (hoewel je de eigenschappen ook wel snel kent)

- voor wie absoluut niet houdt van telkens stapjes tellen en abstract denken, is dit een hel
- misschien zijn wij niet echt geschikt om abstracte spellen te spelen qua intelligentie, maar ik had een beetje
het gevoel dat het er weinig toe doet wat je tijdens het spel eigenlijk doet, het komt meestal op één laatste stap aan
- de speciale eigenschappen van de karakters zijn tof, maar zorgen er onbewust volgens mij voor dat het spel niet meer uitgebalanceerd is als je ervoor opteert om met verschillende karakters te starten. De oplossing ligt voor de hand, spreek gewoon af dat je met dezelfde eigenschappen speelt (of speel met alle eigenschappen natuurlijk)
- de overzichtjes met de eigenschappen van de karakters zijn handig, maar dubbelzijdigheid is hier geen vriend want je moet constant omdraaien (maar enkel in het begin)

Conclusie : Adios calavera en mezelf, ik kan het best omschrijven als een haat-liefde-verhouding. Persoonlijk ben ik wel fan van abstracte spellen, maar ik ben er gewoon erg slecht in. Dit spel herbergt een aantal erg fijne spelmechanismen. Het aantal stappen dat je mag zetten afhankelijk van het aantal schijven op je rij en kolom bijvoorbeeld, de eigenschappen van de karakters, ... het werkt allemaal wel. Ook erg fijn (raar) is dat beide spelers naast elkaar moeten zitten ipv over elkaar. De ene speler loopt van onder naar boven, de andere van rechts naar links, dus je komt op een drukbezet middenveld terecht waardoor de mogelijkheden enorm vergroten. Dit spel zou wel eens snel te prooi kunnen vallen aan AP en dat is erg jammer want het is absoluut niet slecht. Ik zou wel aanraden om altijd met dezelfde karakters te spelen want anders ga je sowieso het gevoel krijgen dat het ene karakter meer voordelen heeft dan het andere (hoewel ze allemaal hun nut hebben). De kwaliteit van het materiaal is naar behoren, enkel de overzichtjes hadden iets steviger mogen zijn en liefst op één zijde.



27-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Unearth
Unearth (Brotherwise games) :

+ de illustrator heeft een fraaie wereld gecreëerd met z'n abstractere tekeningen
+ de "delver"kaarten zijn een leuk hebbedingetje, dus een keer een ruïnekaart niet winnen is geen ramp
+ hoog of laag gooien met de dobbelstenen, elk voordeel heeft z'n nadeel en omgekeerd in dit spel
+ qua speelduur heeft dit spel zeker een sweetspot
+ er is voldoende verscheidenheid in wonderen en elk spel zullen er anderen tevoorschijn komen
+ de strijd is enorm spannend, ga je vooral voor wonderen of eerder voor ruïnekaarten, de scores zijn uitgebalanceerd
+ de keuze tussen de diverse dobbelstenen is een leuk spelmechanisme, je gaat toch wel wat keuzes moeten maken, qua kaart-, dobbelsteen- en ruïnekaartkeuze

- aan het eind van het verhaal werd bij ons het verschil gemaakt door de wonderen die je trok, als je geluk hebt is je klein wonder 4 punten waard,
anders 2, deze geluksfactor had ik er liever uitgehaald (bv. de fiches in waarde leggen en eerst komt, eerst maalt, dan kan je erop spelen)
- qua herspeelbaarheid weet ik ook niet of elk spel wel verschillend genoeg zal blijven
- de laatste ronden van het spel konden we nog enorm uitbreiden aan onze wonderen, en speelden we naar mijn aanvoelen enkele ronden te lang

Conclusie : Unearth neemt je mee naar een uniek universum. Als je het spel op tafel legt, zal dit ongetwijfeld niet onopgemerkt voorbij gaan. Het spel ziet er niet alleen goed uit, het speelt ook erg leuk en vlot. De "delver"kaarten maken het spel een stukje dynamischer en stellen je in staat om wat tegen de basisregels te zondigen en fijne zaakjes te doen. Deze kaartjes zorgen er tegelijkertijd wel voor dat je het spel niet op tafel kan gooien met jongere kinderen, want daarvoor is de taalbarrière te groot. Voor het overige is dit spel uiterst toegankelijk en zou het zo maar kunnen passen in de reeks van Splendor en Century, een luchtig dobbelspel waarbij je worp sowieso z'n voordelen heeft, aan jou om er het beste mee te doen. Mij heeft dit spel zeker weten bekoren, vooral door z'n spelontwerp. Men is op een zeer creatieve manier omgegaan met de dobbelstenen, zowel het gebruik ervan als de diversiteit aan dobbelstenen. Het artwork is zoals gezegd erg fraai en bevordert zeker het speelgevoel. Unearth lijkt me een spel dat zeker nog meer op tafel zal komen, is solide, maar misschien wel een tikje te weinig divers om in de top van mijn spellenrangschikking te komen in z'n categorie.

26-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pixie Queen (Game Brewer)


Vandaag presenteren we een spel dat we graag wat extra onder de aandacht willen brengen. Enerzijds omdat dit de eerste telg is van uitgeverij Game Brewer, dat het levenslicht zag dankzij een geslaagde KS-campagne. Anderzijds omdat we de eer en het genoegen hebben gehad om het prototype meer dan een jaar geleden al gespeeld te hebben. Game Brewer is een tamelijk jonge Belgische uitgeverij, gevestigd in Turnhout en daardoor de meest nabijgelegen uitgeverij voor mij persoonlijk. 
We willen hen een hart onder de riem steken, omdat ze fantastisch goed bezig zijn, zowel met de spellen die ze uitgeven in eigen beheer als het aanschaffen van licenties van spellen uit het buitenland. We hopen dat ze hun bedrijf kunnen laten groeien en ons vooral kunnen blijven verblijden met erg goede spellen. 

We bijten vandaag de spits af met hun eigenste "Pixie Queen". Wat onmiddellijk opvalt, ook al bij het prototype, is het absoluut fantastische artwork. Als je deze cover niet mooi vindt, dan weet ik het persoonlijk niet meer. Bovendien wordt dit artwork doorgetrokken op het speelbord, de zichtschermen en het kartonnen materiaal. Het houten materiaal moet er overigens niet voor onderdoen, dankzij de succesvolle KS mogen we ons verheugen op Pixie-meeples, appeltjes, broodjes, honingpotten, zilveren en gouden blokjes. Ook de gebruikte dobbelstenen zijn van hoogwaardig materiaal en een exclusieve print op het buideltje maakt het geheel helemaal af. Op deze manier heb ik eigenlijk ook al een overzichtje gegeven van het materiaal dat je in de doos vindt, tijd dus om een spel op te zetten en u mee te nemen naar de wondere wereld van de Pixies.



Pixies zijn kleine, mythologische wezens die hun leven doorbrengen met stelen en bedriegen van de mensen. Ze doen dit hoofdzakelijk om hun boosaardige koningin te behagen, want als ze niet aan haar grillen en verlangens tegemoet komen, worden ze onherroepelijk in de kerker gegooid. Je gaat in het spel dan ook proberen om op een goed blaadje te staan bij die boosaardige overste. Slijm jezelf een weg naar het hof, steel de nodige grondstoffen en gooit jezelf op de zilver- en goudproductie om in haar gratie te komen. Tijdens het spel zal je voortdurend gestraft worden en negatieve punten oplopen, pas op het einde van het spel wordt echter de slotsom gemaakt en hopelijk eindig je dan toch in de positieve punten. 

Het spel loopt over verschillende ronden, tot of alle beloningsfiches met gouden punten opgebruikt zijn of er 7 ronden zijn gespeeld. 
Een ronde wordt dan weer opgedeeld in 5 fasen :

1) Steelfase : in deze fase wordt de nieuwe speelvolgorde vastgelegd (behalve in de eerste ronde). Daarna ontvangen alle spelers de grondstoffen van de plaatsen waar hun pixies op het speelbord staan. Ook voedselfiches leveren extra grondstoffen op zoals aangegeven op de fiche. De speler met de permanente vaardigheid om 1 zilverblokje te stelen, neemt dit blokje ook in deze fase. 

2) Actiefase : in deze fase zetten de spelers in speelvolgorde hun actieschijven in op het speelbord, een typisch worker-placement-gedeelte. Per beurt moet een speler 1 of 2 schijven inzetten en de desbetreffende actie onmiddellijk uitvoeren. Sommige actieplaatsen vragen 1 actieschijf, anderen 2 of een combinatie van een willekeurige pixie en 1 actieschijf. Tenslotte zijn er nog actieplaatsen die specifiek voor één speler zijn, dit wordt aangegeven door de spelerskleur. Een actie die je niet kan uitvoeren, mag je NIET kiezen. Als je geen actie wil uitvoeren, mag je passen, maar ontvang je 5 strafpunten. Als al je actieschijven gebruikt zijn, val je uit de lopende fase en zo gauw iedereen klaar is, eindigt deze fase. Neem daarna alle schijven terug van het bord vooraleer te beginnen aan de volgende fase. (uitleg acties, zie onder)

3) Offerfase : in deze fase gaan de spelers trachten tegemoet te komen aan de grillen van de koningin. De meest links rondefiche wordt opengedraaid. Deze fiche geeft aan welke grondstof de koningin wil hebben (brood, appel of honing). Alle speler nemen uit hun persoonlijke voorraad een bod in handen. Je mag wel slechts één soort offeren : het correcte (gevraagde) voedsel, zilver of goud (want dit wil de koningin altijd wel). De spelers houden hun gesloten vuist met bod boven tafel tot iedereen klaar is en openen gelijktijdig hun hand. (de speler die de eigenschap "dubbel offer" heeft, mag 2 soorten bieden door met de twee handen een bod uit te brengen) 
- een speler die niets offert, om welke reden dan ook, ontvangt 5 strafpunten
- een speler die voedsel offert die de koningin niet vraagt, ontvangt ook 5 strafpunten
- alle offers van correct voedsel, goud en zilver worden in dank aanvaard door de koningin en gaan in de algemene voorraad
- als één speler het juiste voedsel heeft geofferd, volgt er een beloningsfase
- als niemand het juiste voedsel heeft geleverd, degradeert de speler die als laatste staat in het volgordespoor één van z'n actieve pixies naar de mijn en wordt de beloningsfase overgeslagen en enkel nog strafpunten uitgedeeld

4) Beloningsfase : enkel van toepassing als iemand het juiste voedsel heeft geofferd in de offerfase
- spelers die zilver hebben geofferd zetten hun marker een stap vooruit op het zilverspoor. De speler die het meeste zilver schonk zet een extra stapje
- idem voor het geofferde goud
- spelers die het juiste voedsel leverden, mogen hun pixies promoveren op het speelbord, vertrekkende vanuit hun eigen basis, richting het kasteel van de koningin. Je promoveert volgens de speelvolgorde. Ze mogen net zoveel stappen zetten als het aantal grondstoffen dat ze offerden. Elke promotiestap gaat naar een hoger gelegen actieplaats (met handsymbool). Indien er geen plaats vrij is, kan je een pixie van een andere speler verdrijven door een appel te betalen. Een pixie die tot aan het kasteel geraakt, krijgt een beloningsfiche "trouwe dienaar" met hoogste waarde en zet je de pixie daar (kan maar éénmaal in een ronde gebeuren)

5) Strafpuntenfase : de koningin gaat controleren of alle pixies wel hard genoeg werken.
- 1 strafpunt voor 1 slaaf die nog in de mijn staat, 2 strafpunten voor 2 of meer slaven in de mijn (slaaf = een pixie in de mijn)
- strafpunten voor de positie op het zilver- en goudspoor (enkel de bovenste plaatsen leveren geen strafpunt of zelfs een pluspunt op)

Zo gauw het spel ten einde is, door één van de bovenstaande voorwaarden, volgt een eindwaardering :
- behaalde strafpunten blijven gewoon behouden
- beloningspunten op fiches worden terug bijgeteld op het scorespoor
- voor elke zwarte steen in de eigen mijn krijg je nog 1 strafpunt (je kan nog brood inleveren om stenen te verwijderen)
- de resterende grondstoffen worden nog bekeken, de speler met de meeste grondstoffen van een soort krijgt 3 strafpunten (je had maar moeten offeren aan de koningin!)

De speler met de meeste punten (of minste strafpunten) wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste "trouwe dienaars". Indien nog gelijk wint de speler die als eerste een "trouwe dienaar" had.


(foto : Henk Rolleman)

De acties zijn op zich allemaal erg duidelijk. De gebruikte symbolen zijn goed gekozen en spelen erg intuïtief.
- neem 2 appels, 2 honingpotten of 2 broden uit de voorraad
- neem 2 zilver uit de voorraad
- promoveer 1 van je pixies 1 stap (mag niet gebruikt worden om een trouwe dienaar te maken)
- ruil tot 7 grondstoffen van 1 soort in tegen evenveel van een andere soort
- zet zilver om in goud (de kostprijs hiervoor staat aangegeven op het zilver/goudspoor)
- neem de bovenste voedselfiche en leg op je zichtscherm (deze levert je inkomsten op in de steelfase)
- neem de dubbel offer-fiche en leg op je zichtscherm (in de offerfase mag je nu 2 soorten offeren; voedsel en zilver OF voedsel en goud OF goud en zilver)
- neem de kijken-in-de-buidel-fiche (als je stenen moet trekken uit de zak, mag je bij het eerste blokje gaan kijken in de zak en een steen naar keuze nemen)
- neem de gratie-fiche (wanneer een pixie van jou naar de mijn zou moeten degraderen, kan je deze fiche inruilen om dit te voorkomen)
- werp met de strafdobbelsteen en verdeel deze strafpunten onder je tegenspelers
- betaal 1 goud om 1 stap vooruit te zetten op het goudspoor of betaal 1 zilver om 1 stap vooruit te zetten op het zilverspoor
- gooi met de casinodobbelsteen en neem de afgebeelde beloning (voedsel of 2 zilver of 1 goud)
- beroof een pixie van een tegenspeler en neem de grondstoffen af die staan afgebeeld bij het veld van de pixie
- graaf in de mijn, trek een aantal blokjes uit de zak gelijk aan het aantal pixies in je mijn (zilver en goud leg je achter je scherm, zwarte stenen leg je in de mijn en kunnen pixies vastketenen, zodat ze niet meer kunnen promoveren). Je kan op eender welk moment brood offeren om zwarte stenen uit je mijn te verwijderen uit het spel. 
- ruil fiches (voedselfiches, éénmalige voordelen of permanente voordelen), want je kan er slechts één van elke soort behouden. Deze ruil kan met een tegenspeler of met het speelbord
- grondstoffen verwijderen of nemen : verwijder 3 grondstoffen naar keuze OF neem 1 appel OF neem 1 brood OF neem 1 honing
- kopieer een actie die reeds bezet is : de eerste speler die dit doet krijgt 1 strafpunt, de 2de en 3de speler 2 strafpunten en de 4de en 5de speler 3 strafpunten
- tussentijds offer : leg de gevraagde grondstoffen af, verhoog het bod door nog één grondstof toe te voegen en neem de laagste beloningsfiche. 
- speelvolgorde wijzigen : betaal met honingpotten, voor elke honing schuif je jouw volgordesteen 1 plaats naar links op het volgorde spoor
- promotievoorrang : plaats je grote volgordesteen helemaal naar links, hiervoor moet je wel al je resterende actieschijven afgeven  

Titel : Pixie Queen
Auteur : Rudy Seuntjens
Uitgeverij : Game Brewer
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-120 min.
Leeftijd : 12+

25-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
24-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klondike rush (Red Raven Games)


Klondike rush is een nieuwe creatie van Ryan Laukat, de auteur en illustrator van Red Raven Games. We moeten bekennen dat we grote fan zijn van z'n spellen City of iron, Above & Below en Near & far. Dit keer kiest Ryan voor een héél ander universum en een totaal ander spelconcept. In Klondike rush gaan de spelers aan het bieden om rond te reizen in het witte landschap, de nodige grondstoffen te verzamelen en de broodnodige contractjes te vervullen. De spelers zullen de ganse tijd hun budget goed in het oog moeten houden. Er dienen financiën te zijn om mee te bieden op de aandelen, maar ook verplaatsingen kosten je centen. Let er zeker goed op dat je niet bankroet gaat.

In de doos vinden we een fraai geïllustreerd speelbord, 32 contractkaarten, 5 laatste bieding-kaarten, 60 geldkaarten, 1 sneeuwbeest-kaart, 36 mijnbedrijf-kaarten, 5 voordeelkaarten, 1 dorpfiche, 35 jaagfiches, 1 sneeuwbeestfiguur en 48 mijnfiguren. Leg het speelbord in het midden van de tafel en leg de dorpfiche op een cirkel naar keuze op het speelbord (voor je eerste sessies wordt aangeraden om ergens centraal te starten). Schud alle jaagfiches gedekt en plaats op elke cirkel op het speelbord een open fiche. Schud de mijnbedrijf-kaarten (verwijder er enkele als je met minder dan 4 speelt, staat aangegeven met een 4+). Schud ook de contractkaarten en geef elke speler er alvast 2. Je houdt deze kaarten geheim voor je tegenspelers. Elke speler krijgt ter waarde van 30 dollar aan geldkaarten. Elke speler krijgt een voordeelkaart voor zich. Plaats de sneeuwbeestkaart naast het speelbord, ook de mijnfiguren vormen een voorraad. Je plaatst alvast 1 mijnfiguur van elke kleur op de dorpfiche (van hieruit gaan we uitbreiding met onze mijnbedrijven). Leg alvast één mijnfiguur van elke kleur voor het spoor dat aangeeft hoeveel de mijnbedrijven waard zijn (bovenaan het speelbord). Leg een stapel van 15 en 10 dollar klaar naast het bord voor het einde van het spel. Kies een willekeurige startspeler die de sneeuwbeestfiguur voor zich zet.


Het doel van het spel is de rijkste mijn investeerder te worden. De speler met het meeste geld aan het einde van het spel wint. Indien alle spelers bankroet gaan, eindigt het spel onmiddellijk met een laatste uitbetaling (en dat kan in dit spel echt wel gebeuren). De speler met de sneeuwbeestfiguur is de actieve speler in een ronde. Hij trekt de bovenste kaart van de mijnbedrijf-stapel en legt ze open voor iedereen neer. Vertrekkende van de actieve speler mag iedereen een bod doen op de kaart. Je moet telkens minstens 1 dollar meer bieden. Een bod van nul dollar is niet toegelaten. Indien je niet wenst te bieden, pas je gewoon. De speler met het hoogste bod (na één biedronde) betaalt z'n bod aan de voorraad en neemt de kaart. Indien er een mijnsymbool op de kaart staat, plaatst de speler ook een mijnfiguur van de desbetreffende kleur op de kaart. Indien er een contractsymbool (krat) op staat, trekt de speler een nieuwe contractkaart. 

Na het bieden mag de actieve speler z'n mijnfiguren op het bord gaan bouwen. Je mag enkel mijnfiguren gebruiken die je op je mijnbedrijfkaarten staan. Je kan enkel bouwen op plaatsen waar nog geen mijnfiguur staat. De kosten worden gebaseerd op de verschillende wegen die je passeert vertrekkende van een mijnfiguur in dezelfde kleur. Indien er reeds 2 mijnfiguren staan aan de uiteinden van een weg, dan vallen de kosten van de weg standaard terug op 1 dollar. Nadat je de mijnfiguur hebt geplaatst, neem je de jaagfiche die er ligt en verzet je de mijnfiguur op het mijnbedrijfwaarde-spoor (bovenaan het speelbord).

Tenslotte mag de actieve speler ervoor opteren om z'n voordeelkaart in te zetten. Hij kan dit slechts één keer per spel doen. Je krijgt dan de verzamelde aandelen uitbetaalt, naar gelang de waarde van de mijnbedrijven aangegeven op het mijnbedrijvenwaarde-spoor. Daarna geeft de actieve speler de sneeuwbeestfiguur door aan de volgende speler links van hem. 

Gratis actie : een speler mag op eender welk moment, ook buiten je beurt als actieve speler, z'n contractkaarten vervullen door de gevraagde jaagfiches in te leveren en de opbrengsten uit de voorraad te nemen. Je laat je vervulde contracten netjes open voor je liggen. Je kan ook ten allen tijde 3 willekeurige jaagfiches afgeven voor 5 dollar, maar dit is niet echt een interessante ruil.


Wanneer de laatste mijnbedrijfkaart geveild is en de actieve speler z'n beurt eindigt, heeft elke speler nog één laatste beurt. In deze laatste beurt wordt er niet meer voor kaarten geboden, maar kunnen spelers nog mijnfiguren op het bord plaatsen en contracten vervullen natuurlijk. Na deze ronde krijgen alle spelers die nog een voordeelkaart hebben hun uitbetaling hiervoor. Tenslotte worden alle spelers nog een keertje uitbetaald. De speler met de meeste "sneeuwbeest"-fiches, krijgt de sneeuwbeest-kaart die 25 dollar waard is. De speler die de meeste contracten vervuld heeft, krijgt de 15 dollar die bij aanvang terzijde werd gelegd. De speler met het tweede meeste contractkaarten scoort nog 10 dollar. Bij gelijkstand wordt de opbrengst van voorgaande bonussen onder deze spelers verdeeld. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Klondike rush
Auteur : Ryan Laukat
Uitgeverij : Red Raven Games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

24-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
22-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dice forge
Dice forge (Libellud) :

+ Libellud ... artwork ... kwijl, kwijl
+ het dice forging mechanisme dat we al kenden uit Rattlebones is een fijne bezigheid
+ ondanks de diverse trajecten dat de verschillende spelers volgden, was de eindscore zeer nauw en spannend
+ de eigenschappen van de kaarten zijn duidelijk, bovendien zijn er ook al geavanceerde kaarten voorzien voor nog meer dynamiek
+ de functionele inlay, het overzicht van het speelmateriaal, de duidelijke spelregels = TOP
+ het spel verloopt als een trein, eens je bezig bent, gaat het snoeihard
+ iedereen blijft betrokken aangezien je in de beurt van de actieve speler ook mag mee dobbelen

- het opstellen en opruimen van het spel wordt dan wel ondersteund door de functionele inlay, het duurt bijna even lang als het spel zelf
- het is en blijft dobbelen, ook al bouw je jouw dobbelstenen uit met magistrale combo's, als je ze niet gooit, ben je er weinig mee
- het is misschien ook wel een spel waarvan de herspeelbaarheid redelijk beperkt is, in het begin kan je nog kaarten gaan combineren, maar een uitbreiding qua kaarten zal zich waarschijnlijk wel opdringen
- in het begin klemmen de stukjes op de dobbelsteen nog wel wat, na een tijdje lukt het verwijderen ervan veel beter

Conclusie : Dice forge was de topper van onze vorige spellenavond. Het spel straalt en ademt gewoon schoonheid uit, het tactiele en visuele van het spel is fantastisch en nodigt uit tot spelen. Het spelmechanisme is tof (maar ondertussen ook niets super nieuw meer). Het spel verloopt supersnel en de negen of tien ronden vliegen werkelijk voorbij. Je bent steeds betrokken en zelfs met vier spelers kom je snel terug aan de beurt. De slotscores lagen bij ons belachelijk dicht bij elkaar, dus slecht dobbelen kan wel eens gebeuren, maar dat is voor iedereen zo. Een extra actie kunnen spelen op het gepaste moment lijkt een must, dus hier moet je zeker ook op focussen, opbouwen in de eerste helft van het spel, om nadien dominant kaarten aan te schaffen en overwinningspunten te sprokkelen. Er is ook wel wat interactie in het spel dat je bovendien kan opvijzelen door bepaalde kaartencombinaties al dan niet te gebruiken. Dice forge heeft zeker een plekje in ons hart veroverd. Het zal wel ten allen tijde vergeleken worden met Rattlebones en als ik dit moet doen, zeg ik kort door de bocht : Dice forge is fraaier, Rattlebones is gekker, maar in z'n core zijn beiden spellen echt wel meer dan oké.

22-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Die Burgen von Burgund - würfelspiel
Die Burgen von Burgund - würfelspiel (Alea) :

+ een dobbelvariant die in mijn ogen een perfecte vertaling is van het bordspel
+ het spel is helemaal niet wat het bordspel is, enkel het artwork en enkele spelmechanismen blijven behouden
+ de blaadjes zijn erg fraai gedrukt
+ de potloodjes zitten netjes bij in het doosje (je moet dus niet naar de Ikea spurten)
+ het spel loopt eigenlijk erg vlot, ondanks het feit dat er wel wat gaande is
+ in tegenstelling tot de meeste dobbelspellen, heb je hier een zekere vorm van thema, niet enkel cijfertjes doorkruisen (waar niets mis mee is)
+ Feld en luchtige dobbelspellen zorgt toch telkens voor een "ander" gevoel, maar het werkt wel

- de blaadjes zijn fraai gedrukt, maar iets te donker, zodat je aanduidingen niet echt opvallen
- het is ook allemaal nogal klein op dat blaadje, petieterig
- voor een eenvoudig dobbelspelletje vergt het toch wat kunde om het spel vlot en goed uit te leggen (indien je het bordspel al speelde, ga je er zeker ietsje vlugger mee weg zijn)
- het is en blijft een dobbelspelletje, als je zin hebt in iets steviger, leg dan de grote broer op tafel aub, want die is fantastisch!
- vergeet je punten niet te noteren, want je kan niet gaan back-tracken, maak liefst ook geen foutjes in het afkruisen, want dan wordt het een onverzorgde boel

Conclusie : Dit is een dobbelspelletje dat zichzelf een 1 op 10 geeft qua moeilijkheid, ik kan hier in zekere zin inkomen als je het naar Alea-normen bekijkt, maar voor de gemiddelde speler gaat dit toch wel een uitdaging zijn. Je moet met enkele zaken rekening houden en je moet scherp zijn in het maken van je keuzes. Overroepen moeten we het zeker ook niet doen, eens je bezig bent, is het erg toegankelijk en loopt het allemaal wel. Het is en blijft een dobbelspelletje en soms maak je, achteraf bekeken, misschien een foute beslissing. In het spel komt het er gewoon op aan om jezelf zoveel mogelijk uitwegen te bezorgen. Zorg ervoor dat je telkens een kleur of waarde van dobbelsteen kan gaan aanpassen aan je voorwaarden, maar daar ligt nu net het probleem, zo simpel is dat niet. Het spel is ook spannend, er gaan geen mega-grote verschillen zijn tussen de spelers. Die ene bonus die je kan nemen voor je tegenstanders maakt misschien wel het verschil en dat maakt van dit spel in zekere zin ook een racespel in het afkruisen van bepaalde kleuren. Er zit een zekere gelaagdheid in het spel dat het toch aantrekkelijk maakt om het nog meer op tafel te brengen ... en vooral, het allergrootste pluspunt van dit spel ... je krijgt erg veel zin om het bordspel van onder het stof te halen en op tafel te gooien. En neem het nu maar gewoon van mij aan, dan ben je vertrokken voor een erg fijne speelervaring!

21-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Secrets
Secrets (Repos) :

+ het materiaal is stevig en fraai vormgegeven
+ het overzichtsblaadje met de opsomming van de karakters en de pijltjes om dit aan te geven, prima
+ de kleuren van de doos zijn retro-blauw en retro-rood, het werkt wel
+ de strijd verloopt redelijk spannend en met momenten kan het hectisch ogen, maar dit laatste valt nog wel mee
+ ondanks het feit dat je op zich maar uit twee kaarten kan kiezen, moet je héél wat knopen doorhakken in je beurt
+ de eigenschappen van sommige personages lijken aanvankelijk raar, maar ze zijn allemaal erg logisch en werken wel
+ de speelduur is erg goed gekozen, het duurt net lang genoeg, zonder te beginnen slepen
+ de UN-fiche is speltechnisch een goed gevonden onderdeel van het spel
+ elk nadeel heeft in dit spel ook z'n voordeel

- geluksfactor blijft toch ook zeker een rol spelen (het is perfect mogelijk dat buiten je wil om in de allerlaatste zet van het
spel je identiteit verandert en dit ervoor zorgt dat je zo maar het spel verliest of wint)
- je moet uitgeslapen zijn om dit spel te spelen
- als je het spel voor de eerste keer speelt, is het aanvankelijk wel een beetje onoverzichtelijk en heb je geen flauw idee hoe je
van start moet gaan
- elk voordeel heeft in dit spel ook z'n nadeel 

Conclusie : Secrets is in mijn ogen één van de betere spellen met "hidden-roles" in het rijtje van The resistance, Weerwolven, Mafia de Cuba, ... De eigenschappen van de karakters maken het steeds weer een zeer boeiende keuze die de actieve speler moet stellen. Kies je voor de kaart die je absoluut zelf niet wil, met het risico dat je 'm in je nek krijgt gedraaid? Of ga je eerder voor de kaart die je zo graag zelf wil, maar die dan door de andere wordt geaccepteerd? Je klampt je vast aan informatie die je hebt, en probeert ook uit het spel van anderen proberen afleiden wat hun rol is. De hippie is een welgekomen afwisseling in de strijd tussen KGB en CIA, z'n agenda is wat verborgen en je moet er altijd rekening mee houden. Anderen een peer stoven, zodat ze al hun karakters moeten dichtdraaien zou zo maar eens in die speler z'n voordeel kunnen spelen. Secrets is echter ook een spel dat niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Je moet je kopje er goed bijhouden, want anders verlies je in de kortste keren het overzicht en ga je niet meer doen dat "meespelen", wat jammer zou zijn. Je mag ook niet te snel opgeven, het kan zijn dat je geruime tijd weinig tot geen informatie hebt, maar plotsklaps verandert er iets of mag je een speciale actie uitvoeren, waarmee je net dat tikje weet om je keuzes op te baseren.
Secrets speelt ook altijd een beetje anders afhankelijk van het aantal spelers. Met vier spelers ga je het overzicht het beste bewaren en echt doordachte keuzes maken, terwijl je met acht spelers meer de speelsfeer gaat aanvoelen (van de twee teams), maar wordt het erg moeilijk om de kampen uit elkaar te destilleren. Persoonlijk blijf ik een liefde-haat-verhouding hebben met dit type van spellen, maar voorlopig neig ik hier toch naar de positieve kant.


20-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riga uitbreidingen (Ostia spiele)


Riga - the mayors :

Als je deze uitbreiding gebruikt, hanteer je alle regels uit het basisspel. De vier borden van de diverse steden worden in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en legt één marker van z'n kleur bij elk speelbordje. Elke keer als je een gebouw opricht in een bepaalde stad scoor je extra punten en verzet je jouw marker op het desbetreffende speelbord. Je scoort 1 stapje voor het oprichten van het gebouw en 1 extra stap voor elke dukaat die je teveel betaalt (ook in combinatie met de eigenschappen van gebouwen). Met deze uitbreiding is het teveel betalen een gebouw dus niet onmiddellijk een ramp. Aan het einde van het spel scoor je de punten die links in de rij staan waar je marker zich op de borden bevindt. De speler die het meeste scoort in een stad krijgt overigens nog 2 bonuspunten aangezien hij wordt benoemd tot burgemeester.



Riga - Victual brothers :

Als je deze uitbreiding gebruikt, hanteer je alle regels uit het basisspel. Bovendien wordt het nu moeilijker om sommige gebouwen te bouwen.
Bij het uitleggen van nieuwe gebouwkaarten wordt er op de eerste kaart telkens een piratenschip geplaatst. Indien een speler deze kaart op handen wil nemen, legt hij de kaart voor zich neer, maar apart van z'n opgerichte gebouwen. Deze kaart telt wel bij je handkaartenlimiet zolang ze niet gebouwd is. Wanneer je de kaart later wil oprichten, betaal je 2 dukaten extra voor elk piratenschip dat je al voor je hebt staan, leg je de kaart bij je opgerichte gebouwen en plaats je het piratenschip op één van je ridders of handelaars. Deze ridder of handelaar wordt opgeofferd en is niet meer beschikbaar voor eigenschappen van gebouwen of eindwaardering. Als je geen vrije ridder of handelaar hebt, mag je dit gebouw dan ook niet oprichten. Aan het einde van het spel scoor je 2 extra punten voor elk gebouw met piraat dat je hebt opgericht. Je moet wel opletten want je krijgt 4 strafpunten voor elk zulk een gebouw dat je niet bouwde. (ipv de normale 2 strafpunten)

Titel : Riga - The mayors & Riga - Victual brothers
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Ostia spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 10+

19-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
18-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riga (Ostia spiele)


In het kaartspel Riga gaan de spelers grondstoffen uit hun stad Lübeck verkopen in en rond Riga om aldaar prestigieuze gebouwen op te richten.
De speler die het machtigste imperium uitbouwt, zal regeren over de Baltische Zee. In het basisspel vinden we 110 kaarten, waaronder 44 grondstoffenkaarten (8 stof, 10 glas, 12 wijn en 14 graan), 48 gebouwkaarten (12 verschillende in de kleuren van de vier steden), 16 Riga gebouwen (4 verschillende per speler), 1 startspelerkaart met speeloverzichtje en 1 afscheidingskaart (met pijl erop).

Verwijder voor je eerste spellen de Riga gebouwkaarten uit de stapel. Schud de grondstoffenkaarten en gebouwkaarten als afzonderlijke trekstapels en leg ze klaar. Draai grondstoffenkaarten van de trekstapel open tot een gezamenlijke waarde van minstens zes en bezorg elke speler zo'n set. De speler die uiteindelijk de laagste waarde heeft om mee te starten bepaalt de startspeler. Elke speler krijgt ook 2 gebouwkaarten, waarvan hij er één op handen houdt en de ander aflegt. Plaats de afscheidingskaart net boven de trekstapel met gebouwkaarten.
 


Het spel verloopt over 8 ronden (2-4 spelers) en 9 ronden (bij 3 spelers). Elke ronde bestaat uit 4 fasen (seizoenen) :
1) Lente : bevoorrading :
Maak setjes van de grondstoffen met waarde 9 of hoger. Draai de grondstoffenkaarten één voor één van de trekstapel en vorm een aantal setjes gelijk aan het aantal spelers +2 (bv. 5 setjes bij 3 spelers). Indien de trekstapel opgebruikt zou zijn, wordt de aflegstapel onmiddellijk geschud en een nieuwe trekstapel gevormd.
Verwijder nadien de gebouwkaarten onder de afscheidingskaart en leg ze op de aflegstapel. Nadien leg je de afscheidingskaart boven de gebouwkaarten die er nog boven lagen. Tenslotte vul je aan met nieuwe gebouwen boven de afscheidingskaart tot er in totaal een aantal gebouwkaarten liggen gelijk aan het aantal spelers +2. 

2) Zomer : actie met de klok mee
Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers om beurten hun beurt uit met de klok mee. Een beurt bestaat uit 2 fasen : eerst neem je kaarten en nadien richt je gebouwen op. Daarbovenop kan je de eigenschappen van eerder gebouwde gebouwen gebruiken.  Als je kaarten gaat nemen kan je kiezen om een gebouwkaart op handen te nemen of een volledige set grondstoffenkaarten. Daarna mag je tot 3 gebouwen oprichten. Elke gebouwkaart toont telkens met welke grondstoffen je mag betalen (één soort mag je niet gebruiken, één soort is meer waard dan normaal). Je moet elk gebouw wel afzonderlijk betalen met grondstoffenkaarten, tenzij ze van éénzelfde stad zijn. Zo niet, dan vervalt het teveel dat je betaalt. 

3) Herfst : actie tegen de klok
idem zomer, maar startend met de speler die in de zomer als laatste heeft gespeeld en eindigend met de startspeler

4) Winter : handlimiet controleren en nieuwe startspeler bepalen
Wanneer je op dit moment meer dan 6 kaarten op handen hebt, moet je het teveel naar keuze (gebouw- of grondstoffenkaarten) afleggen. De startspelerkaart wordt doorgeschoven naar de speler links van de huidige startspeler en dan kan er een volgende ronde beginnen.

Nadat alle ronden zijn gespeeld tel je de punten van je opgerichte gebouwen (staan rechtsboven op de kaart) en trek je 2 strafpunten af per gebouwkaart nog op handen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met het meeste resterende geld (aan grondstoffen). 

Eigenschappen van de gebouwen :
- je mag de eigenschap pas gebruiken in de ronde nadat je het hebt opgericht
- je kunt de eigenschappen van meerdere gebouwen gaan combineren
- sommige eigenschappen kunnen slechts éénmalig gebruikt worden, dek ze af met een andere kaart als je ze uitvoert
1) Archief : 2 punten voor elke set handelaar + ridder aan het einde van het spel
2) Bank : 2 dukaten voor elke handelaar in je bezit (1x)
3) Bouwwerf : trek 5 gebouwkaarten van de stapel, houd er één en leg de andere op de aflegstapel (1x)
4) Vesting : 2 ridders
5) Gildenhuis : 2 handelaars
6) Kontor : 4 dukaten per gebouw (1x), 1 handelaar
7) Kraan : halveer de kosten van een volgend gebouw (1x)
8) Loge : 6/12/19/27 punten voor 1/2/3/4 loges aan het einde van het spel
9) Fabriek : 1 dukaat voor het elk afgelegde grondstof van het afgebeelde type, 1 ridder
10) Markthal : de waarde van de afgebeelde grondstof is 5 waard, 1 handelaar
11) Schatkamer : trek 3 grondstoffenkaarten van de trekstapel, houd er één en leg de andere op de aflegstapel, 1 ridder
12) Taverne : 2 dukaten per ridder die je hebt (1x)
13) Klooster : ruil 2 grondstoffenkaarten van 2 sets vooraleer de set te nemen (1x)
14) School : 1 handelaar of 1 ridder
15) Winkel : je mag tot 8 handkaarten op handen houden
16) Pandjeshuis : leg grondstoffenkaarten ter waarde van 6 af aan het einde van je beurt om de kaart 180° te draaien, ze is nu 8 dukaten waard, draai de kaart terug 180° als je de dukaten gebruikt om een volgend gebouw op te richten

Titel : Riga
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Ostia spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 10+

18-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
16-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legends (Ravensburger)


In dit spel kruipen de spelers in de rol van wereldreizigers, avonturiers die de wereld rondtrekken om nieuwe ontdekkingen te doen en souvenirs mee te brengen uit verre landen. Je probeert zo veel mogelijk te weten te komen over de 8 legenden en te noteren in je reisdagboek. De speler wiens dagboek het meeste waard is op het einde van het spel wint. 

In de doos vinden we een speelbord (bestaande uit 6 delen die je in elkaar mag puzzelen), 120 legendenkaarten, 4 speelfiguren, 24 reisdagboeken (in de 4 spelerskleuren), 4 medailles, 5 grote houten zandlopers, 4 kleine houten zandlopers (in de spelerskleuren), 4 spelersbordjes en 4 puntenmarkers (in de spelerskleuren). Zoals we gewend zijn van Ravensburger zit er ook weer een overzichtsblad bij om de opstelling van het spel uit te voeren. In zes korte stappen heb je dit spelletje al opgezet. Belangrijke kenmerken zijn het tijdspoor rondom het speelbord, dat we al kennen uit Theben. De legendenkaarten vormen de hart van het spel en tonen telkens 1 van de symbolen uit de desbetreffende legende, er zijn ook telkens drie kaarten per soort met 2 symbolen en 8 jokerkaarten.



De speelvolgorde wordt in dit spel bepaald door het tijdspoor. Als spelers acties gaan uitvoeren dienen ze tijdspunten te gebruiken en hun zandloper vooruit te plaatsen op dit spoor. De speler wiens zandloper achterop hinkelt is aan de beurt. Staan er meerdere zandlopers op elkaar speelt de speler wiens pion bovenop ligt.
Het bewegen van een avonturier van de ene naar de andere plaats op het speelbord kost bijvoorbeeld 1 week (1 stap op het spoor). Op elke locatie kan de speler er voor kiezen om een kaartactie uit te voeren of een boekactie. 

Als je voor de kaartactie kiest, ontvang je kaarten die in de vitrines liggen of van de trekstapel. Door deze actie doe je kennis op in de vorm van legendenkaarten. Het aantal kaarten dat je mag nemen en de tijd die het vergt, staan afgebeeld op het speelbord (zo zie je in het voorbeeld hier boven dat je 5 kaarten mag nemen van de trekstapel en dat kost je 5 tijd). De andere locaties tonen hetzelfde maar dan met 3 of 4 kaarten, alsook het nemen van 3 kaarten uit een vitrine, het nemen van tot 2 kaarten die je nadien wel moet aanvullen met kaarten uit je hand en het nemen van 2 kaarten na het afleggen en aanvullen van een vitrine. 

Als je voor de boekactie kiest, ga je kaarten van de gevraagde soort (met passend symbool) bij een locatie afspelen. Nadien plaats je één van je boekmarkers rond de locatie op de plaats die overeenstemt met het aantal afgespeelde symbolen. Het kost je 1 tijd per kaart dat je afspeelt (dus een kaart met 2 symbolen bespaart je tijd). Er mag op elke locatie maar één boekmarker van een speler liggen. Je kan zo'n boekactie ook gebruiken om een eerder geplaatst boekmarker op te waarderen. Je bezoekt de locatie, geeft wederom kaarten met het gevraagde symbool af en legt je boekmarker naar een plaats met hogere waarde. Ook nu kost elke kaart je één tijd. Moet je een boekmarker plaatsen op een plaats waar reeds een boekje ligt, dan verschuift dit boekje een plaats naar links. Valt het boekje op deze manier van het bord, dan krijgt de desbetreffende speler het terug in z'n voorraad. 

Op het centrale veld van het bord "de club der avonturiers" voer je geen boekactie uit. Hier kies je ervoor om 1 tot 3 handkaarten gedekt in de stapel bij dit veld te plaatsen. Elke afgespeelde kaart kost één tijd en na het afleggen trek je 1 nieuwe kaart van de trekstapel. In deze locatie mogen overigens meer spelers samen staan. Op alle andere velden moet je tol betalen aan de speler(s) die er reeds aanwezig zijn in de vorm van 1 legendenkaart, je kiest zelf welke je afgeeft.

Vier keer in het spel vindt er een waardering plaats. De kaarten die in de club der avonturiers liggen bepalen welke locaties gewaardeerd worden. De grote zandlopers bepalen wanneer er een waardering plaatsvindt. De gele zandloper wordt door de snelste speler op het speelbord geplaatst, deze locatie wordt sowieso gewaardeerd. De waarderingen worden getriggerd door de laatste speler die tot aan een zilveren zandloper komt. Bij een waardering worden de kaarten uit de "club" geschud en één voor één opengedraaid tot er vijf verschillende symbolen zichtbaar zijn. Deze kaarten worden nu bij de bijhorende locaties gelegd en gewaardeerd. De spelers krijgen de punten die staan afgebeeld bij hun boekmarkers van deze locaties. De kaarten worden overigens ook verdeeld onder de spelers met een boekmarker in deze locaties en nadien krijgen de spelers per afgebeeld symbool één punt. De kaarten worden hierna afgelegd op de aflegstapel. Na de waardering mag elke speler één van z'n handkaarten alvast in de "club" leggen. De gele zandloper wordt wederom bij de volgende zilveren zandloper gezet op het tijdspoor. De speler die het meeste punten heeft verzameld na vier waarderingen wint het spel.



Titel : Legends 
Auteurs : Knut Happel & Christian Fiore
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40-60 min.
Leeftijd : 9+

16-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wettlauf nach El Dorado (Ravensburger)


Misschien niet onmiddellijk een supernieuwe titel, maar Ravensburger gaat zeker met deze titel in Essen pronken aangezien hij genomineerd was voor Spiel des Jahres. Wettlauf nach El Dorado is een racespel van niemand minder dan Reiner Knizia. Het spelmechanisme dat gehanteerd wordt is een soort van deckbuilder, waarbij je de kaarten zal gaan uitspelen om over de speeltegels (de jungle) te bewegen of gebruik je de waarde van de kaarten om nieuwe kaarten aan te schaffen. 

In de doos vinden we 7 grote speeltegels, 2 kleine speeltegels, 1 doeltegel, 6 blokkades, 8 speelfiguren, 4 expeditiebordjes, 1 startspelerfiche (Indiana Jones-hoed), 1 marktbord, 86 expeditiekaarten en 36 grotfiches (om de variant te spelen). Bovendien zitten er naast de spelregels ook het gekende opstellingblad van Ravensburger in de doos. Op dit opstellingblad kan je netjes volgen hoe je het spel opzet en welke varianten er allemaal mogelijk zijn. Voor het eerste spel raden ze aan om het voorgedrukte voorbeeld netjes te volgen. De tegels worden naast elkaar gelegd, met tussen elke tegel een blokkade. Elke speler kiest een speelfiguur (je hebt er slechts één nodig, tenzij je met twee spelers aan de slag gaat, want dan controleer je 2 figuren). Iedere speler krijgt een speelbordje, alsook de acht startkaarten waarmee je een trekstapel vormt en alvast vier kaarten op handen neemt. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen. Het marktbord wordt in het midden van de tafel gelegd met erop en erboven de kaarten die zullen aangeschaft kunnen worden. Op het bord leg je alvast de kaarten met een cirkelsymbooltje. De kaarten die op het bordje liggen kan je al aanschaffen, de kaarten erboven pas als een stapeltje kaarten opgekocht is (van elke kaart zijn er drie in het spel). 



Om beurten voeren de spelers hun beurt uit tot een speler op de slottegel El Dorado bereikt. De lopende ronde wordt dan nog uitgespeeld. Heeft slechts één speler de tegel bereikt, wint deze speler. Bij gelijkspel wint de speler die het meeste blokkades heeft verzameld. Indien dan nog gelijk wint de speler die de hoogste blokkadetegel heeft genomen.

In een beurt speelt een speler één of meerdere handkaarten uit om z'n figuur te bewegen EN/OF een nieuwe kaart aan te schaffen.

BEWEGEN :
De weg naar El Dorado is bezaaid met groene, gele, blauwe, grijze en rode velden die je moet passeren. De uitgespeelde kaarten tonen de symbolen die overeenkomen met deze kleuren en een bepaalde waarde. Deze waarde bepaalt het aantal stappen dat je kan uitvoeren om je figuur verder te bewegen. Resterende bewegingspunten vervallen eventueel als je onvoldoende punten overhoudt om nog stappen te zetten. Je kan kaarten overigens niet combineren om bepaalde waarden te behalen, je bekijkt kaart per kaart. Grijze velden vragen je om een willekeurig aantal kaarten uit te spelen. Om rode velden te doorkruisen moet je zelfs kaarten uit je hand uit het spel verwijderen. Op velden met grotten of waar reeds een figuur staat, mag je niet passeren of stoppen. Tussen de diverse tegels ligt telkens een blokkade. Je kan deze passeren door de gevraagde kaart uit te spelen, je neemt dan de blokkade in je persoonlijke voorraad (belangrijk bij gelijkstand aan het einde van het spel).

KOPEN : 
Je kan maximaal 1 kaart kopen. Dit doe je met uitgespeelde kaarten die je nog niet gebruikte om te bewegen. De waarde van de kaart staat aangegeven naast het muntsymbool. Je telt de waarde van meerdere kaarten eventueel op en koopt een kaart op het marktbord. Deze kaart wordt toegevoegd aan je aflegstapel en komt later terug in het spel (als je trekstapel is opgebruikt en je aflegstapel wordt geschud om een nieuwe trekstapel te vormen). Is een stapeltje kaarten van het marktbord opgebruikt, mag je een kaart aanschaffen die boven het marktbord ligt. De stapel van de gekozen kaart wordt nu op het marktbord gelegd.
Sommige kaarten tonen het "vernietigsymbool" (rood kruis door een kaart), als je deze kaart speelt, dien je ze uit het spel te verwijderen. Ze kan slechts éénmalig gespeeld worden.

Alle gespeelde kaarten worden op je aflegstapel gelegd. Kaarten die je eventueel nog op handen hebt, mag je afleggen of bijhouden voor de volgende beurt.
Tenslotte trek je nieuwe handkaarten van je trekstapel tot je vier handkaarten vasthebt.

Titel : Wettlauf nach El Dorado
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 10+

15-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
14-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die burgen von Burgund - würfelspiel (Alea spiele/Ravensburger)
Elk subliem bordspel verdient wel een kaartspel, dat weten we al langer. Daarnaast krijgt elk fantastisch spel tegenwoordig ook een dobbelversie, zo ook The castles of Burgundy. Bij de dobbelvariant wordt standaard het artwork en gebouwen, grondstoffen en thematische kenmerken van de grote broer gebruikt, maar is het spelmechanisme toch wel een tikje anders en dat is hier net zo. 

In dit dobbelspel vinden we 1 blok met 100 blaadjes waarop we gaan schrijven, 5 potloodjes en 5 dobbelstenen (2 met ogen, 2 met kleuren en 1 met zandlopers). Voor het gemak heb ik hieronder een afbeelding toegevoegd waarop je zo'n blaadje ziet afgebeeld, dit is erg handig om het spelverloop een beetje te kunnen volgen. Indien je het bordspel al eens speelde ga je al gauw de structuur van het centrale gedeelte herkennen, alsook de kleuren van tegels en bijhorende grondstoffen. Qua spelverloop is dit spel erg simpel. Elke speler neemt een blaadje en potlood en bij aanvang van het spel kiezen de spelers alvast een burcht (donkergroen) en startbonus die hiermee gepaard gaat, je doet dit door een kruisje te zetten in het vakje bij de burcht. Er wordt een willekeurige speler gekozen die altijd (!) zal gaan dobbelen. Elke ronde kiezen de spelers een dobbelsteencombinatie (kleur en ogen), tot de drie perioden van het spel afgelopen zijn. De speler die de meeste punten weet te verzamelen, wint het spel. 

De structuur van het blaadje : 
- links zie je de verschillende structuren met hun bijhorende bonussen, alsook de combinatie (kleur en ogen) die je moet kiezen om het te mogen aankruisen
- centraal krijgen we het koninkrijk dat we stelselmatig uitbreiden door, vertrekkende vanuit de startburcht, vakjes aan te kruisen door de juiste dobbelsteencombinatie te kiezen
- rondom het centrale gedeelte zie je de diverse kleuren met de overwinningspunten voor de spelers die als eerste en tweede een kleur volledig afwerken
- rechts bovenaan hebben we de drie spelperioden in het spel, de zandloperdobbelsteen geeft elke ronde aan hoeveel vakjes er worden afgekruist en bepaalt dus eigenlijk de snelheid van het spel. Zo gauw de derde kolom volledig gevuld is, eindigt het spel
- rechts in het midden zien we een overzichtje van de punten die je scoort als je een bepaald gebied (van één kleur) afwerkt, de punten hangen af van de grootte van het gebied en de speelronde waarin je het verwezenlijkt
- rechts onderaan noteer je alle punten die je tijdens de ronden verzamelt, aan het einde tel je deze waarden op en noteer je de eindscore in het grote cirkeltje.
- onderaan krijg je een overzichtje van de speciale eigenschappen die de bonussen je opleveren


Elke speelronde duurt tussen de 5 en 10 dubbelrondes  (afh. van het aantal zandlopersymbolen dat er telkens gedobbeld worden). Elke ronde mag elke speler één combinatie kiezen en een vakje op z'n centrale speelveld aankruisen, zolang deze grenst aan een eerder aangekruist veld. Een speler kan er ook voor (moeten) opteren om niets aan te duiden, ter compensatie krijgt hij dan een werker (oranje mannetje links op je blaadje). Rond deze bonussen zet je een kring, tot je ze gebruikt en dan doorkruist.

Kies je voor de combinatie paars met een 1 of 2 mag je een paars kloosterveld aanduiden, een punt scoren en een monnik als bonus omcirkelen.
Een grijs of blauw veld met een 3 of 4 leveren je respectievelijk een zilver of grondstof als bonus.
Bij de oranje stadsvelden moet je een oranje dobbelsteen combineren met telkens een andere waarde binnen hetzelfde gebied. Als bonus krijg je een arbeider.
De donkergroene burchten behoeven dan weer telkens eenzelfde ogenaantal. Je krijgt de afgebeelde bonus bij de burcht.
De gele dierengebieden vragen telkens dezelfde ogenwaarde. Als bonus scoor je de punten van het gebied dubbel (als het eenmaal af is natuurlijk).
Telkens wanneer je het laatste vak van een gebied (éénzelfde kleur) afwerkt, scoor je de punten zoals aangegeven op het overzichtje (afh. rond en grootte).
De spelers die als eerste alle vakken van één kleur kunnen aanduiden scoren de hoogste punten die staan afgebeeld rondom het centrale veld, de tweede speler scoort nog de lagere waarde. 

Bonussen : je mag er slechts één per ronde gebruiken (met uitzondering van de grondstoffen)
- monnik : als je een verworven monnik (met een cirkel rond) gebruikt, doorkruis je hem en mag je een kleur naar keuze nemen ipv de kleurdobbelsteen te gebruiken
- arbeider : als je een verworven arbeider (met cirkel rond) gebruikt, doorkruis je hem en mag je een ogenaantal naar keuze nemen ipv de ogendobbelsteen te gebruiken
- zilver : als je een verworven zilver (met cirkel rond) gebruikt, doorkruis je het en mag je nog een dobbelsteencombinatie maken en dus een tweede veld aankruisen. Deze combinatie moet wel minstens één nieuwe dobbelsteen bevatten, dus niet de eerder gebruikte combinatie
- grondstof : als tijdens het dobbelen 2 zandlopers worden gedobbeld, mogen ALLE spelers hun verworven grondstoffen (met cirkel rond) gebruiken, doorkruis ze en ontvang 1 zilver en 2 punten voor elke grondstof die je doorkruist. 

Titel : Die Burgen von Burgund
Auteurs : Stefan Feld & Christophe Toussaint
Uitgeverij : Alea spiele/Ravensburger
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

14-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
13-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Secrets (Repos productions)


In secrets gaan 4 tot 8 spelers op zoek naar handlangers, spionnen en special agents voor hun organisatie, zijnde CIA of KGB.
Ofwel ben je een hippie en win je het spel door zo weinig mogelijk karakters te verzamelen. Afhankelijk van het team waartoe je behoort zal je dus andere doelen hebben ... en bovendien weet je niet altijd exact wie tot hetzelfde team behoort. Aan jou om te achterhalen, met de nodige bluf en ballen aan je lijf, wie tot welke factie behoort en wie welk agenda heeft. 

In de doos vinden we 29 karakterkaarten (3 dubbele agenten, 4 politiekers, 2 psychiaters, 3 detectives, 4 journalisten, 6 wetenschappers, 3 diplomaten en 4 moordenaars). Daarnaast zijn er nog 4 kogelkaarten (waarden 0,-1,-2,-3), 1 overzichtsblad, 4 speeloverzichten en 10 identiteitsfiches (4 CIA, 4 KGB, 2 hippie), een UN-fiche en 2 hulpfiches. De karakterkaarten tonen een waarde, de naam van het karakter en een onmiddellijk effect (zie overzicht onder).
Kies een willekeurige startspeler. Schud alle karakterkaarten en vorm een gedekte trekstapel in het midden van de tafel. Schud ook de kogelkaarten en vorm een gedekte trekstapel. Plaats het overzichtsblad, de hulpfiches en de UN-fiche in het midden van de tafel. Tenslotte worden, afhankelijk van het aantal spelers een aantal identiteitsfiches gedekt geschud en aan de spelers uitgedeeld. De resterende fiche wordt gedekt in het midden van de tafel gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers komen de spelers al wat info te weten. Bij 4 spelers bekijken de spelers enkel hun eigen fiche, bij 5-6 spelers bekijken ze ook de fiche van hun rechterbuur in het geheim en bij 7-8 spelers bekijkt iedereen ook nog het fiche dat in het midden van de tafel ligt. Tijdens het spel mag niemand nog naar de fiches kijken, tenzij de eigenschap van een karakter dit toelaat.



De speler die aan de beurt is, wordt de actieve speler genoemd. Hij neemt 2 kaarten van de stapel karakterkaarten en legt deze open. Indien er 2 dezelfde karakters getrokken worden, trek je nog een kaart, tot je 2 verschillende karakters hebt. De dubbele kaarten worden terug onder de trekstapel gelegd. Daarna worden de 2 hulpfiches op de overeenkomstige karakters op het overzichtsblad gelegd (zodat de spelers goed kunnen zien welke karakterkaarten er getrokken zijn).

De actieve speler neemt de twee kaarten nu in handen, kiest er in het geheim één uit en legt de andere kaart onder de trekstapel. Nadien biedt de actieve speler de gekozen kaart gedekt aan aan een medespeler, deze heeft de keuze om het bod te aanvaarden of te negeren. Indien hij het bod aanvaardt, legt hij de kaart open voor zich neer en voert het effect uit. Indien hij de kaart negeert, legt de actieve speler de kaart open voor zich neer en voert het effect uit. Daarna wordt de volgende speler de actieve speler.

Indien een speler aan het eind van een beurt een paar identieke karakterkaarten heeft liggen, moet hij deze dicht draaien en nemen ze waarde nul aan. Mocht er een speler het laagste unieke aantal karakterkaarten voor zich hebben liggen (bv. als enige nul), krijgt hij de UN-fiche. Hij mag in een volgende beurt het bod van de actieve speler opeisen en voor zich neerleggen en het effect van de kaart uitvoeren. Als deze speler niet meer het laagste unieke aantal kaarten heeft, legt hij de UN-fiche terug in het midden van de tafel. 

Zo gauw een speler z'n vijfde (bij 4-6 spelers) of vierde (bij 7-8 spelers) kaart (karakter en/of kogelkaarten) voor zich neer legt (open of gedekt), eindigt het spel na deze beurt. Het effect van het laatste karakter wordt nog wel uitgevoerd. De spelers draaien dan hun identiteitsfiche open, alsook hun kogelkaarten. Indien een hippie de laagst verzamelde waarde aan karakterkaarten heeft, wint deze speler het spel alleen. Is dit niet het geval tellen de leden van de CIA en de KGB hun punten bij elkaar op een wint het team met de meeste punten. In geval van gelijkstand wint niemand het spel.

Eigenschappen van de karakters :
- psychiater : ruil de ID-fiches van twee andere spelers
- dubbel agent : ruil je eigen ID-fiche met dat van een andere speler en bekijk je eigen fiche
- politieker : leg deze kaart bij een andere speler open en bekijk die speler z'n ID-fiche in het geheim
- journalist : laat alle andere spelers je ID-fiche zien, zonder het zelf te bekijken
- diplomaat : toon de ID-fiche in het midden van de tafel, de andere spelers sluiten allen hun ogen nadien en dan ruil jij de fiche in het midden van de tafel met die van je linker- of rechterbuur
- detective : bekijk een ID-fiche naar keuze in het geheim
- wetenschapper : de eerste wetenschapper heeft geen effect, de tweede zorgt ervoor dat je al je kaarten moet gedekt leggen (en ze waarde nul hebben)
- moordenaar : trek de bovenste kaart van de trekstapel met kogelkaarten, bekijk deze in het geheim en leg ze gedekt bij een andere speler. Deze speler mag die kaart pas bekijken aan het einde van het spel

Titel : Secrets
Auteurs : Bruno Faidutti & Eric M. Lang
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 4-8
Speelduur : 15-35 min.
Leeftijd : 10+

13-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
12-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Babylon tower builders (Mücke spiele)


We zouden deze beschrijving erg kort kunnen houden : Babylon tower builders = Torres (maar dan zonder bord en actiekaarten).
In dit spel gaan de spelers trachten om hun edelen zo hoog mogelijk op een gezamenlijk bouwsel te krijgen. De spelers scoren aan het einde van het spel voor de beste vertegenwoordiging op elk verdiep van het bouwsel. In de doos vinden we 20 brugdelen, 84 torendelen en 40 edelen (waarvan telkens 2 grote en 6 kleine in de 5 spelerskleuren). Bij aanvang van het spel nemen de spelers al hun edelen en een aantal brug- en torendelen afhankelijk van het aantal spelers. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen en het spel kan beginnen. Er wordt kloksgewijs rondom gespeeld tot het einde van het spel wordt ingeluid.

In een beurt moet een speler 4 of 5 delen bouwen (bouwonderdelen of edelen). Indien je niet minstens 4 delen kan plaatsen, eindigt het spel.
Aan het einde van een beurt moet het bouwsel steeds met elkaar verbonden zijn. Bovendien moeten alle bouwdelen volgens de regels in elkaar passen en mogen geplaatste delen nooit meer verplaatst of verwijderd worden.

Plaatsingsregels bruggen, torens en edelen :
- torens (en het einde van bruggen) die bovenop een brug worden geplaatst moeten exact in het midden worden geplaatst OF aan een uiteinde
- edelen mogen enkel op een torendeel gezet worden
- de delen van het gebouw moeten met elkaar verbonden zijn (je mag ze niet uit elkaar kunnen schuiven)
- op elk torendeel mag er max. 1 grote edele staan of 2 kleine edelen van verschillende kleuren (met 3-5 spelers)
- indien je in je beurt enkel torens en bruggen plaatst, mag je aan het einde van je beurt 2 eerder geplaatste edelen naar keuze van positie wisselen. Deze edelen moeten wel van dezelfde grootte zijn en kan niet resulteren in 2 kleine edelen van éénzelfde kleur op éénzelfde torendeel
- tijdens de eerste speelbeurt mogen nog geen edelen geplaatst worden, mag je niet hoger dan niveau 2 bouwen en moet je de basis van het gebouw vergroten



Aan het einde van het spel krijgt de speler met de meeste edelen (groot of klein maakt niet uit) op een verdiep punten gelijk aan de hoogte van het verdiep. Bij gelijkstand krijgt niemand de punten. Bovendien krijgen de spelers 1 minpunt voor elke resterende brug in hun voorraad. De speler met de meeste punten wint het spel. 

Titel : Babylon tower builders
Auteur : Channing Jones
Uitgeverij : Mücke spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

12-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
11-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adios Calavera! (Mücke spiele)


Adios Calavera is een spel dat zich afspeelt op de "dag van de doden" ofte "Dia de Los Muertos". De ene speler kruipt in de huid van de levenden, terwijl de andere speler de doden naar de overwinning probeert de heisen. Op de dag van de doden spreken de doden af met hun overlevende geliefden om samen te dansen en te feesten. Maar als de dag eenmaal voorbij is, doen ze een weddenschap : "Wie zal er als eerste terug naar z'n eigen wereld kunnen terugkeren?" In dit spel proberen de spelers om als eerste hun acht pionnen (personages) naar de andere kant van het speelbord te verplaatsen. 

In de doos vinden we een dubbelzijdig speelbord (enkel esthetisch is er een verschil, je mag zelf kiezen met welke kant je speelt), 16 schijven (waarvan 8 witte en 8 zwarte) met daarop de stickers van de overlevenden en doden en 2 overzichtskaarten met de speciale eigenschappen van de personages. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en elke speler neemt de acht schijven van z'n kleur. Afhankelijk van de variant die je speelt ga je een aantal schijven op z'n standaardkant en een aantal op hun speciale actiekant plaatsen. Voor een standaardspel wordt aangeraden om willekeurig vier van de acht schijven op de speciale actiekant te draaien. Tijdens het spel ga je dus de specifieke eigenschappen van deze vier personages kunnen gebruiken. Maar er zijn ook varianten voorzien zonder speciale eigenschappen of met enkel en alleen maar speciale eigenschappen, je kan opteren om met dezelfde eigenschappen of verschillende eigenschappen te spelen. De spelers plaatsen hun acht schijven op de acht startplaatsen aan hun kant van het speelbord en nemen ook een overzichtje met deze eigenschappen bij zich en dan kan het spel beginnen met de speler die als laatste Mexico bezocht.



In een beurt verplaatsen de spelers om beurten één van hun schijven op het speelbord met de volgende regels in acht genomen :
- het aantal bewegingspunten die een schijf heeft komt overeen met het aantal schijven dat orthogonaal in dezelde rij of kolom ligt (inclusief de schijf die verplaatst wordt)
- je mag niet diagonaal verplaatsen (standaard), maar je mag wel hoeken maken, voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts bewegen
- je kan niet door het vakje met de kandelaars bewegen, door die met een tapijt wel, maar hier mag je nooit je beweging eindigen
- er kan slechts één schijf per vakje staan
- je mag niet over andere schijven bewegen (eigen of vreemd)

Daarnaast zijn er ook nog de speciale eigenschappen van de schijven (indien van toepassing) die optioneel kunnen gebruikt worden :
- één van je bewegingspunten gebruiken om een andere schijf te verplaatsen
- schijven van tegenstanders mogen niet rondom je komen staan
- je mag diagonaal bewegen
- je hebt 1 of 2 extra bewegingspunten
- je duwt andere schijven een veld verder als je in die richting beweegt (slechts één schijf, niet meerdere achter elkaar)
- je trekt schijven aan die exact één veld van je verwijdert zijn na je beweging
- andere schijven zijn geen obstakel voor je (enkel de kandelaars blijven een obstakel)
- je ruilt van positie met de schijf die vlak naast je staat

De speler die als eerste z'n acht schijven in de eindzone van de tegenspeler kan plaatsen wint het spel. Indien de startspeler hier als eerste in slaagt, krijgt de tegenspeler nog één beurt om dit ook nog te doen om alzo een gelijkstand uit de brand te slepen.

Titel : Adios Calavera!
Auteur : Martin Schlegel
Uitgeverij : Mücke spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

11-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
10-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ice cool
Ice cool (Brain games) :

+ dexterity ten top, handige vinger-fliks gaan het verschil maken in het spel, maar daarom niet in de punten
+ tikkertje spelen in een bordspel, toch gewoon geniaal gevonden
+ box-in-a-box-systeem, erg fraai, handig op te bergen en toch een groot speelveld
+ het materiaal is prachtig, zowel qua artwork als componenten
+ de pinguïns zijn verduiveld goed gemaakt om mee te schieten, ze maken effectief bochten en salto's
+ dit spel zal aanslaan bij alle leeftijden
+ als je wat pech hebt met de puntenkaarten, kan je toch 2 kaarten waarde 1 gebruiken om een extra beurt te spelen (erg goed gevonden)
+ de spelregels zijn erg duidelijk en mooi, hier en daar een stripverhaaltje past ook wel bij dit spel
+ het spel is erg snel uitgelegd, nog sneller gespeeld en een rematch is absoluut geen straf

- als je behendigheidsspelletjes haat, dan moet je hier ook niet aan beginnen (alhoewel ...)
- ook al speel je erg goed, je punten zijn natuurlijk gewoon afhankelijk van de kaarten die je krijgt 

Conclusie : Eigenlijk kan ik bijzonder weinig slechts vertellen over dit spelletje. Ice cool is niet voor niets een spel dat héél wat prijzen wegkaapte dit speeljaar. In z'n categorie blinkt hij uit door z'n eenvoud, maar ook prachtig materiaal en graphics. Het opgeplakte verhaaltje van pinguïns die hun klaslokaal willen verlaten om vis te gaan eten en een leerkracht die erachter loopt, kan ik rechtstreeks transponeren op mijn leefwereld en is best wel grappig. Na een beetje oefening zal je ook gauw merken dat je jouw pinguïn echt kan sturen door hem op een bepaalde manier te raken. Er is niets cooler dan je speelstuk in een ruime boog door twee deuropeningen tegelijk te laten vliegen. Het puntensysteem voor de vanger en lopers is ook tof gevonden, houdt het spannend tot het einde van het spel en speelt ook in op z'n zwakte, namelijk het feit dat je met twee ééntjes een extra beurt kan gaan spelen. Je hebt ook echt het gevoel dat je de tikker bent of net het omgekeerde, dat je zo ver mogelijk van die tikker wil wegblijven. Anderzijds wil je ook gewoon voor eigen succes gaan en visjes verzamelen. Dan geef je je id-kaart graag een keertje prijs. Ice cool is zo'n spel dat op regelmatige basis op tafel zal verschijnen. Het blinkt uit door z'n speelplezier en innovativiteit en dat weten wij zeker te appreciëren.

10-09-2017 om 09:11 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ice cool (Brain games)


Misschien behoeft dit spel geen voorstelling meer voor u, want het heeft z'n tijd geduurd vooraleer het bij ons in de collectie is geraakt.
Het spel heeft dit jaar de prijzen aan elkaar geregen en dat is ons inziens wel correct. Het blinkt uit in originaliteit en spelplezier. 
Ice cool is een dexterity (behendigheid) spel dat een nieuw "box-in-a-box"-systeem gebruikt. Het speelveld waarin u een geavanceerde vorm
van "tikkertje" gaat spelen, moet je opbouwen en bestaat uit verschillende doosjes die netjes in elkaar passen om op te ruimen, 5 dozen om 
precies te zijn. Daarnaast krijg je ook nog 4 pinguïns, 16 houten visjes (3 per spelerskleur en 4 witte die dienst doen als klemmen om de dozen
te verbinden), 45 viskaarten (met puntenwaarden 1,2 en 3), 4 identiteitskaarten en 4 spelerskleurkaarten.

Voor het spel te beginnen bouw je het speelveld op door de dozen op onderstaande manier tegen elkaar te schuiven en te klemmen met de witte visjes. 
Elke speler kiest een kleur en krijgt een spelerskleur en id-kaart. Z'n drie visjes plaatst hij boven de openingen in het speelveld (deuren). De viskaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Eén speler wordt gekozen als de vanger, de andere spelers zijn de lopers. De pinguïn van de lopers start in het klaslokaal (op het rode bolletje), de vanger start in de keuken.


De speler links van de vanger begint een ronde. Om beurten gaan de spelers tegen hun pinguïn tikken om die alzo doorheen de kamers te schieten. Afhankelijk van de manier waarop je tegen je pinguïn tikt, zal deze in een rechte lijn vliegen, een boog maken of zelfs springen. Doel van de lopers is om door alle deuren te passeren en zo snel mogelijk hun vissen op te halen. De vanger z'n taak bestaat erin om de lopers aan te tikken en hun id-kaarten af te nemen. (ook wanneer een loper per ongeluk tegen de vanger botst, moet hij z'n id-kaart afgeven). Als een loper volledig door een deur loopt, trekt hij onmiddellijk de bovenste kaart van de trekstapel met viskaarten en legt deze gedekt voor zich neer (je mag je eigen kaarten wel bekijken). Na je beurt mag je steeds 2 viskaarten met waarde 1 openleggen om een extra beurt te spelen. Deze kaarten blijven openliggen, zodat je ze maar één keer in het spel kan gebruiken, maar tellen nog wel als punten aan het eind.

Een ronde is afgelopen als een loper z'n drie vissen weet te verzamelen OF als de vanger alle id-kaarten heeft afgenomen van de lopers. De vanger krijgt nu z'n verdiende viskaarten. Voor elke id-kaart die hij heeft (ook z'n eigen kaart), mag hij één viskaart van de trekstapel trekken. De speler links van de vanger wordt de nieuwe vanger en er start een nieuwe ronde. Dit wordt herhaald tot elke speler één keer vanger is geweest. Aan het eind tellen alle spelers hun veroverde viskaarten en de speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste viskaarten. Is het dan nog gelijk, dan delen de spelers de winst.

Titel : Ice cool
Auteur : Brian Gomez
Uitgeverij : Brain games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+ 

09-09-2017 om 09:22 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unearth (Brotherwise games)


Lang geleden was je civilisatie een imperium der wonderen dat de wereld domineerde, een juweel van innovativiteit en wijsheid. Tot die bewuste dag waarop alles veranderde en alles omtoverde in ruïnes. Met een kleine stam probeer je te claimen wat je van oudsher toehoort, het terug op te bouwen en vooral de grootsheid ervan te herinneren. Elke ronde ga je jouw dobbelstenen gooien, ruïnes claimen, stenen verzamelen en wonderen bouwen. De speler die hierin het beste slaagt, wint het spel.

Het spel omvat 4 sets van 5 dobbelstenen (1 vierzijdig, 3 zeszijdig en 1 achtzijdig), 25 ruïnekaarten, 5 einde-van-het-tijdperkkaarten, 38 delfkaartjes, 15 wonderkaarten en bijhorende tegels, mindere en grotere wonderkaarten en bijhorende tegels, 60 steenfiches, 1 stoffen zak en 4 speeloverzichten. 
De steenfiches worden in de stoffen zak gestopt. Elke speler ontvangt 2 delfkaarten, de anderen vormen een trekstapel. Elke speler krijgt ook 1 ruïnekaart (geheim voor andere spelers), verwijder 5 ruïnekaarten uit het spel, de anderen vormen een trekstapel waarvan er al 5 als open vitrine worden klaargelegd. Onderop deze trekstapel wordt één van de einde-van-het-tijdperk willekeurig (en zonder te bekijken) gelegd, de anderen gaan terug in de doos. Op elk van de 5 open ruïnekaarten worden steenfiches gelegd (aantal zoals aangegeven op de kaart). Er wordt een aantal wonderkaarten getrokken gelijk aan het aantal spelers plus 2 en de desbetreffende fiches worden hierop gelegd. Tenslotte worden ook de mindere en grotere wonderkaarten en hun bijhorende tegels klaargelegd. Elke speler krijgt een set dobbelstenen. De speler die het hoogste aantal gooit, wordt de startspeler.



Een speelbeurt bestaat uit twee fasen, waarvan de 1ste optioneel is :
1) delffase : je mag delfkaarten spelen uit je hand. Je voert de acties die erop beschreven staan uit. Sommige laten een hergooi toe van dobbelstenen die reeds in het spel zijn. Je mag zoveel kaarten spelen als je wil en een zelfgekozen volgorde. Enkel de actieve speler mag kaarten spelen in deze fase. Indien je iemand anders dwingt om een dobbelsteen te hergooien, moet deze speler zelf de gooi doen. 
2) Ontginningsfase : je moet één van je dobbelstenen gooien en toewijzen aan één van de ruïnekaarten in de vitrine. Je moet op voorhand aankondigen welke dobbelsteen en welke ruïnekaart je kiest vooraleer je de gooi doet. Nadien gaat de beurt naar je linkerbuurman.

- Nadat je je dobbelsteen hebt gegooid, controleer je of er een claim moet uitgevoerd worden. Indien de totale waarde aan dobbelstenen op een ruïnekaart gelijk of hoger is dan de aangegeven capaciteit (linksboven op de kaart) wordt de kaart gegeven aan de speler die de hoogste unieke dobbelsteen op de kaart heeft. De spelers die de kaart niet winnen, krijgen een aantal delfkaarten, gelijk aan het aantal dobbelstenen die ze op de kaart hebben liggen. Eens de kaart geclaimd is, krijgen de desbetreffende spelers hun dobbelstenen terug en wordt er een nieuwe ruïnekaart (met steenfiches) aan de vitrine toegevoegd. Bij gelijkstand wint de dobbelsteen met de meeste zijdes. Indien nog gelijk wordt de tweede hoogste dobbelsteen van de betreffende spelers vergeleken (en eventueel nog derde, ...). Indien de gelijkstand niet gebroken kan worden, gaat de kaart gewoon terug in de doos en krijgen de spelers allen delfkaarten. 

- Wanneer je ooit een 1,2 of 3 gooit (eender welke fase) neem je een steenfiche van de aangeduide ruïnekaart. Indien er geen steenfiches meer op liggen, mag je er ééntje trekken uit de stoffen zak. Je legt deze fiches in cirkels aan elkaar voor je neer. Zo gauw je een hexagonale ring hebt gevormd, kan je een wonder gaan claimen. Indien alle stenen éénzelfde kleur hebben in de ring, ontvang je een groot wonderfiche. Bij meer dan één kleur krijg je een kleiner wonder. Slaag je erin om de gevraagde combinatie te vormen van één van de openliggende wonderkaarten, claim je dat wonder en bijhorende kaart met eigenschap. Je kan aan meerdere ringen tegelijk bouwen en een steenfiche kan tot meerdere ringen behoren. 



- Als alle ruïnekaarten in de vitrine zijn verschenen rest enkel nog de einde-van-het-tijdperk-kaart. Deze komt op dezelfde manier in het spel als de andere ruïnekaarten. Deze slotkaart kan een gebeurtenis of extra ruïne zijn, voer gewoon uit wat de kaart vraagt. Het spel loopt gewoon door tot alle ruïnekaarten geclaimd zijn. 

Slotwaardering :
Spelers tonen hun gedekte ruïnekaart en scoren punten voor de verzamelde sets aan ruïnekaarten
2/6/12/20/30 punten voor elke set van 1/2/3/4/5 gelijkgekleurde kaarten
5 extra punten voor elke set van 5 verschillende kleuren (kaarten kunnen zowel voor de eigen als de gemixte set gebruikt worden)
punten voor de grote, kleine en specifieke wonderen die je gebouwd hebt
5 extra punten voor het bouwen van drie of meer wonderen

Bij gelijkstand wordt er gekeken welke speler de meeste ruïnekaarten verzamelde met de hoogste waarden. (linksboven op de kaart)



Titel : Unearth
Auteurs : Jason Harner & Matthew Ransom
Uitgeverij : Brotherwise games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 25-50 min.
Leeftijd : 8+

08-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
07-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel Essen 2017
Spiel Essen staat binnen een kleine twee maanden weeral voor de deur. 
En net zoals de voorbije jaren kunnen we nogmaals melden dat de beurs nog groter zal worden.
Extra hallen, meer oppervlakte, meer nieuwe spellen, meer uitgevers uit nog meer landen.
Het belooft dan ook weer een gezellige bedrijvigheid te worden daar in de Duitse Messe.
Een ander gevolg is dat we nog onmogelijk alles kunnen presenteren hier op de blog. Enerzijds omdat de kwantiteit
gewoonweg te hoog oploopt, anderzijds omdat er ook véél zaken verschijnen waar onze interesse niet
onmiddellijk voor gewekt is. 

Je zal hier op de blog dan ook allerminst een volledige lijst van nieuwigheden kunnen terugvinden, hiervoor verwijs
ik je graag naar andere media, zoals de BGG-lijst, Spielbox.de, de Bordspeler, Bordspelmania en andere Cliquenabenden.
Bovendien is er een app verschenen om je persoonlijke lijstje samen te stellen, zeker een aanrader.
Qua organisatie en het plannen van je reis en bezoek aan de beurs verwijs ik je graag door naar een oudere post hier op de blog
(zie in de rechterbalk bij de categorie Essen 2016) of de officiële website van de beurs. 

Wat is dan de komende weken hier wel de bedoeling? Wel ik ga je alvast warm maken voor enkele spellen die we reeds in ons bezit
hebben, maar die op de beurs zullen gepresenteerd worden. Het is overigens zo (of ik heb toch dat gevoel) dat meer en meer uitgeverijen
hun huiswerk beter maken. Er wordt echt wel gezorgd dat de spellen tijdig in orde zijn (wat vorige jaren soms toch een euvel bleek te zijn).
Daarnaast lopen de laatste tijd ook héél wat Kickstarters binnen die je in Essen zal kunnen ophalen, als je voor deze optie koos. Tenslotte is
er ook nog een hele reeks aan spellen die je dubbel in de lijstjes zal terugvinden omdat er meerdere uitgaven van verschijnen (in diverse talen),
dus ook hierin kan je je lijstje laten afslanken.

Ik wens je in ieder geval veel leesplezier en een fantastische tijd in Essen (mocht je tot ginder gaan)!
 

07-09-2017 om 18:46 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs