IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
07-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abacusspiele : Valdora
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Valdora

 

Titel : Valdora

Uitgeverij : Abacusspiele

Auteur : Michael Schacht

Leeftijd : 10+

Aantal spelers : 3-5

Speelduur : 60 min.

 

Spelidee :

 

Er bestaat ergens een land, ver van ons in plaats en tijd, waar enorme rijkdom te rapen valt. Avonturiers van over de hele wereld gaan op zoek naar deze schatten. Spelers kopen uitrusting en verzamelen opdrachten. Ze verzamelen goud en edelstenen om zaken te kunnen kopen of opdrachten tot een goed einde te brengen. Voor elke volmaakte opdracht kan men werkmannen aanwerven. Heeft men er voldoende kan men zelfs een werkplaats openen om op die manier nog meer punten te verzamelen. De speler met de meeste punten wint Valdora.

 

Spelmateriaal :

 

-         5 pionnen

-         5 start uitrustingskaarten

-         5 avonturierkaarten

-         10 spelershulpen (in vier talen)

-         30 zilveren munten

-         1 spelbord

-         1 zak

-         78 edelstenen

-         7 werkplaatstegels

-         13 bonustegels

-         36 uitrustingskaarten

-         54 opdrachtenkaarten

-         4 boeken

-         1 werkmanbord

-         39 werkmantegels

-         1 overzichtskaart

 

Spelverloop :

 

De startspeler wordt gekozen, daarna wordt er in de volgorde van de klok gespeeld. Het spel bestaat uit verschillende rondes tot er nog slechts één kleur werkmannen beschikbaar is. In een beurt onderneemt een speler twee acties : bewegen en een actie.

 

1)      Bewegen : De speler moet zijn pion verzetten. Je mag zoveel plaatsen verzetten als je wil, maar wel slecht tot de volgende stad. Een uitzondering : als je provisie mee hebt, kan je één stad voorbij gaan tot een volgende stad geraken. Indien je dit doet, draai je de avonturierkaart terug op de kant zonder provisie. (zie bij de laatste actie)

Indien je op een plaats stopt waar zich reeds een pion bevindt, dien je de eigenaar(s) van die pion(nen) één munt te betalen. Opgelet : je mag nooit meer dan zes munten in bezit hebben. Munten die teveel zijn, gaan gewoon naar de algemene voorraad.

2)      Actie : De speler kan één van de volgende acties kiezen :

-         een uitrustingskaart of opdrachtkaart kopen

-         edelstenen inladen

-         opdrachten vervullen

-         zilver herladen

-         provisie nemen

 

° Uitrustingskaart of opdrachtkaart kopen :

Indien je op de steden staat met je pion waar zich de boeken bevinden kan je een kaart aanschaffen. Je mag zoveel kaarten open als je kan betalen. Elke uitrustingskaart kost 1 goud, een opdrachtenkaart kost 1 munt. Je mag één bladzijde van het boek gratis verder bladeren (héén of terug), alle volgende kosten je 1 munt.

 

° Edelstenen inladen :

Indien je op een plaats staat waar je edelstenen kan oprapen, moet je voldoende uitrusting hebben, elke uitrustingskaart kan maar één edelsteen herbergen. Op de weg kan je edelstenen rapen die er liggen, in de haven kan je evenveel edelstenen rapen als er boten zijn. Je neemt de edelstenen dan uit de voorraad op het bord. (deze wordt pas gevuld als je edelstenen afgeeft om een opdracht te vervullen of uitrusting te kopen). Je mag te allen tijde een edelsteen wegleggen (om ruimte te creëren in je uitrusting) in de algemene voorraad maar krijgt daarvoor geen tegemoetkoming.

 

° Opdrachten vervullen :

Indien je op het huis van een patron bent aanbeland, mag je een opdrachtenkaart in dezelfde kleur vervullen, door de juiste edelsteen af te leggen. De opdrachtenkaart wordt onder je avonturier gelegd. Deze geeft je punten op het einde van het spel. Daarnaast krijg je ook een werkman van dezelfde kleur. Indien deze niet meer voorradig is, krijg je een werkman van de volgende kleur. Indien je voldoende werkmannen van een kleur verzameld hebt, kan je een werkplaats winnen. Vanaf dit moment kan je bonuspunten winnen als je nog een werkman weet te versieren in de kleur van de gewonnen werkplaats.

 

° Zilver herladen :

Indien je op een zilvermijn eindigt met je beweging, krijg je terug tot 6 zilveren munten.

 

° Provisie nemen :

Indien je op een stad terecht komt, kan je provisie inslaan. Je draait je avonturierkaart naar de kant met provisie.

 

Speleinde :

 

Het spel eindigt als er nog slechts één kleur werkmannen naast het werkmannenbord ligt. De huidige ronde wordt nog uitgespeeld, daarna volgt een telling.

-         elke uitgevoerde taak levert het aantal punten op dat op de kaart staat gedrukt

-         elke kleur waarvan een speler een werkman heeft, levert hem 10 punten op

-         elke werkplaats levert het aantal punten op dat op de werkplaats staat gedrukt

-         elke bonustegel levert 10 punten op

-         elke edelsteen die nog op de uitrustingskaarten van de speler ligt, levert één punt op

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste munten.

 

07-04-2009 om 17:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abacusspiele : Bonnie & Clyde
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bonnie & Clyde

 

Titel : Bonnie & Clyde

Uitgeverij : Abacusspiele

Auteur : Mike Fitzgerald

Aantal spelers : 2-4

Leeftijd : 8+

Speelduur : 45 min.

 

Spelidee :

 

Jij bent een FBI-agent die het opneemt tegen andere agenten om te zien wie Bonnie & Clyde (enkele beruchte overvallers van banken tussen 1931 en 1935) kan vangen. Bedoeling van het spel is om als eerste 100 of meer punten te scoren.

 

Spelmateriaal :

 

-         1 autofiguur

-         1 Bonnie Parker kaart

-         1 Clyde Barrow kaart

-         15 Ted Hinton kaarten

-         60 bewijskaarten

-         1 spelbord

 

Spelvoorbereiding :

 

Plaats het spelbord in het midden van de tafel. Zet de autofiguur op locatie 1 van het spelbord.

Neem acht willekeurige kaarten en mix de Bonnie en Clyde kaarten ertussen. Leg deze tien kaarten op de tien locaties van het spelbord. Kies een deler, elke speler krijgt 10 (2 spelers), 9 (3 spelers) of 8 (4 spelers) kaarten in zijn hand.

De overige kaarten vormen de trekstapel. Draai de bovenste kaart om en leg deze als eerste kaart van de aflegstapel.

 

Spelverloop :

 

In een beurt doet een speler de volgende stappen :

-         Trek een kaart (verplicht)

-         Speel een (set) kaart(en) (optioneel)

-         Leg een kaart af (verplicht)

 

1)      Trek een kaart :

Neem de bovenste kaart van de trekstapel of de bovenste kaart van de aflegstapel en voeg ze toe aan je hand.

 

2)      Spel een (set) kaart(en)

Je kan ofwel een Ted Hinton kaart spelen of bewijskaarten.

Je mag maximaal 1 Ted Hinton-kaart spelen per ronde. Het uitspelen van deze kaart geeft je één van de volgende drie zaken :

-         je mag twee kaarten trekken van de trekstapel

-         je mag een kaart nemen uit de aflegstapel (zonder te laten zien aan de tegenstanders)

-         je mag naar een locatiekaart kijken op het spelbord en ze nemen of laten liggen

(als het Bonnie of Clyde is, moet je ze laten liggen)

Nadat je één van deze drie zaken hebt gekozen, leg je de Ted Hinton kaart op de aflegstapel.

Je kan ook bewijskaarten spelen, maar moet dit in een set doen. Een set zijn drie kaarten met dezelfde locatie op. Vanaf het moment dat er een set van kaarten ligt van een bepaalde locatie mogen er ook losse kaarten gespeeld worden (layoff). Als je bewijskaarten gaat afleggen moet je ook kijken naar de autofiguur. Er zijn twee mogelijkheden : of je speelt kaarten waar de autofiguur staat of niet.

In het eerste geval leg je de gespeelde kaarten dwars voor je neer, bekijk je de kaart op het spelbord. Is het Bonnie of Clyde moet je de kaart open voor je neerleggen. Is het een andere kaart, mag je ze toevoegen aan je hand of laten liggen. Tenslotte plaats je de auto één stapje verder op het spelbord als je een set speelde, of één stapje terug als je een layoff speelde.

Indien je kaarten speelt waar de auto niet op staat, de leg je de kaarten gewoon recht voor je neer. Bekijk de kaart van de locatie die je hebt gespeeld. Is het Bonnie of Clyde moet je ze laten liggen, is het een andere kaart mag je ze toevoegen aan je hand of laten liggen. Speelde je een set, zet je de auto één stapje vooruit, speelde je een layoff, plaats je de auto één stapje terug.

 

3)      Leg een kaart af

Je moet op het einde van je beurt één kaart afleggen op de aflegstapel. Dit is het einde van je beurt.

 

Speleinde :

 

Het spel gaat verder tot iemand al zijn handkaarten wegspeelde of tot de laatste kaart van de trekstapel is getrokken. De speler maakt nog wel zijn beurt af. Daarna volgt de scoreberekening.

-         Elke kaart die dwars voor je ligt is vier punten waard.

-         Elke kaart die recht voor je ligt is twee punten waard.

-         De Bonnie & Clyde kaarten zijn elk tien punten waard.

-         Indien een speler zijn handkaarten kan wegspelen, krijgt hij een bonus, afhankelijk van waar de auto staat, varieert deze bonus van 1 t.e.m. 10 punten

-         Indien een speler zowel Bonnie & Clyde kan vangen, krijgt hij punten zoals gewoonlijk, de andere spelers scoren deze ronde nul punten.

Het spel eindigt op het moment dat één van de spelers 100 punten of meer scoort.

07-04-2009 om 13:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abacusspiele : Zooloretto exotic
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zooloretto exotic

 

Titel : Zooloretto exotic

Auteur : Michael Schacht

Aantal spelers : 2-5

Leeftijd : 8+

Speelduur : 45 min.

 

 

Spelidee :

 

Zooloretto exotic is een uitbreiding van het populaire bordspel Zooloretto en is ook enkel maar te spelen met de basisversie van het spel. Je gaat je dierentuin een exotisch tintje geven door het bouwen van een junglepad. Deze nieuwe attractie zal meer bezoekers lokken en zo je omzet verhogen. De speler die erin slaagt om de mooiste tentoonstelling te organiseren en het meeste bezoekers in zijn dierentuin krijgt, verdient de punten op het einde van het spel.

 

Spelmateriaal :

 

-         40 bezoekers (in vijf kleuren)

-         16 vierkante jungle dierentegels (8 diersoorten)

-         5 jungle speelborden (bestaand uit 3 delen)

-         5 bezoeker bonustegels (in vijf kleuren)

-         5 samenvattingskaarten

 

Spelvoorbereiding :

 

Zie de basisversie van Zooloretto. Plaats de drie jungle speelborden rond het gewone spelbord. Zet een bezoeker van elke kleur in het midden van je dierentuin. Iedere speler krijgt een samenvattingskaart.

 

Spelverloop :

 

Ook hier verwijs ik naar de spelregels van Zooloretto (basisspel), ik bespreek enkel de verschillen met deze versie.

 

Actie B : neem een vrachtwagen en pas de rest van de ronde

 

De achtergrond van de jungle dierentegels verschilt van de tegels uit het basisspel. Je moet de jungle dieren verplicht op het junglepad leggen. Je mag wel maximaal drie diersoorten hebben op je junglepad. Je mag de tegel ook in je schuur plaatsen. (zelfde regels als basisspel)

 

Iedere keer er een winkelkraampje of een jungle dier wordt geplaatst, worden één of meer bezoekers bewogen. Als je een winkelkraampje zet, moet je de bezoeker met overeenkomstige kleur (zie samenvatting) twee plaatsen verderzetten in je dierentuin. Je mag een bezoeker bewegen die in je dierentuin staat, of een nieuwe bezoeker laten binnenkomen. Als je een jungledier plaatst, mag je de kleur van bezoeker kiezen die beweegt. Je plaatst je bezoeker weer twee plaatsen vooruit en de andere spelers moeten hun bezoeker van dezelfde kleur 1 plaats achteruit zetten. Als zij verschillende bezoekers van die kleur hebben, mogen ze kiezen welke ze achteruit plaatsen. Als een bezoeker tot de uitgang geraakt, neem je de bonustegel van de betreffende kleur. Dit is enkel voor diegene die er als eerste in slaagt. Als een bezoeker een dierentuin verlaat, wordt hij terug bij de algemene voorraad geplaatst.

 

Actie C : een geldactie uitvoeren

 

Wisselen kan niet uitgevoerd worden met jungledierentegels. Alle andere geldacties kunnen wel worden uitgevoerd.

 

Speleinde :

 

Voor de jungledieren scoort de speler 0 punten. Voor jungledieren in de schuur scoor je twee minpunten. De speler scoort twee punten voor elke kleur bezoeker in je dierentuin. Als je een bonustegel hebt, scoor je twee punten voor elke bezoeker in die kleur.

 

 

07-04-2009 om 12:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook de achterblijvers arriveren ...

Een tijdje geleden kondigden we reeds de nieuwe spellen aan van Abacusspiele die in Nürnberg zijn verschenen. Enkele van deze spellen waren toendertijd nog niet beschikbaar, maar hebben vandaag hun weg naar SpinLi gevonden. Graag stellen we ze al even kort aan u voor. Een uitgebreidere bespreking mag u in de loop van de week hier verwachten.

Titel : Valdora
Auteur : Michael Schacht
Leeftijd : 10+
Aantal spelers : 3-5

Titel : Zooloretto exotic
Auteur : Michael Schacht
Leeftijd : 8+
Aantal spelers : 2-5

Titel : Bonnie & Clyde
Auteur : Mike Fitzgerald
Leeftijd : 8+
Aantal spelers : 2-4







06-04-2009 om 16:32 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kort verslagje : 28ste spellenavond
Met onze 28ste spellenavond is de paasvakantie alvast goed ingezet. Ondanks het erg mooie weer mochten we toch weeral 57 mensen ontvangen in de cafetaria van Lindelo.

Onder hen 25 jonge spelertjes die zich ook al waagden aan enkele moeilijkere en tactischere spellen. Ook onze andere bezoekers kozen iets zwaardere spellen dan gewoonlijk en dat vind ik een prima trend. Het zal alleszins de waaier aan keuzes enorm vergroten en het speelplezier nog ten goede komen. Ik hoop dat iedereen zich goed geamuseerd heeft en dan kijken we alvast uit naar onze volgende spellenavond in mei.

Opgepast : we spelen niet op 1 mei, onze volgende spellenavond is pas de 2de vrijdag van de maand 8 mei.

04-04-2009 om 08:40 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellenkast voor vrijdag
Volgende spellen zitten ingepakt :

- dominion, koningsburcht, manilla, the name of the rose, diamonds club, hermagor, incan gold, cartagena : die meuterei, palais royal, six, karo, numbers league, stix, linja

- imperial, de val van rome, spel der tronen, qwirkle, kakkerlakkenpoker, kakkerlakkensalade, hab & gut, sylla, taluva, hazienda, pixel, blokus 3D

- ubongo, middernacht vampierenjacht, jakkiebak kippenkak, wijsneus, rattlesnake, egelrace, up & down, kai piranha, perudo, taal van de manitu, ciao ciao

- pandemie, pyramid, after the flood, steel driver, cartagena : goldinsel, red november, metro, animalia

- kaartspellen

Indien u nog wensen zou hebben, gelieve dit zo spoedig mogelijk te laten weten, zodat wij het kunnen meebrengen.

01-04-2009 om 15:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swiss games : Mow
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mow

 

Titel : Mow

Uitgeverij : Swiss games

Auteur : Bruno Cathala

Aantal spelers : 2-5

Leeftijd : 7+

Speelduur : 30 min.

 

Spelbedoeling :

 

De spelers zijn boeren. Ze plaatsen hun koeien in de wei in de kudde of indien ze geen koe kunnen bijplaatsen, zetten ze de koeien in hun stal. Maar pas op, de koeien worden lastig gevallen door vliegen. En niemand wil die vliegen in zijn stal!

De spelers met de minste vliegen in zijn stal is de winnaar.

 

Spelmateriaal :

 

49 kaarten :

- 15 koeien, genummerd van 1 tem 15, zonder vliegen

- 13 koeien, genummerd van 2 tem 14, met één vlieg

- 11 koeien, genummerd van 3 tem 13, met twee vliegen

- 3 koeien, genummerd van 7 tem 9, met drie vliegen

- 6 koeien met vijf vliegen en een superkracht

- 1 MOW-kaart om de spelrichting te bepalen

 

Spelverloop :

 

Een spel wordt over verschillende rondes gespeeld. De 48 koeienkaarten worden geschud en elke speler krijgt vijf kaarten. De speler met de meeste vliegen mag beginnen. (in de 1ste ronde de jongste speler). Hij legt de MOW-kaart voor zich met de pijl naar zijn linkerbuurman (speelrichting).

In een beurt moet een speler : een kaart spelen en een kaart trekken

1)      Een kaart spelen : in een speler zijn beurt moet hij een kaart aanleggen. De eerste speler kan een kaart kiezen, de spelers nadien moeten een hogere of lagere kaarten aanleggen. Indien een speler geen kaart kan leggen, neemt hij de kudde en legt deze in zijn stal. Deze stapel vormt de stapel met strafpunten op het einde van het spel. Hij legt daarna de nieuwe eerste kaart.

2)      Een kaart trekken : als je een kaart hebt afgespeeld, trek je een nieuwe van de stapel en voegt deze bij je hand.

 

Speciale koeien :

Er zitten zes kaarten tussen met speciale koeien die een speciale actie kunnen ondernemen :

-         blokker : het begin of einde van een kudde vaststellen (waarde 0 of 16)

-         acrobatische koe : deze koe kan bovenop een koe plaatsnemen met dezelfde waarde

-         tussenglipper : deze koe kan tussen twee koeienkaarten gelegd worden waartussen er een gaatje zit (bv. 6 en 8)

Indien een speler zo’n speciale kaart speelt, mag hij ook de richting waarin gespeeld wordt, veranderen. Hij neemt dan de MOW-kaart en legt deze voor zich af, wijzend naar links of rechts.

 

Einde van een ronde :

 

Zodra de laatste kaart van de trekstapel wordt getrokken, wordt er nog doorgespeeld tot de kudde wordt opgenomen in een stal. De resterende handkaarten worden nog aan de stal toegevoegd. De spelers tellen het aantal vliegen in hun stal, dit zijn hun strafpunten.

 

Einde van het spel :

 

Het spel eindigt zo gauw een speler honderd of meer strafpunten heeft verzameld. De speler die op dit moment het minste strafpunten heeft, wint het spel.

 

 

 

31-03-2009 om 15:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen aanvragen
Indien u een spel zeker wil spelen op onze spellenavond, mag u dit nog steeds aanvragen.
Klik op onze weblog bovenaan op het groene vraagteken, vul uw gegevens in, klik de spellen die
u wenst te spelen aan en wij zorgen dat het vrijdag aanwezig is.

30-03-2009 om 17:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Queen games : Montego Bay
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Montego bay

 

Titel : Montego bay

Uitgeverij : Queen games

Auteur : Michael Feldkötter

Aantal spelers : 2-4

Speelduur : 45 min.

Leeftijd : 10+

 

Spelmateriaal :

 

-         1 dubbelzijdig speelplan (4 spelers en 2-3 spelers)

-         16 dubbelzijdige schepen  (4 spelers en 2-3 spelers)

-         8 handelshuizen

-         4 kleine en 4 grote speelfiguren

-         64 houten vaten (16 per spelerskleur)

-         4 telstenen (in 4 spelerskleuren)

-         1 figuur “Tally-man”

-         1 figuur “Lazy Jack”

-         15 zilvermunten

-         40 bewegingskaarten (10 per spelerskleur)

-         8 volgordekaartjes

 

Speldoel :

 

Elke speler heeft twee havenarbeiders in dienst. Met hun hulp belaadt hij schepen in de haven met vaten uit de handelshuizen. Wie er in slaagt meer vaten op een schip te laden dan zijn medespelers, bekomt het meeste overwinningspunten.

 

Spelvoorbereiding :

 

Het speelplan wordt in het midden van tafel gelegd (aantal spelers). Elke speler krijgt zijn speelfiguren, vaten, telsteen en zijn bewegingskaarten. De speelfiguren plaatst hij in de café’s, Lazy Jack wordt naast het bord gezet en Tally-Man op z’n startpositie. De zilveren munten worden ook naast het spelbord gelegd. De telstenen starten bij de nul. De handelshuizen worden in het midden van het spelbord gelegd. De schepen worden in twee gelijke stapels verdeeld. De eerste vier (loods en 3 schepen) schepen worden al in de haven gelegd. De volgordekaartjes worden blind geschut en in de houder op het spelbord geschoven.

 

Spelverloop :

 

Het spel wordt in meerdere rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit 6 fasen, die achtereenvolgens worden uitgevoerd :

1)      Lazy Jack inhuren

2)      Bewegingskaarten uitspelen

3)      Havenarbeiders bewegen

4)      Vaten halen en schepen laden

5)      Afleggen van het eerste schip

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

 

1)      Lazy Jack inhuren

Een speler kan hem inhuren door 3 munten te betalen. Indien er meerdere spelers Lazy Jack willen inhuren, heeft diegene met de minste punten voorrang. Is hier ook een gelijke stand, mag diegene die als eerste ligt in de volgordetabel hem inhuren. Diegene die hem inhuurt, plaatst hem bij één van zijn havenarbeiders.

 

2)      Bewegingskaarten uitspelen

De spelers spelen twee van hun bewegingskaarten uit (voor grote en kleine figuur), met een waarde van 1 – 5. Indien je Lazy Jack hebt ingehuurd speel je nog een extra handkaart uit. De spelers hebben al hun kaarten elke ronde ter beschikking.

 

3)      Havenarbeiders bewegen

In de volgorden worden alle havenarbeiders het aantal plaatsen voortbewogen op het speelbord. De arbeiders zetten het aantal stappen dat op de bewegingskaart is ingezet. Indien hij terechtkomt op een plaats waar reeds een havenarbeider staat, springt hij naar het tegenoverliggende vak. Staat daar ook al een havenarbeider, springt hij een aantal vakken terug tot hij op een vrije plaats terechtkomt.

 

4)      Vaten halen en schepen laden

De havenarbeiders worden in volgorde afgehandeld vertrekkende van Tally Man tegen de richting van de klok. De spelers nemen het aantal vaten die in het handelshuis staan uit hun voorraad en verspreiden deze zoals gewenst over de verschillende schepen. Staat er op het handelshuis een gebroken vat, moet je een eigen vat uit een schip verwijderen. Staat er een munt op het handelshuis, krijg je een munt uit de voorraad.

Is er een schip volledig volgeladen, volgt er een telling. Er wordt bepaald wie het meeste heeft geleverd op het schip, deze krijgt de aangegeven punten, ook voor de tweede en derde (met 4 spelers) zijn er nog punten te verdienen. De speler die het laatste vat plaatst, krijgt een punt extra. De spelers zetten hun telstenen verder. Bij gelijke stand in de schepen worden de punten van de plaatsen opgeteld, gedeeld en naar boven afgerond. Indien een schip is gewaardeerd wordt het uit het spel genomen en komt er een nieuw schip op havenplaats vier, de andere schepen schuiven door.

 

5)      Afleggen van het eerste schip

Het schip dat op plaats 1 in de haven ligt, wordt uit het spel gewaardeerd (zoals hierboven) en uit het spel genomen. Er komt een nieuw schip in de plaats.

 

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

Het volgordekaartje dat laatste lag, komt helemaal naar voren te liggen. Als de schepen van stapel één zijn opgebruikt, worden alle volgordekaartjes terug geschud. Lazy Jack wordt terug naast het spelbord geplaatst.

 

Speleinde :

 

Als er nog minder dan drie schepen in de haven liggen tijdens fase 4, eindigt het spel na deze fase. Indien er nog havenarbeiders vaten mogen plaatsen die niet meer op de schepen kunnen, worden deze in de café geplaatst. Ook het café wordt gewaardeerd als een schip met de punten 3-2-1. De speler met de meeste punten, wint het spel. Bij een gelijke stand wint diegene die nog het meeste munten heeft.

 

30-03-2009 om 17:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Queen games : een kijkje achter de schermen
Ook bij Queengames (gekend van Eketorp, Theben, Thief of bagdad, ...) hebben ze niet stilgezeten deze winter. Ze komen met een bigbox op de markt "Montego Bay" en binnenkort ook een midsize box "Sultan". Over Montego bay zal ik het later op deze weblog nog hebben. Hier ziet u alvast hoe het produceren van zo'n spel in z'n werk gaat.


Met bijzondere zorg worden alle componenten in de doos gestopt. Elke werknemer vult zijn bepaald materiaal bij tot het spel compleet is.
Dus in de wereld van de spellen is nog niet alles machinaal.
 Montego 007.jpg
 Montego 002.jpg
 Montego 005.jpg
 Montego 009.jpg
 Montego 011.jpg
 Montego 012.jpg






















En zo één doosje is tot bij ons geraakt, dankzij Queen games, waarvoor onze welgemeende merci!

27-03-2009 om 16:30 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28ste nieuwsbrief online
U kan onze nieuwsbrief voor de spellenavond van april alvast lezen op onze website.

Morgen mag u hem ook verwachten in uw mailbox. Veel leesplezier !

24-03-2009 om 18:34 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drei magier spiele : Zwijntjeskermis
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zwijntjeskermis

 

Titel : Zwijntjeskermis

Uitgeverij : Drei magier spiele

Aantal spelers : 2-6

Leeftijd : 6+

Speelduur : 20 à 30 minuten

 

Spelmateriaal :

-         56 zwijntjeskaarten (genummerd van 1 tot 10)

-         16 speciale kaarten (5 boeren, 5 everzwijnen, 3 gelukszwijntjes, 3 mesthopen)

-         spelregels

 

Spelidee :

De spelers moeten zo snel mogelijk hun zwijntjeskaarten zien kwijt te spelen. Wanneer Camille de boer of Stijn het everzwijn opdoeken, is het pas een echte varkensstal. Diegene met de minste strafpunten na vier rondes is de winnaar.

 

Spelvoorbereiding :

De kaarten worden geschud en verdeeld onder de spelers. Elke speler krijgt zeven kaarten, de resterende kaarten vormen de trekstapel, waarvan één kaart wordt opengelegd. Er wordt een startspeler gekozen. Er wordt om beurten gespeeld en je mag één van volgende acties uitvoeren :

 

1)      Dezelfde kaart afleggen :

Leg een varken met dezelfde waarde als de kaart die al openligt op de aflegstapel

 

2)      Twee kaarten afleggen door te rekenen :

Je mag twee kaarten tegelijk afleggen door met het getal van de aflegstapel en twee handkaarten een rekeningoefening te maken door op te tellen of af te trekken.

Bv. Je wil een 3 en 5 afleggen en op de aflegstapel ligt een 2 (2 + 3 = 5)

      Je wil een 3 en 5 afleggen en op de aflegstapel ligt een 8 (8 – 5 = 3)

De speler zegt de oefening luidop als hij z’n kaarten aflegt.

 

3)      Een speciale kaart afleggen :

Als je geen zwijntjeskaart wil of kan afleggen, mag je een speciale kaart spelen.

Speciale kaarten worden op een afzonderlijke aflegstapel afgelegd.

 

4)      Je kan of wil geen passende kaart afleggen. Neem een kaart van de trekstapel.

 

Einde van een spelronde :

Indien je nog maar één of twee kaarten in je hand hebt, moet je dit melden door luid te knorren. Eénmaal knorren als je nog één kaart hebt, tweemaal als je twee kaarten hebt. Vergeet je dit, moet je twee strafkaarten nemen. Een ronde eindigt wanneer een speler z’n laatste kaart aflegt, of alleen nog mesthopen in handen heeft. Er wordt dan geëvalueerd. Evaluatie :

-         zwijntjeskaarten tellen als minpunten voor hun waarde

-         boer Camille, het gelukszwijntje en het everzwijn staan voor 10 minpunten

-         een mesthoopkaart telt voor 15 minpunten

-         een speler die 3 mesthoopkaarten in de hand heeft, krijgt 30 pluspunten

 

Einde van het spel :

Wie na vier rondes het minste minpunten heeft, wint het spel.

 

SPECIALE KAARTEN :

 

  • Camille de boer : de volgende speler moet één zwijntje afleggen met dezelfde waarde als de kaart van de aflegstapel. Kan of wil hij dit niet, dan moet hij een kaart van de trekstapel nemen.
  • Het gelukszwijntje : het gelukszwijntje is een joker die elke waarde van zwijn kan aannemen. (deze kaart wordt op de gewone aflegstapel gelegd)
  • Stijn het everzwijn : de volgende speler moet een bepaald aantal kaarten van de trekstapel nemen, afhankelijk van welke zwijnkaart je speelt. Dus deze kaart speel je in combinatie met een zwijntjeskaart. Wil de volgende speler geen kaarten nemen, dan kan hij zelf ook een everzwijnkaart spelen, dan dient de volgende speler de kaarten te nemen.
  • Mesthopen : betekenen veel minpunten bij de evaluatie (tenzij je er drie verzamelt). Je kan een mesthoop kwijtspelen als je een zwijntje kan uitspelen met een waarde exact hetzelfde als het aantal kaarten dat één van de medespelers in de hand heeft. Het zwijntje komt op de aflegstapel, de mesthoop gaat naar de tegenspeler wiens aantal je hebt afgelegd.

23-03-2009 om 18:44 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drei magier spiele : Das magische labyrinth
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het spel bestaat weer uit erg mooi houten materiaal met de gekende magneten. In dit spel ga je je weg zoeken in het magische labyrinth. Diegene die het labyrinth beheerst, wint het spel.

Spelmateriaal :
- 1 spelbord
- 1 doos waarin het labyrinth wordt opgebouwd
- houten tussenschotjes om het labyrinth samen te stellen
- 4 gekleurde pionnen met magneet
- 4 magnetische ballen
- verschillende fiches

Spelidee :
De spelers trachten door trail and error het labyrinth te memoriseren en zo snel mogelijk op een bepaalde plaats te geraken op het speelveld. Diegene die hier in slaagt, wint een fiche. Diegene die als eerste x aantal fiches verzameld heeft, wint het spel.

Spelvoorbereiding :
In de doos wordt een labyrinth samengesteld met de houten tussenschotjes. Nadien wordt het spelbord erbovenop gelegd zodat het labyrinth niet meer zichtbaar is. De vier pionnen starten in de hoeken van het speelbord. De bijhorende magnetische ballen worden onder het spelbord aan de pion gehangen.

Spelverloop :
Er wordt een fiche omgedraaid. Hierop staat een symbool afgebeeld dat ook ergens op het spelbord staat. De spelers trachten zo snel mogelijk aan dit symbool te geraken. Een speler gooit met de dobbelsteen en zet een aantal stappen gelijk aan het aantal ogen. Als hij geen muurtjes raakt, blijft hij op de plaats waar hij eindigt staan. Gaat hij tegen een muur van het magische labyrinth, valt de magnetische bal naar beneden. Deze rolt automatisch terug naar één van de hoeken, zodat je terug in je eigen hoek kan starten. Wie memoriseert als eerste het ganse bord? Wie verzamelt als eerste het benodigde aantal fiches? Dat wordt de winnaar van dit erg mooie spel.

Titel : Das magische labyrinth
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : 6+
Tijdsduur : 20 min.

23-03-2009 om 16:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Geel Pionneke gaat goed ...
Vandaag hebben we weer een bezoekje gebracht aan 't Geel Pionneke. Het was wederom erg leuk en gezellig.
Ik mocht aansluiten bij een groep die vorige spellenavond ook bij ons was gepasseerd en we speelden : Puerto Rico (lang geleden), Iguazu en Koningsburcht.

Er waren in de namiddag toch al héél wat bezoekers en er wordt erg hard gewerkt om de club zo goed mogelijk te laten draaien.
Ze hebben zelfs een heus clubblad dat in een mooie kleurendruk aan de bezoekers wordt meegegeven. Hierin bespreken ze hun spel van de maand, nieuwigheden die op komst zijn, weetjes en 10 spellen die ze gesponserd hebben gekregen van de Geelse middenstand.

Ik ga in ieder geval volgende keer terug als het past, misschien kan je jezelf al kandidaat stellen om mee te gaan.

21-03-2009 om 18:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw van Drei Magier Spiele
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook onze vrienden van Drei Magier Spiele brachten twee nieuwe spellen op de markt na de spielwarenmesse in Nürnberg. Langs de ene kant is er het kaartspel "Schweinebammel", in het zelfde formaat doosje als kakkerlakkensalade, haai alarm, ...
Daarnaast terug een big box game in het thema van de spokentrap en nacht der magiërs. Ook nu weer mooi houten materiaal en magische magneten die het spelconcept uitmaken. Zo gauw we de spellen in onze club hebben, krijgt u hier ook een beschrijving van beide spellen.

18-03-2009 om 17:24 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ravensburger : Diamonds club
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Diamonds club

 

Titel : Diamonds club

Uitgeverij : Ravensburger

Auteur : Rüdiger Dorn

Aantal spelers : 2-4

Leeftijd : 10+

 

Spelmateriaal :

 

- 4 spelersborden (een park met drie ontwikkelingskolommen)

- 1 spelbord (bestaande uit vier delen)

- 12 tweezijdig bedrukte marktstroken

- 2 stroken gesloten markt

- 56 munten

- 100 edelstenen (blauw, geel, groen, rood en transparant)

- 40 speelstenen (rood, wit, brons, blauw)

- 84 landschapsfiches (bos, bron, oranjerie, paviljoen, rosarium)

- 21 dierfiches (vijver, wildpark, volière)

- 56 ondernemingsfiches (mijn, exploratierecht en schip)

- 8 bonuskaarten

- 4 samengevatte spelregels

 

Doel van het spel :

 

De spelers kopen edelstenen, exploratierechten en transportmiddelen op de wereldmarkt en investeren in nieuwe technologieën. Met de edelstenen die ze hiervoor winnen, leggen ze een park aan. De speler die aan het einde van het spel het meest waardevolle park heeft opgericht, wint het spel.

 

Spelverloop :

 

Het spel verloopt in een aantal ronden en eindigt na de ronde waarin een speler zijn 14 lichtgroene velden van zijn park verbouwd heeft.

 

Een ronde bestaat telkens uit vijf fasen :

  1. marktstrook aanleggen
  2. kopen
  3. diamanten verdelen
  4. edelstenen verwerven
  5. bouwen

 

1. Marktstrook aanleggen :

De marktstroken worden geschud en in de vitrine gelegd, hun aantal varieert qua spelersaantal. Eerst worden de donkerbruine gelegd, daarna de lichtbruine. Bij minder dan vier spelers ontstaan er lege plaatsen en wordt er een gesloten markt gelegd.

 

2. Kopen :

De spelers leggen om beurten hun muntstukken (10 in het begin) op de markt. Op een leeg vak moet slechts één munt gelegd worden. Vakjes die horizontaal of verticaal grenzen aan een reeds gekozen vak worden duurder. (voor elk bezet veld rondom één munt meer) Als een speler een vak kiest, krijgt hij onmiddellijk het afgebeelde voordeel van dit vak. Wie past in deze ronde, mag niet meer kopen gedurende deze ronde.

Wat je allemaal kan kopen : ondernemingsfiches, startspeler, dierfiches, ontwikkelingskolommen.

 

3. Diamanten verdelen :

Nadat alle spelers hebben gepast in fase 2, worden diamanten verdeeld. De speler die het meest ongebruikte munten overhoudt na het kopen, ontvangt een diamant (transparant). Ook de speler die de ranglijst voor startspeler aanvoert, wint een diamant.

 

4. Edelstenen verwerven :

Om edelstenen te kunnen delven, moet de speler over een set beschikken met daarin een mijn, exploratierecht en schip. De mijn geeft weer welke soort edelsteen er wordt gewonnen, het exploratierecht en schip geven weer hoeveel edelstenen kunnen worden gewonnen. (kleinste getal van beide fiches telt). Indien je op je ontwikkelingskolommen al wat gevorderd bent, kan je extra edelstenen winnen tijdens deze fase.

Je mag niet meer dan één incomplete set fiches meenemen naar de volgende ronde. Setjes moeten dus ingewisseld worden (ook al heb je een lage waarde schip of exploratierecht)

 

5. Bouwen :

De spelers kunnen hun park verfraaien. Dit levert uiteindelijk de punten op en is dus erg belangrijk. Om beurten kunnen de spelers telkens één landschapsfiche bouwen of passen. Als een speler past, is zijn bouwfase voor deze ronde afgelopen. De spelers betalen de kosten (edelstenen) voor de fiches zoals afgebeeld. Heeft reeds iemand dit soort fiche verbouwt, stijgen de kosten met één willekeurige edelstenen per reeds verbouwde fiche. Indien een speler door het bouwen een bonuskaart verdient, ontvangt hij deze onmiddellijk. (een overzicht van deze bonuskaarten staan in de spelregels). Indien de 14 lichtgroene landschapsplaatsen zijn opgebruikt, verbouwt men op de donkergroene velden.

 

Einde van een ronde :

Alle spelers nemen hun afgelegde munten terug. De nieuwe startspeler zet zijn speelsteen op het eerste veld. De andere spelers leggen hun steen in de volgorde waarin ze zitten. Hierna begint een volgende ronde.

 

Einde van het spel :

 

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn 14 lichtgroene velden heeft volgebouwd. Spelers die hun drie verplichte velden niet hebben bebouwd, komen niet in aanmerking voor de overwinning. (de verplichte velden staan gedrukt op hun spelersbord). Daarna tellen de andere spelers hun punten.

 

-         de bouwwerken zijn elk vier punten waard (bron, oranjerie, paviljoen, rosarium)

-         elk bos telt voor het aantal punten zoals aangegeven op je eigen ontwikkelingskolom “bos” (2 t.e.m. 6 punten per bos)

-         elke combinatie vijver, wildpark, volière levert 10 punten op

-         bonuskaarten tellen naar hun waarde

-         enkele dierfiches, die geen combinatie vormen, leveren 1 punt op

-         in het geval de onderste velden van de ontwikkelingskolommen “techniek” en “geld” werden bereikt, leveren deze ook nog 1, 2 of 3 punten op.

 

18-03-2009 om 12:03 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ravensburger : the name of the rose
Klik op de afbeelding om de link te volgen

The name of the rose

 

Titel : the name of the rose

Uitgeverij : Ravensburger

Auteur : Stefan Feld

Aantal spelers : 2-5 spelers

Leeftijd : 10+

 

 

Spelidee :

 

De spelers nemen allen de rol aan van een monnik in een abdij op de helling van de noordelijke Alpen. Zeven dagen en nachten zal je moeten doorbrengen in een klooster waar allerlei verdachte gebeurtenissen plaatsvinden. De moorden volgen elkaar op, kan jij het meeste uit the picture blijven, verdoezel jij de gemaakte sporen, …

 

Spelmateriaal :

 

8 speelfiguren (1 x William, 1 x Adson, 6 x monniken in verschillende kleuren)

2 x 6 telstenen (in 6 monnikskleuren)

1 tijdsteen

1 spelbord

41 kleine taakfiches

30 vierkante kleurmerken

3 grote “onthulling”-fiches

42 incidentkaarten (in verschillende talen)

60 actiekaarten (gebouw, monnik, william/adson)

6 identiteitskaarten

 

Spelvoorbereiding :

 

-         het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de 8 speelfiguren worden willekeurig op de verschillende plaatsen in de abdij gezet

-         de 14 incidentkaarten worden geschud en naast het spelbord gelegd op een rij met de drie “onthulling”-fiches ertussen (zie afbeelding handleiding)

-         de 6 lage telstenen worden op de 10 van de verdenkingskolom gezet

-         de 6 hoge telstenen worden op de 5 van de bewijskolom geplaatst

-         de tijdsteen wordt op het blauwe veld van de zonnewijzer gelegd

-         de 42 taakfiches wordne willekeurig op het spelbord geplaatst (2 op elke kamer)

-         de 60 actiekaarten worden geschud en naast het spelbord gelegd

-         elke speler krijgt : 3 actiekaarten, 6 kleurmerken en 1 identiteitskaart (die hij voor de medespelers sowieso verborgen houdt)

 

Spelverloop :

 

Het spel verloopt over zeven ronden. Iedere ronde is een dag. 

-         begin van de dag : incidentkaart omdraaien

-         loop van de dag : actiekaarten uitspelen tot de tijdsteen het blauwe veld van de zonnewijzer bereikt

-         eind van de dag : incidentkaart toedelen en verdenkingspunten omzetten in bewijspunten

Aan het einde van de zevende dag vindt uiteindelijk de afsluitende ontmaskering plaats.

 

HET BEGIN VAN DE DAG

Een incidentkaart wordt omgedraaid, de tekst voorgelezen en deze is gedurende de ganse dag geldig. (betekenissen van de incidentkaarten in spelregels)

 

DE LOOP VAN DE DAG

Voor de eerste dag wordt er een startspeler aangewezen. Wie aan de beurt is, voert de volgende handelingen in volgorde uit :

-         actiekaart uitspelen

De speler kiest één van z’n drie handkaarten en legt deze op de open aflegstapel

 

-         figuur plaatsen

Afhankelijk van de kaart die wordt gespeeld, wordt een bepaalde monnik verzet naar een willekeurige plaats, wordt een willekeurige monnik verzet naar een bepaalde plaats, wordt William of Adson verplaatst.

 

-         actie uitvoeren

Indien een monnik in een gebouw terechtkomt met een taakfiche in zijn kleur is hij terecht daar, neemt hij de taakfiche en zet de telsteen het aantal plaatsen achteruit op de verdenkingskolom (aangegeven op taakfiche). Indien het tweede fiche zou verdwijnen van het gebouw, worden deze terug aangevuld

Indien een monnik in een gebouw terechtkomt zonder een taakfiche in zijn kleur, wordt z’n telsteen een aantal plaatsen vooruit gezet op de verdenkingskolom (aangegeven door de som van de taakfiches)

Indien William in een gebouw terechtkomt waar monniken staan, mag de speler deze monniken +3 of -3 plaatsen verzetten in de bewijskolom.

Indien Adson in een gebouw terechtkomt waar monniken staan, mag de speler deze monniken +5 of -5 plaatsen verzetten in de verdenkingskolom.

 

-         actiekaart aanvullen

De speler vult zijn handkaarten terug aan tot drie.

 

-         tijdsteen verplaatsen

 

HET EIND VAN DE DAG

De dag loopt tot een speler de tijdsteen terug op het blauwe vak van de zonnewijzer terecht komt. De verdenkingspunten worden naar gelang van de positie in bewijspunten omgezet. Hoe verdachter een monnik zich heeft gedragen, des temeer de bewijzen tegen hem zich opstapelen. (voorste positie : 5 velden; 2de positie : 4 velden ; …)

De telstenen van de verdenkingskolom worden terug op 10 geplaatst voor de volgende ronde. De speler die de dag heeft afgesloten neemt de incidentenkaart voor zich, dit levert hem op het einde van het spel per kaart twee velden vooruit op in de bewijskolom.

De “onthulling”-fiches : na de 1ste, 3de en 5de dag moeten de spelers telkens iets van hun identiteit prijsgeven door één van hun kleurmerken open te draaien, die in geen(!!) geval hun ware identiteit mag zijn. Zo komen de andere spelers te weten, wie je beslist niet bent. Voor elk uitgespeeld kleurkenmerk wordt de overeenkomstige steen trouwens nog eens 2 velden vooruit gezet op de bewijskolom.

 

Het einde van het spel :

 

Na de zesde dag, volgt de zevende dag. Er worden geen actiekaarten meer uitgespeeld, maar er volgt een ontmaskeringsronde. Alle spelers mogen aangeven wie volgens hen met welke monnik speelde. Daartoe nemen de spelers hun drie openliggende kleurkenmerken, drie willekeurige taakfiches met dezelfde kleur van het spelbord. De spelers leggen de kleurkenmerken één voor één bij een concurrent (met de letter naar boven), wanneer iedereen dit gedaan heeft, worden de kenmerken omgedraaid. Voor elk goed geraden antwoord zet men de telsteen van die monnik een aantal plaatsen voort in de bewijskolom. (afh. aantal spelers). De telstenen van de neutrale monniken worden verwijderd, de winnaar is diegene wiens telsteen het minst ver gevorderd is op de bewijskolom.

 

18-03-2009 om 09:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Podcast : the name of the rose
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook van "the name of the rose" kan u een videopodcast bekijken. Klik hier.

18-03-2009 om 08:47 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakkundige kennis van Middeleeuwse spellen
Trouwe lezers van bordspellenblog zullen gemerkt hebben dat er recent een nieuw topic gepost is omtrent spellen van de Middeleeuwen.
Dit artikel kwam tot stand mede dankzij de vakkundige kennis van mr. Syroit. (ons allen welgekend).

Naast lid van Roll the dice en Spellenclub SpinLi, is Pieter ook actief als moderator van bordspelforum.com en carcassonne.nl (forum). En als dat nog niet genoeg is, is hij actief betrokken bij de organisatie van Zuiderspel dat op 13 april zal doorgaan in Eindhoven.

Nu was Pieter aan het woord in een reeks, "speladvies" genaamd, waar ikzelf ook al eens heb mogen opdraven met kinderspellen.
U kan zijn bijdrage lezen op : http://bordspellen.blogspot.com/2009/03/middeleeuws-vermaak.html

Veel leesplezier en proficiat Pieter met wederom een inbreng in spellenland!

16-03-2009 om 12:15 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
15-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Karo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Karo
Uitgeverij : Productief BV
Aantal spelers : 2
Tijdsduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

Karo

Ook in dit spel zijn weer twee varianten voorzien. "Vier cirkels op één rij" en "sluiper en springer".

VIER CIRKELS OP EEN RIJ

Spelmateriaal
- 20 vierkante vlakjes
- 6 witte spelstenen
- 6 rode spelstenen

Doel van het spel
Als eerste vier stenen van de eigen kleur op één rij krijgen, met de cirkelmarkering naar boven.

Voorbereiding
De 20 vlakjes worden in een rechthoek gelegd (4x5). Elke speler krijgt 6 stenen. Er wordt geloot wie mag beginnen.

Spelverloop
Het spel bestaat uit twee delen. De spelers plaatsen om beurten hun stenen op het veld. Daarna verplaatsen spelers hun stenen en veranderen het speelveld door de vlakjes te verleggen.

1. Opstellen van de stenen
De spelers plaatsen om beurten hun stenen op een vrij veld. De cirkelvormige markering wordt naar onderen gezet. Als alle stenen gezet zijn, begint fase twee.

2.Verzetten van de stenen
Je verzet je steen in een horizontale, verticale of diagonale richting naar een vrij aangrenzend vlakje. De steen wordt niet omgedraaid. Of een steen wordt over een andere aangrenzend speelstuk op een daarachter vrij liggend vlakje geplaatst. De steen wordt nu wel omgedraaid. Bij een volgende sprong met die steen, wordt deze terug omgedraaid.

3. Verleggen van de vlakjes
Aan het begin van je beurt mag je een vlakje van plaats veranderen aan de rand van het spelbord. Er mag geen steen op dit vlakje staan, het moet minstens twee vrije zijden hebben en door het wegpakken mag het spelbord niet uit elkaar vallen.

Einde van het spel
De eerste wie vier op één rij kan leggen met cirkelmarkering zichtbaar wint het spel.

SLUIPER EN SPRINGER

Spelmateriaal
- 24 vlakjes
- 6 rode speelstenen
- 6 witte speelstenen

Doel van het spel
De eigen stenen aan de overkant van het speelbord krijgen.

Voorbereiding van het spel
De 24 vlakjes worden in een rechthoek gelegd (3x8). Elke speler krijgt zes stenen en plaatst deze aan zijn kant op de eerste twee rijen. Drie stenen als sluiper (markering naar onder) en drie als springen (markering naar boven).

Spelverloop
De spelers verzetten om beurten een steen. De sluiper kan in horizontale, verticale en diagonale richting worden verzet. Hij kan niet springen.
De springer springt in een recht lijn (horizontaal, verticaal of diagonaal) over één of meerdere stenen en eindigt daarachter op het eerstvolgende vrije veld.
De stenen veranderen van functie. Wanneer een sluiper op een vrij veld terecht komt, verandert hij in een springer. Altijd wanneer een springer over andere stenen springt, wordt hij een sluiper. Het is toegestaan om achteruit te springen en verzetten.

Einde van het spel
De eerste die al zijn stenen aan de overkant krijgt, wint het spel.

15-03-2009 om 17:19 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs