Valdoraxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Titel : Valdora
Uitgeverij : Abacusspiele
Auteur : Michael Schacht
Leeftijd : 10+
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Spelidee :
Er bestaat ergens een land, ver van ons in plaats en tijd, waar enorme rijkdom te rapen valt. Avonturiers van over de hele wereld gaan op zoek naar deze schatten. Spelers kopen uitrusting en verzamelen opdrachten. Ze verzamelen goud en edelstenen om zaken te kunnen kopen of opdrachten tot een goed einde te brengen. Voor elke volmaakte opdracht kan men werkmannen aanwerven. Heeft men er voldoende kan men zelfs een werkplaats openen om op die manier nog meer punten te verzamelen. De speler met de meeste punten wint Valdora.
Spelmateriaal :
- 5 pionnen
- 5 start uitrustingskaarten
- 5 avonturierkaarten
- 10 spelershulpen (in vier talen)
- 30 zilveren munten
- 1 spelbord
- 1 zak
- 78 edelstenen
- 7 werkplaatstegels
- 13 bonustegels
- 36 uitrustingskaarten
- 54 opdrachtenkaarten
- 4 boeken
- 1 werkmanbord
- 39 werkmantegels
- 1 overzichtskaart
Spelverloop :
De startspeler wordt gekozen, daarna wordt er in de volgorde van de klok gespeeld. Het spel bestaat uit verschillende rondes tot er nog slechts één kleur werkmannen beschikbaar is. In een beurt onderneemt een speler twee acties : bewegen en een actie.
1) Bewegen : De speler moet zijn pion verzetten. Je mag zoveel plaatsen verzetten als je wil, maar wel slecht tot de volgende stad. Een uitzondering : als je provisie mee hebt, kan je één stad voorbij gaan tot een volgende stad geraken. Indien je dit doet, draai je de avonturierkaart terug op de kant zonder provisie. (zie bij de laatste actie)
Indien je op een plaats stopt waar zich reeds een pion bevindt, dien je de eigenaar(s) van die pion(nen) één munt te betalen. Opgelet : je mag nooit meer dan zes munten in bezit hebben. Munten die teveel zijn, gaan gewoon naar de algemene voorraad.
2) Actie : De speler kan één van de volgende acties kiezen :
- een uitrustingskaart of opdrachtkaart kopen
- edelstenen inladen
- opdrachten vervullen
- zilver herladen
- provisie nemen
° Uitrustingskaart of opdrachtkaart kopen :
Indien je op de steden staat met je pion waar zich de boeken bevinden kan je een kaart aanschaffen. Je mag zoveel kaarten open als je kan betalen. Elke uitrustingskaart kost 1 goud, een opdrachtenkaart kost 1 munt. Je mag één bladzijde van het boek gratis verder bladeren (héén of terug), alle volgende kosten je 1 munt.
° Edelstenen inladen :
Indien je op een plaats staat waar je edelstenen kan oprapen, moet je voldoende uitrusting hebben, elke uitrustingskaart kan maar één edelsteen herbergen. Op de weg kan je edelstenen rapen die er liggen, in de haven kan je evenveel edelstenen rapen als er boten zijn. Je neemt de edelstenen dan uit de voorraad op het bord. (deze wordt pas gevuld als je edelstenen afgeeft om een opdracht te vervullen of uitrusting te kopen). Je mag te allen tijde een edelsteen wegleggen (om ruimte te creëren in je uitrusting) in de algemene voorraad maar krijgt daarvoor geen tegemoetkoming.
° Opdrachten vervullen :
Indien je op het huis van een patron bent aanbeland, mag je een opdrachtenkaart in dezelfde kleur vervullen, door de juiste edelsteen af te leggen. De opdrachtenkaart wordt onder je avonturier gelegd. Deze geeft je punten op het einde van het spel. Daarnaast krijg je ook een werkman van dezelfde kleur. Indien deze niet meer voorradig is, krijg je een werkman van de volgende kleur. Indien je voldoende werkmannen van een kleur verzameld hebt, kan je een werkplaats winnen. Vanaf dit moment kan je bonuspunten winnen als je nog een werkman weet te versieren in de kleur van de gewonnen werkplaats.
° Zilver herladen :
Indien je op een zilvermijn eindigt met je beweging, krijg je terug tot 6 zilveren munten.
° Provisie nemen :
Indien je op een stad terecht komt, kan je provisie inslaan. Je draait je avonturierkaart naar de kant met provisie.
Speleinde :
Het spel eindigt als er nog slechts één kleur werkmannen naast het werkmannenbord ligt. De huidige ronde wordt nog uitgespeeld, daarna volgt een telling.
- elke uitgevoerde taak levert het aantal punten op dat op de kaart staat gedrukt
- elke kleur waarvan een speler een werkman heeft, levert hem 10 punten op
- elke werkplaats levert het aantal punten op dat op de werkplaats staat gedrukt
- elke bonustegel levert 10 punten op
- elke edelsteen die nog op de uitrustingskaarten van de speler ligt, levert één punt op
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste munten.
|