Diamonds clubxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Titel : Diamonds club
Uitgeverij : Ravensburger
Auteur : Rüdiger Dorn
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Spelmateriaal :
- 4 spelersborden (een park met drie ontwikkelingskolommen)
- 1 spelbord (bestaande uit vier delen)
- 12 tweezijdig bedrukte marktstroken
- 2 stroken gesloten markt
- 56 munten
- 100 edelstenen (blauw, geel, groen, rood en transparant)
- 40 speelstenen (rood, wit, brons, blauw)
- 84 landschapsfiches (bos, bron, oranjerie, paviljoen, rosarium)
- 21 dierfiches (vijver, wildpark, volière)
- 56 ondernemingsfiches (mijn, exploratierecht en schip)
- 8 bonuskaarten
- 4 samengevatte spelregels
Doel van het spel :
De spelers kopen edelstenen, exploratierechten en transportmiddelen op de wereldmarkt en investeren in nieuwe technologieën. Met de edelstenen die ze hiervoor winnen, leggen ze een park aan. De speler die aan het einde van het spel het meest waardevolle park heeft opgericht, wint het spel.
Spelverloop :
Het spel verloopt in een aantal ronden en eindigt na de ronde waarin een speler zijn 14 lichtgroene velden van zijn park verbouwd heeft.
Een ronde bestaat telkens uit vijf fasen :
- marktstrook aanleggen
- kopen
- diamanten verdelen
- edelstenen verwerven
- bouwen
1. Marktstrook aanleggen :
De marktstroken worden geschud en in de vitrine gelegd, hun aantal varieert qua spelersaantal. Eerst worden de donkerbruine gelegd, daarna de lichtbruine. Bij minder dan vier spelers ontstaan er lege plaatsen en wordt er een gesloten markt gelegd.
2. Kopen :
De spelers leggen om beurten hun muntstukken (10 in het begin) op de markt. Op een leeg vak moet slechts één munt gelegd worden. Vakjes die horizontaal of verticaal grenzen aan een reeds gekozen vak worden duurder. (voor elk bezet veld rondom één munt meer) Als een speler een vak kiest, krijgt hij onmiddellijk het afgebeelde voordeel van dit vak. Wie past in deze ronde, mag niet meer kopen gedurende deze ronde.
Wat je allemaal kan kopen : ondernemingsfiches, startspeler, dierfiches, ontwikkelingskolommen.
3. Diamanten verdelen :
Nadat alle spelers hebben gepast in fase 2, worden diamanten verdeeld. De speler die het meest ongebruikte munten overhoudt na het kopen, ontvangt een diamant (transparant). Ook de speler die de ranglijst voor startspeler aanvoert, wint een diamant.
4. Edelstenen verwerven :
Om edelstenen te kunnen delven, moet de speler over een set beschikken met daarin een mijn, exploratierecht en schip. De mijn geeft weer welke soort edelsteen er wordt gewonnen, het exploratierecht en schip geven weer hoeveel edelstenen kunnen worden gewonnen. (kleinste getal van beide fiches telt). Indien je op je ontwikkelingskolommen al wat gevorderd bent, kan je extra edelstenen winnen tijdens deze fase.
Je mag niet meer dan één incomplete set fiches meenemen naar de volgende ronde. Setjes moeten dus ingewisseld worden (ook al heb je een lage waarde schip of exploratierecht)
5. Bouwen :
De spelers kunnen hun park verfraaien. Dit levert uiteindelijk de punten op en is dus erg belangrijk. Om beurten kunnen de spelers telkens één landschapsfiche bouwen of passen. Als een speler past, is zijn bouwfase voor deze ronde afgelopen. De spelers betalen de kosten (edelstenen) voor de fiches zoals afgebeeld. Heeft reeds iemand dit soort fiche verbouwt, stijgen de kosten met één willekeurige edelstenen per reeds verbouwde fiche. Indien een speler door het bouwen een bonuskaart verdient, ontvangt hij deze onmiddellijk. (een overzicht van deze bonuskaarten staan in de spelregels). Indien de 14 lichtgroene landschapsplaatsen zijn opgebruikt, verbouwt men op de donkergroene velden.
Einde van een ronde :
Alle spelers nemen hun afgelegde munten terug. De nieuwe startspeler zet zijn speelsteen op het eerste veld. De andere spelers leggen hun steen in de volgorde waarin ze zitten. Hierna begint een volgende ronde.
Einde van het spel :
Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn 14 lichtgroene velden heeft volgebouwd. Spelers die hun drie verplichte velden niet hebben bebouwd, komen niet in aanmerking voor de overwinning. (de verplichte velden staan gedrukt op hun spelersbord). Daarna tellen de andere spelers hun punten.
- de bouwwerken zijn elk vier punten waard (bron, oranjerie, paviljoen, rosarium)
- elk bos telt voor het aantal punten zoals aangegeven op je eigen ontwikkelingskolom bos (2 t.e.m. 6 punten per bos)
- elke combinatie vijver, wildpark, volière levert 10 punten op
- bonuskaarten tellen naar hun waarde
- enkele dierfiches, die geen combinatie vormen, leveren 1 punt op
- in het geval de onderste velden van de ontwikkelingskolommen techniek en geld werden bereikt, leveren deze ook nog 1, 2 of 3 punten op.
|