Mowxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Titel : Mow
Uitgeverij : Swiss games
Auteur : Bruno Cathala
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 7+
Speelduur : 30 min.
Spelbedoeling :
De spelers zijn boeren. Ze plaatsen hun koeien in de wei in de kudde of indien ze geen koe kunnen bijplaatsen, zetten ze de koeien in hun stal. Maar pas op, de koeien worden lastig gevallen door vliegen. En niemand wil die vliegen in zijn stal!
De spelers met de minste vliegen in zijn stal is de winnaar.
Spelmateriaal :
49 kaarten :
- 15 koeien, genummerd van 1 tem 15, zonder vliegen
- 13 koeien, genummerd van 2 tem 14, met één vlieg
- 11 koeien, genummerd van 3 tem 13, met twee vliegen
- 3 koeien, genummerd van 7 tem 9, met drie vliegen
- 6 koeien met vijf vliegen en een superkracht
- 1 MOW-kaart om de spelrichting te bepalen
Spelverloop :
Een spel wordt over verschillende rondes gespeeld. De 48 koeienkaarten worden geschud en elke speler krijgt vijf kaarten. De speler met de meeste vliegen mag beginnen. (in de 1ste ronde de jongste speler). Hij legt de MOW-kaart voor zich met de pijl naar zijn linkerbuurman (speelrichting).
In een beurt moet een speler : een kaart spelen en een kaart trekken
1) Een kaart spelen : in een speler zijn beurt moet hij een kaart aanleggen. De eerste speler kan een kaart kiezen, de spelers nadien moeten een hogere of lagere kaarten aanleggen. Indien een speler geen kaart kan leggen, neemt hij de kudde en legt deze in zijn stal. Deze stapel vormt de stapel met strafpunten op het einde van het spel. Hij legt daarna de nieuwe eerste kaart.
2) Een kaart trekken : als je een kaart hebt afgespeeld, trek je een nieuwe van de stapel en voegt deze bij je hand.
Speciale koeien :
Er zitten zes kaarten tussen met speciale koeien die een speciale actie kunnen ondernemen :
- blokker : het begin of einde van een kudde vaststellen (waarde 0 of 16)
- acrobatische koe : deze koe kan bovenop een koe plaatsnemen met dezelfde waarde
- tussenglipper : deze koe kan tussen twee koeienkaarten gelegd worden waartussen er een gaatje zit (bv. 6 en 8)
Indien een speler zon speciale kaart speelt, mag hij ook de richting waarin gespeeld wordt, veranderen. Hij neemt dan de MOW-kaart en legt deze voor zich af, wijzend naar links of rechts.
Einde van een ronde :
Zodra de laatste kaart van de trekstapel wordt getrokken, wordt er nog doorgespeeld tot de kudde wordt opgenomen in een stal. De resterende handkaarten worden nog aan de stal toegevoegd. De spelers tellen het aantal vliegen in hun stal, dit zijn hun strafpunten.
Einde van het spel :
Het spel eindigt zo gauw een speler honderd of meer strafpunten heeft verzameld. De speler die op dit moment het minste strafpunten heeft, wint het spel.
|