Het is al
weer jaren geleden dat de Nederlandse beroepsopleiding voor leraren
basisonderwijs (Pabo) de PA werd genoemd oftewel de Pedagogische Academie. Nog
weer veel jaren dáárvoor heette de PA simpelweg de kweekschool. Wat er precies
gekweekt werd, weet ik niet, maar meisjes en jongens van zo tussen 16 en 20
jaar gingen naar een kweekschool om schooljuffrouw of schoolmeester te worden.
In de tijd
dat ik een kweekschool bezocht, zag je enkele keren per jaar een troepje oudere
leerlingen het waren toen nog geen studenten - de grote toneelzaal annex gymnastiekzaal
veranderen in een heuse concertzaal. Uit de kelder kwamen grote rollen kokosmat
tevoorschijn die over de glimmende parketvloer werden uitgerold. Daarop werden
rijen stoelen neergezet zodat iedereen, alle docenten en leerlingen, een plekje
had om te zitten en aandachtig te luisteren naar vooraanstaande muzikanten die
een zogenoemd schoolconcert kwamen geven. Als er een pianist kwam spelen,
rolden we de zware piano uit het muzieklokaal naar het podium waar hij achter
fluwelen gordijnen wachtte op het moment dat hij zijn klankkunsten moest
vertonen.
Tijdens een
schoolconcert was het doodstil in de zaal. Op praten met je buurman en
schuifelen met je stoel stonden zware straffen. Kuchen en hoesten tijdens het
concert was ten strengste verboden. (Op straffe van twintig dagen op water en
brood.) Veel aankomende meesters en juffen hadden een hekel aan deze
ceremonieën, vooral omdat ze niet van klassieke muziek hielden. Maar je
aanwezigheid was verplicht en spijbelen was er niet bij, zeiden ook de surveillerende docenten. Daardoor was een
schoolconcert van een uur zonder pauze voor velen kommer en kwel. Niet voor mij
overigens.
Op deze
woensdagmiddag luisterden wij naar een wat oudere dame die een zelf
meegebrachte klavecimbel bespeelde, een meneer met een grote cello en een nog
jonge muzikant die blokfluit speelde. Ik was zo onder de indruk dat ik de namen
van de musici nu nog feilloos weet op te noemen. De klavier spelende dame was
mevrouw Janny van Wering, de cellist heette Carel van Leeuwen Boomkamp die overigens
in zijn overige vrije tijd in het beroemde Concertgebouworkest speelde. De
jonge blokfluitist was niemand minder dan Frans Brüggen, toentertijd ongeveer 25
jaar en algemeen beschouwd als de beste blokfluitspeler uit Nederland en verre
omstreken.
De directeur
van de school ik noem zijn naam met eerbied: F. Roosjen had de goede
gewoonte de uitvoerende musici na afloop van een schoolconcert uit te nodigen
voor een kopje thee en een gezellig napraatje in de directeurskamer. Enkele
muziekdocenten waren daar meestal ook bij aanwezig evenals een redacteur van
het driemaandelijks te verschijnen schoolblaadje, een leerling dus. Omdat ik
zowel van klassieke muziek hield én redacteur van het leerlingenblad was, heb
ik op uitnodiging van de directeur diverse napraatsessies bijgewoond. Zo ook
deze.
Links van mij
zat de directeur en rechts meneer van Leeuwen Boomkamp. Tegenover zat Frans
Brüggen mij aandachtig, een beetje argwanend, maar toch ook wel weer
vriendelijk aan te kijken. Het gesprek ging over muzikale koetjes en kalfjes.
Waarover precies weet ik niet meer. Wel weet ik dat Frans Brüggen er zich over
verwonderde dat het geachte (jonge) publiek tijdens het hele concert zich zo
voorbeeldig had gedragen. Toen de gasten aanstalten maakten naar de verre
Randstad terug te keren zei de directeur tegen mij: maak er maar een mooi verhaaltje
van voor het schoolblad.
Gisteren, de
dertiende van de achtste, werd bekend dat Frans Brüggen is overleden. Hij werd
bijna tachtig. Na die ene keer tijdens het schoolconcert heb
ik hem nooit meer in levenden lijve gezien of met hem gesproken. Zijn lps met
blokfluitmuziek heb ik nog en ook enkele cds met het Orkest van de Achttiende
Eeuw waarvan hij oprichter en dirigent was. Op het laatst van zijn leven
dirigeerde hij een breekbare man, zittend op een stoel, met afgemeten handgebaren
zijn orkest dat muziek speelde van Beethoven en andere beroemde componisten
op een manier die diezelfde componisten aangenaam in de oren moet hebben
geklonken.


|