De intrigerende vraag die ons
in het tweede tafereel van dit drieluik wederom bezighoudt, is: waarom krijgt
Ahmed uit IIb voor zijn schriftelijke overhoring met veel vijven en zessen een acht
en geen negen? Of was een zeven-en-een-half achteraf misschien toch eerlijker
geweest? We proberen een antwoord te vinden op de vraag naar de systematiek van
het beoordelen van schoolse prestaties.
De vorige keer hebben wij de
oorsprong verkend van het klassieke cijfersysteem. Dat ook daaraan grenzen zijn
gesteld mag blijken uit de volgende gebeurtenis die door de meeste historisch
geschoolde cijferaars als aannemelijk wordt beschouwd. Vandaag openen wij Deel
2 van het Drieluik. Een beeld van oproer en vermeend onrecht wordt zichtbaar. Komt
en verwondert u ..
II. De opstand der ouders
Op 14 mei vloog de kogel door
de kerk en op 14 juli, twee maanden later, brak de pleuris uit. We hebben het
over de gebeurtenissen in Ubach-dichtbij-de-Maas te Limburg en meer in het
bijzonder de voorvallen ten aanzien van de voor velen wereldvreemde ideeën op
de plaatselijke St. Bernadetteschool, waar men besloten had op de
overgangsrapporten voor de zomervakantie geen cijfers meer te vermelden. Maar,
het verhaal is al ingewikkeld genoeg, laat ik u de gebeurtenissen chronologisch
schilderen.
Het idee kwam van
schooldirecteur de heer J. Maertens Kzn (Jaap voor collegas en meester Jaap
voor ouders en kinderen), daarbij gesteund door de schoolbegeleidster Francoise
Molenhoek. Uit Jaaps verantwoording is ons een tweetal argumenten bijgebleven.
In de eerste plaats, zei Jaap, is een eerlijke
cijferwaardering voor een geleverde prestatie op school zo goed als onmogelijk.
Waarom krijgt Jan-Jaap een 8 voor zijn vogelnestje aan de ringen? En waarom
verdient Rosita maar een 6 voor een dictee waar ze zó haar best op heeft gedaan?
Cijfers als zodanig zeggen niets,
beweerde Jaap met grote stelligheid. Ook niet wanneer je de verklarende tekst
er bij neemt. Een 6 is blijkbaar voldoende en een 7 ruim voldoende, en wat dan
nog? Laten we verstandig zijn en hier op de St. Bernadetteschool, te beginnen
met het rapport bij de overgang, de cijfers op het rapport vervangen door
woorden: het cijferrapport wordt een woordrapport. Woorden zeggen meer dan
cijfers, schreef Jaap in het net op tijd verschijnende schoolkrantje.
Het andere doorslaggevende
argument kwam van juf Ingrid uit Groep 7 (IT-specialist van de school) die
eveneens met hulp van Francoise in EXCEL een stramien had ontwikkeld waarbij
elke leerkracht handig en gemakkelijk de
prestaties van de leerlingen in woorden kon vatten. Het systeem kon bij wijze
van spreken morgen ingevoerd worden, zo sprak zij.
Aldus geschiedde. Een gewogen
en afgewogen oordeel van het lerarencollege, tot stand gekomen met instemming
van de schoolraad die immers zon mede-instemmingsrecht heeft. In een aparte,
bijzondere uitgave van het St. Berna(ka)detje,
de schoolkrant die huis-aan-huis in Ubach wordt bezorgd (ook bij de dragers van
NEE-stickers) werden de ouders en de gehele
Ubach-dichtbij-de-Maasse-gemeenschap op de hoogte gebracht. Al op de dag van
verschijnen (12 juli) gonsden de eerste geluiden van onmin en wrevel over de
hoofden van de ouders die om kwart voor twaalf hun kinderen stonden op te
wachten op de parkeerplaats. Die avond ontstond spontaan een Comité tot Behoud
van het Cijferrapport i.o. (CBC) terwijl zich eveneens diverse spontane
actiegroepen vormden die hun domicilie kozen in een van de talrijke Ubachse
cafés. De misprijzende geluiden waren tussen alle alcoholdampen op onmiskenbare
wijze voortekenen van naderend onheil.
Op 13 juli te 17.00 uur werd
een demonstratieve optocht gehouden, compleet met lawaai, spandoeken, papieren
vlaggetjes en in der haast door de RK-Vrouwenbond gefabriceerde T-shirts. De
protesterenden, ongeveer 237
in getal, onder leiding van de beroepsopruier Henk
Laplazarus, eisten een plenaire, openbare ouderavond op korte termijn om de
problematiek eens goed aan de orde te stellen.
De alles beslissende
ouderavond vond plaats op 15 juli om 19.30 uur. De aula van de St.
Bernadetteschool was afgeladen vol met ouders en donateurs (zonder stemrecht).
Op de foto ziet u het vrouwelijk smaldeel. (De minder aanwezige mannen zaten
meer naar rechts, zo dicht mogelijk bij de tap.) Laat ik u niet vermoeien met
allerlei protocollaire handelingen. Het op één na belangrijkste agendapunt was
de korte toespraak van directeur. Hij gaf het woord aan Juf Straatman, sinds
jaar en dag leerkracht in Groep 3. Juf Annie zoals zij liefdevol werd genoemd,
achter in de 50, door de wol geverfd, zoals alle oudere onderwijzeressen lief
en ook een beetje pinnig, was al een
kwart eeuw in dienst van de school. (Overigens een briljante strategische zet
van meester Jaap: toen Juf Annie het woord nam, werd het doodstil in de zaal,
want veel ouders hadden vroeger bij haar in de klas gezeten.) Uit haar zacht
gesproken betoog, maar hoorbaar tot in alle hoeken van de zaal, halen wij de
belangrijkste punten.
1.
Een beoordeling,
of het nu met cijfers of woorden gebeurt, is tamelijke onzin als je niet van tevoren
afspreekt wat elk kind zon beetje moet kennen en kunnen, bijvoorbeeld aan het
eind van een leerjaar.
2.
Voor veel
kinderen, vooral voor die kinderen die langzaam, moeilijk en weinig leren, is
een cijferrapport een steeds terugkerende bevestiging van falen en
teleurstelling.
3.
Waar we naartoe
zouden moeten, is een soort leerafspraak. De school, de ouders/verzorgers en
het kind spreken aan het begin (van een jaar, van een periode) af waar je aan
het eind (van het jaar, van de periode) wilt uitkomen. Als het blijkt te
lukken, steek je de vlag uit en als het niet lukt, probeer je het op een andere
manier.
4.
Je moet
verschillende kinderen ook verschillend beoordelen. Van supertalenten vraag je
veel meer dan van zogenaamde kneusjes. (En denk erom! sprak zij met stemverheffing,
het woord kneusje wil ik niet meer
horen!)
5.
De school vraagt
aan de ouders om een beetje te kunnen experimenteren met beoordelingen. Met of
zonder punten, met of zonder grote woorden. En de school verbiedt de talrijke
ouders die minder dan 200
meter van de school wonen om hun kinderen per auto te
brengen en te halen. Zij vormen immers een gevaar op de weg, vooral tegen
twaalf uur.
Precies op tijd, toen
directeur Jaap ontdekte dat juf Annie een punt aan de orde stelde dat buiten
die orde was, en er aarzelend enig rumoer in de zaal ontstond, nam hij het
woord terug. Hij bedankte de juf zeer voor haar wijze woorden. Hoe goed is het,
sprak hij, dat er steeds iemand is die de zaken helder kan voorstellen. (Dat
hij mede zichzelf bedoelde, duiden wij hem niet euvel.)
Tegen half elf verlieten de
aanwezigen de zaal. De meesten moesten nog even langs hun stamcafé omdat zij
daar hun paraplu hadden achtergelaten. De enige die zeer hoorbaar zijn
ontstemming over het verloop van de vergadering liet blijken, was opruier
Laplazarus, maar hij had tegen de juf geen schijn van kans.
Overigens is het pleit nog
niet beslecht. Woorden of cijfers, cijfers of letters, nog steeds een kwestie
van wikken en wegen. Over de definitieve afloop kunnen wij slechts speculeren,
maar wij houden u op de hoogte.
Tot zover het authentieke
verslag van een roerige periode in de anders zo rustieke stad
Ubach-dichtbij-de-Maas. Binnenkort komt een volstrekt ander onderwerp ter
sprake dat toch met het centrale thema van de cijfermatige beoordeling in
verband te brengen is. Laat u verrassen!

|