Vraag: Kent u het regelmatig en als het kan maandelijks
verschijnend muziektijdschrift Hoor &
Wederhoor?
Antwoord: Natuurlijk. Het is
de opvolger van het roemruchte Melodie
& Menskracht. Nagenoeg alle aspecten van de populaire en klassieke
muziek hier te lande en omstreken worden op passende, muzikale wijze uit de
doeken gedaan. Het eerste wat ik doe, nadat ik H&W uit de brievenbus heb
gehaald, is pagina 56 opzoeken. Vanaf die plek wordt de lezer in de rubriek
Veel gestelde vragen verlost van alle klemmende onzekerheid op muzikaal
gebied. Het is verbazingwekkend hoe redacteur Frans Mondharpje er steeds weer
in slaagt passende antwoorden te vinden op onmogelijke vragen. In deze bijdrage
een kleine, leerzame bloemlezing.
Vraag: In maat 54 van de Nocturne in c-klein, opus 112,
van de heer F. Chopin is de tweede noot in de triool een tweedubbel gestreepte bes. Zou een as daar eigenlijk niet beter op zijn plaats zijn? (Mevr. H. te G-H
te Winterswijk)
Antwoord: U zou best wel eens
gelijk kunnen hebben. Waarschijnlijk weet u dat de nocturne geschreven is toen
Chopin en George Sand op Mallorca lagen te zonnebaden en George haar
parasolletje vergeten was. Kenners, waaronder de Rus Blefsky, veronderstellen
dat dáárdoor een foute noot is genoteerd. De oplossing bestaat hieruit dat de eerste
keer een bes en bij de herhaling
later een as wordt gespeeld.
Vraag: Wir, die
wir wohnachtig sein in Hamburg Harburg, hören vaak dass Niederländer es haben
über ein Flötchen von ein Cent. Wissen Sie missjien wo dieser Ausdruck
vondannen kommt? (Frau Katharine Zehlendorff, HH)
Antwoord: Gut von Sie Frau Z.
dass sie probieren eine Frage zu stellen in die niederländische Taal. Das beklemmtoont
wiederum das internationale Karakter von unzer Zeitschrift. Sehr früher
benutzen die Scheidsrechter beim Fussballspiel in Holland eine goedkaufe
Trillerpfeife mit einem Erbse darin. (Soms auch eine Spliterbse.) Die kostete
(1938) bei der Hema in Amsterdam ein Cent. Sehr gutkauf also. Darum sprechen
wir noch immer von ein Flötchen von einem Cent.
Vraag: Kunt u mij helpen aan het patroon van het
mutsje dat de beroemde pianist Friedrich
Gulda (de vooralsnog enige pianist die in het openbaar bekende te zijn
overleden en dat later weer introk) tijdens zijn concerten placht te dragen?
(H. Onderde-wijngaard te Dordt)
Antwoord: Het mutsje is
gemaakt van opgerold koord dat u eerst dient te maken door middel van het
bekende punniken (u weet wel, met een leeg, houten garenklosje met spijkers daarop.)
Het patroon kan gedownload worden bij www punt guldamuts punt de. Rekent u wel op een levertijd van drie weken.
De vraag is groot.
Vraag: Een verre kennis vertelde mij onlangs dat hij
in Wenen een verkleinde midwinterhoorn in leer had gezien die door Beethoven
gebruikt werd als gehoorapparaat. Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd
dat Beethoven geen apparaat gebruikte, maar zich behielp met Boheemse
gehoorzalf. Gaarne uw opvatting terzake. (K. de Graal, Berkel zonder Rodenrijs)
Antwoord: Uw kennis heeft ten
dele gelijk. In zijn latere leven bediende Beethoven zich inderdaad van een
hoortoestel (zie afbeelding). Voordien, en dat weten de meesten niet, was hij
Oost-Indisch doof. En daar helpt geen zalfje- noch moedertjelief aan.
Vraag: Kunt u er niet bij de eindredactie van H&W
op aandringen dat het aantal paginas voor uw rubriek wordt verdubbeld? Dit
gezien de brisante relevantie van uw onderwerpen. (H.J. Breedveld te Nieuw-Leuven)
Antwoord: Helaas, ik moet u
teleurstellen. Een verdubbeling zou ten koste gaan van de rubriek Met de diva
op de divan van collega Hongerklop. En die heeft al gedreigd de paginadruk
voelend met een bij zijn naam passende staking. Misschien helpt een mailtje
naar de hoofdredacteur. Voor enkele steekpenningen doet hij wel wat water bij
de wijn, want zoals de beroemde Verdi-tenor Armatore di Capri in Othello zingt: Pecunia non olet! Geld stinkt inderdaad niet! Bis! Bis!

|