Ik ben Marion
Ik ben een vrouw en woon in (Nederland) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 03/12/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Na 6 jaar een huurcamper en 8 jaar een eigen camper hebben we Amerika en Canada grotendeels gezien. .
We gaan nu de andere continenten verkennen.
Als we opstaan kijken we tegen een dik wolkendek aan. Van de
besneeuwde bergtoppen is weinig meer te zien. Het wolkendek ontneemt ons het
zicht op de witte bergtoppen die we volgens de beschrijving vandaag zullen
passeren. De Matasuma Glacier loopt ver door in het dal en daardoor nog goed op
de foto vast te leggen. Je kunt een wandeling naar de mond van deze gletsjer
maken, maar het weer nodigt nu niet uit. Het is droog weer, dus dan maar
genieten op afstand, vanaf de vele parkeerplekken langs de weg. En dat die
parkeerplekken aan de linkerkant van de weg liggen maakt niet uit, want het is
erg rustig op de weg. De Matasuma gletsjer is één van de weinig gletsjers die
stabiel blijft. Dit in tegenstelling tot de meeste gletsjers in Alaska die
ieder jaar enkele meters korter worden. Deze gletsjer gaat over in de Matasuma
rivier, die al gauw een erg brede bedding heeft. Als je dieper de rivier in
kijkt, zie je dat er toch heel veel water wordt afgevoerd. In het vroege
voorjaar is dit één grote kolkende massa.
Op onze lunchplek aan het water komen we een echtpaar tegen
uit Kampen. Even een gezellige talkgehouden en wat ervaring uitgewisseld. Dan
op naar de laundry in Eagle River.
Eerst moet ik iets recht zetten over de Lupine bloem. Want
dat zijn ze niet. Ik kwam er vandaag achter dat Yukon en Alaska vol staan langs
de wegen met Fireweed, ofwel het wilgenroosje. Op de eerste foto staan ze nog
een keer. We zijn nog even langs de fish hatchery gereden om afscheid te nemen
van de salmon. En er kwam nog even een zeeleeuw langs om ons goedendag te
zeggen.
Vandaag vertrokken uit Valdez, op weg nu naar Anchorage. Dat
is 300 mijl
(ca.480km) en daar gaan we 2 dagen over doen. We hebben weer schitterend weer en rijden
langs de bergen. Is zeker geen straf. De weg die we zaterdag deels met zware bewolking
en wat regen hebben afgelegd, reden we vandaag in de zon. En toen kwamen de
bergen met veel sneeuw goed te voorschijn. Een reden om regelmatig even te
stoppen en te genieten van het uitzicht.
Columbia Glacier Cruise was onze 7 uur durende activiteit
van vandaag. We voeren door de Prince William Sound. En mensen, we hadden
strakke blauwe lucht met een zonnetje, 21 gr. Aan het begin was het heerlijk weer, tot dat we in de ijszee
terecht kwamen. Daar vroor het. Maar wat een geweldige natuur, overweldigend. De fotos
kunnen er een klein stukje van laten zien.Alaska, wat ben je mooi.
Vanmorgen op weg naar Valdez. Dit is een heen en weer weg.
Het zou een regenachtige dag worden. Dus we hadden ons voorbereid op niets. En
het werd een echte wauwdag. Na de ochtend begon de zon te schijnen. En wat
wordt Alaska dan mooi. We werden verrast door de mooie bergketens met nog
enkele grote gletsjers en watervallen. Op het Visitor Center waar we gisteren
langs kwamen in Glennallen, vertelde de zeer vriendelijke dame dat we in
Valdeze zeker naar Allison Point moesten gaan. Daar komen bij de fishtrap s avonds
regelmatig beren.
Vanmiddag naar dat punt gereden en vlakbij een campingplaats
gereserveerd op het StatePark, direct aan het water, recht tegenover downtown
Valdaz. Op weg naar het dorpje ging er een Bald Eagle voor ons in de boom
zitten. Dan is mijn dag alweer goed. In het dorpje even naar het Visitor Center
voor internet. Naar Safeway voor boodschappen en voor morgen (maandag) een
boottocht gereserveerd.
Na het eten naar de fishtrap en wachten op de beer. En ja
hoor, tegen kwart over zeven komt er een grote bruine beer uit het bos en geeft
voor vele fotografen een show vis vangen. Een geweldige wauw Alaska dag was
dit.
Het is vandaag bewolkt als we vanuit Tok richting Valdez
rijden. Het is een weg door bossen en langs meren. In een meer in de verte
hebben we een moose gespot, maar te ver weg voor een goede foto. s Middag ging
de bewolking over in regen. Zijn we lang niet meer gewend .morgen
waarschijnlijk nog een regendag en dan wordt het weer mooier.
De lupine bloem vergezelt ons al voor honderden mijlen. Het
maakt de wegen erg fleurig.
Na eerst nog weer een stuk road reconstruction komen we
bij de Canadese douane. Geen douanier gezien. Dan moet je 30 km verder rijden en kom je
bij de daadwerkelijke grens. Daar hebben ze een soort monumentje geplaatst en
natuurlijk de Welcome-borden van Alaska en Yukon. Goed voor een foto! 500m
verder de Amerikaanse douane. Wij waren gelijk aan de beurt.
Mag
is uw paspoorten?
Hoelang
blijft u in Alaska? [ongeveer 1maand]
Wanneer
vertrekt u weer uit Amerika? [4 oktober]
Dan bent u klaar. Een goede reis!
En daarvoor hebben we zon beetje de hele koelkast
leeggegeten .
Even verder een bezoekje gebracht aan het Tetlin Natl
Wildlife Refuse, een info center over de vogels die tijdens de migratie door
dit gebied met bos en meren trekt en over de overige dieren die hier leven. Een
mooie natuurvideo hierover bekeken.
Zon 150
km door bos en langs meren naar Tok gereden. Onderweg
kom je heel af en toe een auto tegen.
In Tok bij het Visitor Center de nodige info over te
bezoeken gebieden in Alaska verzameld, de blog bijgewerkt en naar de supermarkt
(want de koelkast moet weer gevuld worden).
Tok wordt de hoofdstad van de RV wash genoemd. Meestal is
Tok de eerste cq laatste plaats in Alaska als je de reis per auto maakt. De
auto is bruin-grijs als je Alaska bereikt hebt en ook weer als je het verlaat. De
onze kan ook goed een wasbeurt gebruiken. Tankstations bieden free car wash aan
bij fuel fill up. Omdat ook een tankstation free overnight RV stay aanbiedt,
hebben we 2 tankstations ieder een halve fill up gegund. Je bent en blijft Nederlander . Zo
weer een goed bestede middag.
En het weer: het blijft zonnig en ca.20 gr. En mosquitos? Tot
nu toe verrassend weinig last van, heel goed
handelbaar met het mengsel van Yvon. Nog een nieuw middel aangedragen gekregen
voor als je wel geprikt bent. Vicks, helpt mij beter dan de deodorant. Bij
Clemens helpt de deodorant stick juist weer goed.
Vanochtend vroeg vertrokken van de camping. De zon scheen
weer lekker waardoor je een mooi zicht op de bergen hebt. We kwamen door Haines
Junction, waar we bij het Visitor Center even internet hadden. De mevrouw
vertelde ons ook over de wegwerkzaamheden die we tegen zouden komen. In Haines
Junction twee kleine kerkjes bezocht: The Lady of the Way en de St.
Christopher. Het eerste kerkje is gemaakt van een loods die gebruikt is in 1942
bij de aanleg van de Alaska Highway.
Onderweg stak er een klein beertje over. Veel stokstaartjes
langs de weg die vaak vlak voor je auto oversteken. Eneen Big Brother is watching you in the cloud (zie foto).
De eerste 120
km. heerlijk rustig over een prachtige weg langs de
bergen van het Kluane Mountains National Park en het Kluanee Lake. Kluanee Mountains met de aangrenzende St.Elias Mountains (=Alaska) zijn samen het grootste gletsjergebied buiten de Noordpoolgebied met Mt. Logan (bijna 6.000m) als hoogste berg.
De laatste 100 km. een aantal wegreconstructies van 18 km en langer. Soms is het dan 20 km per uur rijden. Maar
aan het eind werden we nog door een zwarte beer verrast. Vanavond weer op een provincial
campground nabij Beaver Creek. En morgen rijden we Alaska in. We zijn benieuwd
wat ons dat gaat brengen.
Bij de grens met Alaska gaan we weer een tijdsgrens over en wordt het tijdsverschil met Nederland 10u (Alaska loopt 10u achter met NL).
Nadat we vandaag tot drie uur bezig zijn geweest met: naar
de laundry, tanken, boodschappen, olie laten verversen en dumpen zijn we tegen
drie uur weggereden uit Whitehorse. De pioniers tijdens de goldrush (eind 1800)
zagen in het wilde water van de Yukon bij de canyon de manen van een paard.
Vandaar de plaatsnaam Whitehorse.
We wilden nog een kleine 150 km. rijden tot iets voor
Haines Junction.
Onderweg nog een (magere) grizzly bear gezien. Op het
Visitor Center vertelden ze dat dit een 3 jaar oude grizzle is, die door de
moeder is verstoten en nu op zichzelf moet leren leven. Over twee maanden is
hij een stuk dikker van alle zalm die hij dan heeft gegeten.
Vlak voor Haines Junction beginnen de Kluane Mountains. Dit
is een National Park dat we morgen gaan bezoeken.
Gestopt bij een provincial campground, waar je voor C$ 12,- (ca.
8,-) mag staan. Daarvoor heb je een plek in het bos en een primitieve toilet
in de buurt.
Gisterenavond ging om 23.30 uur de zon onder achter Walmart.
Vandaag een rustig dagje gehouden. We wilden in de buurt van
Whitehorse een aantal dingen bekijken. Eerst naar the Miles Canyon, waar the
Yukon River doorheen stroomt. Daar kun je lekker wandelen. Het zou vandaag niet
zo heet worden. Dus goed te doen. Maar het werd toch weer rond de 29 gr.C. En
dan is lopen met aan de ene kant water en aan de andere bos erg lekker.
We werden door een meneer op een muskusrat gewezen in het
water. Die wilde met de stroom mee naar de overkant zwemmen, maar werd in het
midden telkens weer naar de eigen kant gedreven.
s Middags door Whitehorse gewandeld. Er waren toch nog veel
toeristen. Aan het eind van de middag de SS Klondike Boat bekeken. Vanaf
de 20-jaren werden hiermee goederen en passagiers van Whitehorse naar Dawson
City (verder naar t noorden) gebracht in 1,5 dag met de stroom mee en 4,5 dag stroomopwaarts
over zon 550km.
Vanochtend werden we direct met de hoofdprijs verrast. We
waren nog maar net aan het rijden, liep moeder beer met 3 cubs besjes te eten
van de struiken langs de weg. 3 cups is een grote uitzondering. Later op de dag
nog 2 keer een moose gespot. Ook hebben we een jonge grizzly gezien, maar
hadden helaas geen gelegenheid om te stoppen.
s Middags stond bij een camping langs de weg een jong stel
te liften. We reden er voorbij, maar realiseerden ons dat we bij die camping gratis
konden dumpen en vers water innemen. Toen dat klaar was even overlegt of we die
jongelui een lift zouden geven. Ze wilden naar Whitehorse, wat ook onze
bestemming was. Het bleken twee Nederlanders te zijn. We hadden tijdens die
200km elkaar genoeg te vertellen.
Toen we bij een rest area stopten, zagen we dat dit ook een
afslag is. Deze zij-highway gaat de bush-bush in. Het is een gravelweg en de
eerste 226 km
(!) hoef je geen benzinepomp of winkel te verwachten Op de rest area was een
soort monument gemaakt autos die in 1942 bij de aanleg van de Alaska Highway
zijn gebruikt.
Toen we in Whitehorse bij Walmart aankwamen, stonden er al 35 campers op de parkeerplaats. Eén grote familie.. Whitehorse is op weg naar Alaska (en terug) niet te ontwijken. Een belangrijk kruispunt. Het heeft 28.000 inwoners en is de hoofdstad van de Yukon, dat in totaal slechts 38.000 inwoners telt.
Het is vandaag gelukkig wat minder warm. We zijn gezakt van
30+ van de afgelopen dagen naar 22gr met zon. Dat is ook de weersverwachting
voor komende dagen in deze omgeving. Kan niet mooier!
Vandaag zondag weer rustig op de weg, die goed berijdbaar
is. In de Milepost (de bijbel voor Alaska-gangers) werden de Smith River Falls
(2 km van
de weg) aangegeven. Bij het bordje het bos ingereden. Blijkt een smal grindpad
met kuilen te zijn, waar je niet kunt passeren en ook niet kunt keren. Bij de
falls wat fotos gemaakt. Op de terugweg kwamen we gelukkig geen tegenligger
tegen. Verder op de highway gezien: een bizon en enkele zwarte beren en
natuurlijk wat kom je zo tegen onderweg.
Inmiddels hebben we de Canadese provincie Yukon bereikt. Het plaatje Watson Lake heeft het Signpost Forest. Dit is
een woud van plaatsnaambordjes. Toen de Alaska Highway werd aangelegd (1942) plaatste
een wegwerker met heimwee een bordjemet
daarop de plaats waar hij vandaan kwam op de bestaande signpost. Dit werd
door velen gevolgd. Niet alleen tijdens de aanleg van de weg, maar nog steeds
worden er plaatsnaambordje toegevoegd. Zo is in de loop der jaren dit woud
van bordjes ontstaan. Joop&Lisa-bordje hebben we niet kunnen vinden.
Vrijdagavond werden we door de maan welterusten gewenst. Onze
neus stond naar het noorden, links (westen) ging de zon onder om 22.30 uur, rechts
(oosten) stond de volle maan al klaar voor de nacht. Tot na 23u was het licht. We
maken onze kar donker met gordijntjes.
We hebben vandaag (zaterdag) 500 km gereden over een
schitterende weg. Bij ons vertrek vandaag was erg al gauw geen zwaar verkeer
meer. Alle gasboringen hebben we achter ons gelaten. Vooral vanaf Fort Nelson
(British Columbia) leek het wel of we constant door een park reden. Het was
heel erg rustig op de weg.
We hebben ook dierendag gehad. Onze 2e beer op de
foto, voor de 3e beer reden we te hard de berg af, 4e
beer op de foto. We kwamen een familie Stone-sheeps tegen: pa, ma en kind.
Daarna kwam de elk. Het kon niet op vandaag, want toen kwam er weer een elk. En
we sloten de dag af met een bizon. Hopelijk gaat het zo door. Zowel de mooie
weg als de dieren.
Gisteravond ging een fel rode zon onder in Dawson Creek.
Vandaag gestart op de Alaska Highway. Rondom Dawson Creek zien
we eerst grote koolzaadvelden. Even verder geeft een bord aan dat er parallel aan
de huidige weg nog een stukje oude highway ligt met de oorspronkelijke brug
over de Kiskatinaw-rivier. De brug heeft nog het oorspronkelijke houten wegdek.
In Taylor houdt de dame van het Visitor Center ons bezig. Ze
wil ons allerlei toeristenblaadjes en boekjes meegeven. Ook voor de route van
de terugweg. Goed bedoeld, maar we bedanken vriendelijk zodat we niet omkomen
in een berg papier.
In Fort St.John komen we bij een herdenkingsmonument. Bij de
bouw van de weg in 1942 zijn 11 soldaten omgekomen op een meer bij het vervoeren
van materieel toen plotseling het weer veranderde en golven hun ponton deed
zinken.
Steeds noordelijker wordt het aantal plaatsen snel minder,
maar toch nog erg veel verkeer op de weg. Naast wat toeristisch verkeer dat
naar noord of zuid rijdt, erg veel vrachtverkeer met zwaar materieel dat
verband heeft met de gaswinning hier in het noorden van British Columbia. Het
is momenteel erg mooi, droog weer (meer dan 30gr.) waardoor dit vrachtverkeer,
dat kriskras uit de bos komt en er weer inrijdt, veel stof levert. Altijd nog
beter dan nat weer, waarbij dan veel modder op de weg komt.
Ps: We komen steeds meer in afgelegen gebieden. Mogelijk kan het een paar dagen gaan duren voordat de blog is geupdate.
We hebben Dawson Creek bereikt. Dawson Creek (nog in British
Columbia, Canada) is het begin punt (Mile 0) van de befaamde Alaska Highway.
Deze Highway eindigt in Delta Junction (Alaska) na ruim 2.200km.
In 1941, naar aanleiding van de Japanse aanval op Pearl
Harbor, maakten de Amerikanen zich zorgen over een mogelijke Japanse aanval,
maar nu op Alaska. Als je de atlas bekijkt dan zie je dat er nog een hele reeks
eilanden aan Alaska hangen. De Amerikanen vermoedden dat deze eilanden wel
eens een springplank voor Japan kon zijn om zo Noord-Amerika binnen te vallen.
Eind maart 1942 werd de eerste schop in de grond gezet voor de aanleg van een
grondverbinding tussen het bewoonde deel van Canada en Alaska. Dit om
eenvoudiger (dan door de lucht) materieel naar Alaska te verplaatsen. Binnen 8
maanden was de weg gereed. Door de onbekende wildernis, maar ook door de
onstabiele arctische bodem en de mosquitos en ander ongedierte was de aanleg
een hele beproeving. Kortweg een meesterwerk in zon korte periode. In Dawson
Creek is het Alaska Highway House, een museum over deze aanleg waar ook een
film hierover wordt getoond.
De komende week zullen wij deze Alaska Highway gaan volgen.
De omstandigheden zijn nu, ruim 70 jaar later, niet te vergelijken met de
beginperiode, maar wij voelen het voor ons als een grootse belevenis.
In Dawson Creek zijn 2 monumentjes met betrekking tot het
begin van deze highway. Daar moet je dan mee op de foto
Na bij Walmart te zijn ontwaakt, waar we met minstens 10
RVs stonden, even een aantal nodige dingen te doen, voordat Prince George ons
uitzwaait. Zoals daar zijn, de bandenspanning laten controleren (gratis bij
Walmart), internetten bij de buurman Home Depot en toen op naar de laundry.
Nadat alles klaar was op weg naar Chetwynd, 300 km verderop. We moeten
vandaag maar eens een aantal kilometers maken.
Geluncht in een Prov. Park en bij het Visitor Center nabij
MacKenzie (in een treinwagon) gevraagd aan de dame om even te kijken hoe de
voetbal ervoor stond, toen nog 0 0. Aangekomen in Chetwynd weer naar het Visitor Center en wat
bleek? Nederland had verloren. Geen feest in Nederland. Wij leven (of treuren?)
met jullie mee ..
In Chetwynd staan 140 houtsnijwerken door het hele dorp. Weer
iets waarmee een dorp zich probeert te onderscheiden. Na het eten een wandeling
gemaakt langs de meeste van deze. Ieder jaar komen er een stuk of zes werken
bij. Afgelopen juni is hier ook het InternationalChainsaw Carving Championship gehouden.
Wij staan vanavond tegenover het Visitor Center op een
parkeerplaats, waar RVs en vrachtautos 48 uur mogen staan. Naast ons staat
een grote vrachtauto. Een praatje met de chauffeur gemaakt toen we terugkwamen van
de wandeling. Hij kwam naar ons toe met de mededeling dat de motor niet zou
draaien vannacht. Ik vroeg of ik in de cabine mocht kijken omdat ze daar ook
slapen. Achter de bestuurdersstoel is een tweepersoonsbed, een koelkastje en
een kast, dus goed voor de nachten. Even achter het stuur, waarna hij de
opmerking maakte, dat alleen kinderen dat meestal vroegen. Een old lady had dat
nog nooit gevraagd. Een schatje toch?!
Vanochtend bij het Casino in Prince George wakker geworden.
Erg vroeg, voor zessen, daar er erg veel verkeer was. Het Casino hier is s
nachts dicht. In Amerika gaat het 24 uur door.
Wij wilden vandaag Prince George gaan verkennen. Dus op naar
het Visitor Center. Werden er vriendelijk ontvangen en op onze vraag wat te
doen hier, kregen we 3 parken aangewezen, daar konden we wel een wandeling
maken. Downtown waren 2 straten met wat winkeltjes en dat in een stad met
80.000 inwoners. We hebben welgeteld 10 winkels gevonden. En een nieuw
politiebureau; hierbij op de foto.
Aan de rivier geluncht, s middags naar de mall, want die is
er dan wel. Deze heeft veel winkels en het is er lekker koel. Als het buiten 33
gr. C. is met blauwe lucht en zon is dat heel verfrissend. Op de mall zagen we
op internet dat Brazilië met 7-1 verloren heeft en dat is minder
Williams Lake heeft slechts 12.000 inwoners, maar wel de 3
bekendste supermarkten, waaronder een Walmart, maar eens niet daar geslapen
maar bij het Visitor Center. Vanochtend
downtown ingelopen. Dit plaatsje heeft nog echt het centrum midden in het
stadje. Niet erg groot, maar toch. Hier weer enkele leuke muurschilderingen en
gefröbel van de dames om de bomen.
Onderweg richting Prince George geluncht aan een meer. We
zijn daarvoor maar binnen blijven zitten, want de muggen weten ons al een
beetje te vinden en dat vinden wij niet leuk Inmiddels de spray volgens het recept voor de repellent
(anti-mug) van Yvon samengesteld en gebruikt. Voor we een betrouwbare resultaten
kunnen melden, hebben we nog enkele onderzoeksdagen nodig
De bedoeling was om in Quesnel (kweeNEL) te overnachten, maar het centrum
hadden we om 15u wel gezien. Het aardige hier is dat ze de brandkranen langs de
winkelstraatjes hebben beschilderd als een persoon die voor dit stadje een
bekend figuur is (geweest). In een foldertje zijn van die brandkranen een foto
gemaakt en wordt een beschrijving ervan gegeven met plattegrond waar ze staan.
Zo probeert ieder stadje de toeristen langs de winkel te krijgen.
Omdat het nog behoorlijk vroeg is en warm (28gr), besloten
om door te rijden naar Prince George; 100km verderop. In dit gebied is het hout
erg belangrijk. Je ziet grote vrachtautos met boomstammen, grote zagerijen en
dan vrachtautos die de planken vervoeren. Deze zaken zullen we de komende
weken wel veel meer tegenkomen.
Vanuit Clinton naar het noorden zijn we via het Chasm Prov.
Park gereden. Dit wordt ook wel Painted Chasm genoemd. Dit vanwege de rode,
bruine, gele en paarse kleur die een rotsformatie in het park moet tonen. Deze rots
is onderdeel van een canyon die is ontstaan door het uitschuren van smeltwater
uit de laatste ijstijd. Door dit uitschuren zijn de lava-lagen in de rots
zichtbaar geworden, die eerder door een vulkaanuitbarsting daar terecht zijn
gekomen. Helaas komen de kleuren niet helemaal goed uit, we misten de zon. We
kwamen hier wel onze eerste muggen tegen. We hadden van Petra (ons
boondockadres) een deodorant stick gekregen, te gebruiken nadat je gestoken
bent. En mensen, dat helpt heel goed. Blijft een klein plekje en de jeuk
verdwijnt.
Terug op de Cariboo Highway (Hwy97) roept Marion in eens:
een beer! Gelukkig reden we op een brede weg en het was niet druk. Tussen het
bermgras liep een zwarte beer te grazen. Af en toe stak hij netjes even zon
kop iets omhoog.
In 100
Mile House tijdens de lunch begon het wat te regenen. De
plaatsjes (gehuchten) hebben hun naam overgehouden uit de tijd van de goldrush
toen er nog met paard en wagen werd gereden. Om de circa 20 mile op de route (hier
vanuit Lillooet) werd er een huis gebouwd waar de reizigers onder meer eten en
drinken konden kopen. In sommige van deze huizen was overnachting ook mogelijk.
Het huis kreeg dan de naam die aangeeft hoever het van basisplaats afligt. Rondom
zon House werd al gauw meer handel gedreven en zo ontstonden meerdere
gebouwen. Dit groeide soms uit tot deze dorpen.
Bij het Visitor Center in Williams Lake is het toegestaan om
op de parkeerplaats te blijven overnachten, nadat je er je naam, kenteken en
telefoonnummer hebt afgegeven. Omdat het nog vroeg in de middag is en het
zonnetje ondertussen weer is gaan schijnen, hebben we bij het meer, waar deze
plaats naar is vernoemd, nog een aardige wandeling gemaakt.
Gefeliciteerd met het succes naar de halve finale!
Wij zijn vandaag weer iets verder noordwaarts getrokken.
Goeie weg en het wordt steeds rustiger en de bergen worden kaler. De mevrouw in
het Visitor Center van Cach Creek vertelde dat het landschap hier te
vergelijken is met dat in Noord-Arizona. Zijn wij het mee eens. We doen het
rustig aan en rijden zon 150
km per dag. Dit doen we onder meer om de mosquitos nog
even van ons af te houden. In Yukon en Alaska is het in juni en juli ook het
hoogseizoen voor die beesten.. Met zo hier en daar iets bezichtigen, een wandeling en
bijtijds stoppen aan het eind van de dag komen we de dag heel goed door, heel
relaxt allemaal. Zo hebben we vandaag op de camping in Clinton (zon 450km ten
NW van Vancouver) de 2e helft de voetbal kunnen volgen (9u
tijdsverschil).
We zijn nu 2 maanden onderweg en hebben inmiddels zon
7.300km gereden. Naar de grens met Alaska is het nog zon 2.700km. Dus ergens
in de 2e helft van juli hopen we die grens te bereiken. Dan hebben we
ongeveer een maand om door Alaska te rijden. Hoewel we op weg zijn naar het noorden is het goed te weten
dat we op dit moment ten aanzien van de noorderbreedte vergeleken met Europa,
ter hoogte van Parijs (50 gr NB) zitten. Amsterdam zit op 52gr NB. De zon gaat
dus hier momenteel eerder onder dan in Nederland. In Alaska zullen we nog
meemaken dat het slechts 3u donker is .
Even buiten onze slaapplaats ligt, naast de Trans Canadian
Highway die wij een tijdje naar het noorden volgen, de Bridal Veil Fall, een
mooie brede waterval. Een goed begin van weer een mooie dag.
Als deze weg naar het noorden afbuigt richting Prince George
merk je dat het verkeer al behoorlijk rustig wordt. De weg volgt de Fraser
River die uit het noorden komt. Dit is een erg belangrijke rivier voor de
zalmstand. Op deze weg ligt de Hells Gate. Dit is een canyon waar deze
rivier door stroomt. Met een gondel wordt je naar even boven het rivierniveau
gebracht. De wilde Fraser wordt vaak gebruikt voor rafting. Daar beneden is een
tentoonstelling met enkele filmpjes over
het bedwingen van deze canyon door de jaren heen en over de ontwikkeling van de
zalm. Reeds is 1805 heeft ene meneer Fraser hier een expeditie gehouden om een
doorgang naar de Pacific te vinden. In de tijd van de goldrush (ca1860) werd
deze canyon gebruikt voor de doortocht naar het noorden, waar toen goud werd
gevonden.
Voor de zalmtrek naar de geboortegronden zijn meerdere
vistrappen aan weerszijden van de canyon ingebouwd.
Even ten noorden van deze plek hebben we de camper op een
Provincial Park neergezet. Het landschap hier lijkt een beetje op het hete
Arizona. Hoewel het behoorlijk benauwd was, vertelde de dame bij het Visitor
Center dat het vandaag fris was met een lekker windje. In plaats van de
gebruikelijke 35 gr en hoger was het vandaag slechts 25-27 gr.