Pas geleden stuurde een neef mij
een fotootje. We zien (als u even naar beneden scrolt en stopt bij het eerste
plaatje) een onzichtbaar iemand die met één ferme handbeweging de datum op de
scheurkalender een dag voorwaarts brengt. Toeval of niet: vandaag, op de 25ste
september zien we een postzegel van 25 eurocent. Twaalf miraculeus geordende kubusjes,
bedacht door de Zweedse graficus Oskar Reutersvärd.
Er klopt iets niet. Je ziet
het, maar je wilt het niet zien, niet erkennen. Want het brengt je in
verlegenheid, je raakt in de war. De kubusjes laten een driedimensioneel figuur
zien dat tweedimensioneel wordt afgebeeld.
Reutersvärd noemt deze manier
van afbeelden perspectives japonaise.
Wij spreken van onmogelijke figuren. Reutersvärd heeft er talloze
bedacht. Deze, met de twaalf kubussen in een driehoek, is wel zijn bekendste.
Een aantal jaren geleden had
ik dit figuur nodig voor de omslag van mijn boek. Ik schreef de ondertussen
beroemd geworden graficus een brief met het verzoek om toestemming. Die kreeg
ik. Ik kreeg nog meer: Reutersvärd had de tijd en moeite genomen om speciaal
voor mij een nieuw onmogelijk figuur te ontwerpen. Perspective japonaise No.
442.
Sommigen die deze figuren
voor het eerst zien, denken aan de Nederlander M.C. Escher die wij allemaal
kennen van zijn ingenieuze prenten met figuren die van de ene vorm in de andere
overgaan. Maar nu weten wij beter. Zien we zón onmogelijk figuur, dan is de
maker vast en zeker (zeker en vast) Reutersvärd.

|