Het proefwerk van Benjamin
(VWO-3) wordt door zijn lerares Duits beoordeeld met een 7 (zeven). Ruim
voldoende, betekent dat. Maar op een ándere VWO-school, in een ándere plaats,
wordt precies hetzelfde proefwerk door een andere leraar beoordeeld met een 5
(nog net onvoldoende). Ziehier het aloude dilemma met de schoolse
cijferlijstjes. Het zijn zogenaamde objectieve gegevens. Maar dat, zo blijkt
uit het voorbeeld, is helemaal niet het geval. De ene leraar waardeert een
prestatie van een leerling met een acht, een andere met een zes. We kennen deze
voorbeelden allemaal. Nee, eigenlijk hou ik helemaal niet van cijferlijstjes.
Dat komt ook door een voorval uit mijn eigen schooljeugd.
Op het eerste rapport van de
vierde klas Mulo-A staat links een aantal vakken met daarnaast een cijfer dat
een beoordeling pretendeert van mijn vorderingen op dat vak in de ongeveer vier
maanden tussen september en kerstmis. Onderaan heeft mijn vader met zijn fraaie
handtekening het oordeel bekrachtigd. Enkele roestige nietjes zorgen ervoor dat
de jaarcijfers geen eigen wegen gaan bewandelen. De docent Nederlands schatte
mijn kennis en vaardigheden in de Nederlandse taal (inclusief letterkunde
waarschijnlijk) op een zes. Een zes!! Schande! En het allerergste is het cijfer
voor het vak tekenen. U ziet het goed: een 5. Een onvoldoende. Een vijf in
rood! Waarom dit rode, naar bloed verwijzende, van schande sprekende accent? Om
mij nog maar eens goed onder de neus te wrijven dat dit echt een onvoldoende
is. Eerlijk waar: het is de enige onvoldoende die ik ooit op een middelbare
school in Nederland en daarbuiten heb gekregen. En nog wel voor tekenen, een
vak waar ik later achten en zelfs negens voor haalde!
Het komt door een tragisch misverstand. De tekenleraar, meneer H. zaliger,
achtte het bewezen dat ik bij het tekenen van een cirkel gebruik had gemaakt
van een passer, wat ten strengste verboden was. Ik ontken het tot op de dag van
vandaag. (k had het namelijk met twee
s[pijkers en een touwtje gedaan.) was. s voor haalde! ederland en daarbuiten
heb gekregen. tendeertIk had het namelijk niet met een passer, maar met
twee spijkers en een touwtje gedaan.) De betreffende tekenleraar schonk mij
daarop de eerste en enige onvoldoende. Sinds die dag haat ik cijferlijstjes. En
in hun voetspoor alle andere lijstjes met cijfers die nergens op slaan.
Reacties op bericht (2)
14-02-2010
Cijferlijstje
Beste Jaclien, Dank voor uw commentaar. Wij blijven ons best doen. (Net als vroeger op school.) Groetend, T.
14-02-2010, 15:06
Geschreven door Terra
13-02-2010
Minstens een negen
Van mij krijgt u minstens een negen voor taal. Ik vind het leuk die dingen van vroeger eens te lezen, en u kan het echt op een sappige manier verwoorden!