terra's memories
Inhoud blog
  • Eind goed .....
  • Hanen en hun gekraai
  • streektaalboekje
  • Tijdverzetter
  • Vermist
  • Kosten en baten
  • Van heel ver weg naar heel dichtbij
  • NAGERECHT, TOESPIJS of TOETJE
  • FAQ
  • Pa's identiteit
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aanbevolen adressen
  • Spinnenkop
  • opgeschreven herinneringen
    18-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelegenheidslied

    Mijn vocale capaciteiten zijn niet echt om over naar huis te schrijven, maar een verhaaltje over mijn zanghistorie kan er nog wel af. Bovendien hoef je natuurlijk geen Pavarotti of Jan Smit te heten om graag te zingen en van gezang te houden.  Chronologisch gezien was het meester K., die de vijfde en een deel van de vierde klas van de lagere school onder zijn hoede had, de eerste die opmerkte dat een klein jongetje op de tweede bank een helder en zuiver klinkend stemmetje had. Meester K. overigens hield op twee manieren van muziek. In de eerste plaats begeleidde hij het zingen van zijn klas op zijn viool, daarnaast gebruikte hij zijn strijkstok om recalcitrante leerlingen mores te leren. Maar meester K. was ook degene die veel vrije tijd opofferde om met zijn klas een toneelspel-met-muziek in te studeren. Ik bedoel natuurlijk een musical, maar dat woord bestond toen nog niet. Meneer K. had het over een kinderoperette. Die heette Hans & Grietje en was gebaseerd op een sprookje van de gebroeders Grimm. In ieder geval besloot meester K., de vele en veelsoortige talenten in zijn klas overziend, dat het kleine jongetje op de tweede rij, ik dus, de rol van Hans moest vervullen.

     

     

    Hoe zoiets blijft hangen. Ook nu nog, na zoveel jaren, kan ik een stukje Hans & Grietje voor u zingen en opschrijven. De tekst heeft het niveau van de smartlap ‘Ach was ik maar bij moeder thuis gebleven’ en ook inhoudelijk zijn er wel wat overeenkomsten, maar het is niet sportief  de componist daar nu nog over aan te vallen. De opvoering van de kinderoperette Hans & Grietje werd trouwens een groot succes. Meester K. had eer van zijn werk.

     

    De hoogtepunten rijgen zich aan elkaar. Nauwelijks van de lagere school af en plaatsgenomen op de Mulo, kon ik opnieuw mijn zangkwaliteiten botvieren. Ditmaal was het meneer B. Met de B van Broos, want zo heette hij. Hij gaf zangles in alle eerste klassen van de 4-jarige Mulo. Hij leerde ons driestemmig zingen met behulp van een raadsel. Dat was de notatie waarmee meneer B. de muziek op het 5-lijntjesbord schreef: een cijfernotatie waar we niets van begrepen. Nóg hoor ik zijn zware stem door mijn hoofd galmen wanneer hij de begintonen van een lied aangaf. SOL-MI-DO!! In cijfers: 5-3-1.

    Maar hoe dan ook, onze klas zong als lijsters. Een stuk of vier meisjes waren de voortrekkers. Ze zongen de eerste stem zo mooi en overtuigend dat ze de hele klas meevoerden in een euforie. Zelfs wij de jongens, die de derde stem voor onze rekening namen, hadden er plezier in. Wanneer onze klas een nieuw lied perfect had ingestudeerd, beleefde meneer B. zijn big moment. Hij liep de klas uit, stuurde ons de grote hal in, en opende alle overige klasdeuren, waarna wij de hele school lieten horen hoe goed wij konden zingen. Geloof maar dat het klonk, daar in die oude school met de hoge zolderingen en de granieten gangvloer!

     

    Tijdens de twee volgende fases stond het zelf-zingen op een laag pitje. Niet dat het afgelopen was met het muziek maken, integendeel. Het was de tijd dat ik koralen, marsen en walsen meespeelde in de dorpsfanfare. Het was ook de tijd dat ik als concertmeester van het (kweek)schoolorkest deed alsof ik viool kon spelen. En of dat nog niet genoeg was vierde ik triomfen in het edele blokfluitspel. Iedereen had een gruwelijke hekel aan dat storende geblokfluit, maar ik vond het leuk om te doen.

    In de periode daarna, die van de dienstplichtigheid aan het vaderland, was er veel gelegenheid om te zingen, maar weinig aanleiding. Alleen met een biertje op, ’s avonds in de kantine, kon het gebeuren dat mijn stem zich voegde in het koor van dienstplichtige militairen die schunnige liedjes zongen, zoals het lied met de eenentwintig coupletten over de Franse meisjes die over allerlei bijzondere eigenschappen bleken te beschikken.

     

    Daarna brak de tijd aan dat ik iedere dag zong. Met mijn klas, waarbij ik de kinderen en mijzelf begeleidde op de piano. Een beetje schoolmeester of -juffrouw kan immers twee dingen: verhalen vertellen en zingen. Je kunt gevoeglijk alle weetvakken weglaten. Kinderen gaan naar school om veel en goed te bewegen (dus elke dag een uur gymles!), om te luisteren naar interessante, mooie, droevige en grappige verhalen en om te zingen, te tekenen en muziek te maken. De rest leren ze wel op straat. Een grapje natuurlijk, maar in mijn klas werd veel en graag gezongen. Kom daar nu eens om, denk ik wel eens in een sombere bui.

     

    Vanaf de tijd dat ik min of meer wetenschappelijk werk begon te doen, hebben mijn stembanden rust gekregen. Dat heeft hen geen goed gedaan. Rust roest, dat geldt ook voor stembanden. Als ik nu eens een liedje probeer te zingen, ben ik al na het derde couplet schor. Dat komt ervan als je je materiaal niet goed onderhoudt, zult u zeggen, waarmee u gelijk hebt.

     

    De gelegenheid mag dan de dief maken zoals het gezegde luidt, die gelegenheid zorgt er ook voor dat wij weer eens een liedje zingen. Want bij bijzondere gelegenheden en op ongeregelde tijdstippen verzamelt zich bij ons in de verbouwde schuur een stelletje ongeregeld.  Het zijn vrouwen en mannen uit de buurt die niet zo goed kunnen zingen, maar het wel graag doen. Samen zingen we dan liederen die geen enkel ander koor durft te zingen. Meestal zijn het liederen in dialect. Wat dacht u bijvoorbeeld van achterhoekse christmas carols? Of bijna verloren gegane mondeling overgeleverde platte versjes? Plat in een dubbele betekenis: vulgair en in dialect. U zou  hen eens moeten zien en liever ook nog horen: twintig zangeressen en zangers die zuiver, unosono en met gevoel voor drama, door mij begeleid op mijn trekzak, het fraaie lied van Gert-Jans haan zingen.

     

    Dit gelegenheidskoor heeft geen ledenlijst, noch bestuur. Men betaalt geen contributie. Er is ook geen programma; er zijn zelfs geen vaste voornemens. Het gaat zoals het gaat: bij gelegenheid staat een van de koorleden op en vraagt of het geen idee is samen weer eens wat te gaan zingen. Het is nog maar een voorstel. Wie weet komt het er nog eens van.

     

     







    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    18-06-2018
    Heb een goeie maandag en nieuwe week

    Bekeken. Hallo seniorenblogvrienden. A.s donderdag 21 juni gaat de zomer maand in. We gaan afscheid moeten nemen van de lente maanden. Het is erg dat nog vele kinderen en jongeren nog amper grenzen kennen. We hebben het vandaag te doen met regen en bewolking. Heel goed voor planten en overige gewassen. De Woorden op mijn blogje geeft kracht, licht, troost, leven en bemoediging. maandagReageer op tegen bezoekjes voor meer lezers. Tenminste als u opzoek bent naar blog vrienden. Een ieder is welkom op mijn blogje ongeacht wie u ook bent. Dankje voor uw tegen reactie. Gaat u op vakantie prettige vakantiedagen.Vakantie22.gif Gezegende nieuwe week. Lieve groeten. Patricia

    18-06-2018, 14:59 Geschreven door bemoedigendewoorden


    Archief per week
  • 05/04-11/04 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 23/11-29/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 25/11-01/12 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs