Wie, zoals ik, prachtig maar
afgelegen en alleen in de Achterhoekse binnenlanden woont heeft relatief
weinig aanspraak. Daarom is het ook niet te verwonderen dat ik af en toe met
mijn alter-ego een tweegesprek voer. Zoals enkele weken gelegen op een
prachtige maartmorgen. We zitten om iets over elf buiten onder het afdak een
verlaat kopje morgenkoffie te drinken. De hemel is stralend blauw, geen wolkje
te bekennen, en alom maakt de natuur zich op het voorjaar te beginnen. Plotseling
zie ik hoog in de lucht een vliegtuig passeren dat achtervolgd wordt door
melkwitte condensstrepen. Even later wordt het geluid van de straalmotoren
hoorbaar.
Ik zeg: - Dat is een
KLM-toestel. Die is een kwartier geleden begonnen aan de vlucht van Schiphol
naar Doha.
Mijn alter-ego daarop: - Je
praat net of het de half-twaalf-trein naar Arnhem is! Hoe weet jij nou welk
vliegtuigtype en welke maatschappij dit is?
Wil je mij misschien ook wijsmaken dat je weet op welke hoogte het vliegtuig
zich bevindt en hoe hard het vliegt?
Zeker, - zeg ik, - Dit is
vlucht KL441. Vertrek 11.12 uur. Aankomst 19.08 uur plaatselijke tijd. Het
vliegt momenteel 8543 meter hoog met een snelheid van 870 km/uur. -
Op de eerste foto beneden
ziet u het betreffende vliegtuig. (Een camera heb ik altijd in de buurt.) Alle
hierboven genoemde feiten kloppen. Ik zal het bewijzen met een tweede voorbeeld
(tweede foto).
Dit is een Boeing 747. Van de
Lufthansa, vlucht LH422. Vanaf het vliegveld van Frankfurt om 11.18 opgestegen
en nu op weg naar Boston (USA) waar het hopelijk om 13.36 uur plaatselijke tijd
zal aankomen. Vlieghoogte momenteel 10.063 meter; snelheid 872 km/uur. Wanneer
het vliegtuig zich precies boven mijn hoofd bevindt is het op de kop af 11.43
uur. Van Frankfurt naar de Gelderse Achterhoek in 25 minuten! Niet te geloven!
Je weet veel van het
vliegtuig, maar niet alles. Je weet niet hoe de gezagvoerder met zijn voornaam
heet. Je weet ook niet de achternaam van de dame op de derde rij, helemaal
links bij het raam. Maar de vlieggegevens kun je heel gemakkelijk met je app opvragen. Je ziet een landkaart op
je tabletscherm met daarop bewegende vliegtuigjes. Klik erop en je weet alles.
Misschien is het maar goed
dat je niet alles weet. Ik kom nu bij de macabere, tot nadenken stemmende
bijgedachten. Bijvoorbeeld dat nauwelijks een week later de copiloot op een
German Wings vlucht zijn Airbus320 met 150 passagiers te pletter laat vliegen
tegen een Franse Alpenbergwand. Uitgerekend op de dag dat a) mijn zus en haar
zoon van Düsseldorf naar Gothenburg vliegen en b) dat mijn zwager en
schoonzuster al vliegend terugkeren van een vakantieweekje Canarische Eilanden.
Je moet er niet aan denken.

|