Nu eens - voor de broodnodige variatie - een informatieve tekst waarvan u het een en ander kunt opsteken, maar die u nochtans ook met een korreltje zout kunt nemen.
Want wat is het geval? Vanuit diverse invalshoeken
bereiken mij vragen over het muziektijdschrift "Hoor & Wederhoor". Vragen in de trant van: bestaat het blad nog? En verschijnt het ook nog wel eens? In
een zowel digitale als non-digitale versie? Bekleedt Evert-Jan Vioolsleutel nog
steeds het hoofdredacteurschap? Is de rubriek FAQ-rubriek nog steeds dezelfde
onovertroffen vraagbaak? In het navolgende antwoorden op deze en andere vragen.
Bestaat "Hoor & Wederhoor" nog? Jazeker,
en in volle omvang en glorie. Er was vorig jaar juli sprake van een mogelijke
opheffing, maar niet omdat er te weinig abonnees zouden rondlopen. Integendeel,
het blad ging bijna ten onder aan de vloed van abonnees, interessante artikelen
en goede bedoelingen. Na het stellen van een aantal limieten: niet meer dan 76
paginas, maximaal 20 advertenties en hoogstens 2345 abonnees ligt H&W weer
volledig op stoom en koers. Wij laten u beneden alvast de omslag van het
komende februarinummer zien waarop de befaamde komponist Willibald Glücklich zo
te zien oefent voor een gastoptreden in DWDD.
Inderdaad zit de heer E-J Vioolsleutel als vanouds op
de plaats waar normaliter de hoofdredacteur zit. Hij schrijft nog steeds zijn in
het oog springende columns over vergeten composities en dito componisten.
Bovendien heeft hij een nieuwe aandachttrekkende rubriek geïntroduceerd waarin
musicerende belangstellenden van allerlei kunne een date kunnen afspreken. Hierdoor is bijvoorbeeld de LAT-relatie
tussen de Bach-kenner Klaas Welgemoed en gambaspeelster Katrien Vroeginhetbos
ontstaan. De laatste gloriedaad van Evert-Jan is het verijdelen van de opstand
van de Beethoven-fractie in de H&W-redactie. Gelukkig maar, twitterden
velen.
H&W kan sinds kort zowel analoog als digitaal
gelezen worden. U wordt verzocht voor het adres uw klassieke appstore te raadplegen. Het
abonnementsgeld is overigens wat hoogte betreft niet veranderd. Hoeveel ieder
voor een abonnement moet betalen kunnen wij hier niet bekendmaken. Dit, omdat
iedereen naar draagkracht betaalt en vanwege de privacy.
Zeker, nog immer is de FAQ-rubriek met veelgestelde
vragen en antwoorden het meest gelezen onderdeel van H&W. Velen slaan als
eerste pagina 45 op en proberen de daar gestelde vragen te beantwoorden, niet
voordat zij de antwoorden van de experts hebben gelezen. Soms verschijnt er op
pagina 12 een ingezonden brief van iemand die het oneens is met het antwoord
van een FAQ-man of vakvrouw.
Zo was er een verschil van
mening tussen FAQ-redacteur Henk Groetjes Jr. en de geachte lezer J. de Bruin
uit (niet toevallig) Bruinisse. De heer de Bruin meende dat de hoofdbedekking
van de Vuurwerkcomponist G. F. Händel (H&W, septembernummer 2012) een
afgezakte pruik was, terwijl Groetjes met hand en tand de stelling verdedigde
dat wij hier Händel zien met de slaapmuts die hij op had tijdens het schrijven
van zijn Watermuziek. (Zie de betreffende afbeelding.) De discussie duurt
voort, evenals het voortbestaan van H&W.

|