Vandaag, op een van deze donkere
dagen voor Kerst, zet ik u voor de afwisseling een verhaal in de streektaal
voor. Dit dialect wordt gesproken in de zuidelijke Achterhoek, dat is een deel
van de Nederlandse provincie Gelderland.
Dr wazzen, in t Dinxper (Dinxperlo)
van 1949, nauweleks verschillen tussen de grote schole en de zondagschole. t
Gebouw was tzelfde: de schole van Hazenberg an de Terborgseweg en ook de
klassen wazzen dezelfde met de 1e, 2e en 6e
klasse op de begane grond en de klassen 3, 4 en 5 op de eerste verdieping. Ook
de klasgenoten wazzen dezelfden. Veur mi-j zatten - zommer en winter, deur de
waeke en op zondag - Doortje Schuurman van Anna Barink en Gerda ter Horst van
t bruggesken. Hans Rutgers en Hannie Lieftink zag i-j op waekdagen wel, maor zondags
niet, want de kinder van de Vergadering der Gelovigen hadden eur eigen
zondagschole, ergens achter t postkantoor, dichte bi-j t olde kerkhof. Wi-j heurn zondags dezelfde biebelverhalen as
deur de waeke en zongen dezelfde lieder.
Wi-j wazzen op zondag net as op maondag dan weer s ondeugend en vrech,
dan weer zute en onderdanig met de arme aover mekare.
Het grote verschil tussen de normale
laegere schole en de zondagschole was - behalve dn dag dan - dat tr gin echte
meisters of juffrouwen veur de klasse stonnen, maor gewone vrouwluu en mansluu
die in de waeke gewone beroepen hadden en gewoon wark deien waor ze gewoon veur
betaald wiern. Leken zogezegd, die zonder enige vorm van opleiding, geacht
wieren um viefendertig kinder in de klasse
in t gareel te hollen. Sommige zondagschoolmeisters konnen dr met
permissie ezegd niks van en anderen hadden dat orde hollen en dat managen van
een klasse van zichzelf al in de vingers. Die hoeven i-j niks meer te
vertellen, want dat deien ze zelf al.
In de buurtschap De Heurne was dat anders: daor
hadden de gewone meisters en juffrouwen ook op zondag dienst. Niet zo in
Dinxper: daor stond op zondag de timmerman veur de klasse of de jonge mevrouw
die deur de waeke altied bi-j de boerenleenbanke an t loket zat. De gewone
leerkrachten zag i-j op zondag niet. Die hadden t zeker te druk met t
bi-jkommen van de vermoeienissen van de afgelopen waeke.
De zondagschole kennen twee
hoogtepunten. t Eerste was t uutstapjen zommers naor de spöltuin in
Engbergen. Een paar boeren stellen peerd en wagen beschikbaor, de
zondagschoolkinder wiern op-eladen, en daor ging t hen. De melkbusse met ranja
mos ook met, net as de doze met gesmeerde breudjes met keze. Bli-j en voldaon
kwam i-j s aovends weer thuus met een winkelhaok in de ni-je pofbokse en een bratse an de kop umdaj
van de draejmölle wazzen evallen.
t Tweede en eigenlek échte
hoogtepunt was t kerstfeest in de grote dorpskerke. Op een aovend in de waeke
wier t ehollen en um half zes koj de verschillende klassen van de
zondagschole samen de kerke zien binnenkommen, de kinder allemaole schoon
ewassen en ekamd en gewapend met een köpken met een lint um de nekke. Zondags
most i-j in de kerke de mond hollen, maor op t kerstfeest was dr een
geroezemoes van wonder en geweld. Maor dán mocht dat. Tutdat t opperhoofd
van de zondagschool t woord nam en t kerstfeest begon. Dan was iederene
stille en eerbiedig. Onder t zingen van de bekende kerstliederen en t
luusteren naor t kerstevangelie haj gelegenheid de kerke rond te kieken en de
lempkes in de kerstboom te tellen.
Twee verhalen wieren dr verteld. Het
Kerstverhaal en een kerstverhaal. Het eerste verhaal uut Lucas 2 kennen wi-j al
zowat uut de kop, zodat dr weinig verrassing bi-j kwam kieken. t Andere
kerstverhaal, dat nao de pauze verteld wier, ging vake aover iemand den heel
iets naars aoverkommen was, maor dat op t ende toch nog goed afliep.
In de pauze wier deur vri-jwilligers cacao
eschonken en daorbi-j kwam t met-ebrachte köpken goed van pas. Soms met een
kerstkransjen drbi-j. I-j kregen ook nog een sinaasappel, maor meestal pas an t
ende, aj naor huus gingen.
Nao t slotlied Ere zij God kwam
veur mi-j t ultieme, absolute hoogtepunt. Iets waork t hele jaor naor had
uut-ekken. De klassen van de zondagschole kroppen ergens in de kerke bi-j mekare. Zitten wachten op de
juffrouw die uut de konsistoriekamer terugge kwam met een doze vol buke. Ze
ging op een banke staon, nam t baovenste boek van de stapel, laezen de naam op
van degene den op t etiket stond, kek effen rond en gaf t boek an de
gelukkige ontvanger.
Een kerstboek: een mooier
kerstkadootjen köj ow nauweleks veurstellen. En dan t liefste een boek met
een hard kartonnen kaft en ene met völle bladzijden. Anders haj t boek te
gauw uut.
In 1949 kreeg ik t boek Van
verdrukking naar de vrijheid uut-ereikt, een verhaal aover de Franse tied,
eschreven deur een zekeren H. Schouten met plaatjes van Jan Lutz. Een boek met
niet minder dan 92 bladzijden en een hard kaft. Ik was de koning te rieke. t
Boek wier mien uut-ereikt deur zondagschoolmeister Willy Lammers, in die tied
personeelschef bi-j de metaalgaasweverij-e van Hallen en in zien vri-je tied verwoed schaker en veurzitter
van KEV.
Een paar jaor later, in 1954, kreeg
mien latere echtgenote Rikie Westerveld van Beesterni-jhuus op t kerstfeest
van de Heurnse zondagschole Ergens in de wijde wereld eschreven deur de
beroemde W.G. van der Hulst. t Enige jammere was dat t een jongensboek was.
En now, in 2014? In een van onze
boekenkasten, ergens op een planke bi-j mekare, staot nog altied een riege
kerstbuke. Te mooi um weg te doen.
Met dit streektaalkerstverhaal wens
ik al mijn lezers en lezeressen prettige kerstdagen!

|