Het is natuurlijk een kwestie
van opvullen. Muurvlakken tussen ramen moeten worden voorzien van een of andere
wandversiering. Dat was al zo bij de ouderwetse beste kamers van oude
Achterhoekse boerderijen. Tussen de ramen bij de voordeur hing meestal de grote
spiegel met zijn fraai bewerkte lijst en daaronder het onvermijdelijke
kammenbakje. Ook de klok, een al of niet Friese staartklok of een regulateur
met een veertiendaags uurwerk, kreeg een prominente plaats evenals de kooi met
de tortelduif boven de voordeur. Wat er dan nog over bleef aan muurvlak werd
vaak gevuld met gravures of lithos met religieuze of anderszins moralistische
voorstellingen. Zoals het echtpaar op de akker dat het Angelus van het
kerkklokje in de verte meebidt.
In de grote kamer in het huis
van mijn schoonouders heeft jarenlang zon fraaie prent gehangen. Ingelijst en
achter glas dat af en toe van vliegenstipjes moest worden bevrijd. Wat zagen
we? Een slapende, min of meer te vondeling gelegde baby, een adelaar die bedreigend
komt aanvliegen en een hond van een onbestemd ras die duidelijk van plan is de
eventuele aanvaller te verjagen. Vigilance
waakzaamheid is de naam van het kunstwerk en als wij dat al niet zo op het
oog zouden zien, dan zouden wij het onderaan op de afbeelding kunnen lezen. Op de schuurzolder heb ik onlangs de zuigeling met waakzame hond en wegvliegende adelaar, alle drie bedekt onder een dikke laag stof, teruggevonden.
Op het Mulo-examen vroeg
iemand mij of ik wist wat een allegorie was. Zonder te begrijpen wat ik zei,
antwoordde ik dat het een zinnebeeldige voorstelling was. Waarop de examinator
uitbarstte in lofgezang omdat tot dus ver geen enkele andere kandidaat dat had
geweten. Vigilance is een allegorie,
neemt u dat maar van mij aan.
Het tweede plaatje dat ik u
wil laten zien is geen wandversiering in de letterlijke zin. Het is een
deurversiering. Het is de meer dan honderd jaar oude alkoofdeur in onze
boerderij die toegang geeft tot de gang en verder naar uitgangen naar buiten.
In den beginne was de deur in een Spaans oudrood geschilderd, maar in de loop
van de jaren bedekten nieuwe overschilderingen in andere kleuren het origineel.
Totdat er iemand het idee kwam de deur te beschilderen met een iets
figuratiefs. Een luchtbellen producerende vis in het water, lange, sierlijke
lisdodden op de oever en daarboven tenslotte een wolkdoorbrekende hemelse zon
die alleen al door er naar te kijken voor hittegolven zorgt.
Je hebt van die onverwachte
en onvermoede momenten. Ogenblikken waarop je verf en penseel ter hand neemt en
zomaar begint te schilderen. Op een stokoude alkoofdeur. Je begint met de van
Gogh-zon en al schilderend kom je tenslotte uit bij opstijgende luchtbellen.
Je hebt ook van die momenten
waarop je gaat zitten en denkt: wel, laat ik eens een verhaaltje schrijven over
onze wandversieringen.

|