Schrikt u niet: het is geen
luguber verhaaltje dat nu volgt. Het is een gewone, simpele
huis-tuin-en-keuken-story, dus u kunt met een gerust hart verder lezen.
Hebt u dat nu ook? U koopt of
u krijgt een prachtige wandversiering. Een foto op groot formaat of een
imposante zeefdruk. Het probleem is dan vaak dat u en ik moeten zoeken naar een
geschikt stuk muur c.q. wand om die versiering een plek te geven die recht doet
aan haar schoonheid. Een blanco stuk muur dat groot genoeg is om alle aandacht
op dat ene olieverfschilderij te richten (Jacob Bruins: Koeien in
IJssel-maanlicht, Neo-Haagse School, gesigneerd linksonder). Vaak is er geen
ruimte voor nóg een schilderij, want er hangt al zo veel!
Het ligt aan de manier waarop
wij, thuis en in musea, platte twee-dimensionele kunstvoorwerpen aan de muur een
plaats geven. Wij doen dat in principe náást elkaar. In een vrij rechte lijn
van links naar rechts, met voldoende tussenruimte naar beide zijden. Hoogst
zelden hangen wij schilderijen bóven elkaar. Wij vinden: het staat niet en het
past niet.
Hoe anders dachten de
Russische czaren (en hun welvarende gevolgslieden) in St. Petersburg er over!
Zij bedachten een alternatieve manier van schilderijen-ophangen. Naast elkaar
én boven elkaar. Een muurstuk van, zeg, tien (breed) bij drie meter (hoog) werd
van links naar rechts en van boven naar beneden volgehangen met platte
kunstwerken. Omdat zowel kwaliteit en prijs als kwantiteit belangrijk zijn,
hang je zoveel mogelijk mooie en dure schilderijen op, al was het maar om je
gasten daarmee de ogen uit te steken.
Deze manier van exposeren
noemen de Duitsers die Petersburger Aufhängung. Wij zouden zeggen: ophangen
op zn Sint Petersburgs. Kijkt u maar eens rond in de Hermitage, dan weet u wat
ik bedoel.
Bij mij thuis begint het ook op St. Petersburg te lijken. Er hangt langzamerhand zo veel aan
de muur dat je het behang bijna niet meer kunt zien. Maar dat geldt alleen voor
speciale wandversieringen en speciale kamers. Op de eerste foto hieronder ziet
u een deel van mijn werkkamer. Hier hang ik alles op waarvan ik vind dat het
verdient opgehangen te worden. Totdat de ruimte óp is, en dat is nu het geval:
er kan niets meer bij. De tweede foto is een portrettengalerij van mijn
(voor)ouders. Ook op zn Petersburgs opgehangen.
Maar voor dat ene, speciale,
prachtige kunstobject maken wij altijd een uitzondering. Dat krijgt een
compleet muurstuk voor zich alleen. Het hoeft geen Petersburgse concurrentie te
vrezen; het heeft het rijk alleen.

|