Vraag: Kent u het maandelijks verschijnend
muziektijdschrift H & W?
Antwoord: Natuurlijk. H &
W staat voor Hoor & Wederhoor. Het is de opvolger van het roemruchte tijdschrift
Melodie & Menskracht. Nagenoeg
alle aspecten van de populaire en klassieke muziek hier te lande en omstreken
worden op passende, muzikale wijze uit de doeken gedaan. Het eerste wat ik doe
nadat ik H&W uit de brievenbus heb gehaald, is pagina 56 opzoeken. Vanaf
die plek wordt de lezer in de rubriek Veel gestelde vragen verlost van alle
klemmende onzekerheid op muzikaal gebied. Het is verbazingwekkend hoe redacteur
Frans Mondharpje er steeds weer in slaagt passende antwoorden te vinden op
onmogelijke vragen. Hier volgt een kleine, leerzame bloemlezing.
Vraag: In maat 54 van de Nocturne in c-klein, opus 112,
van de heer F. Chopin is de tweede noot in de triool een tweedubbel gestreepte
bes. Zou een as daar eigenlijk niet beter op zijn plaats zijn? (Mevr. H. te G-H te Winterswijk)
Antwoord: U zou best wel eens
gelijk kunnen hebben. Waarschijnlijk weet u dat de nocturne geschreven is toen
Chopin en George Sand op Mallorca lagen te zonnebaden en George haar
parasolletje vergeten was. Kenners, waaronder de Rus Blefsky, veronderstellen
dat dáárdoor de onenigheid die ontstond omdat Chopin er niet aan dacht om
thuis het parasolletje op te gaan halen - een foute noot is genoteerd. De
oplossing bestaat hieruit dat de eerste keer een bes en bij de herhaling later een as wordt gespeeld.
Vraag: Wir, die wir wohnachtig sein in Hamburg Harburg,
hören vaak das Niederländer es haben über ein Flötchen von ein Cent. Wissen Sie
missjien wo dieser Ausdruck vondannen kommt? (Frau
Katharine Zehlendorff, Hamburg (D))
Antwoord: Gut von Sie Frau Z. das sie probieren eine Frage zu stellen in
die deutsche Taal. Das beklemmtoont
wiederum das internationale Karakter von unzer Zeitschrift. Sehr früher
benutzen die Scheidsrechter beim Fussballspiel in Holland eine goedkaufe
Trillerpfeife mit einem Erbse darin. (Soms auch eine Spliterbse.) Die kostete
(1938) bei der Hema in Amsterdam ein Cent. Sehr gutkauf also. Darum sprechen
wir noch immer von ein Flötchen von einem Cent.
Vraag: Kunt u mij helpen aan het patroon van het
mutsje dat de beroemde pianist Friedrich
Gulda (de vooralsnog enige pianist die in het openbaar bekende te zijn
overleden en dat later weer introk) tijdens zijn concerten placht te dragen? (H. Onder-de-wijn-gaard te Dordt)
Antwoord: Het mutsje is
gemaakt van opgerold koord dat u eerst dient te maken door middel van het
bekende punniken (u weet wel, met een leeg, houten garenklosje met spijkers
daarop.) Het patroon kan gedownload worden bij www punt guldamuts punt de. Rekent u wel op een levertijd van minstens drie
weken. De vraag is groot.
Vraag: Een verre kennis vertelde mij onlangs dat hij in
Wenen een verkleinde midwinterhoorn in leer had gezien die door Beethoven
gebruikt werd als gehoorapparaat. Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd
dat Beethoven geen apparaat gebruikte, maar zich behielp met Boheemse
gehoorzalf. Gaarne uw opvatting terzake.
(K. de Graal, Berkel zonder Rodenrijs)
Antwoord: Uw kennis heeft ten
dele gelijk. In zijn latere leven bediende Beethoven zich inderdaad van een
hoortoestel (zie afbeelding beneden). Voordien, en dat weten de meesten niet,
was hij Oost-Indisch doof. En daar helpt geen zalfje lief aan.
Vraag: Weet u wat er geworden is van het eens zo
bekende Lazerop Trio? Dit drietal maakte in de 70er jaren furore in diverse
Nederlandse en Vlaamse popprogrammas. Ik ben hen uit het oog verloren en kwijt
geraakt. (K. Bruinebal, Kortrijk)
Antwoord: Het trio bestaat
nog! Het legt zich thans toe op het zingen van madrigalen in drie-kwartsmaat.
Een recente foto (zie beneden) levert het bewijs.
Overigens: maar nu is het
genoeg! Om nog meer van deze sappige FAQ-teksten te lezen, moet u H&W maar
kopen! Het geld groeit ons, ook muzikaal gezien, niet op de rug! En voor niets
gaat de zon op.


|