
Van dit spel verwacht ik persoonlijk het meeste van diegenen die bij WGG verschijnen dit najaar. Het is ook de enige echte big-box-game die ertussen zit. Na een eerste inzage van de spelregels werd ik gecharmeerd door het redelijk eenvoudige spelconcept en en niet te veel aan toeters en bellen.
U vindt deze spelregels overigens hier : http://www.boardgamegeek.com/filepage/69787/dutch-rules-for-singapore
De woorden van WGG zelf over dit spel :
In 1861 krijgt sir Raffles de opdracht van de Oost Indische Compagnie om een buitenpost te bouwen op het eiland Singapore. Rijke kooplieden krijgen de opdracht het gebied te ontwikkelen in ruil voor gratis grond. Op deze wijze groeit de kleine buitenpost tot een metropool. Naast de bloei van de legale handel neemt de handel in opium ook toe. In dit spel zijn de spelers kooplieden, die het land gaan ontwikkelen en handel in goederen als steen, textiel en thee bedrijven. En als de kans zich voordoet om te participeren in illegale, winstgevende activiteiten, zullen ze dat zeker niet nalaten. Echter de kans om gepakt te worden, groeit naarmate het aantal illegale activiteiten dat gepleegd is....
- prachtig bouwspel: aantal mogelijkheden en keuzes neemt toe in de loop spel met het groeien van de buitenpost
- strategische keuzes: maak slim gebruik van je handelswaren en de beschikbare gebouwen
- veel variatie: 42 verschillende gebouwen waarbij elk spel steeds anders zal zijn
- ervaar de grote spanning: grote kans op een inval als je hebt gekozen voor zeer winstgevende maar tevens illegale activiteiten
- mooie vormgeving: duidelijke iconen door Alexandre Roche vergroten het spelplezier

Wat ik u alvast wil meegeven wat mijn eerste aanvoelen is. Het heeft iets van Carcassonne en Carson city. U gaat tegeltjes aanbouwen aan het centrum, de acties van deze tegels trachten te gebruiken en op die manier punten te scoren. Een overzicht van een ronde brengt misschien al wat duidelijkheid :
1) bepalen van de Raffles speler : de speler met de minste punten op dat moment. 2) gebouwen klaarleggen : evenveel tegels als het aantal spelers +1 3) kavels verdelen : de raffles-speler neemt een eigendomsfiche van elke speler en verdeelt deze over de vrije kavels (enkel kavels die grenzen aan een gebouw) 4) acties van de spelers : beginnende met de raffles-speler en vervolgens met de wijzers van de klok kiest de speler z'n acties uit.
- een gebouw uitkiezen en op z'n kavel plaatsen, bedrag betalen zoals aangegeven op kavel - gebouw verbinden met een straat met een aangrenzend gebouw - een eigen arbeider tot max. 3 stappen verplaatsen en max. 3 gebouwen activeren (een nieuwe arbeider inbrengen telt als 1 stap) - verplaatsen over straten, nieuwe straten bouwen kost 1 pond/straat - een gebouw van een andere speler activeren, levert de eigenaar van het gebouw één punt op, bij een neutraal gebouw of starttegel krijgt niemand de punten - het gebouw dat in een ronde niet is gebouwd, krijgt de zwarte hut erop, als het in de ronde erop niet wordt gekozen, gaat het uit het spel
Het spel gaat verder tot er onvoldoende gebouwen zijn om een nieuwe ronde mee te starten. Natuurlijk spreekt het voor zich dat dit overzicht niet alles zegt, vooral de acties van de gebouwen zelf maken het spel uiteraard. Het komt er vooral op neer dat u natuurlijk het gebouw plaatst dat andere spelers zeer interessant vinden om zo extra punten te verdienen.
Titel : Singapore Auteur : Peer Sylvester Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
|