Hier zijn we al met dat spel van Eggertspiele dat we dus zullen placeren bij Pegasus. Zoals het uitzicht van de doos en de titel waarschijnlijk al wel verraden, zal dit spel zéér veel weg hebben van Cuba. We moeten er dan ook niet smalend over doen en mogen gerust stellen dat dit een Cuba light zal worden. Niet echt een kaartspel (dat was Havanna), eerder het bordspel, maar dan zonder het grote bord, een klein bordje is er wel bij. U zal nog steeds de gebouwentegels herkennen, de goederen, de personages (hoewel deze lichtjes afwijken van het origineel).
Het spel verloopt over verschillende ronden, tot er in totaal 7 boten zijn verscheept met goederen. Natuurlijk scoor je weer op de gekende manier punten : goederen leveren, op bezoek gaan bij Maria, de danseres en gebouwen gebruiken. Je krijgt hiervoor puntenfiches die je verborgen houdt, dus het blijft spannend tot het eind.
In een beurt ga je eerste met een auto rijden. De eerste stap is gratis, elke extra stap kost je 1 peso. Deze auto rijdt langs de diverse personage die het spel telt. Deze worden, net als de gebouwen trouwens, elk spelletje at random op het speelbord gelegd. Nadat je de actie van het personage hebt gebruikt, mag je nog een gebouw activeren door je speelfiguur erop te plaatsen. Pas op : je mag enkel kiezen voor de gebouwen die in dezelfde kleur zijn als die kleur die is aangegeven op de figuur waar je met je auto gestopt bent, dus feitelijk kies je onmiddellijk voor twee zaken bij het rijden met de auto.
De Cubanen : de inwoners leveren jou het volgende op :
1) Pedro : 2 tabak van de voorraad 2) José : 2 suiker van de voorraad 3) Conchita : 2 citrusvruchten van de voorraad 4) Miguel : 2 hout van de voorraad 5) Pablo : 1 goed naar keuze van de voorraad 6) Maria : 2 overwinningspunten 7) Martinez : 3 pesos van de voorraad 8) El Zorro : elke andere speler geeft je of 1 peso of 1 goed naar keuze (behalve hout) of 1 punt 9) Alonso : een gebouw claimen met je marker dat nog vrij is (max. 3 gebouwen/speler) of de functie van een gebouw dat je bezit gebruiken (bovendien krijg je telkens 1 punt als een andere speler één van je gebouwen gebruikt)
Daarnaast kan de auto ook stoppen bij de haven. Hier worden de goederen op de schepen geladen. Er wordt een leuk systeem gebruikt met dobbelstenen. De dobbelstenen zijn in de kleuren van de goederen en het aantal ogen bepaalt hoeveel goederen er mogen worden afgeleverd in die soort. Het aantal overwinningspunten dat je per goed krijgt start op 2, maar telkens wanneer de haven wordt overgeslagen of wanneer een goed niet volledig wordt afgeleverd, stijgt de waarde bij een volgende levering. Je moet dus wel zien dat je je goederen nog tijdig kan inschepen op het juiste moment. Hout is een speciaal geval in het spel, het kan als joker gebruikt worden voor elk goed, maar mag niet in combinatie gespeeld worden. Bovendien levert het steeds slechts 1 punt op per houtblokje. Maar op deze manier kan je wel iemand een serieuze hak zetten door z'n verzamelde goederen al in te leveren bijvoorbeeld.
Zodra een schip is volgeladen of de waarde het hoogste punt heeft bereikt, vaart het schip uit en schuift de schepenmarker een plaats naar rechts, er worden opnieuw dobbelstenen geworpen voor een nieuw schip te vormen.
Bij het activeren van de gebouwen, verzet je je figuur (tenzij je El Zorro hebt gebruikt of de haven). Daarna gebruik je de actie die staat aangegeven op het gebouw en scoort de speler van wie het gebouw eventueel is een punt (tenzij je zelf de eigenaar bent)
De gebouwen :
1) de bank : 2 pesos 2) de kerk : 1 punt 3) de distillerie : ruil suiker in tegen rum 4) de sigaarfabriek : ruil tabak in tegen sigaren 5) de zwarte markt : ruil 1 goed tegen een ander willekeurig goed 6) de zagerijmolen : ruil 1 hout tegen 1 punt en 1 peso 7) het café : ruil 1 sigaar en/of rum voor 2 punten (elk) 8) het douanekantoor : zet één dobbelsteen op een schip onmiddellijk op nul 9) het casino : ruil een aantal peso om in punten en omgekeerd, voor elke 3 peso scoor je een punt en omgekeerd 10) de havenmeester : je mag de waarde van de goederen die geleverd worden verhogen of verlagen met één 11) het kantoor : lever onmiddellijk 1 goed dat op het schip wordt gevraagd voor 2 punten 12) de krantenuitgeverij : je krijgt 1 peso en mag één cubaan inactief maken (eens de auto bij deze cubaan gepasseerd is, wordt deze terug actief)
Nadat het zevende schip vertrokken is, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers krijgen nog 1 punt voor elke 3 goederen (inclusief hout), geld is niets meer waard. De speler met de meeste punten wint het spel, bij gelijke stand wint de speler die nog het meeste goederen over heeft en dan diegene met het meeste geld.
Titel : Santiago de Cuba Auteur : Michael Reineck Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 50 min. Leeftijd : 10+
|