Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-09-2011
Shitenno (Ludonaute)
In Shitenno neemt elke speler de rol van een generaal aan en probeert, door het controleren van de provincies, in de gunst te komen bij de Shogun en z'n favoriet te worden. In de doos vindt u :
één speelbord, 4 Shitenno-kaarten, 4 scorestenen, 48 controlestenen (kamons), 24 bonustegels, 4 titeltegels en 4 corresponderende hiërarchietegels, 24 enkelvoudige troepenkaarten, 24 kokukaarten en 10 dubbele troepenkaarten.
Het spel wordt gespeeld over verschillende rondes, die opgedeeld zijn in twee delen (jaren). In de even jaren bevinden de generaals zich in Edo (nu Tokyo) en verzamelen ze titels, troepen en kokus (inkomsten door leningen). Tijdens de oneven jaren nemen de generaals, in volgorde volgens hun titel, controle over provincies door het inzetten van hun troepen en geld om zo het aanzien van de Shogun te krijgen.
Wanneer het spel eindigt, deelt de Shogun nog extra punten uit aan de generaals die de provincies domineren. De generaal die het meeste aanzien heeft verworven tijdens het spel, wint.
Even jaren : het delen
De speler met de hoogste titel is de Tairo (verdeler). Hij neemt een aantal troepen- en kokukaarten (afh. aantal spelers) en legt ze open voor zich neer. Hij vormt nu een deck met kaarten die hij zelf samenstelt en voegt een hiërarchiekaart toe. Hij biedt dit pakketje aan een andere speler aan. Deze speler kan het bod aannemen en doet dan niet meer mee deze ronde, de Tairo maakt een nieuw pakketje en biedt deze weer aan. Indien een pakket wordt geweigerd, wordt het pakketje aan de volgende spelers aangeboden. Indien niemand het pakketje neemt, dan dient de Tairo het zelf te houden en wordt de volgende speler in de hiërarchie de nieuwe Tairo. Nadat iedereen een pakketje heeft verworven, krijgt elke speler de titel die overeenkomt met de gekozen hiërarchietegel.
Oneven jaren : controle over de provincies
In volgorde (volgens verworven titels) mogen de spelers 0,1 of 2 controlestenen plaatsen om controle te winnen over een provincie. Om een provincie te controleren geeft de speler ofwel de gevraagde troepenkaarten (staat afgebeeld op de troepen/bonustegels) ofwel legt hij een aantal kokukaarten af gelijk aan het aantal controlepunten die hij krijgt. Daarna plaatst de speler z'n controlesteen op de eerste vrije plaats in de provincie (van links naar rechts), krijgt de overeenkomstige aanzienspunten (bijzetten op scorelijst) en krijgt nog een bonustegel indien nog aanwezig (laatste plaats geeft geen bonus meer). Er mogen in een ronde door een speler dus slechts 2 controlestenen geplaatst worden, maar dit mag in één provincie zijn. Overtollige strijdkrachten of koku (geld) kunnen niet worden opgesplitst of teruggegeven, een kaart wordt volledig gebruikt.
Bonustegels
De bonustegels (3 verschillende) kunnen éénmalig worden ingezet om een kokukaart te ruilen met een troepenkaart naar keuze of omgekeerd, bij een troepen- of kokukaart een +1 toe te voegen of extra kaarten te trekken van de deck.
Titels
1) Daimyo : scoort 2 extra punten bij het plaatsen van een controlesteen 2) Shomyo : scoort 1 extra punt bij het plaatsen van een controlesteen 3) Sensei : mag elk oneven jaar een controlesteen omdraaien naar z'n gouden kant (telt dubbel op het einde van het spel) 4) Hatamoto : geldt als een troepenkaart naar keuze bij het controleren van een provincie
Einde van het spel
Het spel eindigt op het einde van een even jaar waarin : - een speler geen controlestenen meer in z'n voorraad heeft - de kokukaartendeck is opgebruikt (troepenkaarten komen dus terug in het spel, kokukaarten worden eruit verwijderd)
Er volgt nog een laatste telling : - 1 punt per kokukaart in handen (dubbele of trippele kokukaart telt natuurlijk voor 2-3 punten) - 6 punten per provincie voor de speler die het meeste controle heeft. Gouden controlestenen tellen dubbel. Bij gelijke stand wint diegene die het meest links ligt in de provincie
Titel : Shitenno Auteur : Cédric Lefebvre Uitgeverij : Ludonaute Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60 min.
Dit spel wordt op diverse sites al aangekondigd voor Spiel Essen, maar wij hebben hem al ons bezit, dus presenteren we u met de nodige trots "Artefakt" van Winning moves.
Indien u onze blog af en toe volgt, dan kent u het formaat van deze doosjes. De vierkante doosjes die ook de Cartagena-reeks, Clans, ... herbergen. Deze spellen staan voor éénvoudige spelregels, maar met een nodige dosis spelplezier en dat is bij deze titel niet anders.
In Artefakt ga je met je experten (speelfiguren) op zoek naar delen van artefacten. De speler die als eerste de vier nodige delen van een artefact verzamelt, wint het spel. Het spel omvat 10 plaatstegels, 24 delen van 3 verschillende artefacten (elk artefact is dubbel voorzien), 4 spelersborden, 1 kleurendobbelsteen, 1 getallendobbelsteen, 12 speelfiguren (3 per speler), 16 reiskaarten (4 per speler), 4 overzichtskaarten en 1 startspelerpion.
Een speelronde bestaat uit 5 fasen :
1) nieuwe fragmenten van de artefacten openleggen : de startspeler gooit vier met de beide dobbelstenen en legt de fiches met de gegooide kleur op de plaats van het gegooide getal. De fiches worden dicht op de plaatsen gelegd, zodat niemand weet welk deel van het artefact er ligt
2) reisvoorbereiding : de spelers kiezen 3 van hun 4 reiskaarten en plaatsen deze dicht bij hun spelersbord bij de overeenkomstige experten (zie ook foto boven), de vierde kaart wordt dicht naast het spelersbord gelegd. Op deze kaarten staan het aantal verplaatsingspunten (1-4) die de experten moeten afleggen.
3) naar een nieuwe plaats reizen : de spelers draaien om beurten de eerste reiskaart om en verplaatsen hun speelfiguur het aangegeven plaatsen (mag zowel met als tegen de klok), nadien doen ze hetzelfde voor de 2de en 3de speelfiguur.
4) fragmenten van het artefact nemen : de plaatsen worden om beurten (van 1 t.e.m. 10) afgehandeld. Er kunnen zich diverse situaties voordoen : - er is geen speelfiguur : men gaat over naar de volgende plaats - er is één speelfiguur : neem alle fragmenten en leg ze dicht op je spelersbord, je mag de delen natuurlijk zelf bekijken. Nadien mag de speler de extra actie van de locatie nog gebruiken (indien de tekst naar boven ligt, bij spelaanvang liggen er reeds vier met tekst naar boven) - er zijn verschillende speelfiguren : de speler die een meerderheid heeft, mag kiezen of hij zelf alle fragmenten neemt, of hij van iemand anders, die ook aanwezig is, een fragment steelt. Nadien mag de speler met de meerderheid ook eventueel de extra actie van de locatie gebruiken. Bij gelijke stand krijgt niemand de fragmenten.
5) wisselen van startspeler : de huidige startspeler draait een locatie om zodat de tekst zichtbaar wordt en er dus een extra actie kan worden uitgevoerd in volgende ronden. Daarna geeft hij de startspelerpion aan z'n linkerbuurman.
Het spel eindigt onmiddellijk als een speler een volledig artefact kan samenstellen. De ronde wordt niet meer afgespeeld en de speler wint onmiddellijk.
De extra acties van de locaties : 1) een gelijke stand op een andere locatie in je voordeel beslissen 2) één van je figuren van deze locatie twee plaatsen verderzetten (met of tegen de klok) 3) alle fragmenten van een locatie bekijken en er één ruilen met één uit de voorraad (zonder deze laatste te bekijken) 4) één figuur van een tegenspeler één plaats verzetten (met of tegen de klok) 5) één fragment uit de algemene voorraad nemen (zonder deze eerst te bekijken) 6) één eigen fragment ruilen met één uit de algemene voorraad (zonder deze eerst te bekijken) 7) één fragment van een tegenspelen in de algemene voorraad plaatsen (en deze allen terug schudden) 8) de tegenspeler met de meeste fragmenten er één afnemen 9) één eigen fragment ruilen met één van een tegenspeler (zonder deze eerst te bekijken) 10) indien slechts één figuur aanwezig op deze locatie : bij een tegenspeler één fragment wegnemen
Titel : Artefakt Auteur : Michael Palm & Lukas Zach Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
De eerste uit de reeks voor Essen is : Miss Lupun is een anagram voor "plus minus", een rekenspel hier dus. Nu kan ik me inbeelden dat u wel opwinderendere dingen in uw spellenkast heeft staan, maar laat u niet misleiden, dit spel is best wel leuk. Natuurlijk dient er gerekend te worden, maar met de nodige taktiek en geluk kan u dit spel misschien wel eens winnend afsluiten, ook al bent u niet echt Einstein.
Het spel bestaat uit een spelbord, dat opgebouwd is uit 6 rijen en 4 kolommen, 139 opdrachtkaarten, 7 jokerkaarten en 3 winkaarten, 60 speelfiches (met waardes 0-9 in de verschillende spelerskleuren), 7 jokerfiches en de spelregels.
Het basisspel is zeer eenvoudig. Elke speler krijgt vier opdrachtenkaarten, waarvan hij er drie houdt. Dan begint het spel. Om beurten plaatsen de spelers hun fiches op het speelbord. Dit gaat zo door tot het bord vol ligt (of tot er 20 fiches liggen bij 2 spelers). Dan wordt er gecontroleerd of de spelers hun opdrachten hebben kunnen uitvoeren. De speler met de meeste punten wint het spel. Zo simpel is het!
De opdrachten zijn zeer divers, soms vragen ze om een bepaalde optelsom te verkrijgen in een rij of kolom, ervoor te zorgen dat je in een rij of kolom meer hebt dan ..., ervoor te zorgen dat vak x + vak y = vak z, dat er een aantal even of oneven getallen in ee rij liggen, ... U merkt het al, de opdrachten zijn niet allemaal even makkelijk, maar de punten zijn dan weer in verhouding. Een moeilijke opdracht zal u beduidend meer punten opleveren dan een makkelijke. Natuurlijk heeft u niet alles in de hand, een beetje geluk bij het trekken van de opdrachtkaarten helpt alvast, maar u bent ook vooral afhankelijk van welke fiches uw tegenspelers plaatsen. Legt een speler bijvoorbeeld twee lage fiches in een rij, dan kan je er misschien van uit gaan dat hij in die rij een laag totaal moet hebben, dwarsboom jij even door een hoog getal toe te voegen?
Het komt er dus ook op aan om je opdrachtkaarten zo lang mogelijk geheim te houden en ervoor te zorgen dat de tegenspelers dit niet doorzien, want dan zou het wel eens slecht kunnen aflopen. Anderzijds kan een tegenspeler er ook voor zorgen dat je net wel je opdracht kan oplossen door het plaatsen van een juist fiche op de juiste plaats.
De variant voegt de jokerkaarten en winkaarten toe aan het spel. In dit volledige spel trachten de spelers in een ronde zo veel mogelijk punten te scoren. Deze score mogen ze gebruiken om hun fiches om te draaien (de achterkant toont hetzelfde getal maar dan omcirkeld). De speler die als eerste al z'n fiches kan omdraaien, wint het spel. Indien een speler een jokerkaart trekt tussen z'n opdrachtkaarten, wisselt hij deze in en krijgt hij een jokerfiche. Deze jokerfiche kan op het bord worden gespeeld en telt voor elke waarde die de speler wil (maar pas op: ook je tegenspeler kan deze joker gebruiken in z'n combinaties voor de waarde dat hij wil). De winkaarten tenslotte kunnen voor een suddendeath zorgen. De speler die zo'n kaart trekt, legt deze open voor zich neer. Indien deze speler deze ronde de drie andere opdrachtkaarten weet te vervullen, wint het spel onmiddellijk. Dwarsbomen is dan de boodschap voor de andere spelers, zonder hun eigen opdrachten te vergeten, want die worden natuurlijk ook gescoord als de speler met de winkaart niet in z'n opzet slaagt.
Miss Lupun is zeker geen topspel, verre van zelfs, maar het is wel een zeer handig, leuk tussendoortje.
Titel : Miss Lupun Auteur : Thomas Sing & Ralf-Peter Gebhardt Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30-45 min.
Het is de hoogste tijd om aan de slag te gaan wat de Essen nieuwigheden betreft.
Natuurlijk is het onmogelijk om alle nieuwigheden te gaan beschrijven op onze blog, aangezien er toch zo'n 750-tal nieuwe spellen zullen verschijnen binnen een maandje.
Wij zullen zelf de spellen kiezen, spellen die ons interesseren, spellen van uitgeverijen waar we een nauwe band mee hebben, spellen die ons misschien al op voorhand hebben bereikt, ...
Ik wens u alleszins veel leesplezier en hoop u hier de komende maand vaak te mogen begroeten. Ik start de reeks vandaag alvast met twee spellen die in Essen worden voorgesteld maar al te spelen waren op onze vorige spellenavond en ook hier al de revue passeerden.
Pegasus spiele heeft een nieuwe partner gevonden in de vorm van Eggertspiele. Het spel Santiago de Cuba van Michael Reineck belooft weer een klapper te worden. Van zijn hand kwamen ook al Cuba, El president en Rummelplatz (samenwerking met diverse auteurs).
Even een korte omschrijving van het spel :
De straten en gebouwen van Cuba's oudste en tweede grootste stad "Santiago de Cuba" bruisen van activiteit, een schip ligt in de haven te wachten met een lading sigaren, rum en citrusvruchten. Het is de taak van de speler om als handelaar het vertrouwen en de hulp de krijgen van de inwoners en de belangrijkste autoriteiten in dit kleurrijke district van de stad. Enkel de speler die de kleverste manieren bedenkt om z'n geld te investeren en die opportuniteiten aanpakt zal de winnaar worden van dit spel. Elk spel zorgt voor tactische uitdagingen voor de spelers, dankzij de steeds veranderende combinaties van gebouwen en inwoners. Santiago de Cuba is een feest voor de bordspelliefhebber, dankzij z'n combinaties, intuïtieve spelregels, variëteit in spelverloop en z'n carraïbische flair.
Titel : Santiago de Cuba Auteur : Michael Reineck Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasusspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 40-60 min. Leeftijd : 10+ Richtprijs : €25
We hebben de eer en het genoegen u te mogen melden dat spellenclub SpinLi is uitgekozen door de Franse uitgeverij Ludonaute om hun spellen te testen en te proberen vooraleer ze definitief op de markt zullen verschijnen. Naast 9 andere Franse spellenclubs zal u bij SpinLi dan ook vanaf volgende spellenavond hun nieuwe spel Shitenno kunnen uitproberen.
Bij deze nodig ik u dan ook alvast uit om langs te komen en uw mening te geven, zodat wij deze kunnen doorspelen aan de uitgeverij.
U kent deze uitgeverij misschien al van hun vorige spellen "Offrandes" en "Yggdrasil". Zo gauw we het prototype en de spelregels binnen krijgen, zal ik ze vertalen en hier online zetten.
Wij danken alvast Ludonaute voor het vertrouwen dat ze in ons stellen en gaan zeker ons best doen om hen van hulp te zijn met onze opmerkingen en reacties.
Je kan vanaf heden je spellen kopen en verkopen via deze veilingsite.
Het blijkt te gaan om iemand die dit puur recreatief heeft opgestart en het staat dan ook nog in de kinderschoenen. Mensen kunnen zich inloggen en hun spellen verkopen via een biedsysteem à la e-bay.
Black gold is een remake van het Kosmos-spel "Giganten". Concreet wil dit zeggen dat FFG zich nog meer gaat richten op het typische europubliek. Na hun Constantinopolis, Isla Dorada, Deadwood en Ventura is dit dus ook een atypisch FFG-spel. Uiteraard staat de uitgeverij nog wel steeds garant voor kwaliteitsvol speelmateriaal. Het karton is stevig, de speelstukken van plastic (zij het minder indrukwekkend als de gekende miniaturen van een Chaos in the Old world), maar de gameplay is verrassend licht in dit spel.
Een uurtje hadden wij met z'n drieën nodig voor een eerste spel. Als je dan nog rekening houdt met het feit dat er af en toe een kleine spelregel diende werden opgezocht, dan zegt dit veel over de vlotheid van dit spel. Ik heb het spel gekocht op basis van het lezen van de spelregels en een videoreview van onze vriend Drakkenstrike (op BGG), waarvan ik reeds eerder op deze blog sprak. Dit alles samen met het feit dat een uitgever als FFG het de moeite waard vind om een "oud" Duits spel te vertalen vond ik interessant genoeg om tot een aankoop over te gaan, en ik heb het me na een eerste partijtje zeker niet beklaagd, zelfs al eindigde ik roemloos laatste.
Een spelletje Black Gold wordt over een aantal ronden gespeeld, afhankelijk van wanneer de zwarte trein binnen komt gelopen (zie later). In een rondje doorloop je volgende fasen :
1) de startspeler past de olieprijzen aan door het gooien van een dobbelsteen (de huidige waarde bepaalt of er een stijging of daling komt).
2) er wordt een speciale actiekaart opengelegd en een aantal gewone actiekaarten (gelijk aan aantal spelers). De zwarte trein wordt een aantal plaatsen voorgezet (zoals aangegeven op de speciale actiekaart), beginnend bij de startspeler kiest iedereen een openliggende actiekaart.
3) uitdelen van de verkoopslicenties : elke speler krijgt overeenkomstig met z'n gekozen actiekaart een aantal licenties (die vertonen waarde 1 of 2)
4) prospectie en boren naar olie : in deze fase voeren de spelers om beurten hun acties uit : - bewegen van vrachtwagen (overeenkomstig met het aantal bewegingspunten overeenkomstig met de gekozen actiekaart) - onderzoeken van diepte van een oliebron (met je vrachtwagen grenzen aan de bron) - bouwen van een oliestation (afhankelijk van de grootte kosten betalen 4.000, 6.000 of 8.000 euro), je station erop plaatsen met de hoeveelheid olie aangegeven op het fich - je trein bewegen (belangrijk dat deze vooruit gaat voor het exporteren van de olie naar de oliemaatschappijen) kost je 1, 2 of 3 bewegingspunten per stap afhankelijk van de plaats waar je trein je bevindt (deze punten worden ook betaald met de verplaatsingspunten van je actiekaart) - eventuele speciale acties uitvoeren van je actiekaart (treinen tegenstanders terugdringen, extra olie inwinnen, een extra oliestation bouwen, de prijs opdrijven of doen dalen bij een oliemaatschappij, extra olie opboren in je bestaande stations)
5) van elk oliestation wordt er één olie genomen en vervoerd, indien je trein niet ter hoogte van je oliestations staat, die je voor dit olie 3.000 dollar te betalen aan diegene die het verste gevorderd is op het treinspoor of wordt de olie vernietigd. Beginnend bij de startspeler plaatsen de spelers hun olie in de reserves van de oliemaatschappijen om te verkopen
6) bij elke oliemaatschappij wordt er geboden met licenties om te mogen verkopen tegen de huidige olieprijs. Diegene die het meeste biedt, betaalt met licenties en verkoopt z'n olie.
7) te veel aan olie verwijderen : elke speler mag slechts twee olie opslaan bij elke maatschappij voor de volgende ronde. Elk extra wordt verwijderd, de speler ontvangt hiervoor 1.000 dollar.
8) de dobbelsteen wordt doorgegeven aan de volgende speler die startspeler wordt en een nieuwe ronde begint.
Op zich loopt alles zeer vlot en natuurlijk. Er dient met enkele zaken rekening te worden gehouden en vooral het bieden met de licenties kan bijzonder hard gaan. Ik mag zeker niet vergeten te vermelden dat de overzichtskaarten fantastisch zijn. Ook het vermelden waard, is dat dit spel wederom een spel is dat ook door niet Engelse spelers kan gespeeld worden, de tekst is echt miniem. Ik heb me er alvast enorm mee geamuseerd en ga dit op korte termijn trachten om nog eens te doen.
Titel : Black Gold Auteur : Wilko Manz Uitgeverij : FFG Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 1-2 uur Leeftijd : 13+ (is mijns inziens ietwat overdreven)
Miss Lupun is een anagram voor "plus minus", een rekenspel hier dus. Nu kan ik me inbeelden dat u wel opwinderendere dingen in uw spellenkast heeft staan, maar laat u niet misleiden, dit spel is best wel leuk. Natuurlijk dient er gerekend te worden, maar met de nodige taktiek en geluk kan u dit spel misschien wel eens winnend afsluiten, ook al bent u niet echt Einstein.
Het spel bestaat uit een spelbord, dat opgebouwd is uit 6 rijen en 4 kolommen, 139 opdrachtkaarten, 7 jokerkaarten en 3 winkaarten, 60 speelfiches (met waardes 0-9 in de verschillende spelerskleuren), 7 jokerfiches en de spelregels.
Het basisspel is zeer eenvoudig. Elke speler krijgt vier opdrachtenkaarten, waarvan hij er drie houdt. Dan begint het spel. Om beurten plaatsen de spelers hun fiches op het speelbord. Dit gaat zo door tot het bord vol ligt (of tot er 20 fiches liggen bij 2 spelers). Dan wordt er gecontroleerd of de spelers hun opdrachten hebben kunnen uitvoeren. De speler met de meeste punten wint het spel. Zo simpel is het!
De opdrachten zijn zeer divers, soms vragen ze om een bepaalde optelsom te verkrijgen in een rij of kolom, ervoor te zorgen dat je in een rij of kolom meer hebt dan ..., ervoor te zorgen dat vak x + vak y = vak z, dat er een aantal even of oneven getallen in ee rij liggen, ... U merkt het al, de opdrachten zijn niet allemaal even makkelijk, maar de punten zijn dan weer in verhouding. Een moeilijke opdracht zal u beduidend meer punten opleveren dan een makkelijke. Natuurlijk heeft u niet alles in de hand, een beetje geluk bij het trekken van de opdrachtkaarten helpt alvast, maar u bent ook vooral afhankelijk van welke fiches uw tegenspelers plaatsen. Legt een speler bijvoorbeeld twee lage fiches in een rij, dan kan je er misschien van uit gaan dat hij in die rij een laag totaal moet hebben, dwarsboom jij even door een hoog getal toe te voegen?
Het komt er dus ook op aan om je opdrachtkaarten zo lang mogelijk geheim te houden en ervoor te zorgen dat de tegenspelers dit niet doorzien, want dan zou het wel eens slecht kunnen aflopen. Anderzijds kan een tegenspeler er ook voor zorgen dat je net wel je opdracht kan oplossen door het plaatsen van een juist fiche op de juiste plaats.
De variant voegt de jokerkaarten en winkaarten toe aan het spel. In dit volledige spel trachten de spelers in een ronde zo veel mogelijk punten te scoren. Deze score mogen ze gebruiken om hun fiches om te draaien (de achterkant toont hetzelfde getal maar dan omcirkeld). De speler die als eerste al z'n fiches kan omdraaien, wint het spel. Indien een speler een jokerkaart trekt tussen z'n opdrachtkaarten, wisselt hij deze in en krijgt hij een jokerfiche. Deze jokerfiche kan op het bord worden gespeeld en telt voor elke waarde die de speler wil (maar pas op: ook je tegenspeler kan deze joker gebruiken in z'n combinaties voor de waarde dat hij wil). De winkaarten tenslotte kunnen voor een suddendeath zorgen. De speler die zo'n kaart trekt, legt deze open voor zich neer. Indien deze speler deze ronde de drie andere opdrachtkaarten weet te vervullen, wint het spel onmiddellijk. Dwarsbomen is dan de boodschap voor de andere spelers, zonder hun eigen opdrachten te vergeten, want die worden natuurlijk ook gescoord als de speler met de winkaart niet in z'n opzet slaagt.
Miss Lupun is zeker geen topspel, verre van zelfs, maar het is wel een zeer handig, leuk tussendoortje.
Titel : Miss Lupun Auteur : Thomas Sing & Ralf-Peter Gebhardt Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30-45 min.
Dit spel wordt op diverse sites al aangekondigd voor Spiel Essen, maar wij hebben hem al ons bezit, dus presenteren we u met de nodige trots "Artefakt" van Winning moves.
Indien u onze blog af en toe volgt, dan kent u het formaat van deze doosjes. De vierkante doosjes die ook de Cartagena-reeks, Clans, ... herbergen. Deze spellen staan voor éénvoudige spelregels, maar met een nodige dosis spelplezier en dat is bij deze titel niet anders.
In Artefakt ga je met je experten (speelfiguren) op zoek naar delen van artefacten. De speler die als eerste de vier nodige delen van een artefact verzamelt, wint het spel. Het spel omvat 10 plaatstegels, 24 delen van 3 verschillende artefacten (elk artefact is dubbel voorzien), 4 spelersborden, 1 kleurendobbelsteen, 1 getallendobbelsteen, 12 speelfiguren (3 per speler), 16 reiskaarten (4 per speler), 4 overzichtskaarten en 1 startspelerpion.
Een speelronde bestaat uit 5 fasen :
1) nieuwe fragmenten van de artefacten openleggen : de startspeler gooit vier met de beide dobbelstenen en legt de fiches met de gegooide kleur op de plaats van het gegooide getal. De fiches worden dicht op de plaatsen gelegd, zodat niemand weet welk deel van het artefact er ligt
2) reisvoorbereiding : de spelers kiezen 3 van hun 4 reiskaarten en plaatsen deze dicht bij hun spelersbord bij de overeenkomstige experten (zie ook foto boven), de vierde kaart wordt dicht naast het spelersbord gelegd. Op deze kaarten staan het aantal verplaatsingspunten (1-4) die de experten moeten afleggen.
3) naar een nieuwe plaats reizen : de spelers draaien om beurten de eerste reiskaart om en verplaatsen hun speelfiguur het aangegeven plaatsen (mag zowel met als tegen de klok), nadien doen ze hetzelfde voor de 2de en 3de speelfiguur.
4) fragmenten van het artefact nemen : de plaatsen worden om beurten (van 1 t.e.m. 10) afgehandeld. Er kunnen zich diverse situaties voordoen : - er is geen speelfiguur : men gaat over naar de volgende plaats - er is één speelfiguur : neem alle fragmenten en leg ze dicht op je spelersbord, je mag de delen natuurlijk zelf bekijken. Nadien mag de speler de extra actie van de locatie nog gebruiken (indien de tekst naar boven ligt, bij spelaanvang liggen er reeds vier met tekst naar boven) - er zijn verschillende speelfiguren : de speler die een meerderheid heeft, mag kiezen of hij zelf alle fragmenten neemt, of hij van iemand anders, die ook aanwezig is, een fragment steelt. Nadien mag de speler met de meerderheid ook eventueel de extra actie van de locatie gebruiken. Bij gelijke stand krijgt niemand de fragmenten.
5) wisselen van startspeler : de huidige startspeler draait een locatie om zodat de tekst zichtbaar wordt en er dus een extra actie kan worden uitgevoerd in volgende ronden. Daarna geeft hij de startspelerpion aan z'n linkerbuurman.
Het spel eindigt onmiddellijk als een speler een volledig artefact kan samenstellen. De ronde wordt niet meer afgespeeld en de speler wint onmiddellijk.
De extra acties van de locaties : 1) een gelijke stand op een andere locatie in je voordeel beslissen 2) één van je figuren van deze locatie twee plaatsen verderzetten (met of tegen de klok) 3) alle fragmenten van een locatie bekijken en er één ruilen met één uit de voorraad (zonder deze laatste te bekijken) 4) één figuur van een tegenspeler één plaats verzetten (met of tegen de klok) 5) één fragment uit de algemene voorraad nemen (zonder deze eerst te bekijken) 6) één eigen fragment ruilen met één uit de algemene voorraad (zonder deze eerst te bekijken) 7) één fragment van een tegenspelen in de algemene voorraad plaatsen (en deze allen terug schudden) 8) de tegenspeler met de meeste fragmenten er één afnemen 9) één eigen fragment ruilen met één van een tegenspeler (zonder deze eerst te bekijken) 10) indien slechts één figuur aanwezig op deze locatie : bij een tegenspeler één fragment wegnemen
Titel : Artefakt Auteur : Michael Palm & Lukas Zach Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
Mondo is een snel grabbel-bouw-punten-scoren-spel. Indien u vertrouwt bent met Galaxy trucker, dan kent u het fenomeen van onder belachelijk veel stress te staan bij het grabbelen van fiches uit het midden van de tafel, terwijl u hiermee tegen de klok zo goed mogelijk moet bouwen op uw spelersbord om toch maar zo veel mogelijk punten te verdienen als het klokje in Mondo's geval heeft gerinkeld.
U vindt in de doos vier spelersborden, 136 landschapstegels, 1 vulkanenfiche, 4 bonusfiches, 5 bijzondere scorefiches en 12 extra opdrachtkaartjes. Daarnaast krijg je een notitieblokje om je score te noteren en een aangepast keukenwekkertje.
Het spel kan gespeeld worden in diverse varianten. Elke variant stelt weer een extraatje in bij het scoren van je bouwwerk. Zo zijn er bijvoorbeeld opdrachtenkaarten die van jouw verlangen dat je een bepaald dier verzamelt, verschillende dieren verzamelt, dieren van éénzelfde landschapstype, een volledig speelbord bouwt, als eerste je bouwwerk afmaakt, ... Er zijn ook extra punten voorzien voor de speler met het meeste landschappen, de meeste meren, de meeste waterdieren, het grootste meer en het grootste woud.
Dit alles telt nog wel niet mee in het basisspel. Hierin ga je enkel scoren voor de zaken die ook staan afgebeeld op je speelbord : - 1 punt voor elk dier op je speelbord - 2 punten voor elke afgesloten en correct gebouwd landschap - de punten van de bonusfiche die je hebt genomen (deze neem je als je klaar bent, eerste krijgt 4 punten, tweede 3, ...) - 1 minpunt voor elke actieve vulkaan op je speelbord - 1 minpunt voor elk onbelegd veld op je speelbord
Het spelen zelf is redelijk eenvoudig. Alle landschapsfiches worden in een hoop in het midden van de tafel gelegd. De wekker wordt op 7 minuten ingesteld (je kan ook korter spelen en hierdoor de moeilijkheidsgraad verhogen) en iedereen begint gelijktijdig met één hand fiches te nemen. Je mag een fiche gewoon terugleggen, maar eens het op je bord is gelegd, moet het daar blijven liggen (verplaatsen is niet meer toegestaan!). Het eerste fiche mag je plaatsen waar je wil, maar van dan af moet je steeds verder bouwen hieraan. En dat is eigenlijk alles. Als je klaar bent met puzzelen, neem je een bonusfiche en wacht je tot alle spelers klaar zijn, of tot de tijd om is. Daarna worden de punten verdeeld zoals hierboven beschreven. Bedoeling is wel dat je meerdere ronden (3) achter elkaar speelt. Diegene die het meeste punten scoort in een ronde ontvangt de vulkanenfiche en scoort in de volgende ronde ook minpunten voor de inactieve vulkanen op z'n bord. Zo wordt het voor deze speler een extra uitdaging.
Titel : Mondo Auteur : Michael Schacht Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Gisteren is het er dan voor de eerste keer van gekomen, een potje "few acres of snow". Ik moet u eerlijk bekennen dat ik de vorige "war"games van Warfrog (Treefrog) nooit heb gespeeld en zelfs eigenlijk weinig interesse heb om me door de spelregels van al die strijd te worstelen. A few acres of snow is een uitzondering, Martin Wallace gaat steeds meer de softere toer op met zijn spellen en dat is in mijn ogen een goede zaak. Na London, Automobile en Tinners trail, die ik ook zeer kon smaken, kwam deze op de proppen.
Ik ga beginnen met iets wat iedereen waarschijnlijk zal zeggen bij het spelen van dit spel : je hebt een hoog Dominion-gevoel qua gameplay (of Thunderstone-gevoel als u wenst). Het spelprincipe is wederom gebaseerd op een deckbuilding-principe. Dit wil zeggen dat u het spel start met een setje handkaarten en dat u telkens nieuwe kaarten kan toevoegen om uw mogelijkheden in de volgende rondes uit te breiden. U kent het misschien ondertussen al wel, u heeft vijf handkaarten, gebruikt deze voor allerlei acties, legt ze op de aflegstapel en vult nadien uw hand terug aan tot vijf. Als de trekstapel opgebruikt is, komen alle afgelegde kaarten en aangeschafte kaarten terug geschud in een nieuwe trekstapel. Naast dit aspect biedt dit spel u wel nog héél wat meer. In de eerste plaats is er een rechtstreekse strijd aan de gang tussen u en uw speelpartner. De ene is Engeland, de andere Frankrijk, dus echt lief zijn voor elkaar is er niet echt bij.
Het spel kan op verschillende manieren eindigen. Indien u erin slaagt om een belangrijke stad van uw concurrent te vernietigen, dan wint u het spel onmiddellijk. Houdt u elkaar echter mooi in evenwicht, dan zal het einde getriggerd worden door een aantal afgenomen dorpen (steden) of nadat iemand al z'n dorpen (of steden) op het bord heeft gebracht. Indien dit zich voordoet, dienen er nog wel overwinningspunten te worden geteld. De afgenomen dorpen/steden leveren respectievelijk 2 en 4 punten op en sommige steden op het bord leveren ook overwinningspunten op. De speler met de meeste punten wint in dit geval, bij gelijke stand, gaat de roem sowieso naar Frankrijk.
Wat vooral interessant is aan dit spel is de asymmetrie. Alles bestaat uit twee delen. De startopstelling is verschillend, de handkaarten zijn afwijkend, de manier van spelen voelt totaal anders aan, maar toch lijkt dit allemaal wonderwel met elkaar verenigbaar te zijn. Het spel speelt dan ook zeer vlot, van zo gauw je je door de mogelijke acties hebt geworsteld, want dit zijn er wel wat. Als je het spel voor een eerste keer speelt, lijkt dit alles dan ook wat overweldigend, maar je merkt al gauw dat je erg afhankelijk bent van je handkaarten welke actie je al dan niet kan uitvoeren.
Ik ga in deze impressie dan ook niet alle acties opsommen, het is interessanter om het eerder geposte filmpje dan te bekijken. Je hebt in ieder geval twee acties in een beurt en kan opteren om uitbreidingsacties te doen, gevechten, geldacties, aanschafacties en nog enkele speciale acties.
Wat zeker ook in dit spel belangrijk is, zoals bij elke deckbuilding-game, is dat je de kwaliteit van je deck ook in het oog houdt. Stop hem niet zo maar vol met kaarten die je niet nodig hebt. De kaarten zijn op zich allemaal wel interessant, maar heb je ze echt nodig voor jouw tactiek? Kaarten die je niet nodig hebt, zitten in je weg en zorgen voor een beperktere bewegingsvrijheid tijdens je beurt.
Dit spel verdient zonder twijfel nog enkele speelbeurten en die zullen er zeker komen, denk ik. Als Engeland zal het ongetwijfeld ook totaal anders spelen zijn als Frankrijk, maar ik denk zeker wel dat je met beide het spel kan winnen.
Aangezien dit het spel van de maand augustus is op onze retro-avond, hier toch nog wat meer info omtrent dit spel.
CROKINOLE
Crokinole is een spel dat met 2 tot 4 spelers kan worden gespeeld. Het eigenlijke spel wordt gespeeld in teams van 2 spelers, waarbij de teamgenoten schuin tegenover elkaar zitten. Elke speler ontvangt zes schijven in z'n kleur. Om beurten schieten de spelers schijven (Pitch-car-gewijs) op het bord. Ze starten elk achter de startlijn (buitenste cirkel) van hun kwadrant en trachten hun schijf zo ver mogelijk in het midden van het bord te krijgen. Het speelbord bestaat uit een grote cirkel die is onderverdeeld in verschillende zones : - aan de buitenrand is de "goot", schijven die hier terecht komen leveren niets op - er is een dunne rand van waar de schijven in het spel worden geschoten, schijven die hier terechtkomen, worden in de goot gedeponeerd en zijn bijgevolg ook niets waard - de volgende ring levert 5 punten op aan het einde van het spel - de middelste ring levert 10 punten op aan het einde van het spel - de binnenste ring levert 15 punten op aan het einde van het spel - in het centrum van het bord zit ook nog een gat, indien je je schijf hierin krijgt, wordt deze opzij gelegd en levert deze sowieso 20 punten op aan het einde van het spel.
Dit lijkt allemaal makkelijk, maar er zijn wel enkele regels waarmee rekening dient worden gehouden.
* indien je een schijf inbrengt als er geen schijven van de tegenstrever zijn (bv. eerste schijf), dan dient deze in de binnenste ring te blijven liggen (zo niet, wordt de schijf onmiddellijk in de goot gelegd) * indien er wel schijven van de tegenstander liggen, dient een ingebrachte schijf eerst deze te beroeren vooraleer het een geldig schot betreft. Ongeldige schoten komen in de "goot" terecht. * indien je tijdens een ongeldig schot een eigen schijf raakt, wordt deze ook van het bord verwijderd * enkel de speler die een schijf inbrengt, mag het bord aanraken (deze mag nooit gedraaid of verplaatst worden) * de spelers dienen op hun plaats te blijven zitten, er moet steeds contact zijn met je achterste en de stoel
Nadat alle schijven zijn ingebracht, worden de scores opgeteld (vergeet de opzij gelegde 20-punters niet) en wordt het verschil tussen de twee teams berekend. Dit is de score voor die ronde. Je kan het spel zo lang spelen als je wil of tot een afgesproken aantal punten. Een standaardspel loopt tot 100 punten.
Eigen mening : Dit is weer zo'n fijn spel, waar je ongetwijfeld veel medespelers voor zal vinden. Het spelconcept is zeer simpel, maar om het echt onder de knie te krijgen, zal je toch veel moeten oefenen. De kwaliteit van het materiaal (Mayday-versie) is redelijk goed, het is een mooi bord, goeie schijven, enkel de pinnetjes om de punten aan te duiden, zijn totaal fout en passen helemaal niet in het scorebord, maar we noteren onze score even vrolijk. Nadeel van zo'n spel is dat het moeilijk te vervoeren is en bovendien ook nog eens een lompe vorm heeft om mee te nemen natuurlijk. Voor een spellenavond neemt dit toch al een aanzienlijke plaats in in onze zo al "te kleine" koffer. Af en toe het bord boenen is ook geen overbodige luxe, dan schuiven die schijfjes toch zo veel beter en gaat het spelplezier zienderogen omhoog.
Volgende week vrijdag 5 augustus houden we onze jaarlijkse retro-avond. Indien u een spel zeker wil spelen, laat ons dan een seintje. Breng al uw oude, foute en lievelingsspellen mee die avond. Tot dan ! (klik op de afbeelding om te vergroten)